Úterý 19. února 1946

(Začátek schůze v 15 hod. 21 min.)

Přítomni:

Předseda Josef David.

Místopředsedové Gottier, Tymeš, Petr, Hodinová-Spurná, Cvinček.

Zapisovatelé Štětka, dr Ducháček.

201 poslanec podle presenční listiny.

Z kanceláře PNS tajemník PNS dr Madar; jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.

Pořad

31. schůze Prozatímního Národního shromáždění republiky Československé,

svolané na úterý dne 19. února 1946 na 15. hod.

1. Zřízení parlamentní úsporné a kontrolní komise podle § 22 jedn. ř. o 18 členech pro zjednodušení státní administrativy a její volba.

2. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 147) o drahotním přídavku poživatelů státních odpočivných (zaopatřovacích) platů a o úpravě některých jejich právních poměrů (tisk 169).

3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 101) o dani z obratu (tisk 157).

4. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 67) o sjednocení a úpravě některých poplatkových předpisů (tisk 168).

5. Zpráva výboru rozpočtového podle § 35 jedn. ř. o vládním návrhu zákona (tisk 102) o nové úpravě československého práva v oboru nepřímých daní a státních finančních monopolů (tisk 177).

6. Zpráva výboru ústavně-právního podle § 35 jedn. ř. o vládním návrhu zákona (tisk 160) o nové úpravě stálých seznamů voličských.

Předseda Josef David zahájil schůzi v 15 hod. 21 min.

*

Sdělení předsednictva.

Dovolené

podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda na dnešní schůzi posl. Zemanové, Mrázovi, dr Pišútovi, Zmrhalovi; na tento týden posl. Šlingovi, Bruknerovi, Lietavcovi, Čulenovi, Fraštackému, dr Múdremu-Šebíkovi, Rolkovi.

Posl. Gerlichové-Petruskové, jež předložila lékařské vysvědčení, udělilo PNS na návrh předsedův hlasováním zdravotní dovolenou na dobu 3 týdnů.

Změna ve výboru.

Klub poslanců komunistické strany Československa vyslal do výboru ústavně-právního posl. Klimenta za posl. Jungmana.

Došla odpověď

min. financí na dotaz posl. Štětky č. D 3.

Rozdané tisky.

Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 102) o nové úpravě československého práva v oboru nepřímých daní a státních finančních monopolů (tisk 177).

Interpelace posl. Zeminové min. zdravotnictví (tisk 170).

Vládní návrh zákona o obnovení university v Olomouci (tisk 176).

Návrh posl. Nermutě, K. Procházky a Desenského o okamžitou pomoc povodní postiženému obyvatelstvu severovýchodních Čech (tisk 175).

Přikázáno výborům.

Výboru kulturnímu přikázán vládní návrh tisk 176,

výboru iniciativnímu návrh tisk 175.

Schválené zápisy.

Zápisy o 24. až 27. schůzi Prozatímního Národního shromáždění byly ve sněmovní kanceláří po 48 hodin vyloženy k nahlédnutí, a poněvadž nebyly proti nim podány písemné námitky, jsou schváleny podle § 73 jedn. řádu.

Prodloužena lhůta výboru.

výboru ústavně-právnímu na jeho žádost prodloužilo PNS hlasováním lhůtu pro vládní návrh zákona tisk 160 o nové úpravě stálých seznamů voličských, stanovenou ve 29. schůzi dne 13. února 1946 do 19. února do 12. hod. polední, do 21. února do 12. hod. polední.

*

Předseda (zvoní): Nebude-li námitek, přikročíme nejprve k projednávání odst. 2 a dalších odstavců pořadu dnešní schůze. (Námitky nebyly.) Námitek není.

Přikročíme tedy k projednávání druhého odstavce pořadu, jímž je

2. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 147) o drahotním přídavku poživatelů státních odpočivných (zaopatřovacích) platů a o úpravě některých jejich právních poměrů (tisk 169).

Zpravodajem za výbor soc.-politický je pan posl. Fránek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Fránek: Pane předsedo, slavná sněmovno, dámy a pánové!

Soc.-politický výbor mě pověřil, abych v plenu Prozatímního Národního shromáždění podal zprávu o vládním návrhu zákona o drahotním přídavku poživatelů státních odpočivných nebo zaopatřovacích platů a o úpravě některých jejich právních poměrů, tisk 169, a v předloženém znění jej doporučil ke schválení.

Návrh tento se týká kategorie osob, kterou všichni dobře znáte: jde o státní a veřejné pensisty, a jest jenom vysloviti politování nad tím, že jsme se jí nezabývali již dříve. Jsme povinni ukázati těmto důchodcům, že nejsou vyřazenými členy lidské společnosti, nýbrž že společnost, které oni celý život sloužili, se o ně stará a chce spravedlivě upravit jejich právní poměry i výši důchodu.

Tímto zákonem chceme také změnit zákonodárství jak z doby protektorátu, tak také z doby t. zv. druhé republiky, které ve snaze co nejvíce šetřiti postihlo především státní a veřejné zaměstnance. Nový zákon mluví stále ještě o drahotním přídavku. Drahotní přídavek je zjev válečný a poválečný a může míti platnost a význam jen v dobách hospodářsky mimořádných a neklidných. Budeme proto usilovat o to, aby všechny přídavky přechodné, zvláště však přídavky drahotní byly přímo včleněny do základního platu a aby tento plat byl stanoven takovou částkou, aby postačil jak hmotným a kulturním potřebám jeho poživatele, tak také poměrům cenovým. Všichni jistě cítíte, že zvláště po měnových opatřeních, která se dotkla všech vrstev, byli nejcitelněji postiženi právě důchodci, kteří jsou odkázáni jenom na to, co jim prvého dne v měsíci přinese peněžní listonoš. Mohu prohlásiti, že zvýšení, jehož se dnes veřejným pensistům dostává, bude celkem slušné a že výboru se podařilo dosáhnouti vyšších částek, nežli jak zněl původní vládní návrh.

Jako zpravodaj soc.-politického výboru děkuji s tohoto místa ministerstvu financí za vzácné pochopení a urychlené vyřízení všech navrhovaných doplňků tohoto zákona.

Vládní návrh projednávaného zákona o drahotním přídavku poživatelů státních odpočivných (zaopatřovacích) platů a o úpravě některých jejich právních poměrů pozměňuje dosavadní předpisy a dosavadní praksi na nich založenou ve čtyřech bodech: 1. Zvyšuje dosavadní drahotní přídavky (čl. I). 2. Zvyšuje dosavadní hranice, pod které nesmí klesnouti při krácení odpočivných zaopatřovacích platů podle kumulačních předpisů úhrn požitků poživatelům těchto platů (čl. II). 3. Zrušuje některé kumulační předpisy (čl. III, § 1). 4. Definuje přesně pojem odpočivných (zaopatřovacích) platů majících význam pro různá, zejména kumulační opatření (čl. III, § 2). Konečně stanoví v čl. IV, kdy zákonem chystaná opatření nabudou účinnosti.

V těchto jednotlivých směrech jeví se proti dosavadním předpisům tyto změny: dosavadní drahotní přídavek, stanovený podle § 4 vl. nař. č. 126 z roku 1941 Sb. pro výslužné (čekatelné) částkou 4200 Kčs ročně, zvyšuje se na ročních 7800 Kčs, to je o 3600 Kčs ročně. Dosavadním citovaným ustanovením pro vdovskou pensi a sirotčí pensi stanovený drahotní přídavek v částce 3300 Kčs ročně stanoví se nyní dvěma částkami, a to pro vdovskou pensí částkou ročních 6000 Kčs, tedy částkou o 2700 Kčs větší, a pro pensi sirotčí roční částkou 3200 Kčs, tedy částkou o 900 Kčs ročně větší.

Citovaným dosavadním ustanovením stanovený jednotný drahotní přídavek ročních 900 Kčs u darů a pensí z milosti a odpočivných (zaopatřovacích) platů, povolených podle volné úvahy, stanoví se v navrhovaném zákoně částkou 1500 Kčs ročně, zvyšuje se tudíž o částku 600 Kčs ročně.

Dosavadní hranice, pod které nesmí klesnouti při krácení odpočivných (zaopatřovacích) platů podle kumulačních předpisů vládního nařízení čís. 136 z roku 1941 Sb. úhrn poživatelů těchto platů, se zvyšují takto:

U § 24, odst. 1 pro sirotčí platy sirotků oboustranně osiřelých z ročních 6000 Kčs na 13.800 Kčs ročně, tedy o částku 7800 Kčs ročně vyšší, u vdovských platů z 12.000 Kčs ročně na 27.600 Kčs ročně, tedy o částku 15.600 Kčs ročně.

U § 23, odst. 3, § 26, odst. 1 a § 27, odst. 2 z částky 15.600 Kčs ročně na 36.000 Kčs ročně, tedy o částku 20.400 Kčs ročně.

U § 22, odst. 1 z částky 21.000 Kčs ročně na 48.000 Kčs ročně, tedy o částku 27.000 Kčs ročně.

U § 28, odst. 1 z částky 36.000 Kčs ročně na 84.000 Kčs ročně, tedy o částku 48.000 Kčs ročně.

Chystaný zákon zrušuje z § 27 vl. nař. čís. 136/1941 Sb. ustanovení odst. 1, čís. 1, takže u poživatelů odpočivných, resp. zaopatřovacích platů nenastává snížení těchto platů, jsou-li percipienti zaměstnáni ve státní službě a nejsou-li v ní účastni pensijního zaopatření, nebo jsou-li zaměstnáni ve službě veřejné. U takových, kteří jsou zaměstnáni ve státní službě a jsou v ní účastni pensijního zaopatření, uplatňuje se ustanovení § 22, odst. 1, po př. odst. 3 vládního nařízení čís. 136/1941, při čemž hranice v tomto ustanovení stanovená se navrhovanou úpravou zvyšuje z 21.000 Kčs na 48.000 Kčs ročně.

Dosavadní ustanovení § 30 a § 31 vl. nař. čís. 136/1941 Sb., podle nichž se snižovaly odpočivné požitky provdaných poživatelek odpočivných platů, po př. zaopatřovací platy vdov, žijících v poměru družky, se vůbec zrušují. Budou tedy dotčené osoby dostávati od 1. srpna 1945 odpočivné nebo zaopatřovací platy v plné nezkrácené výměře.

Dosavadní nedosti přesná definice, co je rozuměti odpočivným nebo zaopatřovacím platem, jež působila v praksi značně potíže, se odstraňuje přesným rozhodnutím, že odpočivnými nebo zaopatřovacími platy se nerozumějí pouze výslužné, vdovská pense, příspěvek na výchovu, sirotčí pense a pod., tedy základní odpočivné nebo zaopatřovací platy, nýbrž i veškeré jejich příslušenství, jako na př. výchovné, doplňovací přídavek ženatým, vyrovnávací přídavky, drahotní přídavky a pod.

Je jisté, že ač jsme se ve výboru snažili, abychom odstranili křivdy, způsobené úspornými zákony, §§ 26 a 27 nám přece zůstaly i s neblahými svými důsledky. Ale víme a věříme všichni, že tato úprava není konečná, nýbrž rázu přechodného a že brzy bude provedena úprava nová, jež bude ke všem důchodcům stejně sociálně spravedlivá. Konečně nutno se též dotknouti navrhované účinnosti nového zákona. Účinnost, stanovená ke dni 1. srpna 1945, bude působiti v praksi asi značné potíže, protože v kalendářním roce 1945 bude nutno až do konce července 1945 postupovati podle dosavadních předpisů a od 1. srpna 1945 podle navrhovaného zákona, tedy v jednom a témže roce v některých směrech různým způsobem, zejména pokud se týká dvojí hranice požitků, při níž nastává krácení podle kumulačních předpisů. Potíže, které se vyskytnou, jsou ovšem rázu přechodného.

Jsme si vědomi, že dnešní mimořádné poměry potřebovaly by ještě důraznějšího zásahu v tyto otázky a že v mnohých případech i toto právě přednesené navrhované zvýšení nebude moci stoprocentně uspokojiti všechny žadatele. Ale tu jsme zase vedeni svými rozpočtovými možnostmi, a proto prosím slavnou sněmovnu, aby přijala tento návrh ve znění, jak jsem je přednesl. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Zpravodajem za výbor rozpočtový je p. posl. Lindauer. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Lindauer: Vážená sněmovno, paní a pánové!

Projednávaný vládní návrh zákona o drahotním přídavku poživatelů státních odpočivných a zaopatřovacích platů a o úpravě některých jejich právních poměrů má přinésti zlepšení sociálních poměrů státním pensistům, kteří přicházejí zpravidla při platových úpravách velmi zkrátka, anebo se s úpravou jejich pensí přichází vždy až za zaměstnanci ostatními, zaměstnanci soukromými a za zaměstnanci státními v činné službě.

Má se jim dostati alespoň částečného příspěvku na úhradu životních nákladů, vyplývajících z cenové úpravy, a to až do té doby, než jejich platové a právní poměry budou definitivně upraveny novým zákonem.

Navrhovaný zákon zvyšuje především drahotní přídavek k pensím u t. zv. staropensistů, t. j. u těch pensistů, u nichž nastal případ zaopatření před 1. lednem 1944, t. j. před účinností platových novel čís. 15 a 19/1944 Sb.

Těmto pensistům dostalo se zvýšení jejich platů posledně od 1. dubna 1941 ve formě drahotního přídavku podle § 4 vládního nařízení čís. 126/1941, a to částkou 4.200 Kčs u pensistů, částkou 3.300 Kčs u vdov a sirotků a částkou 900 Kčs u t. zv. dobrovolných dávek.

Od té doby nebyly platy staropensistů vůbec upravovány, a to ani cestou úpravy drahotního přídavku, ani v jiné formě, která by odpovídala platovým novelám čís. 15 a 19/1944 Sb.

Dekretem presidenta republiky ze dne 20. srpna 1945, čís. 58/1945 Sb., byl přiznán s účinností od 1. srpna 1945 platový přídavek státním a některým jiným veřejným zaměstnancům.

Tento přídavek byl však přiznán pouze zaměstnancům v činné službě, kdežto pensisté, u kterých se zvýšení pensí jevilo zvláště nutným, byli opomenuti. Proto vládní návrh projednávaného zákona sleduje napravení křivdy, která byla na pensistech spáchána, a přiznává jim zvýšení drahotního přídavku se zpětnou účinností od 1. srpna 1945, tedy od téhož data, od kterého byl přiznán zaměstnancům v činné službě platový přídavek dekretem presidenta republiky čís. 58/1945.

Podle vládního nařízení z 12. ledna 1944, čís. 12 Sb., nevztahují se dosavadní ustanovení § 4 vl. nař. čís. 126/1941 o drahotních přídavcích na zaměstnance a na pozůstalé po těchto zaměstnancích, pokud vznikl nárok na pensi po 1. lednu 1944. Nevztahuje se proto na tyto pensisty zásadně ani vládní návrh projednávaného zákona o drahotním přídavku, lépe řečeno o zvýšení dosavadního již drahotního přídavku.

Avšak i v těch případech, ve kterých by pense podle platové novely čís. 15/1944 byla nižší, než jaká by příslušela podle dřívějších zákonných předpisů, t. j. kdyby se na zaměstnance, který odchází do výslužby po 1. lednu 1944, nevztahovalo vládní nařízení čís. 15 a byla mu pense vyměřena podle dřívějších zákonných ustanovení včetně drahotního přídavku, přísluší příslušný rozdíl jako vyrovnávací přídavek k pensím, vyměřeným podle platových novel z r. 1944.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP