V krátké době 27 let jsme prožili dvě
světové války, které mimo jiné
přinesly ochuzení národů a nabubření
oběživa, tedy inflaci. Také po druhé
prožíváme opatření, kterým
se ministr financí snaží zavést do československé
měny pořádek.
Prvou měnovou operaci provedl politik pravice dr Rašína
původci této opravy si velmi pochvalovali svá
opatření a dokazovali nám jejich správnost.
Vývoj však Rašínovi za pravdu nedal.
Rašín zúžil měnovou základnu
a zpomalil hospodářské ozdravění.
Byla to politika deflační a stát později
přišel z jednoho extrému do druhého.
V jaké situaci jsme dnes? Všechny volné prostředky
byly blokovány. Obyvatelstvu byla povolena výměna
pouze do 500 Kčs, podnikům se poskytuje směnečný
úvěr až do 25 % vázaného vkladu
na úrok 51/4 %. Účelem
mělo být stažení oběživa
na míru hospodářsky odůvodněnou
a válečné zisky měly být zajištěny
pro zdanění. Novou pevnou měnou se mě!o
vylákat zboží ze skladů a každý
měl být přinucen, aby se zapojil do pracovního
procesu.
Až potud je možno s politikou ministerstva financí
souhlasit, nikoli však dále. Byl jsem jedním
z prvých, který volal po tomto opatření.
Avšak další postup ukazuje, že se socialistická
linie dnešní vlády zastavila před branami
ministerstva financí a že hrozí nová
obdoba rašínovské deflace. Ministerstvo financí
se mělo postarat i o další opatření,
aby současně s úpravou měny byl vyhlášen
plán dávky z majetku a z přírůstku
na majetku a aby v dohodě s ministerstvem vnitřního
obchodu byla uvolňována distribuce a vyprazdňovány
sklady zboží. V téže době měla
také být provedena úprava mezd, platů
i cen.
Uplynulo mnoho drahocenného času, než došlo
k úpravě mezd a cen, a o dávkovém
zákonu máme pouze šeptandu. Bylo by demagogií
tvrdit, že všechny blokované peníze jsou
šmelinářské zisky; ukáže
se naopak, že je mezi nimi i velká část
provozních kapitálů, bez kterých se
hospodářský život neobejde.
Jaké jsou příjmy většiny národa?
Jsou to příjmy pocházející
z mezd a platů nebo za prodané zboží
ze zásob, a menší též z tvorby
nových statků. Nikdo ať netvrdí, že
dnešní důchody jsou vysoké. Jsou to
mzdy hladové a obracejí se jen na nákup potravin.
Všechny ostatní tak naléhavé potřeby,
ať už je to šatstvo nebo doplnění
bytového zařízení, zůstávají
nekryty.
Stejně důležitý je úsek rekonstrukcí,
investic a stavebního podnikání. Vládní
politiku v nejširším měřítku
objasňuje veřejnosti předseda vlády.
Pánům byrokratům asi nebude známo,
že předseda vlády Fierlinger na velkém
projevu v Lucerně prohlásil, že je potřebí
podporovat stavební ruch a že hospodářství
je teprve tehdy normální, když se započne
se stavbami. Zdůraznil, že je proto nutno opatřit
potřebný úvěr. Praxe nám však
ukazuje, že se ve vedení významných
peněžních ústavů nic nezměnilo
a hlavně že myšlenkově jsou páni
stále v zajetí liberalistických názorů.
V ministerstvu ochrany práce se konala minulý měsíc
porada, která měla zjistit, jaké jsou podmínky
dlouhodobého úvěru pro financování
bytové výstavby. Co nám řekli zástupci
Zemské banky, Spořitelny pražské a Ústřední
sociální pojišťovny? "Možnosti
nejsou, protože úspory jsou nepatrné, a vyhlídky
nejsou žádné." Stejně odpověděli
zástupci obou jmenovaných bank obci pražské,
která si chtěla opatřit úvěr
ve výši jedné miliardy: "Peníze
dáme, ale na tříměsíční
směnku."
Jak diametrálně se liší projevy zástupců
znárodněných bank od slov předsedy
vlády! Takovou odpověď mohli dávat páni
za vlády panské koalice, ale dnes je to úplná
groteska. Budeme neustále v zajetí kožených
theorií, nebo půjdeme konečně jednou
v socialistické thesi, že věda jest nejlépe
podložena obecně užitečnou prací?
Representanti našich financí - ať v ministerstvu
nebo v bankách - nepochopili, že jim nastává
doba cedulového úvěru, který musí
zmírnit účinky deflačních měnových
opatření, aby se překonalo mezidobí
mezi výrobou a použitím hospodářských
statků.
Docházíme nyní k takovým groteskám,
že nebýt zákroku předsedy vlády,
byly by zastaveny všechny stavební práce pražské
obce pro nedostatek úvěru a přikročilo
by se k propouštění a k podporám v nezaměstnanosti.
Jak nesmyslná jsou tato opatření, je vidět
na příklad na bývalém cvičišti
SS na Benešovsku a Neveklovsku. Tam bylo tisíce hospodářských
jednotek vyvlastněno a byla jim vyplacena odhadní
cena. Tyto prostředky jsou nyní blokovány
a poškození nemají nejen na rekonstrukci, ale
ani na nákup živého i mrtvého inventáře.
Teprve nyní se jim poskytne úvěr a úrok
bude platit stát.
Bez nové finanční politiky, bez velkorysé
emisní činnosti nedospějeme ani za dlouhá
léta k stavbám domů. Ať bude stavět
družstvo, soukromník nebo stát, musí
mít k disposici dlouhodobý úvěr. Budeme
na tento úvěr opět čekat, než
bude dosti úspor v záložnách? A než
k této metě dospějeme, budeme zatěžovat
poplatnictvo podporami v nezaměstnanosti?
Zdá se neuvěřitelné, že všechny
zkušenosti Sovětského svazu za všechna
léta výstavby a příklad severských
států v době krise nenašly odraz a pochopení
u našich vedoucích finančníků.
Slavný příklad hospodářské
výstavby Sovětského svazu nám ukázal,
že jedině odpoutáním od doktrín
kapitalistických bankéřů dojdeme k
úspěchu. Rusko po Říjnové revoluci
mělo nekonečně horší situaci
než máme my. Nemělo též zkušených
praktiků, ale mělo vedoucí myšlenku,
že práce tvoří nové hodnoty a
statky. Statky netvoří ani zlato, ani bankovky,
ani úspory v bankách, nýbrž jedině
práce účelně vedená a zaměřená
k prospěchu celostátnímu.
Jaké tedy máme požadavky na ministerstvo financí?
Nejprve je nutno předložit osnovu o dávce z
majetku a přírůstku na majetku, s urychlením
ji uzákonit a nezdaněné majetky opět
s urychlením uvolnit. Dnes žádný občan
a také žádný podnik neví, s čím
může počítat, a proto je zde zdrženlivost
v nákupu i tam, kde dnes prostředky jsou.
V osnově o dávkách bude zajisté stanoveno
minimum peněz, které zdaněny nebudou. Snad
to bude 20.000 Kčs, snad i více. Tyto prostředky
je nutno uvolnit ihned, a ne snad za rok. Potom je nutno uvolnit
prostředky pro stavby, a to tak, že každý,
kdo má stavbu povolenu, bude si smět pod vlastní
odpovědností a pod přísným
trestem odčerpat tolik peněz, aby mu ještě
zbylo na splnění dávkové povinnosti.
Dnešní úvěrový systém
směnečný je mnohdy vyčerpán,
a to hlavně tam, kde je ho použito při podnikání,
při pracích rekonstrukčních, t. j.
stavebních. Protismyslné však je, když
dlužník musí z úvěru podloženého
vlastním vkladem platit 51/4 % úroků.
Čím je tento úrok národohospodářsky
opodstatněn a jak se má zakalkulovat do ceny výrobku?
Zdá se, že v tomto případě finance
opět měly na zřeteli více zájem
veřejných ústavů než hospodářského
života. Budou znárodněné banky opět
provádět starou politiku upírů hospodářství?
Nebojím se říci, že setrváním
na dnešní finanční politice se ohrožuje
zdárný průběh naší hospodářské
obrody. Velkolepé dílo Laušmanovo musí
být podporováno všestranně, politicky
i hospodářsky. Znárodněné podniky
budou prosperovat jedině tehdy, bude-li celý národ
účelně pracovat, nebude-li nezaměstnaných
a budou-li všichni pracující mít přiměřené
důchody. Celý svět socialistický i
reakční bedlivě pozoruje, zda se toto veliké
dílo podaří. Tvrdím, že se podaří,
budou-li všechny nástroje, se kterými národní
hospodářství pracuje, v rukou socialisticky
myslících a také jednajících
odborníků.
Takto bychom mohli pokračovat dále, ale z uvedeného
je zřejmé, že dnešní představitelé
našeho peněžnictví a ministerstvo financí
nehodlají vzít na vědomí dnešní
hospodářskopolitické vývojové
tendence a stavějí se jim na odpor. Je tedy nejvýš
naléhavé, aby byla co nejdříve jmenována
ústřední správa bank, která
by zjednala pořádek. Je nutno, aby si i parlament
těchto otázek všiml a vyslovil svoji nespokojenost,
neboť vývoj v našem peněžnictví
ukazuje nikoli jen nepochopení nové vládní
linie, ale naprosté nerespektování vůle
lidu, kterou představuje vláda.
Celé naše národní hospodářství,
výrobu, distribuci, dopravu i finančnictví
je nutno považovat za nedílný celek, za jediný
obrovský podnik. Každý podnik, malý
či velký, musí mít jednotné
vedení, a to nejen v centrále, ale i ve všech
odděleních. Právě tak nutno řídit
stát jednotnými směrnicemi a zásadami,
a to takovými, které si většina národa
vyvolila.
Naše národy si vyvolily methody a zásady pokrokové
a socialistické, proto je povinností všech
jeho ministerstev a služebníků národa,
aby se jimi řídili a je také nezbytně
do všech důsledků dodržovali. Stane-li
se tak, překoná stát dnešní počáteční
potíže, bude spět od úspěchu
k úspěchu a národ se dočká
v brzké době blahobytu a spokojenosti. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Přerušuji projednávání pořadu
schůze.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu obdržel
dodatečně na včerejší schůzi
posl. Peňáz.
Klub poslanců čs. strany lidové vyslal do
výboru rozpočtového posl. dr inž.
Bendu za posl. Štambachra, do výboru pro
vnitřní bezpečnost posl. dr Bunžu
za posl. Hořínka.
mezi schůzí:
Zpráva výboru kulturního o
vládním návrhu zákona (tisk 176) o
obnovení university v Olomouci (tisk 187).
Místopředseda Petr sdělil, že
se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala ve čtvrtek dne 21. února 1946
o 14. hodině
1. Zpráva výboru kulturního o vládním
návrhu zákona (tisk 176) o obnovení university
v Olomouci (tisk 187).
2. Zpráva výboru ústavně-právního
podle § 35 jedn. řádu o vládním
návrhu zákona (tisk 160) o nové úpravě
stálých seznamů voličských.
3. Nevyřízené ode dnešní schůze.