Středa 12. května 1937

Přítomni:

Předseda dr Soukup.

Místopředsedové: Donát, Klofáč, dr Hruban, dr Bas, dr Heller, dr Buday.

Zapisovatelé: Kianička, Pázmán.

Celkem přítomno 97 členů podle presenční listiny.

Z kanceláře senátní: tajemník senátu dr Bartoušek.

 

Předseda dr Soukup zahájil schůzi v 11 hodin 25 minut.

Sdělení předsednictva.

Dovolené

dal předseda: na dnešní schůzi sen. Pfeiferové, Fidlíkovi, Fritschovi, Hokkymu, Janovskému, Kotrbovi, Králkovi, Malíkovi, Popovičovi, Steinerovi, Wenderlichovi, Zimákovi a Zmrhalovi; na včerejší a dnešní schůze sen. dr Krčmérymu, Maixnerovi; na tento týden sen. Pfrognerovi; od 12. do 14. t. m. sen. Enhuberovi.

Přikázáno výboru.

Předseda konstatoval, že senát je způsobilý se usnášeti, a sdělil, že ústavně-právní výbor navrhuje podle §u 36 jedn. řádu sen., aby osnova zákona o ochraně zvířat proti týrání (tisk 41) přikázána byla také národohospodářskému výboru.

Senát tento návrh přijal.

Předseda (zvoní):

Budeme projednávati denní pořad.

1. Zprávu výborů kulturního, soc.- politického a rozpočtového o usnesení posl. sněmovny (tisk 420) k návrhu posl. Dlouhého, inž. dr Tumlířové, Uhlíře, Otáhala, K. Chalupy a Kirpalové na vydání zákona o úpravě platových poměrů školních inspektorů, jakož i školních inspektorů, ředitelů a učitelů národních škol přidělených školním úřadům (orgánům) (tisk 442).

Budeme pokračovati v rozpravě, zahájené v 72. schůzi senátu.

Uděluji slovo dalšímu přihlášenému řečníku, sen. Hanckovi.

Sen. Hancko: Slávny senát!

Po dlhoročnom volaní a naliehaní predložená je zákonodarnému sboru konečne osnova zákona o úprave platových pomerov školských inšpektorov, profesorov, riaditeľov a učiteľov národných škôl pridelených školským úradom.

Je svrchovaný čas, že štátna školská správa venuje konečne aspoň čiastočnú starostlivosť o riešenie tejto pálčivej otázky.

Že práca školských inšpektorov, tohoto v školstve tak dôležitého stavu, nebola v republike primerane a včas zhodnotená, bolo na veľkú ujmu celého ľudového školstva republiky.

Školskí inšpektori boli v tejto významnej funkcii len zatýmne ustanovovaní a úpravu právnych pomerov dosiaľ postrádali a neboli pri tom stavu svojmu primarene ani dostatečne honorovaní; to je príčinou, že akokoľvek sa školskí inšpektori aj vynasnažovali, pre preťaženie organizačnou a administratívnou prácou a tobôž pre nedostatočné cestovné paušály pri vykonávaní dozorčej služby ťažko mohli svojmu povolaniu žiaducím spôsobom vyhoveť.

Inšpektori školskí svoju významnú úlohu vtedy budú môcť dobre splniť, keď stavu svojmu primeranou dotáciou a upravením právnych pomerov budú existenčne uspokojení a keď ím pri vykonávaní po prevrate tak rozmnoženej inšpektorskej agendy bude aj potrebná pracovná pomoc poskytnutá.

Nedostatkom pojednávanej osnovy je, že terajšia úprava znamená len čiastočnú nápravu. Ňou sa odčiňuje krivda len po stránke platovej, ale to nie v uspokojujúcej miere. Odstraňuje sa len ten najkriklavejší nedostatok doterajšej naskrze nevyhovujúcej úpravy.

Hlavným nedostatkom osnovy je ale to, že úprava právnych pomerov neriešia sa ani teraz a že sa v návrhu zákona nepamätá aj na tých, ktorí pred jeho uzákonením na odpočinok odišli.

Je nespravedlivosťou, ale aj veľkou nevďačnosťou, že z tejto osnovy vynechaní sú práve tí pracovníci, ktorí na poli školstva práve v najchúlostivejších časoch poprevratovýh vykonali menovite na Slovensku tú najcennejšiu priekopnícku a budovateľskú prácu. A za to, že prácu túto práve v najťažších okolnostiach vykonali, majú byť z dobrodenia tohoto zákona teraz len preto vylúčení, že na odpočinok museli odísť ešte pred uzákonením tohoto návrhu zákona. Tento nedostatok treba z osnovy na znak uznania týchto zásluh odstrániť.

Slávny senát! V dôvodovej zpráve sa zdôrazňuje, že školskí inšpektori musia byť odborníci, znalci, vodcovia i dozorci a zvlášť organizátori všetkých školských prác vo svojich okresoch. Áno, mali by byť a aj majú byť takýmito faktormi. Ja k tomu dodávam ešte to, že majú byť aj poradcami učiteľstva a starostlivými obráncami aj jeho existenčných práv. A čo by malo byť vrcholom ích pôsobnosti, majú byť na slovo vzatými národnymi buditeľmi a konsolidátormi všetkého jestvujúceho školstva našej mladej republiky.

Je veľmi povážlivý zjav, že práve sám vládny režim umožňoval, že sa všetci inšpektori týmito principami v svojom úradovaní vždycky neriadili. Veď nie je tajnosťou, že niektorí školskí inšpektori - česť tedy výnimkám v svojom úradnom postavení dali sa použiť za propagátorov pre všelijaké stranícko-politické, ale najviac na protináboženské ciele.

V úradoch takýmito inšpektormi vedených potom už vesele bujnela stranícka alebo konfesionálna zaujatosť a protekcionárstvo.

Hlavným svedkom tohoto tvrdenia je práve naše Slovensko. Takíto inšpektori avorizovali učiteľov, nadŕžali učiteľskej organizácii, kultúrnym, telocvičnym spolkom protikresťanského smeru, ale potierali učiteľov, ktorí boli verejnými zastáncami kresťanského alebo írečitého slovensko-národného presvedčenia. Koľko straníckeho šikanovania a krívd zažilo slovenské učiteľstvo pre toto svoje presvedčenie od prevratu, o tom najlepšie vedelo by hovoriť ono samo. Miesto toho, aby páni inšpektori prilnuli k duši a k srdcu slovenského národa, oni sami sa stávali iniciátormi rozkladania tradičnej slovenskej kresťanskej mentality slovenského národa. Miesto toho, aby páni inšpektori povzbuzovali učiteľstvo, aby ono city, zvyky, tradície slovenského národa uctievalo, aby bolo rozširovateľom občianskej shovievavosti, náboženskej snášanlivosti, vzájomnej občianskej úcty a svornosti, straníckymi službami často oni sami stali sa najhorlivejšími propagátormi a podnecovateľmi straníckeho proticirkevného, protináboženského boja a tým samozrejme aj občianskeho nešvaru, že školská správa takémuto počínaniu inšpektorov aj sama napomáhala a ích za to aj odmeňovala, režim tento na Slovensku republike veru nebol na osoh, ale len na škodu. To dnes doznať musí každý nepredpojatý a vážný človek. Inšpektor má byť vodcom, radcom, znalcom medzi učiteľstvom. Ako môže vodcovskú a odbornú dozorčiu službu konať na slovenských školách na pr. taký inšpektor, ktorý sám neovláda slovenčinu? Inšpektor má byť znalcom slovenskej reči, a ním nie je. Slovensky nevie, alebo nechce vedieť. Ale je inšpektorom nad slovenskými učiteľmi a slovenskými školami. Ako môže pôsobiť inšpektor, často až vášnive protinábožensky zaujatý človek, prípadne bez vyznania, medzi pobožným, veriacim ľudom slovenským? Ako môže byť vodcom nábožensky založeného učiteľstva takýto inšpektor? Keď je slovenský národ tak pobožný a veriací, bolo, je a bude rovno poburujúcim a hlboko urážlivým, keď na čelo inšpektorátov stavali aj protinábožensky zaujatých a slovenskému duchu neprajných inšpektorov. Neverci a ešte k tomu i Neslováci, neovládajúci ani reč a nerozumiaci ani duši národa slovenského, slovenské škoľstvo do rozkvetu nikdy neprivedú a priviesť ani nemôžu, lebo svojim pôsobením, nevediac alebo nechtiac vyhoveť potrebám slovenského ľudu, zavádzajú do národa miesto konsolidácie len pohoršenie, nešvar a rozvrat.

Proti dosadzovaniu takýchto inšpektorov sa my Slováci slávnostne ohradzujeme. Inšpektorský úrad nemá a nesmie byť nadužívaný v prospech žiadnej straníckej propagandy. (Tak je!) Úrad inšpektorský má stáť vysoko nad straníckym zápolením. Musí byť strážcom a ochráncom práv všetkého občianstva, žiactva a tak aj celého školstva a učiteľstva. V úrade sa nemá a nesmie uplatňovať žiadné stranícke protekcionárstvo, tam sa má rozhodovať prísne dľa práce, schopnosti a zásluh. Stranícke úradovanie demoralizuje, privádza rozklad do verejného života, silu národa oslabuje, otriasa v základoch dôveru voči úradu inšpektorskému.

Štátny školský inšpektorát je úradom celého štátu a nie jednej alebo druhej politickej strany, kultúrnej ustanovizne, spolku a pod. Musí býť úradom pre všetkých rovnako, musí stáť nad konfesiami a stranami, a to na podklade rovnosti, práva, pravdy a spravedlivosti. (Výborne!) Musí slúžiť celému národu a celej vlasti a nie len úzkym straníckym záujmom. (Tak je!) Stranícke nadužívanie inšpektorskej hodnosti je treba vrchnostensky znemožniť a zamedziť. (Výborne!) Akékoľvek zneužívanie úradnej moci v republike treba príkladne trestať. (Tak je!) Vysoký štátny záujem vyžaduje, aby školské inšpektorské úrady boly radikálne odpolitizované. Inšpektorské stanice treba zaplňovať súbehmi. Pri zapľňaní však treba brať ohľad menovite na Slovensku vždy na zvláštne pomery a potreby nášho slovenského ľudu. Do krajov katolíkmi obývaných posielať treba inšpektorov katolíkov (Výborne!), do krajov evanjelických evanjelíkov, do miešaných krajov reprezentatov väčšiny obyvateľstva, ale vždy tolerantných a nie nesnášanlivých ľudí - a na Slovensku menovite dnes už vždy v prvom rade Slovákov.

Žiadame, aby školskí inšpektori a k nim pridelení spolupracovníci dostali, čo im stavu primerane patrí. Dožadujeme sa pri tom však aj toho, aby národu daní boli takí inšpektori, ktorí budú nestrannými, skutočnými oborníkmi, znalcami, vodcami, dozorcami, poradcami a ochráncami všetkého školstva a všetkého učiteľstva rovnako. Žiadame inšpektorov školských na Slovensku, ktorí budú buditeľmi slovenského národného povedomia a nie jeho uspavačmi. (Výborne!) Žiadame inšpektorov na Slovensku, ktorí budú pacifikátormi a konsolidátormi a nie rozvratníkmi, ktorí budú príkladnými reprezentantmi pravej demokracie a nie pseudodemokracie. Štátni školskí inšpektori nech sú takými dozorcami a strážcami, aby sa v našich školách uplatňovalo právo, pravda a spravedlivosť. (Potlesk senátorů slovenské strany ľudové.)

Předseda (zvoní): Přerušuji jednání o tomto odstavci pořadu a, nebude-li námitek, přikročíme k projednání odst. 2 pořadu, jímž je:

2. Zpráva výborů techn.-dopravního, ústavně-právního, soc.-politického a branného o usnesení posl. sněmovny (tisk 359) k vládnímu návrhu zákona o drahách (železniční zákon) (tisk 445).

Námitek není.

Projednáme tedy nyní odst. 2 pořadu.

Senát je schopen se usnášeti.

Budeme hlasovati ve čtení prvém, a to vzhledem k podaným návrhům takto:

O §u 1 budeme hlasovati nejprve podle návrhu sen. Enhubera. Bude-li tento návrh zamítnut, budeme hlasovati o §§ 1 až 18 podle zprávy výborové a pak o doplňovacím návrhu sen. dr Vacka k §u 18. Pak budeme hlasovati o §§ 19 až 40 podle zprávy výborové a pak o doplňovacím návrhu sen. dr Vacka k §u 40. O §§ 41 až 45 budeme hlasovati podle zprávy výborové. O §u 46 budeme hlasovati nejprve podle návrhu sen. dr Vacka. Bude-li zamítnut, budeme hlasovati o §§ 46 až 62 podle zprávy výborové a pak o doplňovacím návrhu sen. dr Vacka k §u 62. O §§ 63 až 70 budeme hlasovati podle zprávy výborové a pak o doplňovacím návrhu sen. dr Vacka k §u 70. Pak budeme hlasovati o §§ 71 a 72 podle zprávy výborové. O §u 73 budeme hlasovati nejprve podle návrhu sen. Enhubera, bude-li zamítnut, podle návrhu sen. dr Vacka, a bude-li i tento návrh zamítnut, podle zprávy výborové. O §u 74 budeme hlasovati nejprve podle návrhu sen. dr Vacka, a bude-li zamítnut, podle zprávy výborové. Pak budeme hlasovati o §§ 75 až 86 podle zprávy výborové a pak o doplňovacím návrhu sen. dr Vacka k §u 86. O §§ 87 až 98 budeme hlasovati podle zprávy výborové. Pak budeme hlasovati o §u 99 podle návrhu sen. dr Vacka. Bude-li zamítnut, budeme hlasovati o §§ 99 až 105 podle zprávy výborové a pak o doplňovacím návrhu sen. dr Vacka k §u 105. O §§ 106 až 110 budeme hlasovati podle zprávy výborové. Pak budeme hlasovati o §u 111 podle návrhu sen. Enhubera. Bude-li tento návrh zamítnut, budeme hlasovati najednou o §§ 111 až 118 podle zprávy výborové a pak o doplňovacím návrhu sen. dr Vacka k §u 118. O §§ 119 až 124 budeme hlasovati podle zprávy výborové. O §u 125 budeme hlasovati podle návrhu sen. dr Vacka. Bude-li tento návrh zamítnut, budeme hlasovati o §§ 125 a 126 podle zprávy výborové a pak o doplňovacím návrhu sen. dr Vacka k §u 126. O §§ 127 až 139 budeme hlasovati podle zprávy výborové. O §u 140 budeme hlasovati nejprve podle návrhu sen. dr Vacka, bude-li zamítnut, podle návrhu sen. Donáta, a kdyby i tento návrh byl zamítnut, hlasovali bychom podle zprávy výborové. O §§ 141 až 170, odst. 1 budeme hlasovati podle zprávy výborové. O odst. 2 §u 170 budeme hlasovati podle návrhu sen. Enhubera. Bude-li tento návrh zamítnut, budeme hlasovati najednou o odst. 2 a 3 §u 170 a o §u 171 podle zprávy výborové. Pak budeme hlasovati o §u 172 podle návrhu sen. Enhubera.

Bude-li tento návrh zamítnut, budeme hlasovati o §§ 172 až 209, odst. 1 podle zprávy výborové. O odst. 2 §u 209 budeme hlasovati podle návrhu sen. dr Vacka. Bude-li zamítnut, budeme hlasovati najednou o odst. 2 až 4 §u 209, o §§ 210 až 214, o nadpisu zákona, nadpisech jednotlivých částí a paragrafů, jakož i o úvodní formuli, dále o příloze podle části čtvrté železničního zákona, a to o §§ 1 až 3 této přílohy podle zprávy výborové. O §u 4 uvedené přílohy budeme hlasovati podle návrhu sen. dr Vacka. Bude-li zamítnut, budeme hlasovati o §§ 4 až 45 této přílohy, jejím nadpisu, nadpisech jednotlivých částí a paragrafů a úvodní formuli podle zprávy výborové.

Jsou námitky proti tomuto pořadu hlasování? (Nebyly.)

Námitek není, budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Přikročíme tedy k hlasování.

Kdo souhlasí s §em 1 podle návrhu sen. Enhubera, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §em 1-18 padle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem sen. dr Vacka k §u 18, nechť zvedne ruku (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 19-40 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s §em 46 podle návrhu sen. dr Vacka, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 46-62 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem sen. dr Vacka k §u 62, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 63-70 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem sen. dr Vacka k § 70, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 71 a 72 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s §em 73 podle návrhu sen. Enhubera, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §em 73 podle návrhu sen. dr Vacka, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §em 73 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kdo souhlasí s §em 74 podle návrhu sen. dr Vacka, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítají se.

Kdo souhlasí s §§ 74-86 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem sen. dr Vacka k §u 86, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 87-98 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s §em 99 podle návrhu sen. dr Vacka, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 99-105 podle správy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem sen. dr Vacka k §u 105, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 106-110 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s §em 111 podle návrhu sen. Enhubera, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To, je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 111-118 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem sen. dr Vacka, k §u 118, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 119-124 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s §em 125 podle návrhu sen. dr Vacka, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 125 a 126 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem sen. dr Vacka k §u 126, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 127-139 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s odst. 1 §u 140 podle návrhu sen. dr Vacka, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §em 140 podle návrhu sen. Donáta, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímá se.

Kdo souhlasí s §§ 141-170, odst. 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s odst. 2 §u 170 podle návrhu sen. Enhubera, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s odst. 2 a 3 §u 170 a s §em 171 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s §em 172 podle návrhu sen. Enhubera, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí, s §§ 172 až 209, odst. 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s odst. 2 §u 209 podle návrhu sen. dr Vacka, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s odst. 2 až 4 §u 209, pak s §em 210 až 214, s nadpisem zákona, nadpisy jednotlivých částí a paragrafů, jakož i s úvodní formulí, pak s §§ 1 až 3 přílohy podle části čtvrté železničního zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Kdo souhlasí s §em 4 uvedené přílohy podle návrhu sen. dr Vacka, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí s §§ 4 až 45 této přílohy, s jejím nadpisem, nadpisy jednotlivých částí a paragrafů a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijímají se.

Tím osnova zákona s nadpisem, nadpisy jednotlivých částí a paragrafů, jakož i s úvodní formulí schválena byla ve čtení prvém, odchylně od předchozího usnesení posl. sněmovny (tisk 359).

Předsednictvo senátu se usneslo podle §u 54 jedn. řádu, že se bude hlasovati ještě v této schůzi o projednávané osnově také ve čtení druhém.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona o drahách (železniční zákon) (tisk 445).

Táži se pánů zpravodajů - za výbor tech.-dopravní sen. inž. Wintera, za výbor ústavně-právní sen. dr Karasa, za výbor soc.-politický sen. Brodeckého, za výbor branný sen. Javornického - zda navrhují nějaké textové změny?

Zpravodaj sen. inž. Winter: Nikoli.

Zpravodaj sen. dr Karas: Rovněž ne.

Zpravodaj sen. Brodecký: Nikoli.

Zpravodaj sen. Javornický: Nikoli.

Předseda (zvoní): Podle §u 59 jedn. řádu, odst. 1, lit. a) budeme o této věci hlasovati ve čtení druhém podle jmen, ježto senát změnil v prvém čtení usnesení poslanecké sněmovny.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP