Úterý 5. března 1946

Stejně závažná je péče o ty nejmenší. Je třeba vybudovat dostatečně mnoho jeslí, dětských ozdravoven, hřišť atd.

Chtěla bych říci několik slov k naší zdravotní politice. Čím se musí vyznačovat naše nová zdravotní politika? Musí být vedena především péčí o zdraví pracujícího člověka, nechť už pracuje hlavou anebo rukama. Je třeba, aby se naše nová zdravotní politika vyznačovala nejenom tím, že budou léčeny nemoci již nastalé, nýbrž je třeba, aby se nemoci především předcházely, aby tak byly uchovány síly, o kterých jsem mluvila na začátku, t. j. tvořivé síly našich pracujících. Léčebná péče nesmí být už jenom zdrojem příjmů jednotlivců a výsadou pro ty, kteří si to mohou zaplatit. Léčebná péče musí naléhavě být zveřejněna a musí být hlavně zestátněny nemocnice, léčebné ústavy, lázně i léčivé prameny a také všechen prodej léčiv. Všechny prostředky, sloužící k znovunabytí zdraví pracujícího člověka, je třeba dát k disposici této ochranné i léčebné péči. Část péče o zdraví spočívá také v tom, že je třeba zajistit lékařům a zdravotnímu personálu, všem, kteří se zdravotní péčí zabývají, možnost žíti. Jestliže dnes máme právě v tomto oboru takový stav, že ti, kteří tomuto oboru věnují všechny své síly, jsou honorováni méně než každý nekvalifikovaný dělník, pak myslím, že je to jedna z naléhavých věcí, kde je třeba udělat okamžitou nápravu. Já zde chci poukázat na situaci, v jaké se nalézá lékařský stav a zdravotnický personál. Mám zde před sebou tabulku; lékař-specialista, který pracuje 11 let po promoci, bere hrubého platu 4307 Kčs, čistého 2500 Kčs měsíčně. Lékařka-specialistka s dlouholetou praksí s 1 dítětem: celkový její příjem je 2400 Kčs. Diplomovaná sestra, která slouží 13 roků, bere za měsíc 1336 Kčs, to znamená, že diplomovaná sestra s 13letou praksí má Kčs 6.70 na hodinu při pracovní době 360 hodin měsíčně. Ukazuje se zde, že je třeba rychlé nápravy, a já upozorňuji, že právě v řadách zdravotního personálu je značná nespokojenost a že zde je třeba opravdu vypětí všech sil k tomu, aby ještě aspoň po nějakou dobu vydrželi v tomto neblahém postavení. Myslím, že je nanejvýš třeba, aby bylo co nejrychleji přikročeno k uskutečnění návrhu, na kterém jsme se usnesli ve zdravotním výboru sněmovny, aby bylo přikročeno k vyrovnávacímu příspěvku ve výši 2000 Kčs měsíčně pro lékaře a aby mimo to byl ještě uskutečněn vyrovnávací příplatek aspoň 1000 Kčs měsíčně pro sestry a aby byly upraveny také platy ostatnímu zdravotnickému personálu.

Stejně naléhavá jako všecky tyto problémy, o kterých jsem zde mluvila, je otázka péče o matku a dítě. Dnes je to tak, že nám každé osmé dítě po narození umírá. Je to katastrofální stav, a my se musíme snažit, aby tento stav byl co nejrychleji odstraněn. Ovšem že jsou to následky války a okupace. Ale toto zjištění nám nesmí stát v cestě, abychom velmi radikálně nepřistoupili k řešení této otázky v duchu nové doby. Chceme-li mít zdravé děti, musíme mít především zdravou matku, musíme dát především matce možnost, aby na svět přivedla zdravé děti.

Nedávno byla delegace parlamentního zdravotnického výboru podívat se v zemské porodnici zde v Praze a zjistila stav tak zdrcující, že o podrobnostech by bylo těžko mluvit zde v plenu sněmovny. Chci zde jen ukázat, jak hrozný je tento stav i po stránce zdravotní, že na příklad tato největší porodnice postrádá vůbec těch nejprimitivnějších prostředků, kterých je tam nezbytně zapotřebí. Není pojízdného roentgenu, není ani van, není prostě ani nejprimitivnějších prostředků, kterých je třeba pro rodičky. Strava se nosí rodičkám studená atd. A tak bych mohla jít od jednoho zjištění ke druhému. Zdravotnický výbor se také ve své schůzi usnesl nejenom apelovat na Prozatímní Národní shromáždění, ale vznesl přímo žádost, aby zde v tomto směru byla učiněna okamžitá opatření po všech stránkách, které tam byly zjištěny. Domnívám se, že z výnosu prodeje zboží od UNRRy je možno opatřit na to úhradu, neboť ve smlouvě s UNRRou je stanoveno, aby peněz za prodané zboží bylo použito pro opatření sociálně zdravotní, a proto je třeba uvolnit tolik prostředků, aby především instituce a opatření, týkající se péče o matku a dítě, byly co nejrychleji vybaveny aspoň vším nejpotřebnějším. Je třeba uskutečnit velmi mnoho opatření, aby také tento problém byl od základu vyřešen. Věřím, že bude-li dobrovolná péče spojena s účinnou péčí státu, že se nám to také v brzké době podaří. Neříkám zde, že na přechodnou dobu nebude nutno použíti i různých těch forem, kterých jsme v minulosti v sociální péči používali, abychom mohli pomoci osobám sociálně slabým a snad dočasně zbaveným schopnosti obhájit svůj život.

Je ještě mnoho kategorií lidí, o které je nutno se starat. Jistě, že stát hned v prvých měsících nemůže v širokém měřítku zachytit všechny ty, kterým je třeba pomoci a péče, neboť prvním jeho úkolem je péče o pracujícího člověka. To však neznamená, že péče i o všechny ostatní, kteří prací svých rukou nemohou na přechodnou dobu živit sebe a své rodiny, bude zanedbávána. Jsem přesvědčena, že uskutečnění nové sociální politiky, jak byla vytyčena v košickém programu, jak byla potvrzena výsledky práce desíti měsíců, že toto pojetí sociálně zdravotní politiky přispěje velkým podílem nejen k položení zdravých základů nového československého státu, ale také k vybudování štěstí a spokojenosti všeho našeho lidu. (Potlesk.)

Podpredseda Gottier (zvoní): Ďalej je k slovu prihlásená pí posl. Turková. Udeľujem jej slovo.

Posl. Turková: Slávna snemovňa!

Pokladám si za česť vysloviť stanovisko v mene klubu poslancov komunistickej strany Slovenska v otázke tak veľmi dôležitej, ako je vládny návrh zákona o odstránení krívd a niektorých ochranných opatreniach v odbore verejno-právneho sociálneho poistenia. Toto rozhodnutie, ktorým vláda odstraňuje všetky krivdy na poli sociálneho poistenia, napáchané našimi odvekými nepriateľmi jak českého, tak i slovenského národa a pokrokového ľudstva vôbec, má nesmierny význam, lebo sa vzťahuje na najširšie masy ľudu.

Podľa § 2 sa odčiňujú krivdy napáchané na všetkých tých, ktorí trpeli obmedzením osobnej slobody pre národný, politický, lebo rasový útisk. Táto doba se započítavá ako doba povinného poistenia. Zákon sa vzťahuje tiež na tých, ktorí nasadili svoje životy proti germánskym barbarom a ich vnútorným pomahačom a zúčastnili sa domáceho odboja v partizánskych jednotkách a zahraničného odboja, či už boli poistení 29. septembra 1938 a ich nároky z poistenia zachované, alebo nie. To sa tiež vzťahuje na osoby, ktoré poistené neboly, keď vstúpia do zamestnania do 31. decembra 1946. Podľa § 3 sú odškodnení tí, ktorí boli nútení pre útisk prestúpiť z jednoho zamestnania do druhého, zakladajúceho poistnú povinnosť iného dôchodového poistenia.

Týmto zákonom je postarané o pozostalých po bojovníkoch padlých v bojoch za oslobodenie, o vdovy a siroty, aby nemusely žiť z milodarov, čo je pre pozostalého po hrdinovi nedôstojné. Je treba dbať toho, aby neboly komplikované a odďalované riadenia o prehlásení bojovníka za mŕtveho, ale aby tieto boly zjednodušené. Mnohokrát sa ťažko dá zistiť, kde a ako zahynul, padol alebo bol zavraždený gestapom alebo v koncentráku, čiže niet ho. A pomoc treba poskytovať pozostalým rýchle, keď ide o sociálny dôchodok alebo penziu.

Sociálne-politický výbor na schôdzkach 23. a 24. januára 1946 prerokoval tento vládny návrh zákona a previedol v ňom niektoré formálne a textové zmeny a doplňky. Napríklad v § 12 o ochrane osôb povolaných k vojenskej službe ako doba povinného poistenia mala byť započítaná doba prezenčnej služby vojenskej alebo jej rovnocennej služby, konanej aj v dobe neslobody. Sociálne-politický výbor previedol zmenu v tom smysle, že ako doba sociálneho poistenia sa započítava doba prezenčnej služby vojenskej alebo jej rovnocennej, pokiaľ tieto služby boly konané po skončení doby neslobody, pretože by to bolo znamenalo, že by boly vzaté do ochrany osoby, ktoré pomáhaly nemeckým votrelcom bojovať proti našim spojencom, Sovietskemu sväzu a našej osloboditeľke Červenej armáde.

Aby sme umožnili uplatňovanie nárokov osôb, ktoré dosiaľ pre útisk neboly poistené, prípadne sa ešte nevrátily zo zahraničia, alebo ktoré ešte prechodne vykonávajú vojenskú službu, bolo treba stanoviť, že takéto návrhy o nárok možno podať do 12 mesiacov po vstupe do zamestnanie. U tých však, ktorí boli poistení, ale nie sú dosiaľ zamestnaní, sociálne-politický výbor predĺžil lehotu do 31. júla 1947.

Tento vládny návrh zákona dokazuje, že sa vláda stará o široké masy ľudu, postihnuté fašistickým besnením, a môžem povedať, že sú to tie masy, ktoré sú zárukou, že tieto výdobytky našej národnej revolúcie budú chrániť ako oko v hlave a že sú pilierom v ďalšom budovaní našej ľudovo-demokratickej Československej republiky. Týmto zákonom stiera vláda slzy s tváre tisícov tých, ktorým nemeckí vrahovia a ich pomahači - domáci zradcovia, gardisti a iní - beštiálnym sadistickým spôsobom zmučili ich milých, o čom svedčia tie strašné masové hroby po celom území Československej republiky, alebo ich odvliekli do koncentrákov, kde museli podstúpiť strašnú smrť. Stiera slzy tým, ktorým padli živitelia v boji za našu slobodu proti tým, ktorí chceli systematicky vyničiť jeden slovanský národ za druhým. Preto je potrebné, aby vinníci, ktorí pomáhali Nemcom, niesli spoluvinu na napáchaných zločinoch, aby všetci ako spoluvinníci boli spravodlivo potrestaní.

Zboreniská, ktoré zanechali po sebe tí tak zvaní nositelia kultúry, budú odstránené, lebo tie masy, ktoré neváhaly nastaviť svoje životy do boja za naše oslobodenie alebo ich riskovaly iným spôsobom, vynaložia všetku silu, aby z týchto zborenísk znovu vybudovaly náš spoločný domov Čechov a Slovákov, našu ľudovodemokratickú Československú republiku, a nedovolia, aby tí, ktorým sa ľudová demokracia nepáči, tento vývoj, ktorý si razil cestu dopredu, brzdili.

Tento zákon je dókazom, ako starostlivo sa vláda stará o všetkých postihnutých fašistickým režimom, a preto klub poslancov komunistickej strany Slovenska bude za tento zákon hlasovať. (Potlesk.)

Podpredseda Gottier (zvoní): K slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava je skončená.

Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor sociálne-politický, p. posl. Dvorínovi.

Posl. Dvorín: Vzdávam sa slova.

Podpredseda Gottier: Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor rozpočtový, p. posl. dr Neumanovi.

Posl. dr Neuman: Vzdávám se slova.

Podpredseda Gottier (zvoní): Pristúpime k hlasovaniu.

Osnova má 16 paragrafov, 5 oddielov A, B, C, D, E, 3 pododdiely 1, 2, 3, 6 pododdielov a-f, nadpisy oddielov, nadpisy pododdielov, nadpisy paragrafov, nadpis zákona a úvodnú formulu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, t. j. 3 jej 16 paragrafmi, 5 oddielmi, A, B, C, D, E, pododdielmi 1, 2, 3, 6 pododdielmi a-f, nadpismi oddielov, nadpismi pododdielov, nadpismi paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu podľa zprávy výborovej v čítaní prvom.

Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1 rokovacieho poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.

Ad 2. Druhé čítanie osnovy zákona o odstránení krívd a o niektorých ochranných opatreniach v odbore verejno-právneho sociálneho poistenia (tlač 190).

Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodaj posl. Dvorín: Opravujem malú tlačovú chybu: V § 4, odst. 2, v 8. riadku slovo "výměření" je chybne vytlačené. Má znieť: "vyměření".

Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné Národné shromaždenie prijalo v čítaní prvom, s opravou práve uvedenou, nech zdvihne ruku. (Deje sa).

To je väčšina. Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona tiež v čítaní druhom.

Zostáva ešte hlasovať o 1 rezolúcii výboru soc.-politického a o 4 rezolúciach výboru rozpočtového, otlačených vo zpráve výborovej.

Kto s týmito resolúciami súhlasí, nech zdvihne ruku. (Deje sa).

To je väčšina. Rezolúcie sú prijaté.

Tým je vybavený 2. odstavec poriadku.

Pristúpime k prejednávaniu tretieho odstavca poriadku, ktorým je

3. Zpráva výboru technicko-dopravného o vládnom návrhu zákona (tlač 149) o hospodárení minerálnymi olejmi a pohonnými látkami (tlač 184).

Zpravodajcom je pán posl. Chomutovský. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Chomutovský: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Předložený návrh zákona č. 184 o Ústřední rozdělovně minerálních olejů a pohonných látek vyhovuje usnesení vlády, aby byla zřízena - obdobně jako v hospodaření uhlím - ústřední rozdělovna, která by plnila podobné úkoly. Její působení se vztahuje na veškeré minerální oleje a pohonné látky: tekuté, plynné a pevné. Soustřeďuje tudíž dosavadní činnost úřadu pro hospodaření minerálními oleji a Pracovního společenství pevných pohonných látek. Návrh zákona umožňuje jednomu ústřednímu místu při dnešním nedostatku pohonných látek všech druhů prováděti distribuci účelně podle nejdůležitějších potřeb a rovněž disponovati nutnými dopravními prostředky, jako jsou cisternové vozy, obaly a sudy. (Předsednictví převzal místopředseda Petr.) Mimo pohonné látky náleží do činnosti nové rozdělovny též hospodaření petrolejem motorovým a na svícení jako důležitými faktory pro pomoc zemědělství. Ústřední rozdělovna obhospodařuje též veškerá mazadla pro průmysl a umožňuje tím účelné rozdělení podle důležitosti jednotlivých průmyslových závodů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP