Jak se chovali v této době naši soudcové?
Ti všichni spontánně řekli: Budeme se
řídit jednou zásadou: Ius est ars boni et
aequi, starou klasickou větou latinských právníků,
která přeložena do češtiny zní:
Právo je umění dobra a slušnosti. A
nebylo to, slavná sněmovno, tehdy lehké,
kdy Němci kolem nás byli umělci ve věci
zla, násilí a zvůle a celý svůj
řád budovali na podvodech, klamu, bezpráví
a lži. Tu bylo u našich soudů víc než
v kterých jiných úřadech ovzduší
tak podmanivé, krásně české
a soudcové pomáhali ve sporech o oduznání
manželského původu, o pokrevní původ
nearijcům a prováděli den co den rozluky
manželství těch, z nichž jeden partner
odešel do zahraničí, aby bojoval za naši
československou věc. Povolávali za svědky
lidi z říše, kteří tam pracovali
totálně nasazeni, a zjišťovali nám
také, kde byl kdo zavřen, v kterém je koncentračním
táboře. Když nám geheime Staatspolizei
nechtěla povolit návštěvu, povolal si
český soudce uvězněného k výslechu
a velmi často se podařilo gestapo ošidit a
měli jsme možnost mluvit s těmi, s nimiž
nám gestapo nedovolilo se domluvit.
Myslím, že je zapotřebí, aby mezi námi
poslanci v parlamentě, kteří tvoříme
zákony, a soudci, kteří tyto zákony
aplikují, vykládají a s nimi pracují,
byla vytvořena úzká a dobrá shoda.
Jsem velmi ráda, že je v dnešním shromáždění
také ministr spravedlnosti dr Drtina a že za
jeho přítomnosti mohu říci, co naše
soudce bolí a co potřebují. Především
máme u nás katastrofální nedostatek
soudců - 50% nám jich chybí. Tento nedostatek
vznikl tím, že spousta soudců odešla do
pohraničí k nově zřízeným
soudům, ale také tím, že se soudcům
svěřují důležité úkoly
spojené s očistou národa. Odchází
však také mnoho soudců ze svého vlastního
resortu do resortů jiných, zejména do nově
zřízených. Vyžaduje si je pan ministr
informací, odcházejí i do ministerstva vnitra,
odcházejí do ministerstva práce - československý
soudce má dobrý zvuk ve všech resortech.
A nyní otázku: máme jim bránit, aby
neodcházeli? Dosáhne se tím, že zbude
větší počet soudců v resortech?
Má býti zřízen t. zv. přímus
resortní, že z jednoho resortu do druhého nemůže
odejíti schopný člověk. Přimlouvám
se zde za to, aby byla svoboda volného rozhodnutí
také u nich, aby každý mohl odejíti,
kam ho srdce táhne, podle svých schopností
a podle toho, kde je lépe zařazen. Ale je nutno,
poněvadž budeme potřebovat dobré, spravedlivé
a spolehlivé soudce, abychom pro ně udělali
co nejvíce, poněvadž na spravedlnosti a na
dobrém výkladu zákonů spočívá
právní bezpečnost a jistota právního
řádu v našem státě. Jak je možná
odpomoc? Upravit platy a postup soudců tak, aby právníkům
bylo zabezpečeno, že v soudní službě
normálním postupem se domohou pro sebe a své
rodiny slušného zaopatření. To se může
stát jen automatickým postupem nebo podstatným
zvýšením počtu systemisovaných
míst ve vyšších stupnicích funkčního
služného. Bude nutno pozvednouti soudcovský
stav tak, aby soudci znamenali u nás totéž,
co v SSSR.
Co jsem řekla o soudcích, platí mutatis mutandis
o státních zástupcích, justičních
zaměstnancích, soudních úřednících
a podúřednících, dozorcích
a také o vězeňské stráži.
Ať proto dále svědomitě a s láskou
tito justiční zaměstnanci střeží
spravedlnost, pořádek a právní řád.
K §u 2 jsme přidali v ústavně-právním
výboru ještě odst. 4, a to z toho důvodu,
že se nám nelíbila zpětná účinnost
tohoto zákona. Všichni v ústavně-právním
výboru jsme se postavili za zásadu - a mám
za to, že celá slavná sněmovna bude
také tuto zásadu propagovat ve svém jednání
- že si nepřejeme, aby zákony byly formulovány
se zpětnou účinností. Víme
totiž, že zpětná účinnost
zákonů je institut, který stojí v
příkrém rozporu s principem právní
jistoty. Právní jistota, která musí
býti základem státu, nezbytně přece
vyžaduje, aby občané, pro něž jsou
normy vydávány a kteří se musí
podle nich říditi, také tyto normy předem
znali. Může snad být intensivní veřejný
zájem, který ve zcela výjimečných
případech si může vyžádat,
aby stará skutková podstata byla podrobena právnímu
předpisu, vydanému teprve po vzniku této
skutkové podstaty, ale opakuji, že to musí
býti jen intensivní zájem veřejný,
který může omluviti to, že se nová
skutková podstata podřizuje normě, která
byla vydána později jen proto, že nemohla býti
vydána včas. Myslím, že i sněmovna
při této příležitosti může
vyslovit zásadu a dát výraz svému
přesvědčení, že zpětnou
působnost nemíní již uzákoňovat
v rozsahu, jak se to dálo za první republiky, kdy
praxe v tomto směru byla velmi málo skrupulosní.
Právní jistota a její udržení
bude směrnicí našeho shromáždění.
Tím ovšem nemíníme zabrániti
tomu, aby nebyly napraveny hříchy z doby nesvobody,
způsobené normami, které nelze pro nás
pokládat za právní řád v pravém
slova smyslu a které platí u nás pouze provisorně,
než je bude technicky možno nahraditi novým řádem.
Po doplnění §u 2 odstavcem 4 nemusí
tedy tento nový zákon působit zpětně.
A navrhujeme proto v §u 4 tohoto zákona normální
nabytí účinnosti, 14 dní po vyhlášení.
Když jsme jednali, slavná sněmovno, v ústavně-právním
výboru o tomto novém vládním návrhu
zákona, tázal se pan kol. Lettrich, poslanec
slovenské strany demokratické, proč tento
zákon působí jen v Čechách
a na Moravě, proč nepůsobí také
na Slovensku. K tomu chci říci toto: My zde uklízíme
okupantské svinstvo, které nám v historických
zemích nadrobili za doby protektorátu naši
vzácní "ochráncové". Nevztahuje
se tedy toto nařízení na Slovensko proto,
že bylo po této stránce uchráněno
činnosti našich německých "ochránců".
Ale kvituji tuto poznámku posl. dr Lettricha a slovenských
soudruhů, i příslušníků
strany demokratické s radostí a s plným zadostiučiněním,
poněvadž je to doklad, že Češi a
Slováci jedno jsou. Je to jen důkazem upevnění
jednoty československého národa a státu,
budeme-li mít společný československý
právní řád. (Potlesk.)
Proto všichni voláme, abychom již konečně
zrušili dvojí kolej práva, jednu kolej v zemích
historických, kde jedeme ještě po starém
rozběhu rakousko-uherském s občanským
zákoníkem z r. 1911, a druhou, po které se
jede na Slovensku podle maďarských předpisů.
Prosím proto velmi naléhavě, aby co nejdříve
byl Národnímu shromáždění
předložen návrh nového československého
občanského zákoníka a návrh
československého řádu civilního.
(Potlesk.)
Ke konci mi dovolte, abych k úplné informovanosti
slavné sněmovny pronesla ještě několik
málo slov. Zákon, který vám zde předkládáme,
zabývá se toliko procesními předpisy,
tedy ustanoveními formálního práva.
Přes to však zavádí ve věcech,
jichž se řízení dotýká
po stránce hmotně-právní, stav, jaký
tu byl před okupací, totiž obnovuje předpisy
občanského zákoníka ve shodě
s čl. 1, odst. 2 ústavního dekretu presidenta
republiky ze dne 3. srpna 1945, č. 30, o obnovení
právního pořádku. Lituji v této
souvislosti velmi, že nebylo možno s úpravou
procesuálních předpisů provést
zároveň také úpravu práva materiálního,
čili že jsme nemohli zreformovati také ustanovení
§§ 158 a 159 obč. zákoníka, jimiž
se řídí obsah a podklad žalob o oduznání
manželského původu dítěte. Pokládám
ještě za nutné, aby si paní a páni
poslanci ujasnili, co znamená žaloba na oduznání
manželského původu dítěte, o
kteréžto věci jste několikráte
za mého referátu slyšeli. Je to žaloba,
kterou se obrací manželský otec na soud a žádá,
aby rozsudkem bylo zjištěno, že dítě,
které se narodilo z jeho manželky a za trvání
manželství, není jeho dítětem,
přes to, že zákon je za manželské
dítě považuje.
Má-li ovšem tato žaloba míti úspěch,
musí býti podána včas. Zákon
stanovil pro to určité krátké lhůty,
poněvadž by nebylo jistě v zájmu dítěte
ani klidu rodiny, kdyby toto popěrné právo
mohl manžel vykonati podle své vlastní volby
třeba za 5, 10 i více let od narození dítěte.
Proto původní text občanského zákona,
který platí i nyní, ustanovil, že tato
žaloba musí být podána ve lhůtě
tří měsíců ode dne, kdy se
otec dověděl o narození dítěte.
Když tato lhůta uplyne, nemůže otec žalovat
o oduznání manželského původu,
i kdyby si toho přály všechny zúčastněné
strany.
Podle předpisů vydaných za okupace, které
odstraňujeme tímto vládním návrhem,
platila lhůta jeden rok a její počátek
byl stanoven od chvíle, kdy se manžel dověděl
o okolnostech, svědčících pro nemanželský
původ dítěte.
Rozhodně bychom se přimlouvali za to již nyní
- a jsou zde páni zástupci ministerstva spravedlnosti
- aby v příštím zákonodárném
návrhu byla prodloužena i nynější
tříměsíční lhůta
na dobu jednoho roku.
Slavná sněmovno! Okupace i válka zasáhly
totiž přehluboko do poměrů našich
rodin. Rozbily lidské štěstí a rozmetaly
rodinné kruhy tím, že přinutily mnoho
lidí k odchodu do zahraničí, spousta lidí
byla odvlečena do koncentračních táborů
a káznic, nastal nástup lidí za prací
do říše, totální nasazení.
Vidíme ještě dále, že za okupace
přišly k nám do protektorátu proudy
cizích elementů a i nyní je tu ještě
invase cizích živlů. Z toho přirozeně
vzešly početné manželské rozvraty
a na troskách spokojené rodiny vznikala náhražkově
nová životní společenství. Narodila
se z nich řada dětí, podle zákona
sice manželských, ve skutečnosti však
plodů mimomanželských spolužití.
Po revoluci se vraceli osvobození lidé do svých
domovů. Co nacházeli někteří
z nich? Trosky rodinných krbů, rozbitá rodinná
štěstí, ale také nové výhonky
na troskách bývalého spokojeného manželského
života.
Manžel, který se vrátil z koncentráku,
káznice nebo ze zahraničí, měl ve
lhůtě tří měsíců
podati žalobu, když byl překvapen jedním,
dvěma, ba i více dětmi, které našel
ve své domácnosti. Jistě víte, v jakém
stavu se vraceli lidé z koncentračních táborů.
Uštvaní na smrt, nemocní, rozervaní
potřebovali především sanatorium, lékaře,
aby se aspoň trochu vzpamatovali z toho, jak byli zničeni
za těch těžkých let, která prožili.
Nikoho nenapadlo, aby běžel k advokátovi nebo
k soudu a ve lhůtě tří měsíců
podal žalobu o oduznání manželského
původu dítěte. A všechny žaloby
visí ve vzduchu, poněvadž lidé zmeškali
tříměsíční lhůtu
k podání žaloby. Dítě je sice
formálně jejich, ale ve skutečnosti jim nepatří.
Na to musíme dbát při příští
úpravě materiálně-právních
předpisů.
Ještě slovo k legitimaci žaloby. Podle občanského
zákona, který jest stár 134 let, může
žalovat pouze otec. Až bude nově upravován
materiálně-právní podklad pro podávání
těchto žalob, my ženy budeme pro sebe vindikovat
také právo žaloby. Myslím, že jsem
zajedno s poslankyněmi všech politických stran,
když prohlásím, že v době okupace
československá žena stála na stejné
půdě s mužem v koncentračních
táborech, v káznicích, v zahraničí,
v illegalitě, na bojišti; šla na popraviště
a také v době slavného povstání
pražského lidu stála společně
vedle muže na barikádě. (Potlesk.) Když
dovedla státi na těchto místech rovna muži
v zápase o svobodu, mír a spravedlnost, musí
mu býti také postavena naroveň na půdě
našeho nového československého občanského
zákona. (Potlesk.)
Nyní ještě děkuji všem paním
i pánům poslancům, kteří v
ústavně-právním výboru zasáhli
do debaty o tomto zákonu, a zejména také
zástupcům ministerstva, se kterými jsme prováděli
stilistické úpravy a s nimiž jsme po názorech,
které jsme projevili, došli ke shodnému návrhu.
Mám za to, že proto mohu sněmovně doporučit,
aby přijala vládní návrh zákona
ve znění, které jí předložil
ústavně-právní výbor, s nadpisem:
zákon o řízení v některých
sporech z rodinného práva. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá, přistoupíme
proto k hlasování.
Osnova zákona má 4 paragrafy, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Přerušuji projednávání pořadu.
Před ukončením schůze sděluji,
že se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala zítra ve čtvrtek dne 10. ledna
1946 o 15. hodině
1. Zpráva výboru sociálně-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 36) o výchovném a zaopatřovacích
platech u dětí veřejných zaměstnanců,
které studují na vysokých školách
(tisk 81).
2. Druhé čtení osnovy zákona o řízení
v některých sporech z rodinného práva
(tisk 79).
Končím schůzi.