Spoluúčast představitelů zaměstnanectva
a odborových organizací, jakož i představitelů
orgánů naší lidové správy
pokud se týče cukrovarnického průmyslu
též zástupců zemědělců
ve správách národních podniků
v duchu dekretů bude zajisté nesmírně
důležitou mravní vzpruhou všem demokratickým
činitelům ve státě a všemu pracujícímu
lidu, aby největší úsilí
vyvinul k zajištění plného úspěchu
velké a vznešené myšlenky našeho
nového plánovitého hospodářství.
Podnikání, které nepodléhá
znárodnění a to se týká hlavně
našich středních a menších průmyslových
podniků, řemesla a obchodu chce vláda
všemi prostředky podporovat. Ostatně
třeba si uvědomit, že znárodněním
velkých průmyslových podniků a bank
budou vytvořeny pro soukromé podnikání
zcela nové, lepší podmínky,
neboť bude zbaveno nezdravé a nekontrolovatelné
soutěže monopolního finančního
a výrobního velkokapitálu. Dále
tam všude plánovitě usměrněný
investiční ruch a jistota odbytu zajistí
podnikateli další zdárný vývoj
podnikání a odpovídající slušný
zisk.
Celý svět bude bedlivě pozorovat výsledky
našeho nového hospodářství a
podle toho soudit, zda a v jaké míře
podobné dalekosáhlé hospodářské
změny dají se uskutečnit pokojnou cestou
a bez sociálních otřesů. Můžeme
říci, že se staneme průkopníky
nových cest v hospodářství, budeme-li
všichni pamětliví připomínek,
učiněných presidentem republiky k postátňovací
akci.
To, co jsem řekl o organizaci znárodněného
průmyslu, platí s určitými
obměnami též o znárodněném
úseku našeho peněžnictví a pojišťovnictví.
Naše peněžnictví musí sloužit
především výrobě poskytováním
laciného úvěru a musí podle toho být
účelně organizováno a jeho struktura
zjednodušena. Teprve tak bude naše peněžnictví
s to sloužiti svému skutečnému účelu.
Též při obsazování vrcholných
orgánů správy znárodněných
bank, jakož i čelných funkcí
v Ústřední peněžní radě,
která bude muset býti zřízena
pro dohled nad celým našim peněžnictvím,
je třeba v co největší míře
se vyvarovati škodlivé stranické soutěže.
Znárodněný úsek našeho průmyslu
a peněžnictví, skýtající
tak značné možnosti pro uplatnění
všech našich dobrých osvědčených
odborníků, musí býti spíše
pojítkem jednotlivých politických složek
než překážkou jejich další
úspěšné spolupráce.
K budování našeho nového hospodářství
přistupujeme s vědomím své nesmírné
odpovědnosti před lidem a před historií.
Nesmí nás odstrašiti, že již
dnes se vyskytují skeptikové, kteří
by rádi podlomili důvěru naši veřejnosti
ve velké hospodářské reformy, uzákoněné
presidentovými dekrety, které představují
vítězství našeho pracujícího
lidu. (Potlesk.) Již dnes tito skeptikové
předpovídají nezdar našeho úsilí
vybřednouti z předválečné hospodářské
a sociální bídy a z politických zmatků,
jež pomáhaly rozpoutati válku. Jsou
mezi těmito skeptiky a škarohlídy často
lidé, kteří sloužili dříve
jednostranným zájmům velkého soukromého
kapitálu a kartelové výroby, a hrozné
neštěstí, do něhož naše
národy byly uvrženy, je nepoučily.
Náš lid odmítne co nejrozhodněji
podobné škarohlídství, neboť
pevně věří ve zdar a úspěch
našeho velkého díla. (Potlesk.)
Naše veřejnost již dávno volá po
zásadní reformě veškerého sociálního
pojištěni, které sice v době
první naší republiky bylo vzorně budováno,
avšak trpělo obvyklými vadami roztříštěnosti
podle různých kategorií pojištěnců
a podle různých druhů pojištění.
Značné ztráty pojišťovacích
fondů, způsobené válkou a okupací,
činí tím více nutným,
abychom vybudovali pro všechny pracující
jednotné národní pojištění,
zahrnující pojištění pro
případ nemoci, mateřství,
úrazu, invalidity, stáří,
úmrtí a jiné. Organisačně
sjednocené národní pojištění
by zlepšilo a podstatně zvýšilo léčebné
i peněžité nároky, zajistilo
životní úroveň, dosaženou
důchodem z práce.
Vláda hodlá co nejdříve připraviti
osnovu zákona o národním pojištění
a předložit ji Národnímu shromáždění
v přesvědčení, že jde
o důležitou reformu, jejíž uskutečnění
bude znamenati existenční zajištění
všech kategorií pracujících občanů.
Vláda hodlá též účelně
organizovati péči o oběti války a
nepřátelské persekuce a zříditi
při ministerstvu ochrany práce a sociální
péče pro tento účel zvláštní
úřad. Do působnosti tohoto úřadu
příslušelo by též provedení
návratu Čechů a Slováků usedlých
v cizině a veškerá péče o ně,
s touto repatriací spojená, jakož
i jejich účelné začlenění
do hospodářského života.
To jsou naše nejnaléhavější bezprostřední
úkoly v oboru sociálního pojištění
a sociální péče.
Vláda bude pečovati o to, aby naše dohoda
se zástupci Slovenské národní rady
z června t. r. za účinné
součinnosti Prozatímního Národního
shromáždění byla důsledně
prováděna, při čemž věří,
že na půdě Prozatímního Národního
shromáždění součinnost českých
a slovenských zástupců povede k praktickému
řešení závažných otázek
česko-slovenského poměru. (Potlesk.)
Vláda vyslovuje naději, že takto bude
možno dospěti k úpravě československé
státní jednoty, spravedlivé k oběma
národům, která nakonec by mohla býti
vtělena ústavodárným Národním
shromážděním v novou naši ústavu.
Uznávajíc v poměru českého
a slovenského národa zásadu "rovný
s rovným", vláda považuje s hlediska
státního za nezbytné, aby v otázkách
celostátního zákonodárství
rozhodovalo Prozatímní Národní shromáždění
a ve věcech státní správy vláda.
(Potlesk.)
Abychom co nejdříve dosáhli žádoucí
státní jednoty a vnitřní soudržnosti,
bude zapotřebí usměrňovati též
veškerý hospodářský život
na základě společného hospodářského
plánu, který by znamenal pro Slovensko co
nejrychlejší přebudování jeho
hospodářské skladby a urychlenou industrializaci,
neboť jen tak podaří se nám bez
újmy průmyslového rozvoje zemí českých
překlenouti stávající dosud rozdíl
mezi průmyslově pokročilejšími
českými zeměmi a Slovenskem. (Potlesk.)
Považuji to za jeden z nejdůležitějších
našich společných úkolů, jehož
úspěšné splnění prospěje
slovenskému lidu, zvýší jeho
blahobyt a pomůže nás vzájemně
sblížiti. (Potlesk.)
Je samozřejmé, že při provádění
tohoto plánu, který lze uskutečniti
pouze v širším časovém rozpětí,
nesmíme zapomínati na okamžitou pomoc,
které se musí dostati zejména oblastem
východního Slovenska, nejvíce postiženým
válkou. (Potlesk.) Ministři
průmyslu, zemědělství, dopravy
a výživy budou míti stále tuto věc
v patrnosti.
Chceme se s nezmenšeným úsilím věnovati
dobudování lidové národní obrany,
jejíž jednotnost by co nejdříve
stmelila prvky odboje zahraničního s prvky branného
odboje domácího a jejíž úroveň
branná i mravní by byla zaručena vlasteneckou
kázní československého občanstva
i osvětovou výchovou vojenskou v duchu celostátním.
Vybudovat dále a zdokonalit naši novou lidovou politickou
správu, vnésti do našich škol nový
duch, podporovati všemi prostředky nový
kulturní ruch a naše kulturní a vědecké
instituce, dáti všude příležitost
novým, zdravým, kulturním proudům
se plně uplatnit; vybudovat dále naši zdravotnickou
službu, zdokonalit naše spoje se světem
a pěstovat přátelské styky se všemi
demokratickými národy tak, jak jsem již
naznačil v poslední zprávě Národnímu
shromáždění to vše zůstane
i nadále v programu této vlády.
Těchto úkolů se chceme zhostiti v nejtěsnější
spolupráci s tímto Prozatímním Národním
shromážděním, které podle
ústavního dekretu presidenta republiky je prozatímním
orgánem zákonodárným, jemuž
je vláda odpovědna a na jehož místo
má nastoupiti co nejdříve ústavodárné
Národní shromáždění,
které bude konečným vyjádřením
a uskutečněním oněch demokratických
principů, které tvoří základ
naší demokracie.
Vláda považuje za svoji povinnost užíti
celé své autority a energie, aby přechodný
kvas, který přirozeně a nezbytně
vzdouvá a zpěňuje hladinu veřejného
života v dobách velkých politických,
hospodářských a společenských
převratů, ustoupil nyní tradiční
úctě našeho lidu k platným zákonům,
a to tím spíše, když tyto zákony
byly právě opraveny a doplněny tak, aby
sloužily jen zájmům lidu, a když
k jejich vykonávání je povolána vláda
ryze lidová a národní za kontroly lidového
zastupitelstva. (Potlesk.) Zejména
se musí v nové lidové správě
uplatniti zásada podřízenosti každého
národního výboru národním výborům
nadřaděným a všech národních
výborů kompetentním úřadům
ústředním a vládě. Nad
právní bezpečností občanů
bude bdíti jednotná, stranickými vlivy
nedotčená a obecné důvěry hodná
bezpečnostní služba a nezávislé
soudy. (Potlesk.)
Vláda, jednajíc v duchu zásad Národní
fronty, doufá, že volby do ústavodárného
Národního shromáždění
nebudou úzkoprsým stranickým bojem, nýbrž
demokratickým soutěžením stran plně
zodpovědných před státem i lidem.
(Hlučný potlesk.)
Učiníme-li vše, aby naše činnost
v tomto duchu byla dále rozvíjena, podaří
se nám zachovati myšlenku Národní fronty
i pro údobí, které nastoupíme
se zvolením ústavodárného Národního
shromáždění, a tím podstatně
ulehčíme jeho úkoly, které
budou stále nesmírné.
Chceme dovésti národní revoluci, která
vzešla z našeho utrpení a z našeho společného
boje, z naší touhy po novém lepším
životě a po lepším zabezpečení
naší svobody a samostatností, svorně
do logických důsledků a do úspěšného
konce. (Potlesk.) Činíme tak
svými vlastními demokratickými methodami,
majíce na zřeteli únosnost vytčených
cílů pro náš stát a pro všechny
vrstvy pracujících občanů, z
nichž každý musí přispěti
ke zdaru společné věci svým spravedlivým
dílem. Jelikož věříme
v politickou vyspělost našeho lidu a v jeho plné
pochopení pro cíle tak veliké a vznešené,
jsme přesvědčeni, že dílo
se zdaří. S klidem a s rozvahou půjdeme
dále na této cestě, na níž
snad nás čekají ještě mnohé
překážky. Zdolat tyto překážky
bude vyžadovat největšího vypětí
sil každého z nás. Prosím,
aby slavné Národní shromáždění
vládu v těchto snahách a v tomto předsevzetí
podporovalo. (Potlesk.)
Předseda: Byl mně podán návrh
pp. poslanců dr Josefa Nováka, dr
Pavlíka, Slánského, Hladkého,
dr Krajiny, dr Lettricha a druhů, aby o prohlášení
pana předsedy vlády provedena byla rozprava a aby
rozprava tato zahájila se v úterý dne 13.
listopadu 1945.
Dám o tomto návrhu hlasovati.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Kdo souhlasí s návrhem pp. posl. dr Josefa
Nováka, dr Pavlíka, Slánského,
Hladkého, dr Krajiny, dr Lettricha a druhů,
aby o prohlášení pana předsedy vlády
provedena byla rozprava a aby rozprava tato zahájila se
v úterý dne 13. listopadu 1945, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh je přijat.
K rozpravě o prohlášení pana předsedy
vlády přistoupíme v příští
schůzi. Přistoupíme k projednání
pořadu schůze, jímž jest
1. volba výborů branného, kulturního,
sociálně-politického, technicko-dopravního,
zahraničního, zásobovacího, zdravotnického,
zemědělského, živnostenského,
obchodu, průmyslu, osidlovacího, vnitřní
bezpečnosti, informačního, schválených
podle návrhu posl. Hladkého, dra Uhlíře,
Ursínyho, Stětky, Valo, Hály a druhů
ve 4. schůzi dne 8. listopadu 1945.
Vykonáme nyní volbu výboru branného.
Prosím o přečtení kandidátní
listiny, sestavené podle zásad poměrného
zastoupení.
Zástupce tajemníka PNS dr Záděra
(čte): Kandidátní listina podle zásad
poměrného zastoupení pro 24členný
výbor branný:
1. dr Vojtěch Erban, 2. Kubát, 3.
Vaverka, 4. Holub, 5. dr Hřebík, 6.
Bartoš, 7. dr Loubal, 8. Hora, 9. Polák,
10. Pláňovský, 11. dr Zibrín,
12. Vido, 13. Vičánek, 14.
Karel Procházka, 15. Kostelka, 16. dr
Moravec, 17. Vodička, 18. Harus, 19.
Sosnar-Honzák, 20. Pavlásek, 21. Holdoš,
22. Šolc, 23. Lietavec, 24. Trojan.
Předseda: volbu provedeme aklamací, nebude-li
námitek. (Nebyly.)
Námitek není.
Kdo souhlasí s přečtenou kandidátní
listinou, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Navržení páni
poslanci jsou zvoleni do výboru branného.
Dále vykonáme volbu výboru kulturního.
Prosím o přečtení kandidátní
listiny, sestavené podle zásad poměrného
zastoupení.
Zástupce tajemníka PNS dr Záděra
(čte): Kandidátní listina podle zásad
poměrného zastoupení pro 24členný
výbor kulturní:
1. Uhlířová, 2. Peroutka, 3.
dr inž. Kácl, 4. dr Klecanda, 5. dr
Bělehrádek, 6. dr Kratochvíl,
7. Hladký, 8. Jungwirthová, 9.
dr Vosáhlík, 10. Plojhar, 11. Charvát,
12. Skuhrovcová, 13. Cvinček, 14.
Šenšel, 15. dr Pišút, 16.
Chudý, 17. Čivrný, 18. Halas,
19. Kazimour, 20. Pavlásek, 21. Novomeský,
22. Jilemnický, 23. Klokoč, 24.
Hroboňová.
Předseda: Volbu provedeme aklamací, nebude-li
námitek. (Nebyly.)
Námitek není. Kdo souhlasí s přečtenou
kandidátní listinou, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Navržení páni
poslanci jsou zvoleni do výboru kulturního.
Dále vykonáme volbu výboru sociálně-politického.
Prosím o přečtení kandidátní
listiny, sestavené podle zásad poměrného
zastoupení.
Zástupce tajemníka PNS dr Záděra
(čte): Kandidátní listina podle
zásad poměrného zastoupení pro 36členný
výbor sociálně-politický:
1. Štětka, 2. Zápotocký, 3.
Hodinová-Spurná, 4. Jungman, 5. Bedřich
Procházka, 6. Václavů, 7.
Tichota, 8. Langr, 9. Urbánek, 10.
Wünsch, 11. Hora, 12. Kobylka, 13. Cígler,
14. Cipro, 15. Straňák, 16.
Přibylová, 17. Skaunic, 18. Větr,
19. Viboch, 20. Poloncová, 21. Šabršula,
22. Török, 23. Weiss, 24. Žoldoš,
25. Petr, 26. Vojanec, 27. Sova, 28.
Fránek, 29. Šmehlík, 30. Polomský,
31. Zupka, 32. Kušik, 33. Turková,
34. Dvorín, 35. Kubač, 36.
Smida.
Předseda: volbu provedeme aklamací, nebude-li
námitek. (Nebyly.) Námitek není.
Kdo souhlasí s přečtenou kandidátní
listinou, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Navržení páni
poslanci jsou zvoleni do výboru sociálně-politického.
Dále vykonáme volbu výboru technicko-dopravního.
Prosím o přečtení kandidátní
listiny, sestavené podle zásad poměrného
zastoupení.
Zástupce tajemníka PNS dr Záděra
(čte): Kandidátní listina podle
zásad poměrného za. stoupení
pro 24členný výbor technicko-dopravní:
1. dr Brežný, 2. dr Kempný, 3.
inž. Fílo, 4. inž. Styk,
5. inž. Janáček, 6. Víšek,
7. Chomutovský, 8. Holcman, 9. Jura,
10. Mráz, 11. Kubíček, 12.
Souček, 13. dr Husák, 14. Bašťovanský,
15. Daubner, 16. Strechaj, 17. Černo,
18. Jan Novotný, 19. Hatina, 20.
Konopa, 21. Kobylka, 22. dr inž. Ješ,
23. Tichota, 24. Kout.