Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1937.

IV. volební období.

6. zasedání.



Tisk 559.

Vládní návrh,

aby byl dán Národním shromážděním souhlas podle či. XIV finančního zákona republiky Československé ze dne 21. prosince 1935, č. 245 8b. z. a n., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1936.

Návrh usnesení:

Národní shromáždění republiky československé souhlasí podle či. XIV finančního zákona republiky československé ze dne 21. prosince 1935, č. 245 Sb. z. a n., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1936, s výdaji státního rozpočtu na rok 1936, které nelze uhraditi přesunem podle čl. XIII uvedeného zákona a to:

A. v kapitole 5. (Ministerstvo národní obrany) až do výše.... 118,745.327.95 Kč,

B. v kapitole 6. (Ministerstvo vnitra) až do výše.......... 595.628.30 Kč,

C. v kapitole 15. (Ministerstvo železnic) až do výše....... 45.52450 Kč,

D. v kapitole 16. (Ministerstvo sociální péče) až do výše...... 115,945.356.05 Kč,

E. v kapitole 17. (Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy) až do výše.......... 48,049.531.95 Kč,

F. v kapitole 18. (Odpočivné a zaopatřovací platy) až do výše.......... 3,907.457.15 Kč,

G. v kapitole 19. (Ministerstvo financí) až do výše...... 548,699.463.59 Kč.

Důvodová zpráva.

Podle státního závěrečného účtu republiky Československé za rok 1936 vyžadují souhlasu Národního shromáždění republiky Československé podle či. XIV finančního zákona na rok 1936, výdaje, které nelze uhraditi ani přesunem podle či. XIII uvedeného finančního zákona, v těchto kapitolách:

A. v kapitole 5. (Ministerstvo národní obrany) až do výše.. 118,745.327.95 Kč,

B. v kapitole 6. (Ministerstvo vnitra) až do výše..... 595.628.30 Kč,

C. v kapitole 15. (Ministerstvo železnic) až do výše.... 45.524.50 Kč,

D. v kapitole 16. (Ministerstvo sociální péče) až do výše.. 115,945.356.05 Kč,

E. v kapitole 17. (Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy) až do výše............ 48,049.531.95 Kč,

F. v kapitole 18. (Odpočivné a zaopatřovací platy) až do výše 3,907.457.5 Kč,

G. v kapitole 19. (Ministerstvo financí) až do výše.... 548,699.463.59 Kč.

Ad A.

V kapitole 5. (Ministerstvo národní obrany) státního rozpočtu na rok 1936 vyžadují souhlasu Národního shromáždění vyšší výdaje 118.745.327.95 Kč.

Překročení v uvedené částce nastalo u výdajů osobních podle platových zákonů a nařízení celkovou částkou.... 46,944.990.85 Kč,

která se sníží o docílené úspory v ostatních osobních výdajích řádných v částce... 7,142.162.65 Kč

a mimořádných v částce........20.000- Kč,

takže skutečné překročení osobních výdajů činí..... 39.782.828.20 Kč.

Překročení doznaly též úvěry na řádné výdaje věcné v celkové částce.... 79,077.694.80 Kč,

která se sníží o úspory docílené ve věcných úvěrech mimořádných v částce... 115.195.05 Kč,

takže skutečné překročení řádných výdajů věcných činí.... 78,962.499.75 Kč.

Skutečné překročení výdajů osobních a věcných činí tudíž úhrnem, jak předem uvedeno...........118,745.327.95 Kč.

Vyšší potřeba na osobních výdajích v celkové částce 39,782.828.20 Kč vznikla jednak přiznáním mimořádného vojenského přídavku vojenským gážistům od 1. dubna 1936 podle vládního usnesení ze dne 13. března 1936 a zvýšením prvního příspěvku na výstroj pro nově jmenované vojenské gážisty podle téhož vládního usnesení, pak rozmnožením počtu vojenských gážistů vzhledem k reorganisaci armády, dále intensivním prováděním výcviku zejména u letectva, čímž vzrostla potřeba na příplatky a přídavky podle platných norem.

Nutno též poznamenati, že úvěry na osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení byly do rozpočtového návrhu na rok 1936 zařaděny nejnižší propočtenou a restringovanou hranicí, která mohla býti dodržena jen za poměrů příznivých, které však v roce 1936 nenastaly.

Větší potřeba na věcných výdajích řádných nutně vyplynula z opatření a ze zvýšené činnosti pro přípravu obrany státu. V rámci těchto opatření sluší jmenovitě uvésti reorganisaci armády a s tím související zvýšení počtu vojenských útvarů a rozšíření centrálního úřadu, jakož i zintensivnění výcvikové činnosti a z toho vyplývající větší spotřebu výcvikového a jiného materiálu všeho druhu a větší potřebu na jeho udržování. Vyššího nákladu vyžádalo si též opatřování naturalií v důsledku vzestupu jejich cen, najmě u masa. Rovněž sociální péče o válečné poškozence a legionáře, jejich rodiny a pozůstalé, vyžádala si v důsledku trvající tísnivé hospodářské situace spojené s nezaměstnaností, nutně vyšších nákladů, než bylo rozpočtem předvídáno.

Ad B.

V kapitole 6. (Ministerstvo vnitra) státního rozpočtu na rok 1936 vyžadují souhlasu Národního shromáždění výdaje v částce 595.628.30 Kč, o níž byly překročeny pouze osobní výdaje této kapitoly, nikoli však celkový její úvěr.

Překročení v uvedené částce nastalo výplatou mimořádného četnického přídavku, na který nemohl býti při sestavování státního rozpočtu na rok 1936 vzat zřetel. Výplatou tohoto přídavku byl překročen úvěr stanovený na osobní výdaje v kap. 6., tit. 3. Četnictvo o 11,627.899.10 Kč. Překročení jest uhrazeno úsporami na osobních výdajích v ostatních titulech kap. 6. státního rozpočtu až na částku 595.628.30 Kč.

Naproti tomu však úspory na věcných výdajích dosahuji výše 2,246.443.30 Kč, takže hospodaření úvěry kap. 6. za rok 1936 končí celkovou úsporou 1,650.815 Kč. Souhlas Národního shromáždění k tomuto překročení osobních výdajů se vyžaduje pouze vzhledem k ustanovení či. XIII, odst. 2 finančního zákona na rok 1936, podle něhož prostředků povolených pro věcné výdaje nesmí býti bez souhlasu podle či. XIV uvedeného finančního zákona použito k hrazení výdajů preliminovaných jako osobní.

Ad C.

V kapitole 15. (Ministerstvo železnic) státního rozpočtu na rok 1936 vyžadují souhlasu Národního shromáždění výdaje v částce 45.524.50 Kč, o níž byly překročeny výdaje osobní a kterou byly zároveň překročeny celkové úvěry této kapitoly o částku 3.741.90 Kč.

Překročení v částce 45.524.50 Kč bylo způsobeno vyšší potřebou na osobní výdaje u titulu 1, § 2.

Ústřední správa o částku............. 73.024.50 Kč,

úsporami na osobních výdajích v § 1. téhož titulu bylo uhrazeno 27.500- Kč,

takže zbývá vyšší výdaj.............. 45.524.50 Kč,

jejž nebylo možno uhraditi vzhledem k ustanovení či. XIII, odst. 2 finančního zákona na rok 1936 (podobně jako ad B) úsporami na výdajích věcných. Proto je nutno pro tento vyšší výdaj žádati souhlas Národního shromáždění podle či. XIV finančního zákona. Překročení toto vzniklo zvýšením stavu zaměstnanců ministerstva železnic ku zdolání prací, vzniklých z důvodů celostátních, zvláště v důsledku rozšířeného investičního programu.

Celkový úhrn překročení úvěru kap. 15. povoleného rozpočtem na rok 1936, dosahuje, přihlédne-li se současně i k celkovým úsporám téže kapitoly za totéž rozpočtové období, úhrnné částky 3.741.90 Kč, při čemž bylo již přihlédnuto k překročení úvěru na osobní výdaje § 2.

V souhlasu Národního shromáždění k vyšším výdajům osobním jest obsažen zároveň souhlas k překročení celkových úvěrů kap. 15. státního rozpočtu na rok 1936 o částku 3.741.90 Kč.

Ad D.

V kap. 16. (Ministerstvo sociální péče) státního rozpočtu na rok 1936 vyžadují souhlasu Národního shromáždění vyšší výdaje....................115,945.356.05 Kč.

Překročení výdajů kap. 16. o uvedenou částku bylo způsobeno vyššími výdaji při těchto titulech a paragrafech:

V titulu 1. jsou překročeny tyto paragrafy:

§ 2. Ústřední správa o.............. 207.140.30 Kč,

§ 3. Sociální pojištění o............. 2,953.017.45 Kč.

V titulu 2. jest překročen

§ 2. Podpora jinakého obecně prospěšného zprostředkování práce o.................. 480.094.30 Kč.

V titulu 4. (Péče o válečné a poválečné poškozence) je překročen

§ 2. Všeobecné výdaje o............. 9,669.949.15 Kč.

V titulu 5. je překročen

§ 4. Péče o nezaměstnané o............126,684.853.20 Kč,

§ 5. Náklad spojený s prováděním zákona ze dne 21. března 1929, č. 43 Sb. z. a n., o státních starobních podporách o 2,948.290.60 Kč

Shora uvedené překročení činí celkem......... 142,943.345- Kč,

z toho je však kryto úsporami v ostatních paragrafech kap. 16. 26,997.988.95 Kč, takže celkové překročení této kapitoly, k němuž je třeba souhlasu podle či. XIV finančního zákona na rok 1936, činí 115,945.356.05 Kč.

K odůvodnění těchto vyšších výdajů se uvádí:

K tit. 1. § 2. Ústřední správa:

Vyšší výdaj vznikl ponecháním smluvních zaměstnanců ve službě k pracím v oboru péče o nezaměstnané a honorováním prací většího rozsahu, konaných v mimo-úředních hodinách.

K tit. 1. § 3. Sociální pojištění:

Překročení úvěru odůvodňuje se urychlenou likvidací nedoplatků státního příspěvku k pensijnímu pojištění za dobu vojenské služby za války z titulu novely čís. 117/1934 Sb. z. a n. a prodloužením platnosti čl. lIl, § 4, odst. 6 vládního nařízení č. 112/1934 Sb. z. a n., o úpravě invalidního a starobního pojištění zemědělských zaměstnanců vládním nařízením č. 216/1936 Sb. z. a n. do konce roku 1936. Překročení snížilo se úsporou na státním příspěvku podle §, 123 zákona č: 221/1924 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří, tím, že nedošlo k poměrnému a očekávanému přírůstku důchodců a pak výplatou pouze smluveného ročního paušálu pojistného za vojíny podle § 253 téhož zákona ve znění II. novely č. 112/934 Sb. z. a n. Vyšší výdaj způsoben byl dále zlikvidováním pohledávky Všeobecného pensijního ústavu, opírající se o § 124, odst. 13 zákona č. 26/1929 Sb. z. a n., o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách.

K tit. 2. § 2. Podpora jinakého obecně prospěšného zprostředkování práce:

Překročení úvěru vzniklo prováděním vládního nařízení č. 217/1936 Sb. z. a n. o zprostředkování práce.

K tit. 4. (Péče o válečné a poválečné poškozence), § 2. Všeobecné výdaje:

Překročení úvěru má hlavní příčinu v tom, že oživly nároky na důchod válečných poškozenců, kteří v dřívějších dobách důchody nepobírali, poněvadž je z nároku vylučoval vyšší příjem. Nárok na důchod v běžném roce zaniká totiž, docílil-li válečný poškozenec určitého vyššího příjmu v roce předcházejícím. Hospodářská krise panující ještě v roce 1935 měla značně nepříznivý vliv i na zaměstnanost a samostatné podnikání válečných poškozenců, kteří pro svou zmenšenou výdělečnou schopnost a slabší sociální postavení spíše podlehli v zostřeném konkurenčním boji, než osoby jiné. Příjem válečných poškozenců proto v mnohých případech klesl pod stanovenou hranici, takže osoby tyto mohly uplatniti a také uplatnily svůj oživlý nárok na důchod po př. i za léta minulá.

K této hlavní příčině přistoupily i jiné drobnější příčiny s ní související, jako na př. nároky rodin invalidů umístěných v ústavním léčení na poloviční důchody.

K titulu 5, § 4. Péče o nezaměstnané.

Dlouho trvající hospodářská krise nedoznala ještě v roce 1936 podstatného zlepšení a vyplývající z ní mimořádná nezaměstnanost byla i v tomto roce značného rozsahu. V důsledku toho nebylo možno vystačiti s údělem 650,000.000 Kč, zařaděným v článku III, odst. 4. finančního zákona na rok 1936 na péči o nezaměstnané z důvodu mimořádných hospodářských poměrů. V roce 1936 bylo vydáno v rámci zákonné péče o nezaměstnané na státním příplatku k podporám, vypláceným nezaměstnaným odborovými organisacemi ........ 304,018.868.85 Kč,

na produktivní péči o nezaměstnané podle či. IV zákona č. 74/1930 Sb. z. a n.............. 75,738.991.30 Kč,

na pomocné akce, jež se konaly podle usnesení vlády pro nezaměstnané a omezeně pracující a byly fakultativní povahy, bylo vydáno ................ 393,054.639- Kč.

Výdaje týkaly se těchto pomocných podpůrných akcí: státní stravovací akce, mléčné akce pro děti nezaměstnaných, akce vánoční, chlebové, uhelné, ošacovací, ochranné akce pro nezaměstnaný dorost, rozšíření nouzové zimní akce (příděl brambor a poživatin), dále vyživovací akce pro děti nezaměstnaných v zimě, mimořádného příspěvku nouzovým okresům a průmyslovým městům na péči o nezaměstnané a příspěvku k podporám čs. příslušníků v cizině z důvodu nezaměstnanosti.

Z uvedených prostředků na péči o nezaměstnané byla prováděna ministerstvem veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy státní ozdravná a léčebná péče pro děti nezaměstnaných nákladem 5,000.000 Kč a ministerstvem školství a národní osvěty akce pro nezaměstnanou inteligenci nákladem 150.000 Kč.

Věcný náklad na péči o nezaměstnané, v němž zahrnut je též státní režijní příspěvek odborovým organisacím, zprostředkujícím výplatu státního příplatku k podpoře v nezaměstnanosti, za roky 1935 a 1936, činil ........ 9,942.576- Kč.

Na dopravu osob nezaměstnaných. po dráze bylo vydáno.. 506.775.45 Kč.

Na statistiku v oboru péče o nezaměstnané z úvěru 2,000.000 Kč, preliminovaného jako mimořádný výdaj bylo vydáno...471.708.60 Kč,

takže celkový věcný náklad na péči o nezaměstnané v roce 1936 činil ..................... 783,733.559.20 Kč.

K tit. 5. § 5. Náklad spojený s prováděním zákona ze dne 21. března 1929, č. 43 Sb. z. a n., o státních starobních podporách:

V roce 1936 byl počet percipientů státních starobních podpor vyšší, než bylo v rozpočtu předpokládáno. Příčinu dlužno hledati i zde v hospodářské krisi, neboť zhoršené výdělkové poměry způsobovaly, že o přiznání státní starobní podpory se přihlásily a podmínky pro přiznání splňovaly i osoby, které dříve o tuto podporu se neucházely, neboť jejich dřívější zdroje výživy v důsledku stávající krise většinou odpadly.

Ad E.

V kapitole 17. (Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy) státního rozpočtu na rok 1936 vyžadují souhlasu Národního shromáždění vyšší výdaje 48,049.531.95 Kč. Překročení v uvedené částce vzniklo z vyšší potřeby u tit. 1,

§ 2. Ústřední správa o.............. 311.297.30 Kč

a u tit. 1, § 7. Léčebné výdaje o........... 49,880.342.75 Kč,

celkem tudíž o................. 50,191.640.05 Kč.

Úsporami ve výdajích ostatních paragrafů tit. 1. a tit. 2. v celkové výši................. 2,142.108.10 Kč

bylo sníženo toto překročení na částku........ 48,049.531.95 Kč,

k níž jest zapotřebí souhlasu Národního shromáždění, jak uvedeno shora.

Překročení vzniklo tím, že zvětšením počtu veřejných všeobecných nemocnic na Slovensku a na Podkarpatské Rusi a rozšiřováním ústavů již stávajících vzrůstal enormně počet ošetřovacích dnů těchto ústavů, což se obráželo ve vyšších nákladech na léčebném právě tak, jako stále stoupající drahota životních potřeb nutně se jevila ve zvyšování ošetřovacích sazeb léčebných ústavů vůbec.

Dále dlužno poukázati i na tu okolnost, že hospodářská krise, jejímž důsledkem byla velká a všeobecná nezaměstnanost několik roků trvající, přesunula hrazení léčebných nákladů, k nimž v normální době byly povinny nemocenské pojišťovny, na stát.

Tím vzrostl dluh státní správy do konce roku 1935 na obnos cca 64 milionů Kč. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy přes veškerou úspornou snahu nemohlo již déle nápravu odkládati, neboť neplacením léčebných nákladů beztak již kritický stav v. v. nemocnic na Slovensku a v Podkarpatské Rusi byl by ještě dále zvyšován.

Ad F.

V kapitole 18. (Odpočivné a zaopatřovací platy) vyžadují souhlasu Národního shromáždění vyšší výdaje celkem... 3,907.457 Kč 15 h.

Překročení bylo způsobeno vyšší potřebou:

v titulu 1,!§ 1. Odpočivné a zaopatřovací platy civilní... 11,775.093 Kč 80 h

v titulu 5, § 3. Léčení podpůrné........... 718.715 Kč 60 h.

Uvedená překročení činí tedy celkem......... 12,493.809 Kč 40 h,

z čehož kryto je úsporami v ostatních titulech a paragrafech. 8,586.352 Kč 25 h.

K tit. 1, § 1. Odpočivné a zaopatřovací platy civilní.

Překročení nastalo vyšší potřebou na trvalé výslužné, ježto byl značný počet zaměstnanců dán na odpočinek po dosažení věkové hranice, při čemž přibylo příjemců s vyššími' odpočivnými platy. Většího nákladu bylo dále třeba na vdovské pense pro veliký počet úmrtí ženatých aktivních zaměstnanců. Mimo to byly větší výdaje na příspěvcích na výchovu a na sirotčích pensích a na darech z milosti v zemi Slovenské.

K tit. 5, § 3. Léčení podpůrné.

Podpůrná léčebná péče vyžadovala větších nákladů, poněvadž v roce 1936 byla zlepšena po zkušenostech minulých let a poněvadž více pensistů se dožadovalo výhod této péče.

Ad G.

V kapitole 19. (Ministerstvo financí) vyžadují souhlasu Národního shromáždění vyšší výdaje celkem...... 548,699.463 Kč 59 h.

K překročení výdajů nedošlo v titulech 1, 2, 3 a 4 kapitoly 19. státního rozpočtu na rok 1936, tedy v oněch výdajích," které týkají se především vlastní činnosti finanční správy a kde bylo naopak docíleno z úvěrů uvedených titulů význačných úspor v úhrnné výši 21,068.623 Kč 45 h, a to:

v titulu 1. Ministerstvo financí........... 1,999.160 Kč 25 h,

v titulu 2. Podřízené úřady a orgány.........17,462.068 Kč 60 h,

v titulu 3. Veřejné dávky............. 1,592.605 Kč 35 h,

v titulu 4. Monopoly................14.789 Kč 25 h,

úhrnem tedy v titulu 1 až 4... 21,068.623 Kč 45 h.

.Překročeny byly jen výdaje v titulu 5. "Všeobecná pokladní správa", a to hlavně výdaje, jako jsou závazky z převzatých záruk, případně takové výdaje, s nimiž nemohlo býti při sdělávání rozpočtu počítáno.

Překročení v titulu 5. činí.............569,768.087 Kč 04 h;

odečtením úspor v titulu 1 až 4 ............ 21,068.623 Kč 45 h,

snižuje se celkové překročení kapitoly 19. "Ministerstvo financí" na rok 1936 na ............... 548,699.463 Kč 59 h.

Překročení v titulu 5. ve výši ............ 569,768.087 Kč 04 h

je způsobeno zvýšením potřeby hlavně:

1. v titulu 5, § 1. Příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu o ................ 198,711.979 Kč 55 h

2. v titulu 5, § 2, pol. 3. Nákup. cenných papírů .... 150,359.802 Kč 80 h

3. v titulu 5, § 2, pol. 3a). Výlohy spojené s regulací kursů státních ukládacích papírů ........... 1,446.252 Kč 15 h

4. v titulu 5, § 2, pol. 6. Náhrady vzešlé státu Rumunskému z vyúčtování pohledávek a závazků ze správy solných dolů v Akně Slatině ............... 303.780 Kč 85 h

5. v titulu 5, § 4, pól. 2. Závazky z převzatých záruk.. 18,546.705 Kč 90 h

6. v titulu 5, § 5, pol. 4a). Výdaje pomocné akce státní na vybudování obce Výloku............2,114.668 Kč 05 h

7. v titulu 5, § 5, pol. 8. Částečná náhrada ztrát Bance čsl. legií za záruky převzaté za splnění soudního vyrovnání Úvěrní banky v Žilině ............. 10,000.000 Kč - h

8. v titulu 5, § 5, pol. 9. Vklad u Zemské banky v Praze pro Svaz živnostenských úvěrních ústavů a družstev pro Slovensko a Podkarpatskou Rus v Bratislavě ...... 7,000.000 Kč - h

9. v titulu 5, § 5, pol. 10. Státní vklad u Zemské banky v Praze pro Ústřední jednotu živnostenských záložen a družstev středostavovských, zapsané spol. s r. o. v Praze 3,000.000 Kč - h

10. v titulu 5, § 5, pól. li. Státní vklad Tatra-bance, uč. spol. v Turč. Sv. Martině ............ 60,000.000 Kč - h

11. v titulu 5, § 5, pól. 12. Státní sanační vklad u Čsl. reeskontního a lombardního ústavu v Praze pro zápůjčku ústavu Deutsche Landbank v Děčíně ........ 700.000 Kč - h

12. v titulu 5, § 5, pól. 14. Převod vkladu z kons. fondu (do Zemské banky v Praze pro Mor. banku) na etát... 140,000.000 Kč - h.

Podotýká se, že, pokud úhrn překročení v titulu 5. přesahuje shora uvedenou -částku 569,768.087 Kč 04 h, je tato diference kryta úsporami v mezích samotného titulu 5.

K 1. Tit. 5, § 1. Příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu.

Na úhradu potřeb státního dluhu přispěly státní podniky, státní fondy a samosprávné svazky částkou.......462,611.530 Kč 80 h.

Další příjem tvořily:

Úhrada ze zvláštních zdrojů příjmových........439,885.297 Kč 15 h,

úhrada z příjmů jiného druhu...........71,008.029 Kč 50 h,

výtěžek z úvěrních operací činil...........170,854.915 Kč - h.

Těmito příjmy byla opatřena úhrada ve výši...... 1.144,359.772 Kč 45 h.

Proti celkové potřebě, která činila.........2.129,085.952 Kč - h,

zbylo uhraditi státní správě zbytek potřeby ve výši.... 984.726.179 Kč 55 h.

Porovná-li se skutečná potřeba...........984,726.179 Kg 55 h

s příspěvkem státní správy na úhradu státního dluhu, preliminovaným v rozpočtu kapitoly 19, tit. 5, § 1, pól. 1 částkou 786,014.200 Kč - h,

zbývá ve skupině IV v roce 1936 nekrytá potřeba.... 198,711.979 Kč 55 h.

K 2. Tit. 5, § 2, pol. 3. Nákup cenných papírů.

Překročení způsobeno bylo hlavně zúčtováním kursovní hodnoty cenných papírů, které tvořily, krytí pro pohledávku Zemské banky v Praze za Ústřední bratrskou pokladnou, jež provedením ustanovení § 82e), odst. 3 zákona č. 20071936 Sb. z. a n., o pojištění u báňských bratrských pokladen, přešly z majetku Ústřední bratrské pokladny do vlastnictví státu. Dále nákupem 8%ní čsl. zahraniční půjčky a zúčtováním protihodnoty 5% dluhopisů půjčky práce, jichž strany použily podle ustanovení § 12 zákona ze dne 21. března 1933, č. 48 Sb. z. a n., o půjčce práce, k zaplacení daně dědické a pozůstalostního poplatku nemovitostního.

Jde toliko o položku zúčtovací, jež vyjadřuje ryzí výsledek na hotovosti, který odpovídá vzájemnému výsledku obratů v cenných papírech.

K 3. Tit. 5, § 2, pol. 3a). Výlohy spojené s regulací kursů státních ukládacích papírů.

Jde tu o dodatečnou úhradu výloh, které finanční správě vzešly v roce 1934 z intervenční činnosti Čsl. reeskontního a lombardního ústavu při regulací kursů ukládacích státních papírů.

K 4. Tit. 5, § 2, pol. 6. Náhrady vzešlé státu Rumunskému z vyúčtování pohledávek a závazků ze správy solných dolů v Akně Slatině.

Zde je vyúčtována část pohledávky Rumunského státu vzniklá ze správy solných dolů v Akně Slatině v době od 1. června 1919 do 1. července 1920, a to v rámci ustanovení dohody mezi republikou Československou a" královstvím Rumunským ze dne 22. prosince 1930 o odškodnění za státní lesy Hutá v oblasti Remete-Franzensthal (v bývalé župě Marmarošské) a dodatkového protokolu ze dne 20. června 1934.

K 5. Tit. 5, § 4, pol. 2. Závazky z převzatých záruk.

Překročení způsobeno bylo hlavně realisací státní záruky převzaté za zápůjčku 20,000.000 Kč s příslušenstvím, poskytnutou Chmelařskému syndikátu Zemskou bankou v Praze pro výkup' sklizně chmele v roce 1930, jež včetně úroků dosáhla částky 25,070.933 Kč a zúčtováním dvou anuit, které byly zaplaceny v roce 1936 za Pražské vzorkové veletrhy, akc. spol. v Praze, Ústřední bance čsl. spořitelen z titulu státní záruky podle zákona ze dne 12. července 1927, č. 109 Sb. z. a n., převzaté! vládním usnesením ze dne 28. června 1928.

K 6. Tit. 5, § 5, pól. 4a). Výdaje pomocné akce státní na vybudování obce Výloku.

Tento nepreliminovaný výdaj vznikl zúčtováním pohledávky podniku Státní lesy a statky za dodávku dřeva pro výstavbu domků ve Výloku, provedenou ve státní pomocné akci pro postižené v roce 1933 živelní pohromou.

K 7. Tit. 5, § 5, pol. 8. částečná náhrada ztrát Bance čsl. legií za záruk y převzaté za splnění soudního vyrovnání Úvěrní banky v Žilině.

Tato náhrada byla provedena podle vládního usnesení ze dne 20. března 1936. Výše náhrady byla stanovena na podkladě zevrubného vyšetření finančního stavu Úvěrní banky v Žilině ke dni 31. prosince 1934 Jednotou, revisním a důvěrnickým sdružením čsl. bank v Praze, a náhrada byla vyplacena, když Legiobanka závazně prohlásila, že po její výplatě nebude již činiti na stát žádných nároků z důvodů likvidace Úvěrní banky v Žilině a ze splnění soudního jejího vyrovnání.

K 8. Tit. 5, § 5, pol. 9. Vklad u Zemské banky v Praze pro Svaz živnostenských úvěrních ústavů a družstev pro Slovensko a Podkarpatskou Rus v Bratislavě.

Vklad povolen byl Svazu podle vládního usnesení ze dne 19. června 1936, a to výhradně k zaplacení jeho dluhu u Zemské úřadovny pro pojišťování dělníků na Slovensku v Bratislavě a je zúročitelný 2,5%.

K 9. Tit. 5, § 5, pol. 10. Státní vklad u Zemské banky v Praze pro Ústřední jednotu živnostenských záložen a družstev středostavovských, z. s. s r. o. v Praze.

Vklad povolen byl podle vládního usnesení ze dne 9. července 1936. Vklad je zúročitelný 2%.

K 10. Tit. 5, § 5, pol. li. Státní vklad Tatra - bance, uč. spol v Turč. Sv. Martině.

Jde o etátní vyúčtování státního vkladu, který byl dosud (od roku 1929) veden jako součást pokladních hotovostí ústřední státní pokladny. Pro vklad platí ustanovení všeobecných sanačních podmínek, schválených vládním usnesením ze dne 28. července 1932.

K 11. Tit. 5, § 5, pol. 12. Státní sanační vklad u Čsl. reeskontního a lombardního ústavu v Praze pro zápůjčku ústavu Deutsche Landbank v Děčíně.

Vklad tento byl povolen za tím účelem, aby společenstvu Deutsche Landbank v Děčíně bylo umožněno poskytovati zápůjčky drobným vkladatelům na podkladě jeho vkladních knížek. Do konce roku 1936 nebylo ho však použito.

K 12. Tit. 5, § 5, pol. 14. Převod vkladu z konsolidačního fondu (do Zemské banky v Praze pro Moravskou banku) na etát.

Jde o etátní vyúčtování části vkladu, povoleného podle vládního usnesení ze dne 28. dubna 1927 z prostředků fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu, zřízeného podle či. XVII, odst. 1 finančního zákona ze dne 15. prosince 1926, č. 221 Sb. z. a n., na rok 1927. Vklad byl vyplacen již v roce 1928 a etátní vyúčtování se provádí nyní, aby se fondu uvolnily prostředky ke splnění povinnosti přispěti na úhradu výdajů státního dluhu v letech 1935 a 1936 podle ustanovení finančních zákonů na tyto roky. Na vyúčtovanou částku se vztahují ustanovení všeobecných sanačních podmínek, schválených vládním usnesením ze dne 28. července 1932.

V Praze dne 6. listopadu 1937.

Předseda vlády:

Dr M. Hodža v. r.

Ministr financí:

Dr Kalfus v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP