Stejně závažná je péče
o ty nejmenší. Je třeba vybudovat dostatečně
mnoho jeslí, dětských ozdravoven, hřišť
atd.
Chtěla bych říci několik slov k naší
zdravotní politice. Čím se musí vyznačovat
naše nová zdravotní politika? Musí být
vedena především péčí
o zdraví pracujícího člověka,
nechť už pracuje hlavou anebo rukama. Je třeba,
aby se naše nová zdravotní politika vyznačovala
nejenom tím, že budou léčeny nemoci
již nastalé, nýbrž je třeba, aby
se nemoci především předcházely,
aby tak byly uchovány síly, o kterých jsem
mluvila na začátku, t. j. tvořivé
síly našich pracujících. Léčebná
péče nesmí být už jenom zdrojem
příjmů jednotlivců a výsadou
pro ty, kteří si to mohou zaplatit. Léčebná
péče musí naléhavě být
zveřejněna a musí být hlavně
zestátněny nemocnice, léčebné
ústavy, lázně i léčivé
prameny a také všechen prodej léčiv.
Všechny prostředky, sloužící k
znovunabytí zdraví pracujícího člověka,
je třeba dát k disposici této ochranné
i léčebné péči. Část
péče o zdraví spočívá
také v tom, že je třeba zajistit lékařům
a zdravotnímu personálu, všem, kteří
se zdravotní péčí zabývají,
možnost žíti. Jestliže dnes máme
právě v tomto oboru takový stav, že
ti, kteří tomuto oboru věnují všechny
své síly, jsou honorováni méně
než každý nekvalifikovaný dělník,
pak myslím, že je to jedna z naléhavých
věcí, kde je třeba udělat okamžitou
nápravu. Já zde chci poukázat na situaci,
v jaké se nalézá lékařský
stav a zdravotnický personál. Mám zde před
sebou tabulku; lékař-specialista, který pracuje
11 let po promoci, bere hrubého platu 4307 Kčs,
čistého 2500 Kčs měsíčně.
Lékařka-specialistka s dlouholetou praksí
s 1 dítětem: celkový její příjem
je 2400 Kčs. Diplomovaná sestra, která slouží
13 roků, bere za měsíc 1336 Kčs, to
znamená, že diplomovaná sestra s 13letou praksí
má Kčs 6.70 na hodinu při pracovní
době 360 hodin měsíčně. Ukazuje
se zde, že je třeba rychlé nápravy,
a já upozorňuji, že právě v řadách
zdravotního personálu je značná nespokojenost
a že zde je třeba opravdu vypětí všech
sil k tomu, aby ještě aspoň po nějakou
dobu vydrželi v tomto neblahém postavení. Myslím,
že je nanejvýš třeba, aby bylo co nejrychleji
přikročeno k uskutečnění návrhu,
na kterém jsme se usnesli ve zdravotním výboru
sněmovny, aby bylo přikročeno k vyrovnávacímu
příspěvku ve výši 2000 Kčs
měsíčně pro lékaře a
aby mimo to byl ještě uskutečněn vyrovnávací
příplatek aspoň 1000 Kčs měsíčně
pro sestry a aby byly upraveny také platy ostatnímu
zdravotnickému personálu.
Stejně naléhavá jako všecky tyto problémy,
o kterých jsem zde mluvila, je otázka péče
o matku a dítě. Dnes je to tak, že nám
každé osmé dítě po narození
umírá. Je to katastrofální stav, a
my se musíme snažit, aby tento stav byl co nejrychleji
odstraněn. Ovšem že jsou to následky války
a okupace. Ale toto zjištění nám nesmí
stát v cestě, abychom velmi radikálně
nepřistoupili k řešení této otázky
v duchu nové doby. Chceme-li mít zdravé děti,
musíme mít především zdravou
matku, musíme dát především matce
možnost, aby na svět přivedla zdravé
děti.
Nedávno byla delegace parlamentního zdravotnického
výboru podívat se v zemské porodnici zde
v Praze a zjistila stav tak zdrcující, že o
podrobnostech by bylo těžko mluvit zde v plenu sněmovny.
Chci zde jen ukázat, jak hrozný je tento stav i
po stránce zdravotní, že na příklad
tato největší porodnice postrádá
vůbec těch nejprimitivnějších
prostředků, kterých je tam nezbytně
zapotřebí. Není pojízdného
roentgenu, není ani van, není prostě ani
nejprimitivnějších prostředků,
kterých je třeba pro rodičky. Strava se nosí
rodičkám studená atd. A tak bych mohla jít
od jednoho zjištění ke druhému. Zdravotnický
výbor se také ve své schůzi usnesl
nejenom apelovat na Prozatímní Národní
shromáždění, ale vznesl přímo
žádost, aby zde v tomto směru byla učiněna
okamžitá opatření po všech stránkách,
které tam byly zjištěny. Domnívám
se, že z výnosu prodeje zboží od UNRRy
je možno opatřit na to úhradu, neboť ve
smlouvě s UNRRou je stanoveno, aby peněz za prodané
zboží bylo použito pro opatření
sociálně zdravotní, a proto je třeba
uvolnit tolik prostředků, aby především
instituce a opatření, týkající
se péče o matku a dítě, byly co nejrychleji
vybaveny aspoň vším nejpotřebnějším.
Je třeba uskutečnit velmi mnoho opatření,
aby také tento problém byl od základu vyřešen.
Věřím, že bude-li dobrovolná
péče spojena s účinnou péčí
státu, že se nám to také v brzké
době podaří. Neříkám
zde, že na přechodnou dobu nebude nutno použíti
i různých těch forem, kterých jsme
v minulosti v sociální péči používali,
abychom mohli pomoci osobám sociálně slabým
a snad dočasně zbaveným schopnosti obhájit
svůj život.
Je ještě mnoho kategorií lidí, o které
je nutno se starat. Jistě, že stát hned v prvých
měsících nemůže v širokém
měřítku zachytit všechny ty, kterým
je třeba pomoci a péče, neboť prvním
jeho úkolem je péče o pracujícího
člověka. To však neznamená, že
péče i o všechny ostatní, kteří
prací svých rukou nemohou na přechodnou dobu
živit sebe a své rodiny, bude zanedbávána.
Jsem přesvědčena, že uskutečnění
nové sociální politiky, jak byla vytyčena
v košickém programu, jak byla potvrzena výsledky
práce desíti měsíců, že
toto pojetí sociálně zdravotní politiky
přispěje velkým podílem nejen k položení
zdravých základů nového československého
státu, ale také k vybudování štěstí
a spokojenosti všeho našeho lidu. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): Ďalej je
k slovu prihlásená pí posl. Turková.
Udeľujem jej slovo.
Posl. Turková: Slávna snemovňa!
Pokladám si za česť vysloviť stanovisko
v mene klubu poslancov komunistickej strany Slovenska v otázke
tak veľmi dôležitej, ako je vládny návrh
zákona o odstránení krívd a niektorých
ochranných opatreniach v odbore verejno-právneho
sociálneho poistenia. Toto rozhodnutie, ktorým vláda
odstraňuje všetky krivdy na poli sociálneho
poistenia, napáchané našimi odvekými
nepriateľmi jak českého, tak i slovenského
národa a pokrokového ľudstva vôbec, má
nesmierny význam, lebo sa vzťahuje na najširšie
masy ľudu.
Podľa § 2 sa odčiňujú krivdy napáchané
na všetkých tých, ktorí trpeli obmedzením
osobnej slobody pre národný, politický, lebo
rasový útisk. Táto doba se započítavá
ako doba povinného poistenia. Zákon sa vzťahuje
tiež na tých, ktorí nasadili svoje životy
proti germánskym barbarom a ich vnútorným
pomahačom a zúčastnili sa domáceho
odboja v partizánskych jednotkách a zahraničného
odboja, či už boli poistení 29. septembra 1938
a ich nároky z poistenia zachované, alebo nie. To
sa tiež vzťahuje na osoby, ktoré poistené
neboly, keď vstúpia do zamestnania do 31. decembra
1946. Podľa § 3 sú odškodnení tí,
ktorí boli nútení pre útisk prestúpiť
z jednoho zamestnania do druhého, zakladajúceho
poistnú povinnosť iného dôchodového
poistenia.
Týmto zákonom je postarané o pozostalých
po bojovníkoch padlých v bojoch za oslobodenie,
o vdovy a siroty, aby nemusely žiť z milodarov, čo
je pre pozostalého po hrdinovi nedôstojné.
Je treba dbať toho, aby neboly komplikované a odďalované
riadenia o prehlásení bojovníka za mŕtveho,
ale aby tieto boly zjednodušené. Mnohokrát
sa ťažko dá zistiť, kde a ako zahynul, padol
alebo bol zavraždený gestapom alebo v koncentráku,
čiže niet ho. A pomoc treba poskytovať pozostalým
rýchle, keď ide o sociálny dôchodok alebo
penziu.
Sociálne-politický výbor na schôdzkach
23. a 24. januára 1946 prerokoval tento vládny návrh
zákona a previedol v ňom niektoré formálne
a textové zmeny a doplňky. Napríklad v §
12 o ochrane osôb povolaných k vojenskej službe
ako doba povinného poistenia mala byť započítaná
doba prezenčnej služby vojenskej alebo jej rovnocennej
služby, konanej aj v dobe neslobody. Sociálne-politický
výbor previedol zmenu v tom smysle, že ako doba sociálneho
poistenia sa započítava doba prezenčnej služby
vojenskej alebo jej rovnocennej, pokiaľ tieto služby
boly konané po skončení doby neslobody, pretože
by to bolo znamenalo, že by boly vzaté do ochrany
osoby, ktoré pomáhaly nemeckým votrelcom
bojovať proti našim spojencom, Sovietskemu sväzu
a našej osloboditeľke Červenej armáde.
Aby sme umožnili uplatňovanie nárokov osôb,
ktoré dosiaľ pre útisk neboly poistené,
prípadne sa ešte nevrátily zo zahraničia,
alebo ktoré ešte prechodne vykonávajú
vojenskú službu, bolo treba stanoviť, že
takéto návrhy o nárok možno podať
do 12 mesiacov po vstupe do zamestnanie. U tých však,
ktorí boli poistení, ale nie sú dosiaľ
zamestnaní, sociálne-politický výbor
predĺžil lehotu do 31. júla 1947.
Tento vládny návrh zákona dokazuje, že
sa vláda stará o široké masy ľudu,
postihnuté fašistickým besnením, a môžem
povedať, že sú to tie masy, ktoré sú
zárukou, že tieto výdobytky našej národnej
revolúcie budú chrániť ako oko v hlave
a že sú pilierom v ďalšom budovaní
našej ľudovo-demokratickej Československej republiky.
Týmto zákonom stiera vláda slzy s tváre
tisícov tých, ktorým nemeckí vrahovia
a ich pomahači - domáci zradcovia, gardisti a iní
- beštiálnym sadistickým spôsobom zmučili
ich milých, o čom svedčia tie strašné
masové hroby po celom území Československej
republiky, alebo ich odvliekli do koncentrákov, kde museli
podstúpiť strašnú smrť. Stiera slzy
tým, ktorým padli živitelia v boji za našu
slobodu proti tým, ktorí chceli systematicky vyničiť
jeden slovanský národ za druhým. Preto je
potrebné, aby vinníci, ktorí pomáhali
Nemcom, niesli spoluvinu na napáchaných zločinoch,
aby všetci ako spoluvinníci boli spravodlivo potrestaní.
Zboreniská, ktoré zanechali po sebe tí tak
zvaní nositelia kultúry, budú odstránené,
lebo tie masy, ktoré neváhaly nastaviť svoje
životy do boja za naše oslobodenie alebo ich riskovaly
iným spôsobom, vynaložia všetku silu, aby
z týchto zborenísk znovu vybudovaly náš
spoločný domov Čechov a Slovákov,
našu ľudovodemokratickú Československú
republiku, a nedovolia, aby tí, ktorým sa ľudová
demokracia nepáči, tento vývoj, ktorý
si razil cestu dopredu, brzdili.
Tento zákon je dókazom, ako starostlivo sa vláda
stará o všetkých postihnutých fašistickým
režimom, a preto klub poslancov komunistickej strany Slovenska
bude za tento zákon hlasovať. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): K slovu nie
je už nikto prihlásený, rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor sociálne-politický,
p. posl. Dvorínovi.
Posl. Dvorín: Vzdávam sa slova.
Podpredseda Gottier: Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi
za výbor rozpočtový, p. posl. dr Neumanovi.
Posl. dr Neuman: Vzdávám se slova.
Podpredseda Gottier (zvoní): Pristúpime
k hlasovaniu.
Osnova má 16 paragrafov, 5 oddielov A, B, C, D, E, 3 pododdiely
1, 2, 3, 6 pododdielov a-f, nadpisy oddielov, nadpisy pododdielov,
nadpisy paragrafov, nadpis zákona a úvodnú
formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
t. j. 3 jej 16 paragrafmi, 5 oddielmi, A, B, C, D, E, pododdielmi
1, 2, 3, 6 pododdielmi a-f, nadpismi oddielov, nadpismi pododdielov,
nadpismi paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou
podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku.
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu podľa zprávy výborovej v čítaní
prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rokovacieho poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 2. Druhé čítanie osnovy zákona
o odstránení krívd a o niektorých
ochranných opatreniach v odbore verejno-právneho
sociálneho poistenia (tlač 190).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Dvorín: Opravujem malú tlačovú
chybu: V § 4, odst. 2, v 8. riadku slovo "výměření"
je chybne vytlačené. Má znieť: "vyměření".
Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, s opravou práve uvedenou, nech zdvihne ruku. (Deje
sa).
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Zostáva ešte hlasovať o 1 rezolúcii výboru
soc.-politického a o 4 rezolúciach výboru
rozpočtového, otlačených vo zpráve
výborovej.
Kto s týmito resolúciami súhlasí,
nech zdvihne ruku. (Deje sa).
To je väčšina. Rezolúcie sú prijaté.
Tým je vybavený 2. odstavec poriadku.
Pristúpime k prejednávaniu tretieho odstavca poriadku,
ktorým je
3. Zpráva výboru technicko-dopravného
o vládnom návrhu zákona (tlač 149)
o hospodárení minerálnymi olejmi a pohonnými
látkami (tlač 184).
Zpravodajcom je pán posl. Chomutovský. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. Chomutovský: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Předložený návrh zákona č.
184 o Ústřední rozdělovně minerálních
olejů a pohonných látek vyhovuje usnesení
vlády, aby byla zřízena - obdobně
jako v hospodaření uhlím - ústřední
rozdělovna, která by plnila podobné úkoly.
Její působení se vztahuje na veškeré
minerální oleje a pohonné látky: tekuté,
plynné a pevné. Soustřeďuje tudíž
dosavadní činnost úřadu pro hospodaření
minerálními oleji a Pracovního společenství
pevných pohonných látek. Návrh zákona
umožňuje jednomu ústřednímu místu
při dnešním nedostatku pohonných látek
všech druhů prováděti distribuci účelně
podle nejdůležitějších potřeb
a rovněž disponovati nutnými dopravními
prostředky, jako jsou cisternové vozy, obaly a sudy.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr.) Mimo pohonné látky náleží
do činnosti nové rozdělovny též
hospodaření petrolejem motorovým a na svícení
jako důležitými faktory pro pomoc zemědělství.
Ústřední rozdělovna obhospodařuje
též veškerá mazadla pro průmysl
a umožňuje tím účelné
rozdělení podle důležitosti jednotlivých
průmyslových závodů.