Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.

IV. volební období. 3. zasedání.

492.

Interpelace:

1. posl. Jobsta vládě, že se nerozepisuji volby do městského zastupitelstva v Nových Hra-
dech,

II. posl. Vallo a Zupku min. vnútra, že krajinský úřad v Bratislavě neschválil stanov »Svazu
sjednotených slovenských domkárov, malých a středných rolníkov so sídlom v BratislavěŤ,

III. posl. Habarty a K. Chalupy min. financí o urychleném prováděni likvidace daňových ne-
doplatků a mezitímních opatřeních.

492/1 (překlad).

Interpelace

poslance A. Jobsta
vládě,

že se nerozepisuji volby do městského
zastupitelstva v Nových Hradech.

Městské zastupitelstvo v Nových Hradech až
do účinnosti zákona o rozpouštění stran a zasta-
vováni činnosti, mělo 14 německých členů a 4
české. Městské zastupitelstvo úřadovalo k nej-
větší spokojenosti obyvatelstva.

Když nebyly uznány mandáty bývalých ná-
rodně-socialistických a německých národních čle-
nů městského zastupitelstva, politický dohlédací
úřad městské zastupitelstvo v Nových Hradech
prostě rozpustil a dosadil vládního komisaře.
Vládním komisařem byl ustanoven státní lesní
rada Jaromír Haněl, který jest české národní pří-
slušnosti. Úřední agendu města Nových Hradů
převzal 20. února 1934.

Výslovně poznamenáváme, že dozorčí úřad
neměl zákonného důvodu, aby městské zastupi-
telstvo v Nových Hradech rozpustil a dosadil če-

ského vládního komisaře. Finance města Nových
Hradů, když vládní komisař převzal úřední agen-
du, byly v nejlepším pořádku. Město Nové Hrady
mělo na vkladech a cenných papírech 200. 000 Kč
majetku, a dále na hotovosti 33. 030. 50 Kč, které
vládní komisař řádně převzal. Nemovitosti města
záležející v domech, pozemcích a lesu byly ne-
zatížené. Dozorčí úřad nemohl tedy rozpuštění
městského zastupitelstva a usnesení vládního ko-
misaře odůvodňovati zmateným finančním stavem
města Nových Hradů. Německé obyvatelstvo mě-
sta Nových Hradů zkoumajíc nestranně stav věci,
musilo naopak dospěti k přesvědčení, že pro roz-
puštění městského zastupitelstva a dosazeni če-
ského vládního komisaře nerozhodovaly důvody
věcné, nýbrž že se to stalo pouze z politických
českonárodních důvodů. Jinak nelze si vysvětliti
ustanoveni českého vládního komisaře a jeho
dlouho trvajícího úřadování.

Zemský úřad v Praze rozpuštěním městského
zastupitelstva v Nových Hradech, ustanovením
vládního komisaře české národnosti, jakož i tím,
že nerozepisuje nové volby, porušil nejen ustano-
vení obecního řádu, nýbrž i nejzákladnější usta-
novení ústavy. Podle § 106 obecního řádu může
sice zemský úřad rozpustiti obecni zastupitelstvo,
ale pak jest povinen nejdéle do 6 týdnů po roz-
puštění rozepsati nové volby. Avšak zemský ti-
rád učinil z úřadováni českého vládního komisa-
ře, které má býti jen stavem zatímním, nezáko-
nitý stav trvalý. Tím zemský úřad opustil půdu
ústavy. Ústavní listina činí k zákonodárcům a
správě právní výzvu, aby pečovali o autonomní


2

samosprávu státních občanů. Postupem zemského
úřadu brání se však obyvatelstvu města Nových
Hradů již přes 2 leta, aby vykonávali svá auto-
nomní práva. Zemský úřad nakládá s donucující-
mi ustanoveními § 106 obecního řádu jako by jich
vůbec nebylo. Tento stav jest neudržitelný. Ně-
mecké obyvatelstvo města Nových Hradů uplat-
ňuje jen své nejpůvodnější právo, žádá-li i od
zemského úřadu, aby dbal zákonů a demokrati-
ckých příkazů naší ústavy. V právním státě jest
nepřípustné, aby takový vysoký úřad, jakým jest
zemský úřad, nedbal donucujících ustanovení zá-
kona a připravoval německé státní občany o je-
jich plně nabytá autonomní práva, jež zůstala ne-
dotčena i dřívějším státem vrchnostenským.

Výsledek posledních voleb v r. 1935 v Nových
Hradech byl tento: Sudetskoněmecká strana 432
hlasů, Německá křestansko-sociálni strana lidová
125 hlasů, Svaz zemědělců 40 hlasů, Německá so-
ciálně-demokratická strana dělnická 8 hlasů, Ko-
munistická strana 1 hlas, české strany 198 hla-
sů. Poměr hlasů jest tedy tento: 605 německých
hlasů ku 198 českým hlasům a 1 hlas komunisti-
cký. Voličstvo města Nových Hradů jest tedy
z více než 75% německé. Tento národní klíč oby-
vatelstva ukládal zemskému úřadu v Praze za
povinnost, aby ustanovuje vládního komisaře,
přihlížel k daleko převážnému německému rázu
města Nových Hradů. Zemský úřad však toho ne-
dbal a ustanovil vládního komisaře české národ-
ností.

Z toho, že bylo bezdůvodně rozpuštěno obec-
ní zastupitelstvo ze 75% německé, že byl ustano-
ven vládní komisař české národnosti, že tento
český vládni komisař úřaduje již trvale přes 2
leta a že tento vládni komisař při výkonu své
úřední činnosti dává přednost čistě českým zá-
jmům, pokládá německé obyvatelstvo Nových
Hradů za prokázané, že vládní komisař byl usta-
noven z českonárodních politických důvodů a že
úřadování tohoto vládního komisaře mělo přede-
vším sloužiti tomu, aby urychlilo odnárodnění
města Nových Hradů.

Na důkaz stranického českonárodního postu-
pu vládního komisaře Jaromíra Haněla a národ-
ního poškozování německého obyvatelstva v měs-
tě Nových Hradech budiž poukázáno na tyto sku-
tečnosti:

Ihned, když nastoupil úřad, ustanovil český
vládní komisař bez jakékoliv veřejné soutěže do
městských služeb českého konceptního úředníka,
který měl býti v roce ustanoven definitivním. Ne-
bylo vůbec třeba ustanovovati tohoto českého ú-
ředníka. Tisíce německých právníků jest bez mí-
sta, poněvadž se nemohou dostati do státních slu-
žeb. Samosprávná správní služba tu a tam po-
skytuje některému tomuto nezaměstnanému ně-
meckému právníkovi řídkou příležitost dostati mí-
sto. Avšak ani tato skrovná možnost se němec-
kým nezaměstnaným právníkům nepřeje. Není
dosti na tom, že při obsazování míst ve státní
službě jsou němečtí nezaměstnáni právníci vše-
možně poškozováni, ježto i německé samosprávné
městské obce jsou nuceny přijímati české úřed-
níky!

Město Nové Hrady má v čistě německé obci
Jedlicích prameny pitné vody. Český vládní ko-
misař Haněl dal tyto prameny znovu podchytiti
bez veřejné soutěže. Tyto práce zadal české firmě
ze Třeboně. Tato firma prováděla tyto práce vý-
hradně českými dělníky. Ubohých německých ne-
zaměstnaných z města Nových Hradů a z obce
Jedlice, kteří den co den číhají na kousek chleba,
se nedbalo.

Český vládní komisař pokřtil jeden pramen
pitné vody města Nových Hradů jménem »Pra-
men 28. říjnaŤ. Toto označení pramene jest uve-
deno jen českým jazykem. Označení také němec-
kým jazykem pokládal český vládní komisař za
zbytečné.

Český vládni komisař Haněl dal v Nových
Hradech znovu postaviti starou městskou váhu,
patřící městu Novým Hradům. Dodávku nové vá-
hy a provedení stavebních prací s tím spojených
svěřil zase českým firmám. Německé firmy a ně-
mečtí dělníci města Nových Hradů se zase musejí
dívati, jak výdělek, který jim právem patři, shra-
bují cizí české firmy a dělníci.

Dokud město Nové Hrady mělo svobodně
zvolené městské zastupitelstvo, roznášel účty za
světlo novohradecké městské elektrárny německý
nezaměstnaný. Český vládní komisař připravil
tohoto chudého Němce o jeho skrovný výdělek a
svěřil roznášeni účtů za světlo českému zahrad-
níkovi.

To jsou jen nejnápadnější a všem německým
obyvatelům města Nových Hradů známá jedno-
stranná opatřeni českého vládního komisaře.

Německé obyvatelstvo města Nových Hradů
ztratilo jakoukoliv důvěru v úřadováni českého
vládního komisaře Jaromíra Haněla. Ztratilo však
i důvěru k pražskému zemskému úřadu, který
rozpuštěním německého městského zastupitelstva
v Nových Hradech a jmenováním vládního komi-
saře, hájícího jen české zájmy, prokázal, že nedbá
samosprávných zájmů německého města Nových
Hradů.

Tážeme se tedy vlády:

1. Jest vláda ochotna ukončiti protizákonný
stav ve správě města Nových Hradů a vypsati
nové volby?

2. Jest vláda ochotna uvésti fakta, která u-
možnila zemskému úřadu, že mohl nedbáti usta-
novení obecního řádu a ústavní listiny a dovoliti,
aby český vládní komisař již přes dva roky vedl
správu německého města?

3. Jest vláda ochotna se postarati, aby český
vládní komisař Jaromír Haněl byl ihned se svého
místa odvolán pro svůj jednostranný postup?

4. Jest vláda ochotna poskytnouti záruky, že
pražský zemský úřad bude příště dbáti ustanoveni
obecního řádu o rozpouštěni obecního zastupitel-
stva a o vypsání nových voleb a nebude již jme-
nováni českých vládních komisařů užívati jako
prostředku k odnárodňování německých obci?


3

Tuto interpelaci bylo by projednati s urychle-
ním, neboť německé obyvatelstvo města Nových
Hradů trpí těžké hospodářské újmy tím, že se
jednostranně vykonává moc poskytnutá vládnímu
komisaři.

V Praze dne 25. května 1936.

Jobst,

dr Jilly, Franz Němec, Nickerl, Knöchel, Gruber,
Inž. Lischka, Sandner, inž. Künzel, Birke, Liebl,
Wollner, dr Hodina, Frank, Kundt, dr Köllner,
inž. Schreiber, Knorre, dr Zippellus, May, Budig,
a Böhm, Illing, F. Nitsch, E. Köhter, Obrlik,
dr Peters, inž. Peschka, inž. Richter, Stangl,
Hollube, Wagner, dr Rosené, dr Kellner, Jakel,
dr Elchhotz, Inž. Karmasin, Röster, dr Korláth,
Jaross, Esterházy, dr Hollota, A. Nitsch, Petrášek,
Sogl, dr Porubszky, Fischer, dr Nenwirth, Klieber,
Axnuna, Szentiványi, dr Szüttö.

Vieme, že sa pán minister odvolá v odpovědi
na doteraz platné zákony na Slovensku. ----------

.....žiadame, aby slovenskému pracujú-

cemu ľudu bolo merané tak, jak rovnoprávnému
národu tejto republiky přináleží.

Pýtáme sa pána ministra:

1. Čo hodlá učinit, aby tento nemožný stav
bol odstraněný?

2. Je ochotný dať príkaz podriadeným úra-
dom, výslovné krajinskému úradu v Bratislave,
aby vymer neschvalujucí stanovy spomenutého
spolku bol odvolaný a stanovy schválené?

V Prahe, dňa 9. mája 1936.

Vallo, Zupka,

Schenk, Vodička, Sliwka, Borkaňuk, Beuer, Kosik,

Schmidke, Hodinová-Spurná, Machačová, Kliment,

Synek, dr Jar. Dolanský, Klíma, Nepomocký,

Dölling, Široký, Slánský, B. Köhler, Šverma.

493/11.

Interpelácia

poslancov Vallo a Zupka
ministru vnútra,

že krajinský úřad v Bratislavě neschválil

stanov »Svazu sjednotenych slovenských

domkárov, malých a stredných rolníkov

so sídlom v Bratislave.

Krajinský úrad v Bratislave zo dňa 17. marca
1936 pod čís. 358262/8-1935 neschvaluje stanovy
spomenutého spolku. Širokom odôvodnením uvád-
za krajinský úřad výtahy zo stanov, na podklade
ktorých bol krajinský úrad oprávnený stanovy
neschváliť.

Všetky dôvody, uvedené pod záhlavím 1, 2,
3, 4, 5, 6, 7, dľa našieho vedomia, sú použité len
proti spomenutemu spolku, poneváč v republike
Československej, ba aj na Slovensku jestvuje nie-
koľko organizacií, ktoré májú podobné stanovy
a ako také jestvujú už roky.

Neschválenie stanov považujeme za perse-
kučné taženie proti roľníctvu, ktoré sa snaží za-
ložit spolek, ktorý by bol ochrancom záujmov
tých najbiednejších a hospodářskú krizú najviac
postihnutých rolnických vrstiev.

Neschválenie stanov sa opiera, ešte aj po 18
rokov trvania Československej republiky, na sta-
ré maďarské nariadenie ministerstva vnútra, tedy
na zákon z dob, keď na Slovensku vládnul známí
priateľ Slovákov Tisza Šuta. .....

492/III.

Interpelace

poslanců Š. Habarty a Karla Chalupy
ministru financi

o urychleném prováděni likvidace daňo-
vých nedoplatků a mezitímních
opatřeních.

Pravidelně vždy při projednáváni státního
rozpočtu stala se otázka daňových nedoplatků na
určitou dobu opět aktuelní, aby pak znovu byla
odložena bez pronikavějšího pokusu o konečnou
likvidaci celé věci. Ačkoliv finanční správa zápasí
s tímto problémem již od svého vzniku, kdy zdě-
dila po dřivějším Rakousku - nedoplatků jen na
přímých daních kolem I miliardy, provedla te-
prve letošního roku v měsíci únoru opatření, kte-
ré svým pojetím a dosahem v případě, že bude
náležitě pochopeno a praktikováno, jest s to pro-
blém tento definitivně vyřešiti.

Nynější hospodářská situace obchodních a
výrobních kruhů jest však taková, že vyžaduje
nezbytně klidu, zvláště v otázkách daňových a
proto uvítala veřejnost tato opatření ministerstva
financí, doufajíc, že v mezidobí do projednání
jednotlivých daňových kont bude opuštěno od
příkrého vymáhání daňových nedoplatků, zvláště
prodejem movitého i nemovitého majetku.

Ač od vydání příslušných směrnic k likvidaci
daňových nedoplatků uplynuly již více než 3 mě-
síce, nelze dosud nikde pozorovati známek, že by
celá věc překročila stadium přípravné, takže uvá-


4

žíme-li, že v celé republice je asi 6 milionů daňo-
vých kont, jež bude nutno projíti, bylo by právem
možno očekávati při nynějším pracovním tempu,
že likvidace se protáhne nikoliv jen na řadu mě-
síců, nýbrž i let, takže výhody z nich plynoucí
budou tím jak pro finanční správu, tak i pro po-
platnictvo zmařeny.

Tážeme se pana ministra financí:

1. Jest pan ministr financi ochoten učiniti
všechna potřebná a nutná opatření, zvláště nále-
žitou dotací potřebného personálu u nižších fi-
nančních úřadů za tím účelem, aby likvidace da-
ňových nedoplatků dala se co nejrychleji tak, aby
do konce t. r. mohla býti ve svém celku prove-
dena a tím poplatnictvu zajištěna pevná základna
pro jeho další podnikání?

2. Jest pan ministr financí ochoten vydati
podřízeným finančním úřadům příslušné pokyny,
aby v mezidobí, nežli daňové nedoplatky budou
individuálně s poplatníky projednány, nebyly tyto
mimo případy nutného zajištěni finanční správy
vymáhány v cestě exekuční, zvláště prodejem
movitostí i nemovitostí a tím poplatnictvu brána
možnost býti účastnu výhod z opatření tohoto
plynoucích?

V Praze dne 28. května 1936.

Habarta, K. Chalupa,

Mlčoch, Mašata. Martinásek, Lichner, Křemen,
Mrskošová, Slavíček, Vávra, Liška, Michálek
Luka, Oliva, Ostrý, Jiráček, Čuřík, Pekárek, dr
inž. Tumliřová, Kejmar, A. J. Beneš, Hrubý, Slíva,
dr Důlek, Rodovský, Blstřický, Šedý.

Původní znění ad 492/I.

Interpellation

des Abgeordneten Adolf Jobst
an die Regierung,

wegen Nichtausschreibung der Wahlen
in die Stadtvertretung Gratzen.

Die Stadtvertretung Gratzen wies bis zur
Wirksamkeit des Gesetzes Über die Auflösung und
Einstellung; von Parteien vierzehn deutsche und
vier tschechische Vertreter auf. Die Stadtver-
tretung amtierte zur vollsten Zufriedenheit der
Bevölkerung.

Nach Aberkennung der Mandate der ehema-
ligen nationalsozialistischen und deutschnationalen
Stadtvertreter löste die politische Aufsichtsbe-
hörde kurzerhand die Stadtvertretung Gratzen
auf und setzte einen Regierungskommissär ein.
Als Regierungskommissäf wurde der staatliche

Forstrat Jaromir Hanel, der tschechischer Volks-
zugehörigkeit ist, bestellt. Er übernahm am 20.
Feber 1934 die Amtsgeschäfte der Stadt Gratzen.

Wir bemerken ausdrücklich, dass für die Auf-
sichtsbehörde kein gesetzlicher Grund bestand,
die Stadtvertretung Gratzen aufzulösen und einen
tschechischen Regierungskommissär einzusetzen.
Die Finanzen der Stadt Gratzen befanden sich bei
Uebernahme der Amtsgeschäfte durch den Regie-
rungskommissär in vollster Ordnune. Die Stadt
Gratzen wies an Einlagen und Wertpapieren ein
Vermögen von Kč 200. 000 und weiters ein Bar-
vermögen von Kč 33. 030. 50 auf, welches der Re-
gierungskommissär ordnungsgemäss Übernahm.
Der unbewegliche Besitzstand der Stadt, der aus
Häusern, Grundstücken und Wald besteht, war
unbelastet. Die Aufsichtsbehörde konnte daher
keinesfalls die Auflösung der Stadtvertretung und
die Bestellung eines Regierungskommissär mit
der verworrenen finanziellen Lage der Stadt
Gratzen begründen. Bei objektiver Prüfung der
Sachlage musste die deutsche Bevölkerung der
Stadt Gratzen vielmehr zu der Ueberzeugung ge-
langen, dass für die Auflösung der Stadtvertre-
tung und für die Einsetzung eines tschechischen
Regierungskommissärs nicht sachliche Motive,
sondern lediglich tschechisch-nationalpolitische
Erwägungen massgebend waren. Auf andere Wei-
se kann man sich die Bestellung eines tschechi-
schen Regierungskommissärs und seine langan-
dauernde Amtsführung nicht erklären.

Die Landesbehörde in Prag hat durch die
Auflösung der Stadtvertretung Gratzen, durch die
Einsetzung eines Regierungskommissärs tschechi-
scher Nationalität, sowie durch die Unterlassung
der Ausschreibung von Neuwahlen nicht nur die
Bestimmungen der Gemeindeordnung, sondern
auch die grundlegendsten Bestimmungen der Ver-
fassung verletzt. Nach § 106 der Gemeindeord-
nung kann die Landesbehörde eine Gemeindever-
tretung auflösen, sie ist aber dann verpflichtet,
längstens binnen sechs Wochen nach der Auf-
lösung Neuwahlen auszuschreiben. Die Landesbe-
hörde hat jedoch die Amtsführung des tschechi-
schen Regierungskommissärs, die einen Inter-
imszustand darstellen soll, zu einem ungesetzli-
chen Dauerzustande gemacht. Damit hat die Lan-
desbehörde den Boden der Verfassung verlassen!
Die Verfassungsurkunde richtet an die Gesetz-
geber und an die Verwaltung das Rechtsgebot,
für die autonome Selbstverwaltung der Staats-
bürger Vorsorge zu treffen. Durch das Vorgehen
der Landesbehörde wird aber die Bevölkerung
der Stadt Gratzen schon über zwei Jähre daran
gehindert, ihre autonomen Rechte auszuüben. Die
Landesbehörde behandelt die zwingenden Be-
stimmungen des § 106 der Gemeindeordnung so,
als ob sie überhaupt nicht bestünden. Dies ist ein
unhaltbarer Zustand. Die deutsche Bevölkerung
der Stadt Gratzen macht nur ihr ursprunglichstes
Recht geltend, wenn sie auch von der Landesbe-
hörde die Beobachtung der Gesetze und der de-
mokratischen Gebote unserer Verfassung fordert.
Es kann in einem Rechtsstaate nicht zulässig sein,
dass eine derart hochgestellte Behörde, wie sie die


5

Landesbehörde darstellt, zwingende Bestimmun-
gen des Gesetzes missachtet und deutsche Staats-
bürger um ihre wohlerworbenen, nicht einmal
vom früheren Obrigkeitsstaate angetasteten auto-
nomen Rechte bringt.

Die letzten Wahlen im Jahre 1935 erbrachten
in Gratzen folgendes Ergebnis: Sudetendeutsche
Partei 432 Stimmen, Deutsche christlichsoziale
Volkspartei 125 Stimmen, Bund der Landwirte 40
Stimmen, Deutsche sozialdemokratische Arbeiter-
partei 8 Stimmen, Kommunistische Partei 1 Stim-
me, Tschechische Parteien 198 Stimmen. Das
Stimmenverhältnis ist also: 605 deutsche Stimmen
gegenüber 198 tschechischen Stimmen und einer
kommunistischen Stimme. Die Wählerschaft der
Stadt Gratzen besteht also zu mehr als 75% aus
Deutschen. Dieser nationale Bevölkerungsschlüssel
legte der Landesbehörde in Prag die Verpflich-
tung auf, bei der Bestellung des Regierungskom-
missärs auf den weitaus überwiegenden deutschen
Charakter der Stadt Gratzen Rücksicht zu neh-
men. Die Landesbehörde machte sich aber von
solchen Rücksichten frei und bestellte einen Re-
gierungskommissär tschechischer Nationalität.

Aus der Tatsache der grundlosen Auflösung
einer zu 75% deutschen Gemeindevertretung, aus
der Tatsache der Einsetzung eines Regierungs-
kommissärs tschechischer Nationalität, aus der
Tatsache der schon über zwei Jahre dauernden
Amtstätigkeit dieses tschechischen Regierungs-
kommissärs und aus der Tatsache der Bevorzu-
gung rein tschechischer Interessen seitens dieses
Regierungskommissärs bei Ausübung seiner Amts-
tätigkeit nimmt die deutsche Bevölkerung von
Gratzen als erwiesen an, dass die Einsetzung des
Regierungskommissärs aus tschechisch-national-
politischen Gründen erfolgte und dass die Amts-
führung dieses Regierungskommissärs vor allem
dazu dienen sollte, die Entnationalisierung der
Stadt Gratzen zu beschleunigen.

Zum Beweise des einseitig tschechisch-natio-
nalen Vorgehens des Regierungskommissärs Ja-
romir Haněl und der nationalen Uebervorteilung
der deutschen Bevölkerung der Stadt Gratzen sei
auf folgende Tatsachen hingewiesen:

Gleich nach Amtsantritt stellte der tschechi-
sche Regierungskommissär ohne jede öffentliche
Ausschreibung einen tschechischen Konzeptsbe-
amten in den städtischen Dienst ein, dessen An-
stellung in einem Jahre definitiv werden sollte.
Die Notwendigkeit, diese tschechischen Beamten
anzustellen, bestand überhaupt nicht. Tausende
von deutschen Juristen sind stellungslos, weil sie
im Staatsdienste nicht unterkommen können. Der
autonome Verwaltungsdienst bietet ab und zu
einem oder dem anderen dieser stellungslosen
deutschen Juristen eine seltene Gelegenheit, eine
Stellung zu erhalten. Auch diese bescheidene
Möglichkeit wird den deutschen stellungslosen
Juristen missgönnt. Man begnügt sich nicht da-
mit, bei der Stellenbesetzung des Staatsdienstes
die deutschen, stellenlosen Juristen in jeder Weise
zu benachteiligen, man zwingt darüber hinaus
auch deutsche autonome Stadtgemeinden dazu,
tschechische Beamten einzustellen!

Die Stadt Gratzen besitzt in der rein deut-
schen Gemeinde Göllitz Trinkwasserquellen. Der
tschechische Regierungskommissär Haněl liess,
ohne eine öffentliche Ausschreibung durchzu-
führen, diese Quellen neu fassen. Er vergab diese
Arbeiten an eine tschechische Firma aus Wittin-
gau. Diese Firma verwendete für die Durch-
führung der Arbeiten ausschliesslich tschechische
Arbeiter. Die armen deutschen Arbeitslosen der
Stadt Gratzen und der Gemeinde Göllitz, die Tag
für Tag auf ein Stückchen Arbeit lauern, hatten
das Nachsehen.

Der tschechische Regierungskommissär taufte
eine der Trinkwasserquellen der Stadt Gratzen
mit dem Namen »Quelle des 28. Oktober«. Diese
Bezeichnung trägt die Quelle nur in tschechischer
Sprache. Die Bezeichnung auch in deutscher
Sprache anzubringen, hielt der tschechische Re-
gierungskommissär für überflüssig.

Der tschechische Regierungskommissär Haněl
liess in Gratzen eine alte, der Stadt Gratzen ge-
hörende Brückenwage neu aufstellen. Die Liefe-
rung der neuen Wage und die Durchführung der
damit verbundenen Bauarbeiten hat er wiederum
tschechischen Firmen übertragen. Die deutschen
Firmen und die deutschen Arbeiter der Stadt
Gratzen müssen wieder zusehen, wie den ihnen
gerechterweise zukommenden Verdienst, orts-
fremde tschechische Firmen und Arbeiter ein-
streichen!

Solange die freigewählte Stadtvertretung der
Stadt Gratzen bestand, trug die Lichtrechnungen
des städitischen Elektrizitätswerkes in Gratzen
ein deutscher Arbeitsloser aus. Der tschechische
Regierungskommissär brachte diesen armen Deut-
schen um seinen kärglichen Verdienst und be-
traute mit der Austragung der Lichtrechnungen
einen tschechischen Gärtner.

Dies sind nur die augenfälligsten und allen
deutschen Bewohnern der Stadt Gratzen bekann-
ten, einseitigen Massnahmen des tschechischen
Regierungskommissärs.

Die deutsche Bevölkerung der Stadt Gratzen
hat jedes Vertrauen in die Amtsführung des tsche-
chischen Regierungskommissärs Jaromir Haněl
verloren! Sie hat aber auch jedes Vertrauen ge-
genüber der Landesbehörde in Prag verloren, die
durch die Auflösung der deutschen Stadtvertre-
tung Gratzen und durch die Bestellung eines, nur
die tschechischen Interessen vertretenden Regie-
rungskommissärs bewiesen hat, dass sie die auto-
nomen Interessen der deutschen Stadt Gratzen
missachtet.

Wir richten daher an die Regierung folgende
Anfragen:

1. Ist die Regierung bereit, dem gesetzwidri-
gen Zustande in der Verwaltung der Stadt Grat-
zen ein Ende zu machen und Neuwahlen aus-
schreiben zu lassen?

2. Ist die Regierung bereit, die Tatsachen an-
zuführen, die es der Landesbehörde ermöglichten,


6

sich über die Bestimmungen der Gemehideordnung
and der Verfassungsurfcimde hinwegzusetzen und
es zuzulassen, dass ein tschechischer Regierungs-
kommlssär bereits durch mehr als zwei Jahre die
Verwaltung einer deutschen Stadtgemeinde führt?

3. Ist die Regierung bereit, dafür zu sorgen,
dass der tschechische Regierungskommissär Ja-
roaiir Hanel wegen seines einseitigen Vorgehens
sofort von seiner Stellung abberufen wird?

4. Ist die Regierung bereit, dafür Garantien
zu schaffen, dass die Landesbehörde Prag die Be-
stimmungen der Gemeindeordnung Über die Auf-
lösung der Gemeindevertretung und über die Aus-
schreibung von Neuwahlen in Hinkunft beachtet
und die Einsetzung tschechischer Regierungskom-
missäre nicht mehr als Mittel der Entnationalisie-
rung deutscher Gemeinden benutzt?

Diese Interpellation wäre mit Beschleunigung
zu behandeln, weil aus der einseitigen Handlung

der dem Regierungskommissär in die Hand gege-
benen Macht fUr die deutsche Bevölkerung der
Stadt Gratzen schwere wirtschaftliche Nachteile
erwachsen.

Prag, am 25. Mai 1936.

Jobst,

Dr Jilly, Franz Nemeo, Nickerl, Knöchel, Gruber,
Ing. Lischka, Sandner, log. Künzel, Birke, LleM,
Wotlner, Dr Hodina, Frank, Kanal, Dr Köllner,
Ing. Schreiber, Knorre, Dr Zippelius, May, Budig,
G. Bohm, Illlng, F. Nitsch, E. Köhler, Obrlik,
Dr Peters, lag. Pescbka, lag. Richter, Stangl,
Hollube, Wagner, Dr Rösche, Dr Kellner, Jäkel,
Dr Eichholz, Inc. Karmasia, Kösto, Dr Kortatb,
Jaross, Estcrhazy, Dr Holota, A. Nitsch, Petra-
sek, Socl, Dr Porubszky, Fischer, Dr Neuwirtb,
Klieber, Axmann, Szeativanyl, Dr Szillö.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP