Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1937.

IV. volební období.

4. zasedání.

Tisk 429.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci senátora J. Kvasničky

v záležitosti zabezpečení přejezdů místních drah v zalidněných obcích (tisk 354/1).

Poměrně časté nehody na úrovňových přejezdech železničních svádějí zhusta k mínění, že o bezpečnost na nich není dostatečně postaráno. Takové mínění jest však mylné.

Právě případy, které daly podnět k interpelaci, poskytují nové doklady, že nebylo by spravedlivé přičítati neštěstí k tíži železnice. Ve Vodňanech byl přejezd v době, kdy došlo k neštěstí, hlídán dozorcem zvláště k tomu určeným. Osoby, které při přebíhání trati před posunovaným vozem přišly tam k úrazu, byly tímto dozorcem dokonce varovány. Ve Strakonicích by bylo sotva došlo k neštěstí, kdyby si byl řidič motorového vozidla počínal opatrněji a přesvědčil se, zda se k přejezdu neblíží vlak. Specielně tomuto přejezdu byla věnována se strany úřadu velmi značná pozornost, neboť bylo pro odpor soukromého zájemce poměrně dlouho vyjednáváno o zlepšení rozhledu v okolí přejezdu.

Dozorčí úřady mají, jak také tyto případy ukazují, vždy na zřeteli zajištění bezpečnosti na úrovňových přejezdech a přesvědčují se o měnících se často potřebách bezpečnostních opatření. Úřady postupují zde podle ustanovení vládního nařízení čís. 79/1934 Sb. z. a n., které bylo vydáno na podkladě zákona o mimořádné moci nařizovací a provedlo modernější úpravu zastaralých ustanovení dřívějších norem.

Citované vládní nařízení, doplněné zásadami, které byly vydány ministerstvem železnic v dohodě s ministerstvem vnitra a ministerstvem veřejných prací, dává železničnímu úřadu dozorčímu širokou možnost pružně a s ohledem na význam každého jednotlivého přejezdu voliti opatření, vhodná k uvarování neštěstí. Při volbě a nařizování bezpečnostních opatření jest železničnímu dozorčímu úřadu nezbytně přihlížeti též k oněm právním předpisům, které ukládají i jiným stranám než provozovateli železnice určité povinnosti, týkající se jejich vlastní bezpečnosti při překročování železničních tratí. Taková ustanovení obsahují na příklad ministerské nařízení č. 169/1890 ř. z, a vládní nařízení č. 203/1936 Sb.z. a n. k zákonu o jízdě motorovými vozidly.

Bezpečnostní opatření na přejezdech odpovídají poměrům, které byly konstatovány a uznány směrodatnými v době, kdy o těchto opatřeních bylo rozhodováno v souvislosti s příslušným povolovacím řízením. Dojde-li po výstavbě dráhy resp. po zřízení přejezdu nebo jeho rozšíření ke změnám v provozu na železnici či na silnici, nebo případně i na obou těchto komunikacích, jsou bezpečnostní poměry na přejezdu znovu zkoumány. Změny v provozu na železnici, jimiž se mění provozní poměry tak dalece, že by mohly podstatně zvětšiti - na příklad v důsledku zvýšení rychlosti jízdy vlaků - nebezpečí na přejezdech, jsou projednávány pokud jde o bezpečnostní opatření na přejezdech, případ od případu za účasti zástupce příslušného zemského úřadu. Jeho úkolem jest zastupovati veřejnost; její potřeby a zájmy jsou takto dostatečně chráněny. V tomto řízení určují se potřebná bezpečnostní opatření nejen s ohledem na zájmy železnice, nýbrž i s ohledem na bezpečnost v provozu cestní komunikace, jejíž význam jest vždy náležitě uvážen.

Naznačeným postupem, přihlížejícím k platným právním ustanovením a k místním poměrům, jest zajištěno takové uspořádání bezpečnosti, které vyhovuje účelu od nich požadovanému, ovšem za předpokladu, že uživatelé silnic splní povinnosti, které jsou jim uloženy zmíněnými již předpisy.

Žádají-li v konkretních případech silniční správy nebo různí zájemníci jiných opatření, než jaká byla komisionelně uznána za vyhovující, realisuje je státní správa železniční jako opatření nadbytečná tehdy, když se dospěje k uspokojivé dohodě mezi žadateli a železniční správou o úhradě investičních a provozních vydání s tím spojených.

Z uvedeného jest patrno, že železniční správa činí, pokud jde o opatření, sloužící k uvarování nehod na přejezdech, vše, co jí ukládají platné předpisy, a že její opatření se dějí za součinnosti zástupců veřejnosti. Železniční správa provádí také pokusy s vystrojením některých důležitějších přejezdů samočinnými elektrickými návěstmi, avšak sebe dokonaleji technicky vyřešené zařízení neposkytuje záruku dosažení náležitého stupně bezpečnosti, jestliže pasanti na přejezdech nepočínají si opatrně a nevěnují pozornost situaci na přejezdu a na trati v jeho sousedství. Zkušenost, doložená statistickými čísly domácími i zahraničními, učí, že k nehodám dochází - a to v počtu poměrně značnějším - i na přejezdech vystrojených cestními závorami a i na přejezdech vystrojených zařízeními, která závisle na pohybech vlaků samočinně oznamují použivatelům silnic, zda k přejezdu se blíží vlak či nikoliv.

Za tohoto stavu, kdy náležející sem otázky jsou po stránce právní upraveny normou nedávného data a po stránce technické řešeny v souladu s technickým pokrokem, sotva by se dalo očekávati další zlepšení od vydání nějakého striktního předpisu, požadovaného v interpelaci.

Ministerstvo železnic neponechá však nevyužity žádné přiměřené prostředky z oboru zabezpečovací techniky, jichž použití bylo by s to přispěti ke zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech, vystavených zvláštnímu risiku.

V Praze dne 3. března 1937.

Za ministra železnic ministr sociální péče:

Ing. Jaromír Nečas v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP