Předseda Josef David.
Místopředsedové Gottier, Tymeš Petr,
Hodinová-Spurná, Cvinček,
Zapisovatelé Smejkal, Klokoč.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády Klement Gottwald, dr Stránský,
Široký, dr Šrámek; ministři
dr Drtina, Hála, dr Nejedlý, dr Pietor,
dr Šoltész; státní tajemníci
gen. dr Ferjenčík, Lichner.
244 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Předseda Josef David zahájil schůzi
ve 14 hod. 55 min.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu udělil
předseda na dnešní schůzi posl. Mrázovi,
Frant. Novotnému, dr Peškovi, inž.
Filovi, dr Ševčíkovi, dr Múdremu-Šebíkovi
a Vibochovi; pro nemoc na včerejší
a dnešní schůzi posl. Šolcovi a
Vičánkovi; dodatečně pro schůzi
dne 11. t. m. posl. inž. Kopeckému a Víškovi.
posl. Víška ministru dopravy ve věci
zveřejnění Kladensko-Nučické
dráhy (č. D 2).
počátkem schůze vládní návrh
zákona o pracovních poměrech osob nastoupivších
presenční službu (tisk 49).
Výborům brannému a soc.-politickému
přikázal předseda vládní návrh
tisk 49.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvých pěti
odstavců, o nichž usneseno bylo společné
jednání a jimiž jsou:
1. Zpráva výborů soc. politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 22) o zvýšení státních
starobních podpor (tisk 30).
2. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 23) o přídavcích k důchodům
z veřejnoprávního sociálního
pojištění (tisk 33).
3. Zpráva výborov soc.-politického a rozpočtového
o vládnom návrhu zákona (tlač 24)
o jednorázových prídavkoch k dôchodom
z verejnoprávneho sociálneho poistenia (tlač
31).
4. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 25) o úpravě a rozšíření
tříd ve veřejnoprávním sociálním
pojištění (tisk 34).
5. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 28) o rodinných přídavcích
některých osob pojištěných pro
případ nemoci (tisk 32).
Zpravodaji k odstavci 1 jsou: za výbor soc.-politický
p. posl. Jungman, za výbor rozpočtový
p. posl. dr Chytil.
K odstavci 2: za výbor soc.-politický p. posl. Skaunic,
za výbor rozpočtový p. posl. inž. dr
Ješ.
K odstavci 3: za výbor soc.-politický p. posl. Dvorín,
za výbor rozpočtový p. posl. inž. dr
Ješ.
K odstavci 4: za výbor soc.-politický p. posl. Skaunic,
za výbor rozpočtový p. posl. Štětka.
K odstavci 5: za výbor sociálně-politický
p. posl. Cipro, za výbor rozpočtový
p. posl. Sajal.
Budeme pokračovati ve společné rozpravě,
započaté ve včerejší, 14. schůzi
Národního shromáždění.
Přihlášeni jsou řečníci
na straně "pro": pp. posl. Zupka, Kliment,
dr Pišút, Urbánek, Fránek, Valo,
Jura, Šabršula, dr Kameníček, Vojanec,
Škrlantová.
Uděluji slovo prvému řečníku,
jímž je pan posl. Zupka.
Posl. Zupka: Slávna snemovňa!
Vládne návrhy zákonov o úprave dôchodkov
a prídavkov z verejnoprávneho sociálneho
poistenia treba považovať za významný
krok na ceste k spravodlivému riešeniu sociálnych
otázok. Prinášajú značné
zvýšenie dôchodkov zo sociálneho poistenia,
ktoré sa najmä na Slovensku pohybujú na veľmi
nízkej úrovne a pracujúcim, ktorých
staroba alebo nemoc vyradila z výrobného procesu,
nestačí ani na živorenie.
Ako príklad uvádzam jedného 35ročného
baníka, ktorému reumatizmus a tuberkulóza
podlomily zdravie - bol predčasne vyradený z práce
- a dnes, keď musí živiť 3 nezaopatrené
deti, je odkázaný na invalidný dôchodok,
ktorý činí mesačne len 306.25 Kčs.
Jeho ročitý príjem sa skladá z nasledovných
položiek: Od Ústrednej sociálnej poisťovne
dostáva 600 Kčs, ako československý
štátny občan dostáva ďalších
600 Kčs ako štátny príplatok. Na každý
odpracovaný mesiac dostával predtým podľa
zákona číslo 200/36 7.50 Kčs zvyšovací
príspevok. Za slovenskej vlády zvyšovací
príspevok bol zvýšený, takže teraz
činí na každý odpracovaný mesiac
10 Kčs. Pretože má 180 odpracovaných
mesiacov, dostáva ročite 1.800 Kčs. Na každé
nezaopatrené dieťa mu patrí detský príplatok
1/8 ročitého zvyšovacieho
príspevku, čo činí u neho na jedno
dieťa 225 Kčs, na 3 deti dohromady 675 Kčs.
