Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1936.

IV. volební období.

3. zasedání.

Tisk 161.

Zpráva

I. sociálně-politického výboru

II. rozpočtového výboru

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 155) k vládnímu návrhu zákona o stavebním ruchu.

I.

Osnovou schválenou poslaneckou sněmovnou prodlužuje se státní podpora stavebního ruchu o další 2 až 3 roky. Změny oproti minulému zákonu o stavebním ruchu spočívají hlavně v tom, že státní podpora u staveb s malými byty obmezuje se toliko na státní záruku za hypotekární zápůjčky v druhém pořadí; záruka tato rozšiřuje se i na rodinné domky a nájemné domy soukromých stavebníků, u těchto však jen do výše 75 % stavebního nákladu, kdežto u nájemních domů, svobodáren, nocleháren a ozdravoven obecně prospěšných družstev a obcí může dosáhnouti až 90 % stavebního nákladu. Státní příspěvek je v osnově zákona vyhrazen jedině na stavby bytů pro chudé a na usídlení nezaměstnaných, a to jen pro obce jako stavebníky. Poslanecká sněmovna nepřistoupila totiž k vládnímu návrhu, aby v těchto případech mohly býti stavebníky též obecně užitečné korporace.

Po podrobné debatě usnesl se sociálně-politický výbor doporučiti plenu senátu, aby usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu zákona o stavebním ruchu bylo beze změny schváleno ve znění sen. tisku č. 155.

V Praze dne 25. března 1936.

V. Němeček v. r.,
předseda.

Frant. Modráček v. r.,
zpravodaj.

II.

Dňom 31. decembra 1935 skončila platnosť väčšiny najdôležitejších ustanovení zákona o stavebnom ruchu. Jestli máme hospodárskou krisu z nadbytku, nevztahuje sa tento nadbytok na byty, až snaď na niektoré nepatrné výnimky v miestách, kde boly zastavené alebo premiestnené priemyslové podniky.

Je preto treba vítať, že vláda, sice trochu oneskorene ale preca, prišla s návrhom zákona na podporu stavebného ruchu. Podporování stavebného ruchu spočívá.

1. v daňových a poplatkových úľavách, t. j. oslobodenie od platenia domovnej dane a prirážok po 15 rokov, pri stavbách domov s malými bytmi a provozovňami po 25 rokov.

2. Štátna záruka pre stavbu domov v miestach kde sa javí nedostatok bytov. Tejto štátnej záruky môže štát prevzať do 300 mil. Kč.

3. Štátny príspevok, ktorý spočívá v tom, že štát prispívá na zúročovanie pôžíčiek toľko, aby výdavky na anuity a vedlajšie platy neobnášely viac než 3 % pre nájomníkov. Týká sa len obcí, ktoré budú stavať domy s malými bytmi pre najchudobnejších obyvateľov.

4. Oslobodenie prevodov od poplatkov na 5 rokov u obcí a u obecne prospešných družstiev a na 10 rokov pri budovách s bytmi pre nezamestnané.

Je zvlášte treba vítať, že v ministerstve soc. pečlivosti, ktoré vládný návrh vypracovalo, je náležité porozumemie pre budování bytov pre nezamestnaných a polozamestnaných.

Rozpočtový výbor pojednávajúc usnesenie poslaneckej snemovne vo svojej schôdzi konanej 25. marca 1936 vzal do úvahy tieto okolnosti.

Úhrn záruky na pôžičky maximálne 300 mil. Kč, ktoré má poskytnuť po dobu trvania zákonných ustanovení, tedy behom 2. rokov .Keď počítáme, že podľa stávajúcich pomerov náklad asi 20.000 Kč na jednu obytnú miestnosť, pri súhrne zaručení pôžičiek vo výške 40 a 50 % stavebného nákladu môže sa získať pri určenej čiastke asi 30.000-37.500 obytných miestností, t. j. asi 15.000 až 18.750 bytov o izbách a kuchyniach s príslušenstvím.

Zaťažaní štátnej pokladnice je ťažko vypočítať. Rozpočtový výbor však bere zretel na sociální účel a na morální povinnosť štátu dbať o slušné bývanie človeka a z toho hľadiska dal súhlas k usneseniu poslaneckej snemovne, schvalujúc toto v plnom znení a preto doporučuje túto osnovu zákona plenu senátu ku schváleniu v znení sen. tisku č. 155.

V Prahe dňa 25. marca 1936.

Dr. J. Karas v. r.,
predseda.

Frant. Zimák v. r.,
zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP