Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Viboch (pokračuje): Bolo mi odpovedané,
že táto manželka bola židovkou a pretože
sa chcela dať pokrstiť, chodila na katolícku
faru na náboženské hodiny, a preto nedostal
jej manžel svedectvo politickej spoľahlivosti. (Potlesk.)
Slovenský ľud s radosťou uvítal skutočnosť,
že konečne jeho zapredanci a zradcovia nastúpili
cestu nedobrovoľného návratu a dostávajú
sa tam, kam pre ich zločinnú činnosť
už dávno patrnú. (Výkriky poslancov
komunistickej strany Slovenska.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Viboch (pokračuje): Dostávajú
sa konečne pred ľudové a národné
súdy, aby sa im dostalo zaslúženého
trestu. Zvlášť je nám Slovákom
potešením, že sa nám vracia okrem Tisu
a iných starých vlastizradcov aj maďarský
špión Béla Tuka so svojím Machom
a Tido J. Gašparom. Tuka sa už niekoľko
raz sám priznal, že jeho životným cieľom
bolo zničenie Slovákov, ktorých vždy
rozdeloval a zapredával ráz Maďarom, raz Nemcom.
Konečne ho ruka spravodlivosti dopadla a dostane sa tam,
kde už dávno maľ ukončiť svoju zradcovskú
pozemnú púť. (Potlesk.)
Demokratická strana stojí pevne za programom vlády
tak, ako nám ho vyhlásil min. predseda, a v jeho
plnení budeme vládu podporovať, vychádzajúc
zo stanoviska, že sme jedným nedeliteľným
štátom, v ktorom máme všetci rovnaké
povinnosti, rovnaké práva a jeden poriadok. (Hlučný
potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
p. posl. Tymešovi.
Posl. Tymeš: Paní a pánové! Pan
předseda vlády zdůraznil ve svém vládním
prohlášení, že vláda chce usměrňovat
náš hospodářský život na
základě společného hospodářského
plánu, který by znamenal pro Slovensko co nejrychlejší
přebudování jeho hospodářské
skladby a urychlenou industrialisaci, neboť jen tak se nám
podaří bez újmy průmyslového
rozvoje v zemích českých překlenouti
trvající dosud rozdíl mezi průmyslově
pokročilejšími českými zeměmi
a Slovenskem. Souhlasím plně s touto snahou vlády,
neboť uznáváme, že tak velký úkol,
jako je společenská a hospodářská
přestavba, můžeme úspěšně
prováděti jedině při státní
jednotě a vnitřní soudržnosti a na základě
jednotného vedení a plánování.
Považuji však za nutné zdůraznit, že
naše hospodářské plánování
musí být opravdu velkorysé a musí
přihlížeti k oprávněným
zájmům a potřebám všech zemí
a oblastí našeho státu.
Političtí pracovníci ze země Moravskoslezské,
zvláště členové zemského
národního výboru si stěžují,
že někteří představitelé
ústředních úřadů v Praze
jsou příliš úzkoprsými centralisty
a nedovedou nebo nechtějí posuzovat věci
s vyššího hlediska, s hlediska státních
zájmů. A tito naši činovníci
mají obavy, aby hospodářské plánování
nedělo se na úkor země Moravskoslezské
a neztížilo její hospodářský
rozvoj. Dosavadní zkušenosti tyto obavy jen zesilují.
Ačkoliv se stále mluví o decentralisaci,
přece jen se v Praze rozhoduje i o věcech, které
zbytečně ústřední úřady
zatěžují a které by mohly lépe
a rychleji rozhodnouti země nebo i okresy. Kromě
toho vytýkají naši samosprávní
pracovníci, že se zemi Moravskoslezské neměří
stejnou měrou jako zemím ostatním.
Pan předseda vlády vyslovil se pro okamžitou
pomoc Slovensku a zejména východním oblastem,
které válkou nejvíce trpěly. Jistě
nebude mezi námi nikoho, kdo by plně neschvaloval
tuto chvályhodnou snahu vlády. Prosím však,
aby se nezapomínalo, že i v zemi Moravskoslezské
jsou oblasti, které válkou byly velmi těžce
postiženy. Je to především Opavsko i ostatní
slezské okresy, jižní Morava, Brněnsko
s hlavním městem země Moravskoslezské,
Brnem. Dosud jsme se nesetkali, žel, s dostatečným
porozuměním pro potřeby a hospodářskou
rekonstrukci těchto krajů. Upozorňuji na
město Brno, které válkou velmi trpělo,
ale přesto je zásobováno hůře
nežli oblasti, které nebyly válkou přímo
zasaženy. Na př. v týdnu od 22. do 28. října
1945 uspokojeny byly v Brně nároky na příděl
masa a masných výrobků pouze 45 procenty.
Příděl textilií je sice stanoven ve
stejném poměru jako v místech, která
přímo válkou netrpěla, ale je to rovněž
nespravedlivé, neboť velká část
rodin v Brně za války ztratila. Veškeré
zásoby prádla a šatstva. Příděl
uhlí a topivového dřeva je tak malý,
že není možný otop v domácnostech,
ale bylo třeba provésti i velká úsporná
opatření v odběru elektrické energie
a omezit nebo zastavit výrobu v průmyslových
podnicích. Brno je jediným velkým
městem v republice, kde tramvaje nejezdí v dopoledních
a večerních hodinách a v neděli po
celý den. Cihelny, cementárny a jiné podniky,
které by měly pracovat plným tempem, nemohou
plniti své poslání pro nedostatek uhlí.
Je to snad proto, že v Praze si dobře neuvědomují,
jaké škody válka Brnu způsobila. Během
válečných událostí bylo v Brně
úplně zničeno 1.288 domů se 30 tisící
byty. Těžce bylo poškozeno 3933 domů s
25.000 byty, lehčeji 8504 domy se 30.000 byty. Byla
rozbita městská plynárna a jiné důležité
podniky. Město se snaží, aby alespoň
domy méně poškozené byly opraveny
a aby se zmírnila bytová nouze. Naše nemocnice,
vysoké školy a školy vůbec, úřady
a soudy mají budovy v žalostném stavu. Město
však marně žádá o stavební
materiál, aby se aspoň nejvíce poškozené
budovy mohly opraviti. Jen na jednoduché zasklení
obytných domů je třeba 1,038.7.15 m2
skla, a město na to dosud obdrželo asi 10 % požadovaného
množství. Dodávka krytiny vázne
proto, že cihelny nejsou zásobeny uhlím, a
stav je zde přímo katastrofální. Podle
stanoveného kontingentu mělo Brno dostat
od 1. dubna do 31. října t. r. celkem 156.730 tun
paliva, dostalo však pouze 46.689 tun. Mohlo proto na jednu
domácnost přiděliti průměrně
denně 69 dkg uhlí. Národnímu výboru
se přislíbilo u příslušných
uhelných syndikátů zlepšení zásobování;
slib ovšem nebyl splněn, ježto státní
dráhy ve snaze udržeti provoz bez poruch zabavují
pro vlastní výtopny uhlí, určené
pro domácí otop a průmyslové
závody. Je třeba, aby se v tomto směru
zjednala náprava. Ústřední rozdělovna
uhlí v Praze -musí v dohodě s uhelnými
syndikáty dotovati československé státní
dráhy dostatečnými příděly,
aby dráhy nezabavovaly Brnu uhlí určené
pro průmyslové podniky a otop v domácnostech.
Dráhy v oblasti Moravy a východních
Čech potřebují k úplnému provozu
denně 5300 tun uhlí, dostávají však
příděl pouze 3300 tun. Kromě toho
odčerpávají slovenské dráhy
z Ostravy 1500 tun uhlí denně. Podle zpráv,
které jsme obdrželi z brněnského ředitelství
státních drah, přiděluje se v Moravské
Ostravě již asi 14 dnů dostatečný
počet vozů pro uhlí, ale pro nedostatečné
pohotové zásoby zůstává průměrně
300 až 400 vagonů nenaložených.
Je pro nás, zástupce moravskoslezské, velmi
trapné, musíme-li o těchto věcech
ve sněmovně hovořit. Jsme však k tomu
donuceni nedostatkem pochopení v centrálních
úřadech. Víme, že se poválečné
obtíže těžko překonávají,
víme, že se musíme všichni ještě
dlouho uskrovňovat, ale není možné ani
únosné, aby města a kraje, velmi těžce
postižené válkou, byly zásobovány
hůře než ty oblastí, které válečnými
událostmi tolik neutrpěly. Přejeme si, aby
se všem zemím měřilo stejně spravedlivě,
aby nebyla nikde oprávněná příčina
k nespokojenosti. A poněvadž máme obavy, že
pro tyto snahy není u všech odpovědných
osobností plné pochopení, varujeme včas,
hned v počátcích našeho budování
státu, před politikou, která by nebrala náležitý
zřetel také na zemi Moravskoslezskou. Tak jako potřebujeme
na dlouhou dobu spolupráci stran Národní
fronty a musíme pro ni stále tvořit všechny
nutné předpoklady, tak potřebujeme i opravdovou
spolupráci všech zemí našeho státu.
Očekáváme, že o pravomoci zemských
národních výborů i o možnostech,
jak by se měly uplatniti regionální zájmy,
se bude jednati v nejkratší době a že
snahy po rozumné decentralisaci, pokud jsou v souhlasu
s linií celé naší politiky, budou plně
respektovány. (Potlesk poslanců čs. strany
soc. demokratické.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
panu posl. Horovi.
Posl. Hora: Slavné Národní shromáždění,
paní a pánové! Ode dne našeho osvobození
se příliš mnoho událo, dobrého
i špatného, co naši občané bedlivě
a kriticky sledovali a dále sledují. Republika
utrpěla četné újmy, zvláště
v době porevoluční, po 5. květnu,
kdy se vyskytli i mnozí kořistníci, kteří
ani na okamžik nezaváhali a na úkor republiky
se obohacovali, považujíce naši revoluci jednak
za cestu k rychlému zbohatnutí, jednak za jedinečnou
příležitost k závratné kariéře
bez práce, bez zásluh a bez odborných znalostí.
S této parlamentní tribuny volám nejen za
vás, ale za všechny poctivé a republice věrně
oddané občany: Majetek národu odcizený
se musí národu vrátit! (Potlesk.)
Ve vládním prohlášení nebyla
tomu věnována náležitá pozornost.
Avšak vláda, její orgány a všechny
příslušné úřady musí
učinit všechno, aby se do vlastnictví státu
vrátil všechen majetek, který státu
byl odcizen, a Národní shromáždění
bude bdít nad tím, aby se tak skutečně
stalo. K tomu nás zavazuje památka našich padlých
a umučených vlastenců: Plamínkové,
Švermy, Opletala, gen. Bílého, Pešla,
dr. Slavíčka, Falty, dr. Vančury, Vaňka
a tisíců jiných, bezejmenných hrdinů,
kteří své životy obětovali za
blaho a svobodu národa a nikoliv za blaho skupinky kariéristů
a kořistníků.
Z mnoha tíživých problémů, které
zasluhují mimořádné pozornosti, je
na předním místě otázka vnitřní
bezpečnosti. Pan předseda vlády ve vládním
prohlášení poznamenal, že "nad právní
bezpečností občanů bude bdít
jednotná, stranickými vlivy nedotčená
a obecné důvěry hodná bezpečnostní
služba a nezávislé soudy". Vítáme
jako národní socialisté toto prohlášení
a plně se za ně stavíme. O tu jednotu, o
tu skutečnou nestranickost a o tu důvěru
nám jde především. Bez dokonalé
bezpečnosti není svobody. Nerad, velmi nerad tu
přiznávám, že důvěra občanů
k orgánům naší vnitřní
bezpečnosti je silně podlomena, že s její
organisací a praksí, s některými vedoucími
bezpečnostní služby, kteří jsou
laiky a nikoliv odborníky a přesto zaujímají
vysoká místa v bezpečnostní službě,
nejsou občané spokojeni. Nespokojeni jsou s tímto
stavem i sami členové bezpečnostní
služby, kteří vykonávají leckdy
svou službu za poměrů neutěšených,
a sami si kladou otázku: Kam by to takhle dospělo?
Bylo by otřásající mluviti podrobně
a s uvedením sta a sta konkretních případů
o tom všem, co se událo od 5. května dodnes
právě ve službě bezpečnostní.
Víte to mnozí z vás tak dobře jako
já. Po právní stránce tu jde o dosud
nevysvětlené a zákonem nepodložené
rozpuštění dřívějších
sborů četnictva a policie - na př. ve Slezsku
- čímž byly způsobeny jistě velké
hmotné i mravní škody našemu státu.
Mezi příslušníky těchto sborů
je mnoho obětavých vlastenců, kteří
vždy věrně sloužili národu a republice.
Přesto však byly vytvořeny nové orgány
bezpečnostní služby a nakonec dnešní
Sbor národní bezpečnosti, povětšině
z dobrovolníků laiků. Mnozí,
snad většina z nich, byli i bez vojenského
výcviku, bez odborných znalostí, a vyskytly
se i případy, že se do těchto sborů
vloudily i osoby několikráte trestané, jak
to již zde řekl pan posl. Viboch. Je přirozené,
že místo důvěry vznikla v občanstvu
nedůvěra, byť byla způsobena jen jedinci.
Opravdu jen z nutnosti byli ve službě ponecháni
národně spolehliví příslušníci
býv. četnictva a policie a přidělování
byli většinou na podřízená místa,
zatím co na místa vedoucí zasedli lidé
snad zasloužilí, ale bez základních
znalostí organisace a řízení bezpečnostní
služby. Tím došlo a dochází k desorganisaci
ve výkonu této služby. Vyskytl se i tak smutný
zjev, že se pro udržení vysokého funkcionáře
bezpečnostní služby v jeho funkci hrozí
deputacemi a demonstracemi dělnictva velkých závodů.
Pozoruhodný je také fakt, že Sbor národní
bezpečnosti byl vytvořen bez dekretů nebo
zákonů. Domyslíme-li tento neprávní
stav, mohli bychom směle tvrditi, že Sbor národní
bezpečnosti je vlastně sborem nezákonným,
illegálním. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Trvá-li tento stav půl roku,
neslouží nám to ke cti právě
proto, že jde o bezpečnost. (Výkřiky
komunistických poslanců. - Potlesk poslanců
čs. strany národně-socialistické a
čs. strany lidové. - Hluk. - předseda zvoní.)
Zdárný vývoj a výkon bezpečnostní
služby záleží na jasných, zákonem
podložených předpisech (Potlesk.) a
zejména na lidech, na mravní a odborné kvalitě
osob, jimž je tato služba svěřena. Proto
tolik záleží na spokojenosti těchto
pracovníků a na tom, aby jejich služba byla
řízena s krajním pocitem spravedlnosti, práva,
nestranickosti a s objektivním hodnocením je jejich
výkonů. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Některé zásahy zapůsobily
nepříznivě hmotně i na cit spravedlnosti
těchto pracovníků a dekret presidenta republiky
o zrušení jmenování a povýšení
z doby nesvobody otřásl bezpečnostní
službou v základech. Také povyšování
důstojníků četnictva, kteří
prokázali za okupace věrnost nacistům a nikoli
republice, působí pobouření, protože
na př. naproti tomu nebyl reaktivován důstojník
četnictva - legionář. Všechny spolehlivé
příslušníky četnictva a policie
nutno povolati do služby nazpět, pokud zůstali
věrni republice, a provésti povýšení
všech, kdož své vlastenectví osvědčili
v době nejtěžší. (Potlesk. -
Hlasy: Těch je málo!)
Zvláštním zjevem je i jmenování
osob s nižší hodností na místa
velitelská a jmenování osob s vyšší
hodností na místa jejich zástupců.
Tak na příklad velitelem oblastního velitelství
bezpečnostní služby je praporčík
a jeho zástupcem štábní kapitán.
(Výkřiky. - Veselost.) Co bychom řekli
panu ministrovi národní obrany, kdyby jmenoval velitelem
divise praporčíka a jeho zástupcem plukovníka
nebo generála? (Posl. Harus: A proč ne, když
je schopen? Samozřejmě! - Hluk.)
Ano, ale jako schopný má být povýšen!
V bezpečnostní službě jako v armádě
je schopnost vyjádřena také určitým
stupněm hodnosti. Soudíme, že uvedenou praksí
a nesprávným pochopením lidové demokracie
právě na tomto úseku mohla by utrpěti
nejen kázeň, ale i výkonnost příslušníků
bezpečnostních sborů. Pocit pokoření,
bezpráví a neocenění odborných
znalostí a dlouholeté služby, a to vše
často z důvodů nepochopitelných, nepůsobí
příznivě na postiženého, ani
na ostatní příslušníky sboru.
Občané usilují o lidovou demokracii, ale
neradi by viděli lidovou anarchii. (Potlesk. - Výkřiky
poslanců stran komunistických.)
Také výchova příslušníků
bezpečnostní služby, prováděná
osvětovými důstojníky, musí
být bezpodmínečně nestranická.
(Dlouhotrvající potlesk.), vedená
v duchu vpravdě demokratickém, národním
a státním. Mám dojem, že tomu tak není.
Také přijímání do služeb
SNB a hodnocení schopností nebudiž měřeno
podle stranické legitimace. Po první světové
válce se razilo heslo, vyjádřené presidentem
T. G. Masarykem: odrakouštit se. Po druhé světově
válce, která nacistům umožňovala
náš národ mravně rozkládat, musíme
razit a také splnit heslo: odnacisovat se. (Potlesk.
- Výkřiky poslanců stran komunistických.)
odnacisovat se, a to všude a ve všem, i ve státní
správě a v bezpečnostní službě.
(Potlesk.) Ano, odnacisovat se i v těch policejních
vazbách, kde i dnes často po týdny a měsíce
trpěli naprosto nevinní lidé, mezi nimi i
legionáři z prvního odboje (Hlasy: Fuj!
- Potlesk.) a pro budoucnost znemožnit komukoliv způsoby
připomínající nacistické methody,
které nejsou hodny národa Husova a Masarykova. (Potlesk.)
Demokracie umožňuje kontrolu. Diktatury kontrolu znemožňovaly.
Proto se v této válce za nacistické vlády
všude zhoubně rozšířila tu více,
tam méně hrozná choroba, jedno z četných
neblahých dědictví nacismu, a to úplatkářství.
Běda státu a národu, který by včas,
všemi prostředky a energicky od nejmenších
až po nejvyšší nevymýtil úplatkářský
mor, který zachvacuje i dnes mnohé slabé
povahy. (Potlesk.) Začíná to nevinnými
úplatky a končí to nakonec závratnými
částkami. Všichni občané jsou
si před zákonem rovni. (Potlesk poslanců
čs. strany národně-socialistické.
- Výkřiky poslanců stran komunistických.
- Hluk.)