Předseda Josef David.
Místopředsedové Cvinček, Gottier,
Tymeš, Petr, Hodinová-Spurná.
Zapisovatelé dr Kempný, Ušiak.
Členové vlády: ministr Kopecký;
státní tajemník gen. dr Ferjenčík.
190 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Pokračování v rozpravě o prohlášení
ministra B. Laušmana, učiněném ve 23.
schůzi Prozatímního Národního
shromáždění dne 22. ledna 1946.
2. Zpráva výborů soc.-politického,
branného a rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 71) o zvýšení
státního příspěvku vyživovacího
(tisk 120).
3. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 92),
jímž se mění a doplňuje dekret
presidenta republiky ze dne 19. června 1945, čís.
16 Sb., o potrestání nacistických zločinců,
zrádců a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech (tisk 115).
4. Zpráva výborů branného a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 65)
o zatímní úpravě vojenské služby
žen v československé branné moci (tisk
116).
Předseda Josef David zahájil schůzi
ve 13 hod. 20 min.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní schůzi posl. dr Burianovi, Klimentovi,
dr Klecandovi, Jánu Novotnému, Straňákovi,
dr Hlaváčkovi, Trubeckému, Kaplanovi,
dr Lettrichovi, Kulichovi.
posl. dr Vošáhlíka min. školství
a osvěty ve věci porušování dekretu
presidenta republiky ze dne 24. října 1945 o závodních
a podnikových radách, čís. 104 Sb.
(č. D 7).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu a nebude-li
námitek, vyřídíme odstavec druhý
a následující. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Budeme tedy projednávati druhý odstavec pořadu,
jímž je:
2. Zpráva výborů soc.-politického,
branného a rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 71) o zvýšení
státního příspěvku vyživovacího
(tisk 120).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je pan posl.
Sova. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Sova; Pane předsedo, slavná
sněmovno!
Předložená osnova zákona o zvýšení
státního příspěvku vyživovacího
nově upravuje a podstatně zvyšuje sazby státního
příspěvku vyživovacího, určeného
pro rodinné příslušníky a ostatní
oprávněné osoby, které jsou odkázány
svou výživou na výdělek osob, povolaných
k vojenské službě.
Původní podnět ke zvýšení
sazeb a vypracování příslušné
osnovy, podaný ministerstvem národní obrany,
doporučoval, aby sazby byly zvýšeny lineárně
o 50 %. Při dalším projednávání
této věci bylo vypracováno předložené
znění osnovy, které vychází
z tohoto podnětu a je vedeno těmito hlavními
myšlenkami:
Osnova navrhuje úpravu a výši sazeb státního
příspěvku vyživovacího jednotně
pro celé území státu, jak toho vyžaduje
povaha této věci. Při tom unifikuje osnova
dosavadní platné právo v tomto právním
úseku, které bylo naposledy upraveno v zemích
České a Moravskoslezské vládním
nařízením č. 29/1945 Sb. a na Slovensku
§em 119 zák. č. 80/1943 Sl. z.
Osnova zvyšuje především všeobecně
dosavadní sazby vyživovacího příspěvku
průměrně o 50 %. Zvýšení
je odstupňováno na 3 třídy podle velikosti
obcí, takže v Praze, Brně, Bratislavě
a Moravské Ostravě činí zvýšení
asi 75 % a u příspěvku na děti asi
90 %. Odstupňování sazeb podle velikostních
tříd obcí bylo zavedeno již r. 1919,
v praksi se osvědčilo a jest odůvodněno
také tím, že nájemné, které
tvoří jednu z hlavních položek všeobecných
nákladů na domácnost, je rovněž
odstupňováno podle velikosti obcí. Vyživovací
příspěvek mohou obdržeti všechny
osoby, které jsou svou výživou odkázány
podle předpisů občanského práva
na povolaného k vojenské službě. Tyto
oprávněné osoby jsou rozděleny do
2 skupin, a to: osoby, které v domácnosti zastupují
povolaného k vojenské službě, a ostatní
oprávněné osoby. Toto rozdělení
bylo v zemích České a Moravskoslezské
zavedeno po vzoru slovenském již vládním
nařízením č. 29/1945 Sb.
Vedle všeobecného zvýšení dává
osnova možnost, aby vyživovací příspěvky
pro všechny oprávněné osoby byly v mimořádných
případech ještě dále zvýšeny
až o 50 %, na př. při mimořádně
špatném sociálním postavení oprávněných
osob, zejména u osob neschopných k výdělku
a obětí války nebo nepřátelské
persekuce.
Byla stanovena horní hranice úhrnných částek
státního příspěvku vyživovacího,
maximálně 3000 Kčs měsíčně,
kteréžto ustanovení bylo vedeno snahou, aby
v některých případech nedocházelo
k výplatě vyživovacího příspěvku,
který by svou výší případně
přesahoval výdělkové možnosti
povolaného k vojenské službě, a aby
se tak netvořily bezpracné důchody, resp.
neobcházely nepřímo závazné
předpisy o mzdách a důvody v souvislosti
s obnovou měny.
Aby sazby státního příspěvku
vyživovacího mohly být v případě
nutnosti pružněji přizpůsobeny hospodářským
poměrům a potřebám, zmocňuje
osnova vládu, aby nařízením měnila
výši státního příspěvku
vyživovacího i výši úhrných
částek tohoto příspěvku.
Osnovaný zákon má míti zpětnou
účinnost ode dne 1. prosince 1945, aby se zvýšení
sazeb vyživovacího příspěvku
shodovalo se zvýšením cenové a mzdové
hladiny. (Předsednictví převzal místopředseda
Cvinček.)
Roku 1946 si vyžádá výplata státního
vyživovacího příspěvku podle
navrhovaných sazeb celkové částky
asi 300 mil. Kčs. V prosinci 1945 si celkový náklad
na státní vyživovací příspěvek
pro rodiny záložníků vyžádá
částky 15 až 20 mil. Kčs. S ohledem
na státní pokladnu, v uvážení
všech ostatních úkolů, které
ji očekávají, jakož i se zřetelem
na příjmy, jež lze v roce 1946 očekávat,
je finanční dosah navrhovaného opatření
po stránce sociální uspokojivý.
Proto doporučuji slavné sněmovně,
aby vládní návrh zákona o zvýšení
státního příspěvku vyživovacího
schválila, jelikož je zapotřebí, aby
rodinám těch, jejichž živitelé
konají svoji povinnost k vlasti, byla co nejdříve
státem poskytnuta finanční podpora. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček (zvoní): Zpravodajom
za výbor branný je pán posl. Vodička.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Vodička: Vážená
sněmovno!
Projednáním vládního návrhu
zákona o zvýšení státního
příspěvku vyživovacího přistupujeme
k vyřešení velmi důležité
otázky zajištění rodin osob, konajících
vojenskou službu. Jsme všichni zajedno v tom, že
zájem republiky vyžaduje, aby nová československá
armáda byla vybudována tak, aby se stala mocným
nástrojem obrany naší republiky. To vyžaduje
nejen výborný důstojnický a poddůstojnický
sbor, dokonalý výcvik, výchovu a materielní
zajištění vojáka, ale také zajištění
rodin těch, kteří jsou povoláni, aby
splnili vůči republice svou vlasteneckou a republikánskou
povinnost.
Vojenská služba není zejména v těchto
poválečných dobách lehkou službou,
protože budování nové armády
ukládá každému jedinci řadu těžkých
povinností. Proto jedním z hlavních úkolů
republiky je umožnit každému vojínovi
Československé republiky vykonávání
vojenské služby tak, aby ji vykonával rád
a s přesvědčením, že jeho oběť,
kterou přináší v zájmu obrany
republiky, je republikou a národem oceňována.
Zajištění rodin narukovaných obránců
republiky je jedním z takovýchto ocenění,
kterými se národ má postarat o to, aby příslušníci
rodiny vojína byli zabezpečeni tak, aby vojenská
služba jejich živitele nebyla pro něj trestem,
nýbrž radostně vykonávanou povinností.
Právě projednávaný zákon je
prvním z kroků, kterými se má dokázat,
že služba vlasti je a bude oceňována.
Mají se jím zabezpečiti rodiny narukovaných
vojáků. Proti zákonům prvé
republiky to znamená velký pokrok, i když výše
příspěvků byla stanovena vzhledem
k finanční situaci naší republiky.
Pokrokem je také, že v zákoně je pamatováno
na to, aby v budoucnosti vzhledem k cenové hladině
měla vláda možnost vyživovací příspěvky
kdykoliv měnit; kromě toho pozměnil branný
výbor § 2 tohoto návrhu zákona tak,
že zvýšení vyživovacího příspěvku
v mimořádných případech, hodných
zcela zvláštního zřetele, až o
50 % se stává zákonným nárokem,
o kterém nebudou úřady libovolně rozhodovat,
protože se budou muset řídit podrobnými
a závaznými směrnicemi, vydanými ministerstvem
vnitra po dohodě s ministerstvem národní
obrany a financí.
Kromě toho připojuje branný výbor
k tomuto návrhu zákona i resoluci, ve které
se doporučuje vládě, aby měla vždy
na zřeteli, aby výše státního
vyživovacího příspěvku byla stanovena
vždy s náležitým zřetelem na cenovou
hladinu.
Ke konci doporučuji, aby vážená sněmovna
přijala tento návrh zákona ve znění
přijatém branným výborem, neboť
tímto usnesením přispějeme k tomu,
aby naše armáda a její příslušníci
dostali od národa a repubilky vše, co přispěje
k vybudování skutečně dobré
a kvalitní armády. (Souhlas.)
Podpredseda Cvinček (zvoní): Zpravodajom
za výbor rozpočtový je pán posl. Weiland.
Dávam mu slovo.
Posl. Weiland: Vážená sněmovno!
Vládní návrh zákona o zvýšení
státního příspěvku vyživovacího
je přirozeným doplňkem zákona o pracovních
poměrech osob nastoupivších presenční
službu, který byl sněmovnou přijat minulého
týdne. Jestliže tento přijatý zákon
znamená sociální zajištění
branců, jestliže odstranil velkou nespravedlnost,
která často postihovala naše mladé občany,
kteří nastoupením vojenské služby
plnili svoji nejvyšší národní a
státní povinnost, pak vládní návrh
zákona o zvýšení státního
vyživovacího příspěvku znamená
zlepšení sociálního zabezpečení
pro rodinné příslušníky branců
jak v náhradní záloze, tak v presenční
službě. Sociální myšlenka je velmi
úzce spjata s myšlenkou brannosti, neboť jen
občan neznepokojený a netýraný těžkými
starostmi o existenci svou i své rodiny může
se cele a plně uplatnit ve službě vojenské.
Vyživovací příspěvek byl v republice
Československé zaveden zákonem z 23. září
1919, č. 530, a doplněn opatřením
Stálého výboru ze dne 11. října
1938, č. 227. Ovšem zákon tento byl právě
ve svém ustanovení o výši vyživovacího
příspěvku naprosto nesociální
a jeho sazby: 2.20 Kč v Praze a v Brně, 2 Kč
ve větších městech a 1.80 Kč
v ostatních místech republiky znamenaly sociální
deklasaci, úpadek rodinného života všude
tam, kde nebylo možno žíti z úspor nebo
počítat s podporou příbuzných,
nebo tam, kde žena nemohla nastoupit do práce místo
muže, což bylo ve většině případů.
Toto nedostatečné sociální zabezpečení
rodin záložníků konajících
cvičení ve zbrani nijak nepřispělo
k posílení ducha brannosti. Záložníci
nastupovali cvičení s pocitem křivdy a ve
starostech o život svých rodin. Jejich nespokojenost
byla začasté zvýšena ještě
i tím, že i tyto nízké příspěvky
byly namnoze vypláceny opožděně, někdy
velmi opožděně, ač zákon stanovil,
že měly být vypláceny napřed
v poloměsíčních lhůtách.
Tímto opožděním ztrácely vyživovací
příspěvky svůj smysl, celou svou sociální
podstatu, beztak silně omezenou nízkými sazbami.
Opatření Stálého výboru na
podzim r. 1938 přineslo sice zlepšení sazeb,
ale toto zlepšení nemělo již v krátkém
trvání druhé republiky v zemích českých
celkem praktického významu. Vzhledem k velmi změněným
drahotním poměrům po válce nemělo
toto opatření významu ani v osvobozené
republice, a proto první naše vláda - jsouc
si vědoma velikého významu tohoto opatření
- stanovila nové sazby státního příspěvku
vyživovacího vládním nařízením
ze dne 10. července 1945, č. 29. Toto nařízení
platilo jen v zemích České a Moravskoslezské,
vztahuje se na dobu od 1. května 1945 a přizpůsobuje
se úpravě vyživovacího příspěvku
na Slovensku, provedené zákonem č. 80 z roku
1943 v tom smyslu, že dosud jednotné sazby rozdělují
se do dvou skupin oprávněných osob, a to
těch, které v domácnosti zastupují
povolaného k vojenské službě, a ostatních
oprávněných osob. Naopak zase upouští
toto vládní nařízení od rozlišení
podle velikosti míst.
Ale i tato úprava z července minulého roku
stala se nedostatečnou, jakmile s měnovou úpravou
nastalo všeobecné zvýšení cenové
a mzdové hladiny. V duchu sociální politiky,
v duchu sociální spravedlnosti, která je
nutným předpokladem lidového státu
dnes i v budoucnu, byly zde touto sněmovnou přijaty
zákony, upravující státní starobní
podpory, důchody z veřejnoprávního
sociálního pojištění, z pojištění
pro případ nemoci a j. Tyto zákony vyplynuly
z nových poměrů cenových i mzdových.
Dnešní návrh vlády je dalším
v řadě těchto sociálních zákonů,
nezbytných a nutných k zabezpečení
spravedlivého řádu ve státě.
Navržené sazby státního příspěvku
vyživovacího odpovídají v celku dnešním
drahotním poměrům. Přidržují
se rozdělení oprávněných osob
do dvou skupin, jako ve vládním nařízení
č. 29, ale zároveň zachovávají
i odstupňování podle velikostních
tříd obcí. Podle nich obdrží
na př. manželka s jedním dítětem
v Praze, v Brně, v Bratislavě a Moravské
Ostravě 1596 Kčs měsíčně,
se dvěma dětmi 2160 Kčs. V místech
s více než 25.000 obyvateli obdrží manželka
s jedním dítětem 1380 Kčs, se dvěma
dětmi 1860 Kčs měsíčně.
V ostatních místech obdrží manželka
s jedním dítětem 1170 Kčs, se dvěma
dětmi 1560 Kčs měsíčně.
Již tyto číslice mluví jasně
o tom, že vládní návrh byl vypracován
v sociálním duchu nové republiky a že
jeho uzákonění bude znamenat nikoliv chudinskou
podporu, nikoliv částečné nebo nedostačující
zabezpečení rodiny brancovy, jako tomu bylo v minulosti,
ale zabezpečení úplné, zaručující
klidný život rodiny a tím klidnou mysl jejího
živitele, který se pak může cele věnovat
výkonu vojenské služby, k němuž
byl povolán. Tím má tento zákon nejen
velký význam sociální, ale přispívá
nemálo i k posílení myšlenky a ducha
brannosti ve státě.
Zákon má nabýt účinnosti dnem
1. prosince 1945, aby se zvýšení sazeb časově
shodovalo se zvýšením cenové a mzdové
hladiny. Tato úprava státního vyživovacího
příspěvku vyžádá si v
roce 1946 nákladu asi 300 mil. Kčs, v prosinci 1945
15 až 20 mil. Kčs. Náklad tento bude uhrazen
v rámci řádného státního
rozpočtu z prostředků kapitoly ministerstva
vnitra.
Rozpočtový výbor doporučuje proto
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
přijetí této osnovy.
Podpredseda Cvinček (zvoní): K tejto
veci je prihlásený jeden rečník, zahájim
preto rozpravu.
Prihlásený je pán posl. Šmehlík.
Dávam mu slovo.
Posl. Šmehlík: Pane předsedo, dámy
a pánové!
Vláda a Prozatímní Národní
shromáždění určily si důležitý
úkol pomáhat a sloužit lidu, a tu věřím
pevně, že neušla svědomitým pozorovatelům
skutečnost, že sociální zákony
již nejsou - a chci pevně věřit - již
nikdy nebudou zákony podružného významu.
Svědčí o tom skutečnost, že v
krátké době byla vydána řada
sociálních zákonů a že řada
nových je již připravena. Jsme si jasně
vědomi toho, že jde o miliardové výdaje,
které v důsledku těchto sociálních
zákonů budou vyplaceny, a to právě
těm nejpotřebnějším a nejzasloužilejším.
Jedním z těchto zákonů je právě
projednávaný návrh zákona o zvýšení
státního příspěvku vyživovacího,
souvisící s výkonem vojenské služby.
Toto zvýšení činí průměrně
50 % a v Praze, Brně, Moravské Ostravě a
Bratislavě 75 %. I když tato osnova plně nevyhovuje
oprávněným sociálním požadavkům
- a toho jsme si jasně vědomi - přece jen
musíme uznat, že když je zde dána možnost
v případech hodných zcela zvláštního
zřetele dávky zvýšit až o 50 %,
představuje to značné zlepšení
proti stavu dosavadnímu.
Tyto příspěvky si mají podle sdělení
ministerstva nár. obrany vyžádati 300 milionů
Kčs ročního nákladu. Této částky
nesmí nikdo litovat, poněvadž přijde
skutečně těm, kterým plným
právem patří a kteří si jí
také plným právem zaslouží.
Jsme před vážným úkolem, a to
vybudovat naši novou a moderní armádu, která
by mohla v každém směru soutěžit
s armádami jiných států, především
našich spojenců. Jestliže na straně jedné
rolník, dělník, živnostník a
inteligent budují svědomitě novou stavbu
našeho státu, pak na druhé straně musí
být mocná jeho ochrana, kterou jsme svěřili
naší osvědčené armádě.
Aby však náš voják mohl s úspěchem
a bez tíživých starostí vykonávat
odpovědnou vojenskou službu, musí být
jeho rodina aspoň tak zajištěna, aby netrpěla
nedostatkem. Nesmíme v žádném směru
připustit, aby rodina, jejíž živitel právě
vykonává svou národní povinnost, byla
odkázána na chudinskou podporu. Voják musí
mít záruku, že ten, kdo po něm žádá
svědomité plnění jeho vojenských
povinností, a to je na prvém místě
stát, se postará o náležité zajištění
jeho rodiny. Pak můžeme být ujištěni,
že náš voják splní svou povinnost
tak, jak to od něho očekáváme.
Zajistíme-li vojáka po stránce sociální
a zbavíme-li jej veškerých starostí
o ty, o které svou prací pečoval, bude dále
nutno popřáti sluchu dalším jeho oprávněným
požadavkům, přáním, po případě
i steskům. A tu bych si přál, vážení,
aby nebyla zbytečně vytvářena propast
mezi mužstvem a důstojnictvem různými
nedomyšlenými opatřeními vojenské
správy ve věci přednostního zásobování
důstojnického sboru, což neinformovaná
veřejnost značně zveličuje, a to na
úkor dobrého poměru obou složek armády.