Schůze zahájena v 10 hodin 27 minut.
Přítomni:
Předseda dr Soukup.
Místopředsedové: Donát, Klofáč, dr Hruban, dr Bas, dr Heller, dr Buday.
Zapisovatelé: Kříž, Sehnal.
Celkem přítomno 126 členů podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády dr Hodža; ministři dr Czech, dr Dérer, dr Franke, dr Krofta, Machník.
Z kanceláře senátní: tajemník senátu dr Bartoušek; jeho zástupce dr Trmal.
Místopředseda dr Bas (zvoní): Zahajuji schůzi.
Dovolenou obdržel na včerejší a dnešní schůzi sen. Popovič.
Přistoupíme k projednávání pořadu schůze, a to ke společnému jednání o odst. l až 3 pořadu:
1. Zpráva ústavně-právního výboru k usnesení posl. sněmovny (tisk 178) o vládním návrhu zákona, kterým se mění § 23, odst. 2 zákona o zastavování činnosti a o rozpouštění politických stran (tisk 189).
2. Zpráva výborů ústavně-právního a branného o usnesení posl. sněmovny (tisk 183) k vládnímu návrhu zákona o obraně státu (tisk 190).
3. Zpráva výborů ústavně-právního a branného k usnesení posl. sněmovny (tisk 184) o vládním návrhu zákona, jímž se mění a doplňuje zákon na ochranu republiky (tisk 188).
Budeme pokračovati ve společné rozpravě, zahájené ve včerejší 32. schůzi senátu.
Uděluji slovo dalšímu přihlášenému řečníku, panu sen. Klofáčovi.
Sen. Klofáč: Slavný senáte!
Zákony, které dnes projednáváme, mohou míti různé chyby a jistě je také mají, ale hlavní chybou je to, že nám byly předloženy hodně opožděně. Když vidíme, co dělají kolem nás různé státy a jak my jsme se přímo dobrácky na to všechno dívali, je skoro neuvěřitelné, jak my přicházíme pozdě s těmito zákony na ochranu republiky a proti špionáži. A už napřed říkám: méně výtek dávám ministerstvu nár. obrany, ale hodně ministerstvu vnitra a potom - dejte mi svatý pokoj s těmi různými jednáními mezi ministerstvy. To je pořád různých připomínek, námitek častokráte velmi malicherných a nicotných, a utíkají měsíce a léta a nemůžeme se dostati kupředu.
Zákon o obraně státu není vyčerpávající snůškou všeho, čeho je pro obranu státu potřebí. To je jen základ, na němž musí býti dále velmi svědomitě a častokráte přísně budováno. Zákon o obraně státu bude nutno doplniti řadou norem, jež jeho ustanovení učiní životnými už v dobách mírové přípravy na vážné doby aktuální obrany státu. Přál bych si, aby toho nebylo potřebí, ale mysliti na to musíme dnes velmi vážně. (Správně!)
Mezi nejdůležitější otázky, jež bude nutno takto upraviti, náleží správní organisace státního území pohraničního. Já jsem podal v té věci již zvláštní návrh, jenž je obsažen v tisku sen. 166 a domnívám se, že hned po projednání zákona o obraně státu se stane tento návrh aktuálním. Zase bude potřebí, aby pánové v ministerstvu vnitra si hodně všímali, co se děje pár kroků za hranicemi, jaká tam je pohotovost - ne vojenská, o tom ani nemluvím, o těch různých fortifikacích, o tom, o čem mluvil včera také sen. dr Šmeral - ale jak vědí o každém kroku na našem pohraničí, jakého je kdo smýšlení a konečně už aféra inž. Formise ukázala, čeho jsou pánové za hranicemi schopni. Musíme tedy podle mého přesvědčení návrh, který jsem podal o ochraně pohraničí, projednati velmi vážně.
Podívám se nyní na Nejvyšší radu obrany státu. To je § 12 zákona o obraně státu. Bylo by velmi žádoucí, aby Nejvyšší rada obrany státu působila i pro urychlení projednávání všech zákonodárných opatření, jež souvisí s obranou státu. Opakuji: urychlené projednávání. (Výborně!) Nesmíme si zatajovati, co už jsem řekl, že příprava zákonů v našich ústředních úřadech je velmi zdlouhavá. Myslím, že by tam měly míti jako symbol šneka. Je to náramně zdlouhavé a zejména meziministerské projednávání osnovy, opakuji znova, trpí přílišným množstvím pozměňovacích návrhů, připomínek a námitek a když je studujete, vidíte, že tyto různé návrhy jsou naprosto bezpředmětné, zbytečné a jak jsem už řekl, nicotné. My zde projednáváme dnes jistě s největší vážností tyto dva zákony - a před námi projednávala je posl. sněmovna - ale v některých ministerských kancelářích se na to dívají a projednávají to asi jako když jde o daňové odvolání nebo jiné podobné věci a trvá to léta a léta. I obrana státu pro mnohé naše byrokraty není ničím a oni věc zdržují. Bylo by dobře, kdyby ustanovení § 12 zákona o obraně státu bylo hojně užíváno k tomu, aby Nejvyšší rada obrany státu předem schvalovala základní zásady všech připravovaných zákonů dotýkajících se obrany státu, čímž by pak ovšem odpadla zdlouhavá meziministerská diskuse, jež pravidelně prodlužuje jednání o měsíce, a kdyby jen o měsíce, někdy také, jak jsem již řekl, o roky.
Dotknu se otázky, kterou považuji za velmi vážnou, t. j. otázky státního občanství, špionážní aféry, jež byly v poslední době na našem území odhaleny, mluví velmi přesvědčivou řečí. Jsme terčem pokusů o vojenské poškození státu v míře přímo neslýchané. Bohužel, této činnosti se účastní i naši státní příslušníci, kteří tím prokazují, že nejsou hodni dobrodiní státního občanství státu, který nenávidí. Nenávidí jej, ale tím státním občanem pořád chtějí býti. (Výkřiky: Mají býti zbaveni státního občanství!) Zcela správně, to také navrhuji.
Potřebujeme zákonnou normu, jež by umožnila odnětí státního občanství osobám, jež buď v cizině anebo na našem území konají činnost proti státu. (Výborně!) To neplatí jenom pro Čechy, Moravu a Slezsko, nýbrž i pro Slovensko a Podkarpatskou Rus. Všude jsou zjevy přímo strašné a neuvěřitelné. A zase to naše dobráctví! My jsme mnohým nepřátelům za různých okolností dali státní občanství a špatně se nám tady odvděčili. Zhosťme se toho! Musíme míti zákon, který by odnímal státní občanství lidem, kteří na ně nemají práva. (Výkřiky: A zbaviti majetku!) Častokráte bude i toho potřebí, poněvadž jsou případy, jako při tom "Fénixu", kde bychom měli začíti. Když jsem se zrovna dotkl pojišťovny "Fénix", přál bych si, aby k různým jednáním, která zde jsou, byl do správní komise, v níž jsou jistě slušní lidé, povolán také jako právní rádce někdo z ministerstva financí, poněvadž jde též o veliké podvody devisové a valutové. Mám za to, že když někteří páni byli zatýkáni, mělo býti na jejich jmění - jak to říkáte vy, právníci, já právníkem nejsem - uvaleno co? (Sen. dr Matoušek: Zajišťovací vazba!) To ne, oni ve vazbě jsou anebo budou, ale jde o to, aby jejich jmění bylo zajištěno.
Tož dovolte, když byl pan ministr dr Matoušek tak laskav, že na to upozornil, abych já o té osnově zákona o nabývání a pozbývání státního občanství ještě něco řekl, jak já si ji představuji.
Již v říjnu loňského roku při přípravě rozpočtu prohlásil pan ministr vnitra, kterému děkuji za to, že loňského roku se postaral o pojišťovací zákon, kterým, řekl bych, zachránil naše pojišťovnictví, že tento zákon o nabývání a pozbývání státního občanství bude připraven a vydán s největším urychlením. Osnova, pokud vím, v ministerstvu unifikačním je úplně připravena a byla již upravena podle potřeb také vojenské správy. Jde nyní o to, aby tak zv. připomínkové řízení k osnově se neprotáhlo tak, že by vláda a Národní shromáždění se jím mohly zabývati až na podzim. Zkrátka to by byl průtah velmi škodlivý. Od toho jsme my, abychom se ozvali. Žádné takové hloupé dlouhé průtahy!
Podstatným obsahem osnovy je možnost zbavit státního občanství osoby, jež své státní příslušnosti zneužívají proti státu, na př. osoby, jež bydlí v cizině a při výkonu své vojenské povinnosti nebo při pobytu v Československu provozují tichou špionáž anebo jež v Československu bydlí a byly odsouzeny pro zločin proti státu.
Šel bych ovšem ještě dále. Jakmile se zjistí, že činnost toho nebo onoho je státu škodlivá, pak prosím, tato osnova musí sahati i na něj. (Souhlas.)
Přicházím s něčím novým, ale myslím pro nás všecky, kteří jsme viděli, kolik máme zkomolených jmen českých, slovenských anebo na Podkarpatské Rusi, že je to pochopitelným. Přeji si míti osnovu zákona o jméně. Tato osnova je také od září minulého roku úplně vypracována v ministerstvu unifikačním. Pořád jsme mysleli, že se tam pranic nepracuje, ale vidíme, že přece jenom se tam pracovalo, a jsou to dobré věci, které jsou tam připraveny. Zbývá rozeslat ji nyní k nešťastnému t. zv. připomínkovému řízení, schválit ve vládě a předložit Národnímu shromáždění. Myslím, že za 5 let se toho můžeme dočkat. (Veselost.)
Ježto má osnova význam státní a národní, je tu zájem předně po stránce formální, aby osnova byla s urychlením projednána, pokud možno ještě - a to žádáme - před prázdninami, za druhé, po stránce materiální, aby byly odstraněny křivdy germanisace a maďarisace jmen. Někdy je to až komické, jak úžasným způsobem jsou jména zkomolena. Nemám nic proti tomu, když někdo po několik generací, třebas pocházel i jeho předkové původně z rodiny české, má jméno upraveno na německé, ale raději bych viděl, kdyby si zažádal, aby bylo jeho jméno poněmčeno. Avšak nemůžeme trpět, aby naši lidé měli pořád tak zkomolená jména ze starých dob, kdy ještě jejich dědek nebo pradědek se bál hlásiti se ke svému češství, poněvadž se mu zdálo, bude-li míti pokřivené jméno, že bude míti nějaké materiální výhody nebo lepší postup. Zejména jsme se s tím setkávali u těch, kteří byli ve státních úřadech. (Sen. dr Milota: A na Slovensku!) Tam to přímo křičí. Ze slovenských jmen se stávala jména maďarská. Proto myslím, že osnova zákona o jméně je neobyčejně nutná.
Po stránce materiální musí býti zásadou, že jména vzatá z jazyka státního není dovoleno psáti pravopisem zkomoleným a že příslušná oprava v matrice se může provésti jen z moci úřední.
Další zásadou musí býti, že nebudeme žádati kolky a náklady řízení. Všelijaké poplatky při změně jména, o něž žádá někdo, kdo změnou tou chce vyjádřit svou souvislost s republikou československou, musí býti prominuty.
Měli jsme tu také polemiku k vůli státním vlajkám. Můj přítel dr Havelka studoval na témže gymnasiu jako já, proto zde tu polemiku nepovedeme, ale aby nikdy nebyla nutná, žádám osnovu zákona o vlajkách a praporech. Zajímavé je, že její vydání označil pan ministr vnitra již na podzim loňského roku při projednávání rozpočtu jako věc neodkladnou. Osnova je v ministerstvu vnitra vypracována, ale není ještě rozeslána. Rozeslána teprve bude. Nemám rád toto zatracené futurum. (Sen. Paulus: Pane ministře, mluvíte jako oposičník!) Mluvím jako národní a státní člověk. Ostatně proti každé špatnosti a nesprávnosti, ať státní nebo národní, jsem vždycky oposiční. (Sen. Paulus: My to také vytýkáme!) Já to vytýkám již dávno. Stůjte tedy v linii, v jaké stojíme my. U nás to není žádné gesto. (Sen. Paulus: Musí tedy vláda něco dělat!) Vaši lidé byli tolik let ve vládě, my jsme na ně dlouho pro tyto věci útočili. Podejme si teď ruce. Nemám-li smyslu pro čest, mám jej žádat od svých odpůrců státních nebo národních? Především musíme dávat dobrý příklad my. Ta osnova je tedy v ministerstvu vypracována a bude - zatracené futurum - rozeslána ministerstvům k připomínkovému řízení. Mohla by býti tedy ještě před prázdninami vládou schválena a Národním shromážděním projednána. Opakuji: před prázdninami, ne na podzim!
Podstatným obsahem osnovy je zamezení demonstrací proti státu vyvěšováním jiných než státních vlajek a praporů. Norma, že státní prapor musí býti vyvěšen v důstojné formě a přiměřeně jeho státnímu významu, je nutná. Nechci z toho dělati Gesslerův klobouk, chraň bůh. Jezdím po světě a vidím, jak všude se těší úctě státní prapor, ať jsem byl kdekoliv. Když jsem byl posledně vyslán studovati milici do Švýcarska, přijel jsem do Bernu. Bylo poledne, pršelo jen se lilo a dva bataliony milice kráčely ulicemi. A viděli jste, jak kde kdo smekal před tímto praporem, mužové smekali, ženy se ukláněly. Tak je tomu i ve Francii, v Dánsku, Itálii, Srbsku. V Americe je to přímo kult státního praporu. Tam arci jsou předpisy přísné, jak má býti prapor umístěn na domě, aby nebyl zamazán blátem a aby se nevláčel blátem. Já jsem přinesl tuto slavnost v roce 1921 z Ameriky. Jestliže můj dobrý podnět svátku Matek se uplatnil, tento můj druhý podnět, vztyčování vlajky, se u nás ještě neuplatnil a já žádám, aby v každé naší škole - v amerických školách je to každý týden - byla tato slavnost konána aspoň čtvrtletně. Pamatuji se, že když z Ameriky přijížděli soudruzi na různé zdejší slavnosti tělocvičné, vždycky napřed nesli prapor americký. Řeklo by se, že to je prapor buržoasní Ameriky. Ne, to je jejich stát a proto prapor státní napřed! Nežádám, aby různé korporace, které mají své prapory, jich nevztyčovaly, ale napřed vždycky musí býti prapor státní (Výborně!), nemáme-li si dávati vysvědčení určité slabosti. Ten prapor, to není pouhá barva, to není látka, ani fangličkářství, jak se o tom mluvívalo (Sen. Sladký: Symbol!), to je symbol samostatnosti našeho státu, to je symbol naší cti. Kdo se nehlásí k tomuto praporu, ať mi dnes neříká, že je loyální ke státu. Kdo není loyální k praporu, není loyálním občanem ke státu. Nechci tím urážeti žádnou národnost, jsou také prapory měst, na Podkarpatské Rusi mají také své barvy, Němci budou rovněž míti své barvy, ale napřed musí býti prapor státní. (Výborné!)
Nyní se dotknu otázky velmi vážné. Jsou to vojenští komisaři. Má-li býti zákon o obraně státu účinný, je třeba součinnosti všeho obyvatelstva. Všichni říkáme, že příští války nebudou válkami armád, nýbrž válkami národů. Má-li však celý národ tvořiti pracovní armádu, jež by vedle kontrabantu pracovala pro obranu státu, je třeba dlouhodobé a pečlivé mírové přípravy. Války nepropukají jako zemětřesení nebo krupobití, války jsou připravovány v míru, na války musíme býti připraveni každý den, k tomu je nutná příprava vojenských pracovníků přímo mezi obyvatelstvem. V tomto směru hodně pokulháváme za ostatními státy. (Sen. Paulus: V r. 1925 jsme podali návrh na brannou předvýchovu!) To nám bylo všecko málo. Ale zas se ukázalo, že různá ministerstva nekonala svou povinnost. (Sen. Paulus: Zde byla chyba jinde! Nevěřilo se, že je třeba budovati armádu, říkalo se, že nám stačí úplně milice!) Velice se mýlíte, právě já jsem to byl, kdo říkal, že nám milice nestačí. Když tenkrát velitel Scheiner a generál Diviš říkali, že stačí policejní armáda, já jsem za zády parlamentu opatřoval armádu. (Výkřiky.)
Řeknu vám, že se především bohaté vrstvy vymykají vojenské službě a ulejváctví je přímo, řekl bych, kouskem jejich charakteru. (Hlasy: Jejich programem! Všechny odvést!) Proto, pánové, přijdeme s novým branným zákonem (Sen. Paulus: Já vím, jak to bylo! - Sen. Sladký: Je to nutné!) Já to vím velmi dobře, poněvadž jsem se pro to pořád zlobil. Přijdeme s novým zákonem, který zamezí veškeré ulejváctví. Po našem přesvědčení každý musí sloužiti svému státu bez ohledu... (Hlasy: Všeobecná povinnost!) Všeobecná povinnost. Chybí-li ti jedno oko, tož ti chybí, Žižka také neměl jedno a potom ani jedno. (Sen. Mikulíček: Jenom Janeček a Škodovka budou vydělávat!) Já nejsem ochoten mlčet ani k těmto věcem a také nebudu. Tedy říkám: máš-li jedno oko, budeš sloužit jinač, kde ti to nebude překážet, třebas u telefonu. S takovým návrhem všeobecné branné povinnosti přijdeme. To ovšem neztotožňuji s militarismem, to je něco jiného. To je systém, který sloužil kdysi potentátům, ten bychom potírali vždycky; jde-li však o to, chrániti stát, republiku a demokracii proti útokům, pak říkám: Všichni do jednoho houfu! A kdyby se nám hrozilo: "Je vás jenom tolik a tolik, na každého půjdou čtyři", říkám: Musíme každý z nás stát za čtyři, abychom se ubránili útoku proti nám. (Výkřiky sen. Mikulíčka.) Přeji si, aby v této chvíli nebylo mezi námi rozdílů stran, tříd a vrstev (Výborně!), poněvadž když někomu hoří střecha nad hlavou, nebude se hádat se svou ženou, co se bude vařit k obědu a k večeři nebo o jiných věcech. Napřed se hájí chalupa, když mi hoří, a pak si vypořádáme to ostatní. (Výkřiky.) Tedy mezi sebou nedebatujte; když k něčemu dojde, stejně budete stát jako rovný s rovným v zákopech. Já si jenom přeji, Mikulíčku, abychom se necítili rovnými jen v době hrůz válečných v zákopech, nýbrž musíme se jimi cítit také teď, v době míru. (Sen. Mikulíček: Zainteresujte duše širokých mas!) Promluvím o tom také. (Výkřiky sen. Mikulíčka.) Dovolte mně také slovo.
Místopředseda dr Bas (zvoní): Prosím o klid.
Sen. Klofáč (pokračuje): Konstatuji, že je mi dovoleno pokračovati v řeči.
Opakuji znovu, jak důležitá je instituce vojenských komisařů, zejména v pohraničí. Viděli jste při incidentu za Náchodem u Bělovsi, jak jsme nedostatečně organisováni a jak Němci za hranicemi velkolepě. My nemáme tu pohotovost a proto potřebujeme vojenských komisařů, kteří by v míru zorganisovali všechno pro případ nebezpečí. Josefov máme jen 20 km od hranic... (Sen. Sladký: Celý náš revír ostravsko-karvínský v pohraničním pásmu!) Ale ovšem, to je všude. Divím se, jak hloupě jsme dělali veliké nádraží v České Třebové, nemohu si pomoci, třebaže zde máme slavného rodáka českotřebovského. To nepatřilo tak blízko hranic, nýbrž do Chocně, z čehož má jistě radost zase sen. Rohlena. Jenom ne vždycky mít vojáky blízko hranic! Ti mají být dále, ovšem ta velkolepá organisace má být připravena. To se nám vymstilo při přepadu maďarských bolševiků. (Sen. Bergman: My je tam musíme mít!) Ne hned na hranici, nýbrž tak, aby mohli z pozadí zakročiti tam nebo onde. To se nám vymstilo na Slovensku, když jsme poslali... (Výkřiky. - Hluk.) Já budu prosit, aby se branné výbory podívaly na naše silniční, komunikační spoje mezi Moravou a Slovenskem (Výborně!), poněvadž jestli tu) projednáváme tak důležité zákony a po léta se neděje nic, pokud se týká komunikačních spojů, potud... (Sen. Bergman: Tam musíme jeti koňmo, poněvadž autem se tam nedostaneme! - Výkřiky.) Mám za to, že všechny tyto poznámky mluví z naší duše. My to velmi těžce neseme.
Doufám, že v ministerstvu nár. obrany je dnes pár mužů, skutečně odborníků, a těch, kteří mají věc na zřeteli. Ale my jsme povinni - k čemu je tu parlament, Národní shromáždění? - abychom kontrolovali, co se děje nebo co se neděje. Těch věcí, kde budou musit zakročovat branné výbory, bude hodně. Tož, tito vojenští komisaři v pohraničí musí nám organisovati ne vojenské útvary, nýbrž civilní útvary, civilisty. Každý musí vědět, co se má dělat. U henleinovců - já nechci generalisovat všechny Němce, jen konstatuji fakt - na př. z Liberce řada mladých mužů odjížděla do Žitavy a tam prodělávala zvláštní kursy, co mají dělat, kdyby vypukla válka, co mají dělat tady! A my jsme proti tomu neudělali nic! Tož vojenští komisaři, pohotovost na naší straně.
Pohraniční finanční stráž. Některé pohraniční incidenty z poslední doby ukázaly přesvědčivě, že naše finanční stráž - třebas je skvělá, musíme se poklonit před její namáhavou prací - potřebuje reorganisace. Tato reorganisace se musí stát ve směru zvýšené bezpečnosti státu. V této věci jsme zůstali také značně pozadu za státy, jež nás obklopují, hodně za Německem. Musíme dospěti k vytvoření jednotně řízeného pohraničního strážního sboru, který bude tvořit pohraniční stráž finanční s četnictvem a policií v exponovaném pohraničním území. To také v návrhu, který jsem podal, v osnově zákona o ochraně pohraničního pásma je obsaženo.
Telefonní spojení! Uvažte laskavě, že tam, kde byl ten známý incident na bělovesské silnici za Náchodem, celnice se nedovolala toho, aby ministerstvo financí povolilo 200 Kč na telefonní spojení! Ani toho se nedovolala! (Sen. inž. Marušák: Totéž bylo v Českém Těšíně!) Ano, totéž bylo v českém Těšíně. Pak se ovšem Praha dovídá za tři dny, co se tam dnes stalo. To není možné! (Hlasy: A jenom v úředních hodinách!) Ano, a ještě jenom v úředních hodinách. Když jsem v Harrachově, vidím, že se úřaduje od tolika do tolika, v noci je úplně volno. Proč by ti, kteří zavraždili Formise, nemohli úplně klidně odejet? Tady by mohli mordovat, poněvadž na pohraničí není žádných opatření. Nemáme tam ani telefonní spojení, ba ani tak primitivní opatření jako jsou závory, ani psa, který by upozorňoval, že tam v noci přechází někdo přes hranice.
Tedy obrana státu stala by se účinnější, kdyby byla opřena o technické pomůcky mírového života, a mezi nejdůležitější takové pomůcky patří vybudování telefonních spojů. V sousedních státech se v této věci chopil iniciativy průmysl, obchod a banky.
Já závidím Německu tento jeho nacionalismus, který je velmi aktivní. U nás na telefonisaci obcí věnoval slušnou částku jenom ten Baťa. (Tak jest!) V této věci vůbec nesmíme dále skládati ruce v klín. Máme povinnost, abychom přispěli na obranu státu vybudováním telefonní sítě ve všech obcích, především v našem pohraničí. Státní správa telefonní bude obcím jistě v tomto směru vycházeti vstříc, ale potřebuje míti finanční součinnost, která byla a je v Německu u obchodních a bankovních podniků, jimž musí záležeti na telefonním styku jakožto pomůcce hospodářského života.
Také obce budou míti nové úkoly. Pozorujeme-li administrativní změny v evropských státech, stáváme se svědky velkolepé přeměny nejnižších administrativních útvarů, jimiž jsou obce. Všude kolem nás mění se obce z pouhých jednotek hospodářských na jednotky obranné, taková je doba. Měnící se tvářnost války, přináší změněné formy ohrožení obyvatelstva. Tomu se musí přizpůsobiti i postavení obcí, a sice musí se přizpůsobiti potřebám lidu nejbližší pospolitosti, stávají se útvarem pro obranu lidu. Možno říci, že dnešní obce a dřívější obce, je veliký rozdíl. Obecní starosta, tajemník se sborem zaměstnanců stávají se orgánem společné obrany státu, exponentem jednotné státní, účinné obrany obyvatelstva.
Pozorujeme-li tento rychlý vývoj ve svém sousedství - to je sakramentské, člověk si musí dávati vždy za vzor ty sousedy. (Sen. Sladký: Poněvadž ti vědí, co chtějí!) Ano, vědí, co chtějí, a jde to rychle, ale u nás meziministerské připomínky... (Sen. Sladký: Myslíme, že máme kolem sebe beránky, ale máme kolem sebe vlky!) Nechci býti ten beránek, ale nedáme se nikomu.
Nemůžeme se ubrániti dojmu, že bude u nás potřebí řešiti všechny otázky, v nichž jsme daleko zůstali za svým okolím. Obcím tu nastává nové období pracovního sblížení se státem a lze očekávati, že výsledky budou úměrné krásné tradici naší samosprávy.
Mnoho se mluví o menšinách. Já bych si nepřál, aby kterýkoli náš zákon, ať už jde o zákon o špionáži nebo o zákon na obranu státu, byl vykládán jako útok proti kterékoli jinonárodní menšině. Obrana státu je základní, všem společný zájem. (Výborně!) Je to velmi vysoký pojem, který spojuje všechny obyvatelé státu, a bylo by nepochopitelné, kdyby někdo líčil zákon na obranu státu jako normu, která jednotlivé vrstvy nebo národnosti ve státě rozdvojuje. Jde tu o společné nebezpečí a tak to musíme chápat, nebezpečí, které sbližuje. Zásady, na nichž musí býti vybudována obrana státu, jsou dvě, předně neúprosná přísnost proti všem, kteří se staví proti bezpečnosti státu (Výborně!), za druhé dalekosáhlá ochrana obyvatelstva bez rozdílu národní příslušnosti.
Není pravda a také znám Němce z okresu, kde jsem se narodil, na štočku, kolem Něm. Brodu, atd., na Litomyšlsku, kde jsem poslancoval, a dokonce také mezi Němce často zajíždím, a mohu konstatovati, když jsem byl prvním ministrem nár. obrany, že němečtí sedláci prováděli rekvisice daleko pořádněji než naši sedláci. Není pravda, že by u nás byla vžita vzájemná nenávist národních kmenů. Musíme rozlišovati agitaci od skutečného smýšlení lidu. Lid si navzájem rozumí velmi dobře, a vzájemné poměry národnostní záleží na přátelské rovnosti a vzájemném respektování. Zkoumáme-li lidové smýšlení u našich jinonárodních menšin, nacházíme mnoho rysů sympatie, tento lid je milovný pořádku, tento lid chce žíti v silném státě, tento lid chce míti svatý pokoj a mír, aby mohl konečně v míru hospodařit. (Sen. Sladký: A pevnou ruku!) Ano, pevnou ruku, která směřuje k těmto cílům klidného hospodaření a pořádku. Nebudu také spokojen s vládou, která by dělala politiku proti hospodářským zájmům a proti pořádku.
To je pro nás dokladem, abychom učinili stát co nejsilnější a nejspořádanější. Bylo by ode mne nemužné, kdybych otevřeně nemluvil o některých akutních problémech. To je problém německý, problém slovenský, problém Podkarpatské Rusi atd.
Já jsem zakladatelem národního socialismu, je tomu 39 roků, a pokud vím, Hitler chodíval na naše schůze do Vídně a poněvadž nerozuměl češtině, dával si naše řeči překládat, vzal si od nás titul a pokud vím, na začátku převzal také mnoho našich názorů a hesel. Jako nacionalista bych se býval styděl hlásati nenávist proti jakékoli jiné národnosti. Žádný za to nemůžeme, jaké jsme národnosti (Souhlas.), a já jsem již několikráte řekl, že otec mé matky byl Němec ze Štocka. Nemáme u nás žádné, bych řekl, čisté krve, je hodně promíchaná. Vzpomínám si rád na doby v r. 1848, kdy pokrokoví Němci a pokrokoví Češi, kteří se probouzeli z delšího spánku, pracovali ruku v ruce. Rád vzpomínám, jak čeští Sokolové po roce 1869 jezdili do německých měst a byli vítáni turnéry. Sám jsem byl svědkem, jak v Americe Čech a Němec od nás se hlásí k sobě jako krajané. Je to stejné kulturní ovzduší. Na naše sokolské slavnosti, kterých jsem se zúčastnil, chodili němečtí turnéři a na německé slavnosti chodili američtí Češi a Sokolové. To je zcela přirozené. Nepřeji si, aby se nacionalismus stal vzteklinou, aby bylo jeho příkazem kousat jiné, kteří mluví jiným jazykem. (Hlasy: Doufám, že mluvíte k henleinovcům!) Teď mluvím k těm, kteří proti nám by zaváděli podobné metody, a já také tvrdím, že mezi henleinovci je dobrá polovina těch, kteří se dostali do toho vlivem okolností, a že nemůžeme a nesmíme si dovoliti, když zde máme jednu třetinu obyvatelstva německé národnosti, abychom házeli všechny Němce do jednoho pytle. Těm, kteří budou milovat stát a půjdou s námi k obraně tohoto státu, podáme ruku. (Hlasy: To bychom je museli oštemplovat!) Řekl bych, že máme i v českém táboře lidi, které bych také oštemploval. (Výborně!) Nemá žádného smyslu, abychom ukazovali vlastnosti rakouské, Rakousko mělo nešťastnou Vídeň a na tu Vídeň a její politiku doplatilo. Mluvil jsem o tom často v Londýně s tím, kdo nám nejvíce pomáhal, s velkým žurnalistou Steedem, stojí také dnes po našem boku a varuje nás, abychom neprováděli politiku rakouskou. Co Němcům patří, to jsme jím dávali a dáváme. Dali jsme jim školy... (Německé výkřiky: K tomu ještě mnoho chybí!) Uvažte, že jste neměli žádných škol na Slovensku a jak to vypadalo na Podkarpatské Rusi. Ten smysl pro spravedlnost a rovnocennost nacionální způsobil, že jsme tyto školy zakládali tam, kde je Maďarsko nezakládalo atd. Vím, kde máte příčiny ještě si stěžovati. Považuji za hloupost... (Výkřiky.) To si nemohou Němci naříkati, že nemají vysokých škol, mají jich průměrně více nežli my. A podávají-li na nás stížnosti a žaloby v Ženevě, myslím, že to mělo býti lépe promyšleno, poněvadž přijdeme-li s protižalobou, může to pro ně skončiti hůře. Ale já si nepřeji, abychom tyto věci projednávali ve formě různých vzájemných žalob. Považuji ovšem za hloupost, když na př. k vám, kde máte hojnost nezaměstnaných dělníků, když se na př. staví most, nebo něco jiného, najednou z daleka se přivážejí čeští dělníci. To musí dráždit, to úplně chápu. Ale řeknu něco, co zase nás dráždí. Vy máte možnost říkat: Vždyť my nikde zákon neporušujeme. To je pravda, vy ho neporušujete, děláte to daleko šikovněji. Naši živnostníci ztrácejí úvěr ve vašich peněžních ústavech. Je jim vypovídán. Prosím, nemůže nikdo říkat... (Výkřiky sudetskoněmeckých senátorů.) Jsou ty případy, já je znám také.