Volební řád do ústavodárného
Národního shromáždění
předpokládá však ještě rozřešení
určitých otázek z oboru práva ústavního.
Jde tu především o otázku, bude-li míti
ústavodárné Národní shromáždění
jen jednu komoru, a kolik poslanců bude voleno, dále
o otázku, jaké budou podmínky aktivního
a pasivního práva pro volbu do tohoto zákonodárného
sboru. Všechny tyto otázky jsou dosud upraveny v ústavní
listině.
K tomu přistupují ještě další
otázky, týkající se úkolů
ústavodárného Národního shromáždění,
neboť jeho působnost nebude se moci omeziti jen na
revisi ústavní listiny. S tím souvisí
též úprava volebního období ústavodárného
Národního shromáždění
a způsob jeho jednání, zejména jaká
má býti kvalifikovaná většina
pro usnášení ústavních zákonů.
Jistě pozorujete, jak je tomu v jiných státech,
jaké úkoly byly dány na př. ve Francii
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
jaké v Jugoslavii a v jiných zemích. I tuto
otázku musí řešit a rozřešit
ještě Prozatímní Národní
shromáždění.
Všechny zde nadhozené otázky budou upraveny
osnovou ústavního zákona, která se
rovněž připravuje v ministerstvu vnitra v souvislosti
s volebními osnovami, o nichž jsem již mluvil.
Politicky byly i tyto otázky z největší
části již projednány ve schůzích
Národní fronty.
Ústavodárné Národní shromáždění,
jež vyjde z nadcházejících voleb, bude
míti úkol historického významu - totiž
vypracování nové ústavní listiny
Československé republiky.
Jak známo, odpadla potřeba ústavního
uspořádání postavení Podkarpatské
Rusi, naproti tomu musíme na zcela nové základy
postaviti vzájemný poměr obou našich
slovanských národů. Otázka menšinová
a jazyková jeví se dnes ve zcela jiném světle
než při tvoření ústavy z roku
1920. Již při tvoření Prozatímního
Národního shromáždění
upustili jsme od některých zásad ústavní
listiny; přiklonili jsme se k systému jednokomorovému
a snížili jsme věkové předpoklady
aktivního a pasivního volebního práva.
Liberalistická konstrukce ústavní ochrany
občanských práv a svobod, převzatá
do naší ústavy z duchovního dědictví
velké revoluce francouzské, dojde svého doplnění
a korektivu z ideové náplně, již lidstvu
přinesla velká revoluce ruská, a hlavně
pak ze změn, jež přinesla naše národní
revoluce.
To jsou jen některé letmé náznaky
práce, kterou čeká ústavodárné
Národní shromáždění.
V denním tisku v zemích českých i
na Slovensku bylo již dosti pozornosti věnováno
otázce uspořádání poměru
mezi Čechy a Slováky. V posledních dnech
bylo pak z kompetentních míst politických
vydáno prohlášení vám všem
jistě známé, v němž trvá
se na zásadách vládního programu košického.
Nemám co bych k tomu s tohoto místa dodal. Definitivní
vyřešení této otázky bude provedeno
ústavodárným Národním shromážděním
při jeho pracích na ústavě republiky
Československé; jakékoli kombinace v tom
směru by byly dnes předčasné. Přechodné
potíže administrativního rázu budou
vyřešeny v duchu košického programu vzájemnou
dohodou, neboť oběma stranám jde stejně
o to, aby náš stát byl silnou oporou obou národů
v něm žijících. (Potlesk.)
Vyčištění a rekonstrukce našeho
právního řádu, rozvráceného
okupací a násilným režimem, bude vyžadovati
ještě značné práce. Ústavní
dekret o obnovení právního pořádku,
který byl Prozatímním Národním
shromážděním již schválen
a zčásti pozměněn, bude nutno nyní
provésti v plné šíři. Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
přísluší nyní, aby podle čl.
4 tohoto dekretu provedlo zrušení další
použivatelnosti řady právních předpisů
z doby nesvobody, zejména pak zrušení použivatelnosti
předpisů vydaných za okupace v pohraničí,
a rozšíření použivatelnosti zbývajících
předpisů, vydaných v době nesvobody
ve vnitrozemí, i na pohraničí. Příslušná
osnova zákona je již připravena a bude předložena
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
v nejbližší době.
Zákonem bude též potřebí podchytit
- alespoň provisorně - rozdělení působností
mezi jednotlivá ministerstva. Dnešní stav sice
nepůsobí již značnějších
administrativních potíží, takže
nedochází ke kompetenčním konfliktům,
avšak k úpravě té došlo mnohde
jen faktickým vývojem, který potřebuje
zákonného pokladu. Při tom bude lze provésti
některé žádoucí revise.
Aby bylo dokumentováno, že v ministerstvu vnitra nezapomíná
se na řešení žádného problému,
který nám doba přinesla, chtěl bych
ještě v této souvislosti upozornit, že
se pracuje i na novém uspořádání
velkého a středního státního
znaku.
S ústavními poměry souvisí do jistě
míry také otázka státních hranic.
Naše spravedlivé požadavky na úpravu hranic
náležejí do oblasti politiky zahraniční.
Ministerstvu vnitra náleží jen technické
vytyčení těchto hranic. Práce toho
druhu se provádějí právě na
hranicích slovensko-ukrajinských.
V čl. 1 protokolu ke smlouvě mezi Československou
republikou a Svazem sovětských socialistických
republik o Zakarpatské Ukrajině ze dne 29. června
1945 bylo stanoveno, že vytyčení hranic mezi
Československem a Zakarpatskou Ukrajinou bude provedeno
na místě delimitační komisí,
do které každá ze smluvních stran vyšle
po třech zástupcích, kteří
budou míti právo přibírati k jednání
potřebný počet znalců.
Smíšená delimitační komise zahájila
jednání koncem měsíce října.
Předsedové obou delegací se vzájemně
střídají v předsednictví schůzí.
Ve schůzích dosaženo bylo dohody jak o postupu
prací, tak i o způsobu jich provádění.
Základ tvoří hraniční čára
vyznačená v mapě, připojené
ke smlouvě se Sovětským svazem.
Práce v terénu v jižním úseku
hranic byly zahájeny počátkem prosince minulého
roku a byly přikázány dvěma smíšeným
subkomisím.
Pokud jde o úsek severní, bylo vyznačení
a zaměření hranic rovněž přikázáno
dvěma smíšeným subkomisím. V
severním úseku je nutno po celé téměř
délce hranic vykáceti pruh lesa 10 m široký.
Poměry povětrnostní byly zde dosud celkem
příznivé, takže práce postupuje
velmi rychlým tempem.
Mezitím se připravuje řešení
různých otázek, které souvisí
s novou úpravou státních hranic. Jsou to
zejména: pohraniční styk, otázky rázu
hospodářského, otázky vodní,
silniční, železniční a j.
Řešení majetko-právních otázek
bylo svěřeno zvláštní likvidační
komisi, která zahájí svoji práci,
jakmile budou skončeny práce opční.
O nich se zmíním dále.
Historicky nejvýznamnějším krokem, který
byl až dosud proveden, bylo vyřešení otázky
státního občanství Němců
a Maďarů a přetvoření Československé
republiky na národní stát Čechů
a Slováků. Ústavní dekret presidenta
republiky z 2. srpna 1945, č. 33 Sb., který byl
vypracován v ministerstvu vnitra, je právním
podložením odsunu Němců z území
republiky. Jeho nekompromisní provádění
je proto v zájmu státu i národů českého
a slovenského. Dekret připouští ovšem
některé výjimky. Tak nejprve Němci
a Maďaři, kteří zachovali věrnost
republice a neprovinili se proti národu českému
nebo slovenskému a buď se činně zúčastnili
boje za osvobození Československé republiky
nebo trpěli pod nacistickým nebo fašistickým
terorem, mají zachováno československé
státní občanství, požádají-li
o to do 10. února 1946 a vydá-li jim ministerstvo
vnitra kladné rozhodnutí. Takových odůvodněných
žádostí bude asi 30.000, počet všech
žadatelů bude při snaze dosíci co nejvíce
výhod ovšem několikrát vyšší.
Žádosti probíhají již u okresních
a zemských národních výborů,
v ministerstvu vnitra jich byl projednán s konečnou
platností dosud jen nepatrný počet.
Dekret se nevztahuje na osoby původem německé
nebo maďarské národnosti, které se v
době zvýšeného ohrožení
republiky hlásily jako Češi nebo Slováci;
těmto osobám lze vydati osvědčení
o státním občanství československém.
Pro mimořádnost tohoto ustanovení je ministerstvu
vnitra vyhrazen projev souhlasu s vydáním osvědčení:
případů bude asi 2.000. Češi
a Slováci, jakož i příslušníci
jiných slovanských národností, kteří
se v době zvýšeného ohrožení
republiky přihlásili za Němce nebo Maďary
nebo o německou nebo maďarskou státní
příslušnost žádali, avšak
byli k tomu donuceni nátlakem nebo jinými okolnostmi
hodnými ohledu, zůstanou československými
státními občany, vydá-li jim okresní
národní výbor osvědčení
o národní spolehlivosti a schválí-li
toto osvědčení ministerstvo. Se zřetelem
na to, jakým způsobem se z Čechů a
Slováků uměle vyráběli Němci
a Maďaři, je počet takových osob velmi
značný; podle mírného odhadu půjde
tu nejméně o 300.000 případů.
Zvláštní skupinu mezi těmito osobami
tvoří t. zv. Volkslistaři, to jest obyvatelé
na Těšínsku, kteří byli donuceni
větším nebo menším nátlakem
dáti se zapsat do seznamů německých
příslušníků, t. zv. Volkslist.
Těchto osob je na Těšínsku, to jest
v okresu těšínském, fryštátském
a frýdeckém asi 110.000. Aby se vydání
resp. schválení osvědčení o
národní spolehlivosti co nejvíce urychlilo,
byla na Těšínsko vyslána zvláštní
komise ministerstva vnitra, která tam již projednala
14.000 případů.
Zvláštní pozornost věnována je
národnostně smíšeným manželstvím.
Dekret ustanovuje totiž v §u 4, že státní
občanství provdaných žen a nezletilých
dětí se pro účely dekretu posuzuje
samostatně, takže českým a slovenským
ženám, resp. takovým dětem zůstává
zásadně zachováno československé
státní občanství. To je velikou výhodou,
přiznanou českým a slovenským ženám
a dětem již samým zákonem. Německé
a maďarské ženy a děti československých
státních občanů nemají této
výhody a musejí žádat o vrácení
československého státního občanství
do 10. února t. r.
Tyto žádosti jest podle uvedeného dekretu posuzovati
blahovolně. Počet takových žádostí
bude činiti asi 15.000. Uvažuje se i o opatření,
jímž by bylo v mezích §u 3 uvedeného
dekretu umožněno, aby i němečtí
a maďarští manželé, resp. děti
Češek a Slovenek mohli v určité lhůtě
podati žádost o vrácení čs. státního
občanství. Je ovšem pochopitelné, že
v případech vrácení československého
státního občanství osobám německé
nebo maďarské národnosti nutno postupovati
velmi obezřele, nemáme-li ovoce dekretu č.
33 uvésti zase vniveč, a že o nějaké
blahovůli u osob, jež sympatisovaly s fašistickým
režimem, nemůže být ani řeči.
(Potlesk.)
Odchodem Němců a Maďarů z území
Československé republiky uvolní se místo
pro návrat českých a slovenských krajanů
ze zahraničí. Jde tu o velmi početné
skupiny krajanů z Rakouska, zvláště
z Vídně, z Německa, z Volyně, Slováků
z Maďarska, našich dělníků z Francie,
Belgie a vojínů - vcelku o několik desítek
tisíc osob. Bude třeba vyřešit otázku
nabytí československého státního
občanství těmito reemigranty urychleně
a velkoryse; zákonná úprava pro to je připravena
a bude předložena ještě Prozatímnímu
Národnímu shromáždění.
Aby se takoví reemigranti, kteří se u nás
již ve značném počtu usazují,
mohli aspoň provisorně zde zaříditi,
přijímá ministerstvo vnitra již nyní
jejich přihlášky o československé
státní občanství a vydává
o tom potvrzení v tom smyslu, že na takové
osoby se prozatím má hleděti, jako by již
československými státními občany
byly. Přihlášek tohoto druhu bylo podáno
dosud asi 8.000.
I všeobecné právní předpisy o
nabývání a pozbývání
československého občanství vyžadují
nové zákonné úpravy. Bude potřeba
vydati jednotné, nové době přizpůsobené
předpisy, které by nahradily dosavadní nedokonalé
a neunifikované předpisy, z nichž zvláště
předpisy platné v zemích českých
pocházejí již z počátku 19. století.
Touto úpravou bude se ovšem zabývat asi již
nové Národní shromáždění.
S úpravou státního občanství
souvisí též otázka opce Čechů
a Slováků ze Zakarpatské Ukrajiny, po případě
příslušníků československých
zahraničních vojenských jednotek národnosti
ruské a ukrajinské, která je řešena
v protokolu ke smlouvě mezi ČSR a SSSR. Lhůta
opční končila dnem 1. ledna 1946 a prodloužena
byla dohodou s SSSR do 1. března 1946. U ministerstva vnitra
bylo v původní lhůtě podáno
asi 18.000 opčních prohlášení,
dodatečně došlo a po prvním lednu 1946
bylo podáno asi 2.000 opcí; tato opční
prohlášení jsou nyní přezkoumávána
a v 1230 případech bylo již vydáno osvědčení
o účinně vykonané opci. Velký
počet těchto opcí bude třeba odmítnouti,
ježto byly podány osobami, jimž právo
opční nepřísluší. Jsme
totiž v tomto směru vázáni smlouvou
a protokolem k ní, takže jednostranné řešení
není možné. Na Slovensku bylo pověřenectvo
pro věci vnitřní zmocněno ministerstvem
vnitra k přijímání opčních
prohlášení a dávání souhlasu
s opcí osobám, které bydlí na Slovensku.
V ukrajinských novinách na Zakarpatské Ukrajině
byla právě znovu uveřejněna výzva
k osobám, které chtějí optovat do
Československé republiky.
V souvislosti s problémy státního občanství
zmíním se také o otázce průkazu
národnosti na podkladě materiálu o sčítání
lidu v r. 1930. Počet žádostí podaných
v ministerstvu vnitra o toto osvědčení překročil
v minulém roce značně číslici
80.000. Veřejnost i některé veřejné
orgány považují toto osvědčení
namnoze za jediný a výhradní průkaz
pro posuzování otázky příslušnosti
k určité národnosti a činí
na předložení tohoto osvědčení
závislým některé úřední
úkony. Osvědčení o národnosti
podle materiálu o sčítání lidu
z r. 1930 není však jediným a výhradním
objektivním znakem, kterým je národnost určována,
a již vzhledem k delšímu časovému
odstupu a zatěžkávací zkoušce národního
uvědomění za okupace nemůže býti
jediným a výhradním podkladem pro posuzování
národní příslušnosti. Při
masovém vyžadování těchto osvědčení
nemůže ministerstvo vnitra všem žádostem
urychleně vyhovět, ač při vydávání
těchto osvědčení je zaměstnáno
přes 50 úředních orgánů.
Je proto žádoucno příliv těchto
žádostí omeziti.
Jedním z prvních a nejtěžších
úkolů obnovené československé
administrativy bylo napraviti na osvobozeném území
republiky škody, které okupanti a fašisté
napáchali ve veřejně správě.
Pokus o rozbití státní jednoty Československé
republiky a okupace měly za následek rozvrat vnitřní
správy. Německé, polská a maďarská
okupace v roce 1938 roztrhala zemské správní
celky a přičlenila jejich okrajová území
ke státům sousedním, při čemž
byla okupační čarou přeťata řada
našich politických okresů. Brzy na to došlo
pak k obsazení zbytku českých zemí
Němci a k odtržení Slovenska. Němci
zavedli v pohraničí svou vlastní organisaci
a i ve vnitřní oblasti rozestřeli síť
svých úřadů, podřídili
ústřední i nižší úřady
svým orgánům, zredukovali a přebudovali
politické okresy, odštěpili některá
odvětví vnitřní správy od okresních
úřadů a pohnuli i historickou zemkou hranicí
mezi Čechami a Moravou. Také na Slovensku provedl
Tisův režim pronikavé změny v organisaci
vnitřní správy.
Je jasné, že po tomto působení okupantů
a fašistů nalezli jsme administrativu hluboce rozvrácenou
a v pohraničí úplně v troskách.
K tomu přistoupil ten závažný moment,
že český administrativní aparát
byl zčásti okupanty vyhlazen nebo rozmetán,
zčásti v očích veřejnosti zdiskreditován;
to platí též o úřednictvu dosazeném
fašistickým režimem na Slovensku.
Zavření vysokých škol českých
zastavilo vůbec doplňování konceptního
úřednictva dorostem.
Za této situace má zavedení instituce národních
výborů v naší vnitřní
správě nejen politický, ale i administrativní
význam. Dovolte, abych s tohoto místa konstatoval,
že bychom bez národních výborů
a bez jejich iniciativní práce nebyli vůbec
zvládli chaos ve veřejné správě
a nesmírné úkoly, před které
byla veřejná správa po odstranění
okupace postavena. (Potlesk.) Tato skutečnost zvlášť
vynikne, porovnáme-li vývoj u nás s vývojem
v jiných zemích, blízkých a vzdálených.
Národní výbory musily převzít
a organisovat správu v obcích, okresech a zemích,
přes které se přehnala válečná
vichřice, místy zahájiti práci, i
když často neměly budov, lidí, ani komunikací,
zkrátka ani nejprimitivnějších podmínek
řádného úřadování.
Uvědomme si dále, že za této situace
byla uvedena do chodu výroba, zabrána a rozdělena
půda nepřátel státu a národa,
zneškodněni zrádci a nepřátelé,
provedeno znárodnění průmyslu, uskutečněn
celkem hladký přechod k organisovanému zásobování
obyvatelstva a splněny i ostatní životně
důležité úkoly, spojené s budováním
nového života v osvobozené republice. Může-li
se říci, že vláda splnila z valné
části úkoly, které si vytkla ve svém
košickém programu, tak se to může říci
jen proto, že našla tak účinnou podporu
v lidu a v jeho zástupcích v národních
výborech. (Potlesk.)
Po legislativní stránce jest instituce národních
výborů zakotvena v dekretu presidenta republiky
ze 4. prosince 1944, jakož i ve vládním nařízení
z 5. května 1945, pokud jde o zemi Českou a Moravskoslezskou,
a v nařízení předsednictva Slovenské
národní rady ze 7. dubna 1945, pokud jde o Slovensko.
V instituci národních výborů uplatňuje
se pronikavě zásada účasti občanstva
při výkonu veřejné správy.
Soustava národních výborů znamená
však také provedení nejširší
decentralisace správy, přenášejíc
výkon veřejné správy ve značné
míře na nižší správní
jednotky.
Byly položeny základy nové lidové veřejné
správy, je však třeba na nich dále budovati.
Jsme teprve na počátku jejího vývoje,
jehož úkolem jest instituci národních
výborů legislativně upevnit a organisačně
vybudovat. Bude také potřebí uvážit,
jaké důsledky je třeba vyvoditi z toho, že
není již starého rozporu mezi samosprávou
a státní správou a že mizí t.
zv. dvojí kolej administrativní.
S otázkou zlidovění veřejné
správy souvisí také problém poměru
mezi zástupci lidu a úřednictvem, který
je třeba po provedené očistě vyřešit
ve smyslu positivní spolupráce obou těchto
složek (Potlesk.) K úředníkům
lidové demokracie, kteří se spontánně
zapojují do budovatelského úsilí osvobozené
republiky, mizí nedůvěra, která se
leckdy dosud projevuje jako jedno z neblahých dědictví
dřívějšího režimu. Jest
třeba uvážit, že v dnešních
složitých poměrech se žádná
veřejná správa neobejde bez odborníků
právních, hospodářských, technických
a jiných. (Potlesk.)
Změna, způsobená zlidověním
veřejné správy, projeví se také
nutně v novém poměru ústředních
úřadů k orgánům lidové
správy. Úprava tohoto poměru si vyžaduje
nových method i nových forem. Ústřední
úřady si musí ujasnit, že jejich pokyny
nejsou již řízeny na aparát byrokratický,
který je přijímal a plnil bez kritiky. Národní
výbory všech stupňů se pak musí
povznést nad hledisko místních zájmů
a mít na zřeteli zájmy vyšších
celků a konečně celého státu.
V ústředních úřadech, spravovaných
také zástupci lidu a pod kontrolou Národního
shromáždění, nelze spatřovat
protiklad lidové správy. (Potlesk.)