V súhlase s košickým programom treba pripomenúť,
aby ústredné úrady nezabúdaly na potrebu
prijímania slovenského úradníctva
v ministerstvách a rôznych ústavoch celoštátneho
významu, nielen aby maly tak stály styk s povereníctvami
kvôli upevneniu jednoty štátnej, ale aby pomocou
nich Slovensko malo účasť na živote hlavného
mesta, našej slovanskej Prahy, a mohlo pomocou svojich ľudí
prijímať a zažívať všetky politické
a kultúrne popudy, ktorými sa Slovensko môže
obohacovať a zveľaďovať po každej stránke,
aby tak geografické vzdialenosti boly prekonané
a československá demokracia pevná a rovnaká
tak v okolí Prahy, ako v okolí Tatier. (Potlesk.)
Demokratická strana, ktorá vo svojich starších
i mladších členoch neprestala nikdy upierať
zrak na Prahu ako zdroj viery a mravnej sily, zdroj iniciatívy
politickej i kultúrnej, nepochybuje teraz, že vláda
prihliadne s porozumením, pozorne a kriticky k špeciálnym
pomerom a ťažkostiam slovenským a že na
druhej strane Slovenská Národná rada bude
dosť vyspelá, objektívna, aby jej pripomienky
boly vecné a nezaťažené najmenším
náznakom bývalého negatívistického
ducha ľudáckeho. (Potlesk.)
Vláda i v týchto predložených, aj i
v iných opatreniach sociálneho rázu, v ochote
sdielať sa a deliť sa o chlieb a dobro sociálne
po celej republike rovnako, preukázala toľko dobrej
vôle, že by sme boli ľahkomyseľní
a nekritickí, keby sme to neuznali. Vláda iste aj
nabudúce bude hľadieť vypočuť objektívne
hlasy odborníkov slovenských vo veciach hospodárskych,
kultúrnych a sociálnych, ktorých ťažké
časy vojny a povstania donútily analyzovať
a poznávať pomery Slovenska tak intenzívne,
ako nikdy za mierových čias. Demokratická
strana je preto za užšiu a intenzívnejšiu
spoluprácu českých a slovenských odborníkov,
pripravujúcich nové návrhy zákonov,
aby vychádzaly bezpečne a bez závad pre celú
republiku a v prospech oboch národných složiek
štátu.
Predložené návrhy zákonov o prídavkoch
k dôchodkom sociálneho poistenia, o rodinných
prídavkoch, o zvýšení štátnych
starobných podpôr, o úprave a rozšírení
tried v sociálnom poistení, ako i o prídavkoch
na mzdách a platoch považuje demokratická strana
za účelné, nevyhnutné, vhodné
a včasné a bude hlasovať za ich uzákonenie.
(Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Udeľujem slovo pánu
posl. Urbánkovi.
Posl. Urbánek: Slavná sněmovno!
Osnovy zákonů, které vláda připravila
v oboru sociálně pojišťovacím a
které jsou předmětem našeho jednání,
dokazují, že otázky zaměstnanecké,
zejména pak otázky dotýkající
se zájmů našeho dělnictva, jsou stále
v popředí. Uznáváme snahu vlády
v tom směru a očekáváme, že v
budoucnosti bude pamatovati stejně na potřeby našeho
dělnictva, které svou poctivou prací pomáhá
budovat stát. Chtěl bych však předem
zdůraznit, že předložené osnovy,
třebaže jejich význam je dalekosáhlý
a třebaže si vyžádají velikého
nákladu, ani zdaleka neznamenají vyřešení
problému dokonalého sociálního pojištění,
zabezpečujícího plně pracující
vrstvy. To, jak doufáme, bude dalším velmi
důležitým úkolem vlády a nás
všech. Dlužno tedy předložené osnovy
považovat za první krok k takovému zlepšení
našeho sociálně pojišťovacího
zákonodárství, které musí -
má-li být dokonalé - zabezpečiti každého
pracovníka tak, aby - ať již nemůže
z jakýchkoliv důvodů pracovat - měl
plně zabezpečenou existenci.
Ze souboru sociálně politických a sociálně
pojišťovacích osnov dlužno se zmíniti
především o návrhu zákona o zavedení
rodinných přídavků. Jde o první
pokus o vyrovnání mzdových rozdílů
zaměstnanců bezdětných se zaměstnanci,
kteří musí pečovat o výchovu
a výživu dětí. Dlužno zdůraznit,
že je to správná zásada, která
musí být trvale uplatňována v naší
sociální a mzdové politice. Je samozřejmé,
že nelze žádat na zaměstnavateli, nechť
už je jím soukromník nebo stát, aby
z vlastních prostředků platil tyto mzdové
rozdíly. Pro zaměstnavatele může být
podkladem výše mzdy jen hodnota práce, kterou
zaměstnanec koná. Tato skutečnost však
nemůže býti důvodem, aby svobodní
zaměstnanci a ženatí zaměstnanci bezdětní
měli tytéž existenční prostředky
jako zaměstnanci, kteří vychovávají
naše budoucí generace. Nemůžeme-li zaměstnavateli
uložiti splnění povinnosti vůči
početným rodinám, pak je třeba, aby
se potřebné vyrovnání mezd dělo
na účet státu, resp. aby se stát sám
postaral o úhradu, stejnoměrně rozvrženou
na všechny.
Řekl jsem, že předložená osnova
je první krok, a proto je samozřejmé, že
nemůže plně vyhověti všem požadavkům,
které by měly býti v tomto směru splněny.
Výše přídavku, která bude na
jednotlivé dítě poskytována, nebude
zatím ovšem tvořit plnou úhradu zvýšených
nákladů. Je to přirozené, protože
jsme ještě stále ve vývoji, a povinnosti,
které jsou uloženy státu, a náklady,
jimiž je naše výroba zatížena, jsou
tak vysoké, že zatím nelze počítati
s úpravou spravedlivější. Nutno však
míti stále na zřeteli, že v budoucnosti
musíme dojít k takové úpravě,
která by plně uhrazovala zvýšené
náklady početných rodin a tvořila
tak bezpečné základy naší populace.
Nezapomeňme, že zvýšení porodnosti
je pro nás přímo existenční
otázkou. Jen tehdy, podaří-li se nám
dosíci, aby po útrapách válečných
a po těžké bídě, kterou jsme
prožili a prožíváme, vyvíjela se
naše populace zase příznivě, můžeme
se zajistit do budoucnosti. Bylo by ovšem marné volat
po zlepšení populace, kdybychom nezaručili
hmotné prostředky početným rodinám
a kdybychom neusnadnili péči o děti. Zkušenosti,
kterých nabudeme s prováděním zákona,
jehož osnovu vláda předkládá,
budou tvořiti jistý základ pro budoucí
definitivní a spravedlivější úpravu.
Neméně důležité jsou osnovy zákonů,
upravující dávky našich důchodců
v pojištění. Především jde
o jednorázové přídavky, které
mají částečně odčiniti
křivdy po léta páchané na našich
důchodcích, zejména dělnických,
jednak pak mají býti úhradou na zvýšení
životních nákladů v důsledcích
zvýšení cen. Ani o těchto osnovách
nelze říci, že by definitivně řešily
velmi ožehavý problém úpravy důchodů.
V pensijním, invalidním a starobním pojištění
musí býti snahou, aby důchod nahrazoval mzdu
a plat, o který zaměstnanec přišel proto,
že nemůže pracovati. Tento dalekosáhlý
úkol ovšem nemůžeme splnit dnes a můžeme
k němu přistoupit, jakmile se nám podaří
přivést naše hospodářství
do normálních kolejí. Proto je třeba
spokojiti se s tím, co vláda navrhuje, třebaže
jde jen o nepatrnou splátku na dluh, který máme
vůči dělníkům a všem zaměstnancům.
Máme jen přání, aby výplata
zvýšených jednorázových částek,
jakož i normální výplata zvýšených
důchodů byla co nejrychleji připravena a
aby se našim důchodcům, kteří
na tento peníz toužebně čekají,
dostalo co nejrychleji žádoucí výpomoci.
(Predsedníctvo prevzal podpredseda Gottier.)
Za velmi potřebnou jest dlužno označiti také
osnovu zákona o zvýšení starobních
příplatků. Bylo jistě velmi nespravedlivé,
že při uskutečnění zákona
o dělnickém sociálním pojištění
nebylo pamatováno na přestárlé osoby
a že veliký počet osob při práci
zestárlých byl z výhod pojištění
vyloučen. Starobní podpory, které byly kdysi
zavedeny, byly vlastně jen almužnou, a to almužnou
velmi nepatrnou, která nestačila k živobytí
a která nestačila ani k smrti. Proto vítáme,
když dnes vláda zvyšuje starobní podpory
a snaží se aspoň částečně
ulehčiti těžký osud invalidů
práce, kteří měli to neštěstí,
že se narodili dříve. Jsem přesvědčen,
že na tyto osoby musí býti v budoucnosti také
pamatováno, protože nemůžeme připustiti,
abychom činili rozdíl mezi dělníky
a zaměstnanci, kteří byli z pracovního
procesu vyřazeni dříve nebo později.
Naopak bude musit být respektován požadavek,
aby všem lidem, kteří se živili a živí
svou prací, bylo měřeno stejně a aby
o všecky bylo také v případě
invalidity a stáří stejně postaráno.
Zvýšení mzdových tříd,
vyplývající z nové platové
úpravy, a některá nadlepšení
v nemocenském pojištění jsou rovněž
velmi důležitým sociálně-politickým
opatřením. Ovšem také zde stojíme
před ohromným problémem, jehož řešení
se nevyhneme, t. j. problémem, který by upravoval
nejen podpory v nemocenském pojištění,
ale který by se postaral také o vyřešení
velikých otázek léčebné péče
o naše pojištěnce. Zdá se, že to
bude nejbližším a také nejlehčím
úkolem, který budeme moci provésti při
budoucích úpravách sociálního
pojištění. Jest důležité,
abychom v nemocenském pojištění měřili
všem stejně. Nelze činiti rozdílu v
léčebné péči a vůbec
v nemocenském pojištění. Nelze činiti
rozdílu mezi dělníky, úředníky
a příslušníky jiných stavů
a proto se musíme snažit, aby všechny dávkové
předpisy byly postaveny na jednotný základ.
Pochopitelně musíme trvat na tom, aby nikdo nebyl
poškozen, a zdůrazňuji zejména, že
musí býti respektována nabytá práva
našich horníků, jejichž obtížná
a od ostatních zaměstnání podstatně
se lišící práce vyžaduje také
zvláštních opatření v případě
nemoci.
K předloženým osnovám bych chtěl
prohlásiti, že se jimi provádí další
důkaz o poctivé snaze vlády a parlamentu
ukázat, že jsme republikou sociálně
spravedlivou. Proto se k těmto návrhům stavíme
kladně. Nezapíráme si ovšem, že
bychom raději viděli, kdyby nám mohl býti
předložen již konečný návrh
celkových úprav, zejména kdyby bylo možno
přistoupiti k takovému řešení,
o němž jsem již hovořil, které
by zaručovalo, že se dovedeme dobře postarat
o dělníka, když pracuje, jakož i tehdy,
když pracovati nemůže. Avšak dělníci
jsou jistě tak dobrými občany státu,
že mají a budou míti pochopení pro hospodářské
obtíže, ve kterých nyní žijeme.
Tyto obtíže jsme nezavinili my a nezavinili je ani
naši dělníci. Tyto obtíže byly
způsobeny šestiletou okupací a drancováním
našich zemí. Dělníci ukázali
a ještě ukáží, že dobře
chápou zásadu, podle níž jen prací
lze vytvořiti nový blahobyt. Sociální
péče, kterou stát věnuje dělníkům
a zaměstnancům, není a nebude napříště
ničím jiným nežli plněním
povinností vůči všem, kdož pracují.
Naproti tomu dělníci chápou, že oni
svou prací plní povinnost vůči svému
státu. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): Ďalším
prihláseným rečníkom je pán
posl. Fránek, ktorému udeľujem slovo.
Posl. Fránek: Vážená sněmovno,
dámy a pánové!
V rámci úprav naší mzdové politiky
máme dnes odhlasovati zákon o úpravě
a rozšíření tříd ve veřejnoprávním
sociálním pojištění. Dovolím
si jako člen poslaneckého klubu čs. strany
lidové a jako jeden z těch, jichž se zákon
přímo dotýká, několik připomínek.
Ve výboru sociálně-politickém nebylo
nám možno pro krátkost času mezi podáním
a projednáním tyto věci řádně
přezkoumat a proto pokládám za svou povinnost
učiniti tak zde, na půdě parlamentní.
Vím a věříme všichni, že
tato úprava je prováděna v rámci měnové
úpravy a že proto není konečná,
nýbrž pouze přechodem k našemu vytouženému
cíli - národnímu pojištění
všeho dělnictva a zaměstnanectva, hlavně
těch nižších kategorií. Tam jistě
již bude pamatováno na to, aby pojištěnci
již za první den svého pojištění
dostali nemocenské; rovněž bude jistě
pamatováno na ochranu v mateřství a na jiné
výhody, jichž pojištěnci právě
nižších kategorií sociálního
pojištění tak postrádají. Jsou
však body, jež i při dnešní úpravě
mohly doznati určitá zlepšení.
Nemocenské pojištění od počátku
své existence vycházelo z předpokladu, že
podpora má činiti nejméně dvě
třetiny mzdy, aby rodina pojištěncova netrpěla
ztrátou pracovní schopnosti svého živitele.
Vždyť nemoc v rodině znamená stejně
vždy překročení běžných
vydání. Tato novela nám však říká
v tabulce čís. 1, že nemocenské v prvních
pěti třídách činí od
133 % v třídě 1., t. j. 8 Kčs denně,
do 66.7 % v třídě 5., t. j. 30 Kčs
denně. V třídě 6., při denním
výdělku 55 Kčs, však klesá pod
dvě třetiny, t. j. činí již jen
63.6 %, čili jen 35 Kčs denně, a ve třídě
16. již dělá jen 45 % denního výdělku.
Pří dnešní platové úpravě
se však dá předpokládat, že v prvních
třech třídách bude procento pojištěnců
velmi malé anebo vůbec žádné,
neboť mzda mladistvých dělnic, jichž základní
mzda činila 1.50 Kčs, bude po úpravě
přesahovat 5.70 Kčs a proto se dá předpokládat,
že budou zařazeny do tříd vyšších.
Bylo by třeba vysvětliti, kdo bude do těchto
nízkých tříd zařazen. Domnívám
se, že dnešní doba není na to, aby se
sociální pojištění sanovalo právě
na úkor těch nejpotřebnějších.
Za okupace bylo nemocenské pojištění
upraveno a zavedeno 12 tříd. Jaká byla sociální
tendence v té době, je nejlépe vidět
z toho, že zemědělští dělníci
a deputátníci, kteří byli původně
v 7. třídě, kde nemocenské činilo
19.50 Kčs, při poslední úpravě
r. 1944 byli zařazeni do třídy 3., kde denní
nemocenské činilo 13 Kčs.
Chceme-li, aby pojištěnci věřili, že
se v našich sborech skutečně jedná nejen
o nich, ale hlavně pro ně, chceme-li, aby v sociální
péči a hlavně v pojištění
pro případ nemoci měli větší
důvěru, je třeba, aby též léčení
a všem zdravotním opatřením byla věnována
zvyšená péče a pozornost. Je třeba,
aby již jednou přestalo ono pověstné
léčení aspirinem, jehož se dosud v léčení
pojištěnců ve většině případů
používá. Vždyť se tímto t.
zv. léčením natropilo tolik zla a způsobily
těžce nahraditelné škody. Žádáme,
aby lékař nebyl vázán žádným
bezduchým předpisem, jak dlouho má pacienta
vyšetřovat a jaké léky mu má
předpisovat, nýbrž aby mohl léčit
podle svého svědomí. Bude-li lékaři
dána možnost, aby vyšetřil a léčil
pacienta tak, jak toho skutečná povaha jeho nemoci
vyžaduje, bude v mnoha případech pojištěnec
mnohem dříve vrácen svému zaměstnání
a rodina ušetřena strádání a
obav o svého živitele.
Dále bych si dovolil několik poznámek k otázce
správních orgánů nemocenských
pojišťoven a jiných sociálně-pojišťovacích
ústavů. Za doby okupace byla činnost správních
orgánů omezena a konečně zcela zastavena
a nahrazena systémem vedoucích úředníků,
které si povětšině najmenovali okupanti
sami bez ohledu na zájmy a přání pojištěnců.
Tento systém zůstal i v dnešní době.
To není demokratické, zejména nyní.
Většina pojišťoven je na tom finančně
zle. Brněnská sama má 27 mil. Kčs
dluhů, ze 150.000 pojištěnců klesl stav
na 30.000; způsobily to nemoce, válka atp. Jest
sice dekretem p. presidenta republiky z 29. září
1945 o prozatímních opatřeních v oboru
veřejnoprávního soc. pojištění
ustanoveno v § u 1, odst. a), že je ministr ochrany
práce a soc. péče oprávněn
stanovit, případně jmenovat užší
správní sbory z řad pojištěnců,
ale dosud se tak nestalo. Budí to v řadách
pojištěnců určitou nedůvěru
a podezření, že je to snad protěžování
určité strany neb lidí, zvláště
když v některých případech při
jmenování zmocněnců byli jmenovaní
lidé nejen s nedostatečnou kvalifikací, ale
i národní spolehlivostí. Máme za to,
že v demokratickém státě máme
skutečně všude postupovati demokraticky, a
máme-li vládu Národní fronty, je třeba,
aby se to jevilo i v institucích, jejichž úkolem
je právě pečovati o všechny sociálně
slabé. I zde se musí uplatnit lidová demokracie.
Tolik jsem považoval za nutné říci k
dnešním předlohám a v očekávání,
že i ve věcech veřejného soc. pojištění
budou uplatněny zásady lidové demokracie,
prohlašuji, že lidová strana bude hlasovat pro
tento zákon. (Souhlas.)
Podpredseda Gottier (zvoní): Udeľujem
slovo pánu posl. Valovi.
Posl. Valo: Slávna snemovňa! Počet
osnov, ktorých predkladá dnes vláda 5, iste
nie je zvyklosťou nášho parlamentu. Vzdor tomu
musíme byť povďační vláde,
že tieto osnovy predkladá v pravý čas,
to znamená, že ich predkladá ešte pred
vianočnými a novoročnými sviatky,
aby sme našim požívateľom náležitostí
zo soc. poistenia, nášmu ľudu, požívajúcemu
starobné podpory, pomohli ešte pred Vianocami, aby
sme im mohli poskytnúť potrebné peniaze, aby
sme aspoň tak vynahradili tu biedu a tie nedostatky, ktorými
trpeli naši ľudia za posledné mesiace.
Pokiaľ ide o predlohy, chcem sa zvlášť zaoberať
predlohami tlač 22 a 23. Prvá predloha tlač
22, ktorá stanoví starobné podpory, hovorí
o podporách, kde požívatelia v českých
zemiach majú mať podpory zvýšené
až na 6000 Kčs ročite, to znamená 500
Kčs mesačne. Zákon tento bude platiť
len v Českej a Moravskosliezskej zemi, nebude platiť
na Slovensku. Na Slovensku platí nariadenie Slovenskej
národnej rady, ktoré určuje podpory našim
prestarlým robotníkom v čiastke 1440 Kčs,
čili 1/5 tej čiastky, ktorú
dostávajú prestarlí robotníci v českých
zemiach. Iste je to nespravodlivé a ja chcem len poukázať
údajne: Rozpočtový výbor argumentoval
tým, že kým v českých zemiach
je celkom 19 tisíc požívateľov starobných
podpôr a podpora táto činí ročite
90 mil. Kčs, na Slovensku je požívateľov
starobných podpôr 50 tisíc, takže keď
by sme prijali a poskytovali túto výšku našim
požívateľom starobných podpôr, znamenalo
by to 240 milionov ročite.
Je to proti českým zemiam nepomerne zvýšená
čiastka. Je pravda, keď sa dívame len na osnovu
tlač 22, že sa nám ten nepomer javí
tak, že to zaťažuje štátny rozpočet
pre české zeme 90 milionmi a pre Slovensko 240 milionmi
Kčs. Celkom ináč a v inom svetle sa nám
to objaví, keď sa podívame na vládny
návrh tlač 23, v ktorom sa stanoví štátny
prídavok k verejnoprávnemu soc. poisteniu. Tam sa
hovorí, že dôchodci požívajú
prídavky k dôchodom z verejnoprávneho poistenia
v čiastke 500 Kčs, 300 Kčs a 200 Kčs
mesačne. Táto čiastka činí
cca 4 miliardy Kčs zaťaženia. Z tohoto Slovensko
participuje necelou 1/11. Tedy Slovensko,
ktoré predstavuje pomerne o mnoho väčšie
územie, i počtom obyvateľstva a robotníctva,
predsa tu figuruje len tak malúčkou čiastkou.
Prečo sa mohlo prijsť k takýmto nesrovnalostiam?
Na Slovensku, keď soc. poistenie vstúpilo v platnosť
r. 1926, nebolo ešte takého aparátu, ktorý
by bol zvládnul situáciu tak, aby poistenie fungovalo
tak presne a pravidelne, ako to bolo v českých zemiach.
Preto sociálne poistenie bolo na Slovensku len postupne
zavádzané a len postupne sa tam uplatňovalo.
Druhá vec, a myslím dôležitejšia,
je, že celé tisíce slovenských robotníkov,
ktorí v soc. poistení zaplatili príspevky
- vedľajšie je, či už snáď len
niekoľko mesiacov, lebo niekoľko rokov - u rôznych
dôvodov formálnych ztratili nárok a tým
nie sú požívateľmi soc. poistenia.