Na tom nemění nic ani skutečnost, stane-li
se tu a tam ve zcela výjimečných případech
ať již u soudů samých, ať u úřadu
veřejné žaloby, že by snad unikl zaslouženému
potrestání skutečný vinník.
Nemění to nic na celkovém výkonu našeho
účtování s válečnou
vinou. Pokud se takové případy zjistí
neb pokud ministerstvo spravedlnosti je na ně upozorněno
- a já jsem vděčen za každé takové
upozornění - vyšetřuje každý
takový případ bez prodlení a tam,
kde je třeba zjednat nápravu, ihned tak pod mým
přímým dohledem činí. Ale jde-li
o výrok soudů, pak ovšem ani ministr spravedlnosti,
ani ministerstvo do věci zasahovat nemůže,
s výjimkou ovšem § 25 retribučního
dekretu, o níž jsem se již zmínil. V tom
nám zabraňuje nejen výslovné ustanovení
§ 96 ústavní listiny, nýbrž i naše
přesvědčení o nezávislosti
soudcovského rozhodování, které v
případech retribučního soudnictví
je ještě zesíleno vědomím, že
jde o rozhodování soudců z lidu. (Potlesk.)
Některá nedorozumění vznikají
též proto, že veřejnost dobře nerozeznává
celou proceduru zjišťování viny a že
nerozeznává plně rozdíl mezi vyšetřováním
soudním a vyšetřováním jiných
orgánů státní správy.
Řízení před lidovými soudy
je totiž přizpůsobeno řízení
před soudem stanným, aby tak bylo co nejvíce
urychleno. Též změny retribučního
dekretu na můj návrh v t. zv. novele k retribučnímu
dekretu vládou usnesené a 24. ledna 1946 Prozatímním
Národním shromážděním
schválené sleduji cíl, aby trestní
řízení bylo co nejrychleji skončeno.
Umožňuje se tím zejména konání
hlavního přelíčení současně
proti více osobám. Zpravidla se má celé
řízení před mimořádným
lidovým soudem konati ve způsobu hlavního
přelíčení. Pokud řízení
před mimořádným lidovým soudem
předcházelo stadium přípravné,
t. j. přípravné vyhledávání
nebo přípravné vyšetřování,
koná se toto podle obecných zásad trestního
řádu. Soudce, který koná přípravné
vyhledávání nebo vyšetřování
o zločinu trestném podle retribučního
dekretu, musí šetřit týchž zásad
a má ovšem tatáž práva jako soudce,
který koná přípravné vyhledávání
nebo přípravné vyšetřování
o jakémkoliv jiné soudně trestném
činu.
Má tedy soudce vyšetřující zejména
povinnost každou osobu soudu dodanou nebo na jeho rozkaz
předvedenou ve 24 hodinách vyslechnouti a po výslechu
se ihned rozhodnouti, zda má býti obviněný
propuštěn na svobodu nebo zda naň má
být uvalena řádná vyšetřovací
vazba.
Stejná práva i povinnosti má též
soudce okresní, u kterého bylo oznámení
učiněno. Osobu v zajištění vzatou
má bez odkladu vyslechnout a rozhodnout o vazbě.
Žádá-li však obviněný, aby
byl postaven před soudce vyšetřujícího,
má se tak státi nejdéle ve 48 hodinách.
Rozhodnutí o vazbě je podrobeno týmž
opravným prostředkům jako každé
jiné nařízení vyšetřujícího
soudce, je však rozhodnutím soudcovským, které
nemůže být měněno ani příkazem
ministra spravedlnosti. Jakýkoliv zásah se strany
administrativy, zejména též jakýkoliv
zásah proti takovému rozhodnutí se strany
národních výborů odporuje ustanovení
§ 96 úst. listiny.
Třeba zdůraznit, že rozhodnutí o vazbě
nemůže předbíhati rozhodnutí
o vině, a okolnost, že byl někdo z vyšetřovací
vazby propuštěn, nemůže mít vlivu
na konečné rozhodnutí o vině pachatelově.
Třeba také zdůraznit, že vyšetřovací
vazba není obligatorní ve všech případech
zločinů trestných podle retribučního
dekretu. Vyšetřovací vazba musí být
uvalena jen jde-li o zločin, při němž
po zákonu uznati jest na trest smrti anebo nejméně
na desetiletý trest žaláře.
Toto soudní přípravné vyhledávání
nebo přípravné vyšetřování
nelze zaměňovat se šetřením,
které o těchto činech konají různé
vyšetřovací komise, zřízené
při národních výborech. Tyto vyšetřovací
komise mají s hlediska trestního řádu
jen povahu úřadů bezpečnostních,
které mají vyzvídati zločiny a učiniti
přípravné opatření, jež
nestrpí odkladu a kterými se může věc
vyjasnit a která mohou zabránit, aby stopy trestného
činu nebyly odstraněny nebo aby pachatel neuprchl.
Na žádost veřejného žalobce mohou
konat také přípravná vyhledávání.
Tyto vyšetřovací komise však nepodléhají
veřejnému žalobci mimořádného
lidového soudu ani ministru spravedlnosti, nýbrž
v nejvyšší instanci jsou podřízeny
ministru vnitra. Na jejich povaze nemění nic, že
ministerstvo spravedlnosti dalo těmto vyšetřovacím
komisím k disposici ze svého stavu osoby soudcovské.
Soudce vykonávající funkci v takové
vyšetřující komisi není soudcem,
nýbrž svou funkcí je úředníkem
bezpečnostního úřadu.
Vzhledem k tomu, že tyto vyšetřovací komise
byly pověřeny sbíráním materiálu,
který by odůvodnil podezření proti
osobám, jež mají býti postaveny před
mimořádný lidový soud, je ovšem
činnost mimořádných lidových
soudů do značné míry podmíněna
řádnou činností těchto vyšetřovacích
komisí. Činnost mimořádných
lidových soudů závisí tedy do značné
míry na tom, jak jsou jim oznamovány případy,
ve kterých konaly šetření tyto komise.
Sněmovnu bude nepochybně též zajímat,
jaký je stav těch případů,
které mají přijít před Národní
soud. K tomu bych rád upozornil na některé
závažné vlastnosti v organisaci Národního
soudu, jež nemohou být přehlédnuty.
Národní soud rozhoduje v sedmičlenných
senátech, jimž předsedá soudce z povolání,
jmenovaný presidentem republiky na návrh vlády.
Přísedící jmenuje na návrh
ministra spravedlnosti ze seznamů pořízených
zemskými národními výbory vláda.
Přímo v zákoně je vysloven požadavek,
aby přísedícími byli osvědčení
vlastenci, zejména také osoby, které se zasloužily
v zahraničním nebo domácím odboji
nebo které byli oběti nepřátelské
persekuce či zrady. Také v senátech národního
soudu má tedy laický živel rozhodnou převahu
a na volbu přísedících vykonává
lid prostřednictvím národních výborů
rozhodný vliv. Přání zákona
stran výběru osob povolaných k této
funkci je bezpodmínečně dbáno. Veřejný
žalobce u Národního soudu - národní
prokurátor - a potřebný počet jeho
náměstků je na návrh ministra spravedlnosti
jmenován vládou z osob práva znalých.
Je přirozené, že příprava případů,
které jsou předkládány Národnímu
soudu k rozhodování, vyžaduje zvláštní
péče a delší doby, protože namnoze
nejde jen o zjištění viny pachatelů,
nýbrž i o objasnění všech okolností,
z nichž čin vyplynul, a je proto nutno rekonstruovat
celé politické dění v době
okupace a v době bezprostředně předcházející.
Národní soud vedle své funkce jako soud trestní
vykonává ještě funkcí soudu čestného
a je povolán soudit, zda ty osoby, které v životě
politickém zaujímaly význačné
postavení a měly býti svým spoluobčanům
vlasteneckým vzorem, se chovaly tak, jak se slušelo
na věrné a statečné občany
československé.
Podobně jako řízení před mimořádným
lidovým soudem je řízení před
Národním soudem upraveno tak, aby mohlo být
co nejdříve rozhodnuto o vině obžalovaných.
Z dosavadní činnosti Národního soudu
chci Prozatímní Národní shromáždění
informovat o tom, že dosud před Národním
soudem byly rozhodnuty čtyři případy,
jak je ostatně obecně známo, o to podle toho,
jak národnímu prokurátorovi byly odevzdávány
výsledky administrativního šetření.
Spisy v trestní věci proti Otto Bláhovi,
Robertu Rychtrmocovi a Gustavu Mohaplovi došly od ministerstva
vnitra dne 6. prosince 1945 a již dne 11. prosince 1945 byla
na jmenované podána žaloba. Rozsudkem Národního
soudu ze dne 21. ledna 1946 byli odsouzeni Bláha a Rychtrmoc
k trestu smrti a Mohapl k 25 letům těžkého
žaláře. Oba k trestu smrti odsouzení
podali presidentu republiky žádost o milost jak co
do změny trestu v trest na svobodě tak co do způsobu
výkonu rozsudku. Ministr spravedlnosti žádnou
z těchto žádostí nedoporučil.
Spisy proti MUDr Frant. Novotnému došly od
okresního národního výboru v Chrudimi
dne 8. Xl. 1945. Vyhledávání bylo nehotové,
proto provedeno doplnění soudem a ministerstvem
vnitra a po skončení vyhledávání
počátkem ledna 1946 byla dne 10. ledna 1946 podána
obžaloba. Národní soud odsoudil jmenovaného
dne 7. února 1946 na 20 let těžkého
žaláře.
Pokud jde o další případy, které
přijdou před Národní soud, mohu sdělit,
že v těchto dnech budou národním prokurátorem
odděleně podány další již
vypracované žaloby, a to proti universitnímu
prof. dr Josefu Drachovskému, bývalému generálnímu
řediteli Škodových závodů ing.
Adolfu Vamberskému a býv. brig. gen. v. v. Václavu
Kunešovi. Poté budou nepochybně podány
ihned další připravené žaloby proti
členům ústředního vedení
"Vlajky" a proti žurnalistům Čenku
Ježkovi a Vladimíru Rybovi.
Nejvážnější proces, který
se před Národním soudem projedná,
jest ovšem proces proti členům t. zv. protektorátní
vlády, v kteréžto věci došlo od
ministerstva vnitra dne 18. ll. t. r., t. j. předevčírem
v pondělí trestní oznámení
proti členům protektorátní vlády
dr Jaroslavu Krejčímu, Richardu Bienertovi,
Adolfu Hrubému, dr Jindřichu Kamenickému
a dr Josefu Kalfusovi. Proto není toto oznámení
ještě konečné a je v něm také
uvedeno, že bude ještě doplněno. Dále
došla již také částečná
oznámení proti Rudolfu Beranovi, dr Jiřímu
Havelkovi a o býv. gen. četnictva Josefu
Ježkovi. Rovněž však dosud nedošel
ani o těchto případech plný spisový
materiál. Nemohu dnes ještě bezpečně
informovat Prozatímní Národní shromáždění
o tom, kdy bude tento proces, nebo kdy budou tyto procesy zahájeny.
Doufám však, že se tak stane alespoň v
první etapě během měsíce dubna,
jak jsem již ostatně sdělil na novinářské
konferenci v Norimberku. Definitivní a bezpečný
termín bude moci být určen teprve tehdy,
až bude také alespoň přibližně
jasno, kdy se asi skončí proces proti vůbec
prvnímu a hlavnímu viníku válečnému
v naší zemi Karl Hermannu Frankovi. Vzhledem
k tomu, že ministerstvo vnitra již provádělo
výslech a šetření proti K. H. Frankovi
obsáhle, což si přirozeně vyžádalo
delší doby, a mohlo dodat včerejšího
dne v úterý 19. února ministerstvu spravedlnosti,
resp. vedoucímu veř. žalobci u mimořádného
lidového soudu v Praze část spisů
a trestní oznámení, lze míti naději,
bude-li zbytek spisů dodán nejdéle do konce
tohoto měsíce, že hlavní přelíčení
proti Frankovi by mohlo být zahájeno přibližně
v polovině měsíce března. Je ovšem
žádán v tomto případě
i od veřejného žalobce i od předsedy
lidového soudu zcela mimořádný výkon.
Ale chceme-li, aby v procese proti Frankovi byla zachycena
celá žaloba našeho národa proti německému
národu - a to zajisté chceme - a aby tu byla zachycena
zejména naše žaloba proti německé
menšině v Československu, pak si nutně
vyžádala příprava tohoto procesu delší
doby. Jsem rád, že mohu též oznámiti,
že podle došlých informací nám
bude vydán v nejbližší době též
druhý těžký zločinec proti našemu
národu, bývalý SS Obergruppenführer
Kurt Daluege.
Proces proti členům protektorátní
vlády pak souvisí s procesem Frankovým nejen
obsahem a materiálem a přečetnými
souvislostmi, nýbrž také tím, že
oba se budou odehrávat v porotní síni justiční
budovy na Pankráci, což znamená, že druhý
nemůže začít, dokud se neskončí
první.
V souvislosti s lidovou justicí bych se chtěl zmínit
zcela stručně ještě o jedné dílčí
otázce, která zaměstnávala v poslední
době pozornost naší veřejnosti. Je to
otázka obhájců před lidovým
a před Národním soudem.
Z různých stran bývá někdy
vznášen požadavek, aby bylo zabráněno
tomu, aby ti, kdož se zodpovídají před
mimořádným lidovým soudem nebo před
Národním soudem, mohli si sami zvolit obhájce.
K tomu třeba upozornit, že retribuční
dekret v § 27 a dekret o Národním soudu v §
10 výslovně přiznávají obžalovaným
právo zvoliti si obhájce. Právo zvolit si
obhájce vyplývá ze samé podstaty řízení
ovládaného zásadou rovnosti stran, t. j.
žalobce i obžalovaného. Právo to už
má býti zárukou obžalovanému,
že jeho vina bude spravedlivě zhodnocena, že
v tomto řízení nemá jít o nějaký
akt msty, nýbrž o spravedlivé zhodnocení
všeho, co by mohlo přispěti k usvědčení
právě tak, jako k obhajobě obviněného.
Jako o třetí naléhavé - a řeknu
hned a rovnou - velmi bolestivé stránce mého
resortu chci mluvit o některých organisačních
a personálních problémech justiční
správy a zvláště o otázce soudcovské.
To, co chci říci dnes v plenu, nevyčerpá
celou obsáhlou materii věci se týkající,
vrátím se k tomu patrně v plném rozsahu
až v rozpočtovém výboru. Ale nicméně
považuji za nutné již teď upoutat pozornost
PNS na tyto velmi vážné problémy soudcovského
stavu i soudcovské instituce.
Při výstavbě osvobozené Československé
republiky octlo se československé soudnictví
před úkoly mimořádně důležitými
a rozsáhlými, způsobenými okupací.
Jsou to nedostatky povahy personální i věcné.
Ačkoliv se československé soudnictví
udrželo ve své podstatě proti všemu útlaku
okupace, nutno bez nadsázky říci, že
nebylo nikdy v tak tísnivém stavu jako nyní.
Zajištění bývalých německých
justičních úřadů na území
Čech a Moravy bylo soudci, státními zástupci
i justiční správou spontánně
zahájeno podle postupu spojeneckých armád
přednosty nejbližších krajských
aneb okresních soudů, bylo usměrněno
ústředím justiční správy
prostřednictvím presidia obou zemských soudů
ihned po osvobození Prahy a obnovení spojení
s hlavním městem Brnem. Současně bylo
připraveno obnovení čs. soudnictví
v pohraničí, ke kterému dal právní
základ dekret č. 79/45 S.
Úprava provedená dekretem presidenta republiky č.
79/45 Sb. řešila situaci územní organisace
soudnictví jen prozatímně a tudíž
jen na dobu přechodnou. Mohla být aktivována
jen polovina soudů v pohraniční oblasti,
jinak prozatímní organisace v pohraničí
byla provedena přenesením agendy 45 okres. soudů
v Čechách a 23 moravských soudů na
sousední soudy.
Od soudů a úřadů veřejné
žaloby přirozeně lze očekávat
řádný a zejména kvalitní výkon
soudnictví jen tehdy, budou-li soudy řádně
a kvalitně obsazeny potřebným počtem
soudců a státních zástupců.
Dnešní stav však zdaleka neodpovídá
uvedeným předpokladům.
Osobní stavy všeho soudního personálu
podstatně prořídly a zmenšily se za
okupace, kdy příliv dorostu byl úplně
zastaven, starší síly byly předčasně
pensionovány, velká řada zaměstnanců
se octla v koncentračních táborech neb na
nucené práci, mnoho zaměstnanců zemřelo,
z nich četní i smrtí násilnou jako
oběti persekuce, o čemž se ještě
podrobněji zmíním.
Dnes pro vlastní výkon soudnictví nám
chybí téměř polovina soudců
a státních zástupců a ostatní
personál dosahuje asi 3/4 stavu z
roku 1938. Toto torso vystačilo na své úkoly
v době nesvobody, kdy odtržené pohraniční
území bylo přičleněno německému
soudnictví a rozsah činnosti našich soudců
se neustále zužoval. Zavedení a vybudování
soudů v pohraničí za současné
likvidace soudnictví německého bylo možno
provésti pomocí takto silně zredukovaných
sil jen proto, že činnost soudů v té
době poněkud ustrnula. Ale i tak stačil soudní
personál sotva na to, aby uvedl v život pouze polovinu
pohraničních soudů. Mohla býti proto
provedena, jak svrchu řečeno, jen prozatímní
územní organisace pohraniční oblasti.
Po reaktivaci předčasně pensionovaných
sil a návratu persekvovaných z koncentračních
táborů a z nucené práce stoupl počet
justičních zaměstnanců, zvláště
soudců, jen nepatrně, takže na celkovém
nedostatečném stavu se v podstatě mnoho nezměnilo.
Po nouzovém vybavení pouhé poloviny okres.
soudů v pohraničí je obsazení některých
soudů i ve vnitřní oblasti tak nedostatečné,
že namnoze činí jen dvacet i méně
procent normálního stavu. Stalo se dokonce, že
některé soudy musely býti spravovány
sousedním soudem neb obsazeny jen pomocnými soudci.
Zatím co počet zaměstnanců všech
ostatních resortů veřejné správy
od dnů naší národní revoluce
značně stoupl a někde dnešní
jeho stav přesahuje počet zaměstnanců,
které měly tyto obory v r. 1938, justiční
správě se nepodařilo dosud vydatněji
zvýšit počet soudcovských i jiných
sil svého resortu. Je to skutečnost, které
je třeba si pozorně povšimnout. Svědčí
o tom, co bylo vždy předmětem trvalých
stížností i soudcovského stavu i ostatního
úřednictva a zaměstnanectva justiční
správy i všechny správců ministerstva
spravedlnosti, že spravedlnost po stránce materiální
byla vždy u nás popelkou státní správy
a že nebyla vybavena vládami i režimem prvé
republiky tak, jak by se slušelo na stát opravdové
a vyvinuté demokracie. Nechci při tom zkoumat příčiny
a důvody, proč se tak stalo. Chci jen konstatovat,
že nová naše demokracie do kolébky budování
nové naší justice dostává dědictví
malé přitažlivosti justiční služby
pro právnický dorost. Je společným
úkolem nás všech, kdož neseme odpovědnost
za budování nového státního
zřízení, aby toto neblahé dědictví
v oboru spravedlnosti bylo odstraněno.
Proto celkové zlepšení platových poměrů
soudců, soudního kancelářského
úřednictva i členů vězeňské
strážní služby nutno pokládat za
nezbytný předpoklad pro překonání
této malé přitažlivosti soudcovské
služby. (Potlesk.) A to tím spíše,
že jejím druhým předpokladem je bezpečnost
a jistota právního řádu, v kterém
se jurisdikční činnost má pohybovat.
Také tohoto předpokladu dnes v plném rozsahu
není.
Dovolte mně, paní a pánové, abych
také o tomto závažném faktoru dnešní
justice řekl několik málo slov. V poslední
době diskutovalo se v tisku i v parlamentě o tom,
jakých reforem potřebuje naše soudnictví.
Tato diskuse byla mezi jiným vyvolána též
tím, že některé rozsudky nebo výroky
soudní nebo i zahájení některých
soudních řízení - jež byla zahájena
formálně zcela korektně v rámci našeho
platného právního řádu - se
jevila některým ve svém účinu,
jakoby byla v rozporu s dnešní živou skutečností
revoluční a jakoby nedbala těch velkých
proměn, jimiž jsme jako národ a stát
od květnových převratných událostí
prošli. A neváhám říci, že
v některých případech mohla toto podezření
vzbuzovat právem. Bylo tomu tak ovšem v případech
jen vyjímečných. Vím též
dobře, že se vyskytli i mezi námi soudci, zejména
v době dominantního postavení agrární
strany v naší předválečné
politice, takoví, kteří nemohli býti
pokládáni za uvědomělé demokraty.
Není tedy vyloučeno, že i nyní v soudcovském
sboru mohou býti jednotlivci, kteří toto
smýšlení nezměnili. Ale jako celek soudcovský
stav z takového nazírání obviňován
být nemůže. (Potlesk.) Bylo by to netečné
a vůči němu nespravedlivé. V závažnějších
případech dochází k rozporu mezi soudcovským
rozhodováním a revolučním nazíráním
bez viny soudců. Soudce se musí řídit
zákonem a není jeho vinou, neodpovídá-li
některý zákonný předpis ať
literou, ať svým duchem době. Celá problematika
tohoto obtížného státnického
problému spočívá v tom, že my
jsme svůj starý právní řád
neodvrhli, i když jsme jej událostmi, jež byly
mimo nás, i revoluční skutečností
leckdes porušili - ale také jsme ještě
nový právní řád nevytvořili.
Z toho vzniká ona právní nejistota, bez níž
se každému právníku, ale zejména
soudci, daří jako rybě na suchu. Celý
velký úkol zákonodárný, před
nímž stála dekretální činnost
první vlády Fierlingerovy, zákonodárný
úkol PNS i úkol budoucího voleného
ústavodárného Národního shromáždění,
alespoň dle mého mínění, je
právě především vytvoření
této synthesy právního řádu
republiky, spočívající na ústavě
z roku 1920, s právním řádem vznikajícím
z revolučních změn, jimiž jsme prošlí.
Pak teprve opět získáme onu právní
jistotu a životní bezpečnost, po níž
touží nejen soudci, ale - jak jsem pevně přesvědčen
- i ohromná většina všech tříd
a všech vrstev našeho dlouho již těžce
zkoušeného občanstva. (Potlesk.) Zasluhoval-li
by vůbec kdo výtky, že tomu tak dosud není,
pak to nemohou býti soudci, nýbrž ti, kdož
jsou odpovědni v našem státním systému
za dobře fungující legislativu. Jsem si ovšem
vědom toho, že při nejlepší snaze
a vůli nemohou překonat toto transcendentní
období naší právní proměny
a reformy než během určitého delšího
času.