Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.

IV. volební období. 6. zasedání.

1160.

Návrh

poslance Josefa Luky
na odstranění neoprávněného provozováni živností.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne...........1937,

o opatřeních k odstranění neoprávněného provozování živností.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně-

§1.

Trestu dle tohoto zákona podléhají:

(1) a) Osoby vlastnící jakékoliv živ-
nostenské oprávnění na podkladě živ-
nostenského řádu či jiného zákona a kry-
jící tímto oprávněním osoby třetí.

b) Osoby provádějící podomní obchod
a překročující svá oprávnění.

c) Majitelé živností kočovných a pře-
kročující udělené jim povolení.

d) Živnost, oprávnění dodavatelé ne-
chávající zboží dodávati, roznášeti, roz-
vážeti a pod. soukromníkům do bytu, ne-
vykáží-li se při revisi lístkem objednacím
či dodacím, předem vystaveným.

(2) K potrestání použije se ustanovení
§ 133 b), 139, 148, eventuelně 152 ž. ř.


2

§2.

(1) a) Neoprávnění provozovatelé, to
jest osoby nemající náležitého zákonné-
ho oprávnění ku provozování živnosti,
při jejímž provozování byly přistiženy.

b) Osoby provádějící podomní obchod
a nemající živnostenské oprávnění.

c) Osoby provádějící kočovnou živnost
a nemající živnostenské oprávnění.

d) Osoby používající osoby druhé, kte-
rá vlastní živnostenské oprávnění ke kry-
tí práce, kterou ony na svůj účet a ne-
bezpečí vykonávají.

e) Osoby nemající živnostenského o-
právnění a žádající živnostenské úkony,
obchodní podnikání a pod. od osob, které
nemají živnostenského či jiného zákonné-
ho oprávnění.

f) Státní, zemští, obecní či jiní veřejní
zaměstnanci, dále pak takovíto pensisti.
jestliže by provozovali neoprávněně ně-
jaké živnostenské oprávnění aneb neo-
právněného provozovatele podporovali.

(2) K potrestání použije se §§ 132, 148
či 152 ž. ř.

§3.

Okresní (magistrátní) úřady uveřejní
koncem každého měsíce seznam všech
nově povolených živností, jakož i zruše-
ných oprávnění.

§4.

(1) Každé provádění pravidelného ved-
lejšího domáckého zaměstnání, domácího
průmyslu nutno hlásiti příslušnému úřa-
du, ustanovenému na základě tohoto zá-
kona, za účelem kontroly správnosti o-
známení.

(2) U práce, konané zadarmo, neb z o-
choty budiž posouzeno, nepřesahuje-li ta-
to činnost skutečně provozované opráv-
nění živnostenské.

§5.

(1) Okresní úřady přidělí provádění to-
hoto zákona zvláštnímu komisaři při živ-
nostenském referáte, který jen v mimo-
řádném případě může býti ze svého místa


5

přeložen a který pracuje v součinnosti
s poradním sborem živnostenským.

(2) Předsedou poradního sboru živno-
stenského, který budiž bezodkladně usta-
ven na základě § 130 c) a i) ž. ř. bude
předseda Okresní jednoty živnostenských
společenstev.

(3) Dále buď utvořena živnostenská
policie jako složka revisní tohoto úřadu.
Její pravomoc budiž vymezena minister-
stvem obchodu.

(4) Komisaři k disposici budou četnické
orgány, státní policie i obecní policie.

(5) Ke kontrolám jmenován bude zmoc-
něnec příslušného společenstva na pod-
kladě § 141 ž. ř.

Zmocněnec společenstevní opatřen bu-
diž úřední legitimací vydanou okresním
úřadem. Týž podává oznámení o překro-
čování živnostenského řádu a zakročuje
společně buď se zástupcem živnosten-
ského úřadu nebo živnostenské policie,
četnictvem, státní policie, obecní policie
za účelem zjištění oznámených případu
jeho společenstva se týkajících a odstra-
nění závad proti živn. řádu.

§6.

(1) Za účelem zamezení opětného pře-
kročování práv živnostenských či zákon-
ných zavádí se evidence oznámených,
jakož i výsledek řízení a potrestání u živ-
nostenských úřadů I. stolice.

Tato evidence musí býti vedena také
u společenstev.

(?) Výsledek řízení budiž ihned sdělen
příslušnému společenstvu. Zjistí-li se pře-
stupek důchodkový, oznámí se též úřadu
důchodkovému za účelem potrestání dal-
šího.

(3) Prokáže-li se větší neoprávněná
činnost podnikatelská, oznámí se přestu-
pek ihned příslušné berní správě k ulože-
ní pokuty a dodatečnému předepsání da-
ní.

(4) Jestliže postižený zaměstnává pra-
covní síly, budiž tato činnost oznámena
příslušnému sociálnímu ústavu k dalšímu
revisnímu řízení.


4

(5) Pokud činnost neoprávněného pro-
vozování živnosti či jiný přestupek na
podkladě tohoto předpisu převyšuje pří-
jem podpory v nezaměstnání či jinou ve-
řejnou podporu, budiž tato činnost ozná-
mena příslušnému úřadu k dalšímu řízení
proti pachateli.

(6) Svědci, u nichž bylo zjištěno, že
svým svědectvím chtěli vědomě pomoci
postiženému, ačkoliv jim přestupek byl
znám, buďtež oznámení státnímu zastupi-
telství.

§7.

(1) Učiněné oznámení či zjištěné pře-
kročování tohoto zákona budiž bezodklad-
ně vyřízeno a to vždy zástupcem úřadu
a zmocněncem příslušného společenstva
tak, aby trest následoval ihned po zjiště-
ném přečinu.

(2) Pokuty buďtež ukládány tak, aby
zatížily skutečně neoprávněný provoz
živnosti či nadržovatele a budiž vydán
vždy zákaz podnikatelské činnosti.

(3) Jestliže po třikráte byl zjištěn pře-
stupek překročování neoprávněného pro-
vozování živnostenského oprávnění u té-
že osoby, budiž materiál, zařízení, nářadí
a pod. k vedení dotyčné neoprávněné
živnosti zabaveno a uloženo na náklad
neoprávněného provozovatele do vyří-
zení případu.

(4) Jestliže by ani toto zakročení ne-
zjednalo nápravy, budiž použito trestu
vězení.

(5) Osobám, kryjícím svým oprávněním
osobu třetí, budiž odebráno živnostenské
oprávnění po výstraze a dvojím bezvý-
sledném pokutování.

(6) Odvolání neoprávněných provozo-
vatelů po zjištění spoječnými kontrolní-
mi orgány či orgány úředními, nemá od-
kládacího účinku.

(7) Osobám, které trestány jsou na pod-
kladě tohoto zákona a u nichž bylo zjiš-
těno, že nemají zachovalost, nebuďtež při-
znávány polehčující okolnosti.

(8) V případech notorického překročo-
vání ustanovení tohoto zákona nemohou


5

býti tresty uložené I. stolicí živn. úřadu,
vyššími úřady sníženy ani cestou mi-
losti.

(9) Se zaměstnanci uvedenými v § 2
oust. f) vedle trestu zavedeno budiž ihned
disciplinární řízení.

§8.

Pokuty ukládané na podkladě tohoto
zákona, náleží z 1/3 příslušnému živno-
stenskému úřadu a použije se jich k ve-
dení této agendy; druhé 2/3 buďtež při-
děleny ministerstvu školství a národní
osvěty na vybudování živnostenského
školství.

§9.

Ministerstvo obchodu může, shledá-li
to za nutné, vydati nařízení pro jednotli-
vý obor podnikatelský, aby jasněji bylo
vytýčeno a specielně určeno překročová-
ní předpisů té či oné živnosti.

§ 10.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem
vyhlášení a provede jej ministr obchodu
průmyslu a živností

Důvodová zpráva.

Fušerství bylo a je zlořád, který ne-
smí býti nadále trpěn, nemá-li býti živ-
nostenské a obchodní podnikání z kořene
úplně vyvráceno.

Před válkou bylo neoprávněné zasaho-
vání do živnostenského oprávnění již dos-
ti rozšířeno, poněvadž chyběla zákonná
ochrana oprávněných podnikatelů.

Dařilo se mu silně v řemeslech, ano
i v podomním obchodě.

Živnostenské organisace obou směrů
bránily sice své členstvo proti fušerství,
ale výsledky obrany neodpovídaly vyna-
loženému úsilí na jeho odstraňování. Nut-
no konstatovati, že předválečné fušerství
nenabylo nikdy tak silného rozsahu a roz-
šíření, jako po válce. Válka byla hlavní
příčinou rozmachu fušerství poválečného.

Chyběly kvalifikované síly zaměstnava-
telské i zaměstnanecké.

Po vypuknutí války nastal a rostl ne-
dostatek surovin i zboží, jež bylo zaba-
vováno ponejvíce k vojenským účelům.
Příděl jeho k občanskému zpracování a
obchodování dostával se - čím déle vál-
ka trvala - tím více do rukou lidí, ne-
majících živnostenské oprávnění. Tímto
způsobem zmocnily se často výroby a
obchodu osoby, ano i organisace bez živ-
nostenského oprávnění, které na úkor a
často k necti a ponižování legitimní živ-
nostenské i obchodní výroby a před oči-
ma povolaných úřadů všech instancí fu-
šovaly a lichvařily.

Vyskytovaly se denně případy vrchol-
ného a stálého fušerství, které směle pod


6

okny samotných úřadů a na výsměch ce-
lému živnostenskému právu ničilo legi-
timní živnostenské podnikání, pokud bylo
ještě válkou ušetřeno.

Tento hrozný, válkou vyvolaný zjev.
vtlačil se do poválečné doby.

Několik roků po válce těžce se vedli)
legitimnímu živnostenskému a obchodní-
mu podnikání, kdy vázanost jeho převza-
tými válečnými předpisy, někdy ještě
zostřenými, potrvala až do konce roku
1935, kdy padl poslední jich zbytek zru-
šením maximálních cen ve výrobě a od-
bytu piva.

Avšak fušerství neopadlo, naopak silně
vyrostlo.

Samotné zemské úřady v republice asi
před 6 roky žádaly zvláštním úředním
spisem ministerstvo obchodu o odstraně-
ní fušerství v živnostenském podnikání.
Tím projevily, že tento protiživnostenský
úkaz nedá se nijak odstraniti nežli záko-
nem.

Nebyla snad promeškána ani jediná pří-
ležitost, nebylo snad ani jediné schůze
živnostenských a obchodnických organi-
sací, ve kterých by nebyla projednávána
otázka, jakým způsobem volit prostřed-
ky k odstranění fušerství stále hlodající-
ho, rostoucího a rozleptávajícího hospo-
dářské základny živnostnictva a obchod-
nictva, takto ohrožené nebezpečím roz-
kladu a případného zániku - s počátku
oborů nejslabších - později však i sil-
nějších.

A dnes již není pochyby o tom, že je-
nom silný, zdravý a v celkové struktu-
ře pevný živnostenský stav je s ostatní-
mi složkami pevnou zárukou našeho stá-
tu Československého a jeho uvnitř i zev-
ně zajištěné budoucnosti.

Z tohoto jistě dokumentárního závěru
je zřejmě nutností postaviti tomuto zlořá-
du fušerství v cestu hráz - zákonem.
Tak soudí nejen živnostenské organisa-
ce, zemské živnostenské rady a státní
živnostenská rada, obchodní a živnosten-
ské komory a jich ústředna, tak také sou-
dí a musí soudit celá nepředpojatá ve-
řejnost, ať již s hlediska hospodářského,
politického nebo konsumentského.

Návrh má v celku 10 paragrafů. Obsa-
huje opatření, jež mají odstraniti neopráv-
něné provozování živností (fušerství).

V § 1, odst. 1 a)-d), jedná se o neo-
právněném provozování živností osoba-
mi, které mají nějaké živnostenské opráv-
nění na podkladě živnostenského řádu a
kryjí tímto oprávněním osoby třetí, ane-
bo provádějí práce, zhotovují výrobky,
jež nepřináležejí k jich vlastnímu živno-
stenskému oprávnění.

Dále jsou to legitimní podomní obchod-
níci a to ti, jež překročují svá živnosten-
ská oprávnění. Stejně postihuje § 1, odst.
1 c) ty majitele kočovných živností, pře-
kročující jim udělené povolení. Rovněž
týká se cit. § odst. 1 d) dodavatelů, kte-
ří dodávají sami nebo přikazují dodávati,
roznášeti, rozvážeti atd. soukromníkům
do bytů bez průkazu objednacího, či doda-
cího, předem vystaveného lístku na zá-
kladě zjištění úřední revise.

Z těchto všeobecně uvedených případů
fušerství tak zvaného vlastního, kterým
neoprávněně zasahují sice oprávnění živ-
nostníci k provozu živností vlastních do
oprávnění živností jim cizích, třeba sobě
podobných, vyplývá příkaz ze zákona a
jeho příslušného paragrafu, odstraniti ra-
dikálně fušerství tak zvané vlastní, aby
současně mohlo býti odstraněno fušerství
tak zv. cizí, působené osobami bez živ-
nostenského oprávnění vůbec. A k tomu-
to výsledku dospěje se jenom trestními
sankcemi, jež jsou již v ustanoveních §§
132. 133 b), 139, 148 a 152 ž. ř.

V § 2, odst 1 a)-f) jedná se o osobách,
jež nemají vůbec kteréhokoliv oprávnění
živnostenského, anebo mají jen částečné,
ať již neoprávněně řemeslují, obchodují,
podomně i kočovně a používají ke krytí
osoby druhé, buď vlastnící živnostenské
oprávnění anebo nevlastnící Živnosten-
ského oprávnění vůbec. Dále osoby, jež
jsou veřejnými nebo soukromými zaměst-
nanci či pensisty, jestliže by provozovaly
neoprávněně nějaké živnostenské práce,
neoprávněného provozovatele podporo-
valy, takovouto provozovnu vyhledávaly,
anebo po úřadech a dílnách provozovati
dovolovaly. Tyto zjevy fušerství jsou tak


7

četné a pravidelně se vyskytující, že sa-
motné úřady i některá ministerstva
zvláštními formany na ně upozornily a
před opakováním varovaly.

Při provádění tohoto zákona bude tře-
ba součinnosti okresních úřadů a jich ad-
ministrativy. Tak § 3 ukládá citov. úřa-
dům uveřejnování koncem každého měsí-
ce seznamu všech nově povolených živ-
ností, jakož i zrušených oprávnění.

Tímto opatřením nezvětší se jejich ad-
ministrativní práce. Činí už tak oznáme-
ním opovědí živností nových příslušným
společenstvům a grémiím a obcím za pří-
činou vyjádření o průkazu způsobilosti
žadatelů, případně o potřebě obyvatelstva
na př. hostinských živností a j. a přísluš-
ným obchodním a živnostenským komo-
rám. Po kladném vyřízení úřadem zasí-
lají se jím samotným opisy živnosten-
ských listů nahoře zmíněným institucím.
V tomto posledním opatření musí nastati
určité a nutné zrychlení na místo dneš-
ního, často dlouhého průtahu. Totéž platí
o oznamování oprávnění zrušených.

Sem také spadá hlášení úřadům prová-
dění domáckého zaměstnání, uvážení o
pracích, konaných zadarmo, z ochoty a je-
jich nepřesahování skutečného živnosten-
ského oprávnění (§ 4).

K tomuto účelu a dalším opatřením zří-
dí se při živnostenském referátě poradní
sbor živnostenský za součinnosti úřední-
ho komisaře, jemuž k výkonnosti přiděle-
ny budou četnické orgány, státní i obecní
policie, případně zvláštní policie živno-
stenská. K výkonnosti naznačeného sbo-
ru bude výkonný řád, opírající se o zá-
kon, dosavadní zkušenosti úřední i živ-
nostensko-organisační. Za účelem snazší-
ho dosažení tohoto účelu budiž při okres-
ních úřadech zřízena živnostenská poli-

cie, jejíž pravomoc vymezí ministerstvo
pro průmysl, obchod a živnosti (§ 5).

Za účelem zamezení opětného překro-
čování práv živnostenských či zákonných
povede se evidence oznámených, výsle-
dek řízení a rejstřík trestů jak v úřadě,
tak i v příslušných společenstvech a gré-
miích.

Přestupky dúchodkové oznámí se ihned
důchodkovému úřadu, daňové při neo-
právněné výdělkové činnosti příslušné
berní správě, zaměstnání cizích osob so-
ciálním ústavům a živnostenské inspek-
ci. Osoby, znající přestupky a neopráv-
něnou činnost postižených kryjící, ozná-
mí se příslušnému úřadu k zákroku (§ 6).

Úřední administrativě se ukládá za po-
moci citovaného poradního sboru živno-
stenského bezodkladné řízení, ukládání
pokut nejvyšších, ježto nízkých žádný fu-
šer nedbá; při třikráte opakovaném zjiš-
tění iušerství tak zv. vlastního, u téže
osoby, odnětí původního živnostenského
listu, u tak zv. cizího, zabavení materi-
álu, zařízení, nářadí a j. a uložení toho-
to na náklad fušera. Neúčinnost tohoto
opatření následuje trest vězení. Odvolání
postižených nemá odkládacího účinku,
nezachovalým nepřiznají se polehčující
okolnosti. Notorické fušerství budiž zba-
veno možnosti snížení trestu nebo jeho
omilostnění. Postižení veřejných zaměst-
nanců následuje úřední disciplinární říze-
ní (§ 7).

Ministerstvo obchodu v případě nutno-
sti může vydati zvláštní opatření pro jed-
notlivý obor podnikatelský k jeho ochra-
ně (§ 9).

Zvětšení administrativních vydání bude
uhrazeno dle § 8 návrhu zákona, podle
kterého části pokut použito bude k vede-
ní příslušné agendy.

Po stránce formální budiž návrh přikázán výboru iniciativnímu a živ-
nostensko-obchodnímu k urychlenému projednání.

V Praze dne 26. září 1937.

Luka,

Mlčoch, Haupt, Mašata, Kočandrle, Rechcígl, Hrubý, Pekárek, Michálek, K. Cha-
lupa, Habarta, Vávra, Oliva, Ostrý, Kejmar, Jiráček, Líška, Šedý, Rodovský,

Slavíček, Beneš, Křemen.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP