Předseda: Josef David.
Místopředsedové: Gottier, Tymeš, Petr, Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé: dr Bureš, Sova.
267 poslanců podle presenční listiny.
Zástupci vlády: předseda
vlády Fierlinger; náměstkové
předsedy vlády: Široký, dr Šrámek,
Ursíny; ministři: Ďuriš,
Hála, arm. gen. Hasal, Kopecký,
Laušman, Majer, Masaryk, dr Nejedlý,
Nosek, dr Pietor, dr Procházka, dr
Ripka, dr Stránský, arm. gen. Svoboda,
dr Šrobár; státní tajemníci:
dr Clementis, gen. dr Ferjenčík, Lichner.
Předseda Nejvyššího
kontrolního účetního úřadu
dr Friedmann.
Z kanceláře sněmovní:
Tajemník PNS dr Madar, jeho zástupci dr Záděra,
dr Ramajzl.
Předseda Jos. David zahájil schůzi v 10 hod. 28 min. a konstatoval, že sněmovna je způsobilá jednati.
Klub poslanců československé
sociální demokracie oznámil, že zvoleni
byli: předsedou posl. Hladký, místopředsedy:
posl. Kratochvíl, Bělíková,
Kaplan; jednatelem posl. dr Bernard; pokladníkem
posl. Kubát.
Členy předsednictva:
posl. Podhorský, Sedlák, Antonín
Gottvald, Hatina; revisory účtů
posl. Pravoslav Nosek, Holub.
Zároveň 50 poslanců spolu s předsednictvem klubu oznámilo podle §u 15 jedn. řádu, že jsou členy klubu.
Jsou to posl. Fierlinger, Laušman,
Majer, Tymeš, Jungwirthová, Vilím, dr John,
Straňák, dr Peška, Hatina, Pavlán, Smejkal,
Vaněk, Černo, Görner, dr Veverka, Hladký,
Bělíková, dr Vojtěch Erban, Vašek,
dr Maiwald, Sedlák, Jan Novotný, Maleček,
Jodas, Přibylová, dr Kratochvíl, Antonín
Gottvald, Skaunic, dr Bernard, Cígler, Kaplan, Pravoslav
Nosek, Větr, dr Hlaváček, Holub, Trubecký,
Podhorský, Konopa, Machát, prof. dr Bělehrádek,
Evžen Erban, Cipro, Kubát, inž. Kafka, Míčka,
Sajal, Lindauer, Vaverka, dr Hájek.
Předseda (zvoní): Slovo si vyžádal pan předseda vlády Fierlinger k prohlášení podle §u 64 jedn. řádu.
Dávám mu slovo.
Předseda vlády
Fierlinger: Slavné Národní shromáždění!
Nyní, kdy Prozatímní Národní
shromáždění zahájilo již
svoji činnost a vláda považuje za svou povinnost
složiti ze své činnosti úcty, dovolte
mně, abych jménem vlády podal vám
alespoň zhuštěný obraz o tom, jak vláda
svůj program plnila a jakých vysledků dosáhla.
Vláda se ujala své
činnosti v době, kdy válka ještě
nebyla skončena, a proto pochopitelně prvým
jejím úkolem bylo poskytnouti veškerou pomoc
Rudé armádě, vítězně
postupující Slovenskem směrem na západ,
co nejrychleji provésti mobilisaci všech vlastních
branných sil a vystupňovati válečné
úsilí na osvobozeném území
republiky. Navazujíce na úspěšné
vojenské akce našich zahraničních vojenských
jednotek snažili jsme se přinésti co největší
podíl ke konečnému vítězství
spojeneckých armád, kterým tolik vděčíme
za naše osvobození. Přistoupili jsme k naší
činnosti za okolností mimořádně
těžkých, vyvolaných válečnými
událostmi, jež se v plném rozsahu rozvinuly
na území republiky. Události na bojištích
nabyly rychlého spádu, takže krátkého
pobytu v Košicích a ještě kratší
zastávky v Bratislavě použila vláda
především k přípravě na
budoucí úkoly, o nichž jsme již tenkrát
tušili, že nebudou snadné. Vždyť jsme
stáli před úkolem obnoviti hospodářský
život v zemi, jež tolik utrpěla šestiletou
okupací a nakonec válkou, vybudovati demokratický
státní systém na rozvalinách nacistického
okupačního režimu, který po sobě
zanechal jen zkázu a spoušť. Dne 5. dubna 1945
předstoupila vláda v Košicích se svým
programem a od tohoto dne snažila se ze všech svých
sil postupně a důsledně uskutečňovati
jednotlivé jeho body. Je na tomto shromáždění,
aby posoudilo, do jaké míry se jí podařil
tento veliký úkol a jak veliký kus cesty,
vedoucí ke konsolidaci našich vnitřních
poměrů, jsme urazili za uplynulého půl
roku.
Ta okolnost, že vláda
přistoupila ke své činnosti na osvobozené
části Slovenska, se projevila i v tom, že jedním
z prvních úkolů, kterým se zabývala
a který řešila, byla úprava vzájemného
poměru Čechů a Slováků v osvobozené
republice. Již samo utvoření vlády bylo
dílem dohody představitelů československého
odboje v zahraničí a Slovenské národní
rady, revolučního orgánu slovenského
národa, vzešlého ze slavného srpnového
povstání na Slovensku. Poučeni zkušenostmi
minulých let a přihlížejíce k
nově vytvořené situaci rozhodli jsme se upraviti
tento poměr způsobem zcela novým. Vláda
se při tom řídila jak zásadou rovnoprávnosti
slovenského a českého národa, tak
i zájmy jednotné a společné republiky,
k níž se Slováci svým povstáním
v srpnu 1944 a při četných příležitostech
ústy svých představitelů tak rozhodně
a jasně přihlásili.
Náměstek předsedy
vlády Gottwald prohlásil ve slavnostní
schůzi Slovenské národní rady, konané
v Košicích 5. dubna 1945:
"Vláda sa bude ako prvá
domáca vláda republiky pokládať za stelesnenie
československej štátnej pospolitosti, založenej
na nových zásadách. Robiac koniec všetkým
starým sporom a vychádzajúc z uznanie Slovákov
ako nacionálne samobytného národa, vláda
bude sa od prvých svojich krokov dôsledne snažiť,
aby v československom pomere uskutočnená
bola zásada ťrovný s rovnýmŤ a
aby tak uplatnené bolo ozajstné bratstvo medzi obidvoma
národmi."
Od té doby byla tato základní dohoda doplňována a uváděna v život trvalou a stále se prohlubující spoluprací na všech úsecích našeho veřejného života a jsem rád, mohu-li prohlásiti, že při všech těchto dalších jednáních jsme byli vždy vedeni vzájemnou důvěrou a vůlí, vyřešiti všechny otázky, jež z poměru Čechů a Slováků vyplývají, způsobem odpovídajícím zájmům republiky. Zejména výrazně se uplatnilo toto hledisko v dohodě vlády se Slovenskou národní radou z 2. června 1945. Samozřejmě, že v dosavadních jednáních, která jsme s představiteli Slovenska vedli, mohly býti vytyčeny pouze hlavní zásady, v jejichž duchu úprava vzájemného poměru obou národů by měla býti provedena. Konečné rozhodnutí připadne našemu ústavodárnému shromáždění. Zatím mohli jsme v duchu vytyčených zásad řešiti jen některé praktické otázky kompetence našich zákonodárných a správních orgánů, a to jen způsobem, který byl dán okamžitou potřebou. Byli jsme si také od začátku vědomi hospodářské stránky tohoto úkolu. Slovensko ve značné míře utrpělo válečnými událostmi a obtíže dopravní a zásobovací, způsobené válkou a pustošením ustupující německé armády, jsou na Slovensku mnohem citelnější než v českých zemích. Proto vláda přikročila k poskytování co nejúčinnější pomoci Slovensku, aby účast Slovenska na hospodářské rekonstrukci republiky byla co největší.
Již ve svém programu
prohlásila vláda, že veřejnou správu
míní budovati v duchu zcela nových zásad,
než tomu bylo dosud. Odstranili jsme dřívější
dvojí loket veřejné správy, vykonávané
dříve jednak orgány samosprávnými,
jednak zbyrokratisovanými úřady státními,
a nahradili jsme ji vybudováním sítě
národních výborů místních,
okresních a zemských. Vláda tím chtěla
vytvořiti orgány skutečně lidové,
složené z přímých zástupců
lidu, lidem volené a jím odvolatelné, aby
vliv lidu na rozhodování o věcech veřejných
se uplatnil v míře co největší.
Byli jsme si dobře vědomi převratného
významu, jaký měla tato reforma, ale domnívám
se, že dnes po půl roce můžeme posouditi,
jak se tento nový typ veřejné správy
osvědčil, a můžeme zároveň
na tomto bodu vládního programu posouditi jeho životnost.
Vycházeli jsme při tom z přesvědčení,
že náš lid dosáhl tak vysoké úrovně
kulturní a politické, že je schopen sám
svými přímými zástupci obstarávati
úkoly tak důležité. Dnes můžeme
prohlásiti, že národní výbory
ve své převážné většině
dobře pochopily funkci, která jim byla svěřena,
a ve velké míře se zasloužily o spořádaný
přechod do nových poměrů. Jestliže
tu a tam se vyskytnou případy, kdy některé
národní výbory se nevyrovnaly úspěšně
s úkolem, který jim byl svěřen jestliže
někdy nerespektují v dostatečné míře
rozhodnutí nadřízených národních
výborů a vlády, kterými se mají
říditi, jestliže jindy naopak očekávají
direktivy shora, kde by takovou iniciativu měly samy vyvíjeti,
jde dnes již jen o zjevy výjimečné a
je zřejmá tendence k zlepšování;
dnes již téměř všechny národní
výbory jsou si dobře vědomy toho, že
právě jejich úkolem je spojovati iniciativu
s respektováním právního řádu
a jeho předpisů.
Ukončením války,
porážkou německé říše
bylo možno našemu národu vyvoditi důsledky
z tisícileté neblahé zkušenosti o naprosté
nemožnosti soužití našeho národa
s Němci a Maďary v hranicích jednoho státu.
Český a slovenský národ octl se opět
jednou v osudové fázi celonárodního
historického dění, takové fázi,
jako bylo období válek husitských, kdy bylo
možno řádně vybudovat a zajistiti národní
ráz našeho státu.
Během poslední války
ukázala se pak naprostá oprávněnost
požadavku, že nelze náš stát vybudovat
a zajistit, aniž by se radikálně vyřešila
otázka německé menšiny obyvatelstva
republiky. Proto již do vládního programu v
Košicích byl po prvé jasně vložen
kategorický požadavek, že německá
menšina, která tak těžce porušila
svoje povinnosti vůči republice, musí navždy
opustit území Československa, s výjimkou
těch jednotlivců německé národnosti,
kteří zachovali republice věrnost.
Vláda u vědomí
naléhavosti tohoto úkolu a historické důležitosti
svého závazku přikročila v co nejkratší
době k jeho řešení. Na poli vnitrostátním
vydala dekret o státním občanství,
kterým všichni Němci a Maďaři byli
zbaveni státního občanství a tím
dán zákonný podklad k jejich vystěhování.
Podle citace tohoto zákonného
předpisu zůstane státní občanství
československé zachováno pouze těm
Němcům a Maďarům, kteří
se aktivně zúčastnili bojů českého
a slovenského národa za potlačení
nacistické tyranie a kteří tímto nacistickým
režimem byli za tuto svoji činnost pronásledováni.
Poněvadž však otázka vystěhování Němců a Maďarů nezůstala pouze otázkou vnitrostátní, nýbrž musela se stát otázkou mezinárodní, bylo dalším úkolem vlády, aby našemu postulátu odsunu Němců a Maďarů zjednala mezinárodní souhlas, obzvláště souhlas tří spojeneckých velmocí. Postupimská konference vedoucích státníků spojeneckých uznala v zásadě náš požadavek a tím zajistila možnost splnění našeho historického úkolu vybudovati národní stát Čechů a Slováků. Poněvadž však v prvním revolučním období překypělé cítění našeho lidu způsobilo vypuzení malé části nejvíce se provinivších Němců a Maďarů za podmínek mnohdy nekontrolovatelných, které způsobily v obtížných poměrech jednotlivých okupačních zon v Německu značné potíže vyživovací a zdravotní, požádaly tři spojenecké velmoci, které odsun Němců zásadně schválily, vládu, aby odsun zastavila až do té doby, kdy jej bude možno provést organisovaně. To vláda také učinila a nyní pracuje na přípravě toho, aby jakmile poměry v okupovaném území dovolí, bylo možno co nejrychleji a nejhumánněji provésti odsun velké části Němců, jejichž hrubý počet lze odhadnouti asi na 21/2 milionu osob. Pokud se týče maďarského obyvatelstva, klade vláda největší důraz na jeho výměnu za Slováky, dosud žijící v Maďarsku. Je samozřejmé, že českoslovenští občané německé národnosti, tedy ti, kteří po boku Čechů a Slováků vyjádřili jasně svůj odpor proti nacismu, nejsou do tohoto počtu pojati a že zůstávají i nadále našimi plnoprávnými občany. Dále je samozřejmé, že celý tento odsun, který je připravován velmi podrobně a pečlivě, bude proveden naprosto lidsky a organisovaně. Němci, kteří budou odsunuti, budou míti možnost vzíti s sebou všechny své běžné osobní potřeby, dostatečně potravin, bude dbáno, aby se matkám a dětem dostalo zvláštních výhod a aby nikdo neutrpěl zdravotní úhony. Nevidíme v odsunu těchto cizích nepřátelských živlů akt pomsty za strašlivý mnohaletý útisk a pronásledování, nýbrž pouze splnění předpokladu možností, vybudovati a zajistiti stát a národní svébytnost.
Druhou stránkou zamýšleného
a dnes možno říci již zajištěného
odsunu Němců jest osídlení uprázdněných
oblastí našeho státu, a to tak, aby hospodářský
chod těchto oblastí, obzvláště
pak pokud má důležitost celostátní,
byl nejen udržen, nýbrž také přizpůsoben
změněným poměrům. Náš
lid pochopil již v prvých dnech osvobozené
vlasti důležitost udržení hospodářského
života těchto oblastí a z vlastní iniciativy
národních výborů provedl sám
ve značné míře znovuosídlení
těchto oblastí, které německé
obyvatelstvo v panice posledních válečných
dnů samo opustilo.
Ihned se však ukázala
potřeba, že bude nutno celé toto osídlení
jednotně řídit, poněvadž na jeho
provedení závisí náš národní
a hospodářský vývoj v budoucnosti.
Vláda proto položila základ celého tohoto
úkolu dekretem presidenta republiky o jednotném
řízení vnitřního osídlení,
podle kterého byla k řízení a usměrňování
celého osidlovacího plánu ustanovena ústřední
komise pro vnitřní osídlení jakožto
orgán celostátní, mající za
úkol koordinovati tento veliký plán na celém
území republiky, a dále osidlovací
úřady v Praze a v Bratislavě. Za spolupráce
všech resortních ministerstev, obzvláště
ministerstva zemědělství, zahájily
tyto instituce již svoji činnost a přikročily
k provádění tohoto velikého úkolu
tak, aby byly nejen odstraněny nedostatky, které
se snad v prvých dnech vyskytly, nýbrž aby
byl provedením tohoto programu posílen národní
ráz státu Čechů a Slováků
a aby tím stát hospodářsky nejen neutrpěl,
ale ještě získal.
Pro zajištění
hodnot, namnoze již opuštěných a vystavených
zkáze, bylo nutno zříditi instituci národních
správců, a to z osob, které byly k disposici,
a teprve po tomto zajištění bylo možno
přikročiti jednak k zákonné úpravě
nových majetkových poměrů, jednak
k definitivnímu přidělování
těchto majetkových hodnot osobám, zasluhujícím
si obzvláštní pozornosti pro svou věrnost
ke státu, demokracii a národu, a osobám pro
určité hospodářské podniky
obzvláště pracovně kvalifikovaným.
Stalo se tak několika dekrety o konfiskaci nepřátelského
majetku a přídělu tohoto majetku těm,
kteří jsou toho obzvláště hodni.
Náš stát touto konfiskací nepáchá
bezpráví a neobohacuje se snad na úkor Němců
a Maďarů, nýbrž si z části
nahrazuje to strašlivé vykořisťování,
kterému náš stát a naše hospodářství
bylo po celou dobu okupace vystaveno.
Je samozřejmé, že
podstatnou část těch, kterým připadne
úkol toto osídlení provésti, bude
nutno vzíti z vnitřního území
našeho státu, ale také řada příslušníků
našeho národa, emigrovavších dříve
do ciziny pro špatné podmínky životní
ve vlasti, hlásí se nyní aktívně
ke spoluúčasti na vybudování nového
státu a hodlá se opět hromadně vrátit
do vlasti. Vláda, uvědomujíc si potřebu
všech rukou, nabízejících se k uskutečnění
tak velkého díla, vychází všem
těmto požadavkům našich zahraničních
krajanů vstříc a umožňuje jim
všemi svými prostředky jak provedení
reemigrace, tak i zakotvení v hospodářském
životě ve vlasti. Za tím účelem
byla zahájena řada jednání se státy,
z nichž se naše menšiny hodlají vrátit,
a z velké části bylo již dosaženo
úspěchu těchto jednání nejen
v tom, že tyto státy povolily zásadně
vystěhování Čechů a Slováků,
nýbrž že povolily přestěhování
majetku těchto našich lidí a tím značné
ulehčení počátku jejich nové
hospodářské existence. V poslední
době prvé transporty našich krajanů
z ciziny počaly se již vracet a byly ihned dirigovány
tam, kde jejich práce bylo v zájmu celku nejvíce
zapotřebí.
Není možno očekávati,
že toto osídlení může býti
provedeno ihned, a rozhodně nelze je úplně
provésti potud, pokud nebude německé obyvatelstvo
vystěhováno. Aby však tento přesun značného
počtu lidí nezpůsobil státu nadměrné
hospodářské škody, je nutno každou
maličkost tohoto problému předem vyřešiti
a upraviti. Je dále nutné, jak se již z velké
části stalo, zajistiti předběžně
nepřátelský majetek, a konečně
je nutné přebudovati celý hospodářský
život státu tak, aby odpovídal změněným
podmínkám. To vše osídlovací
úřad pod dozorem vlády pečlivě
připravuje a již dnes mohu říci, že
nejpalčivější otázky tohoto problému
se úspěšně řeší.
Podstatná část zemědělství,
průmyslu a živností, jsoucích dříve
v nepřátelském majetku, jest dnes již
bezpečně zajištěna a z části
i definitivně přidělena kvalifikovaným
držitelům dle celkového programu. Celá
akce se rozvíjí tak, že se hospodářský
život v pohraničním území, pokud
nebyl válkou zničen, nezastavil a také již
nezastaví.
Konfiskací a rozdělením
nepřátelského zemědělského
majetku v drobné usedlosti byly napraveny chyby prvé
pozemkové reformy. Dvěstě tisíc zemědělských
usedlostí přechází do rukou nových
vlastníků, kterým dá možnost
lepší a důstojnější existence
v nejohroženějších místech našeho
státu. Přidělování půdy
úspěšně pokračuje a tak byl posílen
český živel tam, kde toho bylo nejvíce
zapotřebí, takže toto opatření
je významným článkem k vybudování
skutečného národního státu
a k odčinění Bílé Hory.