Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1937.
IV. volební období.
5. zasedání.
Tisk 448.
Návrh
senátorů Karla Riedla, ing. Karla Marušáka
na zvýšení počtu systemisovaných míst strojníků, šoférů a topičů u zemských úřadů pro státní silniční správu.
Vedle státních cestářů v celkovém počtu 1591 potřebuje st. silniční správa také značný počet strojníků a topičů. Potřebu tuto nejlépe zobrazí stav strojů a vozidel, který je v provozu. V zemi Moravskoslezské na příklad jest stav tento: 4 osobní vozy, 10 nákladních automobilů, 1 automobilový rozryvač, 5 automobilových drtičů, 16 parních válců, 19 silničních motorových válců, 18 autovoznic, 26 strojů na horký dehet, 7 strojů na studený dehet, 2 zametací stroje a mimo to ještě 221 jiných pomocných strojů jako rozryvače, dehtovačky, míchačky na beton a j. U každého většího stroje a vozidla musí býti po jednom zaměstnanci, u některých dokonce po dvou. Všech těchto asi 330 strojů a vozidel v zemi Moravskoslezské je v provozu od časného jara až do zimy. Za tuto dobu, kdy se často při stavby a opravách st. silnic pracuje na 2 směny, se tyto stroje opotřebují na tolik, že zimní doba sotva stačí k tomu, aby se na nich provedly potřebné opravy. I tyto práce provádí rovněž zmínění zaměstnanci.
Zaměstnanci u státní silniční správy, kteří konají službu strojníků, šoférů a topičů třeba již mnoho roků, jsou v postavení málo záviděníhodném. Ač mají v ošetřování a udržování stamilionový majetek státu, jsou bez zajištění. Mají hodinový plat a mohou býti kdykoliv propuštěni. Tito zaměstnanci jsou často podle potřeby dirigováni během pracovní sezony z oblasti jedné okresní správy do jiné, kde jsou třeba naprosto odchylné služební a platové podmínky. Netřeba připomínati, že tak vzniká veliká nespokojenost, jistě plně oprávněná, která službě nijak neprospívá.
V přítomné době jest systemisováno na př. pro Čechy 6 míst, pro zemi Moravskoslezskou 5, pro zemi Podkarpatoruskou 2 místa, která však vážou převážně šoféři osobních vozů zemských úřadů.
Vzhledem na velký počet zaměstnanců shora uvedených kategorií, jakož i jejich veliké celoroční zaměstnanosti dosavadní pranepatrný počet systemisovaných míst naprosto nedostačuje.
Navrhují proto podepsaní, aby ministerstvo veřejných prací postaralo se urychleně o systemisaci dostatečného počtu míst pro strojníky, šoféry a topiče zemských úřadů pro státní silniční správu v přiměřených platových stupnicích podle platového zákona.
V Praze dne 28. dubna 1937.
Karel Riedl, ing. Karel Marušák,
Maxmil. Rohlena, dr Klouda, Hubka, Jiří Píchl, Ant. Šolc, Karel Rušavý, V. Klofáč, dr Milota, Pánek.