Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1937.

IV. volební období.

5. zasedání.

Tisk 475.

Interpelace:

1. sen. Nedvěda, Pfeiferové ministru národní obrany ohledně poměrů a poškozování rakouských vojenských invalidů v Invalidovně v Honcích.

2. sen. Hokkyho předsedovi vlády o nebezpečenstve krajnej skazy produkcie vína v Podkarpatskej Rusi.

 

475/1.

Interpelace

senátora Fr. Nedvěda, K. Pfeiferové ministru národní obrany

ohledně poměrů a poškozování rakouských vojenských invalidů v Invalidovně v Hořicích.

Rakouští vojenští invalidé byli zaopatřeni a jsou zaopatřeni z výnosu nadace hraběte Strozziho a vedle toho měli zvláštní požitky na hotovosti z několika nadací, v jejich prospěch založených. Jsou to: nadace hraběte Sporka, nadace Františka Josefa, nadace lichtensteinská, nadace japonská a jiné, takže vedle žoldu a úplného zaopatření každý vojenský invalida rakouský dostával ještě slušné kapesné z výnosů nadací. Invalidovny pro rakouské invalidy byly dvě, v Karlíně a v Hořicích, t. zv. Zámeček. Před několika lety počalo se jednat o to, aby rakouští invalidé z invalidovny karlínské byli přestěhováni do Hořic. Hořický zámeček nestačil a proto byla postavena před několika lety nová invalidovna v Hořicích, nákladem asi 6 milionů Kč. Invalidé tam byli přestěhováni a nyní je tam ubytováno a ošetřováno 17 invalidů mužů, z nichž je 7 ženatých a 10 svobodných. Dále se tam nachází 5 gážistů, z nichž jeden je rakouský pensista. Službu v invalidovně koná 13 mužů zdravotního sboru a velitelem invalidovny je lékař podplukovník dr Emil Ungr.

Před stěhováním invalidů do Hořic bylo všem slibováno, že v Hořicích se budou míti ještě lépe než v Karlíně. Mnohým byly dány přímo konkrétní sliby o zaměstnání a požitcích, které budou dostávati. Tyto sliby nebyly splněny. Tak ku příkladu bylo jim slíbeno, že mužové, pokud jsou práce schopni, budou zaměstnáni a budou dostávati mzdu podle kolektivní smlouvy, vedle stravného. Nyní nemají nic jiného než ubytování, t. j. byt a vodu zdarma, když žena není zaměstnána, světlo a topení musí platit. Podplukovník dr Ungr vydal pro dům zvláštní domácí řád, jehož platnost se vztahuje ne na vojáky zdravotního sboru, konající tam službu, ale také na invalidy. Tak ku příkladu návštěvy u invalidů jsou povoleny pouze od 2-4 hodin odpoledne, jako v nemocnici, ačkoliv mimo svého zmrzačení jsou jinak úplně zdraví.

Dále nutno zdůraznit, že návštěvy k ženatým chodí do jejich soukromých bytů. Návštěvníci již u brány jsou vyslýcháni a často se stává, že za návštěvníkem do bytu invalidy přijde ještě voják a vyptává se návštěvníka jak se jmenuje, kdo je, co tam hledá, proč tam přišel a podobně, takže soukromý život invalidů vůbec neexistuje a jedná se s nimi jako s odsouzenci pro nějaké trestní činy. Rozkazy pana podplukovníka dr Ungra jsou sdělovány nejenom jemu podřízeným vojákům, ale také invalidům a jejich rodinám. Tak kupříkladu rozkázal velitel dr Ungr vojákům, že i mimo službu po chodbách musí choditi oblečeni v uniformách a když syn jednoho invalidy šel po chodbě ve svetru, byl upozorněn, že musí jít úplně oblečen. Lékařské ošetření invalidé nemají, třebaže velitelem je lékař. Jakmile, se někdo hlásí nemocným, pan podplukovník ho posílá ihned k prohlídce lékařské do Josefova. Stravné pro jednoho invalidu obnáší denně 4,80 Kč, k tomu dostává žold a tak ženatý invalida, chce-li uživit svou rodinu, nemůže si brát stravu z kuchyně, vyžádá si relutum a tu dostává pro sebe, ženu a děti 280,- Kč měsíčně. Požitky jsou složeny takto: stravné 4,80 Kč, zdravotní přídavek 105,- Kč měsíčně a denní žold 45 haléřů. Podepsaný senátor Nedvěd znal dobře poměry invalidů v karlínské invalidovně za Rakouska. Někteří z těch, kteří nyní v Hořicích jsou, ještě ty dobré časy zažili. Invalida v karlínské invalidovně za Rakouska dostával: ráno bílou kávu a 6 housek, o 9. hodině 10 dkg šunky a 1/4 litru vína, v poledne polévku, maso, příkrm, moučník, salát nebo kompot, k večeři maso a pivo. To všechno je zrušeno, ačkoliv nadace, ze kterých se čerpala úhrada, dále existují.

Když muž invalida zemře, dostane žena-vdova ihned výpověď a za čtvrt roku je vystěhována, na ulici bez nároků. Stalo se to již ve dvou případech. Zemřel invalida František Ciplík, zůstala po něm žena a 2 nezaopatřené děti a byla vyhozena na ulici. Dále zemřel invalida Jan Šatný, zůstala žena a 2 děti a také byly vystěhovány na ulici. Nedostatek místa není. Invalidovna byla postavena úplně zbytečně jako veliký palác, druhé patro je úplně prázdné a vedle toho je ještě velký počet prázdných místností.

V karlínské invalidovně utvořili invalidé kartáčovnu, měli plat od jednoho kartáče 26 krejcarů, takže v době Rakouska vedle celého zaopatření měl invalida 18 krejcarů žoldu, 9 krejcarů nadace a plat za práci, takže měl příjem až 2 zlaté denně. Vedle toho chodili invalidé nejen za Rakouska, i ještě po převratu jako hlídači do letohrádku královny Anny, do moderní galerie, takže si mohli i tímto způsobem přivydělat.

Když do Hořic byli přeloženi, nebyla tam ještě zahrada. A tu se nabídli, že sami na pozemku plotem ohraničeném, vybudují zahradu a budou na ní pracovat. Jejich nabídka byla zamítnuta, nyní je zahrada zařízena, ale zelenina a jiné plody zahrady se prodávají, takže invalidé ze zahrady nic nemají.

Je nepochopitelné, že stravné invalidy je stanoveno pouze obnosem 4,80 Kč, ačkoliv náklad na stravu při třetí dietě obnáší 9 Kč, při druhé 11 Kč a při první 14 až 16 Kč.

Když se jednalo o jejich stěhování do Hořic, bylo řečeno, že všichni rakouští invalidé přijdou do Hořic. To nebylo splněno a důstojníci všichni zůstali v karlínské invalidovně.

Invalidé jsou za těchto poměrů nespokojeni a domnívali se, že stížnostmi domohou se nápravy. Ale pan podplukovník dr Ungr každého stěžovatele briskně odmítne. Říká: "Komu se to nelíbí, ať jde." Nebo: "Vy jste pro republiku nic neudělali, nemáte na nic práva." Podá-li si invalida žádost písemně, podplukovník Ungr žádost nepostoupí příslušnému úřadu, takže všechny stížností jsou marné. Další metodou pana podplukovníka Ungra jest, že stěžovatele, kteří se nedají odbýt, posílá do Josefova k lékařské prohlídce a označuje je za blázny.

Konečně se podařilo invalidům, že mohli své stížnosti tlumočit ministerstvu národní obrany. Byl to invalida Zalešák, který dojel do Prahy, stížnost ministerstvu přednesl a na to se dostavila do invalidovny komise, vlastně dvě komise, bylo to 10. listopadu 1936. Jednu komisi vedl generál Pitlik a členem jejím byl štábní kapitán od zdravotního sboru. Oba pánové podrobně vyšetřovali poměry v invalidovně, uznali, že stížnosti jsou oprávněné a slíbili nápravu. Ale současně s touto komisí dostavila se druhá, v jejímž čele byl vojenský auditor a ten vyšetřoval, kdo psal stížnosti ministerstvu národní obrany na poměry v invalidovně.

Že staré rakouské nadace ještě existují a jejich výnos invalidům náleží, je vidět nejlépe z následujícího. V r. 1935 nedostali invalidé vyplacenou nadaci hraběte Sporka, z níž na každého připadá 43,80 Kč. Pan podplukovník dr. Ungr jim řekl, že nic nedostanou, že jim nic nepatří. A když si stěžovali komisi, která přišla vyšetřovat, najednou dostali peníze vyplaceny, každý za 2 roky, to je více než podezřelé.

Podepsaní táží se pana ministra národní obrany:

1. Jsou panu ministrovi tyto poměry v hořické invalidovně známy?

2. Jest pan ministr ochoten, všechny stížnosti, které zde uvádíme, dáti nestrannou komisí přísně vyšetřit?

3. Jest pan ministr ochoten postarati se o to, aby v hořické invalidovně byla provedena přísná revise hospodářství, zvláště pokud se týče nadací a požitků invalidů a postarati se o to, aby jim bylo vyplaceno vše, co jim snad bylo zadrženo a aby do budoucnosti bylo učiněno opatření, aby vždy včas všechny své požitky správně dostávali?

4. Jest pan ministr ochoten dosaditi do invalidovny nového, humánního, objektivního velitele a odstraniti pana podplukovníka dr Ungra?

Praze dne 29. května 1937.

Nedvěd, Pfeiferová,
Mikulíček, Králka, Svoboda, Dresl, dr Vacek, Juran, Fidlík, Steiner, Wenderlich, Popovič, Kreibich.

Překlad ad 475/2.

Interpelácia

senátora Hokkyho

predsedovi vlády

o nebezpečenstve krajnej skazy produkeie vína v Podkarpatskej rusi.

Pane predseda vlády!

Producenti vína v Podkarpatskej Rusi svojimi prosbami, deputáciami, veľakrát opätovanými podnosami už od rokov vyzývajú pozornosť vlády, že nedojde-li k rýchlej a radíkálnej pomoci, bude výroba vína v Podkarpatskej Rusi zničená. K vedomiu tejto ťažkej straty, ktorá sa velmi vážne týka tejto malej krajiny hospodársky a štátneho eráru finančne, prijde vládna správa až vtedy, keď už nebude pomoci. A preca tuná, nehľadiac na velké záujmy eráru, maly z toho živobytie celé tisíce producentov, robotníkov, živnostníkov a obchodníkov a dostali sa k určitému stupňu relatívneho, blahobytu takmer 6000 jutrová výmera viníc v Podkarpatskej Rusi poskytuje stály a istý zárobok prinajmenšom rovnakému počtu robotníkov a pričítame-li k tomu pracovné dni potrebné ku spracovaniu vína, znamená to vyše milionu pracovných dní námezdných. Počítame-li na každý deň iba priemernú mzdu 12 Kč, znamená to 12,000.000 Kč mzdy. So 6000 jutár získame pri priemernej strednej úrode 100.000 hl vína, čo len na daniach spotrebných znamená pre štát a obce príjem 18 milionov Kč, a k tomu prirátajúc daň dôchodovú, obratovú a zárobkovú je nesporné, že je eminentným záujmom štátu, aby dopomohol k rozkvetu tomuto výrobnému odvetviu Podkarpatskej Rusi a staral se oň pečlivejšie, než ako tomu bolo dosiaľ. Vládna správa nesmie zabúdať na to, že zadlženie producentov vína, sostárnutie viničných kultúr, značné zvyšovanie miezd v dôsledku stálych stávok a nemožnosť odbytu naraz strhne v skazu toto výrobné odvetvie a za krátko znemožní jeho udržovanie. Naraz bude tedy vyše 6000 tovarychárov zbavených práce, 1,000.000 Kč mzdy a dalších 12,000.000 Kč zárobku, štát však prijde ročne o najmenej 20,000.000 Kč príjmu.

Stálé se zdôrazňuje, že vláda vážne se zapodieva udržovaním viničných kultúr a možnosťami odbytu vína, avšak kladné stopy toho nespatrujeme nikde. A preca Československá republika má po tejto stránke velmi výhodnú situáciu, lebo tuná je konzum vína väčší než jeho produkcia. Bolo by tedy snadné odbúrať umele postavené hrádze a zabezpečiť voľnú možnosť odbytu vína.

Aká vážna je táto podporná snaha vládnej správy, o tom môžeme se ľahko presvedčiť zo zpráv listov rumunských, ktoré píšu takto:

"Dobré exportné vyhliadky pre naše víno Československu. Z Bukurešti se sdeluje, že reprezentant československého importu vína Jaroslav Hatas navštívil v týchto dňoch naše vinárske kraje, aby získal informácie stran dovozu väčšieho množstva vína rumunského do Československa. Je v behu vyjednávanie o nákup asi 500 vagónov vína, medzi ním 100 vagónov vína z Besarabie. Tento skutok znamená nepochytne velký pokrok pre nás, lebo Československo by bolo ochotné odviezť určité množstvo vína z našej prebohatej úrody."

Je pravda, že v liste "Magyar Ujság" bota táto zpráva vyvrátená, my však napriek tomuto vyvráteniu trvámě čo najrozhodnejšie na našom tvrdení, že z Rumunska dochádzajú k nám každodenne zásielky vína, keďže prebiehajú práve územím najrozsiahlejších viničných komplexov. Pozorovali sme, že prechádzajú cez Halmi a Királyházu, cez Sevluš, Beregsás, Bene, Veľ. Mužijovo, Kosmo, a len v týchto 5 obciach leží takmer 100 tisíc hl vína neodpredaného, a prirátame-li k tomu ešte Seredné, Užhorod a Mukačevo, tu možno bez akýchkoľvek pochybností konštatovať, že v Podkarpatskej Rusi je 100.000 hl neodpredaného vína. Sám pán minister Zadina prehlásil, že by nebolo treba dovozu vína, ale preto preca len vyslal pána Hatasa, aby zakúpil 50.000 hl, t. j. 500 vagónov vína v Rumunsku, poverujúc týmto trapným úkolom práve toho, ktorý v prvom rade by bol povinný postarať sa, aby vláda dôtklivo bola upozornená na okolnosti, ktoré hrozia skazou výrobe a odbytu vína v Podkarpatskej Rusi. Sú to:

1. Obnova vinic,

2. zriadeníe vincúrskej školy cieľom dôkladnejšieho obrábania viničných kultúr,

3. sníženie dane spotrebnej, ktorá činí na pr. v Rumunsku 16 halierov, u nás však 1,60 Kč, a spolu s mestskou spotrebnou daňou 1,80 Kč.

Pán minister už dávno sľúbil zákon o víne, ktorý se stále ešte opozdieva a ktorý by nás chránil

4. pred padelaním vína, a pred tým

5. aby sa zriaďovaly nové kultúry, ktoré ohrožujú jestvovanie starých, a ktorý by nariadil, aby

6. direktné révy boly v prepadnej lehote preočkované, a

7. mohol by liehovým centrálam v Československu poskytovať veľké množstvá vína k výrobe alkoholu. To se stalo totiž v Rumunsku, kde liehová centrála je zaviazaná k odberu 500 vagónov vína. Zákon hrozí liehovarom a octárnam najťažšími tresty a odňatím koncesie, jestliže by nechceli spracovávať víno. Zlepšuje se tým ovšem i kvalita;

8. zákon ten by zjednal súlad medu cenou produkčnou, cenou vo veľkom a cenou spotreby. Je totiž nemožné, aby víno zakúpené za cenu moštu 1,80-2 Kč stálo v konzume 14, 16 ba i 20 Kč. Víno nie je předmet prepychový, lež predmet všeobecnej spotreby, a preto jeho zdražovanie malo by byť trestané. Ďalej by inštitucionelne zaistil

9. vybudovanie výrobných družstiev vína, nebo len tieto môžu zabrániť vykorisťovaniu maloproducentov, hlavne takých, ktorí nemajú ani pivnice, ani lisovne a musia víno odpredať za akúkoľvek cenu. V obchode sa toto lacné víno, platené 80 hal per kg, kupuje v poslednej dobe hromadne a týmto lacným vínom lámajú sa ceny. Tento zákon by prísne reglementoval

10. výrobu ovocného vína. Reglementoval by

11. výrobu liehovvch nápojov uvádzaných do obehu pod názvom "Brandy", s ktorými se v poslednej dobe pášu rôzne zneužívania. Výrobu týchto liehovín treta prísne kontrolovať. Zákon by nariadíl

12. vybudovanie vinárskych pivníc v území Podkarpatskej Rusi a rozšíreníe jestvujúcej už pivnice v Beregsáse, lebo majitelia viníc, naprosto zadlžení a zápasiaci s nesnádzami o púhe haliere, nie sú vstave kupovať sudy a iné investície činil. Ovšem, nástin osnovy nového zákona o vine bolo by treta sdeliť odborníkom a odborným sborom a len po vypočutí týchto by sa smel zákon odhlasovať, ktorého vydanie bolo by tým žiaducnejšie, lebo takéto zákony v súsedných štátoch už jestvujú.

Po tom, čo sme uviedli, tážeme sa pána predsedu vlády:

Či ste ochotný porobiť opatrenia, aby viničné kultúry a odbyt vína, veci s hľadiska sociálneho, hospodárskeho a finančného tak prepotrebné, boly vo vinárskych územiach Podkarpatskej Rusi zabezpečené?

Jestliže štát prijde o svoje príjmy a vyše 6000 robotníkov o svoje výživu a štátu pri nedostatku štátnych príjmov spadne na krk starosti vyplácanie podpor v nezamestnanosti, tu budeme museť svaliť odpovednasť na vládu,

Prahe dňa.30. mája 1937.

Hokky, Füssy, Bock, Krommer, Fritsch, dr Turchányi, dr Szilassy, dr Pajor, Patzak, Stellwag, Pfrogner.

475/2 (původní znění).

Interpelláció

a miniszterelnök urhoz

a podk. rusi bortermelés végveszedeime tárgyában Beadják: Hooky Károly szenátor és társai.

Miniszterelnök Ur!

Évek óta hivják fel kéréseikben, deputációkban, sokszor elsirt panaszaikban a podk. rusi bortermelők a kormány figyehnét arra, hogyha gyors és gyökeres segitség nem érkezik, akkor Podk. Rus szőllőkulturája elpusztul. Csak akkor fog a karmámyzat tudatára ébredni annak a sulyas vesatességnek, amely ezt a kis országot gazdaságilag, az államkincstárt pedig pénzügyileg sulyosan érintő kérdésre, amikor már nem lesz ségitség. Fedig itt a kincstáx nagy érdekein kivül termelők, munkások, iparosok és keréskedők sok ezxei kaptak megélhetést és jutottak egy bizonyos yiszonylagos jóléthez. Podk. Rusnak csaknem 6000 hold területe lágalább ugyanannyi munkásnak ad állandó és biztos kenyeret, amelyhez hogyha hozzáveszük a bor feldolgolzásának napszámjait, ugy több, mint egy millió napszámot jelentenek. Ezt a millió napszámot csak 12 koronás átlag napszámmal véve 12 millió cseh koronát jelent napszámban. A 6000 holdról egy átlagos középes termést véve 100 ezer hektaliter bortermést kapunk, aniely termés csak fögyasztási adóba a kincstárnak és a községeknek 18 millió cseh koronát jelent, a ehhez még jövedelmi, forgalmi, kereseti adókát is hozzászámitva, nem kétséges, hogy az államnalc igen fontas érdeke Podk. Rusnak e virágzó müvelési ágát fölvirágoztatni, avval sokkal jobban törődni, mint azt eddig tette. Ne felejtse el a kormányzat azt, hogy a bortermelők eladósodása a művelt szőllőterületek kivénhedése, a folytonos sztrájkok következtében a munkabéreknék jelentós emelkedése, a munkaidli csökkenése, s az értékesités lehetetlensége egyszerre fogja pusztulásba sodorni és máról holnapra fogja lehetetlenné tenni ennek a müvelési ágnak a további fönntartását. Egyszerre fag elesni tehát több, mint 6000 napszámos a munkától s egymillió napszámtól és 12 millió cseh korona keresettől. S az állam legalább 20 millió bevételtől évente.

Állandóan azt hangoztatják, hogy a kormány komolyan foglalkozik a szőllőkultura fönntartásával és a bor értékesitésével, de ennek pozitiv nyomait sehal sem látjuk. Fedig a csehszlavák köztársaság igen kedvező helyz.etben van, mert a borfögyasztás hagyobb, mini a termelés. Könnyü volna tehát a mesterségesen emelt gátakat lebontani és a bor értélcesitésnek szabad lehetőséget biztosítani.

Hogy mennyire nem komaly a kormányzatnak ez a megsegüési törekvése, arról könnyen meggyőződhetünk a ramániai lapok jelentéseiből, amelyek a kővetkezőket irják:

"Kedvező exportkilátások boraink részére Csehszlovákiában. Bukurestből jelentik, hgy a csehszlovák borimport képviselője Hatas Jaraslav, a napokban meglátogatta a ramán borvidékeinket, hogy tájékozást szerézzén nagyóbb mennyiségü romániai bóraknak Csehszlovákiába való beszállitása félöl! Tárgyalások falynak kb. 500 vagon bárnák, közte 100 vagon beszarábiái bornak a megvásárlásáról. Ez á tényállás kétségkivül nagy haladást jélent reánk nézve, amennyiben Csehszovákia hajlandó a mi tulságosan nágy boráldásurikból egy bizonyos mennyiséget élszállitani.."

Az igáz, hogy a Magyar Ujságban-megjelent egy erre vonatkozó cáfolat, mi azanban a cáfolat élleriére is a leghátárottabban fenntartjuk amaz állitásunkat, hogy Romániából nap-nap mellett órkeznek borszállitmányok, mert éppen ott futnak keresztül, ahol a legnagyobb szőllőterületek vannak. Megfigyeltük, hogy Hálmin, Királyhdzán keresztül jönnek. Áfutnak Szőllősön, Berégszászon, Benén, Muzslyon, Mezökaszonyon, amely őt helyen.csaknem 100 ezer hl bar hever eladatlanul, ha hozzádesszük még Szenednyét, Ungvárt, Munkácsat, akkor minden kétséget kizáróan meg állapithátó Kárpátalján a 100 ézer liehtóliter bor, amely eladatlan. Maga Zadina miniszter ur is kijelentetté, hogy nem volna szükség borbehozatalra, de azért mégis kiküldte Hátás urat, hogy vásároljon 50 ezer hektóliter azaz 500 vagon bort Romániában, éppen annak adván ezt a kinas szerepet, akinek elsősorban volna kötelessége az, hogy gondaskodjék arról, a kormány figyelmét hathatósan felhivja azokra a körülményekre, amelyek pusztulással fenyegetik Podk. Rus.. bartermelését és bor értékesitését. Ezek a következők:

1. Szőllőfelujitás,

2. A szőllő alaposabb megművelésére, vincellér iskola létésitése.

3. A fogyasztási adó leszállitása, amely pld. Romániában 16 fillér, itt 1 Kc.60 f, illetve 1.80 Kc a városi fogyasztási adóval együtt.

Miniszter ur régen igérte a bortörvény megalkotását, amely alkotás azanban hosszu idő óta vajudik s amely megtudna bennünket védelmezni,

4. a borhamisitástól, attól, hogy

5. uj telepitéséket létesitsenek, amelyek a meglevőknek a fönnmaradását vzszélyeztetik, s ameiy elrendelné, hogy.

6. á direkt texmők záros határidőn belül átoltandők és

7. nagy mennyiségü bort tudna alkohal előállitá.s céljaira kötelezőleg átadni a csehszlovákiai szeszközpontnak. Ez történt ugyanis Romániában, ahal 500 vagon bor átvételére kötelezték a szeszközpontot. A törvény a legsulyosabb büntetéssel, koncesszió megvonással, fenyegeti a szesz és ecet gyáralcat, ha nem bort dolgoznak föl. Ézenkivül elősegiti a minőség megjavitását.

8. Összhangot teremtene a borok termelői ára, nagybani eladási ára és fogyasztási ára között. 1Mert lehetetlen u. i., hogy 1,80, legfeljebb 2 korona must áron megvett borok fogyasztónál már 14-16, sőt 20 koronába kerülne. A bor közfogya sztási és nem luxus cikk. S azért mint közfogyasztási cikknek a megdrágitása üldözendő volna. Intézméynesen biztasitanák

9. a bbrtermelő szövetkezotek kiépitését, mert egyedül ezek tudják csak megakadályozni a kis

termelők kiuzsorázását. Főleg alyan kistermelőkét, akiknek sem pincéjük, sem présük nincs, skénytelenek borszőllőjüket mindenáron értékesiteni. A kereskedelem ezt az olcsó szőllőt, amelyért fio fillért fizet2tt kilónként, tömegesen vásárolja az utóbbi időben s ezzel az olcsó borral töri le az árakat, Szigoru rendszabályokat hozna

10. a gyümölcsbor készitését illetően, Megrendszabályozná

11. a Brandy név al.att forgalomba hozott szeszes italok készitését, amelyekkel az utóbbi időben nagy visszaélések történnek. Ennek a kész.itését szigoruan ellen kellene őrizni. Elrendelné Podk. Rus területén

12. a borpincék kiépüését, s a meglevö beregszászi kibővitését, mert a már csaknem teljesen eladósodott és filléres gondokkal küzködő szőllőbirtokoaság hordó vásárlásra és egyéb invesztációkra képtelen. Természetszerü, hogy az uj törvény novellájának tervezetét ki kellene adni szakférfiaknak és szaktestületeknek, s csak azoknak meghallgatása után volna szabad tető alá hozni az uj bortörvényt, amelynek megalkotása annál

inkább kivánatos volna, mert a szomszédos államoknál már meg van.

Fentiek előrebocsátása után kérdem a miniszterelnök urat:

hajlandó-e sürgősen intézkedni, hogy Podk. Rus. szllőterületének a megmüvelése és. borainak értékesitése, amely szociális, gazdasági és pénzügyi szempontból annyira fontas, biztosittassék.

Amennyiben az állam jövedelmétől és több, mint 6000 munkás a megélhetésétől elesik, s az államhincstár jövedelmének hiánya, munkanélküli segélyek folyósitási gondja majd az államra szakad, a felelősséget én a kormányzatra leszek hénytelen háritani.

Praha, 1937 május hó 30.

Hokky,
Füssy, Bock, Krommer, Fritsch, Dr. Turchányi, Dr. Szilassy, Dr. Pajar, Patzak, Stelhvag, Pfragner.

 


Související odkazy