Senát Národního shromáždění R. Čs. 1937.

IV. volební období.

5. zasedání.

Tisk 531.

Zpráva

I. ústavně-právního výboru

II. sociálně-politického výboru

III. rozpočtového výboru

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 527)

k vládnímu návrhu zákona

o úsporných opatřeních personálních.

I.

Tato předloha je vlastně již třetí osnovou o jedné a téže věci, t. j. o srážkách z platů soudců. První byla předložena v dubnu pod č. 887 posl. sn., druhá v červnu pod č. 933 posl. sn. a konečně třetí, úplně přepracovaná ústavněprávním výborem post, sněmovny s novým titulem "zákon o úpravě některých platových poměrů soudců se zřetelem k úsporným opatřením personálním" v témže měsíci pod č. 1024 posl. sn.

Všechny tři sledují stejný cíl: opatřiti dodatečně platnost zákona oněm vládním nařízením vydaným podle zmocňovacího zákona, kterými byly soudcům z povolání uloženy srážky z jejich platů, pensí a p. První vládní návrh žádal zpětnou platnost zákona pro všechna podobná, úsporná opatření personální ke dni jejich účinnosti, t. j. dokonce až k 1. lednu 1934; kromě toho žádal, aby všechna časově omezená ustanovení zákonů a nařízení o úsporných opatřeních platila napříště bez jakéhokoli omezení časového. Proti tomuto návrhu zdvihl se odpor v právnické veřejnosti, aby totiž obyčejným záhonem bylo možno propůjčiti nařízením zpětnou platnost zákona za několik let dozadu, tudíž na dobu, kdy zákon sám nebyl ještě vyhlášen; v kruzích soudcovských pak poukazováno na to, zda může obyčejný zákon přiznati vládnímu nařízení účinky formálního zákona, zejména pokud jde o přezkoumatelnost soudů podle § 102 úst. listiny. Hlavní důvod odporu spočíval však v tom, že návrh směřoval k tomu, zmařiti již vydané judikáty Nejvyššího správního soudu a jejich účinky na srážky z platů soudců, a tak vědomě či nevědomě popírati nalezené právo také do minulosti. Tak aspoň tvrdila právnická veřejnost a soudcové a parlamentní kruhy se k těmto názorům přiklonily žádajíce vládu, aby návrh svůj odvolala, což také učinila a nahradila jej návrhem novým (č. 933 posl. sn.), který sice v podstatě sledoval stejný cíl, t. j. dáti zákonnou sankci vládnímu nařízení č. 252/33 pokud jede o srážky ze soudcovských platů, avšak teprve od 1. července 1937, Kromě toho tímto návrhem zajišťovala si vláda zákonnou platnost pro nařízení, jež budou v roce 1937 vydána ve věci úpravy úsporných opatření (částečné vrácení srážek) pro státní zaměstnance, také i pro soudce. Tento návrh, ač jinak již věcně vyhovoval, zdál se býti ústavněprávnímu výboru posl. sněmovny příliš stručným a vzhledem k judikatuře NSS, že služební poměry soudců mají se upravovati vždy jen zákonem (§ 97 úst. list. ) nemohl se výbor zhostit obavy, že by pouhý stručný odkaz na vládní nařízení i když děje se tak zákonem, mohl eventuálně vésti k novým sporům a proto pojal přímo do zákona podrobně všechny předpisy týkající se úsporných opatření, jež mají postihnouti soudce v aktivní službě, soudcovské čekatele, soudce ve výslužbě i pozůstalé po nich. Dále pojal do zákona podrobně a ciferně důsledky úlev, jichž se ostatním státním zaměstnancům dostává vládním nařízením z 11. června t. r., č. 117/37, již od 1, ledna t. r., aby tudíž platily i na soudce. (Cifry jsou převzaty z tiskové zprávy vydané ministerstvem financí.) V této upravené formě i s jiným názvem zákona, byl vládní návrh schválen posl. sněmovnou a předložen senátu.

Jak vidno, prodělal v pravém smyslu slova Odysseu. A nyní, jak k němu došlo. Jak povědomo státní zaměstnanci byli první od nichž se žádaly finanční oběti, když nás překvapila hospodářská krise. Za účelem zjednání rozpočtové rovnováhy došlo, pokud jde o státní zaměstnance, k těmto opatřením:

Zákonem č. 176/31 bylo sníženo t. zv. 13. služné nebo-li vánoční přídavek.

Zákonem č. 204/32 došlo k progresivním srážkám 3 % až 10 % ze služného a 5 % až 15 % z odpočivného. Vánoční přídavek byl úplně zrušen a pensijní příspěvek zvýšen o 2%.

Vládním nařízením č. 102,/33 výplatní termín přeložen na 10. den v měsíci.

Vládním nařízením č. 252,/33 byly zavedeny další srážky z platů 2 % a 4 %, zkráceno dále činovné manželských dvojic a i jiná podobná opatření a kromě toho zavedena opětně postupová taxa ve výši 50 % z postupové kvoty (zvláštní pensijní příspěvek).

Až na některé výjimky všechny srážky z platů byly vždy časově omezeny, několikráte prodlužovány vládními nařízeními podle zmocňovacího zákona, a to:

č. 275/34, č. 237/35 a č. 336/36. Sluší upozorniti, že zákon č. 204/32 byl dokonce také prodloužen pouhým nařízením podle zmocňovacího zákona. Dokud došlo k srážkám z platu zákonem, nemohlo býti námitek, teprve když použito bylo vládního nařízení č. 252/33 obrátili se soudcové se stížností k NSS, poukazujíce na znění § 97, odst. 2 ústavní listiny, kde se praví: "Služební poměry soudců upraví zvláštní zákon". Kromě toho opírali soudcové svojí stížnost o omezovací klausule, obsažené v zmocňovacím zákoně č. 95/33, kde se praví: pokud k tomu není zapotřebí zvláštního zákona podle předpisů ústavní listiny. Tento zmocňovací zákon byl prodloužen zákonem č. 206/33 do konce června 1934. Mimochodem budiž poznamenáno, že v dalším prodlouženém zmocňovacím zákoně č.109/34 této omezovací klauzule již není, naopak že se tam dočítáme, že vláda může činiti opatření i tehdy, když by jinak bylo k tomu třeba zákona. NSS měl rozhodnouti co nutno rozuměti "služebními poměry", jak o nich mluví § 97 úst. listiny. Vláda totiž tvrdila a tvrdí dodnes, že "služební" poměry nejsou "platové" poměry a že podle vžité personální terminologie vždy tento rozdíl byl uznáván. "Služebními" poměry nutno rozuměti na př. nesesaditelnost, nepřeložitelnost a nezávislost soudcovu nikoli však platy. Právní stav byl skutečně takový, že platy soudců byly vždy upravovány současně s platy ostatních st. zaměstnanců, kdežto naproti tomu mají soudcové svůj vlastní disciplinární řád, také poněkud odlišné kvalifikační řízení ony atributy soudcovské moci jak je předpisuje ústavní listina.

Průlom do zásady stejných platů s ostatními vysokoškolskými úředníky učiněn zákonem č. 290/24 (lex Dolanský), který byl však platovým zákonem č. 103/26 zrušen. NSS nepřiklonil se však k názoru vlády a uznal právem, že "služebními" poměry nutno rozuměti také "platové" poměry. V důsledku toho srážky z platů uložené soudcům pouhým nařízením odporují předpisu úst. listiny a jsou tudíž neplatné. Budiž poznamenáno, že srážky z platů ať podle zákona č. 204/32 nebo podle vládního nařízení č. 252/33 nebo vánoční příspěvek podle zákona č. 144/30 nebyly předmětem stížnosti NSS, nýbrž pouze § 8 (snížení činovného, ustanovení trvalé) a § 10 (postupová taxa, ustanovení rovněž trvalé) vládního nařízení č. 252/33. Stalo se tak nálezy NSS č. 12.38 a 16.843/36. Není pochybnosti, že by NSS, kdyby se přímo a konkretně zabýval srážkami ze soudcovských platů rozhodl analogicky a proto vláda, aby předešla dalším stížnostem a sporům; přišla se zmíněným návrhem č. 887 posl. sn., kterým chtěla opatřiti všem nařízením, pokud se týkají srážek z platů, zpětnou platnost zákona ode dne jejich účinnosti. Jaký je stav nyní před uzákoněním této osnovy. Není sporu, že v důsledku stanoviska NSS všechny hmotné újmy, které byly uloženy jen vládními nařízeními, jsou u soudců nezákonny a neplatny, že vládní nařízení č. 252/33 platí pro všechny kategorie stát. zaměstnanců mimo soudce a že zvláštní pensijní příspěvek uloženy podle § 10 právě uvedeného nařízeni je u soudců nezákonný a neplatný, stejně i vrácení činovného podle § 8 téhož nařízení. Rozhodnutí NSS mají ovšem na mysli pouze újmy uložené soudcům jen za rok 1934. Poněvadž dalo by se se vší určitostí a samozřejmostí předpokládati, že by NSS i pokud jde o druhé srážky uložené nařízeními a za ostatní lota rozhodl stejně, mohli by aktivní soudcové uplatňovati náhradu za újmy způsobené jim na základě vl. nař. č. 252/ 1933, a to 4% srážky z pensijní základny až do 1. dubna 1935 a pak 2,8% až do dnešního dne, dále náhradu za snížení činovného až do dnešního dne, dále vrácení zvláštního pensijního příspěvku až do dnešního dne (§ 10 ). Dále na základě zákona č. 204/32 všechny újmy od 1. ledna 1935, a to 10% srážky z pensijní základny až do dnešního dne, dále 15% srážky z vedlejších příjmů, dále 15% srážky soudců mimo platové stupnice a skupiny a konečně nevyplacený vánoční příspěvek za rok 1935 (sporné).

Stejně mají pensionovaní soudcové nárok na vrácení srážek uložených jim na základě vl. nař. č. 252/33 a na základě zákona č. 204/32 jako u soudců aktivních. Konečně mají pensisté nárok na vrácení všech srážek, způsobených jim trvalými opatřeními na základě vl. nař. č. 252/33. Také i u vdov po soudcích platí vše stejně jako u soudců pensistů. Svrchu uvedené nároky mohli soudcové uplatňovati do 31. prosince 1936, což také mnozí učinili. Tyto hromadné žádosti pohnuly vládu, aby věc vyřídila buď zákonem nebo cestou administrační, tudíž do jisté míry soukromou. Když selhal pokus se zpětnou platností, přichází se nyní s touto předlohou, která má spor odkliditi.

Jaký bude stav po uzákonění této osnovy.

V části prvé nového zákona uvedeny jsou taxativně a ciferně všechny předpisy týkající se úsporných opatření personálních, platných dosud pro státní úředníky s vysokoškolským vzděláním v aktivitě a pensi a rozšiřují se obdobně a v plném rozsahu též na soudce v aktivitě i pensi, a to s účinností od 1. ledna 1937. Jsou to jednak časově omezené předpisy zákona č. 204/32 a jednak všechny předpisy vl. nař. č. 252/33, jakož i všechny dosud platné předpisy ostatních vládních nařízení, jimiž bylo vl. nař. 252/33 prodlužováno. Ve zprávě ústavně-právního výboru posl. sněmovny jsou tyto předpisy uvedeny a dá se předpokládati, že jsou úplné. Trvalá ustanovení zákona č. 204/32 nebylo třeba recipovati, poněvadž tak jako tak platí na soudce. Některá ustanovení vl. nař. č. 252/33 byla přizpůsobena stavu, jaký existuje od 1. ledna 1937, některá ustanovení naproti tomu byla vypuštěna, poněvadž na př. zrovnoprávněním pensistů nemají více významu. Konečně byla do zákona pojata také ustanovení § 20 a § 20 zákona č. 204/32, pokud byla §em 16 vl. nař. č. 252/33 rozšířena na nová, zostřená úsporná personální opatření podle posléze uvedeného nařízení. Krátce lze očekávati, že konstrukce i obsah zákona o úpravě některých platových poměrů soudců se zřetelem k úsporným opatřením personálním, tak jak se na něm usnesla posl. sněmovna přesně odpovídá stavu, jaký v platových poměrech zavládl od 1. ledna 1937. Osnova v některých paragrafech, zejména v §§ 6, 8, 10 rozšiřuje předpisy platné pro státní zaměstnance ve výslužbě také i na soudce-pensisty, a to proto, aby v zákoně byl bezpečně zajištěn právní stav aniž by tím mělo býti prejudikováno stanovisko, že na soudce z povolání a tím méně na pozůstalé po nich nevztahují se ústavní záruky stanovené v ústavní listině, zejména v§97.

Též § 12 této osnovy, kde se praví, že případné nároky na jakýkoliv doplatek z titulu úprav služebních (odpočivných, zaopatřovacích) příjmů, které byly provedeny podle vládních nařízení o úsporných opatřeních, vydaných na základě zmocňovacích zákonů č. 109/34, 131/35 a 163/36 zanikají, ať vznikly nebo byly uplatněny kdykoliv, následuje jiný cíl než zajistiti dosavadní právní stav podle vládních nařízení o úsporných opatřeních personálních, vydaných na základě právě citovaných zákonů.

Zákon také i pro soudce omezuje časově pouze ta ustanovení, která platí omezeně i na zaměstnance státní a ustanovení časově neomezená stejně i pro soudce jako pro ostatní zaměstnance ponechává neomezeně i nadále v platnosti.

Krátce unifikace soudců z povolání s ostatními státními zaměstnanci je, pokud jde o úsporná personální opatření, počínaje 1. lednem 1937 úplná a všeobecná a dostává se jí pravděpodobně pevného zákonného podkladu tímto zákonem. Možno proto se vší pravděpodobností počítati s tím, že od 1. ledna 1937 žádný příslušník soudcovského stavu nebude se moci pro budoucnost dovolávati z titulu dosavadních úsporných opatření předpisu § 97, odst. 2, ústavní listiny a že pro futuro otázka srážek ze soudcovských platů je definitivně likvidována. Jak je tomu však s minulostí. Není sporu, že otázka vrácení srážek uložených soudcům pouhými nařízeními je stále otevřena a že tímto zákonem zlikvidována není. Není sporu, že oba judikáty NSS zůstávají v platnosti pro uvedenou dobu ale pozbývají účinnosti teprve na základě tohoto zákona, t. j. od 1. ledna 1937, není dále sporu, že by NSS, kdyby byl dožádán kterýmkoli soudcem v aktivitě či pensi, či pozůstalými po nich, aby rozhodl, zda újmy uložené jim nařízeními v době od 1. ledna 1933 až do 31. prosince 1936 odporuji ústavě či nikoliv, musil uznati právem, že ano a že by asi sotva měnil svoje stanovisko, které před tím tak jasně a nedvojsmyslně pronesl. Není proto nikterak vyloučeno, že i když dojde k likvidaci otázky srážek, ze soudcovských platů pro dobu minulou nějakou cestou administrativní, bude se NSS touto věcí zabývati opětně. Vyloučeno to není, alespoň pro rok 1934, kdy soudcové svoji stížnost vyhráli úplně. Nejradikálnější řešení a odklizení minulých a eventuálně i příštích sporů bylo by ovšem, kdyby vláda nehledíc k finančním důsledkům, vrátila soudcům všechny srážky uložené jim pouhými nařízeními, tak jak to je, patrno z názoru a usnesení NSS.

Zejména bude-li se otázkou platnosti či neplatnosti zmocňovacího zákona zabývati také ústavní soud a kde pokud jde o § 97 ústavní listiny, úsudek ústavního soudu bude pravděpodobně nepochybný.

Ústavně-právní výbor senátu upozorňuje na možnost všech těchto eventualit, i když nechce a nemůže výslovně tvrdit, že k nim dojíti musí. Ústavně-právní výbor posl. sněmovny se o těchto možnostech ve své zprávě nezmínil, patrně proto, že je přesvědčen, že otázka ta bude vyřešena jinak.

Patrně součástí jakési likvidace minulosti je část druhá tohoto zákona, podle níž soudcům a úředníkům, uvedeným v § 53 platového zákona č. 103/26 (konceptní úředníci státních zastupitelstev, generální prokuratury a p.) přiznává zvláštní, do pense započitatelný přídavek ročních 1.800 Kč. Pro rok 1937 přísluší však tento přídavek jen polovicí, která se soudcům vyplatí najednou nejpozději do šesti týdnů po vyhlášení tohoto zákona. Nutno konstatovat, že tento poslední detail do zákona nepatřil a že mohla býti o něm pouze zmínka v prováděcích nařízeních nebo v důvodové zprávě. K prohlášením vlády nutno přece míti důvěru.

Ústavně-právní výbor senátu vítá toto usnesení poslanecké sněmovny, neboť je stejného názoru, že zakazuje-li se soudcům míti jiné vedlejší honorované funkce v důsledku zásady soudcovské neodvislosti, je povinností poskytnouti jim zvláštní přídavky do pense započitatelné. Není to novum, neboť soudcům již od r. 1931 poskytují se podle usnesení vlády mimořádné odměny za mimořádné výkony, ke kterémuž cíli byla naležena úhrada ve zvýšení soudních poplatků podle zákona č. 120/31. Tato odměna činila zpočátku ročně asi 8 milionů Kč a během doby klesla z úsporných důvodů na pouhých 21/2 milionu Kč ročně, ačkoliv úhrada zůstala táž. Lze jen litovati, že stav státní pokladny nedovoluje, aby přídavky ty byly upraveny jinak a aby i ostatním státním zaměstnancům byly příjmy upraveny tak, aby odpovídaly drahotním poměrům.

Platy státních zaměstnanců jsou skutečně nízké a srážkami byly sníženy na míru sotva snesitelnou. Když se projednával ku konci roku 1931 t. zv. 13. plat, bývalý ministr financí dr Engliš prohlásil v rozpočtovém senátním výboru, že je hrdinstvím sloužiti státu za tak malé platy. Nebyly totiž valorisovány. Uvažme, že přednosta okresního soudu na některém venkovském místě pobírá měsíčně hrubého platu asi 1800 Kč, po srážkách však vyplácí se mu pouze asi 1150 Kč, což je jistě částka zcela nepatrná při srovnání s významnou funkci, kterou zastává. A to soudcové patří k elitě našeho úřednictva, které je vesměs takto nepatrně placeno. Bylo by proto žádoucí, aby alespoň veškeré srážky byly v nejkratší době zrušeny a zaměstnancům byly poskytnuty alespoň takové platy, jak je určuje platový zákon č. 103/26 a o nichž se dr Engliš v r. 1931 vyjádřil, že je hrdinstvím za ně sloužit.

Ústavně-právní výbor dotkl se ještě i~ jiných konsekvencí, jež přivodil nález NSS ve věci soudcovských platů. Na př. jestliže § 97, odst. 2 ústavní listiny, kde se praví "Služební poměry soudců upraví zvláštní zákon" nebyl zkonsumován ani platovým zákonem z r. 1926 a jestliže povinnost upraviti služební poměry soudců vždy a za všech okolností zákonem trvala, trvá a trvati bude vždy, pak logicky vzata všechna nařízení (nikoli zákony) ve věci státních zaměstnanců včetně soudců, vydaná od platnosti Ústavní listiny jsou pro soudce neplatná, pokud nebyla platovým zákonem derogována, a tudíž právně neúčinná, poněvadž pokud šlo o soudce vždy mělo býti použito zákona. Krátce nález NSS způsobil nesporně převrat a do jisté míry i zmatek ve věcech státně-zaměstnaneckých, čemuž ovšem mohlo se snadno předejíti, kdyby vláda místo cesty nařizovací použila zákona, jako se tak dělo vždy, i za monarchie, když šlo o úpravu platů státních zaměstnanců.

Zmocňovací zákon byl sice pohodlnější, leč nyní ty důsledky? A což když ústavní soud prohlásí zmocňovací zákon (bude-li se touto otázkou zabývat) neplatným a odporujícím ústavní listině? Pokud jde o zákony, byly-li zmocňovacím zákonem měněny, věc je jasná. Účinky těchto změn platí, neboť nález Ústavního soudu nepůsobí dozadu, co však s nařízeními, když jejich podklad, t. j. zmocňovací zákon byl by prohlášen neplatným? Neobstojí ani pro minulost. Důsledky je těžko odhadnout.

Snad to bude pro příště výstrahou, aby ve věci tak delikátní, jako jsou platy státních zaměstnanců, postupováno bylo vždy podle ústavy a platných zákonů.

Ústavně-právní výbor zevrubně pojednal o předloze a vzdor svému kritickému stanovisku spatřuje v ní alespoň částečnou likvidaci vleklého sporu o soudcovské platy a srážky z nich pro budoucnost, a proto doporučuje slavnému senátu, aby "zákon o úpravě některých platových poměrů soudců se zřetelem k úsporným opatřením personálním" schválil beze změny, jak se na něm usnesla poslanecká sněmovna a jak je obsažen v tisku sen. 527.

V Praze dne 30. června 1937.

Zimák v. r.,
místopředseda

Pánek v. r.,
zpravodaj.

II.

Sociálně-politický výbor jednal ve své schůzi konané dne 26. června 1937 o vládním návrhu zákona-stran úsporných opatření personálních, uznává důvody v tomto vládním návrhu zákona uvedené a doporučuje senátu, aby osnovu zákona přijal tak, jak se na ní usnesla poslanecká sněmovna ve znění sen. tisku č. 527.

V Praze dne 26. června 1937.

Němeček v. r.,
předseda.

Olejník v. r.,
zpravodaj.

III.

Rozšíření úsporných opatření v osobních platech stát. zaměstnanců i na soudce jest spravedlivé a forma zákona ve smyslu §u 97 ústavní listiny nutná. Při tom zavádí se zvláštní příplatek pro soudce v náhradu za jejich mimořádné úkony. Poněvadž úhradu pro něj podávají soudní poplatky, navrhuje rozpočtový výbor senátu schválení této osnovy zákona tak, jak se na ní usnesla poslanecká sněmovna podle sen. tisku č. 527.

V Praze dne 30. června 1937.

Frant. Jan Kroiher v. r.,
místopředseda.

Dr J. Karas v. r.,
zpravodaj.


Související odkazy