Chci jen stručně ukázat na příkladě
mně jakožto vysokoškolskému učiteli
zvláště blízkém, kam cílím.
Vezměme svobodu vědeckého bádání.
Je nám zaručena § 118 ústavní
listiny. Tuto zásadu svobody vědeckého bádání
musíme i v budoucnosti obhajovat, neboť lze zhuštěně
říci, že bez svobody vědeckého
bádání není vědeckého
bádání vůbec. Je-li pak dána
vysokým školám určitá samospráva
a jejich učitelům jistá neodvislost, je to
právě k provedení této zásady.
Je ovšem samozřejmé, že činnost
vysokoškolských učitelů, jako každá
veřejná činnost, podléhá veřejné
kritice; tato kritika musí ovšem být věcná
a pravdivá. Tím však není řečeno,
že by se heslem svobody vědeckého bádání
měly krýt nedosti promyšlené politické
projevy. Dojde-li však k takovému překročení
mezí, je věcí akademických úřadů,
aby tu zjednaly nápravu. Nápravy nelze dosáhnouti
jakýmikoli demonstracemi ať té či oné
strany, a opatření vysokoškolských úřadů
právě v zájmu neodvislosti vysokých
škol dlužno bezpodmínečně respektovati.
Na druhé straně by nám veškerá
svoboda vědeckého bádání nic
neprospěla, kdyby vědeckým badatelům
nebylo umožněno zřizovati laboratoře,
knihovny a jiné ústavy, aby mohli vědecky
pracovat. Zde právě vidíme, jak socialistický
stát, přijímaje positivní výsledky
myšlení staršího období, teprve
je přivede k plodnému rozkvětu. V podkrovních
komůrkách hladem umírající
umělci, učenci marnící svého
genia podružnou prací, jak jsme to viděli v
éře liberalistického kapitalismu, musí
náležet minulosti.
Pan ministr se obšírně zmínil o přípravách,
které se konají k volbám do ústavodárného
Národního shromáždění.
Tyto přípravy pokročily již tak daleko,
že první ze zákonodárných osnov
sem náležejících je již projednávána
tímto sborem. V nejkratší době bude
i v plenární schůzi možno zaujmouti
stanovisko k nové úpravě voličských
seznamů. Voličské seznamy mají zaručit,
že volby budou připraveny v klidu a dříve,
než se všech vrstev obyvatelstva zmocní známá
volební horečka. Musí proto být zaručeno,
že do nich budou zapsáni všichni českoslovenští
občané slovanské národnosti. Jest
však třeba zabezpečit, aby nikdo nebyl vylučován
z důvodů třeba čistě stranických.
Proto je nutno, aby celé řízení, včetně
řízení reklamačního, bylo prováděno
paritně složenými komisemi, i když bude
vloženo do rukou místních a okresních
národních výborů. Jest ovšem
třeba ze zápisu vyloučit všechny, kdož
se jakkoliv prohřešili proti národu českému
nebo slovenskému. Ale je třeba trvati na tom, že
pouhé obvinění nebo podezření
z takového deliktu nestačí k vyloučení
z volebního práva. Stáli by zde totiž
snad zcela nevinní občané před odnětím
nejsvětějšího občanského
práva a dokonce by takového ustanovení mohlo
být zneužíváno i politicky.
Usnesením koaličních stran bylo rozhodnuto
rozšířit volební právo na všechny,
kdož dovršili 18. rok věku. Je to velmi významný
krok, a možno říci, přímo politický
experiment. Apeluji na všechny ty, kdož tímto
opatřením získávají volební
právo, aby si byli vědomi významu toho, když
je stát povolává k spolurozhodování
o veřejných záležitostech, a aby usilovali
o to, aby se oni i jejich vrstevníci ukázali hodnými
této velké důvěry.
Otázku volebních průkazů je třeba
upravit tak, aby přílišná šíře
a liberálnost úpravy nesváděla k zneužívání
a aby nevznikly přesuny při odevzdávání
hlasů, které by zkreslovaly výsledek voleb.
Doufám, že najdu souhlas všech stran této
sněmovny, vyslovím-li požadavek, aby i nařizovací
právo v této osnově bylo upraveno způsobem
slučitelným s demokratickými zásadami
naší ústavy a aby to, co podle platných
předpisů má být upraveno nařízením
nebo dokonce zákonem, se nepřesunulo do pouhých
směrnic a instrukcí.
To jest jen několik zásadních poznámek
k této osnově, která bude vbrzku podrobena
do všech podrobností diskusi v tomto sboru.
Chci se zmínit o volebním právu samém,
jehož některé vedoucí zásady
byly nastíněny v referátu p. ministra anebo
jsou známy z výsledků jednání
koaličních stran. Především třeba
vítat, že volební okresy budou menší
než dosud a že bude při stanovení jejich
hranic přihlíženo k tomu, aby tvořily
zeměpisné a dopravní celky. Je to především
v zájmu voličů samých, neboť
vztah poslance k menšímu volebnímu kraji bude
užší a poslanec se bude moci více věnovat
zájmům svého kraje, bude-li kraj jednotlivě
upraven a komunikačně souvislý. Velmi dobrým
zařízením bude, bude-li počet mandátů
připadajících jednotlivým volebním
okresům stanoven teprve podle počtu odevzdaných
hlasů. Tím se zabrání neblahé
t. zv. volební geometrii, nekonečným tahanicím
mezi okresy a stranami o počet mandátů pro
ten či onen kraj a předejde se pocit roztrpčenosti
pro zdánlivé nebo skutečné protežování
toho či onoho území. Náš starý
volební řád nebyl v tomto směru vzorný.
Již v prvních volbách, tedy ihned po vydání
volebního řádu, byly okresy, kde jeden mandát
připadal na necelých 39.000 obyvatel, na 41.000
obyvatel, avšak byly jiné okresy, kde připadal
na 48.000 obyvatel, na 57.000 obyvatel, ba dokonce na Podkarpatské
Rusi na 67.000 obyvatel.
Nuže, stížnostem a roztrpčenosti, která
z takové nerovnoměrnosti vznikla, zabráníme
hned v zárodku tím, že se mandáty přidělí
podle počtu odevzdaných hlasů. Tento způsob
přidělování bude také, bude-li
podržen trvale, pružnější než
dosavadní, neboť každý přesun v
hustotě obyvatelstva se projeví i v počtu
mandátů.
Jiná je otázka vázaných kandidátních
listin. Naše strana zaujala k tomuto problému stanovisko
již v akčním programu strany, který
byl přijat na říjnovém sjezdu naší
strany. V tomto akčním programu žádá,
aby bylo umožněno hlasování i o jednotlivých
mandátech. Jako ukázněný člen
koalice přijmeme pro tyto volby i jiné řešeni,
ale budeme pracovat pro uskutečnění našeho
programového požadavku, až bude projednáván
definitivní volební řád v ústavodárném
Národním shromáždění.
Nedávno byla podána řadou vynikajících
osob našeho národa a mezi nimi několika bývalými
členy tohoto sboru petice, žádající
uvolnění kandidátních listin. Tuším,
že mohu jménem celé sněmovny podatelům
této petice poděkovati a prohlásiti, že
Národní shromáždění vítá
každý podnět, který jest mu předkládán
v tak vážné a důležité věci,
a že se bude touto iniciativou ve vhodné chvíli
zevrubně zabývat.
S touto otázkou úzce souvisí otázka
druhého a třetího skrutinia. Třetí
skrutinium bylo dříve odůvodněno národnostní
pestrostí našeho státu; nemá proto dnes
již žádného významu. Ve druhém
skrutiniu mandáty byly přidělovány
jednotlivým stranám, ale celý stát
tvořil jediný volební okres. Zajisté
nebylo zdravým zjevem, když tak veliké procento
mandátů bylo přiděleno ve druhém
skrutiniu, jak uvedl pan ministr vnitra. Avšak tento zjev
byl zaviněn především velikou stranickou
roztříštěností. Z volební
statistiky lze prokázat, že právě u
malých stran byl podíl mandátů, připadlých
ve druhém skrutiniu, neúměrně veliký.
Tak již při volbách poslanecké sněmovny
r. 1920 získala československá sociální
demokracie v prvním skrutiniu 65 mandátů
a ve druhém skrutiniu pouze 9 mandátů. Naproti
tomu Modráčkova strana dostala 1 mandát z
prvého skrutinia, ale 2 mandáty z druhého
a třetího skrutinia. Živnostenská strana
dokonce dostala 1 mandát v prvním skrutiniu, ale
5 mandátů ve druhém skrutiniu. Podobné
případy byly velmi četné, a to i ve
všech pozdějších volbách.
V tomto směru se poměry radikálně
změnily, poněvadž již nemáme jiných
drobnějších stran a nelze proto čekat
tak veliký počet mandátů, který
by byl přidělován z druhého skrutinia.
Naproti tomu bylo nespornou výhodou tohoto způsobu
přidělování, že politické
strany mohly snáze povolat do parlamentu mladší
osoby, které ještě neměly příležitost
získati si širší popularitu, a také
odborníky a představitele organisací rázu
celostátního, kteří neměli
bližšího vztahu k žádnému
volebnímu kraji. Proto i nyní by se doporučovalo
pamatovat na to, aby volební řád umožnil
politickým stranám přidělit určitému
procentu poslanců mandáty teprve z druhého
skrutinia.
To je jen několik námětů k volebnímu
řádu.
S volebním řádem souvisí i otázka
registrace politických stran. Budiž dovoleno, abych
zde jen stručně podotkl, že politický
život vyžaduje stálé obnovy a stálého
přizpůsobování nově vznikajícím
podmínkám. Proto otázka registrace politických
stran musí být řešena tak, aby se nenasazovala
budoucímu politickému vývoji šněrovačka,
kterou by se bránilo zdravému rozvoji parlamentárního
života a vůbec celého veřejného
života našeho státu.
Z referátu pana ministra je zřejmo, že Prozatímní
Národní shromáždění stojí
před velmi vážnými úkoly, které
rozhodnou o budoucnosti našeho státu na celá
desetiletí. Je třeba, aby se k nim přistupovalo
s plným vědomím odpovědnosti a především
v duchu přátelské spolupráce všech
směrů zde zastoupených.
Není dnes místa pro taktisování a
kličkování. Je třeba poctivě
a otevřeně říci svůj názor
a snažit se druhého věcnými argumenty
přesvědčit a na druhé straně
tyto věcné argumenty uznat bez zřetele na
osobní nebo stranickou prestiž. Jsem přesvědčen,
že toho ducha přátelské a poctivé
spolupráce se nám v mnohém již podařilo
najíti a že půjdeme-li touto cestou dále,
vytvoříme pevné a nerozborné základy
naší republiky. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
panu posl. dr Řehulkovi.
Posl. dr Řehulka: Slavné Národní
shromáždění!
Dovoluji si jako mluvčí čs. strany lidové
k exposé pana ministra vnitra projeviti toto stanovisko:
Oceňujeme s povděkem, že se naší
vládě Národní fronty a zejména
ministerstvu vnitra podařilo v revolučním
ukončení doby nesvobody zachovat v našem osvobozeném
státě klid a pořádek a uvést
v chod okupanty rozvrácenou administrativu na úplně
nové lidově-demokratické základně,
což nám jistě vnitřně i mezinárodně
prospělo. Kdežto v mnohých jiných státech
došlo k rozporům různých politických
směrů, jež měly za následek změny
vlád, k nepokojům, ba i k mezinárodním
zásahům, dlužno naproti tomu s uspokojením
konstatovat, že u nás politické dění
probíhalo bez vážnějších
otřesů, že strany Národní fronty
svorně v duchu košického programu a podle Šrámkova
hesla "Dohodli jsme se, že se dohodneme" spolupracují
až do dneška a že naše vláda, stojící
neochvějně na principu demokracie, požívá
stále důvěry všeho českého
i slovenského lidu. (Potlesk.)
Zřejmým dokladem demokratického cítění
vedoucích činitelů politických stran
Národní fronty bylo, že pro dobu přechodnou
neuplatňovala jedna strana proti druhé nějaké
prioritní nerovnoměrné mocenské postavení,
nýbrž že strany ve všech orgánech
lidové veřejné správy zřídily
paritní zastoupení, že postupně některé
výbojné a excentrické živly uvedly do
patřičných mezí a že odsunuly
konečné vyřešení rozdělení
moci ve vládě a ve všech lidových složkách
veřejné správy až do řádných
voleb, které budou provedeny podle všeobecného,
rovného, přímého a tajného
hlasovacího práva a podle zásady poměrného
zastoupení.
Český i slovenský lid, u něhož
je demokracie vžita, pociťoval ovšem, že paritním
zastoupením politických stran jak v Prozatímním
Národním shromáždění a
ve vládě, tak i v lidových orgánech
správy není princip opravdové demokracie
plně uplatněn a že zejména nepřímé
volby, na jejichž základě bylo utvořeno
nynější provisorium, nejsou pravým výrazem
smýšlení lidu. Nejen z toho důvodu,
ale i proto, že skoro ve všech okolních státech,
dokonce i v oněch, jež jsou obsazeny spojeneckými
armádami, byly už volby provedeny, volala naše
veřejnost po urychleném provedení voleb do
ústavodárného Národního shromáždění,
jak jí to bylo ostatně slíbeno košickým
programem a což zdůrazňoval ve svých
častých projevech i president republiky dr Edvard
Beneš. Brzkých voleb se zejména domáhali
početní organisovaní příslušníci
čs. strany lidové, když volební termín
byl opětovně odsunován. Veřejné
mínění bylo podstatně uklidněno
nedávno vyhlášeným usnesením
vlády, že se volby do ústavodárného
Národního shromáždění
mají konati dne 26. května 1946 a že ministerstvo
vnitra má už připraveny osnovy zákonů
o stálých voličských seznamech, o
řádu volení a změně zákona
ústavního.
Nelze však zatajiti, že neustálé odkládání
voleb do ústavodárného Národního
shromáždění bylo jednou z příčin
toho, že se v zahraničí vyskytovaly narážky,
jakoby u nás nebylo svobody osobní, svobody projevu
a tisku, zkrátka jakoby u nás nebylo opravdové
demokracie. Tato tvrzení zahraničního tisku
měla ovšem částečnou oporu v
tom, že byla u nás občas brzděna důvodná
kritika některých nežádoucích
úkazů. A přec kritická kontrola jest
jedním ze stěžejních principů
demokracie - která je diskusí - a je součástí
demokratických svobod. Dále nám škodí
mnohdy, že žijíce snad ještě pod
nežádoucím vlivem okupantského totálního
usměrňování veřejného
mínění, neřekneme si upřímně
do očí pravdu. Pravdy se nikdy nemusíme bát,
byť i byla tvrdá a trpká, poněvadž
jen pravdou zjednáme nápravu. (Potlesk.)
Konečně bylo by už na čase, aby přestaly
různé neprozřetelné řeči
a novinářské články některých
činitelů, kteří se dovolávají
ku prosazování svých záměrů
ulice, pronášejíce při tom různé
pohrůžky, které se rozhodně příčí
zásadám demokracie. Jsem pevně přesvědčen,
že tyto pohrůžky v demokratickém státě
provedeny nebudou, o což se postará nejen naše
vláda, ale i představitelé všech politických
stran, jak tomu ostatně nasvědčují
nedávno vydaná prohlášení.
Také opětovně se vyskytující
neuvážené demonstrace, ať už jsou
snad podníceny nějakou skupinou posluchačů
vysokých škol nebo zharangovaným osazenstvem
v podnicích či kýmkoliv jiným, musejí
z našeho veřejného života v demokratickém
státě zmizeti. (Potlesk.)
V demokratické Československé republice jest
a bude jediným přípustným projevem
vůle a moci lidu hlasovací lístek (Potlesk.)
a výsledek, jak ji projeví ve svobodných
volbách český a slovenský lid. Řádně
zvolení zástupcové lidu, a nikoliv demonstranti,
provedou jeho vůli jak ve vládě, tak i ve
veřejné správě. Vůle lidu nedopustí
zvůli jednotlivců nebo určitých skupin,
které se bezdůvodně domnělé
vůle lidu a obav o demokracii dovolávají.
Československá strana lidová dožadovala
se a dožaduje urychlení voleb do ústavodárného
Národního shromáždění
proto, že jimi bude dokumentován před celým
světem opravdu demokratický ráz státu,
vyvráceny různé pomluvy, jež nám
v zahraničí škodily, a že jimi bude prokázáno,
že košický program vládních stran
byl proveden do všech důsledků a že tedy
našemu lidu byly nejen zachovány, ale ještě
více utuženy všechny demokratické svobody.