Předseda Josef David.
Místopředsedové Petr, Gottier,
Tymeš, Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé Štětka, dr Ducháček.
Člen vlády: náměstek předsedy
vlády Ursíny.
243 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Předseda Josef David zahájil schůzi
v 15 hod. 26 min.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu udělil
předseda na dnešní a zítřejší
schůzi posl. dr Chytilovi, pro včerejší
a dnešní schůzi posl. Smejkalovi, do
konce tohoto týdne posl. Mrázovi, Evženu
Erbanovi, pro včerejší schůzi
posl. Trojanové, na tento týden posl. Zimákové.
Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 68)
o dočasné příslušnosti ve věcech
náležejících soudům porotním
a kmetským (tisk 75).
Vládní návrh zákona o zatímním
vedení státního hospodářství
Československé republiky v roce 1946 (tisk 69).
Interpelace dr Kácla min. dopravy a min. zdravotnictví
ve věci přídělu pohonných látek
a ve věci přidělování motorových
vozů lékařům, veterinářům
a jiným příslušníkům zdravotnických
povolání (tisk 72).
posl. Štětky min. financí ve věci finanční
kalamity města Kadaně (D 3).
přikázal předseda vládní návrh
tisk 69.
Předseda: Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž je:
Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 12),
jímž se doplňují a mění
předpisy o obnovení právního pořádku
(tisk 66).
Zpravodajem jest pan posl. dr Peška. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Peška: Vážené
Národní shromáždění!
Osnova, kterou ústavně-právní výbor
doporučuje Prozatímnímu Národnímu
shromáždění, je schválením,
uzákoněním a novelizací dekretu presidenta
republiky o obnově právního pořádku.
Budiž dovoleno, abych jako zpravodaj objasnil několik
problémů s tím souvisících.
Dekret o obnově právního pořádku
měl upraviti přechod z doby válečné
a revoluční do doby mírové. Je charakteristickým
rysem naší revoluce, že všude byla patrná
snaha, pokud to bylo možné, vyhnout se jakékoliv
libovůli a buď navázat na předmnichovské
právní předpisy, nebo vytvořit ihned
právní předpisy nové. Je třeba
v tom spatřovat hlavní rys naší národní
revoluce. Byla tak, pokud možno, zaručena právní
bezpečnost všem příslušníkům
našeho národa. Právní bezpečnost,
vědomí, že vůči každému
bude postupováno podle všeobecných a předem
známých právních předpisů,
je však nezbytnou součástí demokratického
státu. Tento rys naší národní
revoluce je do jisté míry jedinečným
znakem našeho politického vývoje ve srovnání
s jinými politickými a sociálními
převraty. Postupovaly-li vedoucí osoby našeho
zahraničního odboje tímto způsobem,
pak tím umožnily opět rychlé znovuzřízení
našeho státu, bez zbytečných otřesů
a zbytečného rozrušování, a tím
poměrně rychlou konsolidaci poměrů
doma a v důsledku toho i rychlé provedení
řady významných opatření na
domácí půdě, zejména vyřízení
předloh o zestátnění průmyslu
a jiných hospodářských institucí.
Veřejnost si snad ještě dosti neuvědomuje,
jak bylo významné pro náš politický
vývoj, že se podařilo v zahraničí
nejen vládu, nýbrž i náhradní
parlamentní sbor, Státní radu, vytvořit
a udržet. V této Státní radě
byly zastoupeny všechny politické směry našeho
národa, zatím co jiné emigrace z území
Němci obsazených byly a zůstaly hluboce samy
v sobě rozštěpeny.
Dekret o obnově právního pořádku
se snažil vymezit, které z právních
předpisů dosud vydaných a která z
rozhodnutí soudních a z rozhodnutí úřadů
správních zůstávají v platnosti.
