Nemohu proto doslovně souhlasit s názorem pana ministra,
že by hospodaření okresů a obcí
i ve vnitřní oblasti republiky mohlo být
označeno za dosti uspokojivé a že by tudíž
otázku uspořádání jejich hospodářství
a příslušných právních
předpisů bylo lze déle odkládat. Je
sice pravda, že se u samosprávných svazků
až doposud celkem neobjevily význačnější
finanční obtíže, ale to hlavně
proto, že většina okresů i měst
dosud žije z reserv nahromaděných za války,
které byly vytvořeny z toho jednoduchého
důvodu, že samospráva za války, a v
první době po válce nemohla a nemůže
dohromady nic dělat, nic podnikat.
Celkový stav opotřebení všech veřejných
zařízení, zaviněného dlouholetým
odkladem nutných prací udržovacích a
obnovovacích, donutí obce v nejbližší
době ke značným vydáním věcným.
Úpravy mezd a platů následkem posledních
změn cenových zvýší do té
míry i náklady osobní, že válečné
reservy budou rychle odčerpány a většina
samosprávných svazků bude postavena před
těžko řešitelné problémy
finanční.
Nezapomínejme, že za platnosti dosavadních
právních předpisů o finančním
hospodářství územní samosprávy
jsou hlavní příjmové jejich zdroje
přirážky i dávky všeho druhu připoutány
limitovanými procentními sazbami na základ
nájemného Ježto pak při posledních
cenových úpravách právě nájemné
bylo ze všeobecného zvýšení cen
vyňato, octlo se již tím hospodaření
samosprávy v situaci málo hodné závisti.
Při tom jsou četné mimořádné
případy obcí, na př. bombardovaných
a válkou poškozených, jimž značná
část nájemních objektů nepřináší
dnes vůbec žádného užitku, nebo
obcí se značným přesunem obyvatelstva,
kde plynulost v bytovém hospodaření značně
zakolísala.
Vzhledem k dosavadnímu dluhovému zatížení
samosprávy a značné ztrnulosti v oboru peněžním,
zejména v oboru dlouhodobých půjček
investičních, myslím, že nebude možno
nehledě na jiné obtíže technického
rázu v nejbližších letech počítati
s rozvinutím větší investiční
činnosti v samosprávě. Je tady také
ještě nevyřešený problém
likvidace různých ochranných staveb, krytů,
požárních rybníků a pod., provedených
za války na účet PO, jichž odstranění
samo o sobě si vyžádá dosti značných
nákladů.
Myslím, že jsem dobře neporozuměl větě
v exposé pana ministra, v níž se zmiňuje
o tom, že okresy a obce v pohraničí zdědily
desítky milionů říšských
marek v hotovosti a ve vkladech u peněžních
ústavů a tím částečně
mohly zvládnout finanční situaci. Podobně
totiž zajistily mnohé místní národní
výbory i ve vnitrozemí značné peněžní
částky a vklady Němců, ovšem
v přesvědčení, že tyto peníze
propadají ve prospěch státu, nikoliv obcí.
Nám na př. v Jihlavě naopak zbyly po odsunu
Němců značné statisícové
dubiosní nedoplatky za odebraný proud, plyn, vodu
atd., o jejichž úhradu ze zabaveného německého
majetku u Fondu národní obnovy se doposud marně
ucházíme. Nadto však, poněvadž
bývalá německá správa města
uložila své peněžní přebytky
u německého peněžního ústavu
"Creditanstalt der Deutschen", jehož všechny
pohledávky jako u německého ústavu
byly ministerstvem financí obstaveny, musí se město
teprve domáhat uvolnění svých vlastních
peněz, s nimiž musí ve svém řádném
hospodaření počítat.
V této souvislosti nelze nepoukázat na to, že
provedeným zestátněním městských
energetických podniků (elektráren a plynáren)
a zestátněním městských biografů
byl četným městům fakticky odňat
vydatný zdroj vlastních příjmů.
I když se u energetických podniků má
dostat obcím jisté roční náhrady
ve výši vykazovaného průměrného
bilančního zisku těchto podniků, není
to náhrada úplná, poněvadž bývalé
obecní podniky přinášely obcím
vedle vykazovaných bilančních zisků
ještě mnohé jiné naturální
a peněžní výhody, které nyní
odpadají. Kromě toho jsou tu opět některé
speciální případy, kde dochází
k příkrostem v tom směru, že obcím
zůstávají na krku na př. k elektrárnám
přidružené, ale pasivní podniky vedlejší,
jako na př. městské malodráhy, které
s aktivní elektrárnou postátněny nebyly.
Tím vším chci říci, že v
praxi vypadá věc bohužel docela jinak, než
by se podle slov exposé díti mělo, neboť
samosprávě se ukládají stále
další úkoly nové školy, kulturní
úkoly, řízené hospodářství,
zvýšené platy atd., ale zdroje jejich příjmů
se nejen nerozmnožují, nýbrž trvale ještě
oklešťují. Myslím proto, že by nebylo
jak pan ministr uvádí již dnes předčasné
alespoň uvažovat o tom, jak ozdraviti samosprávné
finance a po př. postaviti na novou, spolehlivější
základnu. Počítat trvale jen se státními
příděly na vyrovnávání
schodků není možno ani s hlediska zdárného
rozvoje samosprávy, ani s hlediska únosnosti státní
pokladny. Je s podivem, že se na př. nepočítalo
s mimořádnou dnešní příležitostí,
jak rozmnožit základní jmění
obcí, okresů i zemí ze zabaveného
majetku Němců, Maďarů a zrádců,
zejména rozšířením lesního
majetku samosprávných svazků, jehož
výnos u četných měst na př.
tvoří jednu z hlavních příjmových
položek a pomáhá tak vydatně ke zdolávání
četných budovatelských úkolů.
Je zde ještě velmi mnoho bolestí a stížností
podobného rázu, které vesměs ukazují
na to, že mnohé otázky byly řešeny
bez žádoucího zřetele na potřeby
samosprávy, této primérní správní
a hospodářské jednotky, na které má
býti budována naše moderní lidová
veřejná správa. Snad se tak neděje
úmyslně, vinu spíš nese revoluční
kvas a chvat, se kterým bylo nutno některé
věci rychle řešiti. Musíme proto na
potřebnou revisi takových opatření
pamatovati při pozdějším přezkušování
jich parlamentem, nebo při vydávání
příslušných prováděcích
vyhlášek a úředních směrnic.
Tak na př. dalo by se vytknouti, že presidentovy dekrety
o zabavení nemovitého majetku Němců,
Maďarů a zrádců jsou zaměřeny
převážně jen na úzký zájem
zemědělského osidlování. Myslím,
že by tento majetek i s majetkem domovním, pokud leží
v zastavovacím obvodu měst a obcí, měl
býti zásadně postoupen příslušným
městským správám, které by
prováděly další jeho distribuci především
se zřetelem na zájmy veřejné, veřejných
investic a podle svých regulačních plánů.
Kdybychom se na př. v praxi měli držeti doslova
znění dekretů o přidělování
půdy k účelům stavebním, bylo
by tím natropeno s hlediska účelné
a plánovité výstavby našich obcí
více zlého než dobrého.
Je proto zcela oprávněné volání,
aby bylo napříště potřeb a zájmů
naší lidové samosprávy při tvorbě
právních a zákonných norem, jakož
i v denní správní praxi více dbáno,
než tomu bylo doposud, a aby jí bylo dáno více
příležitosti k účasti při
všech normativních pracích, které se
jí přímo dotýkají.
A na konec mi dovolte, abych s této tribuny s povděkem
kvitoval slova pana ministra, že i pro samosprávné
zaměstnance, mezi něž mám čest
se počítati, byly uvedeny v chod, podobně
jako ve státní správě, akce k odčinění
křivd, napáchaných v době okupace,
a že bude i u nich provedena rozsáhlá akce
renominační, kterou mají býti odstraněny
nesrovnalosti, vzniklé v osobních stavech těchto
zaměstnanců za okupace. Naše samosprávné
zaměstnanectvo tvoří stejně jako ostatní
zaměstnanci veřejné správy kádr
republice věrných veřejných pracovníků,
kteří zejména za okupace, ačkoliv
byli vystaveni přímému a bezprostřednímu
tlaku po většině poněmčelých
správních orgánů našich měst,
svou věrnost k republice a k českému lidu
nejlépe osvědčili. Mohou proto právem
doufati, že panem ministrem ohlášená osnova
zákona o úpravě personálních
poměrů ve veřejné správě
bude pamatovati plnou měrou také na zaměstnance
samosprávné a že jim zejména zachová
a upevní plnou jejich rovnoprávnost s příslušnými
kategoriemi zaměstnanců státních.
(Potlesk.)
Podpredseda Cvinček (zvoní): Udeľujem
slovo ďalšiemu rečníkovi, ktorým
je p. posl. Tymeš.
Posl. Tymeš: Paní a pánové!
Prohlášení pana ministra vnitra a sněmovní
rozprava o jeho exposé obrátily naši pozornost
k mnohým palčivým otázkám,
o nichž se stále živě diskutuje nejen
u nás, nýbrž i v ostatních evropských
zemích. V popředí obecného zájmu
je především otázka viny a trestu za
národní a státní zradu, za válečné
zločiny proti míru a humanitě. K této
věci chci dnes říci několik poznámek.
Právě v těchto dnech se projednává
před mezinárodním vojenským tribunálem
v Norimberku sovětská obžaloba, v jejímž
rámci je i československá obžaloba proti
nacistickým zločincům. Norimberský
proces je procesem nesmírného historického
významu. Vzpomeňme jen událostí po
skončení prvé světové války,
kdy se prakticky váleční zločinci
nestíhali, porovnejme s dobou dnešní a uvidíme
jasně ten úžasný rozdíl.
I když ani po druhé světové válce
nebylo původně jednotné mínění
o této věci, přece vlivem především
Sovětského svazu, který se prvý rozhodl,
že všechny válečné zločiny
bude trestat, rozhodným postupem Američanů
a vítězstvím Labour Party v Anglii podařilo
se vytvořit předpoklady pro mezinárodní
řešení.
Také Československo žádalo přísné
a spravedlivé potrestání válečných
zločinců. Ve smyslu prohlášení
presidenta dr E. Beneše ze dne 13. června 1942
žádal náš delegát v komisi pro
válečné zločiny v Londýně
dr Ečer, aby byly stíhány všechny zločiny
proti míru, válečné zločiny
a zločiny proti humanitě. Tyto požadavky byly
spojenci přijaty a vtěleny ve statut. Dr Ečer
navrhoval s úspěchem, aby byli zatíženi
osobní a trestní odpovědností: A.
Hitler a jeho vláda, gen. štáb a vrchní
velení německé branné moci, SS, SA
a gestapo a aby německé organisace státní
a stranické byly prohlášeny za zločinecké.
Mezinárodní dohoda o zřízení
mezinárodního vojenského soudu a potrestání
válečných zločinců má
velký význam i pro budoucnost. Tvoří
se nové normy mezinárodního práva.
V budoucnu si každý útočník bude
muset být vědom, že ani válečné
zločiny se nepardonují. Československý
příspěvek k žalobě proti německým
zločincům je velmi cenný. Dodali jsme písemný
materiál, a to základní dokument o 118 stranách
a 12 dodatků s přílohami, mezi nimi film
o zničení Lidic. Všichni žalobci, zejména
americký a sovětský, čerpají
z našich dokumentů. Rusové to zvláště
před soudním tribunálem zdůraznili.
Soudím, že ministerstvo vnitra a jeho orgány,
vláda, dr Ečer a jeho spolupracovníci v Norimberku
si zaslouží dík a uznání za práci,
kterou v tomto směru vykonali. (Potlesk.) V Norimberku
jsme se přesvědčili, že čs. delegace
má tam dobrou posici a dobré jméno. Pionýrskou
práci dr Ečera zvláště ocenil
hlavní americký žalobce Jackson.
Poděkoval jsem v Norimberku jménem čs. parlamentní
delegace sovětským žalobcům, zvláště
gen. Ruděnkovi a plukovníkovi Pokrovskému
za to, že ve své obžalobě, která
je velkým historickým dokumentem, věnovali
tak velkou pozornost Československu a všem slovanským
zemím. (Potlesk.) Ačkoliv Sovětský
svaz trpěl německou brutalitou nejvíce, přece
zdůraznila sovětská žaloba především
zločiny páchané nacisty v ostatních
slovanských zemích. Byla tím před
celým světem dokumentována solidarita slovanských
národů.
Soudní tribunál v Norimberku jedná o obžalobě
přímo úzkostlivě s největší
objektivitou, zkoumá všechny dokumenty a dává
plnou možnost k obhajobě vinníků. To
ovšem při úžasném množství
materiálu má nesporný vliv na délku
procesu. Často se to kritisuje. Není pochyby o tom,
že kdyby válku vyhráli Němci, nikdy
by takto s poraženými nejednali. Šlapali po právu
a spravedlnosti ještě když nebyli vítězi
a pány světa. Je rovněž pravda, že
by stačila pouze nepatrná část obžaloby
a důkazů, aby tito zločinci mohli být
odsouzeni k nejtěžším trestům.
A přece je správné, že soudní
tribunál v Norimberku připouští obžalobu
tak obsáhlou, že dává mnoho času
obhajobě, neboť je třeba, aby se na věčné
časy přesně zjistily všechny zločiny
nacistů a jejich přisluhovačů.
I pro nás mají dokumenty předložené
norimberskému soudu velký význam. Odůvodňují
především správnost naší
zahraniční politiky. Tvrdili jsme, že německá
expanse se může zastavit jenom společným
postupem západních demokracií a Sovětského
svazu. Kdyby se byly západní státy připravily
na válku a byly ochotny bojovat tak; jako my, nebylo by
došlo k válce ani k rozbití Československa
(Potlesk.), neboť Hitler se v r. 1938 obával
vésti válku současně proti Sovětskému
svazu, západním státům a Československu.
Podle dokumentů Hitler již v r. 1937 rozhodl o zničení
Československa. Tím se potvrzuje správnost
našeho stanoviska, které jsme hájili v boji
s československou pravicí, že změna
zahraniční politiky nemohla zachránit náš
stát. Hitler potřeboval našeho území,
aby boj o panství nad Evropou mohl náležitě
rozvinouti. Je známo, že ještě v r. 1938
se snažily pravicové skupiny u nás vyloučit
sociální demokracii z vlády, aby mohly spolupracovat
s henleinovci, změnit zahraniční politiku
a splněním henleinovských požadavků
získat přízeň Berlína. Po Mnichovu
se nám často z pravice vytýkalo, že
jsme svým nekompromisním postojem k nacismu zavinili
mnichovskou katastrofu. Tehdy se nám dávala za vzor"moudrá
a prozíravá" politika plukovníka Becka
a ministra Stojadinoviče, která musela být
konfrontována s válečnými událostmi,
aby se ukázalo, že přisluhováním
nacismu nelze se před ním zachránit. (Potlesk.)
Z dokumentů je dále patrno, že náš
národ měl být zničen a že Němci
připravovali vyhubení 30 milionů Slovanů,
aby získali nová území pro německou
expansi. Tyto dokumenty velmi přispívají
k zdůvodnění našeho rozhodnutí
o vypovězení Němců a posilují
vědomí nutnosti spolupráce a jednoty slovanských
národů. Dále je z dokumentů zjevná
účast německého kapitalismu na nacistickém
hnutí a jeho imperialistické záměry.
Proto před norimberským procesem nejsou souzeni
pouze zločinci, kteří sedí na lavici
obžalovaných, ale celá ta nacistická
barbarská společnost, která uvrhla lidstvo
do bídy a neštěstí a připravovala
zotročení a vyhubení svobodných demokratických
národů. Aby se lidstvo mohlo svobodně rozvíjet
a žít, musí býti tato bídná,
nelidská společnost zneškodněna, zlo
musí být zničeno až do kořene.
(Potlesk.)
Němečtí nacisté v Československu
měli velký podíl na zločinech spáchaných
za války zvláště na českém
národě a právem si zaslouží přísných
trestů, jimiž jsou a budou postiženi. Naše
soudy trestají přísně i české
zrádce a nacistické přisluhovače.
Avšak naše vůle po očistě byla
často doma i za hranicemi nesprávně chápána.
Nejde o persekuci ani třídní, ani stranickou,
a je to buď neinformovanost, nebo zlá vůle,
jestliže se v cizině tvrdilo, že jsme národem
kolaborantským. Odporuje tomu již sama duchovní
i materiální příprava na válku
s nacismem, neboť kromě Sovětského svazu
ani v jediném státě nebyl lid r. 1938 tak
připraven a odhodlán k obraně, jako u nás.
Ani skuhrání našich reakcionářů,
ani vědomí, že válkou budeme nejvíce
zasaženi, nezlomilo bojové odhodlání
národa a jeho skvělý mobilisační
nástup r. 1938. Jen nepatrná část
v našem národě, pouze jedinci to byli, kteří
nesdíleli tuto vůli k odporu a kteří
z důvodů třídních nebo ideologických
zrazovali nebo se postavili na stranu nepřátel národa.
Ti musí býti potrestáni a budou potrestáni.
Budeme však dbát a musíme dbát, aby
se u nás revoluční zákony plně
respektovaly, aby u nás nebylo a - ono také není
- bezpráví a aby se u nás nikomu bezdůvodně
nekřivdilo. (Potlesk.)
Předseda Cvinček: Udeľujem slovo pánu
posl. Langrovi.
Posl. Langr: Slavná sněmovno!
Jsem zmocněn jednomyslným usnesením klubu
čs. strany národně socialistické,
abych učinil toto prohlášení, kterým
naše strana odpovídá na včerejší
prohlášení klubu komunistické strany
Československa i na ostatní útoky proti nám
v poslední době učiněné i s
jiných stran. Úterní projev našeho klubu
byl klidný, věcný, bez jediné urážky,
dokonale uvážený; proto jsme nečekali,
že se strana národních socialistů stane
předmětem nekvalifikovaných útoků,
jež byly co slovo, to urážka a nepravda. Nezasloužili
jsme si toho již proto, že nás vedla vždy
snaha uchrániti republiku před veřejným
projednáváním věcí, které
by nesloužily cti národa ani státu. Litujeme
velice, jestliže si náš věcný a
uvážený postup vyložil klub komunistické
strany jako nějaký předvolební manévr
a útok na ministra vnitra. Náš klub přece
jasně a spontánně a se vší upřímností
prohlásil, že věří v nejlepší
vůli pana ministra vnitra spravovat významný
jeho resort tak, jak je v zájmu republiky. Nic nám
nebylo při našich úvahách tak vzdáleno
- dovoláváme se při tom všech svých
kolegů v klubu, kteří jednomyslně
prohlášení klubu schválili - jako myšlenka,
těžit z vážných problémů
státní bezpečnosti výhody pro volební
agitaci. Byl to klub KSČ a list sociálně
demokratické strany Právo lidu, které vnesly
myšlenku volební agitace do veřejnosti. Při
této příležitosti kategoricky odmítáme
nařčení, že straně čs.
národních socialistů jde o získání
hlasů kolaborantských, reakčních a
šmelinářských. Z projevů všech
odpovědných našich lidí jasně
vysvítá, že do svých řad přijímáme
a zveme výhradně ony občany, kteří
se ničím neprovinili proti národní
cti a kteří přijímají bez výhrad
program naší strany. Naše strana - a to je přece
i našim oponentům známo - nemá zapotřebí
spekulovat a ucházet se o hlasy reakce. Statisíce
poctivých pracovitých lidí měst i
venkova stálo v minulosti v pevně sevřených
řadách za ideami československého
národního socialismu, stojí i dnes a budou
ještě v počtu daleko mohutnějším
stát i v budoucnosti. Ačkoli považujeme dnes,
v době tak vážných hospodářských
a sociálních starostí, takové debaty
za předčasné, neuzavíráme se
konečné analyse dějů minulých,
zejména dějů z první republiky, ovšem
za předpokladu, že bude provedena na podkladě
věcného historického materiálu. Ukáže
se potom jasně, že naše vřelé národní,
socialistické a slovanské cítění
se nedatuje teprve od 5. května 1945. Ukáže
se potom, že neneseme vinu, že socialismus po první
světové válce u nás tak silný
a mocný, že měl v rukou předsednictvo
vlády, předsednictvo sněmovny a nejdůležitější
resorty, byl podlomen a rozvrácen ve vzájemných
bojích obou marxistických stran. Každý
objektivní historik bezpečně zjistí,
že po rozpadu jednotné strany sociálně-demokratické
jsme to byli my, čs. národní socialisté,
kteří odráželi nápor reakce na
vymoženosti socialismu a pracujících mas, a
že jsme to byli zase my, kteří byli předmětem
nenávisti a útoků těchto hospodářsky
a politicky zpátečnických živlů.
Jestliže od tohoto tragického rozlomu socialistických
stran marxistických ztrácel socialismus a pracující
lid u nás posici za posicí a jestliže tím
rostla moc a vliv pravicových stran ve státě,
nenese na tom strana čs. národních socialistů
žádné viny. Nebude také sporu o tom,
že kdyby byla KSČ spolupracovala v první republice
s dnešními stranami Národní fronty,
bylo by to znamenalo posílení socialistických
složek ve vládách první republiky a
mohlo se zamezit mnohému, co je dnes předmětem
laciné agitace. I ministerstvo vnitra mohlo být
spravováno socialistou a tak nemusilo dojít k zjevům,
kterých prohlášení KSČ vzpomíná.