Ve výrobě tekutých pohonných látek
nastala proti době předválečné
podstatná změna v tom, že se do výrobní
kapacity zařadila Československá továrna
na motorová paliva a. s., Horní Litvínov,
která vedle rafinace minerálních olejů
vyrábí též tekutá motorová
paliva.
Rafinerie byly za války bombardováním značně
poškozeny a z předválečného počtu
14 rafinerií minerálních olejů přicházejí
dnes v úvahu pro provoz jenom: 2 rafinerie v Čechách
(VOC, Kolín a Fanto, Pardubice), 1 rafinerie na Moravě
(Přívozské závody minerálních
olejů a. s., Moravská Ostrava), 2 rafinerie na Slovensku
(Apollo, rafinerie minerálních olejů, a.
s. Bratislava a Státní rafinerie v Dubové).
Stav rafinerií v době před válkou
byl odlišný od nynějšího stavu
co do kapacity i co do technického zařízení.
Během války bylo dosaženo jisté kapacity
ve zpracování ropy a zejména ve výrobě
všech druhů mazacích olejů.
Horní Litvínov je s to krýti za dnešního
stavu po rekonstrukci dvě třetiny celkové
předválečné spotřeby pohonných
látek a v tomto poměru také vedlejší
produkty, t. j. techn. benziny, lakové benziny atd. Nemohou
však a nemají v úmyslu zabývati se výrobou
mazacích olejů.
Aby byla zaručena objektivita Ústřední
rozdělovny, podléhá přímo úřadu
předsednictva vlády, takže nemůže
býti žádným ministerstvem ovlivňována;
při tom však je všem ministerstvům, resp.
hospodářským složkám zaručen
přímý vliv na její činnost
tím, že se zřizuje komise, složená
ze zástupců generálního sekretariátu
Hospodářské rady a ministerstev průmyslu,
vnitřního obchodu, zahraničního obchodu,
národní obrany, dopravy, zemědělství,
financí, výživy a zdravotnictví, která
bude dohlížeti na hospodaření Ústřední
rozdělovny a určovati jí směrnice.
Mimo uvedenou komisi dohlédá též na
Ústřední rozdělovnu podle § 2,
odst. 4 nejvyšší účetní
kontrolní úřad, takže i po této
stránce je zajištěno nestranné a řádné
hospodaření.
Zřízení rozdělovny dává
další možnost, aby bylo v budoucnu pamatováno
též na složky, které byly dosud opomíjeny,
aby byly chráněny regionální zájmy
a aby bylo obzvláště přihlíženo
k tomu, aby dostatečným zásobením
pohonnými látkami byl podpořen nastávající
stavební ruch.
Tímto zákonem se zároveň ruší
předpisy z doby poroby, vydané v mnohých
směrech pouze ve prospěch okupantů, obzvláště
pak předpisy, které byly tajné a nebyly proto
nikdy uveřejněny.
Z uvedených důvodů předkládá
technicko-dopravní výbor plenu sněmovny vládní
návrh zákona o hospodaření miner.
oleji a pohonnými látkami po dobrých a pečlivých
úvahách k schválení i s připojenou
resolucí. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 13 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 13 paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborově
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona
o hospodaření minerálními oleji a
pohonnými látkami (tisk 184).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Chomutovský: Nejsou.
Místopředseda Petr: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji Prozatímní Národní shromáždění
přijalo ve čtení prvém, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je
4. Zpráva výboru kulturního o vládním
návrhu zákona (tisk 166) o zřízení
"vysoké školy umělecko-průmyslové
v Praze" (tisk 192).
Zpravodajem je pan posl. Čivrný. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Čivrný: Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Na návrh ministra školství a osvěty
dr Nejedlého předložila vláda
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
návrh zákona o zřízení vysoké
školy umělecko-průmyslové v Praze. Dovolte
mi, abych jako zpravodaj kulturního výboru doporučil
plenu tento návrh zákona a osvětlil některé
důležité otázky s ním souvisící.
K návrhu zákona vedly tyto závažné
důvody: Umělecko-průmyslová škola
v Praze, která loni dovršila šedesátý
rok svého trvání, je vrcholnou školou
v oblasti užitého umění nad rozlehlou
sítí odborných škol výtvarného
zaměření. Jako taková škola měla
už po řadu desetiletí, již za Rakouska,
významné postavení, které ji odlišovalo
od jiných škol. Proto se několikrát,
zejména za života prvního ředitele této
školy, v letech devadesátých, dále po
r. 1918, r. 1935 a v jistém smyslu dokonce i r. 1940 usilovalo
o povýšení této školy na školu
vysokou. Toto úsilí nebylo nahodilé. Vyplývalo
z velké kulturní vlny evropské, pozdvihnout
úroveň užitého umění.
Vyplývalo dále z úkolů této
školy, vychovávat posluchače k samostatné
tvůrčí činnosti jak v praktickém
smyslu, tak pro výchovu tvůrčích umělců
a pro tvůrčí umění samé.
Vyplývalo také už z vysokoškolského
charakteru posluchačů, kterým byly přiznávány
i vysokoškolské sociální výhody,
vyplývalo však především z vysoké
úrovně profesorů této školy a
jejích žáků, z činnosti školy
a její dobré pověsti i v zahraničí.
Ukazovalo se totiž, že právě neujasněné
postavení této školy omezuje její další
vývoj a výboj a tím také její
užitek pro náš život. Z těchto skutečností
vycházel návrh zákona.
Zde je třeba se pozastavit u několika významných
faktů. Je to především obecně
známá skutečnost, že umělecko-průmyslová
škola v Praze je učiliště významné
tradice. Byla a je to právě tato škola a její
profesoři, kteří představovali v posledním
padesátiletí živé výtvarné
dění současné. Stačí,
zastavíme-li se u jmen, jako jsou v nejstarší
generaci Myslbek, Ženíšek, Hostinský,
později Kotěra, Španiel, Kafka, Preisler, po
první světové válce Kysela, Brunner,
Benda, Janák atd. Tato jména sama ukazují,
co znamenala tato škola pro naši výtvarnou kulturu.
Jestliže se dnes k nim připojují přední
představitelé našeho současného
umění, svědčí to o skutečnosti,
že uměleckoprůmyslová škola v Praze
už vskutku rozvíjela a rozvíjí vrcholné
výtvarné snahy, živé a průbojné,
a že úprava jejího postavení už
s tohoto hlediska bude vpravdě vhodným vyjádřením
stavu už prakticky existujícího.
Statut umělecko-průmyslové školy jako
školy vysoké bude ovšem muset být postupně
prakticky upevňován také příslušným
vybavením této školy, zvláště
jejích dílen, tak aby byly podtrženy možnosti
školení v tvorbě užitkového umění.
Tato otázka souvisí úzce s nutností
celkové reformy vysokého školství a
tedy také školství výtvarného.
Dá se totiž právem říci, že
umělecko-průmyslová škola svou tradicí
dávnější i nedávnou plnila úkoly
mnohem širší než byly ty, které jí
vytyčovalo její formální postavení
a které jsou dány zejména jejím úkolem
po stránce školení v užitkovém
umění.
Druhá významná oblast otázek, kterých
je nutno se dotknout, je nižší odborné
školství výtvarného zaměření.
Máme již řadu škol tohoto druhu. Můžeme
jmenovat namátkou keramickou školu v Praze a v Bechyni,
porculánku v Karlových Varech, kamenickou školu
v Hořicích, sklářskou v železném
Brodě a v Boru, šperkařskou v Turnově,
školu umění ve Zlíně, několik
textilních škol - v Brně, v Liberci - školu
bytového průmyslu v Praze, státní
grafickou školu v Praze, školy uměleckých
řemesel v Brně a v Bratislavě a j. Tuto síť
bude třeba dobudovat na systém, který by
přinesl užitek jak výtvarné výchově,
tak jejímu použití v průmyslové
a řemeslné praksi.
Chceme-li také posílit lidovou tvořivost,
kterou nemůžeme chápat jen jako museální
záležitost, musíme zdůraznit její
význam právě v souvislosti s živou řemeslnou
a průmyslovou tvorbou. Vždyť právě
v těchto oblastech můžeme stavět na
významné tradici, která nás proslavila
ve světě. A stejně jako celkovou úroveň
výchovy nejširších vrstev chápeme
v souvislosti s úrovní výchovy učitelů
samých - jak o tom svědčí právě
projednávaný návrh zákona o pedagogických
fakultách - musíme i otázky lidové
tvořivosti a konec konců otázky výroby
vůbec řešit ve spojitosti s výtvarnou
kulturou v nejširším smyslu.
Ukazuje se tedy, že vládní návrh zákona
o zřízení vysoké školy umělecko-průmyslové
v Praze nejen vychází z účelu, významu
a činnosti této školy samé, nýbrž
je v naprostém souladu s obecnými směrnicemi,
jak je pro oblast kultury vytyčuje vládní
program. A tato okolnost je podstatná.
Důležitost navrhovaného zákona konečně
v plném rozsahu pochopíme, uvědomíme-li
si, jak veliké úkoly bude mít užitkově
zaměřená výtvarná kultura a
zejména její vysoká škola ve spolupráci
se zestátněným průmyslem. Rektor umělecko-průmyslové
školy zdůrazňuje, že byl až překvapen
zájmem zástupců průmyslu a obchodních
a živnostenských komor o tuto školu a o její
práci. Dialektika vývoje učí, že
sám tento styk výtvarné kultury s výrobou,
který se v lidové republice se zestátněným
průmyslem velmi podstatně prohloubí, bude
mít prudký vliv na výtvarnou kulturu. Lze-li
tedy právem očekávat plodný vývoj
výtvarné práce na této škole
ještě dále směrem k užitkovému
umění, má to svůj význam pro
postavení české kultury v Evropě vůbec.
Podíváme-li se na úpadek, k němuž
je odsouzeno výtvarné školství v některých
sousedních zemích, a přihlédneme-li
k faktu, že uměleckoprůmyslová škola
přitahovala již v minulosti žáky na př.
ze slovanských zemí a že jen její neujasněný
statut zapuzoval i tyto slovanské výtvarníky
jinam, na př. do Vídně, vidíme, že
navrhovaný zákon má větší
význam než jen jako formální tvrzení
faktického úsilí významných
výtvarníků.
Kulturní výbor uvážil všechny tyto
okolnosti a pro obecnou informaci připojil ke své
zprávě některé podstatnější
zásady statutu vysoké školy umělecko-průmyslové,
na nichž ministerstvo školství a osvěty
pracuje. Protože otázky tohoto statutu jsou výhradně
záležitostí ministerstva školství,
záležitostí, která může
být řešena nejvýše ve spolupráci
s ministerstvem průmyslu, stanovil kulturní výbor
v § 2 navrhovaného zákona proti původnímu
znění, aby o statutu rozhodovalo toliko ministerstvo
školství s přizváním ministerstva
průmyslu. Totéž učinil pokud jde o provedení
zákona. Po této opravě doporučuje
kulturní výbor plenu Prozatímního
Národního shromáždění
jednomyslně, aby vládní návrh zákona
o zřízení vysoké školy umělecko-průmyslové
v Praze byl přijat, a to ve znění, na kterém
se usnesl kulturní výbor. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Řečníky na straně "pro"
jsou: pp. posl. Chomutovský, Limpouch a inž.
Synek.
Dávám slovo prvnímu řečníku,
jímž je p. posl. Chomutovský.
Posl. Chomutovský: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Předložený návrh zákona tisk
166 o zřízení Vysoké školy umělecko-průmyslové
v Praze je pro mne, jako výtvarníka, vhodnou příležitostí
k zdůraznění pocitu radosti, že této
škole dostává se tímto způsobem
vhodného ocenění jejího významu
a vlivu, který měla na celé naše výtvarné
generace. vliv umělecko-průmyslové školy
byl patrný již nedlouho po zahájení
její činnosti, neboť umělecká
hodnota byla zde vždy výslednicí nejvyšší
a proto také její absolventi se velmi dobře
a mnohdy jedinečně uplatnili v šedém
životním zápase jako velmi dobří
a schopní výtvarníci.
Jména jako: Celda Klouček, Kotěra, Plečnik,
Dvořák, Drahonovský, Sucharda, proslavila
umělecko-průmyslovou školu nejen u nás,
nýbrž i za hranicemi našeho státu. Jejich
pedagogická činnost byla bezpříkladným
vzorem těsné spolupráce s posluchači
a přinesla také národu našemu užitek
jedinečný. Jmenuji jen výstavu v Paříži
a v Chicagu.
Praktické předškolení posluchačů
dávalo možnosti nejvyššího cíle
pro cíle výtvarné hodnoty, které uschopněno
v koncepci i podání skvěle obstálo
i předčilo mnohá naše očekávání.
Byli jsme právem hrdi na výsledky činnosti
naší umělecko-průmyslové školy
ať již v oboru bytové kultury, tvarové
architektury, malířství, sochařství
i uměleckého průmyslu ve skle, dřevě
nebo kovu. Odchovanci této výchovy jako Gočár,
Novotný, Dryák, Mařatka, Kysela, Brunner,
Horejc, Benda a jiní jménu umělecko-průmyslové
školy zajistili úspěchy nejen u nás,
ale i daleko za hranicemi našeho státu.
Výtvarná práce musí býti správně
hodnocena a zdůrazněna zvláště
v dnešní době vždy a za všech okolností
na místech nejpovolanějších. Výtvarník
musí býti i v praktickém životě
sociálně i hmotně zajištěn, aby
mohl skutečně svobodně a nezávisle
tvořit. Nechci tím říci, že výtvarné
dílo bude hodnotné jen tehdy, bude-li jeho tvůrce
tonouti v blahobytu. Nikoli, to na mysli nemám a se mnou
jistě ne žádný poctivý a dovedný
výtvarník, avšak Mánesovo "Jitro
výtvarníka" nám ukazuje, že utahování
opasku není naším programem a cílem.
Co by bylo tedy platné zříditi tuto vysokou
školu umělecko-průmyslovou, když by její
absolventi nenalezli v praktickém životě plně
pochopení a uplatnění a měl-li by
se obraz Mánesův i v našich dobách opakovati?
Bude nutně zapotřebí, aby bytová kultura
ve své většině, která není
u nás ještě na takové výši,
aby snesla srovnání s ostatními evropskými
národy, byla plně podporována nejširší
veřejností, aby všichni absolventi mohli své
zkušenosti v praktickém životě plně
uplatniti v zájmu našeho národa.
Je všeobecně známo, že malířství
a sochařství na této škole mělo
vždy úroveň světovou a hlavně
v uměleckém průmyslu byly její úspěchy
kvalit mimořádných. Stojí za zmínku,
jak se uplatnili absolventi speciální školy
architektury na této škole i v soutěžích
mezinárodních a že mnozí z nich působili
v cizině, kde jméno našeho národa velmi
dobře representovali.
Tato nová škola Vysoká umělecko-průmyslová
stojí před velikým úkolem, a to na
prvém místě výchovným. Ve vztahu
k naší nejširší veřejnosti
musí systematickou výchovou upozorniti na kýče,
které naši veřejnost svádějí
s cesty správného posouzení opravdové
hodnoty uměleckého díla. Umělecký
průmysl, který musí tato naše vysoká
škola nezbytně v každém směru podchytit,
umožní nejen jí, ale hlavně našemu
národu, aby výtvarník a tvořivé
jeho výsledky plně nás zařadili do
exportu v kterémkoli směru našeho uměleckého
průmyslu. Je nyní jen a jen na posluchačích
samých, aby ruku v ruce se svými profesory a ze
všech svých sil se snažili o rozkvět československého
umění a uměleckého průmyslu,
neboť jedině v tomto poznání bude možno
navázati na tradici školy a ji dále plně
rozvinouti.
Jsem opravdu rád, že mohu k této osnově
zákona promluvit za čs. stranu lidovou několik
upřímných slov jako výtvarník
a zároveň blahopřáti všem pánům
profesorům, posluchačům i všem absolventům
školy k tomuto významnému dni, kdy poctivá
práce všech bez rozdílu doznala tohoto uznání
a povýšení školy umělecko-průmyslové
na školu vysokou. Mám k této věci přímý
vztah a zároveň projevuji tímto velkou radost
nad dosaženým uznáním této škole
a tím celé naší výtvarnické
obci.
Když jsem vstoupil na půdu našeho parlamentu,
bylo mi jasné, že pro výtvarníky, ať
již sochaře, malíře i architekty, musím
usilovat o porozumění a plné pochopení
pro naše snahy. Tím bude definitivně skoncováno
s neporozuměním, které našemu umění
natropilo tolik těžkostí a které se
odrážely v přímém nepochopení
ideálních snad naší výtvarnické
obce ke škodě našeho národa. Z pověření
klubu poslanců čs. strany lidové znovu k
tomuto úspěchu blahopřeji a očekávám,
že vysoká škola umělecko-průmyslová
bude pokračovati ve své krásné tradici
a plně se uplatní v čs. umění
tak, aby výsledky její práce byly ještě
významnější. Strana moje bude hlasovati
pro schválení této osnovy. (Potlesk.)