Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.

IV. volební období. 6. zasedání.

1174.

Zpráva

výboru rozpočtového

o vládním návrhu zákona (tisk 1112) o příspěvku na obranu státu a o dani

z mimořádných zisků.

V rámci úhradových předloh, kterými
má býti kryt zvýšený náklad na potřeby
obrany státu, jest vládní návrh zákona
o příspěvku na obranu státu a o mimořádné
dani ze zisků předlohou stěžejní. Její výnos
odhaduje se téměř na 600 mil. Kč. Rozpoč-
tový výbor provedl ve vládním návrhu zá-
kona velkou řadu změn vzhledem k tomu,
že původní konstrukce byla jiná než ta,
dle níž v konečné textaci byl vládní návrh
upraven. Hlavní změnu učinil rozpočtový
výbor v tom, že zkrátil platnost navrhova-
ného zákona ze žádaných 5 let na tři roky,
aby bylo možno ještě provésti změny, kdy-
by některá ustanovení ukázala se škodlivá
pro hospodářský vývoj státu. Dále snížil
požadovaný příspěvek na obranu státu dle
§u 5, odst. 3 z 1. 50/00 na 10/oo. V souvis-
losti s konstrukcí zákona o přímých daních
ze dne 15. června 1927 č. 76 ve znění vy-
hlášky ministerstva financí ze dne 8. čer-
vence 1936, č. 277 Sb. z. a n., ponechá při
mimořádné dani ze zisků (§ 5) odpočitatel-
nost daně při stanovení vlastního základu.

Mimoto provedl rozpočtový výbor ve
vládním návrhu čís. 1112 velkou řadu změn,
aby bylo docíleno větší jasnosti a pokud
možno zamezeny byly spory mezi finanční
správou a poplatníkem. Zvláště v §u 2.
odst. 2 vyslovil jasně, co se má považo-
vati za čistý příjem, podléhající daňové
povinnosti a jak mají býti odečítány sráž-
ky, nesouvisející s některým pramenem
přímým. Při §u 3. vyslovuje rozpočtový
výbor přání, aby v době co nejkratší byly
vydány ministerstvem financí tabulky, po-
dle nichž by mohli zaměstnavatelé atd.,
jednoduše zjistiti, jak velké srážky z titulu
této nové daně mají svým zaměstnancům
dělati, aby byla tím úplně zaplacena pří-
slušná daň.

Rozpočtový výbor projednal vládní osno-
vu a navrhuje poslanecké sněmovně, aby
schválila tuto ve znění, jak se na něm
usnesl výbor rozpočtový i s připojenými
4 resolucemi. Spoluvyřízeny též petice čís.
1246 a 1273.

V P r a z e dne 10. prosince 1937.

Teplanský v. r.,

předseda.

Dr. Novák v. r.,

zpravodaj.


2

Zákon

ze dne................_____________________1937

o příspěvku na obranu státu a o mimořádné dani ze zisků.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

ČÁST I.

Příspěvek na obranu státu.
Daňová povinnost.

§ 1.
Příspěvku na obranu státu jsou podrobeny:

1. fysické osoby a neodevzdané pozůstalosti,
podrobené dani důchodové podle hlavy I zá-
kona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n.,
o přímých daních, ve znění vyhlášky ministra
financí ze dne 8. července 1936, č. 227 Sb. z.
a n. (zák. o př. d. );

2. všeobecné dani výdělkové podle hlavy II
zák. o př. d. podrobené podniky spolků zříze-
ných podle všeobecných předpisů o spolčování;

3. podniky zásadně podrobené zvláštní dani
výdělkové podle hlavy III zák. o př. d.

§ 2.

1) U osob (pozůstalostí) v § 1, č. 1 uve-
dených se vybere příspěvek na obranu státu
v této výši:

1. z příjmu ze služebních (funkčních) po-
žitků (§ 11, § 7, odst. 3, § 13, odst. 2, § 29 a
§ 47, odst. 1, č. 2 zák. o př. d. )

a) ve výši 1'5% z příjmu, s něhož se daň
důchodová podle § 13, odst. 2 zák. o př. d.
sráží, nesmí však činiti více, než by činila
60% přirážka k dani důchodové vybírané sráž-
kou včetně případné přechodné přirážky podle
zákona ze dne 28. listopadu 1931, č. 177 Sb.
z. a n., ve znění zákona ze dne 15. července

1932, č. 120 Sb. z. a n., a zákona ze dne......

.........1937, č.......Sb. z. a n.;

b) ve výši 60% přirážky k sazbě daně dů-
chodové vybírané podle § 30 zák. o př. d.;

c) ve výši 1'5% čistého, 60. 000 Kč nepřevy-
šujícího příjmu (odstavec 2) ze služebních po-
žitků, z nichž se vyměřuje daň důchodová po-
dle ustanovení §§ 18 až 21, po případě § 35,


3

odst. 2 zák. o př. d., nesmí však činiti více, než
by činila 60 % přirážka k oné části daně dů-
chodové včetně přechodné přirážky shora zmí-
něné, která ze zdaněného důchodu poměrně
připadá na čistý příjem (odstavec 2) ze slu-
žebních požitků; převyšuje-li tento čistý pří-
jem 60. 000 Kč, avšak nepřevyšuje 100. 000 Kč,
činí výše příspěvku 2'5%, převyšuje-li čistý
příjem 100. 000 Kč, avšak nepřevyšuje 200. 000
Kč, činí výše příspěvku 4%, převyšuje-li pak
čistý příjem 200. 000 Kč, činí výše příspěvku
5% čistého příjmu ze služebních požitků. Pří-
spěvek bude vyměřen tak, aby z čistého
příjmu podrobeného vyššímu procentu pří-
spěvku nezbylo po odečtení příspěvku méně,
než zbude z nejvyššího čistého příjmu podro-
beného nejblíže nižšímu procentu příspěvku
po odečtení příspěvku na něj vypadajícího;

2. z úhrnu ostatních čistých příjmů (odsta-
vec 2), tedy příjmu z pozemků (§ 8 zák. o př.
d. ), z budov (§ 9 zák. o př. d. ), z podniků (§ 10
zák. o př. d. ), z kapitálů (§ 12 zák. o př. d. ) a
z jiných pramenů (§ 13, odst. 1 zák. o př. d. )
vybere se příspěvek ve výši 4%, nesmí však
činiti více, než by činila 80% přirážka k vymě-
řené dani důchodové včetně přechodné přiráž-
ky shora zmíněné, případně, má-li poplatník
též služební požitky, k oné části daně důcho-
dové s přechodnou přirážkou shora zmíněnou,
která poměrně připadá na shora uvedený úhrn
příjmů.

(2) čistým příjmem se rozumí příjem po
odečtení všech srážek v § 15 zák. o př. d. uve-
dených, které byly uznány při uložení daně dů-
chodové na příslušný berní rok za odčitatelné,
při čemž srážky, které nesouvisejí přímo s ně-
kterým pramenem příjmu, se odečtou přede-
vším od příjmů podrobených vyššímu pro-
centu příspěvku.

§3.

(1) Zaměstnavatelé, pokladny, fondy a jiné
korporace, které jsou povinny srážeti daň dů-
chodovou, srazí počínajíc kalendářním rokem
1938 a končíc kalendářním rokem 1940 s po-
žitků, podrobených srážce daně důchodové
podle § 13, odst. 2, §§ 30 a 36 zák. o př. d.,
současně s daní důchodovou příspěvek na
obranu státu sazbami uvedenými v § 2, odst. 1,
č. 1 s příjmu, s něhož se srážka daně podle ci-
tovaných ustanovení zákona o přímých daních
provádí, ne však více, než by činila 60 % při-
rážka k výši provedené srážky daně důcho-
dové. Sražený příspěvek odvedou týmž způ-
sobem a v týchž lhůtách jako daň důchodo-


4

vou, vykáží jej však odděleně od této daně.
Srážky příspěvku se zaokrouhlí dolů na nej-
bližší pěti dělitelné částky, jde-li o příspěvek
vybíraný ve výši 60% přirážky ke srážené
dani důchodové, a na celé Kč dolů v ostatních
případech.

(2) Řádně vykonanou srážkou příspěvku
podle odstavce 1 jest co do služebních požitků
poplatníků, jimž byla daň důchodová srážena
podle § 30 zák. o př. d., učiněno daňové povin-
nosti zadost, takže příspěvek z těchto požitků
nebude vyměřován.

(3) Neprovede-li plátce v předchozím od-
stavci uvedenou srážku příspěvku řádně nebo
vůbec, vyměří se příspěvek a příjemci se pře-
depíše příslušná část příspěvku k přímému
placení. Rovněž se vyměří příspěvek vybíraný
podle ustanovení § 2, odst. 1, č. 1, písm. a) a
c), při čemž se započte sražená částka (odsta-
vec 1) jako zatímní platba na úhradu vymě-
řeného příspěvku.

(4) Pokud není v zákoně jinak stanoveno,
platí obdobně ustanovení §§ 28 až 45 zák. o př.
d., jakož i ustanovení vládního nařízení ze dne
4. února 1937, č. 15 Sb. z. a n., kterým se pro-
vádí zákon o přímých daních.

§4.

U podniků v § 1, č. 2 uvedených vyměří se
příspěvek na obranu státu jako 40%ní při-
rážka k všeobecné dani výdělkové, stanovené
podle § 57 zák. o př. d.

§5.

(1) U podniků v § 1, č. 3 uvedených vyměří
se příspěvek na obranu státu jako přirážka ke
zvláštní dani výdělkové, a to ve výši 40%
zvláštní daně výdělkové (bez rentabilitní při-
rážky), která připadá na této dani podrobený
ryzí výtěžek, avšak nezkrácený o výtěžky
z předmětů podrobených dani pozemkové a do-
movní podle § 79, odst. 1, písm. b) zák. o př.
d. U podniků, jimž se zvláštní daň výdělková
vyměřuje podle výše kapitálu základního nebo
ukládacího, pokud se týče podle úhrnu roč-
ních ryzích prémií (§ 83, odst. 2, 3, 4 a 7
zák. o př. d. ), činí přirážka 40% zvláštní daně
výdělkové skutečně vyměřené.

(2) Příspěvku na obranu státu podléhají
i podniky osvobozené od zvláštní daně výděl-
kové podle § 72, odst. 1, písm. c) a podle § 73,
odst. 2 zák. o př. d., a to ve výši 100% daně
výdělkové. Této dani podrobený ryzí výtěžek,


5

jakož i daň naň připadající se za účelem vy-
měření tohoto příspěvku zvláště vyšetří podle
zásad uvedených v odstavci 1 na základě při-
znání, které jest podati na tiskopise pro při-
znání ke zvláštní dani výdělkové ve lhůtě
stanovené v § 307, odst. 3, č. 1 zák. o př. d.

(3) Příspěvek na obranu státu podniků uve-
dených v odstavci 1 a 2 nesmí však býti menší
než 1 tisícina ukládacího kapitálu poplatní-
kova (§ 83, odst. 17 zák. o př. d. ) uloženého
v podniku dani podrobeném podle stavu na
konci obchodního období pro zdanění rozhod-
ného.

Vyměřování příspěvku.

§ 6.

(1) Příspěvek na obranu státu se vyměří -
nejde-li o případ v § 3, odst. 2 uvedený -
každoročně, a to tam, kde zjišťování dani po-
drobeného základu děje se způsobem v § 2
uvedeným, současně s daní důchodovou a na
týž berní rok jako tato daň; tato zásada platí
obdobně i tam, kde jest příspěvek vyměřován
ve formě přirážky ku všeobecné, případně
zvláštní dani výdělkové.

(2) Příspěvek vyměří a předepíše vyměřo-
vací úřad, u něhož se na příslušný rok vymě-
řuje fysickým osobám a neodevzdaným pozů-
stalostem (§ 1, č. 1) daň důchodová, případně
kde se vyměří podnikům (§ 1, č. 2 a 3) daň
všeobecná nebo zvláštní výdělková, anebo kde
by se jim vyměřila, kdyby jí byly podrobeny.
Při výpočtu se zaokrouhlí příspěvek dolů na
celé koruny.

(3) K příspěvku na obranu státu nepodává
se zvláštní přiznání, s výjimkou v § 5, odst. 2
uvedenou.

(4) Výše příspěvku bude poplatníkům v § 1,
č. 1 uvedeným oznámena platebním rozkazem
na daň důchodovou, poplatníkům v § 1, č. 2
a 3 uvedeným bude sdělena v příslušných pla-
tebních rozkazech na všeobecnou, případně
zvláštní daň výdělkovou, po případě kterému-
koliv z uvedených poplatníků samostatným
platebním rozkazem.

(5) Proti vyměření příspěvku lze podati od-
volání, v němž však nelze s právním účinkem
odporovati základu příspěvku (§§ 2 až 5) po-
tud, pokud byl stanoven shodně s vyměřova-
cím základem, po případě s vyměřenou výší
příslušné přímé daně. O odvolání rozhodne
s konečnou platností finanční úřad II. stolice.


6

(6) Při změně základu (čistých příjmů,
§ 2), po případě výše daně důchodové a daní
výdělkových bude ve smyslu předchozích usta-
novení z moci úřední upraven i příspěvek na
obranu státu na příslušný rok.

§ 7.

Pokud není v předchozích ustanoveních ji-
nak uvedeno, platí pro příspěvek na obranu
státu obdobně ustanovení zákona o přímých
daních, zejména též jeho hlavy VIII a IX.

ČÁST II.
Mimořádná daň ze zisků.

Daňová povinnost.
§ 8.

Této dani jsou podrobeny osoby fysické a
právnické nebo sdružení těchto osob, podléha-
jící zásadně všeobecné nebo zvláštní dani vý-
dělkové.

Základ daně.

§ 9.

Základem daně - s výjimkou případů uve-
dených v § 11, č. 2, písm. c) - jest výtěžek
podrobený zásadně všeobecné nebo zvláštní
dani výdělkové na týž berní rok.

Osvobození.

§ 10.
Osvobozeny od daně jsou:

1. výtěžky zjištěné podle § 9 a nepřesahu-
jící 50. 000 Kč. Výtěžky tuto částku přesahu-
jící podléhají dani celé; daň bude vyměřena
tak, aby z výtěžku podrobeného této dani ne-
zbylo po jejím odečtení méně než 50. 000 Kč;

2. podniky uvedené v § 72, odst. 1 zák. o př.
d. s výjimkou podniků uvedených pod písm.
c). Vyměří-li se však těmto podnikům zvláštní
daň výdělková podle § 72, odst. 2 zák. o př. d.,
podléhají mimořádné dani ze zisků.

Daňová sazba.

§ 11.
Daň činí:

1. u podniků podrobených zásadně všeobec-


7

ne dani výdělkové při dani podrobeném zá-
kladu (§ 9)

do 100. 000 Kč .........

2. 5%,

nad 100. 000 Kč až do 140. 000 Kč...

4 %,

" 140. 000 Kč až do 500. 000 Kč...

6 %,

" 500. 000 Kč .........

8 %

celkového základu. Daň budiž však vyměřena
tak, aby ze základu podrobeného vyššímu pro-
centu daně nezbylo po jejím odečtení méně,
než by zbylo z nejvyššího základu podrobe-
ného nejblíže nižšímu procentu daně po ode-
čtení daně naň připadající;

2. u podniků podrobených zásadně zvláštní
dani výdělkové, jimž se tato daň vyměřuje
nebo by se měla vyměřiti, kdyby nebyly od ní
osvobozeny, sazbami

a) podle § 83, odst. 1 a 8 zák. o př. d., 10%
základu (§ 9),

b) podle § 83, odst. 5 a 6 zák. o př. d., 6%
základu (§ 9),

c) podle § 83, odst. 2, 3, 4 a 7 zák. o př. d.,
100% zvláštní daně výdělkové.

Vyměřování daně.

§12.

(1) Mimořádná daň ze zisků vyměřuje se
na každý berní rok zároveň s daní výdělkovou.

(2) K dani se nepodává zvláštní přiznání,
s výjimkou podniků uvedených v § 72, odst. 1,
písm. c) a v § 73, odst. 2 zák. o př. d., které
podají přiznání k této dani na tiskopise pro
přiznání ke zvláštní dani výdělkové ve lhůtě
stanovené v § 307, odst. 1, č. 1 zák. o př. d.

(3) Daň vyměří a předepíše vyměřovací
úřad, u něhož se vyměřuje anebo by se měla
vyměřiti všeobecná nebo zvláštní daň výděl-
ková toho kterého podniku.

(4) Výše daně bude oznámena poplatníkům
v platebním rozkaze na daň výdělkovou, pří-
padně samostatným platebním rozkazem.

(5) O odvolání rozhodne finanční úřad II.
stolice s konečnou platností.

(6) Ustanovení § 6, odst. 6 platí i zde ob-
dobně.

§13.

Pokud není v předchozích ustanoveních ji-
nak uvedeno, platí pro mimořádnou daň ze


8

zisků obdobně ustanovení hlavy VIII a IX
zák. o př. d.

ČÁST III.
Společná ustanovení.

§ 14.

Příspěvek na obranu státu a mimořádná
daň ze zisků budou se vyměřovati po dobu
tří let, a to počínajíc berním rokem 1938 a
končíc berním rokem 1940, případně pokud
jde o příspěvek na obranu státu z příjmů ze
služebních požitků (§ 2, odst. 1, č. 1), počína-
jíc berním rokem 1939 a končíc berním rokem
1941.

§ 15.

(1) Ani příspěvek na obranu státu ani mi-
mořádná daň ze zisků nejsou podkladem pro
vybírání jakýchkoliv přirážek a příspěvků. Je-
jich výnos náleží státu.

(2) Příspěvek na obranu státu a mimo-
řádná daň ze zisků jsou odčitatelnými od zá-
kladu daně důchodové a daní výdělkových ob-
dobně podle ustanovení § 15, č. 1, písm. e),
§ 55, odst. 2 a § 78, písm. f) zák. o př. d. za
týchž podmínek jako všeobecná, případně
zvláštní daň výdělková.

§ 16.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provede jej ministr financí.

Resoluce.

1. Vláda se vyzývá, aby sazba mimořádných odpisů, která podle nařízení č. 22
z roku 1937 pozbývá účinnosti koncem roku 1937, byla v zájmu udržení investiční
činnosti a zaměstnanosti také pro dobu nejbližších pěti let zvýšena na 20%.

2. Rozpočtový výbor, který navrhuje poslanecké sněmovně, aby přijala vládní
návrh 1112, připomíná vůli projevenou při uzákonění zákona o přímých daních ze dne
15. června 1927 čís. 76 Sb. z. a n., ve znění vyhlášky ministerstva financí ze dne
8. července 1936, čís. 227 Sb. z. a n., aby veškerá berní praxe svědomitě dbala ustano-
vení hlavy VIII. a IX. zákona o přímých daních. Vybízí se proto vláda, aby pečlivě
dohlížela na to, aby bylo dbáno daňové spravedlnosti, kterou poplatník může prá-
vem požadovati při velkých obětech, které nové zákony daňové mu ukládají.

3. Vládě se ukládá, aby podrobila revisi složení daňových odvolacích komisí a
jejich působnost nařízením nově upravila v duchu zákona o přímých daních (§§ 232
až 248).

4. Jelikož lázeňské domy v lázeňských místech podle tisku 1112 jsou podrobeny
příspěvku na obranu státu a jelikož se dosud poměry v lázeňských místech nezlep-
šily, vybízí se vláda, aby předložila návrh zákona, který ponechá v platnosti na další
2 berní léta (1938 a 1939) čl. 6, část druhá, zákona o přímých daních ze dne 2. čer-
vence 1936, č. 226 Sb. z. a n.

Státní tiskárna v Praze. - 6934-37.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP