Pátek 9. listopadu 1945

Spoluúčast představitelů zaměstnanectva a odborových organizací, jakož i představitelů orgánů naší lidové správy pokud se týče cukrovarnického průmyslu též zástupců zemědělců ve správách národních podniků v duchu dekretů bude zajisté nesmírně důležitou mravní vzpruhou všem demokratickým činitelům ve státě a všemu pracujícímu lidu, aby největší úsilí vyvinul k zajištění plného úspěchu velké a vznešené myšlenky našeho nového plánovitého hospodářství.

Podnikání, které nepodléhá znárodnění a to se týká hlavně našich středních a menších průmyslových podniků, řemesla a obchodu chce vláda všemi prostředky podporovat. Ostatně třeba si uvědomit, že znárodněním velkých průmyslových podniků a bank budou vytvořeny pro soukromé podnikání zcela nové, lepší podmínky, neboť bude zbaveno nezdravé a nekontrolovatelné soutěže monopolního finančního a výrobního velkokapitálu. Dále tam všude plánovitě usměrněný investiční ruch a jistota odbytu zajistí podnikateli další zdárný vývoj podnikání a odpovídající slušný zisk.

Celý svět bude bedlivě pozorovat výsledky našeho nového hospodářství a podle toho soudit, zda a v jaké míře podobné dalekosáhlé hospodářské změny dají se uskutečnit pokojnou cestou a bez sociálních otřesů. Můžeme říci, že se staneme průkopníky nových cest v hospodářství, budeme-li všichni pamětliví připomínek, učiněných presidentem republiky k postátňovací akci.

To, co jsem řekl o organizaci znárodněného průmyslu, platí s určitými obměnami též o znárodněném úseku našeho peněžnictví a pojišťovnictví. Naše peněžnictví musí sloužit především výrobě poskytováním laciného úvěru a musí podle toho být účelně organizováno a jeho struktura zjednodušena. Teprve tak bude naše peněžnictví s to sloužiti svému skutečnému účelu. Též při obsazování vrcholných orgánů správy znárodněných bank, jakož i čelných funkcí v Ústřední peněžní radě, která bude muset býti zřízena pro dohled nad celým našim peněžnictvím, je třeba v co největší míře se vyvarovati škodlivé stranické soutěže. Znárodněný úsek našeho průmyslu a peněžnictví, skýtající tak značné možnosti pro uplatnění všech našich dobrých osvědčených odborníků, musí býti spíše pojítkem jednotlivých politických složek než překážkou jejich další úspěšné spolupráce.

K budování našeho nového hospodářství přistupujeme s vědomím své nesmírné odpovědnosti před lidem a před historií. Nesmí nás odstrašiti, že již dnes se vyskytují skeptikové, kteří by rádi podlomili důvěru naši veřejnosti ve velké hospodářské reformy, uzákoněné presidentovými dekrety, které představují vítězství našeho pracujícího lidu. (Potlesk.) Již dnes tito skeptikové předpovídají nezdar našeho úsilí vybřednouti z předválečné hospodářské a sociální bídy a z politických zmatků, jež pomáhaly rozpoutati válku. Jsou mezi těmito skeptiky a škarohlídy často lidé, kteří sloužili dříve jednostranným zájmům velkého soukromého kapitálu a kartelové výroby, a hrozné neštěstí, do něhož naše národy byly uvrženy, je nepoučily. Náš lid odmítne co nejrozhodněji podobné škarohlídství, neboť pevně věří ve zdar a úspěch našeho velkého díla. (Potlesk.)

Národní pojištění.

Naše veřejnost již dávno volá po zásadní reformě veškerého sociálního pojištěni, které sice v době první naší republiky bylo vzorně budováno, avšak trpělo obvyklými vadami roztříštěnosti podle různých kategorií pojištěnců a podle různých druhů pojištění. Značné ztráty pojišťovacích fondů, způsobené válkou a okupací, činí tím více nutným, abychom vybudovali pro všechny pracující jednotné národní pojištění, zahrnující pojištění pro případ nemoci, mateřství, úrazu, invalidity, stáří, úmrtí a jiné. Organisačně sjednocené národní pojištění by zlepšilo a podstatně zvýšilo léčebné i peněžité nároky, zajistilo životní úroveň, dosaženou důchodem z práce.

Vláda hodlá co nejdříve připraviti osnovu zákona o národním pojištění a předložit ji Národnímu shromáždění v přesvědčení, že jde o důležitou reformu, jejíž uskutečnění bude znamenati existenční zajištění všech kategorií pracujících občanů.

Vláda hodlá též účelně organizovati péči o oběti války a nepřátelské persekuce a zříditi při ministerstvu ochrany práce a sociální péče pro tento účel zvláštní úřad. Do působnosti tohoto úřadu příslušelo by též provedení návratu Čechů a Slováků usedlých v cizině a veškerá péče o ně, s touto repatriací spojená, jakož i jejich účelné začlenění do hospodářského života.

To jsou naše nejnaléhavější bezprostřední úkoly v oboru sociálního pojištění a sociální péče.

Další upevnění státní jednoty.

Vláda bude pečovati o to, aby naše dohoda se zástupci Slovenské národní rady z června t. r. za účinné součinnosti Prozatímního Národního shromáždění byla důsledně prováděna, při čemž věří, že na půdě Prozatímního Národního shromáždění součinnost českých a slovenských zástupců povede k praktickému řešení závažných otázek česko-slovenského poměru. (Potlesk.) Vláda vyslovuje naději, že takto bude možno dospěti k úpravě československé státní jednoty, spravedlivé k oběma národům, která nakonec by mohla býti vtělena ústavodárným Národním shromážděním v novou naši ústavu.

Uznávajíc v poměru českého a slovenského národa zásadu "rovný s rovným", vláda považuje s hlediska státního za nezbytné, aby v otázkách celostátního zákonodárství rozhodovalo Prozatímní Národní shromáždění a ve věcech státní správy vláda. (Potlesk.)

Abychom co nejdříve dosáhli žádoucí státní jednoty a vnitřní soudržnosti, bude zapotřebí usměrňovati též veškerý hospodářský život na základě společného hospodářského plánu, který by znamenal pro Slovensko co nejrychlejší přebudování jeho hospodářské skladby a urychlenou industrializaci, neboť jen tak podaří se nám bez újmy průmyslového rozvoje zemí českých překlenouti stávající dosud rozdíl mezi průmyslově pokročilejšími českými zeměmi a Slovenskem. (Potlesk.) Považuji to za jeden z nejdůležitějších našich společných úkolů, jehož úspěšné splnění prospěje slovenskému lidu, zvýší jeho blahobyt a pomůže nás vzájemně sblížiti. (Potlesk.)

Je samozřejmé, že při provádění tohoto plánu, který lze uskutečniti pouze v širším časovém rozpětí, nesmíme zapomínati na okamžitou pomoc, které se musí dostati zejména oblastem východního Slovenska, nejvíce postiženým válkou. (Potlesk.) Ministři průmyslu, zemědělství, dopravy a výživy budou míti stále tuto věc v patrnosti.

Dovedeme naši národní revoluci k úspěšnému konci.

Chceme se s nezmenšeným úsilím věnovati dobudování lidové národní obrany, jejíž jednotnost by co nejdříve stmelila prvky odboje zahraničního s prvky branného odboje domácího a jejíž úroveň branná i mravní by byla zaručena vlasteneckou kázní československého občanstva i osvětovou výchovou vojenskou v duchu celostátním.

Vybudovat dále a zdokonalit naši novou lidovou politickou správu, vnésti do našich škol nový duch, podporovati všemi prostředky nový kulturní ruch a naše kulturní a vědecké instituce, dáti všude příležitost novým, zdravým, kulturním proudům se plně uplatnit; vybudovat dále naši zdravotnickou službu, zdokonalit naše spoje se světem a pěstovat přátelské styky se všemi demokratickými národy tak, jak jsem již naznačil v poslední zprávě Národnímu shromáždění to vše zůstane i nadále v programu této vlády.

Těchto úkolů se chceme zhostiti v nejtěsnější spolupráci s tímto Prozatímním Národním shromážděním, které podle ústavního dekretu presidenta republiky je prozatímním orgánem zákonodárným, jemuž je vláda odpovědna a na jehož místo má nastoupiti co nejdříve ústavodárné Národní shromáždění, které bude konečným vyjádřením a uskutečněním oněch demokratických principů, které tvoří základ naší demokracie.

Vláda považuje za svoji povinnost užíti celé své autority a energie, aby přechodný kvas, který přirozeně a nezbytně vzdouvá a zpěňuje hladinu veřejného života v dobách velkých politických, hospodářských a společenských převratů, ustoupil nyní tradiční úctě našeho lidu k platným zákonům, a to tím spíše, když tyto zákony byly právě opraveny a doplněny tak, aby sloužily jen zájmům lidu, a když k jejich vykonávání je povolána vláda ryze lidová a národní za kontroly lidového zastupitelstva. (Potlesk.) Zejména se musí v nové lidové správě uplatniti zásada podřízenosti každého národního výboru národním výborům nadřaděným a všech národních výborů kompetentním úřadům ústředním a vládě. Nad právní bezpečností občanů bude bdíti jednotná, stranickými vlivy nedotčená a obecné důvěry hodná bezpečnostní služba a nezávislé soudy. (Potlesk.)

Vláda, jednajíc v duchu zásad Národní fronty, doufá, že volby do ústavodárného Národního shromáždění nebudou úzkoprsým stranickým bojem, nýbrž demokratickým soutěžením stran plně zodpovědných před státem i lidem. (Hlučný potlesk.)

Učiníme-li vše, aby naše činnost v tomto duchu byla dále rozvíjena, podaří se nám zachovati myšlenku Národní fronty i pro údobí, které nastoupíme se zvolením ústavodárného Národního shromáždění, a tím podstatně ulehčíme jeho úkoly, které budou stále nesmírné.

Chceme dovésti národní revoluci, která vzešla z našeho utrpení a z našeho společného boje, z naší touhy po novém lepším životě a po lepším zabezpečení naší svobody a samostatností, svorně do logických důsledků a do úspěšného konce. (Potlesk.) Činíme tak svými vlastními demokratickými methodami, majíce na zřeteli únosnost vytčených cílů pro náš stát a pro všechny vrstvy pracujících občanů, z nichž každý musí přispěti ke zdaru společné věci svým spravedlivým dílem. Jelikož věříme v politickou vyspělost našeho lidu a v jeho plné pochopení pro cíle tak veliké a vznešené, jsme přesvědčeni, že dílo se zdaří. S klidem a s rozvahou půjdeme dále na této cestě, na níž snad nás čekají ještě mnohé překážky. Zdolat tyto překážky bude vyžadovat největšího vypětí sil každého z nás. Prosím, aby slavné Národní shromáždění vládu v těchto snahách a v tomto předsevzetí podporovalo. (Potlesk.)

Předseda: Byl mně podán návrh pp. poslanců dr Josefa Nováka, dr Pavlíka, Slánského, Hladkého, dr Krajiny, dr Lettricha a druhů, aby o prohlášení pana předsedy vlády provedena byla rozprava a aby rozprava tato zahájila se v úterý dne 13. listopadu 1945.

Dám o tomto návrhu hlasovati.

Sněmovna je způsobilá se usnášeti. Kdo souhlasí s návrhem pp. posl. dr Josefa Nováka, dr Pavlíka, Slánského, Hladkého, dr Krajiny, dr Lettricha a druhů, aby o prohlášení pana předsedy vlády provedena byla rozprava a aby rozprava tato zahájila se v úterý dne 13. listopadu 1945, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat.

K rozpravě o prohlášení pana předsedy vlády přistoupíme v příští schůzi. Přistoupíme k projednání pořadu schůze, jímž jest

1. volba výborů branného, kulturního, sociálně-politického, technicko-dopravního, zahraničního, zásobovacího, zdravotnického, zemědělského, živnostenského, obchodu, průmyslu, osidlovacího, vnitřní bezpečnosti, informačního, schválených podle návrhu posl. Hladkého, dra Uhlíře, Ursínyho, Stětky, Valo, Hály a druhů ve 4. schůzi dne 8. listopadu 1945.

Vykonáme nyní volbu výboru branného.

Prosím o přečtení kandidátní listiny, sestavené podle zásad poměrného zastoupení.

Zástupce tajemníka PNS dr Záděra (čte): Kandidátní listina podle zásad poměrného zastoupení pro 24členný výbor branný:

1. dr Vojtěch Erban, 2. Kubát, 3. Vaverka, 4. Holub, 5. dr Hřebík, 6. Bartoš, 7. dr Loubal, 8. Hora, 9. Polák, 10. Pláňovský, 11. dr Zibrín, 12. Vido, 13. Vičánek, 14. Karel Procházka, 15. Kostelka, 16. dr Moravec, 17. Vodička, 18. Harus, 19. Sosnar-Honzák, 20. Pavlásek, 21. Holdoš, 22. Šolc, 23. Lietavec, 24. Trojan.

Předseda: volbu provedeme aklamací, nebude-li námitek. (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo souhlasí s přečtenou kandidátní listinou, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Navržení páni poslanci jsou zvoleni do výboru branného.

Dále vykonáme volbu výboru kulturního. Prosím o přečtení kandidátní listiny, sestavené podle zásad poměrného zastoupení.

Zástupce tajemníka PNS dr Záděra (čte): Kandidátní listina podle zásad poměrného zastoupení pro 24členný výbor kulturní:

1. Uhlířová, 2. Peroutka, 3. dr inž. Kácl, 4. dr Klecanda, 5. dr Bělehrádek, 6. dr Kratochvíl, 7. Hladký, 8. Jungwirthová, 9. dr Vosáhlík, 10. Plojhar, 11. Charvát, 12. Skuhrovcová, 13. Cvinček, 14. Šenšel, 15. dr Pišút, 16. Chudý, 17. Čivrný, 18. Halas, 19. Kazimour, 20. Pavlásek, 21. Novomeský, 22. Jilemnický, 23. Klokoč, 24. Hroboňová.

Předseda: Volbu provedeme aklamací, nebude-li námitek. (Nebyly.)

Námitek není. Kdo souhlasí s přečtenou kandidátní listinou, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Navržení páni poslanci jsou zvoleni do výboru kulturního.

Dále vykonáme volbu výboru sociálně-politického. Prosím o přečtení kandidátní listiny, sestavené podle zásad poměrného zastoupení.

Zástupce tajemníka PNS dr Záděra (čte): Kandidátní listina podle zásad poměrného zastoupení pro 36členný výbor sociálně-politický:

1. Štětka, 2. Zápotocký, 3. Hodinová-Spurná, 4. Jungman, 5. Bedřich Procházka, 6. Václavů, 7. Tichota, 8. Langr, 9. Urbánek, 10. Wünsch, 11. Hora, 12. Kobylka, 13. Cígler, 14. Cipro, 15. Straňák, 16. Přibylová, 17. Skaunic, 18. Větr, 19. Viboch, 20. Poloncová, 21. Šabršula, 22. Török, 23. Weiss, 24. Žoldoš, 25. Petr, 26. Vojanec, 27. Sova, 28. Fránek, 29. Šmehlík, 30. Polomský, 31. Zupka, 32. Kušik, 33. Turková, 34. Dvorín, 35. Kubač, 36. Smida.

Předseda: volbu provedeme aklamací, nebude-li námitek. (Nebyly.) Námitek není.

Kdo souhlasí s přečtenou kandidátní listinou, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Navržení páni poslanci jsou zvoleni do výboru sociálně-politického.

Dále vykonáme volbu výboru technicko-dopravního.

Prosím o přečtení kandidátní listiny, sestavené podle zásad poměrného zastoupení.

Zástupce tajemníka PNS dr Záděra (čte): Kandidátní listina podle zásad poměrného za. stoupení pro 24členný výbor technicko-dopravní:

1. dr Brežný, 2. dr Kempný, 3. inž. Fílo, 4. inž. Styk, 5. inž. Janáček, 6. Víšek, 7. Chomutovský, 8. Holcman, 9. Jura, 10. Mráz, 11. Kubíček, 12. Souček, 13. dr Husák, 14. Bašťovanský, 15. Daubner, 16. Strechaj, 17. Černo, 18. Jan Novotný, 19. Hatina, 20. Konopa, 21. Kobylka, 22. dr inž. Ješ, 23. Tichota, 24. Kout.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP