Další těžká závada nastane
při výkonu projednávaného zákona
o hromadném poručenství v tom, že okresní
péče o mládež nemají dnes dostatek
veřejných poručníků a ostatního
odborně školeného personálu, neboť
podíváme-li se, jak je to s těmito zaměstnanci
a jejich existenčním zabezpečením,
musíme doznat, že se tu stala dosud neodčiněná
křivda. Dosavadní platové úpravy z
r. 1942 a 1944 nemohly být v plném rozsahu provedeny
jednak pro nedostatek úhrady, jednak pro těžkosti
při schvalování zařazení. Tyto
úpravy se podstatně opozdily za vývojem mezd
a nepřihlížejí ke skutečnému
výkonu a dosavadnímu služebnímu zařazení
zaměstnanců. Je nutno, aby platové podmínky
těchto zaměstnanců byly okamžitě
upraveny tak, aby pro všechny zaměstnance kategorie
zaměstnanců sociálních služeb
platily zásadně předpisy upravující
služební a platové poměry zaměstnanců
veřejných s přihlédnutím k
jejich skutečnému výkonu. Dosavadní
stav je na závadu práci, protože řada
osvědčených pracovníků odchází
pro nedostatečné hmotné zajištění
do služeb jiných.
Jedině bude-li vnesena do sociálně-zdravotní
práce potřebná právní jistota,
jednotná pracovní metoda a finanční
zabezpečení státním rozpočtem,
pak teprve bude možno získat a vyškolit kádr
sociálních pracovníků, kteří
by byli schopnými průvodci a rádci naší
mládeže ve všech problémech sociálních
a zdravotních, mravních, rodinných i výchovných.
Potřebujeme lidí s charakterem a porozuměním
pro tuto práci a s obětavostí, která
dává zaměstnání více
než jen výkon povinnosti, ale je nutno tyto pracovníky
zajistit také hospodářsky, aby se mohli svému
povolání plně věnovat. (Potlesk.)
Toho však můžeme dosíci opravdu jedině
tehdy, uskutečníme-li co nejdříve
zákon o veřejné péči o děti
a dorost. Poslaneckým klubem mé strany byla již
podána interpelace ministrovi ochrany práce a soc.
péče, aby byl co nejdříve sněmovně
předložen zákon o nové úpravě
péče o mládež.
"V dětech je národ věčný"
je heslo, jež dala svým desetitisícům
pracovníků pro jejich snažení zemská
péče o mládež. A opravdu! Když
se uprostřed válečné hrůzy
obracely starostlivé zraky celého národa
především k jeho dětem, byl to zdravý
a vrozený instinkt, který vede všechno tvorstvo
v čas nebezpečí života k živelné
ochraně potomstva. Jestliže nyní po válce
ve víru naléhavých otázek, souvisících
s přebudováním národního a
státního života, zaujme péče
o mládež opět nejpřednější
místo, nebude v tom už jen hlas pudu sebezáchovy,
nýbrž i zdravého lidského rozumu. Nesmíme
upadnout v chyby minula, nesmíme zmeškat ani okamžik.
Národ si musí pospíšit, aby byl lepší,
aby se rychle přerodil, aby získal na kvalitě
a tím i na odolnosti. Na cestě za tímto cílem
se nelze zastavit ani před pronikavým zásahem
třeba i do ustálených organismů a
řádů. Péče o mládež,
která je jedním ze základních pilířů
národního života, zaslouží si privilegovaného
postavení, pokud se snaží co nejúčinněji
povznést zdatnost a zlepšit celkovou úroveň
národa.
Dosavadní právní podklady veřejné
péče o mládež ze šedesátých
let minulého století, domovský a chudinský
zákon, již zastaraly a naprosto se nehodí k
úkolům, jež má naše dnešní
společnost plniti v péči o dítě
a dorost.
V péči o mládež nesmí státní
pokladna šetřit za nic na světě, neboť
by to bylo s to úplně ochromit v jádru dobrá
zákonná opatření na ochranu dětí
v cizí péči a v hromadném poručenství.
Je to neuvěřitelné, ale je smutnou pravdou,
že bylo a ještě je nutno vydávat opuštěné
české dítě za cikánské,
poněvadž finančního zajištění
ochranné výchovy z prostředků státních
se dostává podle zákona jen dětem
cikánských kočovníků.
Péče o mládež zasahuje do oboru sociálně-zdravotního,
sociálně-právního a sociálně-výchovného.
V praksi a při aplikaci na dítě se však
rozdělit nedá už proto, že se v životě
dítěte práce uvedených oborů
navzájem vždy a všude těsně prostupuje
a prolíná. Proto musí býti i její
výkon a kontrola soustavně sledovány ústředními
úřady státní správy zdravotní,
školské a justiční, ale nikoliv tak,
že by každé ze zájmových ministerstev
chtělo utrhnout kus z tohoto celku, nýbrž že
bude činnost jejich prováděna naprosto koordinovaně.
Péče o mládež musí být
zveřejněna a v provádění sjednocena
bez zřetele na kompetenční zájmy byrokratů,
ale i proti vůli těch spolkařů, kteří
v populární péči o dítě
vidí možnost svého osobního proniknutí.
Jen v rámci velkorysé veřejné péče
o dítě, zapojené do státní
správy jako samostatný a nedílný článek
s pevným právním a finančním
podkladem, dosáhne péče o mládež
potřebné jistoty, odbornosti a autority. Všechny
výhody občanské dobrovolné součinnosti
musí jí přirozeně být zachovány,
ale v takovém zapojení, aby byly vzpruhou k bdělosti,
včasnosti práce tak, aby neulpívala na úředních
šablonách, nesmí však rušit odbornost
práce a musí mít na zřeteli stále
předmět, cíl i obsah této práce
- dítě, novou lepší generaci. Za uskutečnění
takové formy péče o mládež bude
strana národně socialistická všemi silami
pracovat. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji p. posl. dr Burianovi.
Zpravodaj posl. dr Burian: Vzdávám se slova.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova zákona má 4. části, 28 paragrafů,
nadpisy jednotlivých částí, nadpis
a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo).
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 4 částmi, 28 paragrafy, nadpisy
jednotlivých částí, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se).
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby druhé čtení této
osnovy bylo provedeno v téže schůzi.
Vykonáme proto druhé čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o hromadném poručenství (tisk 78).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Burian: Slavná sněmovno!
Pro druhé čtení navrhuji tyto dvě
tiskové opravy:
V §u 6 místo slova "hájila" slovo
"hájily". Tedy poslední věta bude
zníti: "... nebo je-li to nutné, aby se hájily
účinně práva a zájmy poručencovy."
Je to oprava jen gramatická.
Poslední slovo §u 27 bude zníti "samosprávy"
místo "správy", takže poslední
věta §u 27 bude zníti: "... anebo nadřízený
dozorčí orgán, jde-li o svazek územní
samosprávy."
Jinak není změn.
Předseda: Kdo ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, s opravami právě
uvedenými, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je:
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 29)
o řízení ve sporech o rodový původ
(tisk 79).
Zpravodajem je paní posl. dr Pátková.
Dávám jí slovo.
Zpravodaj posl. dr Pátková: Slavná
sněmovno, paní a pánové poslanci!
Dovoluji si předstoupiti před vás jako zpravodajka
ústavně-právního výboru o vládním
návrhu nového zákona a říci
několik slov na jeho novou cestu. Leží před
vámi dva tisky, a to tisk čís. 29, vládní
návrh zákona o řízení ve sporech
o rodový původ, a dále tisk čís.
79, který je vydán po úpravě v ústavně-právním
výboru se změnami, které byly provedeny v
ústavně-právním výboru.
Dříve než začnu referovat o jednotlivostech
zákona, dovolte, slavná sněmovno, abych konstatovala,
že jsme v ústavně-právním výboru,
když jsme odklízeli tímto zákonem zbytky
fašismu, starého dědictví okupantů,
zástupcové všech politických stran byli
zajedno, že je zapotřebí vypořádat
se s nimi jasně, nekompromisně a do všech důsledků.
Proto jsme narazili hned při pojmenování
zákona na to, že se nemůžeme smířit
s tím, aby se zákon jmenoval "Zákon
o řízení ve sporech o rodový původ",
protože, když jsme četli, pronesli a uslyšeli
tato slova, zaduněl nám v uších německý
buben, zadupala nám německá bota, zasvištěl
bič okupantů a řekli jsme si, že ani
v právní terminologii nemůžeme používat,
čemu nás naučili Němci za těch
těžkých šest okupantských let.
A proto jsme zákon pojmenovali jinak. Řekli jsme
si, že se bude jmenovat "Zákon o řízení
v některých sporech z rodinného práva".
Jak již to jinak, příjemněji zní
našemu sluchu a jak to jinak odpovídá demokratické
terminologii našeho demokratického nazírání
a právního řádu.
Obsahově se celý zákon skládá
ze dvou dílů. Do prvé skupiny patří
§ 1, který upravuje postup soudu ve sporech o popření
neb uznání manželského původu
dítěte a kterým se budu blíže
obírat.
Do skupiny druhé patří § 2 návrhu,
který se vypořádává se spory,
které byly u nás zavedeny podle předpisů
v době nesvobody a jichž účinnost zanikla
8. listopadu 1945.
A nyní se obírám §em 1 vládního
návrhu a dovoluji si slavnou sněmovnu upozorniti,
že po prvé v dějinách československého
právního řádu máme uzákonit
povinnost každého československého občana,
muže, ženy, mladého, starého, dáti
se vyšetřit po stránce dědičnosti
a že také uzákoňujeme povinnost každého
občana, strpěti odnětí krve, čili
krevní zkoušku ve sporech, které se týkají
rodového původu dítěte. Už v
době předmnichovské ve sporech paternitních
a ve sporech oduznání manželského původu
setkali jsme se s institucí krevní zkoušky.
Ale tato krevní zkouška byla institucí takovou,
že když osoba, která se jí nechtěla
podrobit, prohlásila, že krev nedá, krevní
zkouška provedena nebyla. Avšak předpisy, které
byly vydány ke změně našeho občanského
zákona v tomto směru, byla zavedena povinná
krevní zkouška a v těchto sporech byli nuceni
naši příslušníci dáti si
krev odebrat. Když jsme jednali o tomto nejcitlivějším
místě zákona v ústavně-právním
výboru, všichni zástupcové všech
politických stran prohlásili, že to nevyhovuje
demokratickému nazírání československého
občana a že nařízené odnětí
krve kterémukoliv československému občanu
je vlastně veliký zásah do jeho svobod. Věřte
mi, že bych jako zpravodajka ústavně-právního
výboru byla se kategoricky postavila proti tomuto novému
uzákonění povinného odnětí
krve a dědičně biologické zkoušky
právě tak jako všichni zástupci politických
stran, kdybychom byli neslyšeli lékaře, kteří
prohlásili, že za těch šest těžkých
okupantských let, za té nucené dědičně-biologické
zkoušky a krevní zkoušky pokročila věda
lékařská natolik, že se může
podařit zjistiti, někdy určitě, někdy
s velkou pravděpodobností, zdali je někdo
otcem dítěte či není.
Poněvadž zde máme uzákonit něco,
co zasahuje tak vážně do občanských
svobod, je snad nutno, abych alespoň stručně
řekla, v čem krevní zkouška spočívá
a jaká je zkouška dědičně-biologická.
Krev se skládá z krvinek červených
a bílých. Krvinky se při srážení
usedají ve formě tak zvaného krevního
koláče a čiré tekutiny, čili
séra krevního. Lékařská věda
prokázala, že všichni lidé nemají
stejnou krev a že lidská krev se dá rozlišiti
do tří hlavních skupin, do skupiny A, B a
0. Podle statistiky lékařské do skupiny A
patří 44% všech případů,
do skupiny B 13%. Vyšetřovaná krev směšuje
se potom s t. zv. testy, t. j. normalisovanými vzorky,
jež dodává státní ústav
vyšetřovací, a na podkladě výsledků
tohoto šetření mohou lékaři říci,
je-li někdo otcem, anebo není. Jde o metodu velmi
přesně vědeckou, a bude-li tu uzákoněna
povinnost k odběru krve, říkají lékaři,
že krevní zkouška bude důležitým
důkazním prostředkem ve sporech z oboru rodinného
práva.
Nyní přicházíme ještě
k druhé zkoušce, a to k vyšetření
dědičně-biologickému. Je to také
zásah do osobní svobody člověka, ale
tato zkouška není již tak násilná
a nevyžaduje tolik na jednotlivci, jako krevní zkouška,
kde je nařízen nucený odběr krve vyšetřovaného
jednotlivce. Řekla bych to stručně a populárně,
co znamená tato dědičně-biologická
zkouška. Víte, že když je někdy sporné
otcovství k dítěti a není-li uznáno,
že je otcem ten, koho matka za otce dítěte
označí, diví se lidé a říkají:
vždyť to dítě jakoby tomu otci z oka vypadlo.
Toto lidové usouzení ovšem nemůže
býti důkazem, a kdyby bylo dítě sebevíc
otci podobno, nemůže se na laickém posouzení
budovat soudní rozsudek. Ovšem lékařská
věda pokročila tak daleko, že jednotlivé
osoby zkoumá po stránce dědičnosti
a zjišťuje společné tvary lidského
těla, lebky, útvary ušních boltců
a všímá si také toho, čeho si
všímala daktyloskopie: otisku dlaní, otisků
prstů i chodidel a říká nám,
že není na světě dvou lidí, kteří
by měli stejné otisky prstů a dlaní.
Zjistila však také, že se tyto papilární
linie během života u člověka nemění
a že u rodičů a dětí, u příslušníků
jedné rodiny, je dědičná tendence
k tomu, aby se tvořily buď složité, anebo
jednoduché obrazce těchto linií. A lékaři
- znalci, kteří zjišťují dědičně-biologicky
otce domnělého, matku jistou a dítě,
uvádějí početné výsledky
tohoto dědičně-biologického zkoumání
a potom zvažují je s výsledkem krevní
zkoušky, a dají-li dohromady tyto výsledky
lékařského vědeckého bádání,
mohou určiti, kdo je otcem, anebo alespoň stanoviti
pravděpodobnost, do jaké míry je možno,
aby konkretní osoba mohla býti otcem dítěte,
které žaluje.
Musím říci ještě jedno, že
totiž těmto zkouškám předchází
v civilním řádu soudním výslech
svědků a event. i výslech stran. Víme
dobře, že v paternitních procesech a v procesech
o oduznání manželského původu
vystupoval velmi často seriál křivých
svědků. A proč? Poněvadž někdy
strach před alimenty je horší než strach
před peklem a touha po majetku je někdy větší
nežli touha po spáse duše. Když se někdo
nebojí trestu na nebesích, nebojí se ani
trestního řízení na Pankráci.
Vystoupí-li jeden svědek proti druhému, platí
zásada trestního práva: in dubio pro reo,
a potom trestní řízení proti křivému
svědku není zavedeno, protože se nesetkává
s výsledkem. Budou-li zavedeny tyto zkoušky, dědičně-biologická
a krevní, věřím, že se také
zvedne svědecká morálka v našich procesech.
A zvednutí svědecké morálky znamená
velké plus pro zvýšení morálky
v celém tomto státě, morálky, kterou
my vždycky velmi naléhavě žádáme.
Krevní zkoušky není třeba se bát
ještě z jednoho důvodu, poněvadž
soudce usoudí, je-li nezbytná, a také usoudí,
když se dotčená osoba zdráhá,
je-li její zdráhání důvodné.
Mám za to, slavná sněmovno, že po tom,
co jsem si vám zde dovolila přednést, kde
vám tlumočím názor celého ústavně-právního
výboru, můžete hlasovat pro to, aby byla uzákoněna
- po prvé v Československu - povinná dědičně-biologická
zkouška a odběr krve v těchto procesech, jejichž
řízení upravuje vládní návrh,
který máte v rukou.
Prosím slavnou sněmovnu, aby si opravila ve 2. odstavci
2. sloupce důvodové zprávy na str. 1, v řádce
první, kde bylo omylem otištěno § 2, na
správné § 1. A nyní přicházím
blíže k §u 2 vládního návrhu.
Tento paragraf se týká sporů, které
byly zahájeny za doby okupace a které musíme
nyní dokončit. V odst. 1 §u 2 vládního
návrhu je uvedeno, že se tento paragraf týká
také sporů, které byly zahájeny o
žalobě státního zástupce. Co
to znamená? My jsme přece před Mnichovem,
paní a pánové, viděli státního
zástupce jenom na Pankráci, u krajských soudů
trestních, fungoval jenom v řízení
o zločinech, ale pak jsme viděli, že státní
zástupce fungoval za doby okupace také v civilních
sporech u krajského soudu civilního. Co to znamenalo?
To byla manifestace nedůvěry říše
k českým soudcům. Dovolte mně, abych
se zde, třebas jako zpravodajka výboru ústavně-právního,
zmínila o tom, jak si vedli čeští soudcové
za doby okupace a jak nakládali se zákonem, který
nám byl okupanty vnucen a jímž byla suspendována
ustanovení našeho občanského zákona.
Pamatujete se, kteří jste zde žili, jak to
bylo v prvních těžkých dobách,
kdy k nám přišli naši "ochráncové"?
Vzpomínáme útrap, zejména mnohých
nearijců, kteří byli honěni do koncentračních
táborů, do plynových komor, odváženi
ze svých domovů - a tu na jejich ochranu vystoupil
demokratický český soudce. Ke krajským
soudům byly těmito nearijci podávány
žaloby, aby bylo určeno, že ten onen nearijec
není synem matrikového židovského otce,
nýbrž že je pokrevním synem otce, který
je arijec. Výrokem soudu snažil se tento štvaný
nearijec dosíci toho, aby byl uznán alespoň
za polovičního žida nebo za arijce. A v tom
pomáhal těmto lidem, kteří sváděli
těžký zápas o život, český
soudce, který vyhovoval žalobám, odročoval
spory, připouštěl nejnemožnější
důkazy, jenom aby nearijec získal lhůtu,
poněvadž dokud nebyl vyřízen spor, nemusel
do koncentračního tábora a zachránil
se také před smrtí v plynové komoře.
Všimli si však toho němečtí právníci
na území protektorátu a řekli: Čeští
soudcové sabotují ustanovení říšského
protektora a proto zrušíme československou
justici. Ale netroufali si na to. Místo toho vydali nařízení
ze dne 6. února 1943, které se jmenuje "Přizpůsobení
předpisů rodinného práva", a
snažili se včlenit naše občanské
právo do třetího Reichu tím, že
je přizpůsobili institutu říšského
práva v těchto pokrevních sporech, právě
v tomto nařízení, které my zde dnes
jako nacistické smetí odstraňujeme.