Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.

IV. volební období. 1. zasedání.

20.

Návrh

poslanců R. Kleina, F. Macouna a soudruhů

na změnu §§ 15 a 47 zákona ze dne 15. června 1927, čís. 76 Sb. z. a n., o přímých

daních.

Podepsaní navrhují:

poslanecká sněmovno, račiž se usmésti:

Zákon

ze dne ............

jímž se mění §§ 15 a 47 zákona ze dne 15. června 1927, čís. 76 Sb. z. a n. o pří-
mých daních.

Národní shromáždění republiky Celoslovenské usneslo vše na tomto zákoně:

Článe k I.

V § 15, odst. 1, bod 1, připojuje se jako
písm. f) toto ustanovení:

f) Náklady spojené s vyhledáváním
objednávek obchodních cestujících, zá-
stupců a jednatelů, a to cestovné růz-
nými dopravními prostředky, dovozné
za vzorková zavazadla, nocležné a strav-
né na cestách a pod. <


2

Článek II.

V § 47, odst. 1, připojuje se jako bod
2 a) toto ustanovení:

»Zaměstnání obchodních cestujících,
zástupců a jednatelů pracujících jmé-
nem a na účet jednoho nebo i více za-
městnavatelů. Osoby vykonávající ta-
ková zaměstnánu nepodléhají dani vý-
dělkové, pokud jsou pojištěny podle
zákona o pensijním pojištění soukro-
mých zaměstnanců ve vyšších službách,
a to co do činnosti, která jest podkla-
dem pro tuto pojistnou povinnost, a to
i tehdy, jsou-li současně zaměstnány u
několika firem a pensijně pojištěny ve
smyslu § 4, odst. 6. zákona ze dne 21.
února 1929, čís. 26 Sb. z. a n. pouze po-
dle svého hlavního zaměstnání. «

Článek III.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení a platí pro všechny případy,
ve kterých nebyla daň ještě pravoplat-
ně předepsána.

Jeho provedením se pověřuje ministr
financí.

Odůvodnění.

Prakse, vyvinuvší se při v výkladu vý-
še citovaného zákona, nese se v tom
směru, že při vyměřování daně důcho-
dové obchodním cestujícím, zástupcům
a jednatelům odvolávají se finanční
úřady na § 17. odst. 4, tohoto zákona,
kde se mluví o tom, že »výdaje na byt
a výživu poplatníka, jeho příslušníků
rodiny atd. nemohou býti odečteny od
důchodu«. Takový výklad zákona po-
važujeme za nesprávný, poněvadž v §
11, odst. 2, výslovně se uvádí, že »ná-
hrada služebních výdajů není důcho-
dem podrobeným dani. «

Jde tudíž při výměru daně důchodo-
vé poplatníku v témž povolání o různý
výměr důchodové daně. Tak na příklad
obchodní cestující a zástupce, mající ně-
jaký předem určený plat a vedle toho
náhradu cestovních výloh zaměstna-

vatelem, nocležné i stravné v to počíta-
je, není povinen důchod ten přiznati,
poněvadž podle výše citovaného para-
grafu zákona není náhrada služebních
výdajů příjmem do důchodu započita-
telným. Jiný obchodní cestující, mající
vedle předem určených požitků také
pevně stanovenou částku na tyto služeb-
ní výdaje. jest povinen tuto částku při-
znati, na druhé straně může si ovšem
odečísti výdaje službou vyžadované, při
čemž ovšem nesmí si podle mínění fi-
nančních úřadů odečísti nocležné a strav-
né, které ve skutečnosti tvoří část těchto
služebních výdajů. Ale i také ti. kteří
neobdrží vůbec náhradu od svého za-
městnavatele nebo jen částečnou, nemo-
hou si nocležné ani stravné od těchto
příjmů odečísti. Jest věcí kalkulace za-
městnavatelů, jakým způsobem nebo


3

v jaké formě vyplácejí obchodním zá-
stupcům odměny za jejich práci a jest
tudíž krajně nespravedlivé, když jedno-
mu z nich uznává se mezi výdaji službou
vyžadovanými nocležné a stravné, kdež-
to druhým nikoli.

Zákonodárce při stilisování § 17, odst.
4, zákona o přímých daních neměl na
mysli byt a výživu poplatníka na ces-
tách, nýbrž tato vydání jedině v domác-
nosti. V případech uvedených jde o vyš-
ší výdaje za nocleh a stravu na cestách,
než by onen poplatník spotřeboval doma.
Jest všeobecně známo, že vedle stálého
bytu, který má obchodní cestující a zá-
stupce, musí přechodně bydliti v hote-
lích a že vedle výživy své rodiny musí
se sám stravovati na svých cestách v re-
stauracích. Nejen že toto ubytování a
stravování jest mnohem dražší než v do-
mácnosti nebo v bydlišti dotčeného za-
městnance, musí vlastně vynakládati
ještě jednou tolik, co jiný poplatník,
který se za svým povoláním nemusí
vzdalovati ze svého bydliště.

Jde zde tudíž o vyšší mimořádný ná-
klad učiněný právě jen z důvodu ob-
chodní cesty a tyto výdaje nejsou nic
jiného než výdaje službou vyžadované.

V poslední době množí se případy, že
finanční úřady obchodním cestujícím,
zástupcům a jednatelům vyměřují daň
výdělkovou i v těch případech, kdy jde
výslovně o zaměstnance a kdy zaměstna-
vatel plní veškeré povinnosti zákonem
mu uložené (přihláška k nemocenskému
a pensijnímu pojištění). Pouze ta okol-
nost, že vedle pevného platu dostává

onen obchodní cestující, zástupce nebo
jednatel ještě provisi a nebo pouze ta
okolnost, že nemá jiného příjmu než
provisi, memůže býti rozhodnou pro
otázku, podléhá - li takový cestující, zá-
stupce nebo jednatel dani výdělkové,
poněvadž tento zákon sám již v § 46
mluví o tom, že všeobecné dani výděl-
kové jsou podrobeny osoby nebo sdru-
žení osob, které v tuzemsku svým jmé-
nem provozují výdělečný podnik, nebo
vykonávají zaměstnání směřující k do-
sažení zisku. Že zaměstnání obchodní-
ho cestujícího, zástupce nebo jednatele
pracujícího jménem a na účet ať již
jednoho nebo více zaměstnavatelů, ne-
ní zaměstnání, směřující k podnikatel-
skému zisku, jest samozřejmé. Třebas
za své výkony obdrží pouze provisi, ne-
může vůbec býti řeči o zisku, jaký má
na mysli zákon, naopak tyto osoby mo-
hou míti při svém zaměstnání jenom
ztráty, poněvadž vynakládají často dosti
značné částky na to, aby se jim obchod
podařil a nedosáhnou - li toho, nedosta-
nou vůbec žádné odměny za svou práci.
Zde možno použíti analogie úkolového
dělníka, který také obdrží odměnu te-
prve za rozsah vykonané práce.

Stilisace navrhované změny tohoto
paragrafu jest úplně shodná se zákonem
o dani z obratu a uznalo - li ministerstvo
financí, že tyto osoby, u nichž jest splněn
zákon o pensijním pojištění, nejsou sa-
mostatně činný, nemůže jim býti uklá-
dána ani jiná podnikatelská daň, poně-
vadž vskutku nejsou žádnými podnika-
teli.

V Praze. dne 16. června 1955.

Klein, Macoun,

Ešner, Němec, Kučera F., Kögler, Heeger, Kirpal, Dlouhý, Polach, Révay.
Langer A., Schäfer, Nový, J. Kučera, Srba, Pik, Laušman, Kopasz, de Witte,

Katz, Hladký.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP