Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.

IV. volební období. 2. zasedání.

290.

Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1934
spolu s účty státního bytového fondu a dávky z majetku (tisk 71).

Stalo se již dobrou tradicí, že státní závěrečný účet je Nejvyšším účetním kontrolním
úřadem předkládán téměř o celý rok dříve nežli je k tomu podle zákona povinen. Svědčí
to nejen o pohotovosti dnes již dobře organizovaného tohoto kontrolního orgánu, nýbrž
také o zlepšení situace v našich úřadech administrativních, které dodávají dílčí závěrky
včas. Také závěrečný účet za rok 1934 předložen byl s velkým urychlením. Byl proto vy-
datnou pomůckou při posuzování státního rozpočtu na rok 1936.

Po formální stránce je závěrečný účet sestaven stejně jako účty minulé. Výkaz
o stavu nemovitého majetku, který spravují úřady administrativní, jest v účtu rozšířen
tak, že uvádí rozčlenění přírůstku a úbytku podle toho, jsou-li v příčinné souvislosti s pe-
něžním hospodařením nebo byl-li majetek získán, rozmnožen nebo zcizen jiným způsobem.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad má připravené nové předpisy o sestavování účetních
závěrek. S vydáním jejich však vyčkává, poněvadž se domnívá, že v dohledné době dojde
k reformě veřejné správy. Tento úřad usiluje též o to, aby inventární záznamy nemovi-
tého státního majetku vedeny a účtovány byly podle určitých a stejných pravidel. Za tím
účelem rozeslal do připomínkového řízení návrh příslušné osnovy. Rovněž tak ve finanč-
ním zákoně na rok 1936 obsažené ustanovení o investicích pravých a obnovách podniko-
vých je opatřením, které se stalo z popudu Nejvyššího účetního kontrolního úřadu. Účel
jeho je eminentně povahy kontrolní.

Posuzujeme-li materielní stránku účetní závěrky za rok 1934, nemůžeme popříti, že
vývoj státních financi se v tomto roce proti předcházejícím letům krise poněkud zlepšil.
Ukazuje to značně menší schodek proti r. 1933. Přes to však výsledky hospodaření v r. 1934
nenechávají nás nijak na pochybách, že i tento rok náleží k letům těžké hospodářské krise.
Státní příjmy se sice proti roku předcházejícímu o něco zlepšily, ale to však nelze připsati
plně na vrub nepatrného zlepšení hospodářského.

Je si především nutno uvědomiti, že se proti r. 1933 podařilo podstatně snížiti státní
výdaje a pak že na výsledek působila celá řada mimořádných příznivých momentů. Do-
konce byly to i okolnosti náhodné. Byla to zejména daň obratová, u níž uplatnily se dů-
sledky paušalisace, která nenadálým zdaněním zásob přispěla k vysokému jejímu výnosu.
Byly to předpisy za roky minulé a v neposlední řadě i přechodná přirážka, která měla vliv
na vyšší příjmy i když se vybírala rok před tím. Jen tak lze si vysvětliti, že hrubá přede-
psaná náležitost této daně činí bezmála půl třetí miliardy Kč. Je to dále ta okolnost, že
v náležitosti státního pozemkového úřadu byla předepsána jako státní příjem náhrada zá-


2

lohy v částce 150 milionů Kč, která se v r. 1934 stala splatnou. Tato záloha však hotově
nebyla vyplacena, objevuje se toliko v předpisu. Jsou to konečně i tyto okolnosti:

1. Pensijní příspěvky na odpočivné a zaopatřovací platy vynesly proti prelimináři
o 33 miliony Kč více,

2. větší příjmy ministerstva sociální péče 12 mil. Kč,

3. ministerstvo školství o 10 milionů Kč více,

4. ministerstvo zdravotnictví o 10 mil. Kč více,

5. ministerstvo obchodu o 4 mil. Kč více,

a byl to v neposlední řadě větší výnos úroků z prodlení, který byl o 292'7 mil. Kč větší.
Naproti tomu měli jsme ovšem zase některá překročení rozpočtu.

 

Potěšitelným zjevem ovšem je skutečnost, že rok 1934 je prvním rokem z krisových
let, ve kterém se zastavilo propadávání státních příjmů a celkový příjem administrativ-
ních a podnikových příjmů se o něco zlepšil. Daně přímé i spotřební jsou však proti roku
1933 opětně o něco nižší. Nutno však míti za to, že hospodářské výsledky r. 1935 budou
proti r. 1934 zase příznivější.

Výsledky státního hospodářství vyjádřeny jsou ve státním závěrečném účtu účtem
pokladním a účtem správním. Účet pokladní obsahuje přehled o příjmech a výdajích ho-
tových peněz včetně pokladních hotovostí a účet správní ukazuje nám, jak skončilo hos-
podářství na rozpočet. Vedle příjmů a výdajů preliminovaných máme však také výdaje a
příjmy nepreliminované. Také na jejich úhradách a rozdílech záleží, jaký mají vliv na
celkový výsledek hospodaření. Účet pokladní skládá se ze dvou dílů: 1. z hotových pro-
středků a 2. z cenných papírů.

Účet pokladní.

(I. Hospodaření hotovými penězi. )

Příjmy:

   

Počáteční pokladní hotovost:

   

a) skutečný pokl. zbytek 31. 12. 33...

Kč 699, 304. 006 65

 

b) pas. saldo nedoúčt. položek .....

Kč 45, 030. 220 05

Kč 654, 273. 786 60

Příjmy na státní rozpočet:

   

a) preliminované .........

Kč 7. 492, 164. 180. -

 

b) nepreliminované ........

Kč 682, 910. 964 40

Kč 8. 175, 075. 144 40

Příjmy mimo státní rozpočet:

   

a) úvěrní operace .........

Kč 989, 878. 030 55

 

b) zálohy ............

Kč 173, 976. 677 10

Kč 1. 163, 854. 707 65

 

Úhrnem...

Kč 9. 993, 203. 638 65

Výdaje:

   

Výdaje (na státní rozpočet):

   

a) preliminované .........

Kč 8. 111, 745. 140 80

 

b) nepreliminované ........

Kč 768, 712. 023 65

Kč 8. 880, 457. 168 95

Výdaje mimo státní rozpočet:

   

a) úvěrní operace .........

Kč 772, 910. 364 40

 

b) zálohy ............

Kč 186, 990. 846 35

Kč 959, 901. 210 75

Konečná pokladní hotovost:

   

a) skuteč. pokl. zbytek 31. 12. 34...

Kč 773, 238. 319 85

 

b) pas. saldo nedoúčt. položek .....

Kč 620, 393. 055 90

Kč 152, 845. 263 95

 

úhrnem...

Kč 9. 993, 203. 638 65


3

Srovnáme-li pokladní příjmy a výdaje preliminované i nepreliminované, dostaneme

pokladní schodek ..........

 

Kč 705, 382. 019. 55

Připočítáme-li k tomu úvěrní operace, jimiž byla kryta část ne-

 

preliminovaných výdajů v částce....

 

Kč 682, 910. 964. 40

zjistíme, že nebylo rozpočtovými příjmy kryto, čili že schodek
na rozpočet činí .................

Kč 1. 388, 292. 983. 95

proti schodku 2209 mil. Kč r. 1933.

   

Tento pokladní schodek byl uhrazen jednak přebytkem hospodářství kontokorentního
čili jinak zálohami Poštovní spořitelny, jednak výtěžkem úvěrních operací čili kontraho-
váním nového dluhu.

(II. Hospodaření

cennými papíry. )

 

Příjmy:

   

Počáteční pokl. hotovost:

   

a) skut. pokl. zbytek 31. 12. 1933...

. Kč 1. 650, 597. 347. 64

 

b) pas. saldo nedoúčt. položek .....

. Kč 620. 803. 28

Kč 1. 649, 976. 544. 36

Příjmy z hospodaření na státní rozpočet

 

Kč 378, 517. 994. 77

Příjmy z hospodaření mimo státní rozpočet.,

 

Kč 1. 160, 747. 731. 01

     
 

Úhrnem...

Kč 3. 189, 242. 270. 14.

Výdaje:

spojené s hospodařením na státní rozpočet.,

 

Kč 273, 005. 058. 77

spojené s hospodařením mimo rozpočet

 

Kč 1. 497376. 976. 70.

Konečná pokladní hotovost:

   

a) skut pokl. zbytek 31. 12. 1934...

. Kč 1. 419, 390. 137. 95

 

b) pas. saldo nedoúčt. položek....

. Kč 529. 903. 28

Kč 1. 418, 860. 234. 67

     
 

Úhrnem...

Kč 3. 189, 242. 270. 14.

V kontokorentním účtu jest si zejména povšimnouti té okolnosti, že během
roku stoupl stav neodúčtovaných pasivních položek o Kč 437. 5 mil. Jsou to především zálohy
u Poštovní spořitelny k vyrovnání dočasných neshod mezi příjmy a výdaji.

Účet správní.

Státní výdaje stanoveny byly finančním zákonem .......

Kč 7. 630, 665. 720. -

Náležitost státních výdajů však činila ...........

Kč 8. 029, 701. 801. 80

byl tedy rozpočet ve výdajích překročen o ..........

Kč 399, 036. 081. 80

připočteme-li k tomu náležitost výdajů nepreliminovaných....

Kč 775, 358. 099. 15

činí to celkové překročení rozpočtu v náležitosti .......

Kč 1. 174, 394. 180. 95

Státní příjmy byly preliminovány finančním zákonem .....

Kč 7. 631, 839. 990. -

Náležitost skutečných státních příjmů činila .........

Kč 7. 774, 149. 785. 55

proti rozpočtu tedy více o ...............

Kč 142, 309. 795. 55

nepreliminované příjmy z výtěžku úvěrních operací ......

Kč 689, 510. 964. 40

celkem je náležitost pří jmu vyšší o ......

Kč 831, 820. 759. 95


4

Počítáme-li tedy, že náležitost výdajů přeli minovaných činila..

Kč 8. 029, 701. 801. 80

a náležitost příjmů .................

Kč 7. 774, 149. 785. 55

objeví se mám v náležitosti účinů preliminovaných schodek....

Kč 255, 552. 016. 25

připočítáme-li k tomu náležitost výdajů nepreliminovaných, které

 

byly uhrazeny úvěrem v částce ............

Kč 775, 358. 09915

zjistíme, že státní hospodářství r. 1934 bylo celkem pasivní částkou.

Kč 1. 030, 910. 115. 40

V účetní závěře je vyčíslen celkový schodek proti rozpočtu částkou.

Kč 342, 573. 421 -

odpočítáme-li od toho očekávaný rozpočtový přebytek .....

Kč 1, 174. 270 -

zbyde částka ....................

Kč 341, 399. 151 -

a připočítáme-li k tomu úhradu výdajů nepreliminovaných....

Kč 689, 510. 964. 40

opatřenou úvěrem, dostaneme opětně schodek ........

Kč 1. 030, 910. 115. 40

Sledujeme-li vývoj schodků na náležitost a počítáme-li s výdaji
něž byla úhrada opatřena úvěrem, objeví se nám tento obraz státních

nepreliminovanými, na
schodků:

roku 1930 činil schodek Kč 425. 6 mil.

 

roku 1931 činil schodek Kč 1257. 0 mil.

 

roku 1932 činil schodek Kč 1748. 0 mil.

 

roku 1933 činil schodek Kč 1680. 3 mil.

 

roku 1934 činil schodek Kč 1030. 9 mil.

 

čili za 5 roků úhrnem Kč 6141. 8 mil.

 

Na pokladnu jsou schodky značně vyšší.

Schodek za rok 1934 proti rozpočtu byl způsoben zejména proto, že kapitoly 5, 17, 18
a 20 měly vyšší výdaje, k jichž úhradě nestačily úspory dosažené u ostatních kapitol. Šlo
tu i o nepreliminované výdaje, které bylo třeba hraditi z příjmů na rozpočet, celkem
484, 883. 216. 55 Kč a jen část nalezla úhrady ve vyšších rozpočtových příjmech, a to část-
kou Kč 142, 309. 795. 55.

Překročení kapitoly 5 (Národní obrana) vzniklo z vyšší potřeby u několika titulů
částkou Kč 24, 175. 174-. U kapitoly 17 (sociální péče) větší potřebou na sociální pojištění,
péči stavební a bytovou, na válečné poškozence, na státní starobní podpory, na stravování
nezaměstnaných celkem částkou 54, 713. 981 Kč. U kapitoly 18 (veřejné zdravotnictví)
vzniklo překročení Kč 4, 591. 043- tím, že podle poukazu ministerstva financí byla v do-
tyčné kapitole zúčtována k tíží částka Kč 7, 618. 340- jako náhrada nedobytného léčeb-
ného za příslušníky země Slovenské, kterou stát dluhoval nemocnicím na Slovensku. U kapi-
toly 20 (finance) činí překročení Kč 362, 325. 229-. Je to celá série příčin, pro které k pře-
kročení došlo. Jsou to realisace státních záruk za úvěry poskytnuté zemskou bankou v Praze
Ústřední bratrské pokladně. Stálé tržnici řemeslných výrobků v Brně, Pražským vzorkovým
veletrhům a ještě některé jiné případy. Tyto tři vyjmenované případy representují cca
55 mil. Kč. Jde dále o mimořádnou dotaci 100 mil. Kč podle usnesení vlády zvláštním fon-
dům při zemědělských radách na zmírnění škod, způsobených živelními pohromami v roku
1934. Podkarpatské bance v Užhorodě byl dán vklad Kč 15. 5 mil., Bance čsl. legií v Praze
příspěvek Kč 3. 4 mil. na soudní vyrovnání úvěrní banky v Žilině. Nadaci krále Alexandra
2 mil. Kč, vklad Reeskontnímu ústavu 100 mil. Kč a celá řada podobných větších či menších
nečekaných výdajů.

Ministerstvo sociální péče vyžádalo si podle čl. XII. fin. zák. již souhlas Národního
shromáždění sněmoven. Poslanecká sněmovna dala jej svým usnesením ve 356. schůzi dne
13., prosince a senát ve schůzi 287. dne 20. prosince 1933 a není tudíž dodatečné schválení
potřebí udělovati. Toliko překročení kapitoly 5, 18 a 20 bude nutno dodatečně schváliti.
Ministerstvo národní obrany na připomínky NÚKÚ sdělilo presidiu min. rady výši překro-
čení a požádalo předsednictvo, aby učinilo potřebné opatření za účelem opatření sou-
hlasu Národního shromáždění. Vláda však potřebné kroky neučinila. Ministerstvo financí


5

se pak ani nepokusilo o to, aby docílilo potřebného souhlasu. Tento postup nutno opětovně
vytknouti jako nezákonný.

Přesuny úvěrů.

Přesunů úvěrových v mezích téže kapitoly projednal NÚKÚ v r. 1934 celkem 371 na
částku 133, 892. 472 Kč a to na nutné doplnění úvěrů preliminovaných 312 v částce
56, 173. 011 Kč a na úhradu nepreliminovaných 59 v částce 77, 719. 461 Kč. Oproti r. 1933,
kdy bylo 329 přesunů na částku 104, 757. 353 Kč, se opětně počet přesunů značně zvýšil.
Svědčí to jen o těsném prelimináři výdajů a o nejistotě poměrů, v nichž se rozpočty se-
stavují.

Nedoplatky veřejných dávek.

Likvidace daňových nedoplatků jeví se nám stále jako naléhavý nevyřešený problém.
Po rozšíření systemisace služebních míst u finančních úřadů a zavedení instituce aspi-
rantů a jich zapracování dojde snad přece k tomu, že bude možno pro depuraci uvolniti
příslušný počet zkušených úředníků a akci ku prospěchu státu i poplatníků provést v době
poměrně krátké. NÚKÚ doplnil stať o nedoplatcích velmi přehlednými tabulkami o je-
jich celkovém stavu za posledních 6 let, t. j. za léta 1929/34 tak co do jednotlivých druhů
daní a dávek podle let jejich vzniků. Tato orientace je velmi přehledná a cenná. Vý-
znam a důležitost otázky je dán rozsahem této pracné stati, doprovázející státní
účetní závěrku. Práce Nejvyššího účetního kontrolního úřadu nezůstala bez vlivu na řešení
daňových nedoplatků. NÚKÚ zpracoval nedoplatky v účelný návrh na jejich depuraci, a je-li
nyní již otázka depurace nedoplatků v běhu, možno se nadíti, že během jednoho roku do-
jdeme k vyčištění dlouholetých restů jak v nedoplatcích, tak v nesčetných rekursech, takže
státní úřednictvo bude se moci věnovati účelné práci.

Pasiva a aktiva na rozpočet.

Pasiva na rozpočet činí koncem r. 1934 Kč 669, 469. 464-. Zmenšila se proti r. 1933
o Kč 14, 460. 114-. Snížení způsobily dospělé splátky. Nová pasiva vznikla u kapitoly 14
(veřejné práce) převzetím hypotekárně zaručených zápůjček při koupi domů od spolku
YWKA v Praze a v Brně a při stavbě budovy okresních úřadů ve Strakonicích a pak
u kapitoly 17 (ministerstvo sociální péče) a při kapitole 20 (ministerstvo financí).

Aktiva na rozpočet činí koncem r. 1934 .....

..... Kč 13. 856, 170. 978 20

oproti stavu loňského roku .........

..... Kč 12. 472. 991. 197 80

je to přírůstek .............

..... Kč 1. 383. 179. 780 40

Stav aktiv se zase podstatně zvýšil a to u kapitoly 6 (vnitro) vykázáním zbytku záloh
na služné poskytnutých příslušníkům četnictva na úpravu stejnokroje, dále pak u kapitol
11, 14, 17 a 20, ale zejména pak u kapitoly 10 (školství) o zálohy na učitelské platy, které
do konce r. 1934 dosáhly již částky Kč 9. 830, 153. 792-. Větší pohledávky tvořící státní
aktiva vykazují tyto resorty: Národní obrana Kč 103. 2 mil., zemědělství Kč 31. 2 mil.,
min. obchodu Kč 31. 7 mil., vnitro Kč 3'7 mil., veřejné práce Kč 56 mil., min. soc. péče
Kč 315. 2 mil. (péče stavební a bytová a zálohy na důchody), finance Kč 3. 466, 230. 090-.
U této kapitoly tvoří největší položku zálohy na náklad s převzetím Košicko-bohumínské
dráhy částkou Kč 1. 764, 695. 571-.

Státní podniky.

V hospodářství podnikovém lze v r. 1934 pozorovati pozvolné zlepšování. Hroucení
příjmů, které se projevilo přímo katastrofálně zejména u některých státních podniků v r.


6

1932 a 1933, se již zastavilo. Jediné tabáková režie zaznamenává proti rozpočtu značnější
úbytek zisků o Kč 205 milionů. Příčina spočívá hlavně v poměrech. Kuřáci sahají k nej-
lacinějším druhům kuřiva. Dále odkloňují se svými výsledky hospodaření od rozpočtu ze-
jména státní báňské a hutnické závody o Kč 43 5 mil., státní lesy a statky o Kč 37'7 mil.,
pošta o Kč 18´4 mil., státní mincovna o Kč 1'5 mil., Poštovní spořitelna o Kč 1'6 mil.,
státní lázně o Kč 2'3 mil., státní tiskárny skoro o Kč 3 mil., tiskárna Národní obrany
o Kč 197 tisíc, úřední noviny o Kč 194 tisíc a kuřímský školní závod o Kč 185 tisíc. V celku
jsou státní podniky proti rozpočtu nepříznivější o Kč 263'7 mil. Lepší výsledky proti roz-
počtu vykázaly dráhy o Kč 49'5 mil., přes to však jejich schodek činil ještě velikou číslici
Kč 669 5 mil.

Na podnět NÚKÚ došlo v r. 1934 k jednání, které mělo za účel zabezpečiti v podnicích
z odpisů takové částky, které se rovnají upotřebení zařízení a jiných hodnot zakládacích,
tak aby podniky z těchto prostředků mohly pořizovati všechny nutné obnovy k zachování ne-
ztenčené majetkové podstaty. Jsou to v praxi obnovovací fondy, které byly samosprávným
podnikům již před lety nařízeny. Samospráva hospodaří tedy tímto způsobem již dlouhá
léta. V souvislosti s tím pak vloženo bylo do finančního zákona roku 1936 ustanovení o po-
užití částek na investice pravé a na obnovy vzniklé upotřebením.

Podíly na státních daních a dávkách.

Skupina III. vykázala v náležitosti proti rozpočtu potřebu o Kč 407 mil. menší. Jsou
to zejména podpory v nezaměstnání a podíly státních fondů, kde byly výdaje menší.

V této skupině vyúčtováno je také hospodaření přebytky obilního syndikátu v r. 1934
a použití přebytků syndikátu pro zpeněžení dobytka.

Osobní náklady na národní školství.

Na platy, pense a zaopatřovací platy osob učitelských vypla-
ceno bylo v r. 1934 ..................

Kč 1. 336, 714. 005 05

Z toho připadá:

   

a) na vlastní příjmy školních fondů a učitelských pensijních fondů

Kč 121, 750. 058'05

b) příspěvky zemí podle zemských rozpočtů...

 

Kč 113, 539. 330-

c) 30% podíl státu na zemských přirážkách...

 

Kč 142, 246. 916 85

 

Úhrnem...

Kč 377, 536. 304 90

d) stát na přídělech z obrat, daně a zálohou...

 

Kč 959, 177. 700 50

 

Celkem...

Kč 1. 336, 714. 005 40

Hradila tedy státní správa r. 1934 na učitelské platy 71 76% celkového nákladu.

Státní silniční fond.

 

Fond přijal z daní, dávek a poplatků ......

 

Kč 234, 856. 902 25

z úroků a náhrad ............

 

Kč 947. 030 80

úhrnem z vlastních příjmů...

Kč 235, 803. 933 05

na výpůjčkách ..............

 

Kč 161, 000. 000-

 

Celkem...

Kč 396, 803. 933 05


7

Proti rozpočtu byly příjmy nepříznivější o Kč 6, 196. 066. 95 a to především z důvodu
nižšího výnosu daně z motorových vozidel. Také očekávané půjčky nebyly plně kontraho-
vány a jsou proti rozpočtu o Kč 301 milion menší.

Výdaje fondu činily..................Kč 390, 333. 807. 30,

t. j. proti rozpočtu o Kč 341. 6 milionu méně. To mělo samozřejmě za následek, že úpravy
státních silnic nebyly prováděny v tom rozsahu, jak je rozpočet předpokládal.

Hospodaření fondu skončilo schodkem Kč 134, 022. 627. 90 a pasivum fondu dostoupilo
koncem r. 1934 částky Kč 1. 248, 512. 844. 39. Dlužné kapitály fondu k 31. prosinci 1934 činí
Kč 1. 326, 832. 284. -.

Fond pro vodohospodářské meliorace

(při ministerstvu zemědělství).

Tento fond přijal r. 1934 na běžných příjmech .......
a na výpůjčkách (z půjčky práce) ............

. Kč 60, 364. 759. 05
. Kč 30, 000. 000. -,

Celkem..

. Kč 90, 364. 759. 05.

Náležitost příjmová byla proti rozpočtu příznivější o Kč 768. 259. 05.

Skutečné výdaje fondu činily Kč 91, 252. 579. 45. Je to proti rozpočtu méně o Kč
42, 192. 389. 55. Toto nižší vydání je v souvislosti s vyššími příjmy z výpůjček, s nimiž
bylo v rozpočtu počítáno, které však nebyly proplaceny.

Schodek fondu ke konci r. 1934 činí Kč 30, 000. 000. - a celkové pasivum jeho Kč
104. 5 mil.

Státní vodohospodářský fond

 

(při ministerstvu veř. prací).

. Kč 77, 955. 907. 95,

z výpůjček ....................

. Kč 111, 842. 105. -,

Úhrnem..

. Kč 189, 798. 012. 95.

Proti rozpočtu byly příjmy nepříznivější o Kč 6, 544. 092. 05. Výr
6, 842. 105. - více.

Půjček uzavřeno o Kč
Kč 176, 409. 123. 85

a byly proti rozpočtu nižší o .............

. Kč 28, 890. 876. 15

z důvodu, že nebyly zahájeny některé práce, s nimiž bylo v rozpočtu počítáno.

Hospodářství fondu skončilo r. 1934 schodkem Kč 96, 521. 368 -, takže čisté pasivum
dostoupilo koncem roku částky Kč 270, 596. 952. 45. To proto, že byla uzavřena nová vý-
půjčka u Všeobecného pensijního ústavu v Praze.

Státní dluh.

 

Ku konci r. 1934 činilo saldo státního dluhu .....

Kč 38. 151, 097. 092. 65

proti počátečnímu saldu ..............

Kč 37. 324, 737. 927. 70

přírůstek dluhu r. 1934 činil tudíž .....

Kč 826, 359. 164. 95.

Tento přírůstek tvoří zejména nové emise pokladních poukázek a pak úprava náleži-
tostí zahraničního dluhu ve smyslu ustanovení zákona ze dne 17. února 1934, č. 25 Sb. z.


8

a n., o konečné úpravě československé měny a přepočtení dluhů znějících na dolary a libry
podle kursu k 31. prosinci 1934, jakož i v důsledku zvýšení procenta zlaté parity podle
pařížské dohody z 81. října 1930 a závazků Společné pokladně v Paříži ze 4%, renty ra-
kouské a ze 41/2% rakouských pokladničních poukázek z r. 1914. Touto úpravou vzrostl
nám zahraniční dluh o Kč 362, 743. 768. 35, k tomu však nutno poznamenati, že zde není
přihlíženo k výši dluhů, stanovených úmluvou ze dne 13. října 1925 ohledně úvěrů vlády
Spojených států severoamerických a úmluvou ze dne 20. ledna 1930 ohledně úvěru vlády
italské, poněvadž tyto úmluvy nebyly dosud schváleny Národním shromážděním. Kdyby
se k tomuto přihlíželo, stoupl by státní dluh k 31. prosinci 1934 na Kč 39. 038, 420. 665. 70,
čili zvětšil by se o Kč 887, 323. 573. 05. Z půjčky práce bylo do konce r. 1934 na investiční
práce vynaloženo Kč 1. 059, 688. 593. 80 a její nevyčerpaný zbytek činil Kč 950, 651. 006. 20.

Vyúčtování obchodů Bankovního úřadu.

S ohledem na resoluce přijaté oběma komorami k účtu za r. 1932 připojuje NÚKÚ
vyúčtování obchodů Bankovního úřadu ministerstva financí, z něhož jde na jevo, že dohodou
byla záležitost tato skoncována a že peníze Kč 548, 684. 551- uvolněného ustanovením
zákona č. 94 z r. 1932, kterým bankovky deseti- a dvacetikorunové prohlášeny byly za
drobné peníze, především bylo použito ku převzetí obchodů Bankovního úřadu do vlastní
správy státu a zbytek Kč 263. 1 mil. obrácen byl na splátku státovkového dluhu.

Fond pro konsolidací přechodného dluhu státního

10.

Jmění fondu činilo k 31. prosinci 1934 ...........

Kč 323, 195. 313. 70

proti počátečnímu jmění z 1. ledna 1934 ..........

Kč 378, 292. 029 -

zmenšilo se toto jmění o ................

Kč 55, 096. 715 30,

a to proto, že se z něho použilo na úrok a úmor státního dluhu Kč 50 milionů, na ražbu
stříbrných mincí Kč 2. 7 mil. a na kursovní diference a úschovu dluhopisů použito Kč 8. 5
mil, celkem Kč 61. 2 mil.

Příjmy fondu činily:

 
 

Kč 826 894. 85

b) na úrocích cenných papírů .............

Kč 5, 265. 598. 30

Celkem..

Kč 6, 092. 493. 15

Jmění pozůstává:
a) z hotovosti, uložené ve státní pokladně ..........

Kč 24, 738. 176. 35

b) z pohledávek nesplacených záloh ............

Kč 198, 356. 213. 20

c) z cenných papírů .................

Kč 100, 100. 924. 15

Celkem..

Kč 323, 195. 313. 70

   

Dávka z majetku a dávka z přírůstku na majetku.

Celková náležitost předpisu dávky do konce r. 1934 činila....

Kč 7. 508, 360. 930. 55

na to bylo do konce r. 1934 zaplaceno ............

Kč 7. 000, 537. 812. 41

takže zbývá koncem roku 1934 nedoplatek....

Kč 507, 823. 118. 14

čiti asi 6. 76% celkového předpisu.

 

9

Z nových předpisů nelze již ničeho očekávati, spíše možno čekati snížení náležitostí od-
pisy, které jistě nastanou. NÚKÚ sledoval jednotlivé případy nedoplatků a učinil příslušná
opatření za účelem vymezení event. zabezpečení zejména větších pohledávek. Výsledkem
této akce bylo snížení počtu kont z 21. 723 na 14. 958 u fysických osob a z 1. 226 kont na
909 u osob právnických. Rovněž tak snížen počet kont vykazujících přeplatky.

Státní bytový fond.
Odd. A. - pro záruky

vykazuje ku konci r. 1934 čisté jmění ............

. Kč 45, 506. 502. 20

proti počátečnímu stavu ................

. Kč 43, 644. 447. 30

je to přírůstek .................

. Kč 1, 862. 054. 90

Fond vykazuje celkem nepatrný pohyb. Stav zaručených zápůjček činí 117, 312. 417'05
Kč. Za závazky jeho ručí subsidiárně stát až do 200 milionů Kč.

Státní bytový fond

 

odd. B - pro přímé zápůjčky

 
 

. Kč 16, 242. 933. 55

proti počátečnímu stavu ................

. Kč 15, 607. 390. 60

takže přírůstek činí ..............

. Kč 635. 542. 95

Také v hospodářství tohoto fondu neudalo se během r. 1934 nic pozoruhodného.

Státní elektrisační fond.

Tento fond hospodaří se jměním svěřeným. Jeho aktiva tvoří pohledávky u elektrá-
renských společností a rovnají se závazkům fondu. Příjmy fondu činily v r. 1934 Kč 23 mil.
a rovněž tolik jeho výdaje.

Fond pro pojišťování vývozních úvěrů

má čistého jmění Kč 6, 040. 851. 10. Přírůstek r. 1934 činil Kč 1, 445. 921. 45. V r. 1934 se nic
na kontě fondu nedělo.

Na přání, vyslovené rozpočtovým výborem při projednávání účetních závěrek sestavil
NÚKÚ seznam fondů státem dotovaných a státními orgány spravovaných, kterých je
celkem 82 s čistým jměním Kč 1. 617, 542. 152'26.

Pro tentokráte nebylo ještě možno připojiti seznam fondů jednotlivě v účetní závěře,
stane se to však jistě při předložení nejbližší účetní závěry. Výkaz těchto fondů před-
ložen byl výboru úsporné parlamentní komise, která se fondovním hospodářstvím podrobně
zabývá a činí příslušná opatření za účelem zjednodušení, případně sloučení nebo zrušení
některých fondů.

Dohlídková činnost.

NÚKÚ připojuje ke své zprávě též seznam vykonaných dohlídek v r. 1934. Je jich ve-
liká řada. Přes to NÚKÚ konstatuje, že na některá hospodářství mohl dohlédnouti až po ně-
kolika letech. Povolené zvětšení systemisace bude míti jistě blahodárný vliv i na častější


10

dohlídky v těch úsecích státního hospodářství, k nimž bylo možno přihlédnouti teprve po
delším čase.

Úsporný výbor, který pracuje s NÚKÚ ve stálém kontaktu, má nejlepší možnost oce-
niti význam skutečnosti a materiálu při dohlídkách získaného.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny projednal závěrečný účet ve své schůzi dne
12. února 1936 a navrhuje:

a) aby poslanecká sněmovna dodatečně schválila překročení věcných i osobních výdajů
při kapitolách 5, 18 a 20;

b) schválila státní závěrečný účet republiky československé za rok 1934, předlo-
žený Národnímu shromáždění NÚKÚ spolu s účty státního bytového fondu a dávky
z majetku a

c) schválila resoluci k této zprávě připojenou.

V Praze dne 12. února 1936.

Teplanský v. r.,

předseda.

Antonín Remeš v. r.,

zpravodaj.

Resoluce.

Vzhledem k tomu, že zálohy na učitelské platy dostoupily do konce r. 1934 částky
Kč 9. 830, 153. 792- a že do konce r. 1935 budou činiti Kč 107 miliardy, pokládá výbor
rozpočtový za svou povinnost upozorniti vládu na tento stav. Není možno, aby tak zv. státní
aktiva z tohoto titulu rostla do nekonečna. Vláda nemůže před touto skutečností zavírati
oči a je povinna otázku úhrady učitelských platů řešiti zákonnou cestou. Rozpočtový
výbor vyzývá proto vládu, aby se touto otázkou zabývala a pokračování v dosavadní sou-
stavě zálohové skoncovala.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP