Předseda Josef David.
Místopředsedové Petr, Gottier, Tymeš,
Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé Smejkal, Klokoč.
Člen vlády ministr V. Nosek.
208 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Rozprava o prohlášení ministra vnitra V.
Noska, učiněném ve 27. schůzi dne
31. ledna 1946.
2. Zpráva výboru soc.-politického o vládním
návrhu zákona (tisk 106), kterým se zavádějí
pracovní průkazy (tisk 128).
3. Zpráva výborov zahraničného, zemedelského
a rozpočtového o vládnom návrhu (tlač
96), ktorým sa predkladajú Dočasnému
Národnému shromaždeniu ku schváleniu
Stanovy Potravinovej a zemedelskej organizácie Spojených
národov, schválené vládou dňa
25. septembra 1945 a podpísané na základe
plnej moci pána prezidenta čs. delegátom
v Quebecu dňa 6. X. 1945.
Předseda Josef David zahájil schůzi
v 15 hod. 19 min.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní schůzi posl. Jeleňovi,
na dnešní a zítřejší schůzi
posl. Mrázovi, na tento týden posl. Klátilovi,
Šenšelovi, Fraštackému, Mjartanovi,
dodatečně na týden od 28. ledna do 2. února
t. r. dr Bunžovi.
Posl. Sosnarovi-Honzákovi, jenž předložil
lékařské vysvědčení,
prodloužilo PNS na návrh předsedův hlasováním
zdravotní dovolenou o 1 měsíc.
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 1. února 1946 (č. j. 3855/1146/46), že
vláda odvolává návrh zákona
o drahotním přídavku poživatelů
státních odpočivných (zaopatřovacích)
platů a o úpravě některých
jejich právních poměrů, předložený
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
přípisem ze dne 22. prosince 1945, č. j.
20.214/V/4145/45.
Klub poslanců čs. soc. demokracie vyslal do výboru
osidlovacího posl. Ant. Gottvalda za posl.
dr Bernarda, do výboru ústavně-právního
posl. dr Hlaváčka za posl. dr Hájka,
do výboru iniciativního posl. Vaverku
za posl. dr Hájka, do výboru kulturního
posl. Bělíkovou za posl. dr Bělehrádka,
do výboru zahraničního posl. dr Pešku
za posl. Evž. Erbana, do výboru živnostenského
posl. Sedláka za posl. Macháta, do výboru
průmyslu posl. Kubáta za posl. Evž.
Erbana, posl. Pravoslava Noska za posl. dr Vojt. Erbana,
do výboru vnitřní bezpečnosti
posl. dr Veverku za posl. Evž. Erbana.
posl. Svobody min. národní obrany, vnitra, průmyslu
a vnitřního obchodu ve věci zamýšleného
zřízení vojenského výcvikového
střediska v oblasti Vysokých Jeseníků
ve Slezsku (D 8),
posl. Adama vládě republiky Československé
ve věci universitní nemocnice a universitního
města i osnov zákonů o správě
studentského majetku a státních studijních
stipendií (D 9).
výboru soc.-politického o vládním
návrhu zákona (tisk 117), o odčinění
některých křivd způsobených
českému pracujícímu dorostu (tisk
137),
výboru imunitního o žiadosti Národného
súdu v Bratislave zo dňa 10. decembra 1945 o súhlas
k trestnému stíhaniu posl. dr inž. Petra Zaťku
(tlač 139),
výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 125)
o některých opatřeních ve vedení
seznamů soudních znalců, vnucených
správců, správců konkursní
podstaty a vyrovnacích správců (tisk 150),
výboru branného k vládnímu
návrhu zákona (tisk 109), jímž se vymezuje
pojem "československého partyzána"
(tisk 155),
výborů branného a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 118),
kterým se mění a doplňuje zákon
ze dne 31. května 1932, č. 83 Sb., o úpravě
náležitostí vojenských osob z počtu
mužstva v činné službě a některých
jiných osob jim co do náležitostí na
roveň postavených, jakož i o zaopatření
déle sloužících, a kterým se
stanoví zvláštní přídavek
déle sloužícím (tisk 156),
výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 101) o dani z obratu (tisk 157).
Vládní návrhy:
Vládní návrh zákona o zrušení
a o změně soudních rozhodnutí v občanských
věcech právních z doby nesvobody (tisk 146),
vládní návrh zákona o drahotním
přídavku poživatelů státních
odpočivných (zaopatřovacích) platů
a o úpravě některých jejich právních
poměrů (tisk 147),
vládní návrh zákona o hospodaření
minerálními oleji a pohonnými látkami
(tisk 149),
vládní návrh zákona o beztrestnosti
jednání souvisících s bojem o znovunabytí
svobody Čechů a Slováků (tisk 158),
vládní návrh ústavního zákona,
kterým se provádí, pokud se týče
mění čl. 5 ústavního dekretu
presidenta republiky o obnovení právního
pořádku (tisk 159),
vládní návrh zákona o nové
úpravě stálých seznamů voličských
(tisk 160).
Těsnopisecké zprávy o 21. až
23. schůzi Prozatímního Národního
shromáždění.
Interpelace:
posl. Adama min. vnitra (tisk 140),
posl. Adama min. dopravy a školství a osvěty
(tisk 141),
posl. Děda min. národní obrany (tisk 142),
posl. Štambachra min. zemědělství (tisk
143),
posl. dr Kratochvíla min. školství a osvěty
(tisk 144),
posl. Malečka vládě (tisk 145),
posl. Haruse min. financí (tisk 148),
posl. Zmrhala min. vnitřního obchodu (tisk 151),
posl. Tymeše min. školství a osvěty (tisk
153),
posl. Sedláka min. vnitra, min. dopravy a min. národní
obrany (tisk 154).
Odpovědi:
min. zemědělství (tisk 158) na interpelaci
posl. Peňáze,
min. vnútorného obchodu (tlač 152) na interpeláciu
posl. Cíglera.
Zápisy o 22. a 23. schůzi PNS byly ve sněmovní
kanceláři po 48 hodin vyloženy k nahlédnutí,
a poněvadž nebyly proti nim podány písemné
námitky, jsou schváleny podle § 73 jedn. řádu.
výboru ústavně-právnímu
přikázal předseda vládní návrhy
tisky 146, 158, 159 a 160, výborům soc.-politickému
a rozpočtovému vládní návrh
tisk 147, výboru technicko-dopravnímu vládní
návrh tisk 149.
Výboru imunitnímu postoupil předseda
žádost obžalobca okresného ľudového
súdu v Prešove zo dňa 23. januára 1946,
č. Oľud. 129/46/1 za súhlas k trest. stíhaniu
posl. P. Pláňovského pre zločin
kolaborantstva podľa § 3, lit. c) nar. č. 33/45
Sb. n. SNR (č. J-5/1946).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvního odstavce pořadu,
jímž je
1. Rozprava o prohlášení ministra vnitra
V. Noska, učiněném ve 27. schůzi dne
31. ledna 1946.
Přihlášeni jsou tito řečníci
na straně "pro": pp. posl. dr Peška,
dr Řehulka, dr Krajina, Jilemnický,
Štekl, dr Štefánik, Langr, Hora, dr
Veverka, dr Bunža, Maleček, dr Hřebík,
dr Hobza, Caňkář, Weiland, dr
Horáková, Kobylka, dr Burian.
Uděluji slovo prvnímu řečníku,
jímž je p. posl. dr Peška.
Posl. dr Peška: Slavné Národní
shromáždění!
Výklad, který nedávno přednesl v tomto
sboru pan ministr vnitra, mistrně rozvinul řadu
problémů souvisících s vybudováním
a organisací našeho státu. Zajisté každému,
komu záleží na budoucnosti a zabezpečení
našeho státu, je ústředním bodem
všech těchto úvah a plánů problém
demokracie.
Nemusím zdůrazňovat, že i strana, jejímž
jménem zde mluvím, považuje demokracii za jeden
ze základních pilířů svého
programu. Podle klasické definice Abrahama Lincolna je
demokracie vládou lidu, lidem a pro lid. Prosím,
abyste si povšimli, jak je v tomto výměru spjata
zásada státní organisace s principem účelovým
a zároveň je vytčen prostředek k dosažení
tohoto účelu. Státní zřízení,
které by nevyhovovalo jen jednomu z těchto tří
požadavků, by nebylo zřízením
demokratickým. A tak když přistupujeme jakožto
zákonodárci k jakémukoliv z úkolů,
které nám v oboru státní organisace
dává dnešní doba, musíme stále
mít na zřeteli všechny tři aspekty pojmu
demokracie, tím spíše, když přistupujeme
k tak vážnému a odpovědnému úkolu,
jako je stanovení volebního řádu pro
ústavodárné Národní shromáždění.
Bylo by však omylem se domnívat, že již
pouhým stanovením takového - byť sebe
demokratičtějšího - volebního
řádu zabezpečíme demokratický
charakter našeho státu. Je předním znakem
zejména evropského lidu, že se ve svém
tisíciletém vývoji znovu a znovu snaží
formulovat vztah individua ke kolektivu, jednotlivce ke státu.
Snad právě v této tisícileté
snaze spočívá pružina, která
dává impuls k mohutnému vývoji na
všech polích civilisace i kultury, se všemi dobrými
i smutnými stránkami. A my, i když přistupujeme
k některému úkolu zdánlivě
čistě technickému, musíme si být
vědomi celé hloubky a šířky,
již jest nám řešiti.
Trefně uvedl pan ministr ve svém výkladu,
že liberalistická konstrukce ústavní
ochrany občanských práv a svobod, převzatá
do naší ústavy z duchovního dědictví
Velké revoluce francouzské, dojde svého doplnění
a korektivu z ideové náplně, již lidstvu
přinesla revoluce ruská, a hlavně pak ze
změn, jež přinesla naše národní
revoluce. Je však nesmírně těžkým
a odpovědným úkolem rozhodnout, zda v určitém
konkretním případu spíše je se
držeti dosavadní tradice, anebo hledati řešení
jiné. A tu budiž dovoleno, abych vyslovil své
pevné přesvědčení, že
tam, kde dosavadní vývoj vytvořil positivní
hodnoty, je naším úkolem tyto tradiční
hodnoty udržet, a kde toho je třeba, je doplnit a
zdokonalit, nikoli libovolně rušit.