Úterý 19. února 1946

Je mi srdečně líto, když musím zjistiti, že státní cenová politika neodpovídala představám spotřebitelů, kteří podezřívají vládu, že nevěnuje dost náležité péče ochraně zájmů spotřebitelů tak, aby ceny životních potřeb byly tvořeny také s hlediska finanční únosnosti lidových vrstev.

Při úpravě cen životních potřeb provedených v prosinci minulého roku, jejichž výše zejména u nezbytných životních potřeb velmi nepříjemně překvapila spotřebitele, nebylo dbáno zásady, kterou uvádí zpráva pro čs. vládu, že ceny v průmyslu nesmějí býti kalkulovány tak, aby na jednotku výrobku byla rozpočítávána dnešní režie neúměrně vysoká následkem poklesných obratů porevolučních a snížených podnikových výkonů. Zjišťuji, že kalkulace předepsané a předložené nejvyššímu úřadu cenovému, na základě kterých byly nové ceny stanoveny, tuto zásadu ve velké většině případů ignorují. Lidské sobectví a snaha po dosažení větších zisků uplatnila se, bohužel, i v době, kdy se všeobecně od každého občana a tedy také od každé složky hospodářského života očekávalo plné porozumění pro zájmy státu, jehož předním úkolem bylo a je udržení pořádku a klidu.

Byly to vysoké ceny některých životních potřeb, které donutily zásobovací výbor posl. sněmovny zabývati se otázkou, zda tyto ceny jsou správné a spravedlivé. Výsledkem těchto úvah byl požadavek o přezkoumání cen životních potřeb, kterému vláda vyhověla a přezkoumání nařídila. Je jen třeba, aby přezkoumávání cen za pomoci všech příslušných ministerstev dělo se rychlejším tempem, aby poškozování spotřebitelů se zbytečně neprodlužovalo. (Potlesk.) Důvody pro zvýšení cen u nás a přizpůsobení jich mezinárodní cenové hladině byly tak pádné a přesvědčující, že byly veřejným míněním mlčky uznávány. Spotřebitelé však očekávali, že ceny budou stanoveny po pečlivém zkoumání všech předložených kalkulací, že bude bedlivě přezkoumávána položka za položkou a zjišťována jejich odůvodněnost, tak aby stanovené ceny zaručovaly spravedlivou cenu výrobci, obchodu, a co hlavního, spravedlivou křesťanskou cenu pro spotřebitele. Vláda uložila nejvyššímu úřadu cenovému, aby ceny stanovil po předchozí dohodě se zájemci a zúčastněnými složkami. Vláda však, zdá se, úplně zapomněla, že nejdůležitější složkou hospodářského života zůstane vždycky spotřeba. Vyrábí se přece jen proto, aby se konsumovalo a účelem obchodu je dopravit výrobek ke spotřebiteli. Zapomnělo se, že vedle zájmových složek výroby a obchodu měli býti v cenových poradách zastoupeni i spotřebitelé svými přímými zástupci, aby nejvyššímu úřadu cenovému při hájení zájmů spotřeby pomáhali.

Konstatuji, že v cenových poradách spotřebitelé žádnou složkou zastoupeni ani hájeni nebyli. Jen nechápu, jak mohli příslušní vládní činitelé zapomenout, že v několika týdnech po provedených měnových úpravách je fysicky nemožné, aby 140 úředníků nejvyššího úřadu cenového, když vykonalo nadlidskou práci, mohlo uspokojivě vyřešit cenový problém několika set výrobků. Nejvyšší úřad cenový dodržel lhůtu vládou stanovenou, ale nemohl zabrániti lidské spekulaci, která se zejména u předložených kalkulací projevila. Není také v pravomoci nejvyššího úřadu cenového, aby byla zkrácena cesta od výrobce ke spotřebiteli, jak to vláda v jednom ze svých programových prohlášení slíbila. Řešení tohoto problému je v kompetenci vlády a příslušných ministerstev. Zatím, zdá se, že celá struktura řízeného hospodářství nabývá ještě na objemu a že distribučních složek nám od doby okupace ještě přibylo. (Potlesk.) Víme, že na všechny pomocné organisace a trhové svazy přivěsila se ještě řada dalších distribučních složek povahy československé podle značky "Made in Czechoslovakia", které cestu výrobků od výrobce ke spotřebiteli ještě prodloužily. Každý zjistí, že je to cesta hodně klikatá a že v jejích zákrutech číhá nějaká distribuční složka, aby se přiživila na práci výrobce, zkrátila obchodníka o jeho oprávněný podíl na zisku a vyprázdnila kapsy bezmocného spotřebitele. Pravím: bezmocného spotřebitele, který je dnes podoben biblickému oslíku, jehož také stokrát nic umořilo. (Potlesk.)

Pravím výslovně: bezmocného spotřebitele, který prozatím nemá opravdu složky, která by jeho jménem byla oprávněna vystupovat a jeho zájmy hájit.

Před válkou byli to zástupci vrcholných odborových organisací dělnických a zaměstnaneckých, zástupci spotřebních družstev drobných živnostníků a zemědělců, kteří v zemských poradních sborech stáli po boku žen hospodyní a bránili se proti cenovému diktátu kartelů, různých monopolních a syndikátních společností. Tenkrát to byl liberalistický hospodářský řád, který dával jak jedinci, tak i silným hospodářským skupinám možnost, aby se zmocnili vedení cenotvorného procesu a diktovali ceny. V systému, který si vyvolil náš stát, musí však býti napravena křivda, páchaná dřívějším hospodářským řádem na spotřebiteli a spotřebě. Socialistický řád, vycházející ze zásady hospodářské demokracie, musí také spotřebě a jejím zástupcům zabezpečiti stejný díl vlivu při tvoření cen a určování rozsahu výroby a jakosti výrobků, jako to má výroba a obchod.

Podívejme se na strukturu ochranného systému výroby a obchodu. Výroba zemědělská má ke své ochraně ministerstvo zemědělství, Jednotný svaz českých zemědělců a devět mocných trhových svazů. Jsou to: Svaz pro brambory a škrob, Svaz pro dobytek, maso a ryby, Svaz pro drůbež, vejce a med, Svaz pro chmel, slad a pivo, Svaz pro hospodaření obilím, Svaz pro řepu a cukr, Svaz zahradnicko-vinařský, Svaz pro kakao, cukrovinky a pečivo a Svaz pro mléko a tuky. Tyto svazy, zřízené německým okupantským systémem k zachycení zemědělské výroby pro německé válečné hospodářství, vládnou ve skutečnosti neomezeně zrovna tak, jako vládly v době okupace. Náklad na ně počítá se na 189 milionů Kčs a počet úřednictva a pomocného personálu vysoko převyšuje počet úřednictva a pomocných sil v nejvyšším úřadě cenovém.

Jsou to právě svazy, které zbyrokratisovaly distribuční pochod tak, že se účastníci distribuce utápějí ve vyplňování výkazů a jiných písemností. Tak na př. při přepravě dobytčete a masa od zemědělce k detailistovi je třeba učinit 24 písemných podání.

Kolik času a pracovní energie, účtované ve vysoké kalkulační položce režie, je zde vyplýtváno, zjistil by nejen matematik, ale i průměrný občan prostým úsudkovým počtem. Celý náklad na tuto zbytečnou papírovou vojnu nese spotřebitel, kterému se započítává do ceny masa, vajec, mléka, másla, sýrů, zeleniny a jiných výrobků. Zemědělci i živnostníci si stěžují, že svazy utahují distribuční systém tak, že pochod zboží od výrobce ke spotřebiteli stává se komplikovanější, což se ovšem nejtíživěji projevuje v ceně výrobku pro spotřebitele. Zásobovací výbor poslanecké sněmovny se bude podrobně zabývat otázkou, zda je nutné v době, kdy se očekává zlepšení zásobování, udržovati tentýž distribuční systém, jako byl v době okupace. Tvrdím, že je to vina svazů, že nepochopily své poslání v mírovém budování hospodářského života, který žádá uvolnění distribučního systému, zaručujícího co nejrychlejší dopravu zboží od výrobce ke spotřebiteli, jednak aby odpadly nepotřebné příživnické distribuční složky, cenu výrobků zdražující (Potlesk.), ale také proto, aby se výrobek dostal co nejkratší cestou v čerstvém stavu do rukou hospodyně. Nesmí se již opakovat ve válce obvyklý zjev, že hlávka salátu musela prodělat cestu kolem českých zemí, projít skladištěm sběrny, velkorozdělovačem, malorozdělovačem a po strastiplném putování zmuchlaná, zvadlá, spařená a prodělaným utrpením zahořklá dostala se teprve do rukou hospodyně (Hlučný potlesk.), která ji nakonec pro naprostou neupotřebitelnost odhazovala do smetí. Není možné, aby stejný osud, který byl údělem mladé zeleniny a jarního ovoce v době okupace, potkal je zase za dnešního distribučního systému, tedy i v době míru. Není možné, aby naše hospodyně dostávaly žluklé máslo, hořký a kyselý tvaroh jen proto, že se distribuce neumí postarati o rychlejší dopravu.

Němci měli heslo: "Tschechen bekommen nur Abfälle", proto dostávaly někdy naše hospodyně z milosti okupantů nahnilé třešně, meruňky a jablíčka. Šest let se těší naše matky na okamžik, kdy české a slovenské zahrady vydají pro naše děti ovoce v čerstvém stavu. Toto ovoce letos v čerstvém stavu naše děti také dostat musí!

Českoslovenští spotřebitelé, jejichž naprostou většinu tvoří ženy-hospodyně, mají železnou vůli vynutit si, aby dnešní nepružný distribuční systém byl nahrazen systémem moderním a požadavkům spotřebitele vyhovujícím. (Potlesk.) Jestliže si trhové svazy toto své poslání, sloužit dobře zákaznictvu, neuvědomily nebo jestliže nejsou schopny požadavkům doby vyhovět, pak se do této doby nehodí, musí být odstraněny a nahrazeny aparátem moderním, nezatíženým zvyklostmi z protektorátního hospodářství (Hlučný potlesk.), kdy se k potřebám a požadavkům českého zákazníka nepřihlíželo. Přijde brzy doba, kdy se znovu uplatní heslo Tomáše Bati: "Náš zákazník, náš pán". Náš státní systém distribuční, který ve znárodněné výrobě nemusí počítat s překážkou diktátu kartelů, musí se umět této službě zákazníkovi plně přizpůsobit.

Vedle těchto výše uvedených organisací má zemědělská výroba výsadní obilní společnost, Výsadní dobytkářskou společnost, Společnost pro obchod mlékem, vejci a tuky, Družstva zemědělců, agentury pro nákupy a sběrny. Výroba průmyslová má ke své ochraně Ústřední svaz průmyslu, Ústřední svaz řemesla, obchodní a živnostenské komory, hospodářské skupiny, rozdělené na jednotlivé fáze hospodářské, a všechna odborná společenstva. Obchod má ke své ochraně ministerstvo vnitřního obchodu, ministerstvo zahraničního obchodu, Ústřední svaz obchodu, obchodní a živnostenské komory, hospodářské skupiny velkoobchodu a maloobchodu, obchodních spotřebitelů, ambulantního podnikání a dobře fundovaná společenstva. V poslední době, slavná sněmovno, se u nás hodně mluví o hospodářské samosprávě a její reorganisaci. Zajímalo by nás věděti, jaká vydání jsou spojena s udržováním tohoto obrovského aparátu ústředních svazů, trhových svazů, obchodních komor a jak je těmito výdaji zatížena výroba a obchod.

A jakou ochranu má spotřebitel? Ministerstvo výživy, které má v této době nesmírně vážný úkol, zabezpečiti dostatek potravin, nemá pro naprostý nedostatek vhodně zaškoleného personálu možnost starat se jak o cenu, tak i o udržování jakosti výrobků. Mají tedy spotřebitelé ke své ochraně jen nejvyšší úřad cenový s počtem 260 zaměstnanců. Stěžejním úkolem nejvyššího úřadu cenového je tvořiti ceny zboží, úkonů všeho druhu, stanoviti veškeré úplaty a dohlížeti na dodržování cen národohospodářsky odůvodněných. Nejvyšší úřad cenový je tu vlastně jediným orgánem, kterému byla svěřena ochrana zájmů spotřebitelů proti velmi silným vlivům mohutných organisací ochrany výroby a obchodu, z nichž každá vládne štábem právníků, národohospodářů, inženýrů-chemiků, inženýrů komerčních, jejichž jediným a jistě správným úkolem je, hájiti zájem své složky. Spotřebitelé, kteří přece mají velkou většinu, protože každý z nás je spotřebitelem, mají jen jediný sbor, do něhož jsou občas povoláváni, a tím je poradní sbor při ministerstvu výživy, vybudovaný bez kompetence a bez možnosti zásahu. Spotřeba je proti mohutným organisacím výroby a obchodu, které prý si vyžadují nákladu 800 milionů Kčs ročně, úplným parobkem.

Projednávání osnovy zákona o daních nepřímých i dani obratové dává mi důvod přednést požadavek, aby spotřebitelé byli za poslušné placení tak vysokých daní odměněni vybudováním takové organisace k ochraně jejich zájmů, která by měla vliv na tvoření cen životních potřeb a určování jejich jakosti. Je bezpodmínečně nutné, aby nejvyšší úřad cenový byl postaven na zákonný podklad a byl vybaven náležitou pravomocí. Žádáme, aby byl při ministerstvu výživy vytvořen sbor spotřebitelů, bez jehož souhlasu by nesměla být vyhlášena cena životních potřeb. Do všech porad nejvyššího úřadu cenového a ministerstva výživy nechť jsou z příkazu vlády zváni zástupci konsumentů, aby se mohli účastniti přezkoumávání cen všech životních potřeb. Jsou tu odbory žen při politických stranách Národní fronty, které jsou představitelkami t. zv. výhradních spotřebitelů a mají právo účastnit se porad o cenách a jakosti životních potřeb, s nimiž denně hospodaří.

Ženy hospodyně prokázaly zejména za poslední války svou hospodářskou zdatnost a zaslouží si, aby byly uznávány jako zástupkyně spotřebitelů, protože dobře cenám i jakosti výrobků rozumějí. Ženy-hospodyně zasloužily se nejen v době války, ale zejména v dobách porevolučního hospodářského chaosu o zdraví rodiny a o normální chod hospodářského života každé rodiny. Dnes je celá tíha starostí o zabezpečení rovnováhy rozpočtu každé rodiny jen na bedrech hospodyně, která musí počítati tak, jak to nedovede ani matematik. Je velký počet inteligentních žen-hospodyň, které se svými matematickými schopnostmi vyrovnají dobrému národohospodáři a jsou schopné zájmy spotřebitelů v příslušných sborech také hájit. Žádáme dále, aby vláda dala spotřebitelům zastoupení ve všech dosavadních nebo nově zřizovaných sborech a institucích, které se zabývají problémem výroby i cen životních potřeb. Je bezpodmínečně nutné, aby příslušná ministerstva průmyslu, vnitřního obchodu i ochrany práce s největším urychlením jednala o zkrácení cesty od výrobce ke spotřebiteli, který žádá, aby za své těžce vydělané peníze dostal výrobek dobrý a nepředražený.

Je také třeba, aby pravomoc ministerstva zdravotnictví při ochraně jakosti potravin i ostatních výrobků byla prohloubena a ochrana zdokonalena. Při ministerstvu zdravotnictví nechť je vybudována komise pro péči o výživu s hlediska zdravotního s náležitým zastoupením spotřebitelů, které by bylo uloženo pečovati o kontrolu výroby potravin s hlediska zájmů spotřeby.

Má-li býti význam spotřebitelů oceněn tak, jak je tomu u ostatních složek hospodářského života, jest bezpodmínečně nutné, aby také v hospodářské radě bylo uplatněno zastoupení spotřebitelů a též zastoupení žen-hospodyň. Dále je nutné, aby u státního plánovacího úřadu, jehož úkolem bude určovati směrnice pro rozsah výroby všech statků určených k lidské potřebě, byl rovněž vytvořen sbor, ve kterém by s mohly ženy-spotřebitelky, zastupující různé vrstvy národa, uplatňovat při navrhování výroby nejdůležitějších druhů životních potřeb. Má-li nastat v našem hospodářském životě ozdravění, které očekáváme, nestane se tak bez přímé účasti spotřebitelů v tomto ozdravovacím procesu. (Potlesk.) Význam spotřebitelů jako poplatníků nepřímých daní a poplatků z finančních monopolů, stejně tak jako daně obratové, význam jejich jako představitelů nejdůležitější složky hospodářského života - spotřeby - je tak velký, že s ním musí být počítáno, zejména pro doby, kdy se navrátí normální hospodářský život. Této účasti spotřebitelů při obnově hospodářského života a státní ochrany zájmů spotřebitelů se neustane strana československých národních socialistů a zejména její odbory žen domáhati. (Předsednictví převzal místopředseda Cvinček.)

K návrhu zákona o nové úpravě československého práva v oboru daní nepřímých a státních finančních monopolů prohlašuji jménem strany československých národních socialistů, že v této pro stát těžké finanční situaci uznáváme jeho nutnost v předpokladu, že výnos daní přispěje vydatnou měrou k uskutečnění hospodářského pořádku a měnové stability, která jedině umožní spravedlivou a správnou výrobní i prodejní kalkulaci, normální chod směny statků, hospodářské plánování a tím i národní blahobyt. (Potlesk.) Proto bude klub poslanců strany čs. národních socialistů pro osnovu navrhovaného zákona hlasovat. (Potlesk.)

Podpredseda Cvinček: K slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava je skončená.

Dávam slovo k doslovu najprv zpravodajcovi o odst. 4, p. posl. dr Chytilovi.

Zpravodaj posl. dr Chytil: Vzdávám se slova.

Podpredseda Cvinček: Ďalej dávam slovo k doslovu zpravodajcovi o odst. 5, p. posl. inž. Michaličovi.

Zpravodaj posl. inž. Michalič: Vzdávam sa slova.

Podpredseda Cvinček: Vykonáme teraz oddelené hlasovanie o každej zo spoločne prejednávaných predloh.

Dočasné Národné shromaždenie je spôsobilé sa usnášať.

Budeme hlasovať o odst. 4 poriadku.

Ad 4. Hlasovanie o osnove zákona o sjednotení a úprave niektorých poplatkových predpisov (tlač 168).

Zpravodajcom je pán posl. dr Chytil.

Osnova má 4 oddiely, 25 paragrafov, nadpisy prvých troch oddielov, nadpisy paragrafov, nadpis zákona a úvodnú formulu a ďalej prílohu k osnove zákona, obsahujúcu Predpisy o poplatkoch zo stávok totalizátorských a bookmakerských, majúcu 16 paragrafov v oddieloch A, B, C s príslušnými nadpismi.

Pretože nie je pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať podľa zprávy výborovej razom. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 4 oddielmi, 25 paragrafmi, nadpismi prvých troch oddielov, nadpismi paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou a ďalej s prílohou k osnove zákona, obsahujúcu Predpisy o poplatkoch zo stávok totalizátorských a bookmakerských, majúcej 16 paragrafov v oddieloch A, B, C s príslušnými nadpismi, podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej v čítaní prvom.

Z usnesenia predsedníctva podľa § 4, odst. 1 jedn. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.

Ad 4. Druhé čítanie osnovy zákona o sjednotení a úprave niektorých poplatkových predpisov (tlač 168).

Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien textových?

Zpravodaj posl. dr Chytil: Nejsou.

Podpredseda Cvinček: Kto v druhom čítaní súhlasí s osnovou zákona tak, aku ju Dočasne Národné shromaždenie prijalo v čítaní prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona tiež v čítaní druhom.

Zostáva ešte hlasovať o rezolúcii výboru rozpočtového vytlačenej v zpráve výborovej.

Kto s touto rezolúciou súhlasí, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Rezolúcia je prijatá.

Tým je vybavený 4. odstavec poriadku.

Teraz budeme hlasovať o 5. odstavci poriadku.

Ad 5. Hlasovanie o osnove zákona o novej úprave československého práva v odbore nepriamych daní a štátnych finančných monopolov (tlač 177).

Zpravodajcom je p. posl. inž. Michalič.

Osnova má tri hlavné časti, 113 paragrafov, 8 oddielov, 21 článkov, 4 časti článku jedenásteho, 5 častí článku dvanásteho, 4 časti článku trinásteho, nadpismi hlavných častí, oddielov, článkov, častí a paragrafov, nadpis zákona, úvodnú formulu a prílohu obsahujúcu Sadzbu dane z mäsa platnú až na ďalšie na Slovensku s príslušnými nadpismi.

Keďže niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať podľa zprávy výborovej naraz. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej tromi hlavnými časťmi, 113 paragrafmi, 8 oddielmi, 21 článkami, 4 časťmi článku jedenásteho, 5 časťmi článku dvanásteho, 4 časťmi článku trinásteho, nadpismi hlavných častí, oddielov, článkov, častí a paragrafov, nadpisom zákona, úvodnou formulou a s prílohou obsahujúcou Sadzbu dane z mäsa platnú až na ďalšie na Slovensku s príslušnými nadpismi podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej v čítaní prvom.

Z usnesenia predsendíctva podľa § 54, odst. 1 jedn. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.

Ad 5. Druhé čítanie osnovy zákona o novej úprave československého práva v odbore nepriamych daní a štátnych finančných monopolov (tlač 177).

Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodajca posl. inž. Michalič: Nie sú.

Podpredseda Cvinček: Kto v druhom čítaní súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné Národné shromaždenie prijalo v čítaní prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona tiež v čítaní druhom.

Zbýva ešte hlasovať o rezolúcii výboru rozpočtového, otlačenej vo zpráve výborovej.

Kto s touto rezolúciou súhlasí, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Rezolúcia je prijatá.

Tým je vybavený 5. odstavec denného poriadku.

Prerušujem prejednávanie denného poriadku schôdze.

*

Oznámenia predsedníctva.

Dovolené

podľa § 2, odst. 4 jedn. poriadku obdržali: na dnešnú schôdzu posl. Straňák a Cígler, na tento týždeň posl. Baláž, Holub, dr Hobza, Zupka, dr Púll.

Posl. Krosnářovi, ktorý predloží lekárske vysvedčenie dodatočne. udelilo PNS na návrh podpredsedu Cvinčka hlasovaním zdravotnú dovolenú na 3 týždne.

*

Podpredseda Cvinček oznámil, že sa predsedníctvo usnieslo, aby sa budúca schôdza konala vo stredu dňa 20. februára 1946 o 14. hod.

s poriadkom:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládnom návrhu zákona (tlač 101) o dani z obratu (tlač 157).

2. Zriadenie 18 člennej parlamentnej a kontrolnej komisie podľa § 22 jedn. poriadku pre zjednodušenie štátnej administratívy a jej voľba.

(Koniec schôdze v 18 hod. 10 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP