XVI
Přesuny úvěrů.
Postup při opatřování rozpočtové úhrady pro výdaje v případech, kdy povolený úvěr nestačil na
úhradu potřeby anebo kdy se objevila nutná potřeba úvěrem v rozpočtu neopatřená, byl upraven článkem
XI a XII finančního zákona stejně jako v dřívějších letech v ten smysl, že úhrada vyšších než prelimi-
novaných nebo rozpočtem neopatřených výdajů úsporami mohla býti za určitých předpokladů provedena
jen v mezích kapitoly, kdežto k výdajům, kterými byl překročen celkový úvěr kapitoly nebo k překročení
celkových osobních výdajů kapitoly bylo třeba souhlasu Národního shromáždění. Přesunů úvěrových
v mezích téže kapitoly projednal nejvyšší účetní kontrolní úřad v roce 1934 celkem 371 na úhrnnou částku
133, 892. 472 Kč 70 h, a to na nutné doplnění úvěrů preliminovaných 312 v úhrnné částce 56, 173. 011 Kč
60 h a na úhradu výdajů nepreliminovaných 59 v uhrané částce 77, 719. 461 Kč 10 h. Oproti roku minu-
lému (329 přesunů s obnosem 104, 757. 353 Kč 86 h) se počet projednávaných úvěrových přesunů i celková
částka zvýšily. Tato vzestupná tendence u přesunů se objevuje již třetí rok po předcházejícím delším Ob-
dobí, kdy přesunů rok po roce ubývalo. Změna je přirozeným důsledkem restrikčních zásahů rozpočtových,
nesoucích se k tomu, aby úvěry byly k disposici jen pro pravidelnou nutnou potřebu a bez reservy na mi-
mořádné neočekávané výdaje. Toto úsporné omezení rozpočtových úvěrů mělo za následek, že bylo čas-
těji než dříve nutno hledati prostředky (úspory) k úhradě vyšších nutných výdajů na širší basi než
v rámci rozpočtových pododdělení, mezi jejichž položkami jsou přesuny (t. zv. interní virementy) podle
finančního zákona přípustný bez souhlasu Nejvyššího účetního kontrolního úřadu a nevykazují se Ná-
rodnímu shromáždění. Vedle toho působila ovšem i neurčitost hospodářských poměrů, ztěžující přesnost
v odhadu potřeb v budoucnosti.
Značnější přesuny byly zejména:
a) při ministerstvu vnitra v důsledku rozmnožení sborů uniformované stráže bezpečnosti a
zavedení četnických pátracích a pohotovostních oddílů. Vyšších nákladů si též vyžádala automatisace sig-
nálového řízení pouličního provozu v Praze;
b) při ministerstvu školství a národní osvěty v důsledku vyššího nákladu na mi-
mořádné příspěvky pro stavbu soukromých škol, na platy a honoráře za přespočetné hodiny profesorů (uči-
telů) středních škol, za substituční odměny a za suplování přednášek na vysokých školách, na příspěvky
pro administrativní a jiné potřeby církví a na akce rázu kulturně historického;
c) při ministerstvu zemědělství, ježto se projevila vyšší potřeba na platy a honoráře stát-
ních profesorů zemědělských škol, na cestovné a stravné zaměstnanců lesní služby dohlédací u politických
úřadů a na vybudování obilních skladišť
(sil) na Slovensku a Podkarpatské Rusi;
d) při ministerstvu veřejných prací vzhledem k vyššímu nákladu na cestovné a stravné
báňských zaměstnanců, pověřených vyšetřováním katastrofy na dole "Nelson", na státní příspěvek mezi-
národnímu bytovému kongresu v Praze, na pohonné hmoty pro letadla státních Aerolinií v důsledku zvý-
šeného provozu, na státní příspěvky společnosti Air France a mezinárodním říčním komisím, na stavbu
budovy ministerstva obchodu a patentního úřadu, na přístavbu ministerstva veřejných prací, přestavbu
Klementina pro účely Slovanské knihovny, na přístavbu čsl. vyslanectví ve Washingtone, na stavby a
koupi budov pro umístění různých úřadů v Praze, Chebu, Strakonicích, Vrchlabí, Brně, Mor. Ostravě,
Třebíči, Vyškově, Val. Meziříčí, Bratislavě, Turč. Sv. Martine, Trnavě, Sobrancích, Prešově, Užhorodě a
Chustu; na novostavby, přestavby a adaptace Všeobecné nemocnice v Praze, státní nemocnice v Brati-
slavě a zdravotní prohlídkové stanice v Petrovicích u Bohumína, na příspěvky pro stavby a přestavby
nestátních silnic a mostů a na stavbu státních obytných domků pro ubytování obyvatelstva postiženého
živelní pohromou ve Výloku;
e) při ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy v důsledku
projevivšího se vyššího nákladu na náhradu nedobytného léčebného všeobecným veřejným léčebným ústa-
vům v zemi Slovenské a Podkarpatoruské, na vnitřní zařízení hospodářské budovy státní nemocnice na
Král. Vinohradech, interního pavilonu nemocnice v Mor. Ostravě, bakteriologicko-diagnostické stanice a
ústavu pro vzdělání a výcvik porodních asistentek v Užhorodě a na provozovací náklady potravinářských
ústavů pří státních výzkumných ústavech v Bratislavě a Košicích; vyšších nákladů vyžádala si zvýšená
produkce serologického oddělení státního zdravotního ústavu v Praze a intensivnější provoz chirurgicko-
porodnického pavilonu státní nemocnice v Žilině, jakož i poskytnutí úhrady nejchudším obcím k splacení
nákladů na pořízení vodovodů a kanalisace;
f) při ministerstvu financí bylo třeba virementní úhrady pro náhradu služebních platů za-
městnanců státních drah přidělených finančním úřadům a v důsledku přeúčtování osobních platů, cestov-
ného, stravného a nemocenského pojištění zaměstnanců přidělených k jiným odvětvím finanční správy,
které bylo provedeno z podnětu Nejvyššího účetního kontrolního úřadu. Zvýšila se též potřeba na řádné
a mimořádné věcné výdaje zvýšeným nákladem na cestovné a stravné pro berní vykonavatele v důsledku
intensi vnějšího vymáhání daní a nutného zakoupení nových psacích a počítacích strojů, přístrojů a ná-
bytku pro úřady finanční správy. K úhradě výdajů zúčtovaných u všeobecné pokladní správy bylo třeba
vyšších prostředků, zejména na výdaje spojené s návštěvou královských manželů siamských a suity a
v v důsledku státního vyúčtování zápůjčky, povolené Klusáckému závodnímu a všesportovnímu spolku
v Praze. V řízení podle § 7 zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebylo uhrazeno v rámci kapitoly zejména
překročení mimořádného věcného úvěru, způsobené realisací záručního závazku státu za ústřední bratr-
skou pokladnu.
XVII
VEŘEJNÉ DÁVKY.
Depurace nedoplatků zůstává stále naléhavým problémem finanční správy. Po rozšíření systemisace
služebních míst u finančních úřadů povoleném vládním usnesením ze dne 8. února 1935 a po zavedení
instituce aspirantů podle vládního nařízení čís. 170/1934 Sb. z. a n., možno očekávati, že bude po zapra-
cování nových síl lze pro agendu depurační uvolniti dostatek zkušených úředníků, aby depurace postupo-
vala rychleji.
Přihlížeje k zájmu kruhů parlamentních a širší veřejnosti o stav nedoplatků a jejich depuraci, při-
pojuje nejvyšší účetní kontrolní úřad v dalším dva přehledy o postupu depurace v rocích 1930 až 1934.
Ježto pro posouzení postupu depurace jest směrodatná výše nedoplatků a změna jejich výše v jednotli-
vých rocích a poněvadž nedoplatky veřejných dávek na str. XXVII státního závěrečného účtu jsou vykázány
po odpočtení přeplatků, obsahuje přehled I. stav celkových nedoplatků veřejných dávek v rocích 1929 až
1934 bez zřetele na přeplatky a přehled II. stav nedoplatků jednotlivých druhů veřejných dávek. V obou
přehledech jest snížení, resp. zvýšení nedoplatků proti stavu roku předchozího vykázáno jednak číselně,
jednak v procentech. K nedoplatkům na clu se nepřihlíží, ježto se vyskytují pouze ojediněle jen v někte-
rých letech a ve výši poměrně nepatrné.
Nedoplatky na přímých daních a nedoplatky na dani z obratu a dani přepychové jsou vykázány ve
státních závěrečných účtech za roky 1929 až 1934 u příjmů rozpočtové skupiny I. odděleně od přeplatků,
kdežto nedoplatky na spotřebních daních jsou až do roku 1933 včetně a nedoplatky na poplatcích do roku
1932 včetně vykázány po odpočtení přeplatků. V roce 1933 byla pouze část přeplatků na poplatcích vyká-
zána odděleně. Tím se vysvětluje, že celkové nedoplatky veřejných dávek v přehledu I. a nedoplatky na
spotřebních daních a poplatcích, uvedené v přehledu II., jsou vyšší než nedoplatky, jež byly vykázány ve
státních závěrečných účtech za roky 1929 až 1938 u příjmů rozpočtové skupiny I. (o přeplatky, které byly
v jednotlivých letech od nedoplatků odpočteny).
I. Přehled o celkových nedoplatcích veřejných dávek.
|
Rok |
Nedoplatky |
Snížení - zvýšení |
|||
|
Kč |
h |
Kč |
h |
% |
|
|
1929 |
4. 926, 968. 558 |
61 |
- |
  |
- |
|
1930 |
4. 788, 543. 617 |
32 |
138, 424. 941 |
29 |
2. 8095 |
|
1931 |
4. 702, 256. 760 |
77 |
86, 286. 856 |
55 |
1. 8019 |
|
1932 |
4. 801, 574. 011 |
40 |
99, 317. 250 |
63 |
2. 1121 |
|
1933 |
4. 866, 436. 181 |
80 |
64, 862. 170 |
40 |
13508 |
|
1934 |
4. 845, 906. 453 |
65 |
20, 529. 728 |
15 |
0. 4219 |
II. Přehled o nedoplatcích jednotlivých druhů veřejných dávek.
|
Rok |
Přímé daně |
Daň z obratu a daň přepychová |
||||||||
|
nedoplatky |
snížení - zvýšení |
% |
nedoplatky |
snížení - zvýšení |
% |
|||||
|
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||
|
1929 |
2. 832, 885. 805 |
01 |
- |
- |
- |
1. 384, 716. 363 |
59 |
- |
- |
- |
|
1930 |
2. 551, 761. 316 |
66 |
281, 124. 488 |
35 |
9. 9236 |
1. 431, 809. 606 |
24 |
47, 093. 242 |
65 |
3. 4009 |
|
1931 |
2. 329, 522. 837 |
61 |
222, 238. 479 |
05 |
8. 7092 |
1. 519, 234. 711 |
11 |
87, 425. 104 |
87 |
6. 1059 |
|
1932 |
2. 339, 971. 856 |
75 |
10, 449. 019 |
14 |
0. 4485 |
1. 627, 731. 043 |
45 |
8, 496. 332 |
34 |
0. 5502 |
|
1933 |
2. 201, 877. 940 |
65 |
138, 093. 916 |
10 |
5. 9015 |
1. 571, 400. 809 |
40 |
43, 669. 765 |
96 |
2. 8585 |
|
1934 |
2. 193, 960. 246 |
45 |
7, 917. 694 |
20 |
0. 3596 |
1. 723, 867. 835 |
10 |
152, 467. 025 |
70 |
9. 7026 |
U
XVIII
|
Rok |
Spotřební daně |
Poplatky |
||||||||
|
nedoplatky |
snížení - zvýšení |
% |
nedoplatky |
snížení - zvýšení |
% |
|||||
|
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||
