Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.

IV. volební období. 5. zasedání.

912.

Zpráva

výboru technicko-dopravního

k usnesení senátu N. S. R. Č. (tisk 906)

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk sen. 359 a 445)

k vládnímu návrhu zákona (tisk 401 a 698)

o drahách (železniční zákon).

Technicko-dopravní výbor poslanecké sněmovny N. S. projednal ve své schůzi dne
19. května 1937 usnesení senátu (tisk 906) k vládnímu návrhu zákona o dráhach (že-
lezniční zákon) a usnesl se jednomyslně navrhnouti přijetí této osnovy se změnami,
provedenými senátem.

V Praze, dne 19. května 1937.

Košek v. r.,

předseda.

Němec Frant. v. r.,

zpravodaj.


Zákon

ze dne. ________________...............__

o drahách (železniční zákon).

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Úvodní ustanovení.

§ 1.

Předmět zákona.

Tento zákon se vztahuje na dráhy (želez-
nice), k nimž patří také lanové dráhy, visuté
dráhy, jakož i trolejbusy a jiná dopravní za-
řízení drahám podobná (§ 190).

§ 2.
Rozdělení drah.

(1) Zákon rozlišuje dráhy pro přepravu
veřejnou, dráhy pro omezenou přepravu ve-
řejnou a dráhy pro přepravu neveřejnou.

(2) Dráhy pro přepravu veřejnou jsou
dráhy, které přepravují obecně osoby nebo
věci podle vyhlášených přepravních podmínek.

(3) Dráhy pro omezenou přepravu veřejnou
jsou dráhy, které přepravují obecně určité
skupiny osob neb určité druhy věcí podle vy-
hlášených přepravních podmínek.


2

(4) Dráhy pro přepravu neveřejnou jsou
dráhy, které obstarávají přepravní potřeby
podnikatele dráhy nebo jiných osob podle
ustanovení § 178.

(5) Zákon rozlišuje vedle toho dráhy státní
a dráhy nestátní (soukromé). Dráhy státní
jsou dráhy, jejichž vlastníkem jeČčeskosloven-
ský stát.

§ 3.

Zásadní ustanovení o aplikaci.

(1) Nestanoví - li se nic jiného, platí před-
pisy zákona jak pro dráhy státní, tak pro
dráhy nestátní.

(2) Vede - li stát provoz na dráze nestátní,
platí odchylky, stanovené platnými předpisy
pro dráhy státní, i pro provoz na dráze ne-
státní. Vede - li však někdo jiný provoz na
dráze státní, neplatí řečené odchylky pro pro-
voz na dráze státní.

§ 4.

Některé pojmy.

(1) Železniční obvod ve smyslu zákona je
území určené k provozu dráhy.

(2) Užívaje slova jednání, rozumí zákon jak
čin, tak opominutí; užívaje slov zákonná
ustanovení, rozumí zákon, nevyplývá - li ze sou-
vislosti něco jiného, zákony a vládní nařízení
ve smyslu ústavní listiny, po případě starší
normy jim odpovídající.

ČÁST PRVNÍ.

Dráhy pro přepravu veřejnou.

§ 5.

Členění.

(1) U drah pro přepravu veřejnou se roz-
lišují tyto skupiny drah: dráhy hlavní, dráhy
vedlejší (místní) a dráhy drobné.

(2) Dráhy vedlejší a drobné mají povšechně
menší dopravní význam a výkonnost než
dráhy hlavní. Dráhy vedlejší jsou v zásadě
dráhy, které obstarávají dopravní potřeby
širšího obvodu a tvoří proň připojení
k drahám hlavním. Dráhy drobné jsou v zá-
sadě dráhy, které mají malý význam pro celo-
státní a mezinárodní dopravu, zejména ty,


3

které obstarávají místní dopravní potřeby
(v obci, mezi blízkými obcemi a pod. ).

(3) Zda dráha má býti vybudována, udržo-
vána a provozována jako dráha hlavní, ved-
lejší nebo drobná, stanoví koncesní listina,
hledíc ke všem okolnostem, zejména k vý-
znamu a výkonnosti dráhy. U dráhy, kterou
zřizuje stát, určí příslušnost ke skupině
drah, jestliže to neučinil zákon (§ 25, odst. 1),
železniční správní úřad (§ 124) v dohodě
s ministerstvem financí a ministerstvem ná-
rodní obrany.

(4) Změní-li se poměry rozhodné pro určení
příslušnosti ke skupině drah, může železniční
správní úřad, vyžádaje si předtím usnesení
vlády, prohlásiti, že dráha (její část) nále-
žející do vyšší skupiny bude napříště náležeti
do skupiny nižší a naopak, stanově zároveň
podmínky, za nichž má býti změna uskuteč-
něna. Jestliže příslušnost k některé skupině
drah byla vyslovena zákonem, může taková
změna býti uskutečněna vládním nařízením.

(5) Opatření železničního správního úřadu
podle odstavce 3, druhé věty, a podle od-
stavce 4 bude uveřejněno ve Sbírce zákonů a
nařízení jako vyhláška ministra, jemuž pří-
sluší dozor na dráhy (§ 124, odst. 4).

Hlava první.
Dráhy hlavní.

Díl první.

Povolení k přípravným pracím.
§ 6.

Potřeba tohoto povolení.

(1) K přípravným pracím pro zřízení dráhy
(její části) je potřebí povolení, které uděluje
železniční správní úřad v dohodě s minister-
stvem národní obrany.

(2) V žádosti je třeba uvésti, jakým smě-
rem má býti dráha vystavěna, ke které sku-
pině drah má náležeti, odůvodniti její potřebu
a označiti dobu, v níž budou přípravné práce
započaty a dokončeny.

(3) Povolení nesmí býti uděleno, brání-li
tomu zájem veřejný, nebo je-li závada v osobě
žadatele.

(4) Povolení může býti uděleno pi-o touž
dráhu i několika žadatelům.


4

(5) Povolení se uděluje zpravidla na 1 rok;
tuto lhůtu může železniční správní úřad na
důvodnou žádost přiměřeně prodloužiti.

§ 7.

K čemu oprávňuje.

(1) Povolení k přípravným pracím oprav-
ňuje konati na cizích nemovitostech technické
a měřické práce potřebné k přípravě staveb-
ního projektu, všecko s největším šetřením
cizího majetku. Podmínky, jimiž je vázán
vstup na nemovitosti, stanoví vládní nařízení;
zejména musí býti přiměřeným způsobem po-
staráno o to, aby vlastníci nebo jiní uživatelé
nemovitostí byli včas zpraveni o tom, kdy
budou prováděny přípravné práce.

(2) Činí-li někdo ze zúčastněných osobám,
jimž bylo svěřeno provádění přípravných
prací, stran výkonu oprávnění podle od-
stavce 1 překážky, rozhodne do 8 dnů okresní
úřad s konečnou platností, a to, jde-li o ne-
movitosti vojenské správě náležející nebo voj-
skem užívané, v dohodě s vojenskou správou,
jde-li o zřizování sond a zákopů, které se do-
týkají báňských oprávnění, v dohodě s revír-
ním báňským úřadem.

(3) Povolení k přípravným pracím ne-
zahrnuje nárok ani na udělení koncese, ani
na jiné výhradní oprávnění.

§ 8.

Odpovědnost za škody.

(1) Ten, komu bylo uděleno povolení k pří-
pravným pracím, odpovídá za škodu způso-
benou těmito pracemi.

(2) K zajištění náhrady škody podle před-
cházejícího odstavce uloží okresní úřad na
důvodnou žádost někoho zúčastněného, aby
byla složena jistota v penězích nebo bylo po-
skytnuto přiměřené zajištění jiného způsobu.
Svazky územní samosprávy neskládají jistoty.

(3) O náhradě škody rozhodne okresní úřad
na žádost, kterou musí ten, jenž nárok uplat-
ňuje, podati do 30 dnů ode dne, kdy zví, jaká
je škoda, nejpozději však do 6 měsíců od
vzniku škody.

§ 9.

Ustanovení pro dráhy státní.

Jde-li o přípravné práce pro zřízení dráhy
státní, platí předpisy tohoto dílu obdobně,


5

avšak s odchylkou záležející jednak v tom, že
se povolení k přípravným pracím nahrazuje
rozhodnutím železničního správního úřadu, že
takové práce mají býti uskutečněny, jednak
v tom, že stát neskládá jistoty.

Díl druhý.
Koncese.

I. Udělení koncese.
Všeobecně.

§ 10.

(1) K vybudování a provozu dráhy je po-
třebí koncese, kterou uděluje vláda koncesní
listinou, a to k návrhu železničního správního
úřadu.

(2) Znění koncesní listiny bude uveřejněno
ve Sbírce zákonů a nařízení jako vyhláška
ministra, jemuž přísluší dozor na dráhy.

§ 11.

(1) Fysické osobě nesmí býti koncese udě-
lena, není - li státním občanem českosloven-
ským a nemá - li bydliště v republice Česko-
slovenské; při vzájemnosti je přípustná vý-
jimka.

(2) Právnické osobě nesmí býti koncese
udělena,

a) nemá - li sídlo v republice Československé,

b) nejsou - li členové jejích správních a do-
zorčích orgánů aspoň z většiny českosloven-
skými státními občany s bydlištěm v repu-
blice Československé.

(3) Koncese nesmí býti udělena, brání - li
tomu zájem veřejný, nebo je - li závada v osobě
žadatele.

§ 12.

Řízení.

(1) Žádost o udělení koncese třeba podati
u železničního správního úřadu a s ní před-
ložiti celkový program podniku, projekt dráhy
i rozpočet celkových nákladů vybudování,
jakož i odůvodněný výpočet očekávané výnos-
nosti zamýšlené dráhy.

(2) V žádosti sluší prokázati, že pro za-
mýšlenou dráhu bylo uděleno povolení k pří-
pravným pracím a jak budou opatřeny peníze


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP