Předseda Josef David.
Místopředsedové Cvinček, Gottier,
Tymeš, Petr, Hodinová-Spurná.
Zapisovatelé dr Kempný, Ušiak.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády dr Stránský,
Široký, Ursíny; ministři
dr Drtina, Hála, Kopecký, Nosek,
dr Ripka, dr Šoltész.
225 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Pokračování v rozpravě o prohlášení
ministra vnitra V. Noska, učiněném ve 27.
schůzi dne 31. ledna 1946.
2. Zpráva výboru branného a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 118),
kterým se mění a doplňuje zákon
ze dne 31. května 1932, č. 83 Sb., o úpravě
náležitostí vojenských osob z počtu
mužstva v činné službě a některých
jiných osob jim co do náležitostí na
roveň postavených, jakož i o zaopatření
déle sloužících, a kterým se
stanoví zvláštní přídavek
déle sloužícím (tisk 156).
3. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 125)
o některých opatřeních ve vedení
seznamů soudních znalců, vnucených
správců, správců konkursní
podstaty a vyrovnacích správců (tisk 150).
4. Zpráva výboru branného o vládním
návrhu zákona (tisk 109), jímž se vymezuje
pojem "československého partyzána"
(tisk 155).
5. Zřízení parlamentní úsporné
a kontrolní komise podle § 22 jedn. řádu
o 18 členech pro zjednodušení státní
administrativy a její volba.
6. Zpráva výborů sociálně-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 147) o drahotním přídavku
poživatelů státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů a o úpravě
některých jejich právních poměrů
(tisk 169).
Místopředseda Cvinček zahájil
schůzi ve 14 hodin 14 min.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
dodatečně na včerejší schůzi
posl. dr Neuman, na tento týden posl. Hroboňová.
Klub poslanců čs. strany lidové vyslal do
výboru vnitřní bezpečnosti
posl. Hořínka za posl. dr Řehulku
a posl. Chomutovského za posl. dr Bunžu.
posl. Adama min. školství a osvěty ve věci
zahájení přednášek na Vysoké
škole sociální a politické a ve věci
jmenování profesorského sboru, jakož
i ve věci ubytování a poskytnutí státních
studijních stipendií posluchačům téže
školy (D 10).
Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk
67) o sjednocení a úpravě některých
poplatkových předpisů (tisk 168).
Vládní návrh zákona
o zřízení Vysoké školy umělecko-průmyslové
v Praze (tisk 168).
Návrh posl. Sajala, Přibylové a J.
Novotného na poskytnutí rychlé pomoci obyvatelstvu
postižených obcí okresu královéhradeckého,
jaroměřského, pardubického a poděbradského
živelními pohromami (tisk 164).
Interpelace:
posl. Vaverky ministru školství a osvěty (tisk
165),
posl. Caňkáře, Zeminové, Mikuláše
a Ulricha ministru financí a zemědělství
(tisk 167).
Výboru kulturnímu vládní návrh
tisk 166, výboru iniciativnímu návrh
tisk 164.
Podpredseda Cvinček (zvoní): Pristúpime
k prejednávaní prvého odstavca poriadku,
ktorým je.
1. Pokračovanie v rozprave o prehlásení
ministra vnútra V. Noska, prednesenom vo 27. schôdze
dňa 31. januára 1946.
Prihlásení sú títo rečníci
na strane "pre": pp. posl. inž. Janáček,
Tymeš, dr Uhlíř.
Udeľujem slovo p. posl. inž. Janáčkovi.
Posl. inž. Janáček: Slavná sněmovno!
Dámy a pánové!
Velmi obsažná a se vzornou pečlivostí
sestavená první část exposé
pana ministra vnitra seznamuje naši veřejnost nejen
s celou šíří úkolů, jichž
řešení je svěřeno právě
tomuto ministerstvu, nýbrž obsahuje zároveň
tolik podnětných a plodných námětů
k dalším úvahám, že je nebude možno
v době vyměřené pro debatu ani zdaleka
vyčerpat.
Dovolte mi, vážené dámy a pánové,
abych se proto stručně zmínil jen o některých
otázkách, jichž se exposé pana ministra
dotýká, a které, i když snad nepatří
mezi otázky vysloveně politického rázu,
přesto zajímají jednak široké
kruhy zejména naší technické veřejnosti
a jednak se dotýkají zájmů a budovatelské
činnosti svazků naší územní
samosprávy. S tohoto hlediska vyslechli jsme především
s velikým zájmem stručné sice, ale
významné sdělení pana ministra o tom,
že bude nutné zvláštním zákonem
podchytit alespoň provisorní, jak se v exposé
praví, rozdělení působnosti mezi jednotlivá
ministerstva.
Dále se praví v exposé, že bude při
této příležitosti možno podrobiti
revisi i dnešní stav administrativy, který,
ač byl vytvořen namnoze pouze faktickým vývojem
bez zákonného podkladu, nepůsobí prý
přesto již značnějších obtíží
a kompetenčních sporů. Četné
zkušenosti z prakse nás však bohužel vedou
k tomu, že nemůžeme v této věci,
zejména pokud se týče uspokojivého
stavu regulace ve věcech příslušnosti
jednotlivých centrálních i podřízených
úřadů tak, jak se tento stav bez zákonného
podkladu, via facti, sám vyvinul alespoň v některých
sektorech naší veřejné správy,
sdíleti optimistické stanovisko pana ministra. Jsme
naopak přesvědčeni, že bude nejenom
lze, ale že je v zájmu úspěšného
zvládnutí budovatelských úkolů,
před kterými naše státní administrativa
stojí, nanejvýš žádoucí,
aby ohlášená revise v tomto směru urychleně
byla provedena. To platí zejména v oboru naší
administrativy technické.
Pan ministr ve svém exposé vylíčil
velmi výmluvně rozsah škod, které našemu
národnímu hospodářství válečnou
činností a mimořádnými poměry
vznikly, a odhaduje tyto škody věcné i osobní,
podle hrubého odhadu na 300 miliard Kčs. Převážnou
část těchto škod nutno zajisté
přičísti na vrub škod věcných,
které byly způsobeny na veřejném i
soukromém majetku. Je proto jisto, že náprava
těchto škod není jen obtížným
úkolem administrativním, ale že to je především
úkol a práce technická. A zde bych rád
upozornil na to, že z řad našich techniků
se opětovně ozývají oprávněné
stížnosti, že na zvládnutí těchto
úkolů nejsme u nás dostatečně
připraveni ani organisačně, ani technicky,
ba ani legislativně. Máme u nás dosud značnou
neujasněnost a roztříštěnost
příslušnosti v různých sektorech
konkretní technické práce mezi jednotlivými
ústředními úřady. Nemáme
řádně vybavené technické úřady
první a druhé stolice, čímž na
konec trpí plánovitost a účelnost
akcí.
Naše technická veřejnost právem s trpkostí
poukazuje na to, že ač v některých jiných
válkou postižených státech jen na zdolání
úkolů rekonstrukčních byla vytvořena
samostatná ministerstva obnovy, u nás vlastně
formálně žádný ústřední
technický úřad neexistuje. Bývalé
jediné technické ministerstvo veřejných
prací obnoveno nebylo, neboť podle dekretu z dubna
1945 bylo formálně konstituováno jenom ministerstvo
dopravy, kdežto sektor "veřejná správa
technická" je k němu pouze přidružen,
řekl bych, mlčky, formou jakési personální
unie v osobě pana ministra dopravy. Technickou agendu I.
a II. stolice obstarávají u nás i nadále
pouhá technická oddělení, která
jsou přidružena k příslušným
okresním resp. zemským národním výborům,
tedy k úřadům převážně
politickým.
V této souvislosti je nutno poukázati na to, že
na Slovensku pokročil vývoj technické administrativy
mnohem dále než u nás, že tam mají
svého povereníka dopravy a verejných prác
a že si vybudovali již samostatné státní
stavební a strojní úřady I. stolice.
Jak je vidět, narážíme zde i na otázky
unifikace veřejné správy v zemích
historických a na Slovensku, která je v zájmu
jednotnosti politického a hospodářského
vývoje na celém státním území
tolik žádoucí.
V době okupace byla sice vládním nařízením
č. 208 1942 Sb. převedena do tehdejšího
ministerstva dopravy a techniky dnes sektor "veřejná
správa technická" agenda vodohospodářských
meliorací z ministerstva zemědělství,
kde byla svého času udržována uměle
jen ze známých důvodů stranicko-politických,
a tak byl aspoň v jednom úseku technické
práce splněn oprávněný požadavek
účelného soustředění.
Na druhé straně však převedena byla
r. 1942 nezákonně a na rozkaz tehdejšího
t. zv. říšského protektora agenda stavebních
řádů po stránce právních
předpisů do ministerstva vnitra, kdežto technická
agenda s tím spojená ponechána byla v ministerstvu
dopravy a techniky.
Vládním nařízením č.
298/1942 Sb. zřízený Zeměměřický
úřad, tedy instituce svým posláním
a personálním vybavením čistě
technická, podléhá rovněž ministerstvu
vnitra, nikoliv ministerstvu technickému.
Podobné odstředivé snahy trvají v
různých ministerstvech i dnes ke škodě
účelnosti a jednotnosti plánované
výstavby státu. Poukazuji na př. jen na to,
že ministerstvo ochrany práce a soc. péče
zamýšlí se ujmout ve své pravomoci iniciativy
v bytovém stavebnictví, nezávisle na ministerstvu
dopravy (Veřejná technická správa).
Konstituovalo za tím účelem Poradní
sbor pro bytovou výstavbu a chce ve formě komisí
tohoto sboru vybudovat instituce s převážně
technickými úkoly, jako jsou: výzkumnictví
a plánování v bytovém stavebnictví,
péče o racionalisaci výroby stavebních
hmot a konstrukcí, soutěže v bytovém
stavebnictví, organisace bytové výstavby
i s odborným dozorem nad prováděním
obytných staveb, tedy vesměs úkoly, které
souběžně je povoláno řešit
ministerstvo dopravy, resp. jeho sektor Veřejná
technická správa.
Neprozrazuji zajisté žádné státní
tajemství, poukáži-li na př. také
na to, že podobné divergentní snahy a podobná
kompetenční neujasněnost jsou i v jiných
sektorech technické práce, jako na př. mezi
naším civilním a mezi vojenským letectvím.
Je zajisté v zájmu zdárného vývoje
našeho národního letectví, které
nám všem jistě stejně leží
na srdci, aby došlo k rozumné a nezbytně nutné
koordinaci zájmů obou těchto složek
s vyššího hlediska celostátního
a se zřetelem na omezené naše prostředky
finanční i nedostatečný počet
skutečných odborníků, které
máme k disposici.
Mezi tyto oběma složkám společné
zájmy dlužno počítat na př. letecké
výzkumnictví, otázky konstrukční
a stavbu prototypů letadel, obstarávání
služby zabezpečovací, leteckou meteorologii,
sportovní letectví a výcvik letců
i s předvojenskou jejich výchovou, civilní
leteckou ochranu, event. stavbu a udržování
letišť a jejich zařízení atd.
Vím z vlastní zkušenosti, že právě
neujasněnost v kompetenci mezi oběma těmito
složkami našeho letectví má mimo jiné
příčiny na svědomí, že
se ke škodě letecké výchovy našeho
dorostu nemůže stále naplno rozjeti náš
letecký sport, který jinak má na některých
místech, jako na př. u nás na Jihlavsku,
kde se podařilo zajistiti Němci zde vybudované
středisko pro výcvik v bezmotorovém létání
i s řadou schopných kluzáků i větroňů,
tedy milionový majetek, dnes tak příznivé
materiální podmínky pro svůj úspěšný
vývoj, že se o tom průkopníkům
našeho leteckého sportu před válkou
ani nezdálo.
Myslím, že není třeba nějak zvlášť
odůvodňovat postulát, že je v zájmu
státním nezbytně nutno, aby se ihned přikročilo
k řádnému organisování veškeré
technické činnosti ve státě a především
ve státní správě, jak toho novodobé
technické úkoly vyžadují. A já
prosím pana ministra, aby při sdělávání
ve svém exposé ohlášené osnovy
zákona o rozdělení působnosti mezi
jednotlivá ministerstva laskavě přihlédl
k návrhům naší technické veřejnosti
a zástupců naší technické vědy
v tom, aby veřejná technická služba
byla jednak soustředěna a podřízena
jednotnému vedení, jednak aby byla ve všech
svých instancích osamostatněna a zbavena
nežádoucí závislosti na jiných
složkách veřejné správy.
Řekl jsem již, že jedním z největších
úkolů po stránce administrativní,
finanční a zejména technické, před
kterými náš stát stojí, je zjištění,
uhrazení a odstranění věcných
i osobních škod způsobených válkou
nebo mimořádnými okolnostmi. O rozsahu těchto
škod, zejména, pokud jde o škody věcné,
nemáme doposud ani jasného přehledu. Pan
ministr vnitra uvádí ve svém exposé,
že na př. jen na majetku svazků územní
samosprávy v Čechách a v zemi Moravskoslezské
se odhadují tyto věcné škody na 13,5
miliard Kčs. Jen na silnicích v zemi Moravskoslezské
se odhadují tyto válečné škody
podle starých cen částkou 2,6 miliard. Podle
sdělení ministra dopravy bylo jen v historických
zemích poškozeno 142.230 soukromých stavebních
objektů a odstranění škod si tu vyžádá
rovněž podle starých cen nákladu přes
10 miliard Kčs. Jenom v Plzni bylo z celkového počtu
11.129 domů poškozeno celkem 6.922 objektů,
t. j. 65%, z toho 1.126 domů úplně nebo tak
těžce, že nelze počítati s jejich
obnovou. Celkovou věcnou škodu odhadují jen
v Plzni na 4,5 miliard Kčs.
Proto jsme se zájmem vyslechli onu část exposé
pana ministra, která se zabývá právě
otázkami náhrady válečných
škod a plánovanými pracemi rekonstrukčními.
I přesto, že státní správa, jak
z exposé vyplývá, věnovala na tyto
věci v minulých měsících již
značné částky, nemůžeme
se zbavit dojmu, že jsme se v této věci stále
nedostali ze stadia pouhé improvisace. Je nejvýš
nutno, aby celá rekonstrukční akce byla postavena
na řádný zákonný podklad a
aby byla jasně vyřešena otázka kompetence
centrálních úřadů, abychom
se na řešení tohoto problému, má-li
být provedeno úsporně, rychle a velkoryse,
jak pan ministr slibuje, řádně připravili
i organisačně. Myslím, že je nutno na
prvém místě oddělit sektor škod
věcných od škod osobních a na jejich
postupné vyřízení předem vypracovat
jasný finanční a technický plán.
Dosavadní činnost státní správy
v oboru náhrad za válečné škody
se opírá hlavně o ustanovení dekretu
presidenta republiky čís. 82/45 a příslušné
směrnice ministerstva vnitra k tomuto dekretu vydané,
proti kterým jsou z řad interesovaných kruhů,
zejména se strany našich úředních
orgánů samosprávných, vznášeny
oprávněné námitky formální
i věcné, jak je to shrnuto v jejich pamětním
spise z 3. prosince 1945.
Naše veřejnost proto právem volá po
tom, aby s největším urychlením byla
k parlamentnímu projednání předložena
již připravená osnova zákona o stavební
obnově, která má všechny tyto otázky
řešit v celé jejich šíři.
Poněvadž jde při tom o úkoly povahy
především technické, je zcela pochopitelné,
že máme právem za to, že provádění
všech těchto úkolů, má-li se
tak státi rychle, odborně a organisovaně,
bude svěřeno jednomu centrálnímu úřadu
technickému, t. j. ministerstvu dopravy (veřejně
technické správě).
Proto jsme byli právem překvapeni zprávou,
že podle usnesení vlády má být
ještě před schválením zákona
o stavební obnově uvolněno asi 5 miliard
Kčs, kterých má býti použito
k účelům obnovy v rámci ministerstva
vnitra. Je to opět jen nový příspěvek
k tomu, že je skutečně nejvýš naléhavé,
aby již co nejdříve bylo přikročeno
k jasnému a jednoznačnému vymezení
kompetence a pravomoci mezi jednotlivými ministerstvy.
Dovolte mi, vážené dámy a pánové,
abych několika větami glosoval také onu část
exposé pana ministra, ve které se vyslovil o některých
otázkách, souvisících s finančním
hospodářstvím svazků územní
samosprávy. S povděkem konstatujeme zásadní
porozumění pro finanční obtíže
naší samosprávy, které pan ministr ve
svém exposé projevil, uznávaje mimo jiné,
že je nezbytné, aby bylo vždy náležitě
uváženo, má-li býti samosprávě
nový nějaký úkol uložen nebo
některý zdroj příjmů odňat.
Je škoda, že se této správné zásady
až doposud celkem velmi málo dbalo.