Předseda Josef David.
Místopředsedové Tymeš, Gottier, Petr,
Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé: Štětka, Sova.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády Klement Gottwald, dr Šrámek;
ministři: Hála, dr Nejedlý, Nosek,
dr Pietor, dr Šoltész; státní
tajemníci dr Clementis, gen. dr Ferjenčík.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
224 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar,
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výborů soc.-politického
a branného o vládním návrhu zákona
(tisk 49) o pracovních poměrech osob, nastoupivších
presenční službu (tisk 104).
2. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
okr. súdu v Spišskej Sobote za súhlas s trest.
stíháním posl. Jeleňa (tisk 94).
Předseda Jos. David zahájil schůzi
v 15 hod. 20 min.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu udělil
předseda dodatečně na včerejší
schůzi posl. Zimákové, Valachovičovi,
Soukupovi, Jánu Novotnému a Kubíčkovi;
na tento týden posl. Peňázovi; dodatečně
na minulý týden posl. Sýkorovi.
posl. Hodinové-Spurné a Pavláska ministrům
vnitra, školství a osvěty a financí
(č. D 6).
výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 91) o drahotním přídavku
poživatelů státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů a o úpravě
některých jejich právních poměrů
(tisk 110),
výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 68)
o dočasné příslušnosti ve věcech
náležejících soudům porotním
a kmetským (tisk 113).
ve schůzi dne 15. ledna 1946 přikázán
k řádnému projednání výborům:
rozpočtovému a živnostenskému
návrh posl. Sajala a soudr. na změnu některých
ustanovení o všeobecné dani výdělkové
(tisk 73);
ústavně-právnímu návrh
posl. dr Pešky a soudr. na vydání ústavního
zákona, kterým se upravují a mění
některá ustanovení ústavní
listiny a jiných zákonů o Národním
shromáždění (tisk 93).
přikázány výkazy peněžních
výdajů a příjmů, očekávaných
v měsíci lednu 1946.
Předložením těchto výkazů
bylo vládou vyhověno resolučnímu návrhu,
který Prozatímní Národní shromáždění
přijalo ve své 18. schůzi dne 20. prosince
1945.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvního odstavce pořadu,
jímž je
1. Zpráva výborů soc.-politického
a branného o vládním návrhu zákona
(tisk 49) o pracovních poměrech osob nastoupivších
presenční službu (tisk 104).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je pan posl.
Hora. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Hora: Pane předsedo, slavná
sněmovno, paní a pánové!
Sociálně-politický výbor mě
pověřil, abych váženému Národnímu
shromáždění podal zprávu o vládním
návrhu zákona o pracovních poměrech
osob nastoupivších presenční službu,
tisk 49, a v předloženém znění
jej doporučil ke schválení i s dvěma
resolucemi, jak se na nich usnesl soc. politický výbor.
Se zvláštním pocitem radosti tu prohlašuji,
že Prozatímní Národní shromáždění
se po prvé v osvobozené republice zabývá
osnovou zákona, jež řeší některé
nejnaléhavější otázky vojínů
naší milované a slavné československé
armády. (Potlesk.)
Dovolte mi, prosím, k této osnově několik
všeobecných a zásadních připomínek
a několik nutných a doplňujících
vysvětlivek.
Dobrá sociální politika je jedním
z význačných pilířů
dobré politiky branné. Dobře prováděná
sociální politika na rozdíl od sociální
péče usiluje a musí trvale usilovat všemi
prostředky o včasné a již předběžné
odstraňování všech předpokládaných
zlých a nepříznivých následků,
které se mohou vyskytnouti v životě národa
jako celku, jednotlivých jeho skupin i jednotlivců.
Prozatímní Národní shromáždění
v úzké spolupráci s vládou Národní
fronty dává jasně na jevo, že blaho
pracujícího i bez vlastní viny pracovní
schopnost pozbyvšího lidu měst a venkova, skutečně
celého národa, a jeho spokojenost i za daných
těžkých hospodářských
mezinárodních poměrů stává
se živoucím a trvalým programem činnosti
vlády i sněmovny. Svědčí o
tom zejména v poslední době ve větším
počtu předložené sociálně-politické
osnovy zákonů.
Sociálně-politický výbor předkládá
slavné sněmovně další sociálně-politickou
osnovu zákona, a to o pracovních poměrech
osob, nastoupivších presenční službu.
Neváhám tu učinit zásadní výtku:
osnova má opět zpětnou účinnost
od 1. října 1945. Není dále únosné
z důvodů právních i praktických,
aby pro příště byly vládou opožděně
předkládány a sněmovnou schvalovány
zákony se zpětnou účinností.
Trpí tím právní řád
a trpí tím občané i úřady,
které mají zákon provádět.
Vzniká tím mimořádně komplikovaná
a nadbytečná práce pro všechny zúčastněné,
a to v době, kdy úspora práce, času
a věcných nákladů je povinností
nás všech, především vlády
a parlamentu. Je povinností nás všech, abychom
uspořili práci i čas i věcný
náklad.
Naproti tomu hned v úvodu zdůrazňuji, že
tato osnova znamená skutečný průlom
do otázek zabezpečení mladších
občanů při nástupu presenční
služby a při návratu z ní. Běží
tu o pozoruhodný krok na cestě k dobré sociální
politice. Osnova má mimořádně veliký
význam mravní, sociální i branný,
což nejživěji pociťují právě
mladí občané, jichž se týká.
Znamená také značný pokrok proti dřívějšímu
nesociálnímu stavu. Je to neuvěřitelné,
že mladým občanům republiky, kteří
vykonávali presenční službu po dobu
několika měsíců i roků, nebyl
zabezpečen návrat do práce k dřívějšímu
zaměstnavateli a doba vojenské služby nebyla
započítána ani do výměry dovolené,
ani do postupu. Za velkou obět, kterou mladý občan
přinášel ve prospěch celku, státu
a celého národa, nebyl odměněn, jak
by se očekávalo a zdálo samozřejmým,
nýbrž naopak byl ještě značně
poškozen proti svým spolupracovníkům
- nevojákům. Vojáci se plným právem
cítili vykonáváním vojenské
služby přímo trestáni a těžce
nesli, že jejich místa zaujali nevojáci, kteří
ve svém povolání po všech stránkách,
zejména po stránce hmotné a odborné,
podstatně získávali proti vojákům.
Kolik jen memorand, kolik set článků a projevů
bylo již v prvé republice napsáno a prosloveno,
zejména socialistickými a demokratickými
organisacemi mládeže na obranu samozřejmých
práv těchto branců, a přece u většiny
skupin povolání bez úspěchu a marně.
Dokonce ani u státních zaměstnanců
není dodnes vojenská presenční služba
plně započítávána do postupu,
nýbrž jen jednou polovinou, a to teprve od 1. ledna
1935 na základě zákona č. 279 z r.
1934. Prakticky to znamená, že za to, že vykonával
presenční službu, ztratil mladý, zdravý
občan ve svém povolání odborně,
hmotně a sociálně; a dosud jde o desítky
tisíců zaměstnanců, kteří
dodnes tuto újmu a křivdu plně pociťují
jak ve svém sociálním, tak i hmotném
postavení, neboť v tomto směru jsou poškozeni
a daleko za svými spolupracovníky - nevojáky.
Jde o tisíce těchto vojáků záložníků,
jimž nebyla presenční služba započítána
vůbec, čímž trvale trpí a jsou
zkráceni ve své životní úrovni
i rodiny těchto bývalých aktivních
branců.
Osnova zákona vnáší do tohoto problému
aspoň kus spravedlnosti pro budoucno, řešíc
nejzákladnější a nejtíživější
nedostatky. Při tom jde o osnovu zákona, o právní
předpis, který v určitém úseku
jen prozatímně a neúplně upravuje
pracovní poměry osob, nastoupivších
v r. 1945 a později presenční službu
nebo vojenský výcvik, do té doby, než
bude projednána připravovaná všeobecná
osnova o pracovních poměrech po dobu vojenské
služby, o započítání vojenské
služby - čímž je míněno
i odčinění křivd v neúplném
nebo vůbec v neprovedeném zápočtu
vojenské služby do postupu a výměry
dovolené, zejména i u státních a jiných
veřejných zaměstnanců zemí,
okresů, obcí, veřejnoprávních
korporací jako obchodních komor, soc. pojišťovacích
ústavů a pod., a konečně i úprava
nároků ze sociálního, t. j. i pensijního
pojištění a zaopatření u osob,
konajících vojenskou službu. Avšak na
základě změny původního vládního
návrhu zákona, usnesené branným i
soc.-politickým výborem sněmovny - nepatrné
formou, ale významné svým obsahem a dalekosáhlé
svými důsledky - provedené tím, že
se v §u 1 osnovy vypouštějí slova "v
roce 1945", řeší tato osnova zákona
nejen otázku pracovního poměru branců,
nastoupivších presenční službu
v r. 1945, nýbrž i všech osob, které v
budoucnu nastoupí presenční službu nebo
vojenský výcvik. Přijetím osnovy zabezpečují
se do budoucna a trvale osoby, nastoupivší presenční
službu nebo vojenský výcvik a jejich rodiny
v úseku zákonem vymezeném.
Navrhovaná osnova přináší brancům,
po případě i zaměstnavatelům
a závodům zejména tato práva a povinnosti:
Podle §u 1 osnovy pracovní, t. j. i služební
poměry zaměstnanců, nastoupivších
presenční službu nebo vojenský výcvik
příslušníků náhradní
zálohy, zůstávají zachovány
a platí o nich s některými výjimkami
obdobně ustanovení zákona ze dne 31. března
1925, č. 61 Sb., o zachování pracovních
(služebních) poměrů po dobu cvičení
ve zbrani. Osnova zákona vztahuje se tudíž
na všechny pracovní (služební) poměry,
ať je zaměstnavatelem soukromý podnikatel či
stát, svazek územní samosprávy, korporace
veřejného práva, jako obchodní komory,
sociálně-pojišťovací ústavy,
nadace či ústav a podnik, fond nebo zřízení,
jež těmto subjektům náleží
nebo je jimi spravováno atd. Služební poměry
zaměstnanců pragmatikálních, statutárních
a pod. byly v mnohém dokonale upraveny - pokud jde o pracovní
poměr - zejména právními předpisy
speciálními, na př. §em 30 služební
pragmatiky č. 15 z r. 1914 ř. z., §em 31 služební
pragmatiky profesorské č. 319 z r. 1917 ř.
z., §em 31 služební pragmatiky učitelstva
národních škol, vládním nařízením
č. 162 z r. 1928 a pod. Ale tyto jinak dokonalé
předpisy řešily neúplně otázku
započtení presenční služby. Proto
osnova zákona znamená i pro tyto zaměstnance
značný přínos aspoň pro budoucno.
Od 1. října 1945 na tomto významném
úseku soc.-politického zákonodárství
nastává historická změna. Od 1. října
1945 pro budoucno a trvale všem osobám, nastoupivším
presenční službu nebo vojenský výcvik
příslušníků náhradní
zálohy, ať to jsou dělníci, úředníci
soukromých nebo státních a znárodněných
podniků, zaměstnanci státu, zemí,
okresů, obcí, veřejných korporací,
jako Národní banky, sociálně-pojišťovacích
ústavů, obchodních komor a pod., čili
všem osobám, které nastoupily nebo v budoucnu
nastoupí takovouto vojenskou službu, pokud arciť
byly v pracovním, t. j. i ve služebním poměru,
počítá se doba presenční služby
nebo vojenského výcviku do pracovní (služební)
doby ve smyslu pracovní (služební) smlouvy
a podle §u 2 osnovy zákona se započítává
do doby rozhodné pro vznik nároku na dovolenou a
její výměru.
Touto osnovou dochází postupně k odstranění
rozdílu mezi zaměstnanci soukromými a státními,
k většímu sblížení a jednotě,
a je to nástup k radostnému úsilí
o dosažení nejmožnější sociální
rovnosti a spravedlnosti. Dosud branci žili často
ve velkých starostech o svoji budoucnost, když si
kladli otázku, co se s nimi stane po návratu z vojenské
služby. Osnova znamená přínos nejen
pro brannou morálku, ale přináší
i prospěch zaměstnancům, závodům
a zaměstnavatelům, kteří budou mít
nyní jistotu, že po skončení presenční
služby se jejich zaměstnanci opět vrátí
na svá dosavadní pracovní místa. A
protože půjde často o dobré, kvalifikované
zaměstnance, kteří budou zachováni
pro obor, v němž se vyučili a dále vzdělávali,
je to nesporný přínos i pro celkové
národní hospodářství.
Výjimečně a jen pro rok 1945 není
osnovou dotčen nárok na dovolenou. Pokud v den nástupu
nebyla dovolená nebo její část vyčerpána,
nebo čekací doba byla dovršena teprve do konce
r. 1945, přísluší zaměstnanci
od dosavadního zaměstnavatele náhrada v penězích,
a to za celou dovolenou, po případě za její
poměrnou část.
Protože presenční službu vykonává
značná část vojínů ženatých,
přísluší těmto osobám
v činné vojenské službě, pokud
jejich pracovní poměr podle platných předpisů
je zachován i po dobu této služby a pokud mají
členové jejich rodin nárok na státní
vyživovací příspěvek, nárok
na výplatu vánočního příspěvku
podle vyhlášky ministerstva ochrany práce a
soc. péče ze dne 4. prosince 1945.
Osnova dále odstraňuje rozdíl mezi dělníky
a soukromými zaměstnanci tím, že podle
§u 3 osnovy přísluší zaměstnancům
při nastoupení presenční služby
(vojenského výcviku) vedle mzdy (platu), na kterou
mají nárok podle platných předpisů
nebo ujednání, ještě mzda (plat) po
dobu jednoho týdne, případně poměrná
její část, je-li plat smluven jinak, na př.
za 14 dní, měsíc a pod.
Dalším významným přínosem
osnovy je řešení otázky nároku
na léčení rodinných příslušníků
osob, nastoupivších presenční službu
nebo vojenský výcvik.
Podle ustanovení této osnovy aplikují se
na pracovní poměry osob, nastoupivších
presenční službu nebo vojenský výcvik,
ustanovení zákona č. 61 z r. 1925 Sb. o zachování
pracovních (služebních) poměrů
po dobu cvičení ve zbrani. V důsledku toho
na tyto osoby platí obdobně ustanovení §u
8 cit. zákona. Podle něho platnost pracovních
poměrů nezpůsobuje po dobu cvičení
ve zbrani dalšího trvání pojistné
povinnosti v sociálním pojištění,
avšak zůstávají nedotčeny nároky
příslušníků rodiny proti nositelům
pojištění na dávky rodinného
pojištění i po dobu vojenské služby
pojištěncovy. Přijetí osnovy bude tedy
znamenati, že i rodinným příslušníkům
osob, nastoupivších v roce 1945 a později do
presenční služby nebo vojenského výcviku,
budou zabezpečeny po dobu jejího trvání
dávky rodinného pojištění, zvláště
léky, lékařské ošetření
a j., kdežto až dosud se tato výhoda týkala
toliko osob, povolaných ke cvičení ve zbrani.
Nároky těchto rodinných příslušníků
byly sice zatímně upraveny administrativně
výnosem ministerstva ochrany práce a soc. péče
ze dne 6. 11. 1945, avšak po přijetí osnovy
bude tato prozatímní úprava nahrazena úpravou
zákonnou.
Předloženou osnovu nelze však považovati
za konečné uspokojivé řešení
otázek, souvisících se sociálním
a pensijním pojištěním a zaopatřením
branců nastoupivších presenční
službu, poněvadž upravuje jen omezený
úsek problémů tak důležitých
pro zajištění rodin vojínů a
nechává nerozřešenu řadu otázek,
které se v této souvislosti vyskytly. Uvádím
jen nejdůležitější:
1. Osnova řeší jen otázky nároku
rodinných příslušníků
branců, kteří v době nástupu
presenční služby byli v zaměstnaneckém
poměru a pro případ nemoci byli pojištěni
u některého nositele veřejnoprávního
pojištění, ačkoliv je spravedlivé
a nezbytné, poskytnout stejnou ochranu i rodinným
příslušníkům ostatních
branců, kteří v době nástupu
vojenské služby pojištění nepodléhali.
Jde tu zejména o mladé zemědělce,
živnostníky a pod. Běží tu ovšem
o stav přechodný, vzniklý v době nacistické
okupace, když se uzavíraly sňatky, aniž
presenční služba byla vykonána.
2. Nevyřešena zůstává otázka
úhrady nákladů, které poskytováním
těchto dávek rodinného pojištění
vzejdou nositelům pojištění, aniž
by jim odpovídaly zvýšené příjmy
na pojistném. Poněvadž poskytování
dávek rodinným příslušníkům
je nositeli pojištění prováděno
ve veřejném zájmu, bylo by vhodno, aby náklad
s tím spojený byl nositeli pojištění
uhrazen ze státních prostředků.