417
čení bylo sníženo zejména omezením udržovacích prací vodních
staveb. Úhrada z úspor řádných věcných výdajů § 2, tit. 8.
360. Nebyl položen přívodní řád vodovodu pražského
hradu, ježto dotace pro rok 1934 nedostačovala k provedení
těchto prací bez přerušení (z důvodů komunikačních). Nebylo
třeba větších oprav limnigrafů a vodočtů a z úsporných důvodů
nebyly doplňovány hydrometrické přístroje. Potřeba na pod-
pory městským zdravotně-technickým podnikům se snížila.
361. Systemisovaná služební místa, hlavně v nižší po-
mocné technické službě a v kategorii nižších zaměstnanců vod-
ních nebyla plně obsazena. Příznivý výsledek se částečně snížil
vyšší potřebou na příspěvky úrazového pojištění za zaměst-
nance v oblasti dunajské a na odměny za mimořádné práce.
362. Pro práce v čs. přístavním pásmu v Hamburku ne-
byly přijaty nové smluvní síly, ježto projektované stavby ne-
byly v roce 1934 budovány v zamýšleném rozsahu.
363. Podporou Čsl. plavební akciové společnosti labské
na výchovu čs. plaveckého dorostu, zaměstnaného při provozu
říční plavby. Úhrada z úspor mimořádných věcných výdajů
tit. 10, § 3, pol. 1.
364. Zvýšeným nákladem na příspěvky ČSR mezinárod-
ním říčním komisím vzhledem k devalvaci čs. měny a na za-
hraniční cesty, dále účastí ve třech mimořádných zasedáních
mezinárodních komisí. Úhrada z úspor mimořádných věcných
výdajů tit. 7, § 2, pol. 1.
365. část stavebního programu byla odsunuta z důvodů
úsporných na rok 1935.
366. Příznivého výsledku bylo dosaženo hlavně přelože-
ním některých zaměstnanců k ministerstvu, pensionováním,
úmrtím a vystoupením ze státní služby, jakož i tím, že některá
systemisovaná místa nebyla obsazena. Úspora se částečně sní-
žila odměnami za mimořádné výkony.
367. Překročení bylo způsobeno zvýšenou inspekční čin-
ností na dolech a vyšetřováním katastrofy na dolu Nelson III.
v Oseku u Duchcova, a s tím související zvýšenou potřebou na
provoz státní báňské zkušebny v Mostě, dále vyšší potřebou
na úřední a kancelářské potřeby. Překročení bylo částečně
zmírněno úsporou na nájemném. Úhrada z úspor řádných věc.
výdajů tit. 1, § 6, a mimořádných věc. výd. tit. 6, § 2, tit. 7, § 2
a tit. 8, § 2.
368. Nebyla obsazena některá systemisovaná služební
místa.
369. Vyšší potřebou na cestovné a stravné a hlavně vyš-
šími náklady na udržování státních civilních budov, jež byly
z důvodů uvarování se pozdějších větších škod nezbytně nutné.
Úhrada z úspor mimořádných věcných výdajů tohoto titulu a
tit. 7, § 2, pol. 1.
370. Některé méně nutné opravy civilních budov byly
odloženy, aby byla opatřena částečná úhrada překročení řád-
ných věcných výdajů tohoto titulu. K zabírání budov v roce
1934 nedošlo.
371. Překročení nastalo nepreliminovanými příspěvky na
stavby nestátní, podnikané ve veřejném zájmu, dále koupí
domu čp. 1236 v Praze VII. pro ubytování státních zaměst-
nanců, výstavbou státních obytných domků z důvodu živelní
pohromy ve Výloku, většími výdaji při novostavbě budovy
ministerstva obchodu a patentního úřadu, nepreliminovaným
nákladem na rekonstrukci ústředního topení a větrání v po-
slanecké sněmovně a vyšším nákladem na stavební úpravy
v Lánech.
Překročení bylo částečně sníženo úsporami vzniklými: ne-.
skončením kolaudací novostavby budovy ministerstva zeměděl-
ství, novostaveb státních obytných domů v Užhorodě stavěných
v souvislosti a reformou politické správy a prací při zřízení
ulic na pozemcích "Malého Galagu" v Užhorodě; nezahájením
přípravných prací novostaveb budov ministerstva veřejných
prací, nového parlamentu, nejvyššího správního soudu, mini-
sterstva školství a národní osvěty a nejvyššího soudu; tím, že
nebyla uskutečněna zamýšlená přestavba budovy pro mini-
sterstvo financí; omezením stavebního programu přístavby
budovy ministerstva veřejných prací; nedokončením vyúčtování
adaptačních prací budovy čp. 424 a 427 v Praze II. pro mini-
sterstvo zdravotnictví a tělesné výchovy a staveb státních
obytných domů pro státní zaměstnance; tím, že nebyl v plném
rozsahu realisován stavební program adaptačních prací v bu-
dově čp. 16 v Praze III. pro umístění senátu; omezením výdajů
při stavebních úpravách na pražském hradě; tím, že nebyly
včas předloženy k výplatě splátkové výkazy za práce na novo-
stavbě státního obchodního domu v Bratislavě; nezahájením
předpokládané stavby obytného domu v Litoměřicích; nevymě-
řením dalších poplatků za budovy zakoupené pro jednotlivá
odvětví státní správy v Karlových Varech a účtováním výdajů
na umořovací splátky anuitních staveb a stavebních nákladů,
rozpočtených při tomto paragrafu, u příslušných resortních
paragrafů.
372. Přípravné práce pro novostavbu budovy státního
úřadu statistického nebyly zahájeny.
373. Překročení vzniklo nepreliminovanými výdaji při
úpravě nových místností pro Slovanskou knihovnu v Klemen-
tinu a většími výdaji při úpravě a přístavbě úřední budovy
čsl. vyslanectví ve Washingtonu.
Překročení částečně se snížilo úsporami, které nastaly tím,
že přístavba budovy čsl. vyslanectví v Berlíně nebyla v roce
1934 superkolaudována, že oddáleny byly přípravné práce pro
novostavbu budovy čsl. vyslanectví v Ankaře a že byly pro-
vedeny jen přípravné práce na úpravu úřední budovy čsl. vy-
slanectví ve Varšavě.
374. Překročení nastalo výplatou kolaudačních doplatků
na stavby úředních budov v Novém Městě n. Metují, ve Stra-
konicích, na dostavbu budovy pro zemský úřad v Praze-II.
pod Emauzy, na nástavbu budovy pro týž úřad na Smíchově
a na novostavby budov policejního ředitelství v Brně a Mo-
ravské Ostravě; dále zvětšením prací při stavbě budovy pro
Sbírku zákonů a nařízení v Praze-III., intensivnějším postu-
pem prací na novostavbě budovy zemského úřadu v Užhorodě,
nepreliminovanými výdaji na úhradu zápůjčky, váznoucí na
zakoupené budově č. p. 516 v Chebu a na koupi budovy č. p.
1062 v Praze-VII. pro policii.
Z částečných úspor bylo dosaženo: nedokončením příprav-
ných prací pro stavby nových úředních budov a prací na pří-
stavbu a přestavbu policejního ředitelství v Praze-I., pro no-
vostavbu budovy zemského četnického velitelství, četnických
kasáren a policejního komisařství v Praze-Břevnově; nezahá-
jením přípravných prací pro novostavbu budovy zemského
úřadu v Bratislavě a stavebních prací na budově policejního
komisařství v Praze-XIII; neskončením kolaudačního řízení
ohledně úředních budov v Hlinsku, Liberci, policejního ředi-
telství v Košicích a adaptačních prací v budově č. p. 1290
v Praze-II.; nezahájením staveb nových policejních komisař-
ství v zemi Moravskoslezské a Slovenské a četnických kasáren
v zemi Slovenské a Podkarpatoruské; nezahájením přístavby
budovy zemského úřadu v Brně; menšími výdaji při novostav-
bách společných úředních budov ve Strážnici a Uherském
Hradišti a nevyúčtováním dostavby budovy pro stráž bezpeč-
nosti a pasovou kontrolu ve Slov. Novém Městě.
375. V novostavbě krajského soudu na Pankráci nebyly
rekonstruovány kanalisace a vodovod, ani poukázány doplatky
za dřívější práce; nebyly zahájeny přípravné práce pro stavby
nových soudních budov v zemi Moravskoslezské, Slovenské a
Podkarpatoruské; nebyly vyplaceny kolaudační doplatky za
práce na soudních budovách v Mor. Ostravě, Ružomberku a
Užhorodě, ježto kolaudace prací nebyly skončeny, resp. schvá-
leny; nebyly zahájený novostavby společných úředních budov
27
418
v Pardubicích, Falknově, Rožnavě, okresních soudů v Čadci a
Iršavě a přístavba okresního soudu v Rachově; nebylo zapo-
čato s rekonstrukcí hlavního vodovodu a přestavbou pavilonu
č. 6 v Komenského ústavě v Košicích a přestavbou budovy
býv. měšťanské školy na věznici okresního soudu v Pezinku;
nebyla předložena kolaudace stavby společné úřední budovy
v Hlinsku; opožděně byly zahájeny hlavní stavební práce na
novostavbě krajského soudu a věznice v Bratislavě; kolau-
dační doplatky společné úřední budovy v Jindř. Hradci byly
zaplaceny většinou v roce 1933; nebyly vyplaceny kolaudační
doplatky některých stavebních akcí.
Úspora se snížila intensivnějším postupem stavebních
prací na společné úřední budově v Brandýse n. L., většími vý-
daji na přípravné práce pro stavby nových soudních budov
v zemi České, vyššími kolaudačními doplatky za práce na ná-
stavbách soudních budov v Praze-II. a Chustu a zahájením
novostavby společné úřední budovy v Sobrancích.
376. Nedošlo k přípravným pracím pro různé školní
stavby, ke stavbě čs. historického ústavu v Símě a k nepřed-
vídaným výdajům na stavby škol středních a odborných, na
něž nebylo zvláště pamatováno; v plném rozsahu nebyly usku-
tečněny úpravy pro Národní divadlo v Praze; byly odloženy
přípravné práce na stavbu budov pro státní galerii, na rozší-
ření školy akademie výtvarných umění, další práce ve státní
odborné škole textilní ve Dvoře Králové nad Lab. a novo-
stavby budov pro stát. reform. reál. gymnasium v Lu-
čenci, stát. reál. gymnasia v Ružomberku, Mukačevě a Už-
horodě; nebyly skončeny kolaudace stavby strojních dílen
stát. průmysl. školy v Liberci, novostaveb budov stát. průmysl.
školy ve Vítkovicích, stát. čes. reál. gymnasia v Hustopeči a
stát. odbor. školy pro zpracování dřeva v Olomouci; odloženy
byly stavba III. etapy stát. školy pro bytový průmysl
v Praze-XI., novostavby budov II. stát. reál. gymnasia v Pra-
ze-XII., stát. reform. reál. gymnasia v Praze-XIX., stát. něm.
reál. gymnasia v Bratislavě a přístavby dílen stát. prům.
školy v Brně L a III. a školy textilní v Brně-I.; výdaje za
adaptace v budově čs. stát. reform. reál. gymnasia v Karlo-
vých Varech a za novostavbu budovy II. čes. stát. reál. gym-
nasia v Brně-Husovicích byly uhrazeny většími částkami již
v roce 1933; nebyly provedeny z úsporných důvodů v plném
předpokládaném rozsahu přístavba stát. reál. gymnasia
v Místku, uvažované stavební akce pro stát. prům. školu
v Košicích, pro stát. reform. gymnasium v Turč. Sv. Martině,
obecné a měšťanské školy v zemi Slovenské a Podkarpato-
ruské; nebyla zakoupena budova pro státní reál. gymnasium
v Rožnavě.
Úspora byla z části snížena vyplacením příspěvku na za-
bezpečovací opravy budovy Moderní galerie, kolaudačními do-
platky za práce na novostavbě stát. reform. reál. gymnasia
v Brně-Král. Poli a intensivnějším postupem prací na novo-
stavbě čes. stát. reform. reál. gymnasia v Čes. Těšíně.
377. Úspory se dosáhlo hlavně omezením stavebního
programu staveb zemědělských škol, neskončením kolaudací
staveb výzkumných stanic, neprojednáním a neschválením sta-
veb budov pro ústavy pro chov koní.
378. Pro změny v použití místností, navržené ředitel-
stvím státního ústavu pro zvelebování živností v Turč. Sv.
Martině, nebyla stavba dokončena.
379. Nebyla posud kolaudována novostavba budovy stát.
tepelně-technického ústavu v Praze, nebyl projednán další ná-
klad na novostavbě stát. hydrologického ústavu v Podbabě a
nebyly včas zakoupeny vhodné pozemky pro stavby cejchov-
ních úřadů v zemi Slovenské a Podkarpatoruské.