Jeho celoročný dôchodok činí
3675 Kčs, čili, ako som už uviedol, 306.20
Kčs mesačne. Keď k tomu pripočítame
prídavok, ktorý v budúcnosti dostane podľa
teraz prejednávaného vládneho návrhu,
tak mesačný príjem tejto 5členovej
rodiny bude činiť 806.25 Kčs. Pripusťme,
že azda manželka tohto invalída a matka troch
detí náhodile niečo zarobí; aj v tom
prípade nikto nemôže ich život závidieť
a môžeme si ľahko predstaviť, ako táto
rodina vyživuje svoje deti. Dúfajme, že prijatím
vládneho návrhu zákona o prídavkoch
k dôchodkom z verejnoprávneho sociálneho poistenia
čiastočne im bude pomožené.
Taktiež s uspokojením kvitujeme vládny návrh
zákona o jednorázových prídavkoch
k dôchodkom z verejnoprávneho sociálneho poistenia,
pretože to poskytuje rýchlu a účinnú
pomoc týmto sociálne najslabším teraz,
keď novým usporiadaním cien a najmä cien
každodenných potrebných článkov
musíme aj na Slovensku prekonať dosť tažké
a prenikavé zmeny. Pritom musíme mať na zreteli,
že to u nás ešte dosť dlho potrvá,
pokiaľ sa nám nepodarí zaistiť pre konzumentov
ich dosiaľ nedostatočné prídely za úradne
určené ceny. Čierní obchodnící
su bezohľadní a nepozerajú sa na malé
dôchodky dôchodcov, vdov alebo sirôt. Človek
nevie ani pochopiť, ako živorí vdova po zemrelom
dôchodcovi, povedzme baníkovi, keď tento bol
dajme tomu len 15 rokov zamestnaný. Celý jej vdovský
dôchodok činí okrúhle 86 korún.
Preto je žiadúce, aby tento zákon bol čím
skôr prevedený a nakoľko je možné,
bol jednorázový prídavok dôchodcom
ešte pred Vianocami vyplatený.
Uviedol som dva príklady zo života baníkov
a ich pozostalých, a to úmyselne, lebo dnes baník
je predmetom pozornosti nielen našich hospodárskych
činitelov, ale celej verejnosti. Ťažba uhlia
je dnes predmetom rokovania v podnikoch, na železniciach,
v kanceláriách, v obchodoch, práve tak ako
v štátnych a verejných úradoch. Produkcia
v jednotlivých podnikoch by mohla byť o veľa
vyššia, keby sme mali dostatočné množstvo
uhlia.
Otázku náboru baníkov pre naše uhoľné
bane napriek všetkým pokusom nemôžeme riešiť.
Potrebovali by sme ich aspoň 1500, ale ani týchto
net. Príčinou týchto ťažkostí
je to, že životné podmienky baníka neboly
dosiaľ usporiadané tak, aby odpovedaly tým
ťažkým podmienkam, ktoré vyžaduje
jeho práca, kým prinesie na povrch zeme čierny
diamant, blahodarný účinok ktorého
len vtedy vieme skutočne oceniť, keď ho nemáme.
Krivda, ktorá zapríčinila, že v minulosti
fyzická práca bolo hodnotená ako menejcenná,
musí byť odčinená a to nie len úpravou
miezd tých robotníkov, ktorí dnes sú
aktívne zapojení do výrobného procesu,
ale tiež odstránením tej sociálnej nerovnosti,
ktorú vidíme pri poukazovaní úrazových
rent, dôchodkov invalidov, penzistov a provizionistov.
Uviedol som tieto príklady preto, aby som poukázal
na to, že ani prijatím týchto zákonov
tento pálčivý problém riešený
nebude.
Otázka dôchodku pre invalidov, práve tak ako
pre penzistov a provizionistov, musí byť riešenia
so stanovíska ľudského. Vítame usnesenie
sociálne-politického výboru, v ktorom sa
vláda vyzýva predložiť do troch mesiacov
takú osnovu zákona, ktorá dokonalejšie
upraví dôchodky z verejnoprávneho poistenia.
Dúfame, že nám to prinesie ďalšie
zlepšenie, som ale presvedčený, že k definitívnemu
riešeniu na tomto poli dostaneme sa len uskutočnením
obsiahlej a prenikavej reformy celého sociálneho
poistenia. Je to požiadavkom celej pracujúcej verejnosti
a je treba túto reformu čím skôr už
aj preto previesť, lebo je to súčiastkou vládneho
programu.
Úlohou sociálnej starostlivosti v ľudovej demokracii
bude, starať sa o pracujúceho človeka ako najvýznamnejšieho
činiteľa vo výrobe. Popri bohatstve surovín
a výrobných prostriedkov od pracujúceho človeka
- od jeho pracovnej sily závisí blahobyt celého
národa a štátu. Našou povinnosťou
je starať sa o človeka nie len vtedy, keď môže
pracovať a pre spoločnosť je užitočný,
ale aj vtedy, keď pre nemoc alebo starobu neni schopný
produktívnej práce. Mám na mysli národné
poistenie a to také, ktoré by zodpovedalo všetkým
podmienkam a požiadavkám novej doby a duchu ľudovej
demokracie.
Cieľom nového sociálneho poistenia už
nemôže byť iba to, aby bol pre potrebu výroby
a distribúcie zaistený dostatočný
počet pracujúcich, ale aby nastala doba sociálnej
starostlivosti ako samostatného vytýčeného
cieľa. Podobne ako organizovaná výroba životných
potrien sa stáva odteraz čiastkou služby pre
zaistenie biologickej existencie členov národa a
prestáva byť prostriedkom k osobnému prospechu
jednotlivcov alebo určitej triedy, potom aj sociálne
poistenie sa má plne zaradiť do služby toho istého
poslania. Sociálne poistenie má teda slúžiť
právu každého pracujúceho človeka,
t. j. právu na dobrý život, na zdravie, za
predpokladu splnenia vzájomnej povinnosti voči spoločnosti.
Sociálne poistenie musí byť zabezpečené
pre všetky vrstvy pracujúceho ľudu. Práve
tak pre robotníkov, ako aj pre všetkých ostatných
pracujúcich, roľníkov, živnostníkov,
remeselníkov, obchodníkov, ako aj pre príslušníkov
slobodných povolaní. V budúcnosti všetkým
týmto pracujúcim musí byť pre prípad
nezavineného vyradenia z pracovného procesu zaistený
taký dôchodok, ktorý by im zaručil
ľudskú životnú úroveň.
V novom zákone o sociálnom poistení budeme
musieť myslieť okrem na úpravu dôchodkov
aj na prispôsobenie duchu zákona k výš
spomenutým zásadám. Predložené
vládne návrhy znamenajú prvý, keď
aj skromný krok v tomto smere. Očakávame,
že naše zákonodarstvo bude sledovať túto
cestu. Vzhľadom na situáciu vyvolanú úpravou
cien, životných potrieb je nevyhnutne nutné,
aby vládne nariadenia o prevádzaní týchto
zákonov boly čím skôr vydané
a nastalé nesrovnalosti medzi dôchodkom a životnými
potrebami boly dľa možnosti čím rýchlejšie
odstránené.
V tejto nádeji klub poslancov komunistickej strany Slovenska
predložené vládne návrhy prijíma.
(Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo p. posl. Klimentovi.
Posl. Kliment: Slavné Národní shromáždění!
Ujímám-li se slova jménem klubu komunistických
poslanců k předloženým vládním
návrhům, nemohu nevzpomenouti proměny ovzduší
proti minulosti, ve kterém se nyní projednávají
dalekosáhlé sociální zákony
a opatření ku prospěchu pracujícího
lidu. Za první republiky, kdy zde rozhodující
slovo měli strůjci Mnichova, pozdější
zrádci a kolaboranti, nebyly projednávány
na prvním místě předlohy sloužící
zájmům a prospěchu pracujícího
lidu. (Predsedníctvo prevzal podpredseda Cvinček.)
Tehdy byly na prvním místě předlohy
zákonů, které vyhovovaly úzké
skupině držitelů balíků akcií,
velkoagrárních a bankovních boháčů.
Pracujícímu lidu, zejména dělnické
třídě, dostávalo se pouze drobtů,
které padaly se stolů přejedených.
V nové lidové demokracii je tomu jinak. Vláda,
věrna svému historickému poslání,
provádí důsledně košický
vládní program, odstraňuje a likviduje těžké
následky okupace a války, odčiňuje
křivdy, páchané po desetiletí na pracujícím
lidu, stará se o obnovu Němci rozvráceného
a vykradeného hospodářství, pomáhá
pracujícímu lidu lehčeji zmáhat všechny
obtíže při obnově a výstavbě
našeho rozvráceného a vydrancovaného
hospodářství.
Tato snaha se projevuje ve všech činech vlády,
možno ji pozorovat v dekretech, které byly vyhlášeny,
a je obsažena v každém z pěti navržených
vládních zákonů, které právě
projednáváme.
Vládní návrh zákona č. 22 zvyšuje
státní starobní podporu na 6.000 Kčs
ročně. Proti dosavadnímu stavu zvyšují
se starobní podpory 5násobně. Vládní
návrh zákona č. 23 přiznává
k invalidním a starobním důchodům
z veřejnoprávního soc. pojištění,
s platností od 1. ledna příštího
roku, měsíční příplatek
500 Kčs, k důchodům vdoveckým 300
Kčs a k důchodům sirotčím a
jiným 200 Kčs.
Podle návrhu zákona č. 24 budou poskytnuty
pro prosinec jednorázové přídavky
k důchodům invalidním a starobním
1.500 Kčs, k důchodům vdoveckým 900
Kčs, sirotkům a jiným pozůstalým
600 Kčs. Vládní návrh zákona
č. 25 upravuje a rozšiřuje ve veřejnoprávním
soc. pojištění počet tříd
na 16 a vytváří první základnu,
na které je možné přistoupiti k vybudování
jednotného národního pojištění,
ke kterému se upínají naděje dělnictva
a které by odpovídalo duchu a požadavkům
celé naší pracující veřejnosti.
To znamená, že je dána možnost sloučit
dosavadní různá sociální pojištění
a přikročiti k vytvoření jednotné
organisační základny pro národní
pojištění, které by zahrnulo do pojištění
rolníky, živnostníky a svobodná povolání
a zlepšilo dávky tak, aby bylo dosaženo jednotné
vyšší úrovně důchodů.
Konečně návrh zákona č. 28,
kterým se přiznává osobám pojištěným
pro případ nemoci na každé nezaopatřené
dítě rodinný přídavek 150 Kčs
měsíčně.
l když je samozřejmé, že tyto zákony
souvisí s novou úpravou cenové hladiny, zvýšení
mezd a platů ukazuje a potvrzuje, že vládní
rozhodování řídí a usměrňuje
duch zástupců pracujícího lidu.
To vše ukazuje, s jakou pečlivostí a starostlivostí
řeší se všechny problémy, dotýkající
se obnovy našeho hospodářství, odčinění
následků okupace a války tak, aby pracujícímu
lidu bylo umožněno za únosného stavu
přenésti se přes nejtěžší
období rekonstrukce našeho hospodářství
a aby opatření vlády se zdařilo.
Nezastíráme nijak, že opatření,
kterými se mění náš cenový
systém podle potřeby našeho hospodářství,
skrývá v sobě mnohá úskalí
a vyvolává mnoho starostí, jak se v celém
životě lidu projeví. Jenže stav, ve kterém
zůstalo naše hospodářství po
osvobození, přímo volal po celkové
nápravě v oboru naší cenové politiky.
Němci cenovým diktátem drželi ceny výrobků
a zboží, zvláště které sloužilo
jejich válečnému účelu, pod
skutečnou cenovou úrovní. U některých
výrobků snížili cenu hluboko pod ceny
platné před válkou, zavedli t. zv. doplatkové
hospodářství, a rozvrátili každou
myslitelnou cenovou vyrovnanost. Tak se stalo po osvobození,
když jsme přišli znovu do styku s jinými
národy, že ceny našich výrobků
byly pod cenami, platícími na mezinárodních
trzích. Cena našich hotových strojů
podle váhy byla nižší než cena rudy,
kterou nakupujeme v zahraničí. Vyrovnání
cen, jejich zvýšení, odpovídající
cenám na světovém trhu, bylo nutné
již proto, že náš průmysl bude vyvážet
hotové výrobky a dovážet suroviny, jako
tomu bylo dříve, a cenová politika nemůže
se řídit jen domácím trhem, nýbrž
je nutno přizpůsobit se a počítati
i s vlivem cen, které platí na světovém
trhu. Nastoupit tuto cestu žádá také
zájem zestátněného našeho průmyslu
a hospodářství. Bez této úpravy
je těžko možno si představiti rentabilitu
našich zestátněných podniků.
Mimo to mluvila pro to i různost cen u nás a na
Slovensku, kde ceny byly vyšší.