Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1936.

IV. volební období. 3. zasedání.

627.

Usnesení senátu

Národního shromáždění republiky Československé

k vládnímu návrhu zákona (tisk 197)

o dobrovolném zastavení, postupu a poukázce pohledávek za státem nebo fondem

pod veřejnou správou (tisk 232).

Senát Národního shromáždění republiky československé přijal ve 38. schůzi dne 23.
června 1936 tuto osnovu zákona:

Zákon

ze dne....._________________________1936

o dobrovolném zastavení, postupu a poukázce pohledávek za státem nebo fondem

pod veřejnou správou.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Dobrovolné zastavení, postup nebo
poukázka peněžité pohledávky za státem nebo
za fondem pod veřejnou správou mají účinek
proti státu nebo fondu pod veřejnou správou
jen, byl-li úřad (orgán), který má poukázati
pohledávku k výplatě - v dalším jen pouka-
zující úřad -, o tom zpraven předložením
listinného průkazu o dobrovolném zastavení,
postupu nebo poukázce pohledávky, a nejsou-li
podle tohoto listinného průkazu dobrovolné
zastavení, postup nebo poukázka vázány pod-
mínkou nebo dobou neurčenou podle kalen-
dáře. Poukázka služebních příjmů a odpočiv-
ných a zaopatřovacích platů zaměstnanců


2

státu a fondů pod veřejnou správou a pozů-
stalých po těchto zaměstnancích jest vylou-
čena.

(2) Listinný průkaz o dobrovolném zasta-
vení, postupu nebo poukázce musí obsahovati
přesné označení účastníků právního jednání,
právní důvod vzniku pohledávky, její výši,
přesné označení poukazujícího úřadu a podpis
toho, kdo pohledávku zastavuje, postupuje
nebo poukazuje. Listinný průkaz může býti
předložen v prvopise nebo v ověřeném opise.
Listinného průkazu není třeba, jde-li o dobro-
volné zastavení, postup nebo poukázku pohle-
dávky dodavatele státu z dodávky, pokud
směrnice, vydané příslušnými ústředními úřa-
dy v dohodě s ministerstvy financí a prů-
myslu, obchodu a živností a s nejvyšším účet-
ním kontrolním úřadem, nevyžadují listin-
ného průkazu. V těchto případech stačí pí-
semná zpráva poukazujícímu úřadu, jež musí
obsahovati údaje uvedené ve větě prvé.

(3) Podpis osoby, která pohledávku dává
dobrovolně do zástavy, postupuje nebo pouka-
zuje, na listinném průkazu a, není-li podle
ustanovení odstavce 2 předložen, na písemné
zprávě poukazujícímu úřadu musí býti ověřen
soudem nebo veřejným notářem. Ověření není
třeba, jsou-li písemnosti ty veřejnými listi-
nami. Poukazující úřad může od požadavku
ověření upustiti, je-li mu pravost podpisu
bezpečně známa.

(4) Vládní nařízení ustanoví, v kterých pří-
padech, kdy jest třeba předložiti listinný
průkaz, musí býti tento předložen ve formě
smlouvy.

§ 2.

Poukazující úřad poznamená ihned na před-
loženém listinném průkazu (zprávě), kterého
dne mu byl doručen, jakož i číslo jednací, pod
kterým byl u něho zapsán.

§ 3.

(1) Poukazující úřad je povinen předložený
listinný průkaz (zprávu) zkoumati. Zjistí-li
při tom takové vady písemnosti, které mohou
býti opraveny v krátké lhůtě, vrátí ji k opravě
tomu, kdo ji předložil, a současně určí k pro-
vedení opravy lhůtu. Je-li vada v určené lhůtě
opravena, zůstává účinek prvého podání za-
chován.

(2) Není-li úřad (orgán), jenž byl podle
§ 1, odst. 1 zpraven o dobrovolném zastavení,


3

postupu nebo poukázce, příslušný vydati
poukaz pro likvidující orgán, nebo není-li
vůbec poukazujícím úřadem, vrátí neprodleně
listinný průkaz (zprávu) straně, která jej
předložila.

(3) Shledá-li poukazující úřad, že dobro-
volné zastavení, postup nebo poukázka pohle-
dávky vyhovují ustanovení § 1 a že také jinak
proti provedení právního jednání jemu ozná-
meného není zákonné překážky, zašle listinný
průkaz (zprávu) likvidujícímu orgánu a dá
mu příkazy, která podle okolností jsou nutné,
aby bylo uskutečněno věřitelovo právo z to-
hoto jednání vyplývající, a uvědomí o tom
účastníky. Takové příkazy, jimiž jest původní
platební rozkaz pozměňován, může dáti likvi-
dujícímu orgánu i tehdy, jestliže tento uvolnil
již pohledávku k výplatě, ale platba nebyla
ještě provedena.

(4) Shledá-li poukazující úřad, že pohle-
dávky, jíž se právní jednání týká, celé nebo
ve výši uvedené není, nebo že předložený
listinný průkaz (zpráva) nevyhovuje ustano-
vení § 1, nebo že dobrovolné zastavení, postup
nebo poukázka odporují zákonným předpi-
sům, zejména je-li pohledávka nebo její část,
která má býti dobrovolně zastavena, postou-
pena nebo poukázána (asignována), vylou-
čena ze zastavení, z postupu nebo z poukazu,
provedení zcela neb zčásti odepře a zpraví
o tom strany. Odepření budiž odůvodněno.

(5) Má-li však poukazující úřad jinaké po-
chybnosti, zda lze právní jednání provésti,
učiní opatření, aby pohledávka po splatnosti
byla složena k soudu. Od toho lze upustiti jen
tehdy, žádají-li všichni účastníci, aby pohle-
dávka byla zaplacena k rukám vykázaného
společného zmocněnce na jeho kvitanci.

§ 4.

(1) Ustanovení §§ 1 až 3 platí přiměřeně
také o dobrovolném zastavení a postupu stát-
ních dluhopisů a dluhopisů státem k placení
převzatých, které zní na určité jméno nebo
jsou vinkulováním věnovány určitému účelu.

(2) Poukazujícím úřadem jest v těchto pří-
padech ředitelství státního dluhu.

§5.

(1) Nařízení ze dne 24. října 1897, č. 251
ř. z., o tom, jak se třeba zachovati, když se
dobrovolné zastaví nebo postoupí pohledávky


proti státnímu pokladu, splatné u státní po-
kladny, se zrušuje.

(2) Tento zákon provedou všichni členové
vlády.

4

Dr. Hruban v. r.,

místopředseda.

Dr. Bartoušek v. r.,

tajemník senátu.

Jiří Pichl v. r.,

zapisovatel.

Státní tiskárna v Praze. - 5302-36.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP