Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1937.

 

IV. volební období.

6. zasedání.

 

Tisk 620.

 

Zpráva

 

I. živnostensko-obchodního výboru
II. národohospodářského výboru

k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 604) o vládním návrhu zákona, kterým se částečně mění a doplňuje zákon ze dne 24, června 1932, č. 105 Sb. z. a n.,

o zřizování provozoven na výrobu cukru z řepy.

 

I.

 

Poměry nejenom na našem, ale jmenovitě na světovém trhu vynutily si omezení cukerní výroby. Jinak bylo by došlo k takovému zhroucení cen, že cukerní výroba stala by se naprosto nerentabilní a pozvolna by zanikala. Pro náš stát cukerní výroba má zvláště veliký význam jak v souvislosti s naším řepařstvím, tak i v souvislosti s celým naším národním hospodářstvím. Připomínám, že byly doby, kdy na vývozu cukru závislé bylo zásobování obyvatelstva, neboť bylo to řepařství a cukrovarnictví, které v době popřevratové opatřovalo potřebné valuty na nákupy nedostávajících se potravin. I dnes přínos hodnotných devis, získaný vývozem cukru, je naší Národní bance velmi vítaný a umožňuje nákup důležitých surovin pro náš průmysl na př. textilní. Z uvedeného je patrno, že otázka existence našeho cukrovarnictví není jen otázkou řepařů a cukrovarníků, ale celého národního hospodářství a dnes jmenovitě také průmyslového dělnictva, neboť, jak již jsem výše uvedl, umožňuje koupi a dovoz důležitých surovin. Mezinárodní úmluva cukernická vyžaduje pevnou organisaci cukrovarnickou ve všech zemích, které k této úmluvě přistoupily, tedy také u nás jako ve státě, kde značná část výroby cukerní se vyváží. Aby naše cukrovarnictví bylo schopno takovou mezinárodní úmluvu nejen uzavříti, ale také dodržeti, proto bylo vydáno nařízení ze dne 24. června 1932 čís. 105 o zřizování provozoven na výrobu cukru z řepy, který byl prodloužen vládním nařízením čís. 185/1934 a.čís. 235/1935 Sb. z. a n. do 31. prosince t. r. Jistě že vyžaduje dobré jméno naší republiky, aby všichni její občané a jejich hospodářské organisace mohli dodržeti dané slovo.

 

Poměry v mezinárodní výrobě cukerní se sice od roku 1922 zlepšily, ale ne tak, aby nebyly dále nutné výše zmíněné dohody. Tím trvají dále důvody, proč bylo vydáno vládní nařízení č. 105 z roku 1932 a vláda předložila návrh na jeho prodloužení. Ve svém celku kryje se s původním návrhem a pozměňuje v §u 1, 2 a 5. Zůstává omezení, že zřizování nových cukrovarů je možné jen tehdy, je-li nejbližší cukrovar vzdálen po dráze nejméně 30 km, anebo není-li spojeni drahou nejméně 15 km. Pokud pak nejsou splněny tyto předpoklady, může býti dán souhlas k zřízení nového cukrovaru podle nového znění zákona pouze se souhlasem vlády, na místo dřívějšího ustanovení, kterým příslušné svolení dávalo ministerstvo obchodu, průmyslu a živností s ministerstvem zemědělství a min. sociální péče. Touto změnou má býti správně dokumentováno, že otázka cukrovarnická není pouze otázkou zemědělskou a otázkou průmyslu, ale je vyšším zájmem národohospodářským a proto povolování nových cukrovarů bylo přeneseno na celou vládu.

 

Doplňuje se § 1, odst. 4, aby byly odstraněny dřívější pochybnosti a zamezeno mylnému výkladu zákona. Proto vymezuje se přesněji pojem cukru tak, že se jím rozumí každé sladidlo získané zpracováním řepy anebo zpracováním produktů, případně zbytků dřívějšího zpracování řepy, pokud je způsobilé k lidskému požívání, ať již samo o sobě anebo smíseno s jinými látkami. Toto doplnění platného zákona jest jistě správné, poněvadž přináší jistotu pro cukrovarnický průmysl a bezpečnost pro úřední postup.

 

Stejně tak doplňuje se § 2 jasnějším zněním, že z cukrovarů zřízených za platnosti zákona, smí býti zdaněno, vyklizeno v jednom výrobním roce nejvýše 8,5 kg cukru z každých 100 kg zpracované řepy a že zmíněných 8,5 kg rozumí se v hodnotě surového cukru.

 

V § 5 pak se stanoví, že nový zákon platí do 31. prosince 1940.

 

Předložená osnova vládního návrhu má zabezpečiti nutný klid pro cukrovarnictví, má na mysli stejně zájmy zemědělské, ale nepomíjí při tom ani zájmů spotřebitelských. Každé rozšiřování výroby, v době pokleslých odbytových možností, muselo by se nakonec nepříznivě projeviti v ceně cukru na úkor spotřebitelů. Je proto v zájmu konsumentů, aby výroba cukru byla účelně rozdělena tak, aby celková režie na každý kg cukru byla co nejmenší.

 

Živnostensko-obchodní výbor proto doporučuje, aby osnova zákona byla přijata senátem N. S. ve znění sen. tisku č. 604.

 

V Praze dne 20. prosince 1937.

Pechman v. r.,

předseda.

Josef Sechtr v. r.,

zpravodaj.

 

II.

 

Cukerní průmysl má velký národohospodářský význam pro náš stát. Nejen že vyrobí potřebné množství cukru pro domácí spotřebu, ale zůstává ještě značné množství pro vývoz. Zhoršením světových poměrů na trhu cukerním klesl náš dřívější vývoz na pouhý zlomek. Tak v kampani 1925-26 činil vývoz 10,804.705 q, což tehdy činilo 71,54% celkové naší výroby, která téhož roku obnášela 15,102.29 q cukru v hodnotě suroviny. Mezinárodní dohodou o úpravě výroby a prodeje cukru sjednanou 6. května t. r., byly přiznány vývozní kontingenty na příštích 5 let následovně: V prvém roku 3,400.000 q, v druhém roce 3,100.000 q, v třetím roce 2,750.000 q, ve čtvrtém a pátém roce á 2,500.000 q. Tato kvota nedosahuje ani 1 vývozu z r. 1925-26. Celková výroba cukru v Československu poklesla z 15 mil. q v roce 1925 na 7 mil. q, kteréžto množství je odhadnuto pro výrobu letošní. Tedy obnáší necelých 50% tehdejší výroby. Počítáme-li s domácím konsumem asi 3 1 mil. q, pak representuje vývozní kvota stále ještě kolem 50% celkové výroby. Je sice pravda, že vývoz cukru není nyní pro nás tak výhodný jak tomu bylo dříve, zvláště v době popřevratové, kdy byl pro nás cukr bílým zlatem. V té době prodávali jsme do ciziny cukr až za 14 Kč 1 kg a v období tří let 1919 až 1921 utržili jsme za vývozní cukr 7,842.000 Kč v dobrých valutách, z čehož na přebytcích bylo odvedeno státní pokladně 4 miliardy 85 mil. Kč a tak zajištěny byly finance mladého státu. V této době není ovšem vývoz cukru tak výhodný jako dříve, ba dokonce udržuje se i za cenu různých výhod a podpor se strany státu. Přesto jsou u nás snahy na zodpovědných místech, aby vývoz byl zachován, neboť to má velký národohospodářský i sociální význam pro náš stát. Toto stanovisko také hájili letos v květnu v Londýně na mezinárodní konferenci zástupci Československa, kteří také vděčně vzpomínají úspěšného zásahu při tomto jednání našeho vyslance v Londýně Jana Masaryka. Vývozní kvoty londýnskou dohodou pro Československo stanovené odpovídají plně naším potřebám a bude nutna v příštích letech určitá restrikce výroby cukru a tím i osevu řepního, přesto nutno přiznati, třebaže rozsah výroby cukru bude nutno zčásti omeziti, nebude však míti tak rušivých následků, jako kdybychom ztratili nebo se vývozu cukru vzdali úplně. To by mělo v zápětí zastavení výroby cukru v plné polovici cukrovarů a mělo by to nedozírné následky nejenom, že by zde zůstali desetitisíce dělníků a úředníků bez místa, ale způsobilo by to i citelné poruchy v celé řadě jiných průmyslových podniků a živností s cukrovarnictvím souvisejících. Je to celý řetěz nejrůznějších druhů lidské práce, než se dospěje od zasetí cukrovky k hotovému zboží, čímž se umožňuje zaměstnání zase dalších desetitisíců lidí, kteří jsou zúčastněni při pěstování řepného semene, při kultuře řepy, při výrobě umělého hnojiva, při výrobě hospodářských strojů, zařízení cukrovarů, dopravních prostředků, při těžbě uhlí a koksu, vápence, při výrobě pytlů, filtračních látek, dřeva, lihu, papíru, dále při obchodě, hlavně ale také při dopravě. Jistě stojí za povšimnutí, že ku př. v kampani 1925-26 spotřeboval cukerní průmysl 1,750.000 tun uhlí, 50.000 tun koksu, 530.000 tun vápence, 800.000 m2 filtračních látek a na obaly 9,300.000 pytlů. To jsou jen ty nejhlavnější potřeby a tohoto množství bylo zapotřebí v době největšího rozmachu cukerního průmyslu. Poklesla-li dnes cukerní výroba o 50%, je tedy zapotřebí také úměrně menší množství uvedených potřeb, tedy asi polovic, ale i tato kvanta jsou úctyhodná. Všechny tyto potřeby a výrobky jsou dopravovány na svá místa po silnicích, zčásti také po vodě, ale hlavně po železnicích a dopravuje se po dráze ročně cca 8 až 10 mil. tun potřeb a výrobků průmyslu cukrovarnického. Je to jistě vydatný příspěvek ku zlepšení bilance státních drah. Je také nutno upozorniti, že cukerní průmysl přispívá velkou částkou do státní pokladny ve formě daní. V uzávěrce státního účtu za rok 1936 je uvedeno 606,898.000 Kč daně spotřební z cukru, rovněž v rozpočtu na rok 1938 je preliminován na tento účel 620,000.000 Kč. Mimo toho platí cukerní průmysl daň výdělkovou a obratovou. Jsou to obnosy, bez kterých ministr financí by se těžko obešel.

 

Z uvedeného je zřejmo, jak široce a mnohostranně zasahuje cukerní průmysl do hospodářského života a jak velký národohospodářský význam má pro náš stát. Má-li cukrovarnický průmysl všechny tyto úkoly za dnešních těžkých mezinárodních poměrů na trhu cukerním splniti, je samozřejmé, že je k tomu zapotřebí dokonalé organisace, která by zaručovala klidný chod ve výrobě cukerní. Náš cukerní průmysl tvoří společně s řepařskými odborovými jednotami ukázněnou organisaci, která pak umožňuje dojednávání závažných úmluv i na mezinárodních konferencích. Jedno z těchto ujednání je také dohoda londýnská, kterou uschválila také naše vláda. Je-li u nás vysloveno jasně a zřetelně stanovisko, že mezinárodní úmluvy nutno dodržovati, pak to musí platiti i o londýnské dohodě cukerní. Nelze tedy připustiti, aby ve státě se podnikalo něco, co by mohlo ztěžovati nebo dokonce rozvrátiti hospodářství řepní a cukerní. Toto by mohlo nastati, kdyby bez ohledu na celkovou situaci cukerního hospodářství zřizovaly se další nové cukrovary z důvodů lokálních potřeb nebo snad i z důvodů stranických, bez ohledu na to, je-li to hospodářsky odůvodněno, nebo ne. Bylo by přece naprosto neekonomické, ba dokonce protismyslné budovati nový cukrovar v bezprostřední blízkosti cukrovaru stávajícího. Proto byl v roce 1932 vydán zákon ze dne 24. června. čís. 105 Sb. z. a n. o omezení zřizování provozoven na výrobu cukru z řepy. Dle tohoto zákona možno zříditi novou provozovnu na výrobu cukru z řepy jen tehdy, je-li stanoviště nové provozovny vzdáleno od nejbližší Provozovny na výrobu cukru z řepy po dráze nejméně 30 km a není-li spojení s drahou nejméně 15 km. Mimo toho je stanoveno, že v nové provozovně smí se vyrobiti 8,5 kg cukru ze 100 kg řepy, čímž se staví nová provozovna ve svých povinnostech na roveň stávajícím cukrovarům.

 

Předloženým vládním návrhem zákona mění a doplňuje se výše uvedený zákon a to v § 1, v odst. 2. nahrazují se slova: "Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností v dohodě s ministerstvem zemědělství a ministerstvem pro zásobování lidu" slovem: "vláda". Touto změnou má býti dokumentováno, že otázka cukrovarnická je velkého významu pro stát. V § 1, odst. 4., kterým je vymezen pojem cukru tak, že se jím rozumí každé sladidlo, získané zpracováním řepy, anebo zpracováním produktů, příp. zbytků dřívějšího zpracování řepy, pokud je způsobilé k lidskému požívání ať již samo o sobě nebo smíseno s jinými látkami.

 

Toto doplnění platného zákona je účelné, poněvadž přináší jistotu pro cukrovarnický průmysl a bezpečnost pro úřední postup. Je nutno upozorniti, že vaření řepného syrupu výhradně pro spotřebu vlastní domácnosti nebude tím dotčeno. V § 2 doplňuje se jasnějším zněním,, jak nutno pojímati možnost výroby 8,5 kg cukru ze 100 kg řepy a to vsunutím slov "za 8,5 kg v hodnotě surového cukru".

 

Konečně v § 5 nahrazují se slova: "dnem 31. prosince 1937" slovy: "dnem 31. prosince 1940". V původním vládním návrhu, který byl předložen poslanecké sněmovně, měl býti zákon tento prodloužen o 5 let do konce roku 1942 z toho důvodu, že mezinárodní závazky na londýnské konferenci učiněné jsou také na 5 roků dohodnuty. Vzhledem k velkému významu klidného vývoje v hospodářství cukrovarnickém a řepařském doporučuje národohospodářský výbor schválení předložené osnovy zákona ve znění, jak byla v poslanecké sněmovně odhlasována a jak je obsažena v sen. tisku č. 604.

 

V Praze dne 20. prosince 1937.

Jan Kotrba v. r.,

místopředseda.

Jakubec v. r.,

zpravodaj.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP