Tito zaměstnanci neměli z platové úpravy
podle platových novel z r. 1944 žádného
užitku a proto navrhovaný zákon o drahotním
přídavku pamatuje i na tyto zaměstnance.
Jde zejména o zaměstnance v nižších
kategoriích s nízkými platy, a je proto jenom
spravedlivé, když se zvýšení pensí
o částky, rovnající se zvýšení
drahotních přídavků u staropensistů,
dostane i těmto zaměstnancům, t. j. těm,
kterým je sice pense vyměřena už podle
novely platového zákona, ovšem s vyrovnávacím
přídavkem.
Proti stavu před 1. srpnem 1945 bude činit zvýšení
pensí jednak ve formě zvýšení
drahotního přídavku podle navrhovaného
zákona, jednak ve formě zvláštního
přídavku podle zákona ze dne 13. prosince
1945, čís. 159 Sb., tyto částky: Zvýšení
drahotního přídavku se zpětnou platností
od 1. srpna 1945 u ženatých 3.600 Kčs, u svobodných
3.600 Kčs, u vdov 2.700 Kčs, u sirotků 900
Kčs a u dobrovolných dávek 600 Kčs.
Od 1. prosince 1945 byly pense ve formě zvláštního
přídavku zvýšeny o tyto další
částky: u ženatých o 3.600 Kčs,
u svobodných o 1.800 Kčs, u vdov o 1.800 Kčs
a u sirotků o 1.800 Kčs. Budou tedy míti
pensisté zvýšeny pense od 1. prosince m. r.
celkem o tyto částky: ženatí o 7.200
Kčs, svobodní o 5.400 Kčs, vdovy o 4.500
Kčs, sirotci o 2.700 Kčs a u dobrovolných
dávek činí toto zvýšení
600 Kčs.
Navrhovaný zákon pamatuje také na zvýšení
minimálních příjmových částek,
jak už to zde bylo řečeno, v těch případech,
kde se střetávají dva nebo více odpočivných,
po př. zaopatřovacích platů, nebo
odpočivné či zaopatřovací platy
s příjmem výdělečným.
V případě pensisty, který je současně
státním zaměstnancem, se zvyšuje minimální
příjmová částka z 21.000 Kčs
na 48.000 Kčs. V případě pensisty,
který má více než jeden odpočivný
plat, z 15.600 Kčs na 36.000 Kčs. V případě
vdovy nebo sirotka, přichází-li v úvahu
více než jeden zaopatřovací plat, z
12.000 Kčs na 27.600 Kčs u vdovské pense
a ze 6.000 Kčs na 13.800 Kčs u pense sirotčí.
V případě pensisty, vdovy nebo sirotka, mají-li
výdělečný příjem, se
minimální příjmová částka
zvyšuje z 36.000 Kčs na 84.000 Kčs.
Navrhovaný zákon odstraňuje také rozdíl
v posuzování výdělečného
příjmu státních pensistů mezi
příjmy z veřejných a soukromých
prostředků. Zrušením odst. 1, č.
1, § 27 vlád. nař. čís. 136/1941
se dospěje ke spravedlivému řešení,
takže pensista, který nyní vstoupí jako
zaměstnanec do veřejných služeb, bude
zrovnoprávněn s pensistou, který vstoupí
do služeb soukromých. Nyní v obou případech
může činit hranice příjmu, t.
j. pense s výdělkem dohromady, 84.000 Kčs,
aniž by pense byla zkrácena. Doposud činila
tato hranice u pensistů zaměstnaných ve veřejné
službě 15.600 Kčs, zatím co u pensistů
zaměstnaných ve službách soukromých
36.000 Kčs.
Konečně odstraňuje projednávaný
vládní návrh zákona krácení
pensí v případě provdaných
nebo v poměru družky žijících poživatelek
odpočivných platů, ať už jsou provdány
za státní zaměstnance v činné
službě nebo ve výslužbě, nebo ve
službách soukromých, nebo s nimi žijí
jako družky.
Dostane se jim tedy se zpětnou účinností
od 1. srpna 1945 plné výplaty jejich odpočivných
platů, na které si získali nárok svým
zaměstnáním ve státních službách.
Vládní návrh vyhovuje v tomto případě
dávnému volání poživatelek odpočivných
platů, zejména z řad učitelských,
po spravedlnosti, aby se státním zaměstnankyním,
i když se provdají, dostalo plné pense, na
kterou si po celou dobu své služby platily a která
by jim příslušela, kdyby zůstaly svobodné.
Podle odhadu ministerstva financí vyžádá
si celkový náklad na navrhované zvýšení
drahotních přídavků přibližné
částky 600 mil. Kčs ročně.
Paní a pánové, jménem rozpočtového
výboru, který předložený návrh
projednal ve své schůzi 13. února 1946, navrhuji,
aby Prozatímní Národní shromáždění
přijalo vládní návrh tak, jak byl
vládou předložen a jak jej také k přijetí
doporučil výbor soc.-politický. (Potlesk.)
Předseda: K této věci jsou přihlášeni
řečníci. Zahajuji rozpravu.
Přihlášeni jsou: pp. posl. Uhlířová,
Trojanová, Jura.
Uděluji slovo pí. posl. Uhlířové.
Posl. Uhlířová: Vážené
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Dovolte mně, abych se několika slovy dotkla připravovaného
zákona, kterým se mají podstatně upravit
odpočivné platy pensistů, jakož i některé
jejich právní poměry. Uvedením této
zákonné předlohy zařaďuje Národní
shromáždění mezi zákony sociálního
charakteru nový přínos a dokumentuje, že
v tomto sboru je pochopení pro odstranění
všech křivd, tedy i rázu sociálního,
jež byly napáchány minulým režimem
za doby protektorátu. Chystaná úprava je
opravdu dosti velkým přínosem k nadlepšení,
třeba opět nezabrání úplnému
rozdílu mezi starými a novými pensisty, poněvadž
platovou úpravou zákonem čís. 103
a pro učitele čís. 104 z roku 1926 byly u
nás vytvořeny dvě kategorie pensistů,
a to novo- a staropensisté. Staropensistům byly
pak postupně vyrovnávány platy ve čtyřech
etapách. Čtvrtá etapa v úpravě
platů pensistů byla však provedena až
v roce 1942, takže tato úprava trvala plných
16 let. Ihned nato za dva roky vyšly platové novely
čís. 15 a 19 z roku 1944, které vytvořily
opět nový druh pensistů, to jest ty, kteří
šli do pense po této úpravě. Máme
tedy zase nové staropensisty, kterým se nyní
dávají vyšší drahotní přídavky.
Je nutno konstatovati, že tato zákonná předloha,
kterou dnes schvalujeme, byla na pořadu sněmovního
jednání již před několika týdny
a že na zákrok národně-socialistických
poslanců byla vzata s pořadu a dána k novému
projednávání. Proti původnímu
návrhu je jeho konečná úprava daleko
lepší, pokud se týká zvýšení
hranic, o kterém jedná druhý článek
zamýšlené úpravy. Tak se zvyšuje
hranice z dosavadních 6.000 Kčs na 13.800 Kčs
místo původně vládou navrhovaných
12.000 Kčs a rovněž tak částka
12.000 Kčs na 27.600 Kčs místo původně
navrhovaných 18.000 Kčs, jakož i částka
15.600 Kčs je touto konečnou úpravou zvýšena
na 36.000 Kčs místo původně navrhovaných
24.000 Kčs atd.
Zde chci vyzvednouti zejména fakt, že v článku
III uvedené paragrafy 30 a 31 vládního nařízení
č. 380 z roku 1938 a vládní nařízení
č. 136 z roku 1941 se zrušují. Jsou to nařízení
z éry Beranovy vlády a pak pokračujícího
Háchova režimu, zhoršovaná ještě
dále za protektorátu, kdy se provdané zaměstnankyně
bezohledně propouštěly ze státních
a veřejných služeb a pense se jim stále
více a více krátily, až klesly na polovinu
toho, co jim podle zákona patřilo.
Bolavým místem zůstávají však
nadále §§ 26 a 27 vládního nařízení
č. 380 z r. 1938, které musí býti
změněny, jakmile budou nově upraveny platové
předpisy veřejnozaměstnanecké. Všecka
tato zhoršení, jak jsem je nahoře uvedla, dotýkala
se velké armády zaměstnaných žen,
obzvláště učitelek obecných a
měšťanských škol celé republiky,
které tímto nařízením byly
postiženy nesmírně těžce, protože
z jejich řad bylo nejvíce provdaných zaměstnankyň
veřejné služby.
Čs. strana národně-socialistická,
jejímž jménem mám čest mluvit,
vítá s pocitem zadostiučinění
tuto úpravu, o níž spolupracovala, jako prostý
akt spravedlnosti vůči všem ženám-pensistkám
ze státní a veřejné služby. (Potlesk.)
Zrušením těchto nařízení
dostane provdaná zaměstnankyně plný
odpočivný plat a také příslušný
drahotní přídavek. Tímto aktem dokazuje
naše Národní shromáždění,
že pasus vládního programu z dubna minulého
roku o naprosté a plné rovnoprávnosti žen
v Československé republice není jen prázdnou
frází, ale že v tomto směru je dostatek
pochopení, snahy i dobré vůle, aby sociální
křivdy byly v naší republice odstraňovány,
ať se týkají kterékoli vrstvy národa.
(Potlesk.) Vždyť zmíněná
vládní nařízení, která
se tímto novým zákonem ruší a
jež krátila zaměstnankyním pense na
polovinu, ač celý život poctivě sloužily
a také řádně platily plné pensijní
příspěvky, byla naprosto nemorální
a nesociální. Proto rozhodnutí, přinášející
nápravu této těžké křivdy,
je všemi zaměstnankyněmi kvitováno s
povděkem. Toto rozhodnutí je však také
základem spravedlivé sociální politiky
vůči veřejným a státním
zaměstnancům.
Především, paní a pánové,
posílí důvěru těch, kteří
spolehlivě po celý svůj život státu
sloužili a věnovali mu všechny své nejlepší
síly. Toto rozhodnutí je také důkazem
toho, že naše Národní shromáždění
při provádění finanční
politiky v tomto státě nebude vždy sahat při
zavádění úsporných opatření,
která snad v budoucnu přijdou, nejdříve
na platy těch, kteří se mohou nejméně
bránit, to jest na veřejné a státní
zaměstnance (Potlesk.), protože srážky
z jejich platů zůstávají vždycky
přímo ve státní pokladně a
bývala to tedy nejpohodlnější cesta
začínajících úspor ve finanční
politice státu. Tuto politiku nemůže, ba nesmí
sledovat socialistický stát, protože spolehlivý
správní aparát z veřejných
a státních zaměstnanců je základem
dobrého chodu veřejné a státní
správy. (Potlesk.) Naši pensisté uvítají
toto naše rozhodnutí, jímž se zlepšují
jejich sociální poměry, s pocitem uznání
a úlevy, že se konečně také jim
dostalo spravedlivější platové úpravy.
Zejména je přijmou vděčně jako
akt naprosté spravedlnosti všecky československé
učitelky-pensistky, které se marně po dlouhou
dobu dovolávaly svých spravedlivých nároků.
Chci se při této příležitosti
zmíniti ještě o jedné důležité
věci, týkající se žen ve státní
a veřejné službě. Nebylo doposud jednotnosti
při vyplácení pensí vdovám
po zemřelém učiteli nebo profesoru. Byla-li
učitelka vdovou po profesoru nebo jiném státním
zaměstnanci, pak se jí krácení vdovské
pense netýkalo. Jinak je tomu u učitelky, byl-li
zemřelý manžel učitelem, protože
potom vdovská pense krácení podléhá.
Těchto případů je dnes, vážení,
velmi mnoho, protože celá armáda učitelů
a profesorů za posledních 6 let zahynula v koncentračních
táborech a na popravištích. Máme tedy
dvě stejně postižené ženy, z nichž
jedna nemá vdovské pense a druhá ano. Proto
je naprosto nutné a správné, aby i v této
věci byla zavedena jednotná úprava.
Zvláštní kapitolu však tvoří
vdovy po odsouzených německými soudy, kteří
byli pak popraveni nebo umučeni. Od takovýchto vdov
vyžadují úřady, jež vyměřují
vdovské pense, aby žádaly náš soud,
aby vynesl nicotnost trestního rozsudku, kterým
byl jejich manžel odsouzen. Nevím, jak označit
tento fakt, ale domnívám se, že setrvávání
na tomto nařízení by nebylo přinejmenším
dosti taktní vůči těmto vdovám
tak těžce postiženým, které se
dnes mají dožadovat, aby byl zrušen rozsudek
nacistických soudů, které odpravovaly naše
vlastence. Nechť jsou zcela neplatny tyto rozsudky, poněvadž
je vynášeli Němci, nehledě ani k tomu,
že o těchto řízeních bývalých
německých soudů není vůbec
žádných soudních spisů.
Považuji za svou povinnost, abych při této
příležitosti a na parlamentním foru
poukázala také na osud nešťastných
žen, vdov a matek z Velkého Meziříčí,
které ztratily své muže a syny při hrozném
vraždění mužů za ústupu
německých hord před postupující
ruskou frontou. 7. května 1945 bylo nelidským způsobem
umučeno na 100 mužů tohoto nešťastného
města, na 100 rodin přišlo o své živitele.
Po celou dobu až do dnešního dne dostávaly
rodiny, jež neměly jiného příjmu,
podporu od sociální péče, a to ve
výši 600 Kčs měsíčně,
a to ještě nepravidelně.
Dámy a pánové, ze slávy a zásluh
mrtvého nemohou pozůstalí žít.
Je potřebí zaopatřit tyto vdovy a jejich
děti tak, jak by se byli o ně postarali jejich otcové,
kdyby byli zůstali na živu. (Potlesk.) Jsem
přesvědčena, že nemluvím k hluchým
a necitelným, ale že moje slova budou slyšána
tam, odkud může a musí přijíti
pomoc pro tyto rodiny, kterým se v rámci sociálních
zákonů musí dostat ne pomoci, ale řádné
úpravy jejich zaopatřovacích platů.
Je nutno poukázati zde také na dvojí měřítko,
jehož se používá při nápravě
křivd u veřejných zaměstnanců.
Ani tady není jednotné úpravy. O odčinění
křivd na čs. veřejných zaměstnancích
jedná dekret presidenta republiky č. 53, kdežto
o nápravě týchž křivd u veřejných
zaměstnankyň jedná dekret č. 74, který
se týká především provdaných
zaměstnankyň ve veřejné službě
a jejich opětovného ustanovení. Tento dekret
ani zdaleka neodstraňuje křivdy na nich spáchané,
protože jejich reaktivace není právním
nárokem, ale zůstala odvislá od určité
libovůle nadřízených služebních
úřadů. Pro praksi by bylo daleko lepší
a v zájmu spravedlnosti nutné, aby zde byla jednotná
kolej jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnankyně.
Chci-li shrnout všechno to, co jsem zde v krátkosti
řekla, musím znovu proklamovat a zdůrazňovat
požadavek naprosté spravedlnosti vůči
ženám nejen pokud jde o spravedlivé platy a
pense, ale také pokud jde o obsazování míst,
a to obzvláště míst přednostenských
ve státních a veřejných úřadech
nebo míst ředitelských na všech druzích
škol v Československé republice. Státní
a veřejné zaměstnankyně svou prací,
svědomitostí a odpovědností za prvních
20 let republiky i svým pevným a nekompromisním
postojem za doby protektorátu dokázaly své
schopnosti, výkonnost i odpovědnost, a je proto
v zájmu spravedlnosti a opravdového ocenění
jejich práce, aby byly také povolávány
na vedoucí místa, nemají-li míti při
neustálém přezírání
a opomíjení pocit těžké křivdy.
Dovolávám se ústavní listiny naší
republiky i programu vlády Národní fronty
z 5. dubna 1945, které mluví o naprosté rovnoprávnosti
žen na všech úsecích politického,
hospodářského i kulturního života.
Je na tomto zákonodárném sboru, aby dokázal,
že to s rovnoprávností žen myslí
vážně a opravdově, a mělo by
být samozřejmostí u všech, kteří
zde zasedají, aby sliby, které dali, také
do důsledků plnili. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
paní posl. Trojanové.
Posl. Trojanová: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Ujímám se po druhé slova v plenu Prozatímního
Národního shromáždění
v záležitosti týkající se státních
zaměstnanců a jejich rodin. Jménem klubu
čs. strany lidové přimlouvám se vřele
za každé zlepšení ve prospěch poživatelů
státních odpočivných a zaopatřovacích
platů a za úpravu jejich právních
poměrů. Vyslovuji jen politování,
že jde zase jen o provisorium místo definitivního
řešení, jak by toho státní zaměstnanci,
ať muži či ženy, za svou poctivou, obětavou,
odpovědnou a vyčerpávající
práci zasloužili. Státní zaměstnanci
nikdy nestávkují, nikdy stávkami nevynucují
uskutečňování svých spravedlivých
požadavků, jako jsme toho svědky v cizině,
ale to neznamená, že by stát měl této
svaté trpělivosti a slušnosti svého
zaměstnanectva nadužívati a jeho bolesti ignorovati.
(Potlesk.)
Jen hmotně zabezpečený zaměstnanec
věnuje veškeru sílu a schopnost svému
úřadu a není zneklidňován obavami
o existenci svých rodin ve dnech, kdy překročí
věkovou hranici a jako pensista odejde do výslužby.
Při své práci se také nesmí
chvěti o osud své ženy a děti, až
jednou navždy od nich odejde. (Potlesk.) Dnes jde
o spravedlivé požadavky z měsíce srpna
minulého roku, z doby, kdy veřejní zaměstnanci
dekretem presidenta republiky č. 58 dostali t. zv. platový
přídavek. Veřejní zaměstnanci-pensisté
na místo tohoto platového přídavku
měli obdržeti zvýšení drahotního
přídavku, který tvoří část
jejich odpočivných platů. Uvedená
osnova se týká právě zvýšení
těchto drahotních přídavků
a navrhuje zvýšení z dosavadních 4.200
Kčs na 7.800 Kčs ročně, u vdovských
pensí ze 3.300 Kčs na 6.000 Kčs a u pensí
sirotčích na 4.200 Kčs. Zde bylo sirotkům
naměřeno méně než vdovám,
ačkoli původně byl drahotní přídavek
pro vdovy i pro sirotky ve stejné výši. Osnova
navrhuje též zvýšení drahotního
přídavku u dávek dobrovolných z dosavadních
900 Kčs na 1.500 Kčs ročně.
Poměry veřejných zaměstnanců
v činné službě byly v nové republice
upravovány provisorně již několikráte
a některá z těchto opatření
vztahovala se i na zaměstnance ve výslužbě,
kteří, bohužel, nemohou aktivní zaměstnance
stále dohonit a řešení jejich otázek
zůstává stále pozadu.
Výměra pensí v nižších kategoriích
je naprosto nevyhovující. Nejnižší
pense u pomocných zřízenců podle vládního
nařízení čís. 114 činí
8.700 Kčs ročně, čili asi 700 Kčs
měsíčně hrubého příjmu.
Vdova téže kategorie dostává 600 Kčs
měsíčně. Při tom v této
kategorii pozůstalá vdova nemá nárok
na úmrtné po zemřelém manželu
a pochovává patrně zadarmo. Úředníci
s maturitou, nebo i s vysokoškolským vzděláním,
dostávají podle § 155 platového zákona
až do 13 let služby 10.800 Kčs ročně.
Oficianti, kteří nejsou pragmatikálními
úředníky, mají podle § 64 ročně
9.300 Kčs. Jejich vdovy mají 7.800 Kčs ročně.
Kancelářští pomocnicí podle §
64 vládního nařízení čís.
113/ 1926 mají tytéž požitky jako pomocní
zřízenci. U vdov po pomocných zřízencích
dostávají se příspěvky na výchovu
jen do 18 let místo do 21 u synů a do 24 let u nezaopatřených
dcer.
Je to zatímní úprava, která sice nesplňuje
všechna přání pensistů, zvláště
neřeší úplně zrovnoprávnění
všech pensistů veřejnozaměstnaneckých,
t. j. jak pensistů státních, tak pensistů
jiných veřejných svazků, zejména
pensistů - bývalých zaměstnanců
- obecních, okresních, zemských s pensisty
státními. Vzhledem k tomu by bylo třeba v
nejbližší době, aby vláda znovu
se zabývala otázkou pensistů, zvláště
pokud se týče jejich zrovnoprávnění,
a aby aspoň připravovaná celková úprava
platových poměrů státních zaměstnanců
pamatovala na pensisty ustanovením, které by také
pro příště vyloučilo nerovnost,
vzniklou náhodnou okolností, že odešli
do výslužby za platnosti platového zákona
nevýhodnějšího, než je poslední
úprava platová. (Potlesk.)
Pro novou budoucí úpravu je třeba vedle zrovnoprávnění
všech pensistů řešiti ještě
další otázky, z nichž v úvahu přicházejí
zejména tyto:
Především by zásadně pro novou
úpravu měla být odstraněna ta ustanovení
úsporných opatření, která snižují
pensijní požitky při výdělečné
činnosti pensisty. Takovým omezením pensijních
požitků pensista v soukromé službě
není podroben. Mělo by se při tom vycházeti
z úvahy, že pensijní požitky nemají
býti považovány za bezpracný důchod
toho, kdo po léta státu řádně
pracoval a na pensi si řádně platil. Potřebuje-li
stát pracovních sil, neměl by připouštěti
zásadně pensionování těch,
kdo jsou ještě do té míry práce
schopni, že jsou v pensi výdělečně
činni. Bude proto nutno zvýšiti věkovou
hranici pro pensionování, k jejímuž
snížení došlo r. 1938 v době po
Mnichovu pro úsporu personálních výdajů
a proto, aby pensisté nezaujali místa nezaměstnaným
mladým lidem a místa, jež musila být
reservována zaměstnancům zabraných
oblastí.