Bylo třeba učiniti opatření, aby byl
co nejdříve získán potřebný
počet sil, jichž veřejná správa
nutně potřebovala, zvláště když
se jejich stav ještě zmenšil propuštěním
všech Němců, Maďarů a zrádců
a návratem zaměstnanců vojenské správy
a zahraniční správy na původní
místa.
Zapojení zaměstnanců propuštěných
a pensionovaných z politických důvodů
do aktivní služby bylo upraveno dekretem presidenta
republiky o odčinění křivd československým
veřejným zaměstnancům.
Avšak i o řádné zapojení ostatních
schopných, předčasně pensionovaných
nebo propuštěných zaměstnanců
do činné služby bylo postaráno dekrety
presidenta republiky o reaktivaci veřejných zaměstnanců
a o reaktivaci a zpětném ustanovení provdaných
žen ve veřejné službě.
Všechna tato opatření ani zdaleka nestačila.
Naprostá nutnost získati potřebný
počet zaměstnanců si vynutila revoluční
postup v otázce přijímání nových
sil. Tak na př. okresní a místní národní
výbory a okresní a místní správní
komise, zejména v pohraničí, přijaly
do svých služeb řadu nových zaměstnanců.
Druhým hlavním úkolem v oboru veřejnozaměstnaneckého
práva bylo provedení očisty veřejné
správy. Šlo zde v intencích, sledovaných
již v programu košické vlády, o vyloučení
všech zrádných živlů, avšak
také o potrestání citelnými tresty
i těch veřejných zaměstnanců,
kteří porušili své povinnosti k Československé
republice a k národu, u nichž však provinění
nedosáhlo takového stupně, aby byli vyloučeni
z veřejné služby. Za tím účelem
byl vydán dekret presidenta republiky o očistných
komisích pro přezkoumání činnosti
veřejných zaměstnanců. Demokratická
kontrola nad prováděním očisty, již
měl na mysli program košické vlády,
byla zaručena přičleněním očistných
komisí k orgánům representujícím
vůli lidu, t. j. k národním výborům.
Komise byly již ustaveny a řízení bude
prováděno s největším urychlením.
Další úpravy z oboru služebního
práva veřejných zaměstnanců
jsou neseny snahou jednak odčiniti veškeré
křivdy, které byly napáchány v tomto
směru okupanty, jednak odstraniti z tohoto práva
předpisy nadiktované Němci, které
jsou v rozporu s duchem dnešní doby.
Zmíněný již dekret presidenta republiky
o odčinění křivd československým
veřejným zaměstnancům má poskytnout
odškodnění všem veřejným
zaměstnancům, kteří v době
nesvovody byli poškozeni na svých právech a
nárocích. Projednávání přihlášek
podle tohoto dekretu je v plném proudu. Obrázek
o početnosti těchto přihlášek
lze si učiniti z té okolnosti, že jen ze zaměstnanců
ministerstva, resp. jich pozůstalých se uchází
do dnešního dne o odčinění křivd
66 osob. U zemského národního výboru
v Praze bylo podáno takovýchto přihlášek
794 a u zemského národního výboru
v Brně 179. Při tom lhůta k podání
přihlášek končí teprve 30. června
1946, takže lze počítati ještě
s dalším počtem přihlášek.
Přes to, že věcný dosah dekretu je co
nejširší, nemohl pamatovati na všechny újmy,
které postihly z politických důvodů
veřejné zaměstnance. Proto bylo vydáno
vládní usnesení ze 17. srpna 1945, jež
skýtá možnost pro odčinění
některých jiných škod, jež nelze
odčiniti podle dekretu.
Přes široký rámec, který skýtají
obě uvedené normy, byly vzneseny z řad veřejných
zaměstnanců požadavky na odčinění
dalších křivd, které utrpěli
následkem poměrů nastavších po
29. září 1938. Jde o vdané zaměstnankyně,
které byly jako vdané propuštěny z veřejných
služeb, a o ty, kteří byli předčasně
přeloženi do výslužby pro všeobecné
snížení věkové hranice. Na tyto
újmy ovšem ani uvedený dekret ani citované
vládní usnesení nepamatují, ježto
nejde o individuální křivdy politického
rázu, nýbrž o škody obecného rázu,
vyvolané restrikčními důvody.
Uznávám však, že újmy, které
takto postihly značnou část veřejných
zaměstnanců, jsou velmi těžké.
Proto také ministerstvo vnitra hledá řešení,
jímž by dopomohlo takto postiženým, a
lze doufat, že se najde vhodná cesta k dobrému
vyřešení.
Dekret o odčinění křivd nepostihuje
ovšem křivdy, které utrpěli veřejní
zaměstnanci v otázce jmenování, ačkoliv
právě v tomto směru bylo napácháno
nejvíce křivd.
Nápravu v tomto směru zjednal dekret presidenta
republiky, jímž byla zrušena jmenování
veřejných zaměstnanců z doby nesvobody
a zároveň byl zjednán podklad pro zpětné
jmenování veřejných zaměstnanců
za dobu od 28. října 1938 až do konce roku
1944. Podle vládního usnesení ze 7. srpna
1945, jež bylo vydáno k provedení uvedeného
dekretu, bude umožněno zpětné jmenování
70% celkového počtu zaměstnanců podle
stavu ze 7. srpna 1945. Pokud by pak nebylo možné
ani tímto způsobem vyrovnati vyskytnuvší
se nesrovnalosti, bylo na podkladě doporučení
personálního komitétu ministrů z 23.
října 1945 jednotlivým resortům uloženo,
aby k odstranění těchto nesrovnalostí
navrhly zpětné jmenování i pro rok
1945 a případně i pro rok 1946.
Podle těchto úprav lze samozřejmě
jmenovati jen zaměstnance, jichž národní
a státní spolehlivost byla nade vší
pochybnost zjištěna. Při tom je pamatováno,
na přednostní jmenování zaměstnanců
persekvovaných za doby okupace.
Jsem si však vědom toho, že ještě
ani zdaleka nejsou vyřešeny problémy, jež
se nahromadily v oboru veřejno-zaměstnaneckého
práva. Myslím, že bude nyní nutno obírati
se především zásadní otázkou
postavení státních a ostatních veřejných
zaměstnanců v novém uspořádání
vnitřní správy tak, aby byly vytvořeny
harmonickým způsobem předpoklady pro co nejdokonalejší
fungování veřejné správy, na
niž čekají v obnoveném státě
veliké úkoly.
Spousty nepřehledných předpisů, které
dnes platí v oboru služebního práva
veřejných zaměstnanců, jsou především
překážkou harmonického začlenění
veřejných zaměstnanců do státního
organismu. Vždyť chceme-li od všech těchto
zaměstnanců bezvýhradné a vzorné
plnění povinností k celku, jemuž mají
sloužiti, musíme především jasným
a jakékoliv pochyby vylučujícím způsobem
vymeziti tyto povinnosti. Tyto musí být stanoveny
naprosto jednotně pro všechny tak, jako je jednotný
cíl, který všichni sledujeme. Stejně
tak chceme jasnými slovy zabezpečiti všem veřejným
zaměstnancům, konajícím vzorně
své povinnosti, dokonalou ochranu jejich práv a
nároků vyplývajících jim z
jejich postavení ve veřejné službě.
Proto hodláme připraviti nový zákon,
upravující služební poměry všech
veřejných zaměstnanců na zcela nových
základech, tak, aby byl v souladu se zásadami naší
lidové demokratické republiky.
Pro nejbližší dobu čeká Národní
shromáždění v oboru práva veřejno-zaměstnaneckého
především projednání dvou naléhavých
osnov:
Prvou je osnova zákona o vyloučení Němců
a Maďarů z činné služby. Podle
ní jsou Němci a Maďaři dnem 5. května
1945 propuštěni z veřejných služeb.
Na přechodnou dobu mohou býti ve veřejných
službách a také jsou se souhlasem vlády
zeměstnáni Němci a Maďaři ve
smluvním poměru na hodinovou mzdu. Tak je tomu zejména
v dopravě a také snad ještě někde
na poštách.
Druhou osnovou je osnova zákona o úpravě
některých personálních poměrů
ve veřejné správě. Touto osnovou se
odstraňuje úprava z doby okupace, kterou měly
býti umožněny zásahy proti nepohodlným
státním zaměstnancům a tím
kádr republice věrného českého
úřednictva rovrácen.
Pro samosprávné zaměstnance byly též
obdobně jako ve správě státní
uvedeny v chod akce k odčinění křivd
napáchaných v době okupace. Bližší
data o rozsahu těchto akcí nejsou dosud známa.
V těchto dnech probíhá v samosprávě
též rozsáhlá akce renominační,
kterou mají býti odstraněny nesrovnalosti
vzniklé v osobních stavech těchto zaměstnanců
za okupace. Tato akce si vyžádá do značné
míry součinnosti zemských národních
výborů, jež byly v zájmu zajištění
jednotného postupu obcí a okresů pověřeny
schvalováním jmenovacích dekretů.
V závěru zmínil bych se ještě
jen letmo o některých otázkách speciálních.
V době nesvobody byl spolkový život vystaven
zvýšené persekuci okupantů. Nesčetné
spolky, vybudované na myšlence národní
a demokraticko-republikánské, spolky propagující
ideje slovanského a kulturního i hospodářského
sblížení se Sovětským svazem
a demokratickým západem, celostátní
spolky tělovýchovné, spolky legionářské,
zednářské i židovské a jiné
byly okupanty likvidovány, jejich majetek konfiskován
a čelní funkcionáři spolkoví
namnoze popraveni a umučeni v koncentračních
táborech.
Za těchto okolností je samozřejmé,
že vláda a úřady osvobozeného
státu považovaly za jeden ze svých nejpřednějších
úkolů, uvésti život spolkový
na základ demokratický a ústavně zaručenou
svobodu spolčovací co nejdříve v plném
rozsahu obnoviti. Ministerstvo vnitra vzalo proto hned v prvních
dnech porevolučních na vědomí oznámení
mnoha spolků, mezi nimi spolků celostátního
významu, o znovuzahájení spolkové
činnosti. Zákonného podkladu dostalo se těmto
opatřením dekretem presidenta republiky o některých
opatřeních v oboru spolkovém.
K provedení tohoto dekretu vydalo ministerstvo vnitra podřízeným
úřadům podrobné prováděcí
pokyny. Na podkladě dekretu obnovila již velká
část spolků činnost. Bylo by ovšem
žádoucno, aby spolkový život u nás
nepřebujel zase v té míře, jako před
okupací. Naším heslem by mělo býti:
méně spolků, ale více spolkové
práce!
Z významných opatření z oboru práva
spolkového dlužno dále uvésti výměr
ministerstva vnitra, jímž bylo vzato na vědomí
utvoření Ústřední rady odborů
jakožto representanta a právního nástupce
dosavadních odborových organisací. O definitívní
právní formě ÚRO bude rozhodnuto na
podkladě usnesení, k nimž dojde na všeodborovém
sjezdu v dubnu tohoto roku.
Ministerstvo vnitra vzalo dále na vědomí
utvoření Svazu české mládeže
jakožto jednotné organisace mládeže a
z význačných spolků povolilo utvoření
"Svazu národní revoluce" a "Svazu
osvobozených politických vězňů"
jako ústředních sdružení příslušníků
domácího a zahraničního odboje a pozůstalých
po nich.
Rovněž na Slovensku, kde život spolkový
byl za býv. tisovského režimu a jednotného
luďácko-totálního vedení plně
přizpůsoben fašistickému režimu
a nacistickým a rasistickým zásadám,
bylo po osvobození Slovenska samozřejmou povinností
zjednat urychleně nápravu a uvést život
spolkový v soulad s novými státoprávními
poměry.
Pro nejbližší budoucnost připravuje ministerstvo
vnitra úpravu spolkových katastrů, při
čemž bude přihlíženo k tomu, aby
byly vedeny jednotně u všech spolkových úřadů
a aby vyhovovaly požadavku zjednodušení a přehlednosti.
V době nesvobody byla též svoboda shromažďovací
podstatnou měrou omezena, resp. potlačena. Okupanti
hned po obsazení území republiky v březnu
1939 vydali zákaz jakéhokoli shromažďování,
který zásadně platil po celou dobu okupace,
z něhož však okupanti povolovali výjimky
s hlediska svých politických zájmů.
Nařízení v tomto směru vydaná
jsou samozřejmě nepouživatelná. Vrátili
jsme se tudíž v tomto důležitém
úseku občanských svobod plně k demokratickým
zásadám našeho předokupačního
právního řádu.
V oboru svátkového práva bude zrušením
použivatelnosti předpisů z doby nesvobody,
jež se provádí v rámci obnovení
právního pořádku, obnoven právní
stav předválečný. Z podnětů
vycházejících z řad široké
veřejnosti bude však nutno upraviti pro budoucnost
také - patrně u příležitosti
příštího výročí
- otázku památných dnů slovenského
a pražského revolučního povstání.
Nelze také pustit se zřetele otázku počtu
svátků; jsou totiž již nyní, zejména
z kruhů hospodářských a výrobních,
uplatňovány námitky proti poměrně
značnému počtu svátků a památných
dnů a z toho resultujícímu snížení
celkového pracovního výkonu, jehož dnes
pro obnovu republiky tolik potřebujeme.
Zpráva, kterou jsem přednesl, se dotýká
pouze zásadních a naléhavých otázek
a nevyčerpává zdaleka úkoly ministerstva
vnitra ani v oboru přípravné legislativní
činnosti ani v úseku správním. Velká
práce čeká na své uskutečnění
i v řadě jiných odvětví. Jde
nejen o to, aby byly právně i ve skutečnosti
co nejrychleji a nejdokonaleji odstraněny následky
války a nepřátelské okupace, leč
i o přebudování našeho právního
řádu a naší vnitřní správy
v duchu programu Národní fronty. Musíme konečně
odstraniti z naší právní oblasti všechny
předpisy, pocházející z doby rakouské
a uherské, jichž je bohužel ještě
značný počet. Bude také třeba
vyřešiti ve zcela novém duchu otázky,
jichž nynější právní úprava
tkví ještě v nazíraní starého
liberalismu a budí v dnešní době dojem
dávně zašlé minulosti. Mám tu
na mysli zejména dosavadní úpravu chudinství
a ostatních s tím souvisících otázek,
která je přímo výsměchem dnešnímu
nazírání na úkoly spořádané
lidské společnosti. Budeme také pečovat
o to, aby i organisace a celkový charakter naší
vnitřní správy, jakož i provádění
všech jejích tak rozsáhlých a závažných
úkolů bylo naplněno duchem nové doby
a přinášelo prospěch státu a
jeho obyvatelstvu.
Závěrem chtěl bych všem přítomným
poděkovati za laskavou pozornost, kterou věnovali
mé zprávě. Rozumí se, že uvítám
všechny cenné podněty, jichž se mi z parlamentních
kruhů dostane, pro usměrnění a zdokonalení
činnosti ministerstva vnitra.
Byl bych rád, kdybych mohl konstatovati, že moje snahy
jako ústavně odpovědného šéfa
resortu vnitřní správy a tužby lidu
vámi zastupovaného se nesou týmž směrem.
Nám oběma jistě tane na mysli týž
cíl: blaho republiky a blaho jejího lidu. (Hlučný
potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Posl. Bašťovanský, Červenka, dr
Hodža, dr Krajina, Slánský, Vilím a
druzi podali návrh, aby podle §u 65 jedn. řádu
byla o prohlášení pana ministra vnitra V. Noska
zahájena rozprava, a to v příští
schůzi.
Dám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Bašťovanského,
Červenky, dr Hodži, dr Krajiny, Slánského,
Vilíma a druhů, aby podle §u 65 jedn. řádu
byla o prohlášení pana ministra vnitra V. Noska
zahájena rozprava, a to v příští
schůzi, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh je přijat.
mezi schůzí:
Vládní návrh zákona o koncertní
ústředně (tisk 135),
vládní návrh zákona o artistické
ústředně (tisk 136).
výborům kulturnímu a ústavně-právnímu
přikázány vládní návrhy
tisky 135 a 136.
Místopředseda Tymeš oznámil,
že se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala v úterý dne 12. února
1946 o 15. hodině.
1. Rozprava o prohlášení ministra vnitra Václava
Noska, učiněném ve 27. schůzi
dne 31. ledna 1946.
2. Zpráva výboru sociálně-politického
o vládním návrhu zákona (tisk 106),
kterým se zavádějí pracovní
průkazy. (tisk 128).
3. Zpráva výborov zahraničného, zemedelského
a rozpočtového o vládnom návrhu (tlač
96), ktorým sa predkladajú Dočasnému
Národnému shromaždeniu ku schváleniu
Stanovy Potravinovej a zemedelskej organizácie Spojených
národov, schválené vládou dňa
25. septembra 1945 a podpísané na základe
plnej moci pána prezidenta čs. delegátom
v Quebecu dňa 6. X. 1945 (tlač 134).