Podpredseda Cvinček: K tejto veci sú prihlásení
rečníci, zahájim preto rozpravu.
Prihlásení sú títo rečníci
na strane "pre": p. posl. dr Bunža, pí.
Posl. Škrlantová.
Udeľujem slovo pánu posl. dr Bunžovi.
Posl. dr Bunža: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Vládní návrh zákona, jímž
se mění a doplňuje dekret presidenta republiky
ze dne 19. června 1945, čís. 16 Sb., o potrestání
nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech je, jak uvádí zpráva
výboru ústavně-právního, sankcionováním
potřebné úpravy řízení
před mimořádnými lidovými soudy,
jak si to vyvolala dosavadní prakse u těchto soudů.
Navrhované doplnění předpisů
o řízení před mimořádnými
lidovými soudy potvrzuje jen důležitost lidových
soudů. Tyto soudy samy o sobě jsou zvláštním
druhem našeho nového soudnictví, který
si vytvořila naše národní revoluce a
v němž mají vedle soudce z povolání
účast při rozhodování o vině
a trestu nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů mravně bezúhonné
a národně zasloužilé osoby laické,
a to v míře převážné.
Nejdůležitější ustanovení
projednávané osnovy umožňuje prodloužiti
řízení před lidovými soudy
přes původní lhůtu 3 dnů. Vítáme
toto ustanovení, ježto odstraní z řízení
před těmito soudy nervosní chvat a někdy
i dojem nepřipravenosti a neúplnosti řízení.
Pouze soudcové a státní zástupci z
povolání mohou posoudit, co znamená příprava
trestních procesů s tak obsáhlým a
složitým materiálem, jaké se vyskytují
u mimořádných lidových soudů.
V laické veřejnosti pak mnohdy mohl se vzbudit dojem,
že soudcové a státní zástupci
nekonali svou povinnost dosti horlivě a svědomitě,
jestliže nebylo možno proces řádně
provésti do 3 dnů. Nic by ovšem nebylo vzdálenější
pravdy.
Dovolte mi, paní a pánové, jako jedinému
soudci v tomto Prozatímním Národním
shromáždění, abych se při této
příležitosti dotkl také stavovských
otázek a požadavků stavu soudcovského,
který jinak, jak je vám známo, tak málo
uplatňuje veřejně své zásluhy
a svá přání.
Československé soudy již za první republiky
prokázaly svou vysokou úroveň a nikdy nesklouzly
s ústavně-demokratické základny, na
níž byly vybudovány, a nestaly se také
nikdy nástrojem a prostředkem moci kterékoliv
mocenské složky ve státě.
V době nesvobody byl okupantskými úřady
činěn nátlak na rozhodování
soudů, zejména ve věcech trestních,
a to záludně. Příkazy totiž,
jak má být postupováno a jaké tresty
mají být ukládány, nebyly dávány
písemně, nýbrž jen ústně
a důvěrně shora postupně až k
nejnižším soudům, aby v českém
lidu vznikl dojem, že se české soudy samy o
sobě přizpůsobují soudům německým.
Čs. soudcové budou ovšem mít ještě
jindy příležitost o této stránce
protektorátní justice a soudcovské svobody
říci naší veřejnosti mnoho zajímavého,
co dosud známo není. Přesto se české
soudy nedaly zvládnouti a nedaly na sebe ve svém
rozhodování působit. Příkazů
německých decernentů povětšině
dbáno nebylo a soudy zůstaly nakonec jedinými
ryze českými orgány tvorby práva,
ochráncem práv našeho těžce zkoušeného
lidu a zachovaly si svou nezávislost, pokud to za tehdejších
poměrů bylo možné.
Soudcové a ostatní soudní zaměstnanci,
stejně jako konceptní úředníci
a zaměstnanci státních zastupitelství,
přinesli také oběť krve na oltář
mučené vlasti v míře svému
stavu a počtu důstojné.
Podle úřední zprávy bylo za okupace
popraveno a umučeno: 37 soudců a soudcovských
čekatelů, 3 konceptní úředníci
státních zastupitelství, 1 úředník
vyšší pomocné služby, aktuár,
12 kancelářských úředníků,
13 kanc. pomocných sil, 9 soudních zřízenců,
3 úředníci a 27 zřízenců
strážní vězeňské služby.
V revolučních bojích padli 2 soudci, 2 kanc.
úředníci, 4 kanc. pomocné síly,
1 soudní zřízenec a 4 zřízenci
vězeňské strážní služby.
Celkem 118 zaměstnanců justice položilo život
za vlast.
Naproti tomu bylo po osvobození pro kolaboraci suspendováno:
30 soudců a soudcovských čekatelů
z celkového počtu 1258, žádný
úředník státních zastupitelství
z 80, 1 úředník vyšší pomocné
služby ze 67, 15 kanc. úředníků
ze 1694, 13 kanc. pomocných sil z 543 a 12 zřízenců
a pom. zřízenců z 895. Tedy celkem 71 osob
z celkového počtu 4537.
Soudcové a ostatní soudní zaměstnanci
a zaměstnanci státních zastupitelství
plní řádně a odpovědně
své poslání i nyní v osvobozené
vlasti, a to za poměrů značně obtížných.
Není dostatek sil a věcného vybavení
soudů, zejména v pohraničí, a jen
v kategorii soudců je třeba 800 kvalifikovaných
sil pro řádný chod soudů. Nutno také
poukázat na nedostatek pružnosti a velkorysosti na
straně justiční správy, zejména
pokud se týká jmenování zaměstnanců,
kteří byli znovu povoláni do aktívní
služby. Je těžko vysvětliti soudcům
a ostatním soudním zaměstnancům, kteří
jako legionáři byli za okupace pensionováni
nebo v důsledku pronásledování a věznění
od okupantů ze soudních služeb propuštěni,
proč nemohli být do dnešního dne reaktivováni
a proč konají službu jen v provisorním
postavení, při čemž dostávají
jen pensi s příplatkem nebo zálohy na plat,
zatím co jejich kolegové, kteří po
celou dobu okupace bez přerušení konali službu,
dostávají plné platy, a proč z řad
úředníků a pomocných sil byla
již velká část jmenována a povýšena,
kdežto ti, kteří dávno a v prvé
řadě měli být jmenováni a povýšeni
se zpětnou platností, dosud čekají
na reaktivování. Zde bude nutná okamžitá
náprava, aby pocit trpkosti a nedůvěry, který
se u postižených zakořeňuje, byl včas
rozptýlen. "Kdo rychle dává, dvakrát
dává", a tuto zásadu by si měla
osvojit i státní správa vůči
svým zaměstnancům, kteří pro
budoucnost a blaho státu obětovali svobodu a zdraví
a v každém případě riskovali
život. Oni si té malé pozornosti zaslouží.
Soudy a úřady veřejné žaloby
konají disciplinovaně a s vypětím
všech sil a schopností své služby pro
lid a republiku, ale potřebují také pochopení
pro své potřeby od vládních činitelů
a v neposlední řadě potřebují
také důvěry lidu a ochrany proti neodůvodněným
útokům tisku, zejména krajinského,
a proti vyhrůžkám ulice.
V poslední době došlo k politování
hodným případům ostrých a hrubých
výpadů v krajinském tisku proti rozhodování
lidových soudů a dokonce k demonstracím.
(Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.) Při hodnocení
těchto zjevů jsme postaveni před zcela zásadní
otázku, totiž před otázku nezávislosti
soudů a soudců. Není náhodou, že
požadavek nezávislosti soudců byl vyslovován
od samých počátků demokratické
ideologie a prosazován vždy a všude, kde šlo
o skutečnou demokracii. Zárukou skutečné
lidsky dosažitelné spravedlnosti. Ve spořádaném
demokratickém státě je nezávislost
soudců, spojená s jejich nesesaditelností
a nepřesaditelností, pokud se ovšem u výkonu
svého úřadu nedopustili činu soudně
nebo disciplinárně trestného. Není
nezávislých soudců tam, kde jsou sesaditelní
a přesaditelní podle volného uvážení
těch, jimž se soudce svým výkonem nezavděčil.
Proč požadujeme v demokracii nezávislost soudců?
Tu se musíme především ptáti,
které otázky dáváme řešiti
soudům a které jiným orgánům.
Proč stavíme všechny zločince, a tedy
i zločince podle retribučního dekretu - nacisty,
zrádce a kolaboranty - před soudy a ne před
orgány vnitřní správy? Poněvadž
podle zásady po staletí uznávané,
která se stala obecným míněním
všeho lidu v civilisovaném světě, konati
spravedlnost patří soudům. Základní
složkou soudů jsou všude t. zv. soudcové
z povolání, t. j. osoby práva znalé
a v soudnictví zkušené. (Potlesk.) V
trestních případech obzvláště
těžkých, kde vedle psaného práva
rozhoduje také mravní svědomí, jako
je tomu na př. v řízení před
soudy porotními a lidovými, spolurozhodují
laikové v právu sice neškolení, ale
k úřadu soudcovskému pro své občanské
ctnosti a mravní hodnoty kvalifikovaní. Pokud jde
o lidové soudy, musejí míti soudci z lidu
mimo všeobecnou občanskou kvalifikaci také
zásluhu na našem osvobození jako příslušníci
domácího nebo zahraničního odboje.
Vždy však tvoří soudcové z lidu
a soudcové z povolání v takovém případě
jednolité těleso, jednotný nalézací
sbor a odpovědnost za výkon spravedlnosti je společná.
Úkolem soudů, ať řádných
nebo lidových, je konati spravedlnost a nic jiného
než spravedlnost. (Potlesk.) Úkolem soudů
je posoudit, zda určitá věc či jednání
je nebo není po právu, je nebo není v souhlasu
s normou právní nebo mravní. Soudce nemá
a nesmí se říditi ničím jiným
než právě normou, podle níž má
souditi, a svým svědomím. Nesmí se
zejména dát vésti žádným
falešným citem, pouhým instinktem nebo dokonce
vášní, ale nesmí se dát vést
ani žádným účelem, žádným,
byť politicky chvalitelným záměrem.
Požadavek soudcovské nezávislosti byl kladen
jako zásadní požadavek lidu v dobách
monarchie, kdy soudcovská nezávislost znamenala
hráz proti všemoci panovníka a jeho vlády.
Vláda neměla pomocí soudů prosazovati
svoje mocensko-politické záměry, neměla
soudů používat jako nástrojů
své politiky.
Dnes nemáme ani monarchie, ani monarchické vlády.
Máme však jiné držitelé moci -
politické strany a jejich exponenty. Ti mají též
svoje, v demokratickém státě zcela přípustné,
politické účely a záměry. Ale
ani tyto účely nemají být směrodatné
pro soudce, pokud nejsou vyjádřeny v zákoně,
podle něhož má soudce souditi. I pro soudce
je směrodatná vůle lidu, ale jen ta vůle,
která a pokud je vyjádřena v zákoně.
(Potlesk.) Ne politické cíle té či
oné politické strany, nýbrž jen hotový
produkt vůle lidu, v zákoně obsažený,
může býti vodítkem soudcovského
rozhodování. Soudce, který je příslušníkem
politické strany, jistě by se ohradil, kdybychom
mu vytkli, že soudí podle programu, přání
a zájmů své strany, i když jinak je
naprosto věrným a ukázněným
straníkem.
Tím méně může býti pro
soudce směrodatné přání nebo
vášně ulice, projevy demonstrantů nebo
invektivy neinformovaných jedinců v dopisech uveřejňovaných
v krajinském tisku a výhružné komentáře
téhož tisku k těmto dopisům. Mluvím-li
tedy pro nezávislost soudců, nejde mi jen o nezávislost
soudců z povolání, nýbrž o nezávislost
soudců všech druhů a tedy též o
nezávislost soudců lidových. (Potlesk.)
Ti totiž v lidovém soudnictví representují
vůli lidu, a to myslím více, než pisatelé
invektiv a pouliční demonstranti.
Tito nekritičtí nespokojenci a často i jednostranně
informovaní jednotlivci si neuvědomují, že
v lidových soudech má absolutní převahu
právě prvek lidový, neboť v pětičlenných
senátech mimořádných lidových
soudů je jenom jeden soudce z povolání, který
jednání soudu sice řídí, ale
o vině a trestu hlasuje až naposled.
Je tedy výkon spravedlnosti u mimořádných
lidových soudů skutečně v rukou zástupců
lidu a tímto neuváženým a nekritickým
postupem proti rozhodování lidových soudů
podkopává se jeden z hlavních pilířů
naší lidové demokracie, víra ve spravedlnost
lidového soudnictví.
Nechci se zastávat ani v nejmenším těch
některých případů, kde i v
našem soudnictví došlo k přehmatům
a činům nesvědomitým. Jako všude
jinde, i v soudnictví se najdou osoby nehodné. Jsem
však přesvědčen, že v našem
soudnictví se jich najde relativně méně
než ve všech ostatních oborech našeho veřejného
života, ať máme na mysli politiku, veřejnou
správu či hospodářství. Všude
a tedy i v soudnictví je nutno zlořády potírat.
Ale k tomu má právní řád svoje
metody a způsoby. Osobní útoky v dopisech
a článcích nebo pouliční demonstrace
k tomu nepatří.
Spravedlnost jest jednou z největších hodnot,
které zaručuje stát. A k tomu, aby uskutečnil
spravedlnost, používá stát svého
soudnictví. Důvěra v soudce a soudy je důvěrou
ve spravedlnost celého státu. (Potlesk.)
Důvěra v soudce je vírou, že vůle
lidu, projevená v zákonech, bude také uskutečněna
v běžném životě. Apeluji-li na
to, aby nebyla podrývána důvěra v
soudnictví, aby soudy nebyly omezovány ve své
nezávislosti a aby byly splněny celkem skromné
sociální požadavky soudců a soudních
zaměstnanců, pak tak činím v přesvědčení,
že splněním těchto přání
se nejlépe poslouží státu a lidu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je paní
posl. Škrlantová. Dávám jí
slovo.
Posl. Škrlantová: Vážená
sněmovno!
Stojíme za vším, co zlepšuje a zdokonaluje
zákon. A zákon o lidových soudech je věc
velkého významu k potrestání zločinců
a zrádců. § 26, odst. 2 praví, že
hlavní přelíčení musí
být skončeno do tří dnů od
okamžiku, kdy byl obžalovaný před lidový
soud postaven. Soudcům by jistě lépe vyhovovalo,
kdyby skutečné trvání líčení
bylo určeno 72 hodinami, při čemž od
začátku hlavního přelíčení
až do skončení nesmělo by uplynouti
více než deset dnů, a pouze ve výjimečných
případech, jako teď, kdy pouhé čtení
spisů o Frankovi, jež mají asi tisíc
stran, vyžádá si mnoho času, pokračovalo
by se na návrh veřejného žalobce v dalším
řízení před mimořádným
lidovým soudem. Toto opatření zjednodušilo
by agendu, protože návrh veřejného žalobce
v dalším řízení byl by výhradně
jen ve výjimečných případech.
Odst. 3. Stává se, že soudce a státní
zástupce nemají na věc jednotný názor.
Podle znění, které dnes přijímáme,
soudce nemá práva obhajovati svůj názor
proti státnímu zástupci. Je to určitý
nedostatek. Mám za to, že když soudce a veřejný
žalobce se neshodnou, má být zde někdo
třetí, kdo by rozhodl. Veřejný žalobce
si na příklad myslí, že určitý
čin je spáchán objektivně. Avšak
o vnitřní pohnutce činu má rozhodovat
jen senát, ne veřejný žalobce. Na příklad
je prokázán čin po objektivní stránce.
Obviněný se provinil, že zaslal výhrůžný
dopis na gestapo. Obhajuje se doznáním, že
to tak nemyslel, že to bylo jen z rozčilení.
Po subjektivní stránce obviněný popírá
zlý úmysl. Podle našeho názoru má
rozhodnouti senát, zda čin byl skutečně
spáchán anebo ne. Není věcí
veřejného žalobce, aby samostatně rozhodl
o eventuálním zastavení věci. V rozhodování
hraje nesporně velkou důležitost skutečnost,
že veřejný žalobce pachatele nevidí,
rozhoduje jen podle obžalovacího spisu. Naproti tomu
soudce, který přijde do styku s obviněným
a nabude osobního dojmu o věrohodnosti obžaloby
a obhajoby, nemá do věci co mluvit. Nechť ústavně-právní
výbor obrátí pozornost k této záležitosti.
Za všechno prožité utrpení chceme mít
při kladení základů naší
svobodné země záruku, že spravedlnost
je v dobrých rukou. Lidové soudy soudí dobře.
Zrádce Fořtík byl lidovým soudem odsouzen
k smrti. Po provedeném rozsudku nalezli jsme jeho dopis,
kde píše gestapácké spojce: "Přikládám
seznam třiceti lidí, kteří snižovali
autoritu vůdcovu. Ti červeně podtržení
poslouchali rozhlas."
Poslanec soudr. Kliment mluvil zde včera o černých
košilích pod soudcovským talárem. Jsou
takoví jednotlivci? Ano, jsou. Nám jde o to, aby
takovéto zjevy nedemoralisovaly své okolí,
aby to byli skutečně jen jednotlivci, a když
se v nové době nechtějí ničemu
novému naučit, ať zmizí v propadlišti.
Nemusí to být vždy jen ti, kteří
za okupace spolupracovali s Němci, avšak jejich způsob
nazírání na zjevy dneška, který
vytvořila vítězná národní
revoluce, jejich omluvný postoj k obviněným,
k nimž je opodstatněná nedůvěra
lidu, i jejich povýšené jednání
a konečně hrubost ve styku s pracujícím
lidem, to vše mluví o tom, že k takovýmto
soudcům nemůže být důvěra.
Při svém posledním vystoupení zde
zmínila jsem se o našem soudci dr Stiebrovi, okresním
soudci v Kladně, který odsoudil okresní národní
výbor. Na jeho způsob jednání stěžuje
si kde kdo: členové závodní rady Poldiny
huti, funkcionáři SNB, závodní rada
firmy Weibsenig v Novém Strašecí, kde jmenovaný
bydlí a byl předsedou vyšetřující
komise expositury okresního národního výboru.
Místní národní výbor v Tuchlovicích
projevil plný souhlas s urychleným vydáním
"právního řádu" ve věci
vyšetřovaných. Píše dále:
"V minulých dnech byli jsme svědky protestního
projevu osazenstva dolu "Anna" proti propuštění
dvou kolaborantů. V těchto případech
jde o zavinění smrti pěti českých
lidí. Jedná se o kolaboranta, udavače, který
rovněž zavinil smrt českého vlastence
z úřadu ministerstva ochrany práce a soc.
péče. Členové vyšetřující
komise MNV v Tuchlovicích s předsedou MNV se ohradili
proti již třetímu propuštění
vinníka a za pouhé projevení názoru,
že v komisi převládá reakce a byrokratismus,
jsou předsedou této komise, okresním soudcem
dr Stiebrem, žalováni a honění při
své veškeré práci po soudech. (Výkřik:
Skandál!) v prvé instanci jsou dělníci
odsouzeni k 1000 Kčs pokuty. K informaci: Tuchlovice, odkud
ti funkcionáři pocházejí, jsou místem,
kde z 11 zatčených dělníků
a zaměstnanců, až na jednoho, všichni
zemřeli v koncentračním táboře
v Mauthausenu. Tento soudce stal se dokonce jako právník
členem okresní komise v Novém Strašecí
podle dekretu o národní cti. A právě
v minulých dnech na základě protestu všeho
občanstva byl z těchto funkcí konečně
odvolán."
Žádáme pana ministra spravedlnosti, aby dal
vyšetřit tato sdělení a aby dr Stieber
byl své soudcovské funkce u nás zbaven. Jinak
budou na ministerstvo spravedlnosti jezdit deputace. Případ
dolu "Anna" budiž výstrahou. Nemůžeme
si dnes dovolit vynechávání práce.
Řežeme do vlastního masa. Doly jsou znárodněny.