Předseda Josef David.
Místopředsedové Tymeš, Gottier,
Petr, Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé dr Bureš, Sova.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády Široký; ministři dr Drtina,
Hála, Kopecký, dr Nejedlý,
Nosek, arm. gen. Svoboda.
230 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 101) o dani z obratu (tisk 157).
2. Zřízení 18členné parlamentní
úsporné a kontrolní komise podle § 22
jedn. řádu pro zjednodušení státní
administrativy a její volba.
Předseda Josef David zahájil schůzi
ve 14 hod. 38 min.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní a zítřejší schůzi
posl. Teslovi, na včerejší schůzí
posl. inž. Filovi, na týden posl. Peroutkovi.
Posl. Litera oznámil přípisem ze dne
18. února 1946, že se vzdává poslaneckého
mandátu (č. P 2550).
Klub poslanců čs. soc. demokracie vyslal do výboru
kulturního posl. dr Bělehrádka
za posl. Bělíkovou.
posl. Hodinové-Spurné a Pavláska min. pošt,
financí a vnitra ve věci sociálních
poměrů zaměstnanců Poštovní
spořitelny a její pobočky v Brně (D
11),
posl. Trojanové min. dopravy ve věci zavedení
sourozeneckých jízdenek (D 12).
Předseda (zvoní): K prohlášení
podle § 64 jedn. řádu přihlásil
se pan ministr spravedlnosti dr Drtina.
Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr dr Drtina (uvítán potleskem):
Pane předsedo, slavná sněmovno!
Úmyslem podat Prozatímnímu Národnímu
shromáždění výklad o některých
aktuálních problémech justičních
jsem se zabýval již delší dobu. Původně
jsem tak chtěl učinit v ústavně-právním
výboru PNS a také jsem o tom jednal s předsednictvem
tohoto výboru. Když však pro jiné naléhavé
zaneprázdnění výboru a jeho úkoly
ústavně-právní nebylo možno tak
učinit během měsíce ledna a když
se mezitím v našem tisku i na veřejných
projevech a především ovšem též
v plenu PNS rozvinula dosti obsáhlá diskuse o některých
naléhavých problémech, spadajících
do oboru ministerstva spravedlnosti, rozhodl jsem se po dohodě
s předsednictvem PNS a s předsednictvem ústavně-právního
výboru říci něco o těchto diskutovaných
otázkách a podat o nich výklad a některé
závažnější informace přímo
v plenu PNS. Rozhodovala při tom též úvaha,
že se zatím natolik přiblížilo
projednávání státního rozpočtu
na r. 1946, že celkovou zprávu o činnosti ministerstva,
jež mám čest řídit, budu moci
podati co nejdříve v rozpočtovém výboru
PNS. Z toho důvodu se v dnešní své zprávě
omezuji vědomě pouze na některé speciální
otázky, a to především na ty, které
souvisí s prováděním t. zv. mimořádného
lidového soudnictví, jež pochopitelně
je zejména předmětem obecného zájmu.
Původně jsem chtěl s tímto výkladem
spojit též svou zprávu o svých dojmech
z Norimberka, ale protože sněmovna slyšela mezitím
již krátkou zprávu o zájezdu parlamentní
delegace z úst místopředsedy PNS kol. Tymeše
a protože patrně uslyší informace o zkušenostech
z Norimberka i od ostatních členů parlamentní
delegace, dále protože můj výklad o
ostatních otázkách válečné
retribuce bude klást značné požadavky
na pozornost sněmovny, upustil jsem od úmyslu mluvit
dnes též o Norimberku. Snad se k tomu naskytne ve
vhodnou chvíli jiná příležitost
a širší veřejnosti budu moci některé
své dojmy sdělit hned dnes večer na schůzi
Svazu národní revoluce v pražské Lucerně.
Jinak vyhrazuji si až pro rozpočtovou debatu podati
celkovou zprávu o úkolech a činnosti ministerstva
spravedlnosti, zejména o legislativních pracích
v oboru práva civilního i trestního, o tom,
s jakými výsledky se setkává úsilí
justiční správy o unifikaci právních
norem pro celou oblast státu, před jaké mimořádné
obtížné a těžko zvládnutelné
úkoly je postaveno naše vězeňství,
o námětech, jak by mělo být nově
upraveno postavení stavu advokátního a notářského,
o tom, proč dosud nesoudí porotní soudy,
i o jiných otázkách, jež podle ohlasu
v tisku i ve veřejné diskusi zajímají
ze soudnictví a justiční správy Prozatímní
Národní shromáždění i
širokou veřejnost. Celkovou zprávu o činnosti
a úkolech ministerstva spravedlnosti v tomto smyslu si
vyhrazuji podat teprve v rámci rozpočtové
debaty.
A nyní dovolte, paní a pánové, abych
přešel hned k otázkám našeho mimořádného
lidového soudnictví proti válečným
viníkům. K tomu bych chtěl připomenout,
že již za války se řešil a diskutoval
problém, jak postihnout trestně ty, kdož uvrhli
svět do války a kdo způsobem vedení
války a postupem proti porobeným národům
se provinili proti nejzákladnějším zásadám
lidskosti. Stíhání těchto váleč.
zločinců a zločinů proti lidskosti
se stalo problémem mezinárodním, kterým
se zabývali odpovědní státníci
spojeneckých národů, a již za války
došlo k některým zásadním usnesením
o této otázce na rozličných konferencích,
zejména na konferenci moskevské. Usnesení
těchto konferencí a jednání mezinárodních
komisí se při řešení otázky
t. zv. retribuce stalo i pro nás důležitou
pomůckou pro úpravu trestnosti těchto zločinů.
Při tom však bylo přihlédnuto ke zvláštním
poměrům způsobeným okupací
Československé republiky. Základním
požadavkem spravedlnosti bylo, aby nejen všichni nacisté,
ale i jejich dobrovolní pomocníci a přisluhovači
došli zaslouženého trestu.
Právní a politickou přípravou legislativních
norem o trestání válečných
viníků, Němců i zrádců
z vlastních řad se zabývala československá
vláda a československá Státní
rada v Londýně s pomocí t. zv. Právní
rady soustavně od začátku r. 1942. Dne 1.
února 1945 byl v úředním věstníku
čsl. v Londýně vyhlášen retribuční
dekret, který obsahoval v uvozovací větě
výhradu, že platí se změnami a doplňky,
jež by přičinily příslušné
zákonodárné instituce ve vlasti. Této
výhrady bylo však užito v míře
velmi skrovné. Podstatnější změny
znamenalo jen připojení zvláštní
skutkové podstaty "udavačství",
která byla sice již obsažena ve skutkové
podstatě zločinů proti osobám, nebyla
však dosti pregnantně vyjádřena. Mimo
to byla účast laického živlu v mimořádném
lidovém soudnictví rozšířena,
takže i pokud jde o trest smrti, může soudce
z povolání býti přehlasován
soudci laiky. Po ustavení vlády na osvobozeném
československém území byl dekret v
tomto znění přijat a schválen ve vládě
jednomyslně a byl 19. července 1945 podepsán
panem presidentem republiky a dne 9. července 1945 uveřejněn
ve Sbírce zákonů a nař. č.
16, pak doplněn novelou, kterou jsem podal vládě
a která byla 24. ledna schválena v Prozatímním
Národním shromáždění.
Předpokládám, že jeho obsah a hlavně
jeho zásady jsou natolik známy, že není
třeba, abych je zde opakoval. Chtěl bych jen zdůraznit,
že retribučním dekretem měli býti
postiženi zločinci nejtěžší.
O jejich vině přísluší rozhodovati
zpravidla mimořádnému lidovému soudu
a nová zákonná úprava retribučního
dekretu pamatuje na to, aby i v těch výjimečných
případech, kdy řízení u mimořádného
lidového soudu nemůže býti na př.
pro rozsáhlost případu skončeno v
zákonné třídenní lhůtě
a kde povaha zločinu žádá, aby o vině
rozhodl mimořádný lidový soud, mohl
tento soud ve věci jednat a rozhodovat i po uplynutí
této lhůty. Ale již při projednávání
retribučního dekretu, příslušnými
ústavními činiteli v Londýně
bylo uvažováno o tom, že se s ustanovením
retribučního dekretu při očistě
národa nevystačí. To se ukázalo ještě
naléhavěji v praksi doma ihned po několika
prvních měsících působnosti
dekretu a aby tento nedostatek byl napraven, ministerstvo spravedlnosti
spolu s ministerstvem vnitra vypracovalo osnovu dekretu o trestání
některých provinění proti národní
cti, kterým měly býti vyplněny mezery
retribučního dekretu. Rozhodování
o činech trestních podle tohoto dekretu (dekret
č. 138/1945 Sb.) bylo svěřeno okresním
národním výborům.
To jsou všechny zákonné normy, o něž
se opírá naše trestání Němců,
Maďarů a zrádců a nacistických
přisluhovačů. Byly přijaty a schváleny
ve vládě po vzájemné dohodě
v duchu košického vládního programu
jednomyslně.
Dovolte, vážení pánové a paní,
abych při této příležitosti poděkoval
za všechnu přípravu a iniciativu i za všechnu
práci, kterou jako odpovědný člen
vlády napřed londýnské a pak domácí
věnoval tomuto přetěžkému úkolu
nynější náměstek předsedy
vlády prof. dr Jaroslav Stránský a
s ním i všem, kteří se s ním
a pod ním tomuto úkolu vytrvale věnovali.
Rád bych nyní informoval Prozatímní
Národní shromáždění o
zkušenostech, jichž jsme nabyli za prvého půl
roku, po který lidové soudy jsou v činnosti,
a rád bych informoval alespoň v hrubých rysech
PNS o nynějším stavu trestání
válečných vinníků a o práci,
která až dosud byla vykonána. Aby páni
členové prozatímního zákonodárného
sboru si mohli učinit alespoň přibližnou
představu o rozsahu úkolu veřejné
obžaloby u mimořádných lidových
soudů, dovoluji si uvésti, že od zahájení
činnosti až do 31. prosince 1945 napadlo veřejné
žalobě celkem 37.945 případů.
Kromě toho zjistili veřejní žalobci
u mimořádných lidových soudů
dotazy u příslušných vyšetřujících
komisí okresních národních výborů,
že jim bude těmito komisemi předloženo
ještě více než 50.000 případů
dalších. Jde ovšem většinou již
o německé příslušníky,
což souvisí také s okolností, že
v pohraničním území mohly vyšetřující
komise později zahájiti svou činnost.
Z případů, které byly již do
31. prosince 1945 postoupeny veřejné žalobě,
bylo vyřízeno celkem v téže době
14.905 případů. Do téhož data
zůstalo tedy nevyřízeno 23.049 případů.
Již z toho počtu je zřejmé, jak veliký
počet případů byl již veřejnými
žalobci zpracován, při čemž nelze
přehlédnouti, že veřejní žalobci
mohli ve skutečnosti začíti se svojí
činností u většiny mimořádných
lidových soudů teprve v měsících
září a říjnu loňského
roku, neboť teprve v této době mohly vyšetřující
komise národních výborů předkládati
ve větším rozsahu veřejným žalobcům
zpracovaný materiál Vyšetřující
komise musely přirozeně přezkoumávat
došlá oznámení výslechem podezřelých
osob a svědků, což vyžadovalo při
velkém množství napadlých věcí
pochopitelně rovněž delší doby.
U mimořádných lidových soudů
bylo projednáno od začátku jejich činnosti
až do 31. ledna 1946 celkem 3.934 případů.
Z toho skončilo odsuzujícím rozsudkem 3.151
případů, a tak tedy pouze 272 případů
bylo postoupeno řádným soudům, ježto
řízení nebylo možno ve stanovené
lhůtě 3 dnů skončiti, a osvobozujících
rozsudků bylo vyneseno toliko 461.
Příkladem ještě dovoluji si uvésti,
že toliko v době 4 měsíců, t.
j. od 1. října 1945 do 31. ledna 1946 bylo odsouzeno
2.854 osob k trestům na svobodě v trvání
22.863 let, což činí průměrně
8 let na osobu. Jsou to čísla jistě značná.
Nesmíme si je představovat jako čísla
spisů, nýbrž jako počty živých
lidí, aby nám dostatečně vynikl rozsah
mimořádné lidové justice, která
již byla provedena. Vysoký počet odsuzujících
rozsudků ze všech před soud postavených
případů také dává podle
mého mínění jiný obraz o rozhodnosti
a přísné důslednosti, s kterou se
provádí v oboru trestně právním
očista našeho národního života,
než několika ojedinělých případů
osvobozující výroků lidových
soudů, které vzbudily pozornost veřejnosti
a které ať již právem, ať neprávem
byly kritisovány. Často se objevuje totiž kritika
takových rozsudků, která postrádá
znalostí spisů a důkazního materiálu,
který měl soud při svém rozhodování.
Nepopírám však, že se vyskytly některé
rozsudky v několika málo případech,
nad nimiž lze se pozastavit, a v jednom případě
jsem osobně nařídil veřejnému
žalobci, aby věc rozsouzená u lidového
soudu byla ještě postoupena soudu řádnému
k novému projednání, neboť podle §
25, odst. 2 retribučního dekretu je možno ještě
před řádnými soudy stíhati
osoby, které byly mimořádným lidovým
soudem osvobozeny. Ale prosím, aby slavná sněmovna
při posuzování takovýchto rozsudků
měla na mysli a uvážila ty okolností,
které s hlediska psychologického i politického
nesmějí být přehlíženy,
nechceme-li se v těžkém a odpovědném
úkolu splnění válečné
retribuce dopustit osudných omylů a chyb. Je třeba
nespouštěti se zřetele, že mimořádný
lidový soud vykonává svoji pravomoc v pětičlenných
senátech, ve kterých předsedá sice
soudce z povolání, ale přísedícími
jsou čtyři soudcové z lidu. Má tedy
laický živel v těchto senátech převahu
a zejména je vyloučeno, aby soudce z povolání
svým fotem změnil rozhodnutí těchto
soudců z lidu.
Soudce z povolání jmenuje president republiky k
návrhu vlády ze seznamu osob pořízených
okresními národními výbory, soudce
z lidu jmenuje pak vláda rovněž ze seznamů
pořízených národními výbory.
Také veřejní žalobci u mimořádných
lidových soudů jsou jmenováni ministrem spravedlnosti
ze seznamů pořízených okresními
národními výbory. To znamená, že
v mimořádném lidovém soudnictví
nefunguje vůbec ani jedna osoba, která by byla neprošla
sítem našich revolučních a lidových
orgánů správních, t. j. národních
výborů. Má tedy lid prostřednictvím
národních výborů rozhodující
vliv na výběr osob soudců i veřejných
žalobců mimořádných lidových
soudů. Výběr osob pro tyto funkce je velmi
pečlivý a přihlíželo se k tomu,
aby tyto funkce byly propůjčovány osobám,
které se účastnily boje o osvobození
národa nebo které samy byly postiženy činy
okupantů, i které pro politické činy
neb pro své smýšlení byly vězněny
nebo internovány v koncentračních táborech.
Byla-li tu a tam vyslovena pochybnost, zda se dosti rozhodně
provádí naše národní očista,
Prozatímní Národní shromáždění
bude nepochybně zajímat sdělení, že
od zahájení činnosti mimořádných
lidových soudů až do 15. února 1946
bylo odsouzeno k trestu smrti celkem 117 obžalovaných.
Z tohoto počtu rozsudků smrti bylo 63 osob národnosti
české a 54 Němců. V téže
době k doživotnímu žaláři
bylo odsouzeno celkem 107 osob a z toho počtu bylo 58 Čechů
a 49 Němců. Tedy v obou případech,
i u rozsudků smrti, i u rozsudků doživotního
žaláře vynesly mimořádné
lidové soudy více rozsudků proti osobám
národnosti české než proti obžalovaným
ze řad Němců. Nejvíce případů
těchto nejtěžších trestů
ze řad českých bylo vyneseno ovšem pro
nejhorší zjev a nejhnusnější zločin
okupantské doby - udavačství. Třeba
míti při posuzování těchto
čísel též na mysli, že většina
obviněných Němců čeká
ještě na své souzení mimořádnou
lidovou justicí. Ale přes to nad faktem, že
zatím lidové soudy vynesly více rozsudků
smrti proti českým zrádcům než
proti německým vinníkům našeho
národního neštěstí, je třeba
vážně se zamyslit. Neboť nemůže
být o tom pochyb a jistě v tomto shromáždění
zástupců českého a slovenského
národa není jediného, kdož by se mnou
nesouhlasil v přesvědčení, že
vlastním původcem všeho našeho národního
utrpení v době zvýšeného ohrožení
republiky nebyl plevel, který sám sebe vyloučil
z národního společenství, nýbrž
že to byli naši bývalí němečtí
spoluobčané a že to byl konec konců
celý německý národ. (Potlesk.)
Bylo by chyba a byla by i nespravedlnost, kdyby se to nakonec
neprojevilo i v celkové bilanci, s kterou činnost
mimořádného lidového soudnictví
bude ukončena. Nepochybuji též o tom, že
tomu tak také nakonec bude. V každém případě
však dnešní závažná čísla,
jež si dovoluji Národnímu shromáždění
předložit, mluví víc než přesvědčivou
mluvou o tom, že jsme rozhodnuti provést očistu
vlastního národa od všech skutečných
zrádců a odpadlíků neúprosně
a do všech důsledků. (Potlesk poslanců
všech stran) A byly-li o tom kdekoliv vyslovovány
pochybnosti, neopíraly se o správný přehled
dosavadní činnosti lidové justice a vznikaly
nepochybně z ojedinělých výjimek.
Dovolte, paní a pánové, abych při
této příležitosti poděkoval jako
člen vlády odpovědný za justiční
správu všem soudcům z povolání
činným v lidovém soudnictví, veřejným
žalobcům u mimořádných lidových
soudů ze řad státních zástupců
nebo jiných veřejných zaměstnanců
i ze řad advokátů za neúnavnou a úmornou,
namáhavou a těžkou práci, kterou s takovou
nevšední pílí a vlasteneckým
zanícením konají pro rychlé a spravedlivé
skončení tohoto těžkého úkolu,
který na nás veliká a těžká
doba vložila. (Potlesk.) Děkuji neméně
upřímně též všem přísedícím
členům lidových soudů ze řad
laiků, kteří obětavě konají
svoji vlasteneckou povinnost, k níž byli vůlí
lidu vybráni. (Potlesk.) A děkuji všem
těmto činitelům mimořádného
lidového soudnictví tím více a vřeleji,
že zdrcující většinou jsou to v
boji a utrpení nacistické persekuce osvědčení
vlastenci. Jsem si jist, že naše veřejnost může
míti k těmto lidovým soudům naprostou
důvěru.