Rozdíl mezi dnešní péčí
vlády o studující mládež a péčí
za první republiky nejlépe dokumentuje dekret presidenta
republiky o Akademickém domě. Má totiž
jedinou formální vadu: Neví nic o existenci
zákona z 10. října 1919, protože nikdo
se již na tento zákon nepamatoval, ač zůstal
v platnosti a nebyl splněn. Přečkal všechny
vlády první i druhé republiky, ač
jeho § 2 zněl: "Se stavbou budiž započato
r. 1920." 26 roků čekal tento zákon
na realisování!
Jestliže navrhovaný zákon tisk 81 se stará
o zabezpečení dětí veřejných
zaměstnanců, zbývá ještě
zákonná péče o nadané a schopné
děti ostatních. Podle zásad vládního
programu musí být zákonem zajištěn
přístup ke vzdělání i nemajetným,
všem, bez ohledu na jejich sociální původ.
Studentské organisace navrhly Formu státní
studijní podpory, která by na základě
dosaženého prospěchu, jejž určí
ministr školství, byla přidělována
jen nemajetným nebo méně majetným
posluchačům vysokých škol.
Bylo již zdůrazněno, že jen organickým
sjednocením majetku studentského nebo studentstvu
sloužícího a aktivitou studentské samosprávy
bylo zajištěno ubytování velkého
počtu studentů a jeho řádné
stravování za nejlevnější ceny.
Tento stav, potvrzený usnesením vlády z 30.
listopadu 1945, je nutno uzákoniti. Zákon o správě
studentského majetku musí znárodniti veškerý
majetek a zařízení sloužící
ubytování, stravování, rekreaci a
mimoškolnímu vzdělání studentstva
a vzíti jej z rukou soukromých podnikatelů.
Výchova vedoucí složky v národě
je tak vážná věc, že ji nelze podřizovati
zákonům zisku. Studenti, vysokoškolští
učitelé a zástupci příslušných
ministerstev musí býti zastoupeni ve správních
orgánech. Veliká část úhrady
na péči o studentstvo a jakmile poklesne nával
posluchačů, jistě celá úhrada
může a tudíž musí být kry
ta z výnosu studentských nadací, které
nutno zákonem soustřediti v jednu, provésti
již před válkou žádanou komasaci
nadací. Dnešní hodnota nadací bude činiti
pravděpodobně téměř miliardu
korun! Správa jejich je roztříštěna,
zůstávají nevyužity. Zdravotní
péči je nutno řešiti v rámci
národního pojištění a ve studentských
zdravotních ústavech. Celkem nutno říci:
Hlavní pozornost jest věnovati tomu, co si vytkl
vládní program, aby přístup k vyššímu
vzdělání byl zajištěn nejširším
vrstvám. vládní program otevřel dokořán
dveře všem mladým lidem, kteří
dříve neměli přístup na vysoké
školy. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
paní posl. Trojanové.
Posl. Trojanová: Slavná poslanecká
sněmovno, paní a pánové!
Už koncem listopadu byl v poslanecké sněmovně
podán vládní návrh zákona o
výchovném a zaopatřovacích platech
u dětí státních a veřejných
zaměstnanců, které se ve vysokoškolském
studiu zdržely proto, že byly naše vysoké
školy okupanty uzavřeny. Návrh zákona
byl projednán ve výhoru soc.-politickém a
rozpočtovém. Rozpočtový výbor
vrátil návrh výboru soc.-politickému
a usnesl se na některých změnách.
věková hranice 24 let byla prodloužena o lhůtu
tohoto zdržení. Do opraveného návrhu
byli pojati vysokoškolští studenti, kteří
se zdrželi ve studiu nejen pro uzavření vysokých.
škol, ale také pro politické a rasové
persekuce nebo v důsledku účasti na domácím
nebo zahraničním odboji.
Platnost zákona byla také rozšířena
na celé území republiky Československé
a dnes má poslanecká sněmovna návrh
zákona s těmito změnami schváliti.
Zákon je aktem spravedlnosti. Musím zde prohlásiti,
že oprava zákona ve prospěch řečených
vysokoškoláků vyhovuje úplně
spravedlnosti a citům našeho lidu vůči
postiženým a studentstvu vůbec. Je to to nejmenší,
co se jim dává, ježto v minulosti po roce 1918
se dostalo studentům, kteří byli z politických
důvodů ve svém vysokoškolském
studiu pozdrženi, ale kterých bylo ovšem nesrovnatelně
méně, desetitisícové sumy jako náhrady
za pozdržení ve studiu a z toho vyplývající
pozdržení ve výdělečné
činnosti, nehledě k tomu, že po ukončení
studia při zařazování do státních
a veřejných služeb bylo především
na ně pamatováno.
Jak řečeno, je zákon, o kterém jednáme,
jen aktem spravedlnosti a uznání studující
mládeži, která byla německým
nacismem nejvíce pronásledována. Jen si vzpomeňme
na křivdy nacismem spáchané! Aby naše
mládež nebyla schopna vysokoškolského
studia a neměla dostatečnou průpravu na školách
národních a středních, byl snížen
počet hodin mateřského jazyka, omezeno vyučování
dějinám literatury, uzavřeny knihovny, zrušeno
vyučování dějepisu, v zeměpise
nařízeno vyučovati jenom o říši.
Mnohé školní budovy byly zabrány pro
účely vojenské, mládež se tísnila
v jedné budově, vyučování musilo
býti zkráceno. Na školách byl zaveden
nucený sběr odpadových hmot, jenž měl
podpořiti ochabující válečné
hospodářství. Nejhůře působilo
zavedení povinné němčiny, a to 8 hodin
vyučovacích týdně, vyučování
některým předmětům, jako zeměpisu
a matematice, pouze německy a povinný odběr
časopisu "Wir lernen deutsch."
Záměrný ničivý plán
nacistického režimu se uplatňoval na všech
stupních. Odrostlejší mládež velmi
těžce trpěla totálním nasazením,
nucenou prací v továrnách v Německu
i zařazením do t. zv. Technische Nothilfe, zřízené
hlavně pro odklízení trosek po bombardování
měst. Studující středních škol,
celé 8. třídy, průmyslových
i obchodních škol byli tím nejvíce poškození.
V době, kdy po maturitě mohli vstoupiti na akademickou
půdu a státi se svobodnými občany,
nalezli brány naší slavné almae matris
zavřeny. Nejkrutějším způsobem
zasáhla německá persekuce naše vysoké
školy. Vedoucí studentských organisací
byli postřílení, na 4000 studentů
zavřeno, odvezeno do Německa a totálně
nasazeno. Stavovské i sociální instituce
studentské byly zrušeny, budovy zabrány, technické
zařízení zničeno nebo odvezeno. 17.
listopad 1939 je datum význačné, krutě
památné, které zná dnes celý
vzdělaný svět.
Také dnešní poměry studentstva jsou
svízelné. V referátě, který
jsem měla na celostátní konferenci Národní
fronty žen 11. listopadu 1945 o tom, co způsobil nacismus
naší mládeží, poukázala
jsem na to, že nedozírné škody, způsobené
naší mládeží, musí být
odčiněny. Stejně vyzněl můj
referát, který jsem jménem Národní
fronty žen podala na Mezinárodním kongresu
antifašistických žen celého světa,
konaném koncem listopadu v Paříží.
I dnes považují za povinnost zdůrazniti jménem
klubu československé strany lidové, že
studentstvo zasluhuje tohoto aktu spravedlností se strany
parlamentu tím více, že ještě dnes,
kdy vysoké školy jsou otevřeny, bojuje s nedostatkem
místností, bytů, učebných knih
a se všemi ostatními nedostatky vyživovacími
a ošacovacími, se kterými sice zápasí
celý národ, ale student na prvém místě.
Nevím, jak by se byla vyvinula za nynějších
těžkých poměrů poválečná
situace hospodářská a sociální
u studentstva sociálně slabšího, kdyby
se mu nebylo dostalo pomocí ve formě studijních
stipendií. Také zřízení několika
vysokých škol vyplynulo z poválečných
poměrů, kdy na studie vysokoškolské
čekalo desetitisíce maturantů. Zákon,
o kterém jednáme, není jenom uznáním
pro studentstvo, ale i pro rodiče z řad státně
a veřejně zaměstnaneckých. Považujeme
příspěvky, které stanoví, za
provádění zásady o rodinné
mzdě. Náklady, kterými umožňují
svým nadaným synům i dcerám vysokoškolské
studium, znamenají pro rodiny veliké finanční
zatížení. Studium dětí z těchto
rodin je umožněno jen krajní obětavostí
a odříkáním obou rodičů,
ale především matek obětujících
vše pro dítě. Mohu to říci z
vlastní zkušenosti jako dvanácté dítě
rodiny úředníka, třebaže vysokého,
když u nás pět dětí bylo současně
na studiích, a znám to i ze své činnosti
jako místopředsedkyně Ústředí
katolického studentstva, jehož sociální
odbor měl vždy plné ruce práce.
Pří disparitě mezi zvýšením
cen životních potřeb a zvýšením
platů státních zaměstnanců
těchto nejspolehlivějších pracovníků
na vybudování nové lidové demokratické
republiky je opravdu pochopitelné, proč schvalujeme
zákon s jinak odiosní zpětnou platností
a proč se rozšiřuje i na Slovensko, kde sice
universita uzavřena nebyla, ale kde je veliké množství
studentů persekvovaných a studentů, kteří
měli odvahu opustiti teplou náruč domova
a jít do zahraničí. Odcházeli často
tajně, aby neviděli ustarané tváře
svých matek, ale věděli, že jíti
musí, a to i když opouštěli své
nejdražší, rodiče, sourozence, spolužáky
a vše, co jim až dosud bylo nejmilejší.
Přejeme si, aby tento zákon přispěl
co nejvíce k pokračování ve studiu
právě těm, kteří prožili
těžkou školu života, kteří
už v mládí, kdy jiné generace žily
bezstarostně studentským životem, stálí
tváří v tvář krutému
pronásledování, bezcitnému útisku,
ba i samé smrti.
Péče o studentstvo je prací pro národ.
Naši stateční studenti, ale i neméně
statečné naše studentky, by jistě dokázali
kondicemi uhradit tuto poměrně malou částku,
kterou stát přispívá svým zaměstnancům
na studující dorost, ale v zájmu státním
a v zájmu národním nesmíme to dopustit,
poněvadž luk příliš napjatý
praskne. Zdraví těchto synů a dcer našeho
národa nesmí býti znovu ohroženo přepínáním
sil. Musíme si přáti, aby bez újmy
na učebné látce vykonali v nejkratší
době své vysokoškolské studium a teprve
jako hotoví, graduovaní občané vyplnili
veliké mezery, které zde vznikly tolikaletým
uzavřením vysokých škol. Nedopusťme,
aby v naší republice musili naší nejlepší
zanechat studia proto, že rodiče nemohli déle
snésti tíhu vysokoškolského studia.
(Potlesk.) Pomozme těmto rodinám v jejích
snaze a uvědomme si, že studenti a studentky nejsou
jen dcerami a syny té neb oné rodiny, ale že
jsou výkvětem, chloubou a nadějí celého
národa. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
panu posl. dr Hájkovi.
Posl. dr Hájek: Pane předsedo, paní
a pánové!
Zákonem, jejž dnes schvalujeme, se splácí
část dluhu, který má republika ke
své studující mládeží.
Plní se jím část těch povinností,
které jsou vytčeny v odstavcích hlavy XV
košického vládního programu, kde se
poukazuje na nutnost řešit zásadním
způsobem odčinění těch škod,
které byly napáchány na mládeží
okupantským režimem. Není pochyby o tom, že
první a nejsoustředěnější
útok okupantského režimu byl veden proti mladé
inteligenci proti studentstvu. Je proto samozřejmé,
žo náprava se děje především
u ní, ale pří tom jsme si všichni velmi
dobře vědomi, že zde jde jen o částečné
řešení, a že celá otázka
studentská je jen součástí, neoddělitelnou
od celkového problému mládeže. Právě
o tomto problému říká hlava XV košického
vládního programu, že zde je nutno sáhnout
přímo ke kořenům zla. Ale nestačí
jenom odstranit zlo; je třeba nově stavět
v duchu nové doby a nových potřeb našeho
státu. Citovaná část vládního
programu žádá tedy právě toto
Národní shromáždění, aby
se vážně zabývalo problémy naší
mládeže. Je jich velmi mnoho. Jde tady především
o odčinění škod, které byly napáchány
na pracujícím dorostu, jemuž odvlečením
do Německa a totálním nasazením byla
odňata možnost dokončit a rozvinout své
odborné vzdělání. Byla zde přerušena
jeho příprava do aktívního zařazení
ve výrobě.
Je dále zapotřebí, aby byla vyřešena
otázka úpravy učebního poměru
vůbec ve smyslu novelisace vládního nařízení
č. 200 z r. 1943 tak, jak je připravována
ministerstvem ochrany práce za součinnosti odborového
hnutí a sociálních pracovníků
mládeže. Jde tady konečně o to, aby
byla soustavně vybudována veřejná
péče o mládež, jíž je třeba
dáti řádný zákonný podklad.
A mnoho jiného čeká mládež od
Prozatímního Národního shromáždění,
čeká od vás, vážené paní
a pánové. Čeká vážné
řešení svých potřeb a problémů.
Bude vděčna za přátelské porozumění
tak, jako je vděčna své vládě,
jako je vděčna jejím činitelům,
zejména panu ministerskému předsedovi, panu
ministru ochrany práce a panu ministru školství.
Otázka mládeže však jde ještě
dále. Nynější generace mládeže
vyrůstala za okupace, dospívala v odboji proti okupantům,
dospívala v bojích v našem květnu a
v prvních dnech výstavby naší republiky.
Jde o to, aby mohla vyspět v opravdově budovatele,
v uvědomělé a vzdělané občany
našeho státu. Vhodnými zákonnými
opatřeními se můžeme postarat o odstranění
škod, o zajištění sociálních
lidských podmínek, v nichž bude vyrůstat.
Novou moderní školou dáme mládeží
podmínky kulturního vzestupu a rozvoje. Ovšem
vychovávat ji, vychovávat ji na aktivní občany
na účastníky všeho dění
nové lidové demokracie, to je otázka, již
nerozřešíme zákonnými ustanoveními.
A přece jako representanti a činitelé politického
života jsme zde povoláni k tomu. abychom ji řešili.
Čeká a chce to od nás především
mládež sama, jejíž uvědomělí,
pokrokoví činitelé cítí nutnost
a naléhavost jasného a správného řešení.
Mládež má a chce být aktivní
složkou v našich národech, v našem společném
státě, v naší národní
frontě. Vybudovala si proto již za ilegality a v revolučních
bojích na Slovensku i v českých zemích
svou jednotnou organisaci, Svaz české mládeže
a Sväz slovenskej mládeže. Obě tyto organisace
ukázaly, že mladí lidé z měst
i venkova, studenti, dělníci i zemědělci
a úředníci si přejí jednotné
hnutí, vstupují do něho a chtějí
v něm pracovat pro republiku, potírat všude
zbytky reakce a fašismu kolem sebe, a někdy i v sobě
samých. Na 660.000 chlapců i děvčat
v Čechách a na Moravě, přes 100.000
na Slovensku buduje dnes toto hnutí, buduje v něm
svůj vztah k republice a dokumentuje to nejlépe
miliony hodin, jež statisíce členů obou
svazů odpracovaly dobrovolně na žňových
pracích, v uhelných a dopravních brigádách,
při konstrukci země a při osidlování
pohraničí. Podíváme-li se na výsledky
práce mladých jen v jednom okrese, na př.
mikulovském, zjistíme, že 60.000 hodin bylo
odpracováno dobrovolně a že přes 20
tun hodnotného materiálu bylo sebráno jako
suroviny pro naši výrobu. To nejlépe ukazuje,
jak naše poválečná mládež
dnes chápe své vlastenectví, jaké
bohatství a sílu může míti naše
republika a národní fronta ve své mládeží,
v jejím jednotném hnutí, jak vděčná
je každá práce vedoucích činitelů
našeho státu, kterou se dostane této mládeži
a její jednotné organisaci pomoci morální
i hmotné.
Demokracie potřebuje dorostu, stálého přílivu
sil, jež by nově oživovaly a naplňovaly
její instituce duchem opravdovosti, nadšenou a obětavou
prací. Byl to jeden z nedostatků naší
první republiky, které souvisely s její celkovou
strukturou hospodářskou, sociální
a politickou, že si tehdy naše demokracie nedovedla
vychovat a získat silné živé hnutí
uvědomělého politického dorostu. Politické
strany tehdy usilovaly získat mladé lidi většinou
jen pro stranictví, a ne pro demokracii a republiku. Přes
největší námahu a reklamu, někdy
až příliš hlučnou a pestrou, získaly
však jen malou část mladé generace.
většina, vyřazovaná tehdy z výrobního
procesu nezpůsobilostí starého kapitalismu,
neměla důvěry k celému tehdejšímu
veřejnému životu, v němž viděla
jen politikaření, a cítila se vylučována
i z celého veřejného života. Utíkala
k trampingu. do nedisciplinovanosti, část se dávala
svádět k cynismu mravnímu i politickému,
a v indiferentních jejích masách se snažily
lovit všechny odrůdy českého i slovenského
fašismu.
Vedena svým zdravým instinktem a posilována
činnosti těch, kdo se dovedli odpoutat od úzkých
zájmových názorů, vystoupila alespoň
v Čechách a na Moravě uvědomělá
část naší mládeže, v níž
situace probudila vše zdravé, včas, vykonala
svou dobrou práci roku 1938, stavěla hráz
fašistické panice za t. zv. druhé republiky
a splnila spolu s novými ročníky svou povinnost
za okupace. Tato uvědomělá část
naší mládeže dnes buduje svůj jednotný
Svaz české mládeže a Sväz slovenskej
mládeže na základě poučení
a zkušeností z konce první republiky i z okupace
a války. Tato naše uvědomělá
mládež, jejíž počet zásluhou
Svazu české mládeže a Sväzu slovenskej
mládeže stále vzrůstá, je dnes
právem znepokojena všemi snahami, jed chtějí
její práci mařit. Domnívá se,
že to odporuje duchu vládního programu i dohodě
tří politických stran v Čechách
a na Moravě z 8. června 1945, jestliže se dnes
u nás chtějí zavádět a zřizovat
stranická hnutí mládeže. Z míst,
okresů i krajů, kde pracují ve Svazu české
mládeže mladí příslušníci
všech politických stran, docházejí do
ústředí Svazu stálé resoluce,
podpisované často i příslušnými
výbory všech stran a protestující proti
tomu, že si některé strany chtějí
zřizovat odbory a organisace mládeže proti
Svazu české mládeže a že žádají
federalisací Svazu podle politického klíče.
Možná, že jsou tyto snahy dobře míněny;
je samozřejmé, že každá politická
strana, každé hnutí má pochopitelnou
snahu získat mládež, míti svůj
dorost. Ale dříve, než někdo může
být vychováván jako straník, musí
být vychován jako občan, Čech a Slovák,
uvědomělý člověk. Svaz mládeže
chce a snaží se dát tuto výchovu všem
v duchu naprosté tolerance, vzájemného respektu
a uvědomělé spolupráce. Na základě
této výchovy se mohou jeho členové
rozhodnout plně podle svého poznání
a přesvědčení pro program strany,
jež jim nejlépe vyhovuje a účastnit
se v této straně činnosti, přinášet
do ní ducha bratrství a spolupráce, jemuž
se mají naučit už ve Svazu české
mládeže.
Je třeba, aby naše strany, aby jejich odpovědní
a vedoucí činitelé v tomto domě a
v tomto státě pochopili, co chápou již
tisíce a tisíce jejich mladých příslušníků
i jejich stoupenců v místech a okresech, totiž,
že mládež chce být jednotná, že
tato jednota jejího hnutí vychovává
dorost všem našim stranám národní
fronty, že rozbíjet jednotu mládeže u
nás znamená útočit na jeden ze základů
celé naší lidové demokracie. Zúčastnit
se platně jednotné výchovy mládeže
ve Svazu, zúčastnit se spoluprací a kladnou
kritikou, pro niž je Svaz plně otevřen, to
je právo a povinnost všech těch, kdo mají
zájem kdo se chtějí účastnit
řešení otázky mládeže v
našem státě. Tak také jedině
můžeme splnit svou povinnost k naší mládeži
jak po stránce hmotné, tak i po stránce morální.
Žádná úzce stranická organisace
mládeže by nedokázala, co přes všechny
nedostatky, nedokonalosti a překážky z vnějška
vytvořil Svaz české mládeže a
Sväz slovenskej mládeže. A dokázal by
dnes ještě víc, kdyby měl podporu. porozumění
a pomoc, jež mu plným právem náleží.
Ale tříštit jeho jednotu, chtít jej
rozebrat na skupinky jen podle politických stran znamená
obnovit v části mládeže stranickou výchovu
na jejíž následky. jednostranné partajnictví
poukázal tak výstižně president dr Beneš
ve své hluboké analyse "Demokracie dnes a zítra"
to znamená pracovat pro indiferentismus, politickou netečnost
a nevzdělanost většiny mládeže,
to znamená dělat z této většiny
spící, nevědomou masu bez aktivního
postoje a funkce ve výstavbě a ve státě,
to znamená dělat z této většiny,
z této masy potenciální reservu reakčních
vlivů, které jsou stejně nebezpečné
našemu státu, našim národům, naší
jednotě, tedy také nám všem, všem
našim demokratickým stranám. Vážená
sněmovno, domnívám se, že je třeba
velmi vážně a odpovědně se zabývat
otázkou naší mládeže, jejími
potřebami a jednotnou její organisací. Vývoj
a výchova mladé generace v období budování
základů nového života jsou právě
tak důležité jako ústavněprávní
a hospodářské problémy. v zájmu
této mládeže, v zájmu obou našich
národů a naší jednotné republiky
a proto také v zájmu všech našich stran
je, abychom dokázali všichni dívat se na tyto
otázky nepředpojatě, bez stranického
hlediska, aby nikdo z nás nechtěl, třeba
v nejlepším úmyslu, fakticky degradovat mládež
na pouhý agitační materiál, nýbrž
aby jí pomáhal k rozvoji a k plnému uplatnění
všech sil v naší lidové demokracii, pro
ni a pro naší republiku. (Potlesk.)