Vážení přítomní, paní
a pánové, mluvíme-li o tom, že stát
je ve velmi těžké finanční situaci
a prohlašujeme-li my komunisté, že budeme hlasovat
pro tyto osnovy, chtěl bych ještě upozornit
na druhou věc: Proč ministerstvo financí
nepřipravilo již osnovy zákonů, které
by postihovaly t. zv. válečné zisky? Podívejte
se jen, jak vypadá otázka válečných
zisků. Denně nám unikají stamiliony,
kdekterý lékař mohl by vám potvrditi,
jaké fronty bohatých lidí stojí u
lékařů a žádají, aby jim
lékař podepsal vysvědčení o
tom, že potřebují léčení,
a to jenom proto, aby si mohli vytáhnout část
vkladu, které mají vázané. Bude-li
tento stav trvati ještě déle, přinese
našemu národu a státu další stamilionové
škody. A proto chceme-li získati pro státní
pokladnu příjmy, pak je musíme hledati tam,
kde se najít dají, a byl by svrchovaný čas,
aby parlament, odhlasoval-li osnovy, které zatěžují
nejširší vrstvy poplatníků, odhlasoval
také osnovy, které by zatížily i válečné
zisky, aby lidé, kteří za okupace zradili
zájmy národa a měli na zřeteli jen
zájmy své vlastní kapsy, byli postižení
stejně jako široké vrstvy poplatníků.
Chtěl bych v závěru zdůrazniti, že
budeme hlasovat pro předložené osnovy, protože
uznáváme těžkou situaci státní
pokladny, neboť obětmi, které musíme
všichni přinést, budujeme naši novou lidově
demokratickou republiku. A budeme-li proto jako zástupci
pracujících vrstev pro ně hlasovat, pak prohlašuji,
že pracující vrstvy velmi rády přinesou
tyto oběti; ale chtějí míti jistotu,
že peněz takto získaných bude upotřebeno
k rozkvětu a k upevnění naší
republiky, a že zároveň s nimi budou postiženi
i ti, kteří postiženi býti mohou, to
znamená váleční zbohatlíci.
Pracující lid rád přinese oběti,
ale jenom tehdy, budou-li k prospěchu národa a celku.
To je naše zásadní stanovisko. Zdůrazňuji,
že není možno, aby osnovy, které by měly
postihnout válečné zisky, byly oddalovány,
a že je nejvýš nutné, aby byly co nejdříve
parlamentu předloženy. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Ke slovu je dále
přihlášen p. posl. Sajal. Dávám
mu slovo.
Posl. Sajal: Paní a pánové!
Vládní návrh zákona o dani z obratu
můžeme považovati jedině za východisko
z nouze. Pokračujeme opět v zatěžování
nejširších vrstev lidových daněmi
nepřímými, z nichž daň z obratu
je jednou z nejtíživějších. U mnoha
výrobků se tato daň několikrát
opakuje, takže nakonec konsument neplatí 3 %, ale
několikanásobek. V mnohých směrech
našeho hospodářského zřízení
zasahujeme způsobem skutečně revolučním,
jedině v oboru daňovém zachováváme
naprosto staré fiskální metody. Podobné
řešení je dnes přijímáno
opravdu nerado a jen jako východisko z nouze. Daň
z obratu nedává obyvatelstvu možnost, aby zjistilo
skutečné výrobní náklady, a
také vedoucí hospodářství nemohou
bez velkých šetření zjednat si v této
otázce jasno. Daň postihuje stejně chudé
jako bohaté, což není spravedlivé, a
odčerpává značnou měrou kupní
sílu pracujících vrstev. Je naším
přáním, aby finanční správa
přišla co nejdříve s návrhy,
které odpovídají dnešnímu hospodářskému
řádu a socialistické tendenci doby. Nevidíme
však zde doposud žádné zlepšení,
naopak tendence postihnout nejdrobnější poplatníky
je stále neměnná. Bylo by si proto přát,
aby finanční správa v nejbližší
době přišla s návrhem celkové
reorganisace našeho daňového systému,
směřujícím k spravedlivějšímu
rozdělování daně a také k zjednodušení
této velké a nepřehledné sítě
daňového systému daní všech druhů.
Považujeme za nejspravedlnější, aby byla
provedena paušalisace daně z obratu, a to ihned u
prvovýroby, kde to provést lze. Odsunutí
definitivního řešení naplňuje
nás skutečně zklamáním tím
více, že ani zde nepociťujeme náznaky,
čím chce v budoucnu finanční správa
k zmodernisování systému přispět.
Uznávám, že ministerstvo financí a finanční
správa vůbec má v dnešní době
mnoho úkolů a řeší problémy
obtížné, přes to však snad bylo
možno za devět měsíců předložit
sněmovně alespoň rámcové osnovy.
Ani v rozpočtovém výboru jsme se z exposé
pana ministra financí nic nového nedověděli.
Některá zlepšení dřívějšího
stavu vsunul do osnovy rozpočtový výbor sám.
Tak na příklad v § 19, odst. 7, je učiněno
opatření, aby ministerstvo financí mohlo
vyhlásit úlevy při podání přiznání
drobného podnikatele. Jde však pouze o ty nejmenší
poplatníky, kteří nezaměstnávají
žádné pracovní sily. Těmto může
ministerstvo financí stanovit směrnice pro úlevy,
aniž by muselo přiznání k dani obratově
požadovat.
Do budoucna je zapotřebí, aby sněmovna všechny
tyto problémy důkladně uvážila
a trvala na tom, aby nejmenší podniky, hlavně
řemeslné, zaměstnávající
více než 20 zaměstnanců, přiznání
k dani z obratu a také k dani výdělkové
a důchodové činit vůbec nemusely,
aby jim byla daň předepisována jedině
a pouze podle počtu pracovních sil. Berní
správa a berní úřady jsou úžasným
aparátem, který velmi zatěžuje státní
hospodářství. Většina jejich
energie se vyplýtvá na zkoumání přiznání
nejmenších poplatníků, zatím
co poplatníci velcí si dovedou prostřednictvím
svých advokátů a daňových kanceláří
zjednat značné úlevy. U malých podnikatelů
se ve skutečnosti téměř nikdy nepřihlíží
k daňovému přiznání, nýbrž
pouze k oboru podnikání a počtu zaměstnanců.
Prakticky docházíme tedy k stejným závěrům,
jenže poplatník ztrácí spoustu času
vypracováním přiznání samého
a berní správy jeho zkoumáním. Tato
modernisace by se neměla dít ovšem jen u daně
z obratu, nýbrž i u ostatních daní přímých,
u daně důchodové a u všeobecné
daně výdělkové. Nikterak si nepřejeme,
aby byl při tom jakýmkoli způsobem poškozen
fiskus, nýbrž přejeme si, aby byla daň
rovnoměrně rozdělena a vyměřena
s nejmenšími náklady, neboť náklady
státní správy se na konec opět musí
odrazit v daních, resp. v jejich ustavičném
zvyšování.
Nikterak se nechceme přimlouvat za poplatníky, ať
malé nebo velké, kteří se snaží
uniknouti svým povinnostem k státu. V prvé
republice byli jsme svědky toho, že se mnozí
podnikatelé snažili, aby se pohledávky státu
staly nedobytnými. Každý občan si musí
býti vědom, že požívá výhod
společenského zřízení, a musí
na ně podle svých sil a příjmů
přispívat. Tedy nikoli pouze podle svého
vlastního uznání a podle své vlastní
vůle. Kdo se chce vyhýbat povinnostem k celku, musí
být považován za škůdce národa
a státu a podle toho se musí s ním také
jednat. Je-li dělník a úředník
povinen platiti z každé koruny daň, a to hned
při výplatě, nelze schvalovat, aby se kdokoli
mohl těmto svým závazkům vůči
lidské společnosti vyhýbat. Je nutno vnést
novou morálku do berního zřízení
a je také třeba, aby si berní správy
zvykly na nové jednání s poplatníky.
Morálka v prvé republice byla taková, že
obě strany, poplatník i berní správa,
se chovaly vůči sobě naprosto nedůvěřivě.
Poplatník podával přiznání
většinou tak, aby byl zpoplatněn co nejméně.
Věděl, že berní správa jeho přiznání
věřit nebude a že daňovou základnu
podstatně zvýší. Berní správa
pak ihned vyslovila k přiznání nedůvěru
a přihlížela u malých podnikatelů
k obchodním záznamům jenom tehdy, když
sama chtěla. Jinak je prohlašovala za pouhou pomůcku,
nikoliv však za průkazní materiál.
Pokud jsem informován, není tomu tak na př.
v zemích západní demokracie, ve Francii a
v Anglii. Berní správa tam jedná s poplatníkem
se vší zdvořilostí a jeho přiznání
považuje vesměs za pravdivé. Při této
příležitosti chci poukázati zvláště
na to, že živnostníci jsou zdaňováni
dvakrát, jednou daní důchodovou a po druhé
daní výdělkovou. Jsou to důsledky
toho, že finanční správa prý
nemá možnost přezkoumat všechny příjmy
poplatníka tak, jako je tomu u zaměstnanců.
Zaměstnanci jsou podrobeni pouze dani důchodově,
t. j. dani z pracovního výkonu.
Velikých poplatníků se nechci dotýkat,
mám na mysli pouze podnikatele malé, řemeslníky,
obchodníky a pod. Jest velkou nespravedlností, aby
byli zdaňováni dvakrát. Zvláště
ti nejmenší mají důchod, který
pochází z jejich vlastní práce.
Podal jsem proto vážené sněmovně
návrh na změnu daňových zákonů
a navrhl jsem, aby čistý výtěžek
poplatníka, který nepřesahuje 30.000 Kčs,
byl osvobozen od všeobecné daně výdělkové.
Takto získaný důchod není v pravém
slova smyslu podnikatelským ziskem, nýbrž je
to výdělek za práci.
Navrhovaná hranice pro osvobození navazuje na pracovní
důchod řemeslného dělníka.
Hodinová mzda dělníka pohybuje se okolo 12
Kčs za hodinu, což odpovídá ročnímu
výdělku 20.800 Kčs. Poněvadž
zatím není možno provésti úplnou
reformu celé naší soustavy přímých
daní, jest třeba alespoň tímto dílčím
opatřením zmírnit největší
tvrdosti daňových předpisů.
Navrhovanými změnami sleduje se vedle daňové
spravedlnosti a únosnosti daňového zatížení
drobných poplatníků také zjednodušení
agendy berních správ a berních úřadů,
které se doposud utápějí v bagatelních
případech. Úřady ztrácejí
mnoho času, potřebného ke zpracování
větších případů, u nichž
pak právě pro nedostatek pracovního času
při vyměření daně docházelo
k velkému daňovému úniku.
Návrh nejenom žádá, aby čistý
výtěžek z podniku do výše 30.000
Kčs byl osvobozen od daně výdělkové,
ale požaduje také, aby i ostatní příjmy,
pokud nepřesahují celkový důchod v
částce 60.000 Kčs, byly od daně výdělkové
osvobozeny vůbec.
Jest nutno usilovat o to, aby celá naše daňová
soustava byla zjednodušena, což bude ziskem pro obě
strany. Poplatník nebude zatěžován vyšetřováním
a berní správa bude mít více času
ke zdaňování podniků, ve kterých
byly zisky doposud různým způsobem ukrývány.
Spoléhám se, že i ostatní strany, které
mají ve svém programu hájení zájmů
živnostníků, budou s mým návrhem
nejen souhlasit, ale také pro něj hlasovat.
Mluvíme-li o daňových věcech, bude
jen prospěšné, abychom promluvili též
o věcech hospodářských, neboť
jedině zdravé a výkonné hospodářství
nám přinese rovnováhu do státního
rozpočtu. Máme z doby nesvobody ještě
mnoho neblahého dědictví, které lze
krátce nazvat někdy nedostatečnou pracovní
morálkou, vysokými režijními náklady
u podniků i státní správy. Poslední
dobou se naříká na to, že ceny jsou
příliš vysoké pro konsumenta. Neobjektivní
pozorovatel se domnívá, že je potřeba
snížiti mzdy. Není tomu tak, naopak chceme
tvrdit, že platy malých a středních
zaměstnanců jsou nízké. Nechceme,
aby se platy posuzovaly podle výše a počtu
odpracovaných hodin, ale hlavně podle výkonu.
Výkon musí být hlavním měřítkem.
Podstatnou složkou výrobní ceny je režie.
V režii jsou zahrnuty nejen náklady neměnné,
jako na př. nájem, světlo a otop, technické
potřeby atd., ale také náklady na správní
aparát. Máme zjištěno, že v řadě
případů v soukromých i státních
podnicích zůstal správní aparát
v tom rozsahu, jak byl v době největšího
vypětí ve válce. Tehdy byly do podniků
nahnány nasazené síly, které však
po revoluci odešly jinam, případně některé
se již vůbec do hospodářství
nezapojily. Také řada produktivně pracujících
osob se odstěhovala do pohraničí a tím
nám vznikla situace, že počet produktivních
sil se podstatně zmenšil, neproduktivních zůstal.
Tato správní režie určuje výrobní
náklady a je nejvýš na čase, aby v tomto
směru byla co nejdříve zjednána náprava.
Stejně tak tomu je i ve veřejné správě
v řadě institucí a korporací, které
s hospodářstvím souvisí, jako na příklad
u hospodářských svazů. Rovněž
je zapotřebí přezkoumat, zda na příklad
trhové svazy jsou ještě dnes potřebné.
Z doby nesvobody zůstalo nám dědictví,
že maloobchodník nesmí nakupovat od výrobce,
ale jen od velkoobchodníka. Znám maloobchodní
podnik v Brně, který nakupuje ročně
800 vagonů brambor, a zaplatí za tuto službu,
kterou by si mohl obstarat sám mnohem levněji, zprostředkovateli
o 1,200.000 Kčs více než by zaplatil pěstiteli.
Stejně je tomu u sběren ovoce a zeleniny, které
za války prokazovaly nejlepší služby okupantům.
Nejlepší ovoce a zeleninu dostali Němci, zatím
co naše děti nedostaly téměř
nic nebo jen padavky a zvadlou a nahnilou zeleninu. Tyto sběrny
a také trhové svazy vykonaly své poslání,
natropily spousty škod a je již svrchovaný čas,
aby zmizely se světa. Zlevní se tím nejen
ceny, ale též mnoho lidí bude uvolněno
pro práci produktivní.
V minulých dnech projednával cenový úřad
ceny za opravu obuvi, a to jak pro obuvníky, tak pro firmu
Baťa. Cenový úřad stanovil ceny dvoje,
pro obuvníky vyšší než pro Baťu.
Kalkulační složky obou druhů podniků,
mzdy, nákladové a ziskové přirážky
jsou stejné, jen nákupní cena je různá.
Za dnešního systému mohou obuvníci nakupovat
jedině u maloobchodníků s kůžemi,
tito pak u velkoobchodníků, a teprve velkoobchodník
může nakupovat v továrnách. Obuvníci
plným právem žádají, aby mohli
nakupovat tam, kde jim nákup bude více vyhovovat.
Protože jde o tisíce malých závodů
obuvnických, kterým zbytečně distribuční
články ohrožují existenci, žádám
ministerstvo vnitřního obchodu a ministerstvo zemědělství,
aby co nejdříve zrušilo zbytečné
a zdražovací články distribuce. Při
debatě o drahotě distribuce vzniká pravidelně
dojem, že jde o malé obchodníky. Z uvedeného
jest však zřejmo, že je tomu opačně.
Milí obchodníci konají svou službu s
napětím všech sil, zatím co velcí
zprostředkovatelé shrabují zisky, aniž
někdy vůbec zboží vidí.
V tomto směru voláme po rychlé nápravě,
aby instituce, které nám narostly v době
okupace, byly podrobeny zkoumání a omezeny na míru,
která je pro dnešní národní hospodářství
nutná. Dojdeme potom k tomu, že režijní
položky budou sníženy a bude se moci přikročit
také ke snížení výrobních
nákladů a ke zlevnění státní
správy.
Ovšem ani toto opatření nám nebude zaručovat,
že bude v hospodářství všechno
v pořádku. Jsme dnes v situaci, že máme
trojnásobek oběživa proti době předválečné,
a přes to se jeví značný nedostatek
peněz. Je to proto, že část oběživa
neobíhá, nýbrž je thesaurována
tak dokonale, že i při zmenšeném obratu
proti době předválečné se nám
skutečně jeví nedostatek peněz. Příčina
je v tom, že široké vrstvy střádalů
nemají pocit jistoty, že vklady nebudou nijak postiženy,
a ponechávají si vydělané nebo utržené
peníze doma na hotovosti. Tyto obavy nejsou sice oprávněné,
ale jsou zaviněny pochopitelnou těžkopádností
ministerstva financí, která se projevuje v tom,
že sněmovně nebyla dosud předložena
osnova o dávce z majetku a z přírůstku.
Zdá se, že šedivé theorie našich
finančníků, vzdálené skutečného
hospodářského života, zapomínají,
že opatření o úpravě měny
mohou mít pronikavý a prospěšný
výsledek jedině tehdy, když by byla současně
provedena všechna daňová opatření.
Nikdo dnes ve skutečnosti neví, co mu z jeho vlastního
jmění zůstane, ani soukromník, ani
podnikatel. Nikdo se nemůže odhodlat - i když
by prostředky měl - k nákupům a k
rekonstrukcím v podniku, pokud jako dobrý hospodář
nezjistí své finanční schopnosti.