Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji p. posl. dr Bunžovi.
Zpravodaj posl. dr Bunža: Vzdávám se
slova.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 články, 2 paragrafy, nadpis a
úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 3 články, 2 paragrafy, nadpisem
a úvodní formulí podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby druhé čtení této
osnovy bylo provedeno v téže schůzi.
Vykonáme tedy ihned druhé čtení.
Druhé čtení osnovy zákona o dočasné
příslušnosti ve věcech náležejících
soudům porotním a kmetským (tisk 113).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Bunža: Nejsou.
Předseda: Není tomu tak.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak jí Prozatímní Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce je přijata.
K prohlášení podle §u 64 jedn. řádu
přihlásil se pan ministr průmyslu Laušman.
Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr Laušman: Slavná sněmovno! Paní
a pánové!
Z podnětu předsednictva Prozatímního
Národního shromáždění
měl jsem vám dnes především podati
zprávu o svých moskevských rozhovorech ve
věci vzájemných hospodářsko-obchodních
styků československo-sovětských, za
druhé zprávu o průběhu naší
nacionalisační akce a konečně za třetí
zprávu o nejdůležitějších
problémech našeho průmyslu.
Pokud jde o prvou otázku, musím ke své lítosti
sdělit, že v dohodě s předsedou vlády
jsem se rozhodl poprositi vás za prominutí, že
o hospodářsko-obchodních stycích československo-sovětských
zatím mluviti nebudu, neboť ministr zahraničního
obchodu, do jehož kompetence tyto věci náleží,
dlí dosud v cizině, takže jsem neměl
příležitost informovati ho a vyložiti
mu své poznatky, které jsou nejvýš uspokojující.
Pokud jde o otázku druhou a třetí, o otázky
průmyslové a nacionalisační, jsem
povinen upozornit slavnou sněmovnu na skutečnost,
že jsem měl již čest podati průmyslovému
výboru obšírné a nejvýš
podrobné exposé, které také bylo zmíněným
výborem jednomyslně schváleno. Nebudiž
mně proto vytýkáno, že nechci opakovat
všechno to, co již bylo zveřejněno, a
to tím spíše, že v nejbližších
dnech splním svoji další povinnost a novým
obšírným výkladem, jímž
bude rozprava uzavřena, podám zmíněnému
výboru nové podrobné informace o všech
problémech našeho průmyslu a řemesla.
Budou to informace, v nichž znovu půjdu do všech
podrobností právě tak, jako jsem šel
ve svém exposé. Soudím proto, že bude
nejvhodnější, jestliže se dnes dotknu
pouze zbývajících dvou otázek - vývoje
znárodňovací akce a situace našeho průmyslu,
a to pouze v hrubých rysech a hodně všeobecně,
neboť považuji za nutné dělat rozdíl
mezi úkoly plena parlamentu a úkoly jeho odborných
výborů.
Přicházeje tedy k vytčenému úkolu
nemohu jinak nežli upozornit slavnou sněmovnu na skutečnost
dosud podceňovanou, že svět je v netušeném
pohybu. Po zastavení koles válečného
stroje se totiž daly do pohybu myšlenky, dosud soustředěné
jenom na válku. Na pobořených statcích
se budují nové stavby, při čemž
i dosavadní soustavy myšlení berou za své
a sdílejí osud prostor, v nichž byly domovem.
Na jejich místě vzniká nový řád
myšlení, tím pronikavěji působící,
čím více válka obnažila slabiny
řádu dřívějšího.
O čem ještě včera mohl někdo
pochybovat, toho skutečnost dnes nemůže popřít.
Je to logický vývoj od liberalismu k demokracii
hospodářské a sociální, který
den ode dne nabývá na průbojnosti. A jestliže
prvá světová válka dala v široké
míře za pravdu soustavě demokracie politické,
pak druhá má již vzápětí,
že se demokracie politická zajišťuje a upevňuje
demokracií hospodářskou. Po této válce
již totiž obecně proniklo přesvědčení,
že podstatu opravdové a důsledné demokracie
je nutno vtěliti do veškerého ústrojí
státního či národního a že
jen vnitřně jednolitý celek může
ve všech směrech myslit a jednat po svém. Demokracie
politická bez demokracie hospodářské
není ostatně zárukou jednoznačného
vývoje. Pouze obě pospolu, demokracie politická
a demokracie hospodářská, dovedou úspěšně
čelit náporu a překonávat nesnáze.
Avšak zatím co se pojmem politické demokracie
vyrozumívá soubor základních práv
občanských, z požadavku demokracie hospodářské
vzešel již problém nacionalisační
a socialisační.
Opakuji tedy, že po mém hlubokém přesvědčení
je dnes svět nesporně v pohybu, a to působením
problému nacionalisačního a socialisačního,
který se již stal problémem celé Evropy
a který dříve nebo později bude problémem
celé lidské společnosti. Sociální
konflikty v nejbohatší zemi světa, konflikty,
jakých neznají dějiny, tento názor
jenom odůvodňují a potvrzují. Myšlenka
nacionalisace, někde socialisace, je prostě v Evropě
na postupu. Po Československu, které mělo
to štěstí, že se památným
říjnovým dekretem presidenta republiky postavilo
do čela všech států, uvádějících
znárodnění ve skutek, přeskakuje jeho
ohlas do států hospodářsky založených
na ryze liberalistických a soukromohospodářských
zásadách. Nelze však popříti,
že se dosud všude hledá pravý postoj k
myšlence nacionalisace. V poslední době se
přihlásilo Polsko s řešením,
které není vlastně znárodněním
průmyslu, nýbrž znárodněním
výroby. Jeho řešení přináší
zvláště v otázce náhrady nestejné
posuzování vlastních příslušníků
a cizozemců, kterým dává výhodnější
postavení. Také v západní Evropě,
na Balkáně, v Rakousku, Maďarsku a Rumunsku,
jakož i v Italii je znárodnění průmyslu
středem pozornosti, takže lze konstatovat, že
se znárodnění v Evropě stalo již
záležitostí prvého řádu.
Ve srovnání s nacionalisačními programy
a příbuznými institucemi ostatních
zemí, pokud jsou již známy, lze československé
znárodnění celkem charakterisovat třemi
význačnými rysy: 1. hospodářskou
dalekosáhlostí, 2. respektováním majetkových
zájmů, 3. harmonickým zladěním
hospodářského a sociálního
principu. (Předsednictví převzal místopředseda
Petr.) Hospodářská dalekosáhlost
naší nacionalisace se jeví v zachycení
nejen průmyslu, ale i bank a pojišťoven. Ve státech,
kde se přistupuje jen ke znárodnění
bank, povede změna toliko k výměně
dominantních posic. Místo soukromníka v bance
zaujme nyní stát, avšak banka sama podrží
své postavení ovládající průmysl.
U nás myšlenka peněz zřejmě ustoupí
funkci práce, která se stane stejně hodnotným
činitelem jako peníze. Proti naší proměně
celé hospodářské soustavy se tedy
v některých státech uskutečňuje
zatím toliko výměna posic.
S tím ovšem velmi souvisí názor na důležitost
funkce práce pro stát. Zatím co u nás
stát počítá s prací všech,
západní znárodňovací systém
se vzdává práce současné generace
přiznáním dosavadního důchodu
na dobu dvaceti let. Polské znárodnění
naproti tomu je dosti výrazně prostoupeno prvky
konfiskace polského průmyslového majetku.
Československé znárodnění je
však vedeno respektem k nároku na náhradu za
újmu vzešlou odnětím majetku, nikoli
však důchodu. V jiných státech se má
znárodnění zase projeviti jenom v oblasti
hospodářské, zatím co u nás
je jeho výslednicí národní podnik,
který v sobě ztělesňuje nejen ideál
hospodářského, ale i sociálního
programu národa. Dílo hospodářské
obrody jde tu tedy ruku v ruce s novým společenským
řádem.
Všechny tyto úvahy by snad dávaly vzniknout
obavám, že provedení tak dalekosáhlého
programu, který my provádíme, si vyžádá
delší doby a že tedy budeme časově
předstiženi státy, které se ke znárodnění
odhodlaly až po nás. Pokládám proto
za svůj úkol, abych při této příležitosti
učinil sdělení o tom, jak naše znárodnění
vlastně postupuje. A to tím spíše, že
leckde chybí trpělivost tolik nezbytná při
řešení osudových problémů
celého státu a při rozhodování
o celé jeho budoucnosti.
Nuže, dekret o znárodnění dolů
a některých průmyslových podniků
postavil administrativu před úkoly neobvyklé
rozmanitosti a úžasné šíře.
Práce legislativní a normotvorné vůbec,
činnost vyhledávání v oboru práva
soukromého i veřejného, otázky národohospodářské,
finanční a bankovní, komerčně-technické,
organisační a účetnické, provozně
početnické, personální a sociální,
věci technologické, mezinárodní a
dokonce i propagační se najednou vyskytly v takovém
rozsahu, že jejich zdolávání kladlo
a klade na úřední aparát ministerstva
průmyslu požadavky dosud ještě nikdy se
nevyskytnuvší. Bylo nutno na př. nejdříve
zjistit, na které podniky se dekret vztahuje, což
představovalo pracovní pensum úžasného
rozsahu, o čemž si veřejnost nedovede udělat
dosti dobrou představu. Je totiž třeba si uvědomit,
že vedle menšího počtu případů
jednoduchých je velký znárodněný
průmysl spoután složitými koncernovými
vazbami, jejichž proniknutí je tím pracnější,
oč se jejich zakladatelé a organisátoři
přičinili, aby vzájemné vztahy zakryli
před zraky veřejnosti a úřadů.
Nelze se také divit, že jenom písemné
vyhotovení textu jedné vyhlášky trvá
nejméně 15 minut, což při úhrnném
počtu znárodněných podniků,
pohybujícím se okolo 1200, vyžádalo
si při nejmenším plných 300 pracovních
hodin písařské síly, pracující
toliko na tomto úkolu. Bezvýhradnou houževnatostí
úředního aparátu se však podařilo
tento nápor překonati tou měrou, že
náš úřad je s tímto úkolem
hotov. Jsem také rád, mohu-li se svěřit
slavné sněmovně s tím, že jsem
sám neočekával, že se věc po
této stránce podaří v tak krátké
době vyřešit. Minulou sobotu byly již
uveřejněny v Úředním listě
a Úradnom vestníku znárodněné
podniky průmyslu papírenského, dřevo
zpracujícího a kožedělného, tento
týden následují podniky kovodělné
a energetické, hutě, sklářství,
chemie, textil a keramika. Podniky provozované podle obecného
horního zákona byly, jak známo, vyhlášeny
již v roce minulém. Uveřejňování
je v nynější době ovšem značně
ztěžováno nedostatkem papíru a přetížením
příslušných tiskáren.
Zároveň s těmito úkoly byla legislativně
zpracována též řada otázek, které
dekret přenechal k vyřešení prováděcím
nařízením. Je to především
statut národních podniků průmyslových,
který byl schválen ve schůzi vlády
dne 15. ledna t. r. a který je rozsahově objemnější
než vlastní dekret o znárodnění.
V něm je také dána ústava národních
podniků a jejich vyšších organisačních
útvarů. Obsahovou náplní statutu jsou
především podrobná ustanovení
o zřízení národních podniků
a s tím souvisící majetko-právní
zásady, předpisy o firmě a předmětu
podnikání, o představenstvu, jeho složení
a pravomoci a o jeho členech, jakož i o řediteli
národního podniku. Obsáhlá část
statutu se zabývá financováním národních
podniků a ústředních i oblastních
orgánů, ve zvláštních statích
jsou řešeny otázky sociálních,
vzdělávacích a podobných fondů,
účtování národních podniků,
podnikové kontroly zaměstnanců národních
podniků a konečně výzkumnictví.
Dále se ve statutu pojednává o ústředních
a oblastních orgánech, o vyšších
správních místech národních
podniků a o dozoru. Z výpočtu hlavních
předmětů schváleného statutu
je zřejmo, že jde o výsledek značné
práce, kterou bylo potřebí vynaložiti
na jeho sdělání.
V zájmu ujasnění otázky náhrady
za znárodněný majetek započaly také
již práce ministerstva financí a ministerstva
průmyslu na prováděcím nařízení
k §u 8 příslušného dekretu. Lze
očekávati, že se podaří v brzké
době i v tomto směru najíti řešení,
které bude vyhovovat nejen znárodněnému
průmyslu, ale i zestátněným bankám
a pojišťovnám.
Aby snad nedošlo k pochybnostem o tom, jak si mají
počínat ti, jimž bylo dekretem páně
presidentovým č. 100/1945 Sb. uloženo vésti
prozatímní správu a záležitosti
znárodněných podniků, vydalo ministerstvo
průmyslu směrnice o provádění
inventurních prací pro závěrečnou
bilanci za rok 1945 a zásady o účtování
v podnicích, zahrnutých do jednoho celku, který
začne letošním rokem hospodařit jako
národní podnik. Zároveň s těmito
pracemi vykonalo ministerstvo průmyslu přípravy
ke zřízení národních podniků,
které již pokročily tou měrou, že
budou v nejbližších dnech dokončeny a
hned poté budou národní podniky vyhlášeny
v Úředním listě a v Úradnom
vestníku. Rovněž ke zvládnutí
tohoto pracovního úseku bylo potřebí
značného vypětí. Bylo totiž nutno
velmi pečlivě uvážit výrobní
a hospodářské souvislosti dosud spojených
závodů a při tom dbát toho, aby se
již vlastní výstavbou položil základ
k rozkvětu budoucího podnikatelského útvaru.
Právě tak i majetko-právní zájmy
je třeba při této příležitosti
velmi obezřele uvážit, a to zvláště
tam, kde se část znárodněného
podniku odděluje a připojuje k jinému národnímu
podniku. Poněvadž pak ministerstvo průmyslu
zamýšlí zřizovat národní
podniky také z dosavadních státních
podniku ve znárodněných oborech, koná
k tomu potřebné přípravy, jmenovitě
v odvětvích průmyslu energetického
a pilařského, kteréžto přípravy
pro odlišné nazírání ústředních
úřadů, spravujících příslušné
státní podniky, zatím nemohly vyústit
do žádoucích kolejí.
V minulém roce došlo také ke jmenování
ředitelů ústředních orgánů
a jejich náměstků a v nejbližších
dnech přistoupí vláda na základě
připravovaného materiálu ke jmenování
členů představenstev ústředních
a oblastních orgánů a jejich náhradníků,
jakož i oblastních ředitelů a jejich
náměstků. Že se tak dosud nestalo, není
vinou ministerstva průmyslu, které soudí,
že právě v této věci mají
stranické i jiné zájmy ustoupiti do pozadí.
Velmi lituji, že na nedůvěru doplácí
stát. Aby mně bylo rozuměno: Národní
fronta by měla více věřit jednotlivým
členům vlády. Nad zdiskreditovanou již
paritu bylo by třeba povýšit osobní
odpovědnost ministrovu. (Potesk.) Kdyby se na př.
ministr průmyslu neosvědčil, měl by
poté odstoupit. Nelze mu však vázat ruce a
oddalovat rozhodnutí, když je nebezpečí
v prodlení a denně unikají miliony národního
kolektiva a státu. Říkám to proto,
že je třeba méně diskutovat a rychleji
jednat. Neboť jenom tak ve chvíli, kdy dojde ke zřízení
národních podniků, mohly by již být
ústřední a oblastní orgány
po personální stránce vybaveny tak, aby jim
mohly být ustanoveni správní činovníci,
a nacionalisace by se ve všech směrech pohnula rychlým
tempem kupředu.
Avšak nejen na národní podniky, nýbrž
i na jejich vyšší útvary bylo v pracovním
programu ministerstva průmyslu pamatováno. Kromě
správní činnosti budou totiž ústřední
orgány vystupovati také jako podnikatelé,
neboť budou národními podniky. Za těchto
okolností by bylo proto nutné postarati se, aby
ústřední orgány byly vybaveny kmenovým
jměním. Ministerstvo průmyslu již vyhledalo
a zjistilo příslušné zdroje a připravilo
i po této stránce materiál pro rozhodnutí
vlády.
Po stránce majetkově-právní vykonalo
ministerstvo průmyslu také práce, souvisící
se zjištěním kapitálových účastí
cizinců na našem znárodněném
průmyslu. Musím konstatovati, že tyto úkoly
jsou neobyčejně obtížné, neboť
není spolehlivých pramenů, zvláště
po fluktuaci kapitálových účastí
v posledních letech války a v r. 1945. Kapitálové
účasti zahraničních investorů
na podnicích v bývalém odtrženém
pohraničí se podařilo zachytit pouze v jednotlivých
případech. Zato se však poměr těchto
účastí a jejich nominální hodnota
na znárodněném průmyslovém
majetku ve vnitrozemí jeví na základě
vykonaných prací ve zřetelných a vyjasněných
obrysech. Aby se pak připravila půda pro mezinárodní
jednání, směřující k
navázání obchodních styků s
těmi státy, jejichž příslušníci
jsou kapitálově interesováni na československém
znárodněném průmyslu, koná
ministerstvo průmyslu přípravy, aby předběžně
a pochopitelně jen aproximativně zjistilo výši
náhrady, kterou bude nutno platit do ciziny, a to dříve
než budou dokončeny seznamy majetku znárodněných
podniků, předepsané v §u 29 zmíněného
dekretu páně presidentova, a než dojde k vlastnímu
řízení náhradovému.
Znárodněním se ovšem dostavily pronikavé
změny v majetkovém uspořádání
nejenom soukromníků, nýbrž i veřejných
korporací a svazků územní samosprávy.
Aby se však tyto změny neprojevily nepříznivě
v rozpočtu těchto subjektů, jmenovitě
obcí, učinila zúčastněná
ministerstva, ministerstvo vnitra, průmyslu a financí,
opatření, aby v přechodném období
nedošlo k obtížím. Všechny komunální
svazky, které byly vlastníky znárodněných
podniků, dostaly již pokyny, jak postupovat až
do vyřešení otázky příspěvků
podle §u 11 zmíněného dekretu.
V zájmu zaměstnanecké veřejnosti dalo
ministerstvo průmyslu také podnět, aby byla
vypracována osnova vládního nařízení,
které by vzhledem ke zmocnění, obsaženému
v §u 25 téhož dekretu, vyřešilo otázky
pracovních a platových poměrů zaměstnanců
národních podniků. V nejbližší
době stojí konečně ministerstvo průmyslu
před úkolem, aby dokončilo práci na
výstavbě národních podniků
a na jmenování ústředních a
oblastních představenstev. Rovněž je
potřebí jmenovati ředitele národních
podniků a jejich náměstky a provésti
volbu a jmenování představenstev. A jak jsem
naznačil, jsou všechny tyto práce, až
na činovníky národních podniků,
již tou měrou vykonány, že zbývá
vlastně jenom jejich formální provedení.
Potom také dojde k uklidnění v závodech,
kde se následkem nevyřízení věcí
jeví nejistota a neklid, čímž trpí
i pracovní morálka.