Arciť ideálním řešením by
bylo, kdyby vše, co orgány působícími
na československém státním území
bylo nařízeno nebo rozhodnuto počínaje
dnem 29. září 1938 až do obnovy státu,
bylo považováno za neplatné, neboť orgány,
které tato nařízení vydávaly
nebo které o nich rozhodovaly, nebyly orgány svobodné
Československé republiky. To však nebylo možné,
neboť tato opatření a rozhodnutí již
vstoupila v účinnost a jejich šablonovitým
zrušením by se velmi značně rozrušoval
i soukromý i veřejný život. Proto byla
zvolena ta cesta, že některé z předpisů
a rozhodnutí úřadů a soudů,
jež se zásadně nepříčí
znění nebo demokratickým zásadám
čsl. ústavy a jež jsou ještě podrobněji
v dekretu vymezena, zůstávají v platnosti.
Vedle toho platí, pokud nebyly změněny, veškeré
právní předpisy vydané před
29. zářím 1938 a veškeré předpisy,
vydané jako dekrety presidenta republiky jednak v zahraničí,
jednak doma až do svolání Prozatímního
Národního shromáždění,
a to na základě ústavního dekretu
č. 2/1940 Úředního věstníku,
rozšířeného ústavním dekretem
č. 3/1945 Úř. věstníku; vedle
toho ovšem zůstávají v platnosti analogická
rozhodnutí soudní a úřadů správních.
Ústavní dekret o obnově právního
pořádku byl však vydán ještě
v zahraničí, sice po důkladném jednání
ve Státní radě, avšak v době,
kdy ještě nebylo zcela jasno, jak se utváří
poměry v Československu. Proto reservuje určité
otázky výslovně budoucí zákonodárné
úpravě; - je to čl. 12. Je třeba apelovat
na vládu, aby co nejdříve předložila
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
osnovu tohoto prováděcího zákona.
Také však opatření, která sám
učinil, je třeba upraviti podle toho, jak se poměry
ve skutečnosti vyvinuly, ne však zásadně
změniti. Proto právě je tato novela předložena
Prozatímnímu Národnímu shromáždění.
Předložená osnova je však nejen novelizací
onoho dekretu, - její rámec je širší.
Je zároveň v pojetí ústavně-právního
výboru schválením a uzákoněním
onoho dekretu. Prozatímní Národní
shromáždění zahajuje tak svou činnost,
o které bylo v poslední době ve veřejnosti
hodně diskutováno.
Tuším, že nelze již pochybovat o tom, že
tato činnost Prozatímnímu Národnímu
shromáždění skutečně náleží.
Zahajujíc tuto činnost, Prozatímní
Národní shromáždění, resp.
jeho ústavně-právní výbor podrobně
zkoumal osnovu celého dekretu i jeho novelizaci. I když
provedl ve vládní osnově pouze změny
v podrobnostech, a v obsahu samém ponechal osnovu jak byla
předložena, nelze nikterak tvrdit, že by si nebyl
vědom vážnosti a významnosti tohoto
úkonu. Dlužno ovšem zdůrazniti, že
Prozatímní Národní shromáždění
vykonávajíc tuto působnost nechtělo
a nebude míti příčin v budoucnosti
otřásti základy naší revoluce,
ať už na poli národním, ať na poli
hospodářském. To je již dnes zřejmo
z rozhovorů a z jednání, která se
o této věci konala. Veškerá nervosita,
která se tu a tam projevila, není na místě.
Prozatímní Národní shromáždění
chce naopak pokračovati a dovršiti dílo naší
národní revoluce. Až bude jednati o dekretech,
kterými byl znárodněn průmysl, banky
a provedeny jiné socialisační zásahy
do našeho hospodářského života,
přitiskne tak slavnostně svou pečeť
na toto revoluční dílo, a tak formálně
dovrší náš sociální převrat.
Zákon, na kterém se má dnes usnésti
Národní shromáždění, bude
platiti prozatím jen v českých zemích
jako již dekret sám. Snahou ústavně-právního
výboru bylo, aby tato osnova platila na celém státním
území. Jest třeba s povděkem konstatovati,
že to byli právě slovenští poslanci,
kteří na celostátní platnosti zákona
trvali. Ústavně-právní výbor
se touto otázkou podrobně zabýval, dospěl
však k názoru, že pro velkou složitost látky
není možno takové rozšíření
zákona ihned provésti. Myslím však,
že mohu jménem všech členů výboru
prohlásit, že nebylo-li to možno v tomto případě,
bude snahou výboru, aby zákony byly vydávány
co možno vždy s celostátní platností,
i když samy budou bráti zřetel k různým
poměrům a k různému zákonodárství
v těch či oněch oblastech našeho státu.
Právě dnes ústavně-právní
výbor jednaje o jiné zákonodárné
osnově opět znovu zdůraznil tuto zásadu.
Apeluji také na vládu, aby osnovy, které
jsou Národnímu shromáždění
předkládány, byly již se zřetelem
k této zásadě celostátní platnosti
upravovány.
Paní a pánové! Nelze doprovodit tuto osnovu
vhodněji než slovy, která president republiky
pronesl při své nedávné slavnostní
promoci doktorem práv. Pravil totiž: "Státy
vyspělé dovedou přechody od jedné
legality k druhé prováděti pravidelně,
smírně a bez násilí. V takové
revoluci nenastává žádný bezprávný
stav. Něco takového v normální společnosti
vůbec neexistuje a žádná společnost
v bezprávném stavu nemůže žíti...
Stabilizace a vyrovnání v konfliktu starého
a nového právního řádu musí
nastati co nejdříve, nemá-li život státu
a národa upadnouti do chaosu. Proto se i u nás dnes
s takovou rozhodností a oprávněností
volá po respektování právního
řádu a po opětném jeho znovuzavedení."
Jsem přesvědčen, že tato osnova jest
příspěvkem k potřebám, těmito
slovy presidenta republiky vyjádřeným, a
proto doporučuji, aby Národní shromáždění
tuto osnovu schválilo. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pan posl. dr Burian a pan posl. Kobylka.
Uděluji slovo p. posl. dr Burianovi.
Posl. dr Burian: Vážené Národní
shromáždění! Předloha zákona,
jímž se doplňují a mění
předpisy o obnovení právního řádu,
by mohla svým názvem vésti k jakémusi
nedorozumění. Není to totiž zákon,
kterým by se teprve zaváděl právní
pořádek v běžném slova smyslu,
nýbrž jde tu o předpis, kterým se snažíme
vyrovnat se se stavem, jenž vznikl za doby nesvobody.
Souhlasím plně s panem zpravodajem, že by bývalo
bylo ideální, kdybychom byli mohli prostě
prohlásiti, že všechno to, co během okupace
v našich zemích bylo vyhlášeno jako právní
předpis, jako výrok správního úřadu
nebo jako rozsudek soudní, je neplatné. Tím
bychom byli nejjasněji vyjádřili, že
všechno, co se dělo v našich zemích za
doby okupace, nebylo stavem právním, nýbrž
bylo aktem násilí. Bohužel okupace, trvající
více než šest let, a doba nesvobody, trvající
ještě déle, vyvolaly tolik skutečností,
majících zevní povahu právních
norem, výroků správních úřadů,
soudních rozsudků i jednotlivých právních
aktů, a založily tolik i hospodářských
skutečností, že by skutečně bylo
vedlo k chaosu, kdybychom byli důsledně prohlásili
toto vše za neplatné. Bylo proto nutno hledati právní
formu, která by jasně vyjádřila, co
jest československým právním řádem.
Mám za to, že článek 2. osnovy, přejatý
z ústavního dekretu presidenta republiky, čís.
11 Úředního věstníku, - podle
něhož z vůle československé zákonodárné
moci jest na zcela přechodnou dobu i nadále používati
z předpisů, vydaných v době nesvobody,
těch, které se nepříčí
svým obsahem znění nebo demokratickým
zásadám československé ústavy,
- velmi šťastně řeší tento
problém. Přejímá totiž z doby
nesvobody určité předpisy, ale naznačuje,
že se tak děje jen výjimečně
na dobu přechodnou a - což považuji za zvláště
důležité - že tato výjimečná
platnost je připuštěna z vůle československé
zákonodárné moci. Autor osnovy byl by mohl
použíti jistě termínu, že z doby
nesvobody platí ty a ty předpisy, ale tím
by se bylo setřelo to, co zde tak pěkně je
mluvou právníka vyjádřeno, totiž
že předpisy z doby nesvobody nemají vlastní
normativní moci a že tato jest jim jako výjimka
propůjčována zákonodárnou mocí
československou.
Osnova zákona má přispěti k pořádku
v životě právním a proto je jistě
uvítána každým praktickým právníkem
a nemusím zdůrazňovati, že zvláště
sympaticky jest přijímána stranou československých
národních socialistů, stranou, která
od počátku své politické činnosti
považuje právní pořádek a bezpečnost
právní za jeden z hlavních sloupů
demokratického řízení.
Myslím, že nebudu daleko od pravdy, řeknu-li,
že smysl pro právo jest v našem národě
velmi silně vyvinut, a je jen třeba, abychom právní
pořádek považovali za stejně důležitý
jako na př. pořádek ve věcech hospodářských.
To je také jedním z úkolů politické
výchovy, aby učila úctě k zákonům,
aby vysvětlovala, že zákonodárná
moc je vyhrazena jen těm činitelům, které
ústava k tomu povolává, a že každý,
kdo zastává jakoukoliv funkci veřejnou, jest
vázán zákonem jako zdrojem práva,
ale ovšem také povinností. Právní
řád je ovšem něčím živým,
měnivým, také pro něj platí
zákon vývoje; avšak to, co je ústavními
činiteli za zákon, t. j. vůli lidu, vyhlášeno,
musí býti respektováno jako vůle lidu,
a ne jako výmysl profesionálních právníků.
Nalézání práva jest ústavou
svěřeno především nezávislým
soudcům. A mám za svou povinnost zdůrazniti,
že stav soudcovský jako celek těší
se důvěře a vážnosti, která
mu právem přísluší. Retribučním
dekretem byl na soudce z povolání vznesen velmi
odpovědný úkol, a vzhledem k tomu, že
nalézání práva v lidových soudech
děje se vedle ostatní agendy, jež nemůže
býti zastavena, i úkol velmi namáhavý.
Přesto naši soudcové snaží se tento
úkol zvládnouti co nejrychleji, aniž by tím
trpěla vážnost věci a důstojnost
řízení, která v žádném
soudním řízení nesmí býti
podceňována. Je pochopitelno, že nejenom soudy,
nýbrž i veškeré správní
úřady, sbory i orgány vykonávají
svoji pravomoc na základě zákona a jsou na
zákon vázány. To vyplývá nejenom
z výslovného předpisu §u 93 ústavní
listiny, nýbrž i z moderního pojetí
právního státu, dle něhož každý
výkon moci veřejné jest konec konců
aplikací nějaké právní normy.
Dnes, kdy v oboru politické správy jest účast
lidu ve veřejné správě mnohem intensivnější
než tomu bylo dříve, jest toto vědomí
vázanosti na zákon tím důležitější.
Zde jest také úkol odborného úřednictva,
zejména právnického u národních
výborů, dbáti, aby občanští
zástupci měli jasný právní
podklad pro své rozhodnutí.
Při této příležitosti chtěl
bych věnovati několik slov úředníkům
politické správy, z jejichž řad jsem
sám vyšel a jejichž bolesti pociťuji. Slyší
často, že na místo úřednického
aparátu nastupuje správa lidová, a tu bych
velmi prosil, aby političtí úředníci
nespatřovali v tom nějakou příhanu
pro sebe a svůj stav. Vím velmi dobře, jak
těžké bylo postavení politických
úředníků za okupace, kolik obratnosti,
statečnosti a obezřetnosti bylo třeba, aby
se prošlo všemi těmi úklady, kterými
okupační moc ohrožovala náš život
a které právě na oboru veřejné
správy mohla tím více uplatňovati.
Vím také, kolik bylo obětí v řadách
politických úředníků. Fakt,
že za okupace nebyl ponechán snad jediný český
okresní hejtman na svém místě, je
jistě faktem dosti zřetelným.
Jestliže nyní jest veřejná správa
stavěna na jiné základy, jest to věcí
vývoje, takto musí býti chápána,
a já jsem přesvědčen, že úloha
dnešního politického úředníka
jest značně obtížnější
než dříve, že jeho postavení vyžaduje
vedle odborných znalostí velmi mnoho osobního
taktu a podnikavosti. Najíti harmonický soulad mezi
složkou lidovou a úřednickou jest hlavním
úkolem příští veřejné
správy, a nejenom lidoví zástupci v národních
výborech, nýbrž i úředníci
těchto správních orgánů mohou
býti bezpečni, že co může přispěti
k dosazení této harmonické spolupráce,
najde plného pochopení strany, jejímž
jménem mám čest mluviti. Pokud jde ještě
o předloženou osnovu, dává tato právní
podklad pro to, aby mohly býti revidovány výroky
soudů i správních úřadů
z doby nesvobody, jež - abych to tak stručně
formuloval - neobstály před očima právníka,
jenž se naučil znát československý
právní řád.
Výjimka, která byla vsunuta, pokud jde o veřejné
dávky, jest nezbytnou, neboť by nebylo únosné,
kdyby státní pokladna měla se vyrovnávati
s nároky všech těch, kteří byli
postiženi předpisy daňovými nebo dávkovými
v době nesvobody.
Vcelku jest však možno na základě projednávaného
návrhu zákona dosáhnouti revise jak rozsudků
tak i rozhodnutí a opatření správních
úřadů.
Pod tlakem okupace uzavřena byla tu však řada
soukromoprávních jednání, smluv a
pod., která tímto zákonem nejsou dotčena.
Jak je váženému Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
známo, byla tato právní jednání,
uzavřená pod tlakem okupace, prohlášena
za neplatná již dekretem presidenta republiky čís.
5 Sb., avšak způsob uplatnění těchto
nároků byl vyhrazen zvláštnímu
prováděcímu dekretu, tedy nyní zákonu.
Je záhodno, aby tento zákon, který organicky
také spadá do pojmu obnovení právního
pořádku, byl projednán co nejdříve,
aby konečně již přestaly případy,
kdy v pozemkových knihách jest veden jako vlastník
na př. vystěhovalecký fond a skutečný
vlastník, který se vrátil z koncentračního
tábora, nemůže dosáhnouti knihovního
pořádku.
Ke konci bych si dovolil malé odbočení od
projednávané osnovy. Slyším stále
stížnosti, že nejsou upraveny služební
požitky úředníků, zřízenců,
profesorů, soudců a pod., kteří byli
za okupace pensionováni, nyní se přihlásili
k aktivní službě a tuto také konají,
avšak stále mají ještě jen pensi
a někde pouze nějaký příplatek
k ní. Také jsou stížnosti, že jsou
velmi zdlouhavě vyřizovány žádosti
o vdovské pense, dokonce i v případech, kde
jde o vdovy po úřednících popravených
za okupace. Toto vše působí jistě oprávněnou
trpkost. Prosím proto, když již se dáváme
do toho pořádku, aby v těchto věcech
bylo více pružnosti.
Jak jsem již s počátku uvedl, československá
strana národně socialistická vítá
předloženou osnovu zákona a bude pro ni hlasovati.
(Potlesk.)