380. Zahájení stavby internátní budovy stát. ústavu pro
hluchoněmé v Kremnici se zdrželo a nebyly provedeny v oče-
kávaném rozsahu přípravné práce novostavby pavilonu ve
stát. dětském domově v Řim. Sobotě.
Úspory se snížily výplatou nepreliminovaných kolaudač-
ních doplatků za novostavbu stát. vystěhovalecké stanice ve
Vysočanech a většími výdaji na přístavbu dětského domova
v Košicích.
381. Nedošlo k zahájení přípravných prací pro novo-
stavbu ubikací stát. epidem. autokolony pro Čechy a pro II.
část rozšíření nemocnice v Zábřehu n. Odrou; opožděně se za-
čalo se stavbou chirurgického pavilonu státní nemocnice na
Vinohradech; nebyly zahájeny stavby internátu stát. ústavu
pro vzdělání a výcvik porodních asistentek v Olomouci a bu-
dov při státní nemocnici v Košicích; nebylo přikročeno ke
stavbě infekčního pavilonu a k přípravným pracím stavby
administrativní budovy státní nemocnice v Žilině a nových ob-
jektů ve státní nemocnici v Lučenci; nebyly ukončeny v plném
rozsahu projekty a předběžné práce pro další stavby a rekon-
strukci vodovodu a kanalisace ve Šrobárově ústavě v Dol.
Smokovci; náklad na stavbu garáží pro trachom. automobil.
a III. autokolonu v Bratislavě byl nižší; nebylo skončeno jed-
nání o koupi pozemku pro chirurgický pavilon státní nemoc-
nice v Mukačevě; nebyly vyúčtovány práce na přístavbě stát.
ústavu pro vzdělání a výcvik porodních asistentek, bakter. -
diagnostické stanice a I. epidem. autokolony v Užhorodě; ne-
byly projednány dokončovací úpravy v infekční nemocnici ve
Slatinských dolech a nebyl postaven domek pro obvod. lékaře
ve Zděňově na Podkarpatské Rusi.
Úspory se snížily úhradou větších výdajů za úpravu území
býv. Strahovských lomů k účelům tělovýchovným, za I. část
stavebních prací ve státní nemocnici v Zábřehu n. Odrou, vý-
platou kolaudačních doplatků za stavbu hospodářské budovy
a pavilonu G státní nemocnice na Král. Vinohradech a výdaji
za úpravu cest tamže, za stavbu kuchyně s jídelnami ve
Šro-
bárově ústavu v Dol. Smokovci, za I. část prací k rozšíření
státní nemocnice v Žilině a za rekonstrukci stavebních úprav
ve státní nemocnici v Bratislavě.
382. K přípravným pracím, k dokončení a ke koupím
pro finanční úřady, celní úřady a finanční stráž nedošlo
v předpokládaném rozsahu; nebyly vyplaceny kolaudační do-
platky za práce na stavbě budov pro finanční stráž v Aši a
Železné Rudě; nedošlo ke stavbě budovy pro finanční stráž
v Chebu pro změnu projektu a nebyly zahájeny stavby budov
pro finanční stráž ve Vrchlabí, Čes. Jiřetíně, společných úřed-
ních budov ve Falknově, Náchodě, Pardubicích, budov pro fi-
nanční úřady v Hradci Králové, Nitře, novostavby chemicko-
technické zkušebny finanční správy v Praze-XIX., kombino-
vané budovy pro celní úřad a finanční stráž v Čížově, budovy
pro finační stráž ve Stálkách a úprava budovy č. p. 1318 pro
berní úřad v Praze-XII.; nebyly uskutečněny stavební akce
novostaveb pro úřady potravní daně na čáře Velké Prahy; ne-
byly kolaudovány stavby společné úřední budovy v Liberci,
novostavba budovy pro finanční úřady v Bratislavě a no-
vostavby budov finančních úřadů v zemi Podkarpatoruské;
opožděně byly kolaudovány práce na novostavbě budovy pro
finanční úřady v Michalovcích; kolaudační doplatky za práce
na stavbě budovy finančních úřadů v Lučenci byly vyplaceny
většinou již v roce 1933; byly pozdě zadány práce na novo-
stavbě budovy pro finanční úřady v Košicích; byla menší po-
třeba při stavbě společné úřední budovy ve Strážnici a nedošlo
k přístavbě úřední finanční budovy v Brně a k nástavbě bu-
dovy pro finanční úřady v Turč. Sv. Martině, ježto pro tyto
úřady byly zakoupeny budovy.
Úspora snížila se většími výdaji za nástavbu úřední bu-
dovy pro finanční úřady v Pelhřimově, při novostavbě budovy
pro finanční stráž ve Šluknově, Rancířově-Hluboké, za adap-
tační práce v budově č. p. 601 v Praze-XIX. a na novostavbu
budovy odbočky celního úřadu v Hati; vyššími doplatky, vět-
šími přípravnými pracemi a koupěmi budov pro celní úřady
a kombinovaných budov pro celní úřady a finanční stráž
v zemi České; intensivnějším postupem prací na novostavbě
419
společné úřední budovy v Uherském Hradišti; značnějšími ko-
laudačními doplatky na různé stavební akce v zemi české a
nepreliminovanými výdaji za koupi nemovitostí v Praze-II.,
č. p. 563, v Brně č. p. 656/IV, v Praze-XIX. č. p. 601, v Pra-
ze-VII. objektu "Nové výstaviště", Vrchlabí č. p. 497, Turč.
Sv. Martině a v Trnavě.
383. Náhrady přeplatků na služebních platech.
384. V důsledku hospodářské krise nebyly cejchovány
v očekávaném rozsahu hydrometrické vrtule.
385. Větším počtem pokusů a analys vyžádaných zájem-
níky.
386. Větším počtem elektroměrů předložených k cejcho-
vání a větším příjmem z cejchovních poplatků na Slovensku
a Podkarpatské Rusi, kde bylo konáno více úředních cest.
387. Puncovní a manipulační poplatky nedosáhly násled-
kem poklesu domácí výroby a dovozu zlatého a stříbrného
zboží očekávané výše.
388. Vstupné na letiště nebylo z důvodu propagace civil-
ního letectví vybíráno a na poplatcích za přistání a uložení
soukromých letadel nebyla v důsledku hospodářské krise dosa-
žena částka předpokládaná při preliminování. Nepříznivý vý-
sledek se částečně snížil dividendou za rok 1933 z účasti státu
na akciovém kapitálu letecké společnosti Air France.
389. Příjem z účasti státu v elektrárenských podnicích
byl vyšší než bylo odhadnuto, a nájemné ze státní elektrárny
v Komárně bylo v roce 1934 zvýšeno.
390. Různé příjmy a nekompensovatelné náhrady.
391. Příspěvky ke stavbám státních silnic na Slovensku
nemohly býti požadovány, poněvadž stavby ty nebyly kolau-
dovány. Pro menší odbyt výrobků státních lomů na Slovensku
soukromníkům nebylo dosaženo očekávaných příjmů. V Pod-
karpatské Rusi podařilo se však státnímu lomu v č. Vrchu
získati ve veřejné soutěži značnější dodávky a tím i přízni-
vější výsledky. Zrušením mýtného na mostě přes Dunaj v Bra-
tislavě nastal větší pokles příjmů.
392. Ježto celkové výdaje na stavby, přestavby a udržo-
vání stát. silnic a mostů byly menší, odvedl státní silniční
fond státní správě k částečné úhradě těchto výdajů nižší pří-
spěvek.
393. Náhrady daní a dávek z pronajatých objektů, odve-
dené zbytky záloh, jiné náhrady a nahodilé příjmy.
394. Větší příjem za remorkáže přístavní lodi "Tren-
čín" v bratislavském přístavu.
395. Nebyla vyřešena úprava lodního skluzu a s tím sou-
visející 1/2 %ní přirážka k nájemnému podle smlouvy o pro-
nájmu loděnice v Komárně.
396. Byla odhlášena ve větším počtu výhradná kutiska
a byly povoleny značné slevy při placení báňských dávek
z kutisk. Nepříznivý výsledek se zmírnil podstatně tím, že od-
hlášení dolových a povrchových měr neprojevilo se takovou
měrou, jak bylo při sestavení rozpočtu počítáno. Většího
příjmu se dosáhlo též na poplatcích za chemické rozbory stát-
ních báňských zkušeben, na úrocích z prodlení a z poplatků za
upomínky na dlužné báňské dávky.
397. Menším odbytem úředních publikací a menším poč-
tem chemických rozborů.
398. Větší příjmy na nájemném ze státních obytných
domů, ježto některé z nich byly dostavěny dříve, než se před-
pokládalo. Daleko větší příjem z prodeje starého materiálu a
různých nekompensovatelných náhrad (zbytky záloh z přede-
šlého roku, náhrady nájemníků za opravy a úpravy bytů, pří-
spěvky na udržování školních budov, náhrady vodného, obec-
ních dávek a p. ).
399. Vrácené přeplatky, zjištěné při kolaudacích staveb,
výtěžek za starý materiál, zbytky záloh, nekompensovatelné
náhrady, refundace nákladů z resortních úvěrů jiných kapitol
a nepreliminované příspěvky měst Košic a Skalice a obce a
velkostatku
Budměřic na Slovensku. Příznivý výsledek snížil
se nezaplacením příspěvků obcí Ťačova a Žiliny.
400. Nenastala změna v osobě ministrově.
401. Nepříznivý výsledek, který vznikl výplatou odměn
za mimořádné práce podle usnesení vlády, byl snížen tím, že
nebyla obsazena služební místa, uprázdněná úmrtím, pensiono-
váním a přeložením do jiného osobního stavu. Úhrada u osob-
ních výdajů řádných kap. 15, tit. 1, § 1.
402. úspory se dosáhlo hlavně při výdajích na úřední a
kancelářské potřeby a omezením telegrafní a telefonní kores-
pondence s podřízenými úřady.
403. K překročení došlo nutným nákupem nábytku.
Úhrada u věcných výdajů řádných kap. 15, tit. 1, § 2, pol. 9
"Úřední a kancelářské potřeby".
404. Snížením výdajů ministerstva snížila se i náhrada,
placená podnikem čsl. pošta ústřední správě za výkony pro
podnik. Kromě toho nebylo dosaženo příjmů z výnosu zahrady,
jejíž obhospodařování bylo postoupeno poštovní spořitelně.
405. Nenastala změna v osobě ministrově.
406. Úspor bylo dosaženo menšími výdaji na úřední a
kancelářské potřeby, na meziměstské telefonní rozhovory a
na telegramy, dále tím, že nová budova ministerstva nevyža-
dovala zvláštních udržovacích nákladů. Příznivý výsledek se
snížil zvýšeným počtem zahraničních cest, konaných zejména
za účelem vypracování nových svazových tarifů a jejich změny
se zřetelem k úpravě čsl. měny, větším nákladem na vydání
zmíněných svazových tarifů a na publikaci nepředvídaných a
četných tarifních změn a slev ve Věstníku pro železnice a
plavbu (korespondující položka příjmová - tit. 1, pol. 2 -
vykazuje zato značně příznivější výsledek), konečně také větší
potřebou na opravy služebního auta a zdražením pohonných
látek.
407. Příjmy se snížily tím, že v důsledku nižších výdajů
ministerstva železnic (viz odůvodnění výdajů čís. 406) nebylo
třeba, aby podnik "čsl. státní dráhy" uhradil plnou prelimi-
novanou částku za správní výkony tohoto ministerstva pro
podnik.
Nepříznivý výsledek se zmírnil hlavně nepreliminovanými
náhradami podílů pomocných a vedlejších závodů na výdajích
služby ústřední. Příznivějšího výsledku bylo dosaženo též
u příjmů na publikačních poplatcích za uveřejnění vyhlášek ve
Věstníku pro železnice a plavbu, na náhradách za jednatelství
tarifních svazů, dále dodatečným vyúčtováním
Československo-
italského tarifního svazu za rok 1932 a konečně při položce
"Různé příjmy".
408. Změna v osobě ministrově nevyžadovala prelimino-
vaného nákladu, poněvadž odstoupivší ministr zůstal členem
vlády.
409. Nebyla obsazena některá systemisovaná služební
místa uprázdněná úmrtím, resignací a odchodem ze služby;
kromě toho snížil se nahodile náklad na výchovné. Úspora se
zmenšila vyšším nákladem na platy smluvních zaměstnanců,
přidělením 40 smluvních zaměstnanců státního pozemkového
úřadu pro agendu péče o nezaměstnané a vyšším nákladem na
odměny za mimořádné práce podle vládního usnesení a za
práci přes čas.
410. Příznivý výsledek vznikl úsporným omezením
úředních a kancelářských potřeb, zmenšením počtu meziměst-
ských účastnických stanic a jinými úspornými opatřeními,
byl však snížen nákladem na opravu automobilu, na Úřední
věstník vydávaný dvojjazyčně a na úřední knihovnu.
411. Větší potřebou na státní příspěvek podle § 123
zák. č. 221/1923 Sb. z. a n. ve znění vlád. nař. č. 112/34 Sb.
z. a n. o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
27
420
a stáří a podle § 176 zákona č. 26/1929 Sb. z. a n. ve znění
zák. č. 117/1934 Sb. z. a n. o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách, poněvadž v důsledku trva-
jící hospodářské tísně vzrostl počet důchodců, kterým příslušel
zpětný nárok na státní příplatek. O úhradě viz bližší v úvodu.
412. Na místa uvolněná pensionováním, úmrtím a jiným
služebním přidělením nebyly pro pokles agendy ustanoveny
nové síly.
413. Pro pokles agendy bylo propuštěno 8 smluvních za-
městnanců a nebyly vyplaceny odměny, poskytované dříve na
provádění zák. o stavebním ruchu.
414. Nedošlo k zákonné úpravě postihového práva, o je-
hož očekávaný výnos bylo méně preliminováno. Následkem
nepříznivých hospodářských poměrů zvýšily se výdaje, které
stát jest zavázán platiti za stavebníky z titulu státní záruky,
a to na dlužné anuity a zbytky zaručených zápůjček, neuhra-
zených z nejvyššího podání při dražbách a vypovězené zaru-
čené zápůjčky. Překročení bylo sníženo kompensací s nepreli-
minovanými náhradami podle zákonů o stavebním ruchu
z roků 1927 až 1930 a částečně omezením služebních cest a
opatřováním kancelářských a úředních potřeb v menším roz-
sahu. O úhradě viz bližší v úvodu.
415. Odchodem několika zaměstnanců ze služby uvol-
něná místa byla obsazena levnějšími silami a zamýšlená
úprava odměn vyplácených osadním lékařům ve státních dět-
ských domovech nebyla provedena.
416. Přírůstkem dětí v ústavní péči a zaplacením účtů
z předchozího roku. Překročení se částečně snížilo úspornými
opatřeními při zákonné ochraně dětí v cizí péči a dětí neman-
želských a tím, že nedošlo k výdajům podle zákona o ochranné
výchově dětí.
417. Úsporným omezením subvencí udílených sociálním
institucím.
418. Neobsazením některých systemisovaných míst
vznikla úspora na cestovném a stravném; vydávání publikací
bylo omezeno a upuštěno od přestěhování několika živnosten-
ských inspektorátů do nových vhodnějších, avšak dražších
místností.
419. Převážně neobsazením některých systemisovaných
služebních míst, uvolněných úmrtím, pensionováním, přelože-
ním, odchodem a nastoupením pres. služby vojenské.
420. Zrušením některých okresních úřadoven, omezením
potřeby tiskopisů a částečným jich pořizováním ve vlastní
režii.
421. Přiznáním důchodů válečným invalidům, kteří
vzhledem k nepříznivým hospodářským poměrům znovu uplat-
ňovali své nároky pro běžný rok i za roky minulé. Překročení
se snížilo úbytkem pozůstalých po válečných poškozencích a
tím, že část dětí válečných poškozenců a sirotků po padlých
vojínech dovršila stanovenou věkovou hranici; mimo to byly
na základě revisí majetkových poměrů vyloučeny neoprávněně
uplatněné nároky invalidů, po př. pozůstalých. Rovněž náklad
na ambulantní ošetřování poklesl vzhledem k menšímu počtu
uchazečů vyhovujících zákonným podmínkám; kromě toho
bylo méně žadatelů o nové prothesy a o jich opravy. O úhradě
překročení viz bližší v úvodu.
422. V důsledku trvající krise a plynoucího z toho sní-
žení příjmů byly přiznány znovu důchody mnohým válečným
invalidům. Překročení částečně sníženo úmrtím důchodců a
tím, že část dětí válečných poškozenců a sirotků po padlých
vojínech dovršila věkovou hranici. O úhradě překročení viz
bližší v úvodu.
423. Bylo méně lékařských prohlídek a zasedání zem-
ských odvolacích komisí, než se předpokládalo.
424. Poskytováni darů a zápůjček bylo omezeno.
425. Nebylo přikročeno k ustanovení vystěhovaleckých
inspektorů (komisařů).
426. Úspornými opatřeními bylo dosaženo úspor při vý-
dajích v oboru přistěhovaleckém a vystěhovaleckém.
427. Revise u odborových svazů a revise nouzových prací
byly prováděny v malém rozsahu.
428. Súčtováním státního režijního příspěvku odboro-
vým organisacím ve skupině III., odst. D., pol. 13, na vrub
částky 700, 000. 000 Kč, stanovené v čl. IV, odst. 4, fin. zákona
na rok 1934. Dále menším nákladem na dopravu nezaměst-
naných, neboť při značné nezaměstnanosti ve všech oblastech
zprostředkovatelny práce poukazovaly nezaměstnané dělnictvo
na práci převážně do míst v blízkosti jeho bydliště. Celkový
věcný náklad na péči o nezaměstnané v roce 1934 činil
649, 701. 776. 75 Kč; o úhradě viz bližší v úvodu.
429. Státní starobní podpory byly přiznány i v roce 1934
většímu počtu osob, nežli rozpočtově bylo předvídáno. Dále
zvýšením přiznaných již státních starobních podpor do maxi-
mální zákonné výše v důsledku toho, že domovské obce zasta-
vují poživatelům státních starobních podpor peněžité podpory
chudinské. Zvýšení podpor vzniklé z těchto důvodů bylo jen
z části vyrovnáno úbytkem osob v důsledku revisí dosavadních
poživatelů, které byly prováděny v zemi české a Moravské.
Nedostavením se předpokládaného každoročního úbytku pod-
porovaných osob vysvětluje se, že rozpočtový úvěr byl i při
fakultativní povaze podpor překročen.
430. Hospodářské rady nebyly aktivovány; fungovala
pouze hospodářská rada v Brně.
431. Z důvodů uvedených u osobních výdajů řádných
(vysvětlivka čís. 430).
432. Jde o nepreliminovaný výdaj na stravování nejpo-
třebnějších vrstev obyvatelstva podle usnesení vlády z 1. břez-
na 1932. Pokud jde o úhradu, byl výdaj vyrovnán příjmem
stejné částky, súčtované u pokladní správy kap. 20, tit. 5, § 6,
pol. 12, jako odvod z přebytku čs. melasové komise.
433. Výtěžkem z prodeje starého osobního automobilu,
makulatury a nepotřebných věcí. Příznivý výsledek se částečně
snížil poklesem odběru úředního věstníku.
434. Čs. odúčtovací místo pro pensijní pojištění v Praze
splatilo poskytnutou zálohu, která nebyla preliminována.
435. Vyšším výnosem náhrad vlastníků domů a dobro-
volným narovnáním stavebníka se státem, nekompensovatel-
ným výnosem náhrad platů vykonaných státem jako ručitelem
podle zákonů o stavebním ruchu čís. 44/1927, 43/1928 a
45/1930 Sb. z. a n. Příznivý výsledek se snížil tím, že kon-
verse přímých zápůjček na zápůjčky státem zaručené nenastaly
v očekávané míře pro nedostatek dlouhodobých hypotekárních
úvěrů.
436. Vyšším příjmem státních ústavů, účinným vymáhá-
ním náhrad ošetřovného od obcí a soukromníků, splacením
zápůjčky, poskytnuté ministerstvem soc. péče v roce 1922
spolku "YWCA" na dům, který zakoupilo v r. 1934 minister-
stvo veřejných prací pro stát a přijetím náhrady za nesprávně
použité subvence.
437. Hlavně nekompensovatelnými náhradami přeplatků
z důchodů válečných poškozenců z let minulých, splacením
větších zápůjček povolených v dřívějších letech družstvům
(kromě Slovenska) a vyššími příjmy z biografických licencí
(kromě Podkarpatské Rusi).
438. Pokles příjmů, s nímž bylo při preliminování počí-
táno vzhledem k žádostem o odklad, případně o novou úpravu
splátek na zápůjčky, se nedostavil, ježto žádosti nebyly dosud
projednány.
439. Příznivý výsledek dosažen předepsáním neprelimi-
novaných splátek na zápůjčky poskytnuté čs. příslušníkům,

