Předseda Josef David.
Místopředsedové Tymeš, Gottier, Petr,
Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé dr Bureš, Skaunic.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády Ursíny; ministři Hála,
Kopecký, Laušman, dr Nejedlý, Nosek,
dr Pietor, arm. gen. Svoboda; státní
tajemník gen. dr Ferjenčík.
237 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Zpráva výboru sociálně-politického
o vládním návrhu zákona (tisk 106),
kterým se zavádějí pracovní
průkazy (tisk 128).
Předseda Josef David zahájil schůzi
v 15 hod. 20 min.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní schůzi posl. dr Brežnému,
Jodasovi, Ant. Gottvaldovi, Větrovi, dr Hájkovi,
Evženu Erbanovi, Machátovi; na dnešní
a zítřejší schůzi posl. dr Horákové;
na tento týden posl. Pichovi-Tůmovi.
Zpráva výborov zahraničného, zemedelského
a rozpočtového o vládnom návrhu
(tlač 96), ktorým sa predkladajú Dočasnému
Národnému shromaždeniu ku schváleniu
Stanovy Potravinovej a zemedelskej organizácie Spojených
národov, schválené vládou dňa
25. septembra 1945 a podpísané na základe
plnej moci pána prezidenta čs. delegátom
v Quebecu dňa 6. X. 1945 (tlač 134).
Dodatek k Těsnopisecké zprávě
o 15. schůzi Prozatímního Národního
shromáždění.
Předseda (zvoní): K prohlášení
podle § 64 jedn. řádu se přihlásil
pan ministr vnitra Václav Nosek.
Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr V. Nosek: Pane předsedo, paní a pánové
!
Dovolte, abych na základě pozvání,
kterého se mi dostalo od předsednictva Prozatímního
Národního shromáždění,
předstoupil dnes před nejvýznačnější
a nejpovolanější forum našeho státního
života se zprávou o dosavadní činnosti
resortu mnou spravovaného, a to jak v oboru přípravných
legislativních prací, tak i v úseku administrativním;
zároveň si dovolím nastíniti v hlavních
rysech též aktuální program legislativní
a vytýčiti základní úkoly,
které nás v odvětví vnitřní
správy v blízké době očekávají.
Vzhledem k velikému rozsahu látky, kterou nemohu
zdolati v jedné schůzi způsobem vyčerpávajícím,
dovolte mi, abych se omezil dnes na čistě právní
obory svého resortu, ponechávaje pro příští
příležitost pojednání o oborech,
kde ministerstvo vnitra a aparát jemu podřízený
vystupuje k ochraně vnitřní bezpečnosti.
O posléze zmíněných otázkách
měl jsem ostatně nedávno výklad v
bezpečnostním výboru a budu míti v
krátké době příležitost
pojednati o nich znovu v rozpočtové debatě
k odůvodnění potřeb svého resortu
na vybudování právě této bezpečnostní
složky.
Po vítězném dokončení našeho
národního odboje a po revolučním ukončení
doby nesvobody vznikly ministerstvu vnitra velmi rozsáhlé
úkoly, směřující v oboru přípravné
legislativní činnosti v podstatě k přebudování
základů našeho právního řádu
a k revisi všech předpisů z doby nesvobody,
a v oboru administrativním k rekonstrukci správního
aparátu tak, aby mohl úspěšně
plniti všechny úkoly, jež mu lidová demokratická
forma našeho státu a dnešní doba ukládá.
Celou tuto obrovskou činnost, při níž
nutno míti na zřeteli též kýženou
unifikaci právního řádu i jeho administrativního
provádění v oborech společných
celému státu, možno ovšem s úspěchem
zdolati jenom po etapách.
V dalším si dovolím zmíniti se ve své
zprávě podrobněji o některých
závažných a aktuálních otázkách,
které jsem pro snazší přehlednost rozdělil
do těchto úseků:
1. volby do ústavodárného Národního
shromáždění, 2. některé
další základní ústavní
otázky, 3. státní občanství,
4. národní výbory a hospodaření
samosprávy, 5. válečné škody,
6. odsun Němců a vnitřní osídlení,
7. očista veřejného života, 8. veřejní
zaměstnanci, 9. aktuální problémy
ostatních oborů vnitřní správy.
Největší zájem bude slavná sněmovna
i široká veřejnost míti dnes zajisté
o otázku voleb do ústavodárného Národního
shromáždění, které předpokládají
některá důležitá opatření:
Tiskem bylo již oznámeno, že volby do ústavodárného
Národního shromáždění
mají se konati 26. května 1946.
K provedení těchto voleb jakož i pozdějších
voleb do národních výborů je nezbytně
třeba jako technické pomůcky řádně
sestavených a podle výsledků reklamačního
řízení upravených voličských
seznamů. Přípravné práce k
sestavení těchto voličských seznamů
byly zahájeny v zemích českých již
na podzim minulého roku podle směrnic ministerstva
vnitra, které vycházely v podstatě ze zásad
dosud platného zákona o stálých seznamech
voličských z roku 1919. Avšak četná
ustanovení tohoto zákona, pocházejícího
z ranných dob republiky, byla již dobou překonána.
Také zkušenosti čerpané z dvacetileté
prakse volají po dokonalejším a účelnějším
řešení některých otázek.
Proto vypracovalo ministerstvo vnitra osnovu zákona o nové
úpravě stálých seznamů voličských.
Tato osnova souvisí úzce s osnovami řádu
volení do ústavodárného Národního
shromáždění a řádu volení
do národních výborů, na nichž
se zároveň v ministerstvu vnitra pracuje. Poněvadž
však práce, spojené se sestavením a
upravením stálých seznamů voličských
budou vyžadovati určité doby a nelze již
déle vyčkávati, musí parlamentní
projednání osnovy zákona o nové úpravě
stálých seznamů voličských
časově předcházeti projednání
osnov volebních řádů, kde vyskytují
se při vypracování ještě některé
potíže. Za tohoto stavu věcí bylo třeba
řešiti v osnově zákona o nové
úpravě stálých seznamů voličských
i některé otázky čistě politické
povahy, jež jinak by spadaly do sféry volebních
řádů. Jak vám jistě je známo,
bylo dosaženo o některých zásadách
této osnovy již politické dohody všech
stran Národní fronty.
Osnova, vycházejíc v podstatě ze zásad
dosavadního zákona z roku 1919, umožňuje
především v nejširší míře
spolupráci občanstva na sestavení a úpravě
voličských seznamů, zvláště
pokud jde o řízení reklamační.
Místo dosavadních zvláštních
orgánů k sestavování voličských
seznamů a k rozhodování o námitkách
(t. zv. místních volebních komisí
a reklamačních komisí) má se však
svěřiti tato působnost přímo
místním a okresním národním
výborům.
Požadavek zjednodušiti instituci stálých
seznamů voličských a uspořiti veřejné
správě dosavadní značné náklady
vedl k tomu, že stálé seznamy voličské
se mají sestavovati na delší období
než tomu bylo dosud, při čemž se mají
periodicky, a to jednou v roce, doplňovati a opravovati.
Vedle pravidelného sestavování, opravování
a doplňování voličských seznamů
pamatuje se však i na možnost zaříditi
doplnění i opravení těchto seznamů
- ukáže-li se toho potřeba - i mimo pravidelný
termín, na př. bezprostředně před
chystanými volbami. Bylo uvažováno i o tom,
zda by nebylo možno doplňovati stálé
seznamy voličské přímo v průběhu
volebního řízení samého. Od
této myšlenky bylo však upuštěno,
neboť hlavní význam stálých voličských
seznamů spočívá právě
v tom, aby bylo umožněno rychlé provedení
volebního řízení, které nemá
býti v této době zatěžováno
úpravou voličských seznamů. Kromě
toho mělo by upravovací řízení,
prováděné v době volebního
řízení, rušivé reflexy na průběh
volebních příprav.
Další zjednodušení instituce stálých
seznamů voličských přináší
s sebou reforma podmínek práva volebního.
Jde tu především o zjednodušení,
po případě o odstranění podmínky
určité doby bydlení v určitém
obvodu před vyložením voličských
seznamů. Dosud totiž vyžadovala se pro aktivní
volební právo do zemských a okresních
zastupitelstev doba bydlení jednoho roku v obvodu okresu
nebo země, jinak doba tříměsíčního
bydlení v obci. Tyto předpoklady nejsou udržitelné
zejména s hlediska osob vojenských, osob vracejících
se z Německa, reemigrantů a osob osidlujících
pohraničí. Dále má býti jednotně
stanovena podmínka věkové hranice pro volbu
do Národního shromáždění
i národních výborů, a to na 18 let.
Tím se odstraní dosavadní trojí věková
hranice pro volbu do sborů zákonodárných
a zastupitelských sborů veřejné správy
(21 let do obcí a poslanecké sněmovny, 24
let do zemských a okresních zastupitelstev a 26
let do senátu), jež značně komplikovala
sestavování voličských seznamů.
Rovněž se zavádí zápis vojáků
a aktivních členů sboru národní
bezpečnosti do voličských seznamů.
Znovu bude také stanoveno, které osoby se vylučují
ze zápisu do voličských seznamů. Při
tom bude přihlédnuto i k právě prováděné
očistné akci. Je nemyslitelné, aby se voleb
mohly účastniti osoby, jež se prokazatelně
prohřešily proti své vlasti a svému
národu. (Potlesk.)
Na druhé straně se věnuje pozornost tomu,
aby osobám, které byly odsouzeny soudními
trestními rozsudky ke ztrátě volebního
práva za doby nesvobody, zejména pro činy
spáchané v úmyslu přispěti
k osvobození vlasti, bylo umožněno voliti.
(Potlesk.)
Novinkou osnovy bude zavedení instituce "voličských
průkazů", která má usnadniti
účast při volbách voličům,
bydlícím nebo meškajícím v den
volby mimo obec, ve které jsou zapsáni do voličských
seznamů. Zneužití průkazů bude
zabráněno.
Osnova zákona o nové úpravě stálých
seznamů voličských bude předložena
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
v nejbližších dnech.
Zároveň s osnovou zákona o nové úpravě
stálých seznamů voličských
připravuje se v ministerstvu vnitra - jak jsem se tu již
zmínil - osnova zákona o řádu volení
do ústavodárného Národního
shromáždění. O zásadách
této osnovy bylo také již z největší
části dosaženo politické dohody. Některé
otázky jsou však dosud v politickém jednání.
Tím bude ulehčeno Národnímu shromáždění,
jež se bude moci věnovati intensivněji odbornému
projednávání této osnovy. Z otázek,
jež se tu vyskytují, uvádím některé.
Je to především otázka, jak mají
býti vytvořeny volební kraje a podle jakých
zásad má se jim přiděliti potřebný
počet mandátů. Dosavadní volební
kraje pro volby do poslanecké sněmovny a počet
poslanců na ně připadající
vyžadují nezbytně revise a účelné
reformy. Jde o úpravu pocházející
z roku 1920, jež byla jen částečně
pozměněna v roce 1925. Dosud bylo celkem - bez býv.
Podkarpatské Rusi - 21 volebních krajů o
průměrném počtu 410.000 voličů
podle stavu z r. 1935. Rozpětí mezi počtem
voličů v jednotlivých volebních krajích
bylo velmi značné: od 141.000 do 674.000. Na jednotlivý
volební kraj připadalo dosud poměrně
14 mandátů (největší počet
mandátů činil však 24, nejmenší
6). Průběhem doby došlo však k značným
změnám ve vývoji obyvatelstva přirozeným
přírůstkem i stěhováním.
K tomu přistupují ještě pronikavé
změny následkem úpravy státního
občanství osob německé nebo maďarské
národnosti a veliké přesuny obyvatelstva
následkem osidlování pohraničních
oblastí. Tyto okolnosti dlužno míti především
na mysli při konstrukci volebních krajů pro
volbu do ústavodárného Národního
shromáždění. Kromě toho se tu
sledují tyto zásady: volební kraje mají
pokud možno tvořiti přirozené oblasti,
ucelené po stránce hospodářské
i zeměpisné. Mají býti složeny
z nedělených obvodů okresních národních
výborů, což jest důležité
s hlediska řízení volebního, a jejich
středisko má býti komunikačně
snadno dostupné. Nemají to býti celky příliš
rozsáhlé, spíše střední
velikosti, jejichž vytvoření je v zájmu
užšího styku poslanců s voliči
jejich volebního kraje. Rovněž jest důležité,
aby nebylo značnějších rozdílů
mezi jednotlivými volebními kraji, pokud jde o počet
státních příslušníků
v nich usazených. Zvláštní zřetel
třeba věnovati zapojení pohraničních
oblastí do krajů vnitrozemských, jakož
i konstrukci volebního kraje pražského. Přesuny
obyvatelstva, jež potrvají ještě řadu
let, a nestejnoměrný populační přírustek
v jednotlivých oblastech vedly k myšlence, aby již
v řádu volení do ústavodárného
Národního shromáždění
byla vyzkoušena zásada dodatečného rozvrhu
mandátů na jednotlivé volební kraje.
Rozvržení by provedl ústřední
volební orgán podle celkového počtu
odevzdaných hlasů na území celého
státu. Na volební kraj by totiž připadlo
tolik mandátů, kolikrát je podíl z
celkového počtu hlasů odevzdaných
na celém území, děleného počtem
tří set poslanců, obsažen v celkovém
počtu hlasů odevzdaných v dotčeném
volebním kraji. Ostatní mandáty, takto nerozdělené,
by se přidělily jednotlivým volebním
krajům podle velikosti zbytků.
Pokud jde o podmínky volebního práva, bude
nutno dosavadní úpravu přizpůsobiti
změnám k nimž došlo po obnovení
ústavních poměrů v oboru státního
občanství a především v celé
politické struktuře naší republiky,
která je a zůstane státem slovanským.
(Potlesk.) Němci a Maďaři, pokud zůstanou
v hranicích našeho státu a budou míti
československé státní občanství,
nebudou složkou, jež by mohla z volebního boje
stran pro sebe těžiti. Nepřipustíme
ani ve zmenšeném měřítku, aby
se opakovalo paktování s Němci nebo Maďary
na účet bezpečnosti naší republiky.
(Potlesk.)
Voliti a býti voleni mohou jen čs. státní
občané české či slovenské
nebo jiné slovanské národnosti. (Potlesk.)
Zvláštní pozornosti zasluhuje také otázka,
kdo může podati kandidátní listinu.
Podle košického vládního programu mohou
to ovšem být jen politické strany antifašistické,
sdružené v Národní frontu, po případě
registrované. V rámci jednotlivých politických
stran podávajících kandidátní
listiny jistě dojde i k náležitému zastoupení
všenárodních odborových i zájmových
organisací. (Potlesk.)
Při konstrukci volebního řádu je neméně
významná otázka, má-li býti
ponechána instituce t. zv. vázaných kandidátních
listin, či zda a do jaké míry jeví
se účelným tuto zásadu uvolniti. Již
ústavní dekret presidenta republiky o Prozatímním
Národním shromáždění naznačuje
v úvodním článku, že ústavodárné
Národní shromáždění bude
zvoleno podle všeobecného, rovného, přímého
a tajného práva hlasovacího a podle zásady
poměrného zastoupení. (Potlesk.) Podle
tohoto principu dostane se každé volební straně
počet mandátů podle počtu hlasů
odevzdaných pro její kandidátní listinu.
Soustava poměrného zastoupení předpokládá
tudíž instituci kandidátní listiny.
Náš dosavadní volební řád
do poslanecké sněmovny a senátu byl proto
vybudován na principu t. zv. soustavy vota listinného
a zásady přísné vázanosti kandidátních
listin. Toliko pro oblast řádu volení do
obcí byla novelou z roku 1933 částečně
uvolněna dosavadní vázanost kandidátních
listin zavedením t. zv. přednostních hlasů.
Volič mohl odevzdati přednostní hlas jen
jednomu kandidátu, což vyznačil zatržením
číslice pořadí kandidáta. Přes
to, že úprava tohoto hlasování byla
jednoduchá a srozumitelná, nevyužili voliči
v podstatě této možnosti. Tak na př.
při volbách do ústředního zastupitelstva
hlavního města Prahy z roku 1938 se vliv přednostních
hlasů prakticky vůbec nijak neprojevil. O problému
uvolnění soustavy vázaných kandidátních
listin bylo již u nás velmi mnoho uvažováno
a také byly vypracovány různé návrhy
na způsob hlasování, při čemž
se nevolí jen určitá kandidátní
listina, nýbrž také jednotlivé osoby
na ní uvedené. V této věci nelze ovšem
prostě přenášeti cizí vzory do
našeho prostředí, neboť i tu nutno počítati
s národní povahou jako s hlavním faktorem.
Ostatně ostří této otázce lze
ulomiti též vhodným řešením
volebních krajů, jejichž konstrukce má
přiblížiti kandidáty voličům.
Myslím, že bude na místě, ponechati
tuto otázku k projednání až ústavodárnému
Národnímu shromáždění
a pro prvé volby se přidržeti systému
dosavadního. Víte přece všichni, paní
a pánové, jak hanebně zkrachovala v prvé
republice Stříbrňácká Liga
proti vázaným kandidátním listinám.
Dosavadní systém trojího skrutinia pro volby
do poslanecké sněmovny třeba přezkoumati
s hlediska účelnosti a změněných
poměrů ve státě. Vystačí
se patrně s institucí prvního a druhého
skrutinia. V druhém skrutiniu, pro něž se považuje
území celého státu za jediný
volební kraj, by se obsadily mandáty v prvém
skrutiniu stranám nepřikázané. Při
volbách do poslanecké sněmovny v roce 1929
a 1935 bylo v prvním skrutiniu obsazeno průměrně
jen 63% všech mandátů. Uvažuje se proto
o úpravě, aby byl obsazen v prvém skrutiniu
daleko větší počet mandátů,
a to případně i na zbytky hlasů, takže
jen nepatrná kvota mandátů byla by přidělena
v druhém skrutiniu. Tím by se posílil význam
volebního kraje a vztah poslanců k jejich voličům
při současném zachování přiměřeného
korektivu, jejž představuje instituce druhého
skrutinia. Při úpravě všech těchto
otázek zůstane ovšem i nadále vůdčí
ideou, aby ve smyslu zásady poměrného zastoupení
obdržela každá strana podle konečného
výsledku poměrně takový počet
mandátů, který by jí náležel
v procentech podle počtu odevzdaných hlasů.