Předseda Josef David.
Místopředsedové Gottier, Tymeš, Petr,
Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé Skaunic, Litera.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády dr Šrámek, Ursíny;
ministři dr Drtina, Hála, arm. gen. Hasal,
Kopecký, Laušman, dr Nejedlý, Nosek,
dr Pietor; státní tajemníci: dr Clementis,
gen. dr Ferjenčík, Lichner.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
250 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 21)
o hromadném poručenství (tisk 78).
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 29)
o řízení ve sporech o rodový původ
(tisk 79).
3. Zpráva výborů sociálně-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 36) o výchovném a zaopatřovacích
platech u dětí veřejných zaměstnanců,
které studují na vysokých školách
(tisk 81).
Předseda Josef David zahájil schůzi
v 15 hod. 22 min.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu udělil
předseda na tento týden posl. Bacílkovi,
Babejovi, Smidovi, dr Procházkovi, Zavackému,
Pichovi-Tůmovi, členům zdravotnického
výboru pro zájezd na Slovensko, posl. Klokočovi
a Kulichovi.
Na návrh předsedův udělila sněmovna
hlasováním dovolené posl. dr Bělehrádkovi,
dr Ducháčkovi a Jungmannovi do 20.
února t. r. pro cestu do zahraničí, posl.
Židovskému do konce ledna t. r. pro vyřízení
různých úředních záležitostí.
Lékařské vysvědčení
předložila posl. Hrušovská.
Dne 21. prosince 1945 poštou rozeslány zprávy:
výboru ústavně-právního o vládním
návrhu zákona (tisk 21) o hromadném poručenství
(tisk 78);
výboru ústavně-právního o vládním
návrhu zákona (tisk 29) o řízení
ve sporech o rodový původ (tisk 79);
výborů sociálně-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 36) o výchovném a zaopatřovacích
platech u dětí veřejných zaměstnanců,
které studují na vysokých školách
(tisk 81).
Rozdané interpelace:
posl. Uhlířové min. vnitra a min. informací
(tisk 80),
posl. Zeminové vládě (tisk 82),
posl. Weilanda min. školství a osvěty (tisk
83),
posl. Sajala vládě (tisk 84),
posl. dr. Kratochvíla min. školství a osvěty
(tisk 85),
posl. Kubáta min. vnitřního obchodu (tisk
86),
posl. dr Loubala min. průmyslu (tisk 87),
posl. Sajala min. vnitra a min. dopravy (tisk 88),
posl. Zeminové min. informací a min. vnitra (tisk
89).
Těsnopisecká zpráva o 13. schůzi Prozatímního
Národního shromáždění
republiky Československé.
Počátkem schůze rozdány vládní
návrhy:
Vládní návrh zákona o plnění
závazků z pojistných smluv znějících
na říšské marky (tisk 90);
vládní návrh zákona, jímž
se mění a doplňuje dekret presidenta republiky
ze dne 19. června 1945, č. 16 Sb., o potrestání
nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech (tisk 92);
vládní návrh zákona o drahotním
přídavku poživatelů státních
odpočivných (zaopatřovacích) platů
a o úpravě některých jejich právních
poměrů (tisk 91).
Výboru ústavně-právnímu
vládní návrhy tisky 90 a 92;
výboru rozpočtovému vládní
návrh tisk 91.
Výbor iniciativní oznámil, že
ve schůzi, konané dne 19. prosince 1945, byl zvolen
I. místopředsedou posl. dr Hájek.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž je:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 21)
o hromadném poručenství (tisk 78).
Zpravodajem je p. posl. dr Burian. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Burian: Pane předsedo, paní
a pánové!
Ústavním dekretem presidenta republiky o obnovení
právního pořádku, který byl
v mezidobí usnesen jako zákon, byly vyloučeny
z používání všechny předpisy
týkající se práva rodinného.
Toto vyloučení je absolutní povahy, to znamená,
že všechny předpisy práva rodinného,
které byly vydány za doby nesvobody, pozbývají
platnosti, i kdyby se snad tyto předpisy svým rázem
i svým celým charakterem nikterak nepříčily
demokratickým zásadám právního
řádu československého a i kdyby v
rámci československého právního
řádu z doby svobody úplně mohly obstát.
Takovýmto předpisem je vládní nařízení
čís. 334 z r. 1938 o hromadném poručenství.
Instituce hromadného poručenství je totiž
výsledkem dosti dlouhého vývoje. § 108
obč. zák. ustanovil, že každá osoba,
která není pod mocí otcovskou, má
býti zastupována poručníkem. Během
doby se ukázalo, že osoby, u nichž právě
té moci otcovské není a kde není příbuzných,
kteří by se mohli postarat o funkci poručenskou,
jsou vydány různým neblahým následkům,
poněvadž poručníky měly býti
jmenovány právě osoby z řad blízkých
příbuzných. Usilovalo se proto o nápravu
tím, že byl hledán nějaký orgán,
který by nastupoval na místo poručníka
z řad příbuzných, když právě
příbuzných není a kdy právě
nastávají ty nejhorší případy,
kdy jde o dítě opuštěné, které
nemá nikoho, kdo by se o ně z důvodů
příbuzenského poměru staral.
Již první dílčí novela k občanskému
zákonu zavedla proto instituci hromadných poručníků
tím, že upravila § 208 obč. zák.,
a tato instituce se pak udržela řadu let. Na jejím
právním podkladě se pak vyvinula instituce
t. zv. generálních poručníků,
kteří fungovali celkem správně. Vyvíjející
se péče o dítě se však nemohla
spokojiti ani s touto úpravou a hledala se zase další
cesta, aby otázky poručenské péče
právě u dětí opuštěných
a potom otázky poručenské péče
v širším slova smyslu byly upraveny ještě
šíře, než to mohly učiniti §
208 obč. zák. a nařízení čís.
195 ř. z. z r. 1916 o generálních poručnících.
Tak došlo k vydání vládního nařízení
č. 334 z r. 1938 o hromadném poručenství
a tímto vládním nařízením
byla vytvořena instituce hromadného poručenství,
veřejných poručníků a péče
poručenská byla převedena na korporace veřejnoprávní,
a to na okresní péče o mládež,
na okresy a na obce. Instituce tato se v praksi velmi osvědčila.
Ukázalo se, že toto vládní nařízení
bylo celkem šťastné a že potřebám
prakse dobře vyhovovalo. Nebylo by tedy s hlediska jeho
účelnosti nebo s hlediska zásadního
nazírání právního proti této
instituci, jak byla vytvořena tímto vládním
nařízením, žádných námitek.
Ale jak jsem se zmínil na počátku, je to
předpis práva rodinného a podle ústavního
dekretu, dnes snad již zákona o obnovení právního
pořádku, pozbývá platnosti, i když
vnitřně vyhovuje. Tedy prostě vznikla by
nám zde právní mezera, že instituce,
která ve skutečnosti už funguje, osvědčuje
se, by nebyla opřena o bezpečný právní
základ. Věc by byla tím povážlivější,
že veřejní poručníci jsou vybaveni
značnou pravomocí, pokud jde o zástupčí
moc poručenců, mohly by tedy vzniknouti pochybnosti
co do závaznosti právních aktů, které
uzavřeli tito jménem svých poručenců,
a proto bylo třeba tuto mezeru co nejrychleji odstranit.
Vláda proto podává návrh zákona,
kterým je v podstatě vládní nařízení
č. 334 z r. 1938 převzato, bylo jenom stylisticky,
řekl bych, zdokonaleno, bylo také ještě
doplněno, pokud jde o některé menší
úpravy, ale v podstatě jde o to, co tady již
bylo a co také, jak jsem řekl, vyhovovalo. Ústavně-právní
výbor projednal tento vládní návrh,
shledal jej účelným co do jeho celkového
obsahu, provedl jenom menší textové změny,
zejména vyzdvihl postavení měst statutárních,
a jinak považuje vládní návrh za vyhovující
a skutečně odpovídající okamžité
potřebě.
Ústavně-právní výbor uvažoval
o dvou otázkách trochu zásadní povahy.
Jedna z nich je, že se tímto vládním
návrhem upravuje instituce hromadného poručenství
jenom pro zemi Českou a Moravskoslezskou. Uvažovalo
se o tom, zda by nemělo i při této příležitosti
býti přikročeno k unifikaci tak, abychom
měli jednotný právní předpis
i pro zemi Slovenskou. Ovšem ústavně-právní
výbor uvážil, že instituce poručenská
má u nás v zemi České a Moravskoslezské
jiný právní základ nežli na Slovensku.
U nás celá instituce poručenská vyplývala
z ustanovení §u 108 obč. zák. a §u
208 obč. zák. Naproti tomu na Slovensku prošla
péče poručenská docela zvláštním
právním vývojem. Ústavně-právní
výbor došel proto k názoru, že kdybychom
chtěli provésti unifikaci hromadné poručenské
péče, vyžadovalo by to přece jenom delší
doby a tu bylo by tedy jistě nebezpečné tento
stav právní vakance prodlužovat. Proto ústavně-právní
výbor, ačkoliv jinak sleduje tendenci, aby pokud
možno při každé novelisaci zákona
a při každém projednávání
některého právního předpisu
bylo přikročeno k unifikaci, se v tomto případě
výminečně spokojil s tím, že
je zase místně omezená působnost zákona,
totiž, jak jsem řekl, jenom na zemi Českou
a Moravskoslezskou.
Poněvadž instituce hromadného poručenství
v praksi je již zavedena a vznikla tady jenom určitá
právní mezera, bylo nutno nějak vyříditi
otázku, že od doby, kdy přestala působnost
vládního nařízení č.
334 z r. 1938, do vydání tohoto zákona byla
již založena řada právních skutečností,
které byly neodkladné a které byly řešeny
na podkladě vl. nař. č. 334 z r. 1938. Vládní
návrh proto navrhl, aby zákon nabyl účinnosti
dnem 8. listopadu 1945. Tedy byla zde ze zákona vyslovena
jeho zpětná účinnost. Ústavně-právní
výbor uznal důvody, které v tomto případě
vedly k této formulaci zákona, vidí, že
to je formulace skutečně nezbytná, vyvolaná
skutečným stavem, avšak zdůraznil, že
považuje toto ustanovení za věc výjimečnou,
jíž je se zásadně vystříhati.
To ústavně-právní výbor považuje
za důležité zdůraznit, aby snad v okolnosti,
že zákon nabývá účinnosti
zpětné, nebylo spatřováno něco,
co ušlo pozornosti ústavně-právního
výboru.
Jinak nemohu než shrnouti to, co jsem řekl na začátku:
Osnova zákona vyhovuje všem požadavkům,
které jsou nyní na hromadnou poručenskou
péči kladeny, odstraňuje mezeru zákona,
která vznikla, a proto ústavně-právní
výbor doporučuje Prozatímnímu Národnímu
shromáždění, aby přijalo osnovu
zákona tak, jak byla podána. (Potlesk.)
Předseda: K této věci je přihlášena
řečnice pí posl. dr Horáková.
Uděluji jí slovo.
Posl. dr Horáková: Projednávaný
návrh zákona o hromadném poručenství
přináší a upevňuje potřebný
právní podklad pro poručenskou péči,
jak tomu již bylo ve vládním nařízení
č. 334 z r. 1938. Prakticky to znamená, že
zajišťuje potřebné rady a kontrolu pro
poručníky individuelní, jakož i dohled
na rodiče, kteří svoje povinnosti k dětem
správně neplní. Strana národně-socialistická
bude pro tento návrh hlasovati, byť i byla jeho účinnost
jen úseková při nynější,
v nových poměrech již nedostačující,
péči o mládež.
Musíme si uvědomit, že předložený
návrh zákona přichází skutečně
ve chvíli naléhavé potřeby. Okresní
péče o mládež - aniž počítáme
veřejné poručníky těch obcí
a měst, které jsou nositelem hromadného poručenství
- v Čechách a na Moravě mají nyní
58.642 poručenců a nezletilých opatrovanců,
t. j. sirotků a polosirotků, jakož i dětí
z rozloučených manželství, nad kterými
dozírají a starají se nejen o jejich zastoupení
právní, ale také mnohde i o zabezpečení
hmotné. Z tohoto celkového počtu sirotků
a polosirotků potřebných ochrany je v evidenci
okresních péčí o mládež
jen v Čechách - a ta je ještě neúplná
- 3.056 sirotků po rodičích, kteří
zahynuli jako oběť nacistické persekuce ve
vězeních a na popravištích nebo jako
oběti válečných událostí.
K tomu je třeba si uvědomit, jak těžké
následky nám přinesla válka ve směru
mravním, jež se v plném rozsahu ukáží
teprve později. Již dnes je však zřejmé,
že denně dochází v naší
republice ke značnému počtu rozvodů
manželství, která byla ve válečných
letech často nepromyšleně uzavírána
jako částečná ochrana před
zásahy úřadu práce. Tato okolnost
má za následek, že veřejným poručníkům
zase přibývá nepoměrně vysoký
počet svěřenců z těchto manželství,
kde zájmy dětí musí býti chráněny
před neodpovědností jednoho, ale často
obou rodičů.
Stín projednávaného zákona, který
ve svém provádění spočívá
hlavně na zařízeních péče
dobrovolné, je v tom, že jako nařízení
minulá ukládá řadu důležitých
a odpovědných i administrativně složitých
povinností okresním péčím o
mládež jako nositelům a vykonavatelům
veřejného poručnictví, ale naprosto
neřeší otázku zajištění
finančních nákladů s výkonem
této činnosti spojených. Je sice připravována
osnova zákona o zveřejnění péče
o mládež, ale v případě, že
její připomínkové řízení
a schválení si vyžádá delšího
času, je nutno tento nedostatek finanční
úhrady provádění zákona alespoň
dočasně rozřešit.
Nynější okresní péče o
mládež musely ze svého personálního
stavu, jehož počet byl se zřetelem na nedostatek
finančních prostředků minimální,
vyslat část do okresů pohraničních,
kde je dnes již zřízeno 53 nových okresních
péčí, avšak 35 okresů dosud okresní
péči o mládež nemá a čeká
na vyslání nejnutnějšího počtu
osazenstva. Jelikož v těchto oblastech nejsou většinou
vybudovány ani sociální úřady
obecní nebo městské, nemají celé
oblasti možnost, aby se tam provádění
zákona o hromadném poručenství mohlo
se zdarem pro mládež realisovat.
Ani ve vnitrozemí nejsou poměry zcela vyhovující.
V dnešní době pracuje v Čechách
a na Moravě 224 okresních péčí
o mládež, jimž jsou vedle výkonu dozoru
nad dětmi v cizí péči a dětmi
nemanželskými, vedle spolupráce při
trestním soudnictví nad mládeží
a při evidenci početných rodin svěřovány
ještě další rozsáhlé úkoly
v péči o dítě a dorost. Tak na př.
okresní péče o mládež, mající
charakter spolkový a finančně spočívající
převážně na dobrovolných příspěvcích,
mají nyní v Čechách a na Moravě
1378 poraden pro matky a děti, 117 dětských
domovů, několik útulků pro rodičky,
učňovských domovů a pod. Provádějí
zimní pomocné akce stravovací a ošacovací,
organisují péči o chrup školní
mládeže, zotavovací akci dětí
i dorostenců a řadu různých akcí
podpůrných, hromadných i jednotlivých.
Jsou tudíž břemena na tyto orgány dobrovolné
péče kladená opravdu nad jejich dobré
síly, což ovšem se musí nutně jevit
ke škodě ochraňované mládeže.