Předseda Josef David.
Místopředsedové Gottier, Tymeš, Petr,
Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé Štětka, dr Ducháček.
201 poslanec podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zřízení parlamentní úsporné
a kontrolní komise podle § 22 jedn. ř. o 18
členech pro zjednodušení státní
administrativy a její volba.
2. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 147) o drahotním přídavku
poživatelů státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů a o úpravě
některých jejich právních poměrů
(tisk 169).
3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 101) o dani z obratu (tisk 157).
4. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 67) o sjednocení a úpravě
některých poplatkových předpisů
(tisk 168).
5. Zpráva výboru rozpočtového podle
§ 35 jedn. ř. o vládním návrhu
zákona (tisk 102) o nové úpravě československého
práva v oboru nepřímých daní
a státních finančních monopolů
(tisk 177).
6. Zpráva výboru ústavně-právního
podle § 35 jedn. ř. o vládním návrhu
zákona (tisk 160) o nové úpravě stálých
seznamů voličských.
Předseda Josef David zahájil schůzi
v 15 hod. 21 min.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní schůzi posl. Zemanové,
Mrázovi, dr Pišútovi, Zmrhalovi; na
tento týden posl. Šlingovi, Bruknerovi, Lietavcovi,
Čulenovi, Fraštackému, dr Múdremu-Šebíkovi,
Rolkovi.
Posl. Gerlichové-Petruskové, jež předložila
lékařské vysvědčení,
udělilo PNS na návrh předsedův hlasováním
zdravotní dovolenou na dobu 3 týdnů.
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal do výboru ústavně-právního
posl. Klimenta za posl. Jungmana.
min. financí na dotaz posl. Štětky č.
D 3.
Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 102)
o nové úpravě československého
práva v oboru nepřímých daní
a státních finančních monopolů
(tisk 177).
Interpelace posl. Zeminové min. zdravotnictví
(tisk 170).
Vládní návrh zákona o obnovení
university v Olomouci (tisk 176).
Návrh posl. Nermutě, K. Procházky
a Desenského o okamžitou pomoc povodní postiženému
obyvatelstvu severovýchodních Čech (tisk
175).
Výboru kulturnímu přikázán
vládní návrh tisk 176,
výboru iniciativnímu návrh tisk 175.
Zápisy o 24. až 27. schůzi Prozatímního
Národního shromáždění
byly ve sněmovní kanceláří
po 48 hodin vyloženy k nahlédnutí, a poněvadž
nebyly proti nim podány písemné námitky,
jsou schváleny podle § 73 jedn. řádu.
výboru ústavně-právnímu
na jeho žádost prodloužilo PNS hlasováním
lhůtu pro vládní návrh zákona
tisk 160 o nové úpravě stálých
seznamů voličských, stanovenou ve 29. schůzi
dne 13. února 1946 do 19. února do 12. hod. polední,
do 21. února do 12. hod. polední.
Předseda (zvoní): Nebude-li námitek,
přikročíme nejprve k projednávání
odst. 2 a dalších odstavců pořadu dnešní
schůze. (Námitky nebyly.) Námitek
není.
Přikročíme tedy k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 147) o drahotním přídavku
poživatelů státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů a o úpravě
některých jejich právních poměrů
(tisk 169).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je pan posl.
Fránek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Fránek: Pane předsedo, slavná
sněmovno, dámy a pánové!
Soc.-politický výbor mě pověřil,
abych v plenu Prozatímního Národního
shromáždění podal zprávu o vládním
návrhu zákona o drahotním přídavku
poživatelů státních odpočivných
nebo zaopatřovacích platů a o úpravě
některých jejich právních poměrů,
tisk 169, a v předloženém znění
jej doporučil ke schválení.
Návrh tento se týká kategorie osob, kterou
všichni dobře znáte: jde o státní
a veřejné pensisty, a jest jenom vysloviti politování
nad tím, že jsme se jí nezabývali již
dříve. Jsme povinni ukázati těmto
důchodcům, že nejsou vyřazenými
členy lidské společnosti, nýbrž
že společnost, které oni celý život
sloužili, se o ně stará a chce spravedlivě
upravit jejich právní poměry i výši
důchodu.
Tímto zákonem chceme také změnit zákonodárství
jak z doby protektorátu, tak také z doby t. zv.
druhé republiky, které ve snaze co nejvíce
šetřiti postihlo především státní
a veřejné zaměstnance. Nový zákon
mluví stále ještě o drahotním
přídavku. Drahotní přídavek
je zjev válečný a poválečný
a může míti platnost a význam jen v
dobách hospodářsky mimořádných
a neklidných. Budeme proto usilovat o to, aby všechny
přídavky přechodné, zvláště
však přídavky drahotní byly přímo
včleněny do základního platu a aby
tento plat byl stanoven takovou částkou, aby postačil
jak hmotným a kulturním potřebám jeho
poživatele, tak také poměrům cenovým.
Všichni jistě cítíte, že zvláště
po měnových opatřeních, která
se dotkla všech vrstev, byli nejcitelněji postiženi
právě důchodci, kteří jsou
odkázáni jenom na to, co jim prvého dne v
měsíci přinese peněžní
listonoš. Mohu prohlásiti, že zvýšení,
jehož se dnes veřejným pensistům dostává,
bude celkem slušné a že výboru se podařilo
dosáhnouti vyšších částek,
nežli jak zněl původní vládní
návrh.
Jako zpravodaj soc.-politického výboru děkuji
s tohoto místa ministerstvu financí za vzácné
pochopení a urychlené vyřízení
všech navrhovaných doplňků tohoto zákona.
Vládní návrh projednávaného
zákona o drahotním přídavku poživatelů
státních odpočivných (zaopatřovacích)
platů a o úpravě některých
jejich právních poměrů pozměňuje
dosavadní předpisy a dosavadní praksi na
nich založenou ve čtyřech bodech: 1. Zvyšuje
dosavadní drahotní přídavky (čl.
I). 2. Zvyšuje dosavadní hranice, pod které
nesmí klesnouti při krácení odpočivných
zaopatřovacích platů podle kumulačních
předpisů úhrn požitků poživatelům
těchto platů (čl. II). 3. Zrušuje některé
kumulační předpisy (čl. III, §
1). 4. Definuje přesně pojem odpočivných
(zaopatřovacích) platů majících
význam pro různá, zejména kumulační
opatření (čl. III, § 2). Konečně
stanoví v čl. IV, kdy zákonem chystaná
opatření nabudou účinnosti.
V těchto jednotlivých směrech jeví
se proti dosavadním předpisům tyto změny:
dosavadní drahotní přídavek, stanovený
podle § 4 vl. nař. č. 126 z roku 1941 Sb. pro
výslužné (čekatelné) částkou
4200 Kčs ročně, zvyšuje se na ročních
7800 Kčs, to je o 3600 Kčs ročně.
Dosavadním citovaným ustanovením pro vdovskou
pensi a sirotčí pensi stanovený drahotní
přídavek v částce 3300 Kčs
ročně stanoví se nyní dvěma
částkami, a to pro vdovskou pensí částkou
ročních 6000 Kčs, tedy částkou
o 2700 Kčs větší, a pro pensi sirotčí
roční částkou 3200 Kčs, tedy
částkou o 900 Kčs ročně větší.
Citovaným dosavadním ustanovením stanovený
jednotný drahotní přídavek ročních
900 Kčs u darů a pensí z milosti a odpočivných
(zaopatřovacích) platů, povolených
podle volné úvahy, stanoví se v navrhovaném
zákoně částkou 1500 Kčs ročně,
zvyšuje se tudíž o částku 600 Kčs
ročně.
Dosavadní hranice, pod které nesmí klesnouti
při krácení odpočivných (zaopatřovacích)
platů podle kumulačních předpisů
vládního nařízení čís.
136 z roku 1941 Sb. úhrn poživatelů těchto
platů, se zvyšují takto:
U § 24, odst. 1 pro sirotčí platy sirotků
oboustranně osiřelých z ročních
6000 Kčs na 13.800 Kčs ročně, tedy
o částku 7800 Kčs ročně vyšší,
u vdovských platů z 12.000 Kčs ročně
na 27.600 Kčs ročně, tedy o částku
15.600 Kčs ročně.
U § 23, odst. 3, § 26, odst. 1 a § 27, odst. 2
z částky 15.600 Kčs ročně na
36.000 Kčs ročně, tedy o částku
20.400 Kčs ročně.
U § 22, odst. 1 z částky 21.000 Kčs
ročně na 48.000 Kčs ročně,
tedy o částku 27.000 Kčs ročně.
U § 28, odst. 1 z částky 36.000 Kčs
ročně na 84.000 Kčs ročně,
tedy o částku 48.000 Kčs ročně.
Chystaný zákon zrušuje z § 27 vl. nař.
čís. 136/1941 Sb. ustanovení odst. 1, čís.
1, takže u poživatelů odpočivných,
resp. zaopatřovacích platů nenastává
snížení těchto platů, jsou-li
percipienti zaměstnáni ve státní službě
a nejsou-li v ní účastni pensijního
zaopatření, nebo jsou-li zaměstnáni
ve službě veřejné. U takových,
kteří jsou zaměstnáni ve státní
službě a jsou v ní účastni pensijního
zaopatření, uplatňuje se ustanovení
§ 22, odst. 1, po př. odst. 3 vládního
nařízení čís. 136/1941, při
čemž hranice v tomto ustanovení stanovená
se navrhovanou úpravou zvyšuje z 21.000 Kčs
na 48.000 Kčs ročně.
Dosavadní ustanovení § 30 a § 31 vl. nař.
čís. 136/1941 Sb., podle nichž se snižovaly
odpočivné požitky provdaných poživatelek
odpočivných platů, po př. zaopatřovací
platy vdov, žijících v poměru družky,
se vůbec zrušují. Budou tedy dotčené
osoby dostávati od 1. srpna 1945 odpočivné
nebo zaopatřovací platy v plné nezkrácené
výměře.
Dosavadní nedosti přesná definice, co je
rozuměti odpočivným nebo zaopatřovacím
platem, jež působila v praksi značně
potíže, se odstraňuje přesným
rozhodnutím, že odpočivnými nebo zaopatřovacími
platy se nerozumějí pouze výslužné,
vdovská pense, příspěvek na výchovu,
sirotčí pense a pod., tedy základní
odpočivné nebo zaopatřovací platy,
nýbrž i veškeré jejich příslušenství,
jako na př. výchovné, doplňovací
přídavek ženatým, vyrovnávací
přídavky, drahotní přídavky
a pod.
Je jisté, že ač jsme se ve výboru snažili,
abychom odstranili křivdy, způsobené úspornými
zákony, §§ 26 a 27 nám přece zůstaly
i s neblahými svými důsledky. Ale víme
a věříme všichni, že tato úprava
není konečná, nýbrž rázu
přechodného a že brzy bude provedena úprava
nová, jež bude ke všem důchodcům
stejně sociálně spravedlivá. Konečně
nutno se též dotknouti navrhované účinnosti
nového zákona. Účinnost, stanovená
ke dni 1. srpna 1945, bude působiti v praksi asi značné
potíže, protože v kalendářním
roce 1945 bude nutno až do konce července 1945 postupovati
podle dosavadních předpisů a od 1. srpna
1945 podle navrhovaného zákona, tedy v jednom a
témže roce v některých směrech
různým způsobem, zejména pokud se
týká dvojí hranice požitků, při
níž nastává krácení podle
kumulačních předpisů. Potíže,
které se vyskytnou, jsou ovšem rázu přechodného.
Jsme si vědomi, že dnešní mimořádné
poměry potřebovaly by ještě důraznějšího
zásahu v tyto otázky a že v mnohých
případech i toto právě přednesené
navrhované zvýšení nebude moci stoprocentně
uspokojiti všechny žadatele. Ale tu jsme zase vedeni
svými rozpočtovými možnostmi, a proto
prosím slavnou sněmovnu, aby přijala tento
návrh ve znění, jak jsem je přednesl.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Zpravodajem za výbor
rozpočtový je p. posl. Lindauer. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Lindauer: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Projednávaný vládní návrh zákona
o drahotním přídavku poživatelů
státních odpočivných a zaopatřovacích
platů a o úpravě některých
jejich právních poměrů má přinésti
zlepšení sociálních poměrů
státním pensistům, kteří přicházejí
zpravidla při platových úpravách velmi
zkrátka, anebo se s úpravou jejich pensí
přichází vždy až za zaměstnanci
ostatními, zaměstnanci soukromými a za zaměstnanci
státními v činné službě.
Má se jim dostati alespoň částečného
příspěvku na úhradu životních
nákladů, vyplývajících z cenové
úpravy, a to až do té doby, než jejich
platové a právní poměry budou definitivně
upraveny novým zákonem.
Navrhovaný zákon zvyšuje především
drahotní přídavek k pensím u t. zv.
staropensistů, t. j. u těch pensistů, u nichž
nastal případ zaopatření před
1. lednem 1944, t. j. před účinností
platových novel čís. 15 a 19/1944 Sb.
Těmto pensistům dostalo se zvýšení
jejich platů posledně od 1. dubna 1941 ve formě
drahotního přídavku podle § 4 vládního
nařízení čís. 126/1941, a to
částkou 4.200 Kčs u pensistů, částkou
3.300 Kčs u vdov a sirotků a částkou
900 Kčs u t. zv. dobrovolných dávek.
Od té doby nebyly platy staropensistů vůbec
upravovány, a to ani cestou úpravy drahotního
přídavku, ani v jiné formě, která
by odpovídala platovým novelám čís.
15 a 19/1944 Sb.
Dekretem presidenta republiky ze dne 20. srpna 1945, čís.
58/1945 Sb., byl přiznán s účinností
od 1. srpna 1945 platový přídavek státním
a některým jiným veřejným zaměstnancům.
Tento přídavek byl však přiznán
pouze zaměstnancům v činné službě,
kdežto pensisté, u kterých se zvýšení
pensí jevilo zvláště nutným,
byli opomenuti. Proto vládní návrh projednávaného
zákona sleduje napravení křivdy, která
byla na pensistech spáchána, a přiznává
jim zvýšení drahotního přídavku
se zpětnou účinností od 1. srpna 1945,
tedy od téhož data, od kterého byl přiznán
zaměstnancům v činné službě
platový přídavek dekretem presidenta republiky
čís. 58/1945.
Podle vládního nařízení z 12.
ledna 1944, čís. 12 Sb., nevztahují se dosavadní
ustanovení § 4 vl. nař. čís.
126/1941 o drahotních přídavcích na
zaměstnance a na pozůstalé po těchto
zaměstnancích, pokud vznikl nárok na pensi
po 1. lednu 1944. Nevztahuje se proto na tyto pensisty zásadně
ani vládní návrh projednávaného
zákona o drahotním přídavku, lépe
řečeno o zvýšení dosavadního
již drahotního přídavku.
Avšak i v těch případech, ve kterých
by pense podle platové novely čís. 15/1944
byla nižší, než jaká by příslušela
podle dřívějších zákonných
předpisů, t. j. kdyby se na zaměstnance,
který odchází do výslužby po
1. lednu 1944, nevztahovalo vládní nařízení
čís. 15 a byla mu pense vyměřena podle
dřívějších zákonných
ustanovení včetně drahotního přídavku,
přísluší příslušný
rozdíl jako vyrovnávací přídavek
k pensím, vyměřeným podle platových
novel z r. 1944.