Předseda Josef David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Gottier, Tymeš, Petr, Cvinček.
Zapisovatelé Smejkal, Klokoč.
Členové vlády: předseda vlády
Fierlinger; náměstek předsedy vlády
dr Šrámek; ministři dr Drtina,
Hála, Laušman, dr Nejedlý,
Nosek, dr Pietor; státní tajemník
dr Clementis.
223 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Rozprava o prohlášení ministra průmyslu
B. Laušmana, učiněném ve 23. schůzi
Národního shromáždění
dne 22. ledna 1946.
2. Zpráva výborů soc.-politického,
branného a rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 71) o zvýšení
státního příspěvku vyživovacího
(tisk 120).
3. Zpráva výboru úst.-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 92),
jímž se mění a doplňuje dekret
presidenta republiky ze dne 19. června 1945, čís.
16 Sb., o potrestání nacistických zločinců,
zrádců a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech (tisk 115).
4. Zpráva výborů branného a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 65)
o zatímní úpravě vojenské služby
žen v československé branné moci (tisk
116).
Místopředseda Cvinček zahájil
schůzi v 15 hod. 15 min.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní schůzi posl. dr Horáková,
posl. Cígler, Evžen Erban; na tento
týden posl. Mjartan, Pich-Tůma, Bacílek,
inž. Filo; dodatečně na včerejší
schůzi posl. Cígler, inž. Kafka.
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal do výboru průmyslu posl. Teslu
za posl. Zimákovou-Zemanovou, do výboru imunitního
posl. Zimákovou-Zemanovou za posl. Teslu; do
výboru branného posl.: Picha-Tůmu
za posl. Sosnara-Honzáka.
Ve schůzi výboru branného, konané
dne 23. ledna 1946, resignoval na funkci II. místopředsedy
posl. Pláňovský a na jeho místo byl
zvolen posl. Polák.
Rozpočtový výbor oznámil, že
se usnesl vzíti zpět svou zprávu o vládním
návrhu zákona (tisk 91) o drahotním přídavku
poživatelů státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů a o úpravě
některých jejich právních poměrů
(tisk 110). Hlasováním podle §u 33 jedn. řádu,
odst. 3 dalo P. N. S. souhlas, aby tato zpráva byla vzata
zpět.
Podpredseda Cvinček (zvoní): Pristúpime
k prejednávaniu prvého odstavca poriadku, ktorým
je
1. Rozprava o prehlásení ministra priemyslu B.
Laušmana, učinenom v 23. schôdzi Dočasného
Národného shromaždenia dňa 22. januára
1946.
Prihlásení sú títo rečníci
na strane "pre"? pp. posl. dr Maiwald, Jeleň,
dr Josef Novák, Kliment, dr Vojtěch
Erban.
Udeľujem slovo pánu posl. dr Maiwaldovi.
Posl. dr Maiwald: Slavné Národní shromáždění!
Prohlášení ministra průmyslu správně
vyzvedlo rámec světového vývoje politického
a hospodářského, pod jehož zorným
úhlem se musíme dívat i na vývoj našeho
života politického a hospodářského.
Svět je v přerodu. Celý svět prožívá
dnes velký přerod myšlenkový, politický
a hospodářský. Od anarchického liberalismu
hospodářského s povrchně chápanou
demokracií, v níž mnozí viděli
pouhý formální princip, často jenom
hlasovací techniku, spěje vývoj dál.
Chce svobodu opravdovou, chce osvobodit jednotlivce ode všech
forem útlaku a především od útlaku
sociálního, od zotročování
pomocí prostředků, které dává
liberalistická soustava majetkově silným
jedincům. Chce - stručně řečeno
- demokracii sociální, t. j. demokracii v plném
rozsahu a dosahu této velké ideje. Dosavadní
soustava liberalistická je nejen nespravedlivá,
ale i nesmyslná. Poškozuje velmi často dokonce
i toho, od koho příkoří pochází.
Stačí, když si místo dlouhých
úvah theoretických připomeneme, že ztráty
za krise v letech třicátých, způsobené
nedostatečným využitím výrobní
kapacity našeho průmyslu, rovnají se přibližně
dvojnásobku toho, co náš průmysl vyrobil
za poslední rok konjunktury, za rok 1929. V jiných
zemích nebylo tomu o mnoho lépe.
Toto názorné vyučování národů,
které dolehlo plnou tíhou u nás na statisíce,
jinde na miliony nezaměstnaných a poškozovalo
nepřímo i ty, kdo v zaměstnáni zůstali,
nemohlo zůstat bez vlivu na vývoj politického
myšlení a na vývoj názorů o otázkách
hospodářských. Hospodářský
liberalismus utrpěl za krise v letech třicátých
těžkou ránu. Můžeme říci
bez nadsázky, že hospodářská
krise těchto let byla osudovou krisí hospodářského
liberalismu.
Stejně nemohou trvale zůstat bez vlivu na další
vývoj politický praktické zkušenosti
s řízením hospodářství
za války, kdy se ukázalo, že pod státním
vedením bylo možno dosáhnout takových
výkonů ve výrobě, o kterých
se nikomu ani nesnilo. Není možno sprovodit se světa
samozřejmou otázku, kterou klade zdravý lidský
rozum: jestliže bylo možno s takovým úspěchem
vystupňovat pod státním vedením výrobu
pro destruktivní účely válečné,
proč by nebylo možno použít výhod
plánovitě řízeného hospodářství
také pro konstruktivní cíle mírové?
Nesmíme zapomínat, že z posledních 30
let, které máme za sebou, prožili jsme téměř
celou třetinu v hospodářství válečném,
v soustavě hospodářství státem
řízeného, z dalších dvou třetin
jen polovina byla dobou poměrné konjunktury a dobré
zaměstnanosti, a to hlavně vlivem poptávky
pro potřebu poválečné rekonstrukce,
druhá polovina mírového období byla
vyplněna těžkou hospodářskou
krisí s velkou nezaměstnaností.
Až budou vyčerpány podněty, které
poskytne světovému hospodářství
mimořádná poptávka pro potřeby
dnešní poválečné rekonstrukce,
a objeví se nezaměstnanost, může dojít
k velkým změnám i v těch oblastech
světového hospodářství, kde
hospodářský liberalismus má dnes ještě
zdánlivě pevné posice.
Znárodnění průmyslu u nás vyplynulo
jako samozřejmý závěr z celkového
vývoje světového a některých
svérázných forem našeho vývoje
domácího. K rychlejšímu vývoji
u nás nesporně přispěly omyly hospodářské
politiky před válkou, které silně
otřásly důvěrou ve schopnost úpadkových
forem liberalismu, zvláště pak naše zvláštní
poměry vytvořené následky války
a v neposlední řadě i problémy, které
vyvolala potřeba vystěhování nepřátelského
obyvatelstva.
Znárodnění průmyslu, bank a pojišťoven
je velkým dílem, jehož dalekosáhlý
historický význam dovede náležitě
zhodnotit teprve budoucnost. Práce, kterou na tomto poli
vykonalo ministerstvo průmyslu, zasluhuje plného
uznání a myslím, že vážená
sněmovna souhlasí s tím, aby úřednictvu,
které se těchto prací zúčastnilo,
byl vysloven dík za jeho pohotovost, nestrannost a obětavost.
Stížnost ministra průmyslu na průtahy
při řešení personální
otázky v nově budované správě
národních podniků upozornila na jeden základní
nedostatek celé naší veřejné
správy: nedostatek důvěry, který je
živnou půdou pro všechny nežádoucí
zjevy naší administrativy. Z nedostatku důvěry
a resortní žárlivosti vyrostl byrokratismus,
na který je dnes tolik stížností. Musíme
v zárodku čelit nebezpečí byrokratismu,
chceme-li, aby národní podniky pracovaly pružně,
jak toho vyžaduje zdárný jejich chod a rozvoj
našeho hospodářství. Je zapotřebí
důvěry k těm, jimž ukládáme
velkou odpovědnost za řádnou správu
národních podniků. Mezi odpovědností
a pravomocí každého orgánu ve správě
podnikové, právě tak jako ve správě
veřejné, je těsná souvislost: požadujeme-li
od někoho odpovědnost, musíme mu dát
plnou důvěru a pravomoc. To platí pro celou
správu odpovědnou za zdar národního
podnikání, pro správu jednotlivých
podniků, ústřední ředitelství
i pro ministerstvo průmyslu. Každé oslabení
pravomoci nebo důvěry oslabuje správu a logicky
nutně snižuje i její odpovědnost. Velikost
a obtížnost úkolů, před nimiž
dnes stojí náš průmysl a ministerstvo
odpovědné za jeho správu, vyžaduje,
abychom mu poskytli veškerou podporu potřebnou ke
splnění tak odpovědné práce.
Na jejím zdaru závisí rozvoj našeho
blahobytu hospodářského i kulturní
vzestup národa.
Úkoly, které dnes čekají správu
národních podniků, nejsou malé. Především
musí vytvořiti zcela novou podnikovou organisaci
na místo dřívější, musí
však zároveň přizpůsobiti výrobní
program i rozmístění průmyslu novým
poměrům, vytvořeným vystěhováním
nepřátelského obyvatelstva, a přebudovat
průmysl tak, aby jeho zařízení odpovídalo
dnešnímu stavu technického pokroku, aby se
naše soutěživost na světovém trhu
nemusila opírat o nízkou životní úroveň
zaměstnanců a pod.
A tyto velké úkoly má náš znárodněný
průmysl řešiti za velmi nepříznivých
vnějších podmínek. Evropský dopravní
systém je rozvrácen. Není snadný dovoz
surovin, nejsou ještě náležitě
vyhraněny tendence ve vývoji světového
hospodářství a pod. Mimořádný
hlad po zboží umožní sice po nějakou
dobu provoz i v podnicích, kde dnešní zařízení
není na výši světového technického
pokroku, ale období mimořádné poptávky
nebude trvati příliš dlouho. Nasycení
spotřeby, doplnění skladů a celá
poválečná rekonstrukce dá průmyslové
výrobě jenom přechodný podnět,
který může trvat poměrně krátkou
dobu. Kapacita těžkého průmyslu byla
za války mimořádně zvětšena
v celém světě a při jejím plném
využití může svět dospěti
poměrně brzo k obnově toho, co bylo válkou
zničeno. Až bude vyčerpán tento mimořádný
podnět z poválečné poptávky,
bude se moci na světovém trhu uplatnit pouze průmysl
vybavený nejmodernějšími výrobními
prostředky. A po této stránce má náš
průmysl co dohánět. Už před válkou
nebyly investice do zařízení našeho
průmyslu veliké. Zdokonalování výrobních
zařízení v našem průmyslu bylo
tehdy brzděno dlouhotrvající krisí.
Investice v době okupace byly zase příliš
jednostranné, byly řízeny podle válečných
potřeb nepřátelských okupantů.
Tovární zařízení sloužící
civilní, mírové spotřebě byla
spíše ničena než zdokonalována.
Třebaže je to úkol dlouhodobý, doba,
kdy jeho řešení bude splatné, není
tak vzdálena, abychom už teď na jeho potřebu
nepamatovali. Musíme bez odkladu zahájit přípravy
k jeho řešení. Musíme učinit
opatření, aby se naši technikové co
nejdříve seznámili se vším, co
přinesl technický pokrok nového za těch
6 let naší isolace od světa. Není toho
málo a nejsou to věci podřadného významu.
Technika na příklad tak zvaných plastických
hmot mění tvářnost celých odvětví
výroby.
S tím úzce souvisí organisace našeho
výzkumnictví. Před válkou odváděly
naše průmyslové podniky vysoké částky
do ciziny za rozmanitá výrobní oprávnění
velmi často jenom proto, že tehdejší vedení
průmyslu nedovedlo ocenit význam výzkumnictví
a nevěnovalo mu takovou pozornost, jaké si zaslouží.
Nebyly ovšem řídké případy,
kdy placení licenčních poplatků do
ciziny bylo jen prostředkem nebo příležitostí
k odlévání zisků do ciziny daňovými
defraudacemi a devisovými machinacemi.
Jsem přesvědčen, že znárodněním
průmyslu nastává i v této otázce
zásadní obrat a že si dovedeme vybudovat výzkumnictví,
které přinese velmi cenné podněty
pro náš další průmyslový
rozvoj. Investice do výzkumnictví patří
k nejrentabilnějším investicím, které
můžeme podniknout v dnešní době.
Používám této příležitosti,
abych sdělil, že státní úřad
plánovací zařadil do svého programu
mezi první úkoly přípravy ke koordinaci
činnosti naších dosavadních ústavů
výzkumných a připravuje zřízení
státní rady pro výzkumnictví, která
bude pečovat o vypracování programu veškerého
výzkumnictví podle potřeb našeho hospodářského
života a bude dávat podněty k vybudování
nových výzkumných ústavů v
oborech, kde máme dosud nejcitelnější
mezery.
Ministr průmyslu nás ujistil, že organisaci
našeho průmyslu vybudujeme co nejracionálněji
a že za tím účelem bude provedeno soustředění
výroby do menšího počtu závodů
nejlépe vybavených. Na základě zkušeností
z jednání s ministerstvem průmyslu mohu ke
zmínce ministra průmyslu o koncentraci průmyslu
do nejlepších podnikových jednotek připojit,
že tyto koncentrační akce mají být
prováděny v souhlase s potřebou rovnoměrného
rozložení průmyslu po celém území
republiky tak, aby obyvatelstvo všech krajů mělo
dostatek příležitosti k práci v průmyslu
a zaměstnanci průmyslu se nemusili soustřeďovat
v přeplněných průmyslových
střediscích ani dojížděti za
prací do příliš vzdálených
měst.
Považuji za samozřejmé, že národní
podniky a všichni, kdo budou spolupracovat při organisaci
našeho průmyslu, budou mít plné pochopení
pro potřeby jednotlivých oblastí republiky
a že připravovaná koncentrace průmyslu
nebude prováděna takovým způsobem,
jak ji provádívaly svého času kartely,
které v bezohledné honbě za ziskem často
svým libovolným rozhodnutím odnímaly
krajům hlavní zdroje obživy a způsobovaly
národnímu hospodářství mnohonásobně
větší škody, než co činil
jejich podnikatelský zisk z restriktivních zásahů
do výroby. Koncentrace výroby nesmí vyústiti
v přeplňování průmyslových
středisek nedostatečně vybavených
pro náležité ubytování zaměstnanců,
které má v zápětí značné
škody sociální: přeplňování
domů v nezdravém prostředí, každodenní
dojíždění do práce na velké
vzdálenosti atd. I kdyby se koncentrací výroby
do velkého podniku získala úspora celé
pracovní hodiny jednoho zaměstnance denně
a s hlediska podnikového se takové soustředění
zdálo velmi výhodným, může být
konečný výsledek příliš
jednostranného soustřeďování
pochybný s hlediska celkového, jestliže pro
takové soustředění nejsou dány
potřebné vnější podmínky,
zejména pokud jde o ubytování zaměstnanců,
a zaměstnanci, dojíždějící
za prací do vzdáleného průmyslového
střediska, musí pak denně strávit
několik hodin v přeplněných vlacích.
Plán pro organisaci průmyslové výroby
bude muset být založen na nejširších
hlediscích národohospodářských
a sociálních. Řešení otázek
koncentrace výroby musí se opírat o dokonalý
rozbor všech důsledků každého soustředění,
zejména také o rozbor důsledků pro
nejbližší i širší okolí
podniku rušeného i podniku, do něhož by
byla výroba soustřeďována.
Také při budování nových podniků
průmyslových bude nutno pamatovat na potřeby
rovnoměrného osídlení všech krajů
republiky. Jen poměrně málo odvětví
průmyslových je vázáno na svou surovinovou
základnu. Většina průmyslu, zejména
průmysl vyrábějící vysoce kvalitní
výrobky, v jejichž ceně převažuje
práce člověkova - a to je průmysl,
pro jehož budování jsou u nás dány
poměrně nejlepší podmínky - může
býti umístěn v krajích, kde je dostatek
dělnictva a kde dělnictvo může žít
v podmínkách lépe vyhovujících
s hlediska hygienického a sociálního. Moderní
prostředky dopravní a snadné přenášení
elektrické energie i na větší vzdálenosti
umožňují značnou zeměpisnou decentralisaci
výroby v odvětvích lehkého průmyslu.
Zásada hospodářského plánování
s hlediska potřeby národního celku dává
krajům, které byly dosud zanedbávány,
nové lepší příležitosti
k jejich hospodářskému povznesení,
než tomu bylo za éry liberalistické anarchie,
kdy o umisťování podniků rozhodovaly
zpravidla okolnosti zcela nahodilé, nebo i pouhý
rozmar podnikatelův.
Nepochybuji o tom, že ministr průmyslu má pro
tato širší hlediska plné porozumění
a že připravovaná organisace našeho průmyslu
bude správnou synthesou dokonalých rozborů,
propracovaných se všech hledisek, která přicházejí
v úvahu při sestavování plánu
na organisaci a rozmístění průmyslu
po celém území republiky.