|
1929 |
175, 740. 489 |
24 |
- |
- |
- |
533, 625. 950 |
77 |
- |
- |
- |
|
1930 |
170, 920, 297 |
07 |
4, 820. 142 |
17 |
2. 7428 |
634, 052. 397 |
35 |
100, 426. 446 |
58 |
18., 8196 |
|
1931 |
165, 413. 037 |
20 |
5, 507. 259 |
87 |
3. 2221 |
688, 086. 174 |
85 |
54, 033. 777 |
50 |
8. 5220 |
|
1932 |
158, 796. 214 |
25 |
6, 616. 822 |
95 |
4. 0002 |
775, 074. 896 |
95 |
86, 988. 722 |
10 |
12. 6421 |
|
1933 |
161, 193. 779 |
35 |
2, 397. 565 |
10 |
1. 5098 |
931, 963. 652 |
40 |
156, 888. 755 |
45 |
20. 2417 |
|
1934 |
144, 891. 213 |
20 |
16, 302. 566 |
15 |
10. 1136 |
783, 187. 158 |
90 |
148, 776. 493 |
50 |
15. 9638 |
|
Z přehledů jest patrno, že v rocích 1930 až 1934 se snížily nedoplatky:. |
  |
|
na přímých daních o ........... 638, 925. 558 Kč 56 h |
__ |
|
a na spotřebních daních o ......... 30, 849. 226 Kč 04 h, |
669, 774. 784 Kč 60 h, |
|
a že se zvýšily nedoplatky: |
  |
|
na dani z obratu a dani přepychové o ..... 339, 151. 471 Kč 51 h |
  |
|
a na poplatcích o ............ 249, 561. 208 Kč 13 h, |
588, 712. 679 Kč 64 h. |
|   |   |
|
Snížily se tudíž v uvedené době celkové nedoplatky veřejných dávek o |
81, 062. 104 Kč 96 h. |
|
Nedoplatky na přímých daních a na dani z obratu a dani přepychové tvoří |
|
Nedoplatky na přímých daních dostoupily maximální výše 4. 979, 000. 491 Kč 09 h v roce 1926, kdy
před reformou přímých daní byly z převážné části vyměřeny vedle daně za rok běžný i dodatky za roky
předchozí. Od roku 1926 mají nedoplatky přímých daní celkem tendenci klesající, což bylo způsobeno hlav-
ně ubýváním nedoplatků za roky 1926 a předchozí. Tyto nedoplatky za roky 1926 a předchozí činily po-
|
čátkem roku 1930 z celkových nedoplatku na přímých daních ve výši... |
2. 832, 885. 805 Kč 01 h |
|
ještě 74'48%, t. j. částku ................... |
2. 109, 942. 886 Kč 11 h, |
|
a do konce roku 1934 se snížily na ............... |
821, 861. 640 Kč 30 h, |
|
tedy o částku ....................... |
1. 288, 081. 245 Kč 81 h. |
|
Ježto snížení celkových nedoplatků na přímých daních činilo pouze.. |
638, 925. 558 Kč 56 h, |
|
jest patrno, že nedoplatky za roky 1927 a další se v téže době zvýšily o.. |
649, 155. 687 Kč 25 h. |
|
Nedoplatky na dani z obratu a dani přepychové vykazují v letech 1930 až 1934 tendenci trvale stou- |
|
|
40'07%, t. j. částku ..................... |
554, 693. 874 Kč 49 h |
|
a do konce roku 1934 se snížily na ............... |
266, 883. 836 Kč 05 h, |
|
tedy o částku ....................... |
287, 810. 038 Kč 44 h. |
|
Ježto celkové nedoplatky na této dani vykazují vzrůst o ...... |
339, 151. 471 Kč 51 h, |
|
jest patrno, že nedoplatky za roky 1927 a další se zvýšily celkem o... |
626, 961. 509 Kč 95 h. |
Z toho vyplývá, že nedoplatky na přímých daních za roky 1927 a další přes to, ze celkové nedoplatky
na těchto daních jeví od roku 1926 celkem tendenci klesající, vzrostly v období 1930 až 1934 více, než
v tomto období vzrostly nedoplatky za roky 1927 a další u daně z obratu a daně přepychové.
Daňové nedoplatky, zejména nejstarších ročníků, jsou likvidovány ze značné části odpisem. Ze srov-
nání odpisů na přímých daních s odpisy daně z obratu a daně přepychové (vide přehled o přímých daních
a přehled o dani a obratu a dani přepychové) vysvítá, že likvidace nedoplatků odpisem byla v období 1930
až 1934 prováděna u přímých daní v míře nepoměrně větší než u daně z obratu a daně přepychové. Tato
okolnost, jakož i vyšší vzrůst na nedoplatcích přímých daní za roky 1927 a další nenasvědčuje tomu, že
by snížení celkových nedoplatků přímých daní bylo dosaženo intensivnější výběrčí činností v tomto oboru
než v agendě daně z obratu a daně přepychové.
Nejvyšší účetní kontrolní úřad sledoval depuraci těchto daňových nedoplatků a pro posouzení výběrčí
činnosti berních úřadů vyžádal si v roce 1934 k dílčím (zemským) účetním závěrkám za rok 1933 podle jed-
notlivých berních úřadů (súčtovacích oddělení berních správ) data o předpisech, odpisech a nedoplatcích
na přímých daních, na dani z obratu a dani přepychové a na přirážkách samosprávných svazků a fondů,
dále data o celkové platbě, jakož i o platbě vybrané v roce 1933 na dotčených daních a přirážkách podle
XIX
zákona O půjčce práce. Přehledy sestavené na podkladě těchto dat byly dodány ministerstvu financí zá-
roveň s poznámkami, v nichž byl posouzen stav nedoplatků vykázaných koncem roku 1933 u jednotlivých
berních úřadů, jakož i výsledky jejich depurace dosažené v roce 1933. Při této příležitosti působil k tomu,
aby se čelilo vzniku nových nedoplatků, aby byl snížen stav nedoplatků stávajících a aby agenda vyměřo-
vací a odvolací, jakož i vyřizování žádostí za mimořádné úlevy bylo uvedeno do běžného stavu. V tom
směru dlužno vyčkati účinku různých opatření, učiněných mimo jiné též za účelem rychlejší depurace
daňových nedoplatků, jako jsou: zvýšení kompetence finančních úřadů I. a II. stolice v oboru přímých
daní a daně z obratu a daně přepychové při vyřizování žádostí za prominutí daňových nedoplatků a za pří-
ročí (vládní nařízení čís. 16/1934 Sb. z. a n. a výnos ministerstva financí ze dne 14. dubna 1934, čís.
20. 000/1934-III/9a), úprava příslušnosti zemských finančních úřadů při rozhodování o odpisech přímých
daní, daně z obratu a daně přepychové a dávky z majetku pro absolutní nedobytnost (výnos ministerstva
financí ze dne 29. dubna 1935, čís. 23. 000/1935-III/9a) a zavedení stálé dohlídkové služby konceptními úřed-
níky ministerstva financí u berních úřadů (súčtovacích oddělení berních správ) v Praze.
Poněvadž zkušenosti nabyté u berních úřadů na Smíchově a Král. Vinohradech a u súčtovacích oddě-
lení berních správ I. a II. v Praze neposkytly ministerstvu financí dostatečný podklad pro rozhodnutí, má-li
býti povolování příročí podle § 283 zákona o přímých daních u majetkově dobře situovaných poplatníků
pouze na směnečný úvěr zavedeno všeobecně, byl tento způsob povolování příročí za účelem získání dalších
zkušeností rozšířen i na ostatní berní úřady v Praze.
|
Nedoplatky na spotřebních daních, předepsané do roku 1933 |
  |
|
včetně, činily ke dni 31. prosince 1933 ............. |
161, 193. 779 Kč 35 h; |
|
po odečtení přeplatků .................... |
2, 892. 307 Kč 80 h |
|
zbyly ryzí nedoplatky ke dni 31. prosince 1933 ........... |
158, 301. 471 Kč 55 h. |
|
Nedoplatky, předepsané do roku 1933 včetně .......... |
161, 193. 779 Kč 35 h |
|
snížily se během roku 1934: |
  |
|
platbou o ........................ |
147, 558. 932 Kč 70 h |
|
úpravou a odpisem o .................... |
602. 511 Kč 65 h |
|
Po připočtení běžných nedoplatků z roku 1934 .......... |
131, 858. 878 Kč 20 h |
|
vyplývá celkový konečný nedoplatek ke dni 31. prosince 1934 ...... |
144, 891. 213 Kč 20 h. |
Nedoplatky starší jednoho roku v částce 13, 032. 335 Kč - h týkají se z převážné části dlužné daně
z uhlí (5, 489. 190 Kč 25 h), úroků z prodlení u daně z uhlí (3, 709. 169 Kč 70 h) a úroků z prodlení u daně
z vodní síly (3, 070. 287 Kč 75 h). Postup při vymáhání nedoplatků na dani z uhlí a na úrocích z prodlení
u této daně sleduje nejvyšší účetní kontrolní úřad podle pololetních výkazů, předkládaných mu finančními
úřady I. stolice; depurace těchto nedoplatků postupuje pomalu, ježto jde většinou o nedoplatky staré z kon-
junkturálních let 1921 a 1922 a jejich dobytelnost poklesla po změněných hospodářských poměrech po-
platníků; v některých případech pak vzneseny byly stížnosti k nejvyššímu správnímu soudu. Nedoplatky
na úrocích z prodlení u daně z vodní síly týkají se z velké části vodních děl, která uplatňují nárok na
osvobození od daně a u kterých jde pouze o evidenční předpis úroků; otázce uspíšeného vyřizování žá-
dostí dotyčných vodních děl o osvobození od daně z vodní síly byla věnována pozornost při dohlídce, ko-
nané v roce 1935 u účtárny 4b ministerstva financí. Nedoplatky na ostatních spotřebních daních déle
než rok předepsané jsou poměrně nepatrné (763. 687 Kč 30 h) a týkají se velkého množství drobných
trestních případů, které nebylo možno během jednoho roku skoncovati.
Poměrně značné běžné nedoplatky z roku 1934 (131, 858. 878 Kč 20 h) souvisí s povahou resp. způsobem
vybírání spotřebních daní. K jejich vzniku dochází pravidelně v každém roce a to proto, že zákon při-
znává u většiny spotřebních daní možnost bezúročného uvěření daně - zpravidla na dobu dvou měsíců -
nebo placení daně hromadně pozadu během příštího měsíce. V důsledku toho docházejí platby na daňovou
náležitost posledních měsíců závěrkového roku teprve počátkem roku následujícího.
|
Nedoplatky na poplatcích činily podle stavu k 31. prosinci 1933 |
931, 963. 652 Kč 40 h. |
|
Po odečtení zkompensovaných přeplatků ........ "... |
1, 010. 680 Kč 50 h, |
|
jevil se čistý stav nedoplatků ................. |
930, 952. 971 Kč 90 h. |
|
V roce 1934 snížily se nedoplatky platbou o.. 310, 268. 132 Kč 30 h, |
  |
|
odpisem následkem úpravy náležitosti a z důvodů |
  |
|
nedobytnosti o ............. 141, 460. 838 Kč 75 h |
451, 728. 971 Kč 05 h, |
|
takže zbývá na nedoplatcích do konce roku 1933 podle stavu k 31. prosinci |
  |
|
1934 ................ . |
479, 224. 000 Kč 85 h. |
|
Předpis poplatků v roce 1934 činil částku.. 1. 579, 366. 958 Kč 90 h, |
  |
|
na niž bylo zaplaceno.. 1. 280, 086. 994 Kč 25 h. |
  |
|
V této platbě jsou obsa- |
  |
|
ženy přeplatky v částce. 4, 683. 193 Kč 40 h, |
  |
|
takže na předpis bylo placeno ........ 1. 275, 403. 800 Kč 85 h. |
  |
|
Nedoplatky z běžného roku činí tedy .......... |
303, 963. 158 Kč 05 h. |
|   |
II |
|   |
XX
|
Úhrnný stav nedoplatků koncem roku 1934 činí ........... |
783, 187. 158 Kč 90 h. |
|
Oproti stavu koncem roku 1933 ................ |
931, 963. 652 Kč 40 h |
|
snížil se úhrnný stav nedoplatků o ............... |
148, 776. 493 Kč 50 h. |
Snížení stavu nedoplatků nastalo ve větším měřítku poprvé od státního převratu hlavně definitivním
etátním zúčtováním plateb konaných titry půjčky práce na dávky dědické. V roce 1933 byly totiž tyto
platby provisorně zúčtovány ve finančních depositech a proto předpisy dědických dávek uhrazené titry
půjčky práce byly koncem zmíněného roku vykazovány jako nedoplatky. Oproti stavu nedoplatků koncem
roku 1932, vykázanému částkou 775, 074. 896 Kč 95 h jeví se však přes pokles proti roku 1933 zvýšení
o 8, 112. 261 Kč 95 h, z kteréžto příčiny nejvyšší účetní kontrolní úřad neustal ve sledování exekuční čin-
nosti výhercích úřadů, prováděném v konkrétních případech podle vyžádaných spisů, zkoumáním výkazů
nedoplatků a při činnosti dohlídkové. Některé náměty učiněné na urychlení činnosti exekuční po stránce
věcné i po stránce vybavení osobního vzalo ministerstvo financí za podklad dalších opatření. Přímý vliv
opatření, jež byla dosud učiněna, možno posuzovati zatím jen v odvětvích, u kterých nepřicházely v úvahu
platby dluhopisy půjčky práce, na př. u kolků, u nichž v r. 1934 poklesly nedoplatky z 5, 336. 540 Kč 40 h
na 4, 499. 890 Kč 05 h a u dávek za úřední úkony, u nichž nedoplatky poklesly ze 3, 370. 696 Kč - h na
2, 844. 296 Kč 15 h.
Překážkou význačnějšího snížení stavu nedoplatků jsou zejména nedoplatky ze starších let; jejich
likvidování postupuje značně pomaleji než likvidace nedoplatků novějších, jak patrno z těchto dat: Ne-
doplatky z let 1930 a starších poklesly od konce r. 1931 do konce r. 1934 o 64% stavu z roku 1931,
kdežto nedoplatky z roku 1931 poklesly za tutéž dobu o 80%, nedoplatky z roku 1932 poklesly v letech
1933 a 1934 o 72% a nedoplatky z roku 1933 poklesly jen za jeden rok o 58%. Příčinou pomalejšího vy-
máhání starších nedoplatků jsou obtíže působené změnami v hospodářských poměrech dlužníků, zjišťo-
váním jejich pobytu a zejména ztrátou věcného ručení nebo přednostního pořadí zástavního práva za
nedoplatky. Jest proto usilováno o to, aby nedoplatky ze starších dob byly urychleně likvidovány.
Státní příjmy,
rozčleněné podle vzniku, vykazují oproti rozpočtu tyto výsledky:
|
Označení příjmu |
I |
Rozpočet |
Platba |
Náležitost |
Srovnání s rozpočtem |
||||||
|
Platba |
Náležitost |
||||||||||
|
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč h |
|||
|
A. Příjmy soukromohospo- |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
|
dářské: |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
|   |
1933 |
1. 452, 435. 310 |
___ |
935, 028. 559 |
26 |
796, 854. 965 |
26 |
487, 406. 750 |
74 |
655, 580. 344 |
74 |
|
Výnosy státních podniků... |
1934 |
1. 267, 698. 970 |
  |
1. 026, 895. 842 |
31 |
1. 017, 472. 017 |
36 |
240, 803. 727 |
69 |
200, 226. 952 |
84 |
|   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
|
B. Příjmy veřejnohospodář- |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
|   |
1933 |
4. 273, 617. 000 |
____ |
3. 692, 616. 041 |
35 |
3. 505, 077. 382 |
45 |
581, 000. 958 |
65 |
768. 539. 637 |
55 |
|
a) Daně a dávky ....... |
1934 |
3. 847, 084. 900 |
- |
3. 616, 121. 680 |
95 |
3. 736, 974. 735 |
35 |
230, 983. 279 |
05 |
770, 770. 704 |
65 |
|   |
1933 |
795, 437. 000 |
  |
617, 789. 853 |
15 |
617, 789. 853 |
15 |
177, 647. 146 |
85 |
177, 647. 146 |
85 |
|
b) Cla ............ |
1934 |
621, 838. 000 |
- |
624, 433. 942 |
90 |
624, 433. 942 |
90 |
2, 595. 942 |
90 |
2, 595. 942 |
90 |
|   |
1933 |
1. 254, 200. 000 |
  |
1. 169, 749. 028 |
20 |
1. 387, 926. 057 |
35 |
84, 450. 971 |
80 |
133, 726. 067 |
35 |
|
c) Kolky a právní poplatky.. |
1934 |
1. 207, 400. 000 |
- |
1. 283, 738. 039 |
10 |
1. 270, 301. 729 |
20 |
76, 338. 039 |
10 |
62, 901. 729 |
20 |
|   |
1933 |
858, 480. 750 |
  |
933, 620. 991 |
57 |
1. 048, 010. 810 |
57 |
75, 140. 241 |
57 |
189, 530. 060 |
57 |
|
d) Ostatní správní příjmy... |
1934 |
687, 818. 120 |
- |
940, 974. 674 |
74 |
1. 124, 966. 223 |
74 |
253, 156. 554 |
74 |
437, 148. 105 |
74 |
|
Úhrn veřejnohospodář- |
1933 |
7. 181, 734. 750 |
  |
6. 413, 775. 914 |
27 |
6. 558, 804. 083 |
52 |
767. 958. 835 |
73 |
622, 930. 666 |
48 |
|
ských příjmů.... |
1934 |
8. 384, 141. 020 |
- |
6. 465, 288. 337 |
69| |
6. 758, 676. 633 |
19 |
101, 127. 317 |
69 |
392, 535. 613 |
19 |
|   |
1933 |
8. 634, 170. 060 |
  |
7. 378, 804. 473 |
53 |
7. 355, 659. 048 |
78 |
1. 255, 365. 586 |
47 |
1. 278, 511. 011 |
22 |
|
Úhrn veškerých příjmů... |
1934 |
7. 631, 839. 990 |
  |
7. 492, 164. 180 |
  |
7. 774, 148. 650 |
55 |
139, 676. 810 |
  |
142, 308. 660 |
55 |

