Předseda Josef David.
Místopředsedové Petr, Gottier,
Tymeš, Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé Skaunic, Litera.
Členové vlády: předseda vlády
Fierlinger; náměstkové předsedy
vlády dr Stránský, Ursíny;
ministři Kopecký, Laušman, dr
Nejedlý, Nosek, dr Pietor; státní
tajemník gen. dr Ferjenčík.
207 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 68)
o dočasné příslušnosti ve věcech
náležejících soudům porotním
a kmetským (tisk 113).
Předseda Josef David zahájil schůzi
v 15 hod. 14 min.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní schůzi posl. dr Šípovi,
inž. dr Ješovi, Mikulášovi,
Babejovi, inž. Filovi a Vibochovi; na
tento týden posl. Šenšelovi, dr Kellnerovi,
Teslovi; dodatečně na schůzi dne 16.
I. t. r. posl. Caňkářovi, na minulý
týden posl. dr Rohaľovi-Iľkivovi.
Ve schůzi výboru ústavně-právního,
konané dne 17. ledna 1946, byl zvolen II. zapisovatelem
posl. Görner.
výboru ústavně-právního o vládním
návrhu zákona (tisk 92), jímž se mění
a doplňuje dekret presidenta republiky ze dne 19. června
1945, čís. 16 Sb., o potrestání nacistických
zločinců, zrádců a jejich pomahačů
a o mimořádných lidových soudech (tisk
115),
výboru branného a rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 65) o zatímní
úpravě vojenské služby žen v československé
branné moci (tisk 116),
výborů soc.-politického, branného
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 71) o zvýšení státního
příspěvku vyživovacího (tisk
120).
Interpelace:
posl. K. Procházky min. zahraničí, vnitra,
výživy, ochrany práce a sociální
péče a min. informací (tisk 105),
posl. dr Krajiny min. zemědělství (tisk 107),
posl. Weilanda min. financí (tisk 108),
posl. Nermutě min. zemědělství, průmyslu,
dopravy a financí (tisk 112),
posl. Hladkého min. zemědělství (tisk
114).
Odpověď vlády na interpelaci posl. Křepely
(tisk 57) ve věci hospodářského plánu
a reformy hospodářských organisací
(tisk 111).
Vládní návrhy:
Vládní návrh zákona, jímž
se vymezuje pojem "československého partyzána"
(tisk 109),
vládní návrh zákona o odčinění
některých křivd, způsobených
českému pracujícímu dorostu (tisk
117),
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ze dne 31.
května 1932, č. 83 Sb., o úpravě náležitostí
vojenských osob z počtu mužstva v činné
službě a některých jiných osob
jim co do náležitostí na roveň postavených,
jakož i o zaopatření déle sloužících,
a kterým se stanoví zvláštní
přídavek déle sloužícím
(tisk 118),
vládní návrh, kterým se předkládá
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
ke schválení návrh Dohody o reparacích
Německa, o založení Mezispojenecké reparační
komise a o restituci měnového zlata, spolu s připojenými
resolucemi, sjednaný na reparační konferenci
v Paříži dne 21. XII. 1945 (tisk 122).
Návrhy:
posl. Pravoslava Noska na vydání zákona
pro udělení živnosti zubotechnické (tisk
119),
posl. Mikuláše, St. Nováka, inž.
dr Kameníčka, Ulricha, Zeminové na vydání
zákona, kterým se doplňuje dekret presidenta
republiky ze dne 27. října 1945, č. 124 Sb.,
o některých opatřeních ve věcech
knihovních (tisk 121).
Těsnopisecké zprávy o 15. až
18. schůzi Prozatímního Národního
shromáždění.
Výboru brannému vládní návrh
tisk 109; výboru soc. politickému vládní
návrh tisk 117; výborům brannému
a rozpočtovému vládní návrh
tisk 118; výborům zahraničnímu,
rozpočtovému, obchodu a průmyslu
vládní návrh tisk 122; výboru
iniciativnímu návrhy tisky 119 a 121.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, na němž
je
Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 68)
o dočasné příslušnosti ve věcech
náležejících soudům porotním
a kmetským (tisk 113).
Zpravodajem je pan posl. dr Bunža. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bunža: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Prvním a základním předpokladem, aby
mohly být uvedeny v chod soudy porotní a kmetské,
je sestavení seznamu porotců a kmetů podle
předpisů o tom platných, t. j. zákona
278/19 Sb. a 124/24 Sb. ve znění §u 39 zák.
108/33 Sb. Poněvadž pro rok 1945 nebylo lze z důvodů
okupace a válečných událostí
sestaviti seznamy porotců a kmetů, dekret presidenta
republiky z 31. července 1945, č. 39 Sb., o dočasné
příslušnosti ve věcech náležejících
soudům porotním a kmetským řešil
pro rok 1945 situaci - která nastala v tomto zvláštním
úseku trestního řízení, v němž
spolu rozhoduje živel laický - tak, že přenesl
působnost soudů porotních a kmetských
do konce roku 1945 na sbory soudců z povolání.
Ale ani pro rok 1946 nebylo možno pro různé
překážky, které vyvstaly zejména
v pohraničí, seznamy porotců a kmetů
připravit a sestavit. Především brání
tomu válkou a okupací vyvolané přesuny
obyvatelstva v pohraničí, které dosud nejsou
skončeny. Není dosud také skončena
očista po stránce národní spolehlivosti
a mnoho osob české národnosti, zejména
v pohraničí, nemá dosud vyřešenu
otázku státní příslušnosti.
K tomu ještě přistupují potíže
rázu spíše technického, t. j. nedostatek
tiskopisů a nedostatek potřebných praktických
zkušeností národních výborů
se sestavováním seznamů. Všechny tyto
okolnosti dosud brání spolehlivému, správnému
a včasnému sestavení seznamů porotců
a kmetů.
Proto a jedině vzhledem k uvedeným těžkostem
upravuje předložený návrh zákona
příslušnost ve věcech náležejících
před soudy porotní a kmetské i pro r. 1946
obdobně, jako se to stalo dekretem presidenta republiky
z 31. července 1945, čís. 39 Sb., pro r.
1945, t. j. na místo soudů porotních fungují
dále sborové soudy I. stolice a rozhodují
ve sborech čtyř soudců a namísto soudů
kmetských sbory tří soudců bez účasti
kmetů.
V původním znění tohoto vládního
návrhu, totiž aby doba suspense porot a kmetských
soudů trvala do konce r. 1946, došlo podle dodatečného
rozhodnutí vlády z 11. I. 1946 ke změně
v době trvání této suspense a období
provisoria bylo zkráceno do 30. VI. 1946. Ústavně-právní
výbor tuto změnu po novém jednání
přijal, neboť odpovídá intencím,
které byly vysloveny při jednání o
osnově, aby totiž doba suspense porot a kmetských
soudů byla co nejkratší.
Zákon má platit jen v zemi České a
Moravskoslezské. Na Slovensku byly totiž poroty zrušeny
článkem I zákona z 13. února 1940
slovenského zákoníku a obnoveny nebyly, neboť
podle nařízení Slovenské nár.
rady byly všechny zákony, pokud neodporují
republikánsko-demokratickému duchu, ponechány
v platnosti a ústavní dekret presidenta republiky
z 3. srpna 1944, č. 11 Úředního věstníku
československého o obnovení právního
pořádku, republikovaný jako č. 30
z r. 1945 Sb., platí dosud jen v zemi České
a Moravskoslezské.
Ústavně-právní výbor projednal
navrhovanou osnovu zákona v původním i doplněném
znění a beze změny ji přijal. Vycházel
při tom ze zásady, že jde jen o řešení
výjimečné a prozatímní. Proto
projevil ústavně-právní výbor
také jednomyslně přání, aby
ministerstvo spravedlnosti v nejkratší době
připravilo zákonné předpoklady k tomu,
aby porotní a kmetské soudy byly na území
celé Československé republiky co nejdříve
uvedeny v činnost a aby tak byl zapojen do výkonu
soudnictví také lid.
Při té příležitosti bude také
nutno připraviti osnovu zákona, kterým by
předpisy zákona o urážkách tiskem
byly přizpůsobeny změněným
poměrům.
Z důvodů, které jsem uvedl, doporučuji
slavné sněmovně k přijetí jak
návrh zákona, tak i resoluci, reklamující
rychlou obnovu porotních a kmetských soudů
na území celé Československé
republiky. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
je přihlášen řečník, zahájím
proto rozpravu.
Přihlášen je p. posl. Koucký.
Uděluji mu slovo.
Posl. Koucký: Slavná sněmovno!
Předložená osnova zákona se dotýká
dvou důležitých komplexů otázek.
Předně jde o účast laického,
lidového prvku v našem soudnictví, a za druhé
o některá ustanovení práva tiskového.
V prvních měsících po osvobození
naší republiky, ve dnech, kdy se kladly nejdůležitější
základy našeho nového právního
řádu, nebylo možno vyřešit v duchu
naší nové lidové demokracie všechny
otázky, které volaly po novém řešení.
Mezi ně patří i otázka účasti
lidového živlu při přelíčeních,
náležejících do pravomoci soudů
porotních a kmetských. Proto bylo nutno vydat dekret
presidenta republiky č. 39 z 31. července 1945,
kterým se jejich pravomoc dočasně přesouvá
na sbory soudců z povolání. Jsme však
přesvědčeni, že za uplynulých
šest měsíců se všechna nová
revoluční ustanovení našeho lidově-demokratického
práva tak skvěle osvědčila a upevnila,
že je můžeme považovat za nejspolehlivější
východisko při tvoření dalších
právních norem.
Cestu, kterou se má úprava trestní pravomoci
v lidově-demokratickém státě ubírat,
zejména pokud jde o účast lidového
prvku v soudnictví, ukazují dekrety o lidových
soudech, o národním soudu a především
dekret o národní cti. Zvláště
z tohoto posledního dekretu je patrno, jak široká
a důsledná je naše nová demokracie,
jak roste pravomoc přímých zástupců
lidu, jakou váhu mají v naší nové
republice demokratické orgány lidu - národní
výbory.
Proto může být předložená
osnova provisoriem jen velmi krátkodobým. Vyřazuje-li,
třebas jen na dobu 6 měsíců, představitele
lidu z účasti na výkonu části
soudní pravomoci, můžeme ji do našeho
nového právního řádu přijmout
jen za předpokladu, že toto provisorium nebude již
prodlužováno. Musí být vystřídáno
úpravou novou, která nejen neoklestí práva,
jež byla lidu v oboru soudnictví svěřena
již v dobách, kdy demokracie byla u nás sotva
v plenkách, nýbrž která je plně
rozvine na základě principů skutečné
lidové demokracie úpravou, která dokáže,
že i pokud jde o výkon moci soudcovské, prochází
náš právní řád hlubokým
vnitřním přerodem směrem k nejširší
účasti lidu při rozhodování
všech otázek veřejného života,
přerodem, který se již tak mohutně projevil
na jiných úsecích našeho revolučního
zákonodárství.
Je přirozené, že i úprava účasti
lidu v soudnictví musí být řešena
normou celostátní, platnou na celém území
republiky.
Pokud jde o právo tiskové, jehož se předložená
osnova odstavcem o kmetských soudech dotýká,
i zde je třeba provést řadu hlubokých
a podstatných změn. Dnes platné tiskové
právo je podivnou směsicí předpisů
z nejrůznějších dob, jejichž celkové
zaměření takřka v ničem neodpovídá
úloze, kterou tisk hraje a musí hrát v lidově-demokratickém
státě. A valná část předpisů
tiskového práva to tisku dokonce znemožňuje.
Jistá část práva, vydaného
za doby naší první republiky, dostala pověstné
jméno zákonů náhubkových. Tyto
zákony dnes již nesmějí ohrožovat
svobodný rozvoj našeho tisku. Jak na příklad
má být tisk bojovníkem za očistu národa,
jak má neúprosně odhalovat všechna provinění
proti národní cti a žádat jejich potrestání?
Vždyť všichni ti kolaboranti, funkcionáři
zrádných fašistických organisací,
přítelíčkové největších
velezrádců, vyznamenávaní za práci
pro hitlerovce, se také mohou ohánět bohužel
platným právním řádem, žádat
odvolání, podávat žaloby atd.! A co
může tisk postavit na svou obranu? Jen to, že
některé formulace zákona jsou nepřesné
a že při blahovolném výkladu může
onen kolaborant svůj proces prohrát. Je jasné,
že tento stav, v němž část našeho
platného práva vysloveně slouží
zrádcům národa, je neudržitelný,
a to tím spíše, když si jasně uvědomíme,
jak málo bylo dosud uděláno na poli národní
očisty, z jak nepatrné části bylo
uskutečněno to, co bylo o provádění
národní očisty proklamováno v košickém
vládním programu a co se setkalo s bezvýhradným
souhlasem nejširších lidových mas.
A když se podíváme zpět a spravedlivě
zhodnotíme, jak obrovský podíl má
náš svobodný tisk po květnové
revoluci i za illegality na probojování ostatních
částí vládního programu, na
uskutečnění široké pravomoci
národních výborů, závodních
rad a na prosazení znárodňovacích
dekretů, pochopíme, jak významnou úlohu
hraje a ještě sehraje tisk v boji za očistu
národa, v boji za nové základy našeho
národního charakteru.
Proto nemůže náš lidově-demokratický
režim strpět, aby hrstka reakcionářů
a zrádců, kteří se marně snažili
podkopat odhodlání národa v dobách
Mnichova, kteří svým dobrovolným nebo
zbabělým přisluhováním vrahům
národa v letech okupace se sami z národního
celku vyloučili, mohla ještě dnes, v naší
svobodné republice, ohrožovat její zdárný
vývoj a znovu podkopávat její nové
základy.
A veliké mravní poslání, které
našemu tisku v boji za upevnění těchto
základů připadlo, musí být
vyjádřeno i v našem zákonodárství.
Tady jde nejen o tiskové žaloby, nýbrž
i o zásadní úpravu postavení tisku
v našem národním životě.
Když jsme se v prvních květnových dnech
po prvé veřejně sešli jako zástupci
našeho svobodného tisku, shodli jsme se na zásadách,
které nám byly samozřejmé a které
se setkaly s naprostým souhlasem všech vrstev národa.
Všechny tyto zásady, z nichž nejdůležitější
stanoví, že tisk je majetkem národa a nemůže
být předmětem soukromého výdělečného
podnikání, byly shrnuty v osnově zákona,
kterou připravilo ministerstvo informací. Uzákonění
této osnovy, rozšířené ve smyslu,
který jsem naznačil, a vtělení jejích
principů i do naší nové ústavy
teprve zaručí našemu tisku, že bude moci
s plnou odpovědností plnit ty veliké úkoly,
které má při budování naší
nové, lidově-demokratické Československé
republiky. (Potlesk.)